Noul OUG anti UBER scoate în afară legii leasingul și închirierea auto

Noul OUG (aflat în vigoare în iunie 2019) care modifica Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere (dat special pentru a scoate UBER și BOLT în afara legii), include la articolul AC o eroare care nu exista în formele anterioare ale legii afectând o industrie de peste 600 de milioane de euro pe an și aproape 90.000 mașini deținute de persoane fizice sau juridice ca leasing operațional (închirieri pe termen lung) sau închirieri auto fără șofer (rent a car).

Cum? Două cuvinte puse greșit împing în ilegalitate întreaga industrie.

Articolul AA al legii, spune (ca și până acum) ca serviciul de rent-a-car există în 2 forme, una care este transport public (și anume închirierea cu șofer) și o formă neautorizabilă, liberă, unde este închiriat doar activul (mașina) fără șofer, numită serviciu de închiriere, cele 2 forme fiind distincte [se folosește formularea vizează atât….cât și].

Practic legea spune că poți închiria un bun al tău, așa cum este fără vreun șofer în condiții libere.

Articolul AC apare însă ca un copy paste de la AB, și încadrează acest ultim serviciu de închiriere mașină FĂRĂ șofer, la transport public – România devenind astfel prima țară europeană unde închirierea unui bun ca atare, fără șofer, este serviciu de transport public. Este ca și cum închirierea unui apartament, este serviciu de hotelărie.

Interesant este că dreptul de uzufruct, este un dezmembrământ al dreptului de proprietate, și prin limitarea de a dispune de un bun după bunul plac se încalcă o componentă majoră a dreptului de proprietate.

Mai apar și alte efecte:

  • firmelor de închirieri auto încep să li se ridice prin țară plăcuțele de înmatriculare deja pentru nerespectarea legii
  • introducând eronat la transport public serviciul, brusc unei mașini fără șofer i se aplică aceleași reguli ca unui autobuz (sute de reguli). Trebuie să aibă pe ea un sticker de jumătate de metru roșu, și se activează toate legile și HCL-urile transportului public în general.
  • din moment ce legea nouă referă serviciul de închiriere al unui bun fără șofer, limitând dreptul de a face acest lucru la companiile autorizate de primărie practic persoanele fizice NU mai pot dispune de bunul propriu
  • o firma nu poate intra oricum în legalitate pentru că este un nonsens imposibil factual, fizic (ar trebui să își autorizeze șoferii – care șoferi. pentru că închiriază fără șofer, să liciteze pentru rute – care rute pentru ca utilizatorul mașinii poate merge oriunde, să colanteze mașinile roșu – imaginați-vă orice mașină în leasing operațional sau închiriată roșie cu însemnul RENT A CAR de 0.5 metri) pe capotă și pavilion.

Consecințele sunt extrem de ample și împing în afara legii întreg sectorul.

Pentru firmele care au mașini în leasing operațional (închiriere pe termen lung), lucrurile sunt și mai dramatice. Aici impactul este că nu îți poți externaliza flota. Gen, nu poți decide să iei 20 de mașini pe un an cu care să nu îți bați capul.

wps_clip_image-32416

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

26 comentarii

  1. Al cui e interesul in toata treaba asta? Cine are de castigat?

    00
    • Pula mea coaie…serios ? 3 în pula mea.

      00
    • Sunt prea proști să facă asta in interesul cuiva, pur și simplu nu și-au dat seama. Ce e mai grav e că în loc să își ceară scuze și să repare, ei repede, hai sa dam niște amenzi, lucru ce nu va face decât să coste statul o grămadă de bani in procese ulterioare.

      00
    • Madaline hai sa pun intrebarea cum trebuie pt tine. Cine cacat din actualul guvern are de castigat din cacatul asta? Daca raspunzi cu guvernul du-te si fa-ti sudoku.

      Si cand intreb cine intreb cum il cheama cu nume si prenume si ce are de castigat, ce afacere are si cum beneficiaza din asta. E bine? Un desen ceva pentru baiatul?

      Ma scuzati

      00
    • eu inteleg ca au facut legea pe genunchi, pe repede-nainte si nu s-a chinuit nimeni sa citeasca cum trebuie sau sa consulte pe cine se pricepe la legi.
      Si asa au publicat-o.
      Nu e un interes al cuiva anume, ci efectiv prostie, incompetenta si dezinteres.
      Prostia fiind cea mai mare pentru ca se stie ca toata lumea e cu ochii pe legea asta.

      00
    • Cum bre cine are de castigat? Cati sunt bagati in afaceri cu taxi-uri? Cati investesc in masini, fac rost de licente firmelor de taxi si apoi vezi doamne fac un ban curat? Stai cuminte ca e inca foarte bine de castigat. Dar nu o sa mai tina mult, in schimb statul trebuie sa mai piarda niste bani pein instante, pana se mai imbogatesc nitel unii care corizeaza bine la partid.

      00
    • Pai daca oamenii nu-si mai pot conduce masinile in leasing/inchiriate, uber bolt etc sunt in afara legii, ce mai ramane? Nu, nu transportul in comun.

      00
    • Nimeni. Cei care au elaborat legea sunt niste idioti (si idioate – nu discriminam) sinistrii.

      00
    • e mana rusilor

      00
    • Mda, mie unu mi se pare greu de crezut ca avem un guvern atat de prost ca nu e capabil sa dea o lege buna nici pentru ei nici pentru noi.

      Aparent asta e adevarul, suntem condusi de o mana de incompetenti. Doamne ajuta

      00
  2. Si cum diferentiaza politia un leasing operational de unul financiar? Ca talonul e fix la fel, pe numele societatii de leasing.

    00
  3. Un guvern de tâmpiți. Aidoma susținătorilor lor.

    00
  4. Dormiți liniștiți, politica nu ne afectează. 🤭

    00
  5. NOU
    #19

    Pfoai de mă-sa ce guvern de…nu-știu-ce. Dacă-i numesc imbecili atunci jignesc imbecilii.
    No, nu-i bai. Important e că-i iunie.

    00
  6. Parcă acum are sens campania pro-plimbat-cu-autobuzul începută zilele astea, nu?

    00
    • intai sa se faca o campanie la sapaun si aer conditionat.
      fun fact: m-am urcat intr-o zi, inainte sa vina caldurile astea, inca ploua de 3x/zi, intr-un autobuz d-asta nou, turcesc. afara era de tricou asa, poate o bluza daca esti mai friguros. am vazut eu din statie ca oamenii stateau cu glugile/ziarele in cap dar am zis ca pensionari nebuni. bai, cand m-am urcat, erau cred 10grd, aerul era dat la temperatura minima probabil si ventilatia la maxim. nu se putea sta inauntru.
      am ezitat sa-i bat aluia in geam sa dea aerul mai incet pt ca ma asteaptam la un raspuns de genul : „dar n-ati tipat ma atatia ani ca vreti AC?! acum ca aveti AC tot nu va place?!” si m-am dat jos la prima. o sa ma intreb toata viata ce mi-ar fi raspuns totusi ala.

      00
    • @maxp: te-ai gândit vreodată dacă sistemul de climatizare la autobuz se setează ca la un autoturism, dintr-un buton? Te-ai gândit vreodată daca producătorul autobuzului a spus „Temperatura recomandata pentru climatizare este 21 grade, daca setați altfel: adio garanție!”? Normal că nu te-ai gândit, e șoferul rău și vrea să congeleze călătorii.

      00
  7. Voi nu stiti cum functioneaza operatiunea „bani pentru partid”? Se da o duma din asta, fie declarativ (vezi aia cu „nu mai decontam din fonduri publice tratamentele la privat”) sau cu o propunere de lege aberanta, dupa care se trimit emisari pe la firmele afectate ca sa colecteze banii ca aberatia sa nu se intample

    00
  8. Cum să fim conduși de imbecili? Aceste vorbe ne doare!
    Veorica este o entelectuală, fatăh! Și toți doctorii și doctoranzii care ne conduc, cu școli făcute pe „repede-nainte”. :)

    00
  9. NOU
    #25

    Din ce vad eu, articolul AC este acolo inca din 2003, de când s-a dat legea; nu a aparut in urma OUG-ului.

    00
    • Nu articolul. Formularea „transport public”. AC e demult. Nu era fara sofer insa bagat la transport public in forma anterioara OUG

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.