Nope, nu perle la bac…

Am tras videoul de mai jos azi dimineață și acum văd un clip de la TVR cu Teo care spune același lucru: prea multă materie inutilă, prea mult învățat papagalicește, nici o logică, nici o discuție. Ia și tocește, elevule, că așa ajungi deștept. Perlele de la BAC ilustrează sistemul de învățământ românesc.

Reiau pe scurt ideile din clipul meu:

  1. nu se predă matematică aplicată, de multe ori exemplele din cărți nu au nici o legătură cu realitatea. e responsabilitatea noastră, a părinților, să facem matematica aplicată cu copiii noștri, în lumea reală, la minimarket, pe stradă, acasă, peste tot.
  2. istoria României e prea lungă pentru a o putea preda unor copii. trebuie simplificată și explicată elevilor. de ce ne atacau ăia? ce înseamnă reforme? cum s-a schimbat țara după reformele astea? ar fi mai util așa ceva decât învățat pe dinafară datele la care au domnit X și Y.
  3. e greu să citești cărți când stai 6-8 ore pe zi la școală, mai faci una pe drum, mai faci teme 2-3 ore și mai trebuie să fii și copil. și pentru că toți profesorii consideră că materia lor e cea mai importantă, și se ofensează maxim dacă le spui că nu e așa, și că e prea multă materie. copiii nu au timp să gândească tocmai de asta, că sunt foarte aglomerați.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

124 comentarii

  1. Si intre toate astea lipseste un nou obiect de studiu … educatia …..

    00
    • coaie..fara educatia aia…te trezesti cu bube la pula sau copii la 15 ani….

      00
    • coaie..ghici in ce tari m-am trezit cu bubele alea ca altfel nu eram asa de impotriva acelei educatii … iti spun din experienta ca e degeaba

      00
    • @xxx: bravo. cine pula mea are nevoie de educatie sexuala? sau de dusuri? sau de vaccinuri? aresenie boca ftw si cu dzeu inainte!

      00
    • Stefane, tarile cu educatie sexuala din vest sunt number one la boli venerice din europa si iti spun dintr-o nefericita experienta personala ca nici prezervativul nu te ajuta cu anumite boli

      00
    • @xxx Ia ghiceste tu ce maret stat din EU conduce detasat cu aproape 3x media pe europa in materie de nasteri in randul tinerelor adolescente!

      00
    • X-ulescule, daca scopul tau in viata e sa faci copii pt ajutor social, e treaba ta..iar despre bubele alea din alte tari cu care te lauzi, cel mai probabil sunt rezultatul curvelor din parcari (pe viitor cauta si tu unele mai spalate)..In momentul de fata, educatia sexuala ar fi mai importanta decat 75% din materiile existente in programa, iar faptul ca nu se regaseste inca nu face decat sa contribuie cu inca putin la mocirla in care se gasesc destui din jurul nostru.

      00
    • @xxx
      Dacă te duci in afară și fooți toate nespălatele, dai cu cocoșelul în toate centuristele te cred și eu. E fix ca la noi. Cât dai, atât primești. Bă bolile sunt bonus.

      00
    • Si culmea ca Arsenie Boca parea un smecheras asa, si babele merg tarasi la mormant la el acolo..

      00
    • @xxx: Poate daca primeai educatia aia nu te mai trezeai cu bubele alea.. zic si eu ca e posibil sa existe o legatura.

      00
    • @xxx
      Dacă te duci in afară și fooți toate nespălatele, dai cu cocoșelul în toate centuristele te cred și eu. E fix ca la noi. Cât dai, atât primești. Bă bolile sunt bonus.
      …..

      @xxx: Poate daca primeai educatia aia nu te mai trezeai cu bubele alea.. zic si eu ca e posibil sa existe o legatura.

      Eu zic ca virginii sa se abtina ;)

      00
    • pai se pare ca virginii au facut o afacere mai buna decat tine…

      00
    • @xxx
      Ori eu am avut noroc și am făcut slalom printre boli, ori tu ești foarte ghinionist.
      Că altfel nu-mi explic, por favor. am niște povești cu antibiotice de la doamne măritate. :D
      Bubele nu țin de educație. Le poți avea și dacă ai doctorat în antimaterie. Ești doar un alt savant cu sculament.

      00
    • N-am zis ca sunt invecinate. Am zis sub cum te uiti pe harta. Asa daca vrei mai e si Austria pe acolo. Am dat si eu groso modo. Dar ideea e ca daca imi pui o harta in fata iti spun unde sunt 90% din tari.

      00
  2. Poate intenționat sunt aglomerați copiii, ca să nu mai aibă timp să gândească.

    00
  3. nu numai matematica trebuie sa aiba aplicabilitate…toate materiile.
    subiectele de bac de la geografie de anul asta: e musai sa cunosc pe de rost conturul germaniei? sau sa tin minte care e estonia, belarus..plm…asta e importanta?
    o orientare pe o harta, nimic? o vegetatie de deal vs una de munte, nimic?

    plm…inveti liste si liste..si liste …si le uiti :))))

    00
    • Trebuie intai sa te duci la scoala si sa fii atent la ore si ai sa le vezi, ele sunt acolo

      00
    • sunt ascunse si ignorate…ca daca nu erau ignorate…apareau in examene…nu vedeai aceleasi intrebari bazate pe memorare inutila.

      00
    • Bro, cateva tari de baza trebuie sa stii. Mare minune sa stii care e Germania…..
      Geografia e okey, ai ales un exemplu nefericit

      00
    • deseneaza repede conturul Germaniei pe o hartie si apoi compar-o cu o harta…

      00
    • Pac Man :) there you go. Nu mai trebuie sa desenez nimic :P

      00
    • Atilla :) esti pe bune? Acum chiar asa. Tu macar judetele tarii stii unde sunt? Ce mare minune…. Fii atent iti scriu din minte. Portugalia, Spania, Franta, Germania :) Intre franta si Germania ca intr-un cleste gasesti Tarile de Jos :P . Sub Germania gasim Italia :) langa Italia ce gasesti? Malta….toate scrise din cap. Cand zbori in Italia treci peste? Albania :)

      Invatate la ora aia saptamanala de Geografie.

      Tarile Africane nu le cunosc, si partea cu Uzbekistan, Kazakstan and so on.

      00
    • nu stiu judetele tarii…si nici tarile europei…si nici bazinul hidrografic al muresului…nu e o lauda….pur si simplu nu mi-a placut sa invat lucrurile astea…si nu le gasesc utilitatea de a le tine minte pe de rost

      00
    • Ioaneee , mai aveai loc de căcăreze galbene in comentariu ? Ai 7 intr un comentariu , nu s atatea pe tot blogul

      00
    • „Intre franta si Germania ca intr-un cleste gasesti Tarile de Jos”

      bai Ionut…Tarile de jos sunt Olanda…care au granita cu Belgia, Germania, Luxemburg si o balta albastra…te pis pe el de cleste cu Franta si cu „stiutul din cap”.

      eu macar recunosc ca nu le stiu si ma uit pe o harta cand am nevoie…tu zici ca le-ai invatat la scoala?

      00
    • NOU
      #27

      @IonutO
      Sub Germania găsim Elvetia si Liechtenstein până în Italia, bine Liechtenstein nu are graniță cu Italia dar este acolo.
      Recunosc, nu am învățat la geografie, am învățat la fața locului

      00
    • Asa :) un pic de double post dar :D

      @ Florea : Nu am zis ca Germania si Italia au granita. Am zis „sub” ceea ce ramane in picioare. Daca voaiai sa ma iei in baza calumea puteai sa mai adaugi si Austria :P

      @Atilla nici istorie nu stii. Ia vezi si tu regatul Tarilor de jos infiintat pe la 1800 (groso modo). Vezi ce tari erau incluse in el. Dar Unirea mica? macar atat stii sa ne spui? din cap?

      00
    • ionut….hai sa facem diferenta intre „eu STIU o chestie” si „eu am o banuiala despre ochestie”

      ca atunci la scoala, cand te asculta, diferenta asta o vedeai usor la nota. si nota aia o impuscai pe toceala.

      si lucrul pe care nu-l intelegi tu este ca eu nu sustin nici scoaterea din orar a geografiei si nici a istoriei. spun doar ca, atat timp cat nici un adult nu considera importanta ordinea exacta a tarilor si nici datele exacte ale nu stiu carei batalii (pe calendarul nou si pe cel vechi), poate nici la scoala nu ar trebui pus accentul pe astea….ci pe context.

      si asta ar trebui sa fie mersul pentru orice materie din 1-8. iar in liceu accentul sa fie deja pus pe specializare: pe bune ca nu-ti trebuie 1 an de latina la mate-fizica si pe bune ca nu-ti trebuie mai mult de ecuatia de grad 2 la filologie.

      00
  4. Parere: in povestea asta cu scoala sunt niste idei preconcepute de care sunt mereu surprins ca se perpetueaza la nesfarsit.

    1) nu are nimeni nevoie de integrale si derivate. De ce sunt bagate copiilor pe gat aiurea? Nimeni nu foloseste la piata integrale.
    Bun, inteleg gandirea asta pana pe la varsta de 15 ani, dar vezi si oameni presupus maturi cu textele astea. Integralele alea nu au scopul de a te ajuta la piata, integralele si derivatele alea si in general matematica te ajuta sa iti dezvolti creierul ala presupus a exista la fiecare in cap. Tot ce inseamna matematica, si nu numai, iti antreneaza mintea sa faci legaturi, sa intelegi ce inseamna o premisa, o demonstratie etc. Matematica nu inseamna adunari si inmultiri. Aia e ca si cum ai spune ca tu stii sa respiri, deci ai aflat tot ce e nevoie despre viata. Nu, matematica inseamna a fi capabil sa accepti abstractul, intangibilul. Sa fii capabil sa lucrezi cu notiuni mai departe de ce vezi la 1 metru in fata ta.

    2) se cere prea multe de la saracii elevi. Nu poti citi o carte in 3 zile. Nu iti cere nimeni sa citesti o carte in 3 zile. Lista de lecturi necesare pentru anul scolar o primesti de la scoala cu o gramada de timp inainte. Stii deja ce lecturi vei studia. Ah, ca elevului i se rupe de lista aia si se trezeste numai cu 3 zile inainte ca a ajuns cu lectia la cartea x pe care nu a citit-o, aia e alta discutie. Si se plange apoi parintelui, care parinte e prea dezinteresat sa inteleaga exact despre ce e vorba…si uite cum mai apare o poveste fara sustinere in realitate.

    3) eu vreau sa ma fac medic. La ce imi foloseste istoria si …. (a se completa cu orice materie ce in capul unora e inutila). Pai tocmai din acelasi motiv ca cel de la punctul 1…ca sa iti dezvolti dracu creieru. Iarasi, inteleg un copil pana in 15 ani sa gandeasca in halul asta, dar cum poti ca adult/parinte sa gandesti la fel? Pai asta e scopul scolii pentru un copil…sa ii dezvolte gandirea. Orice dezvolta gandirea…si daca invata pe de rost ceva. Evident ca nu asta e ideea, sa invete ca un robot pe de rost lucruri, dar pana si asta poate fi intr-o masura un mod de a-ti dezvolta creierul, de a-l pune in miscare.

    Da, e foarte corect ca profesorii in mare parte habar nu au sa predea. Incepand de la gimnaziu si pana la facultate. Dar hai sa ne indreptam cu totii resursele si atentia exact spre problema asta, nu spre probleme stupide si inexistente. Profesorii abia asteapta sa auda ca trebuie sa predea mai putin…perfect. Doamne ajuta, mai putina bataie de cap pt ei. Dar interesul societatii ar trebui sa fie exact invers…sa se predea cat mai mult si cat mai bine, ca elevilor sa le fie puse creierele la contributie. Cocolositul parintilor nu ajuta cu nimic, ci o sa ii tina pe plozi intr-o prostie calda ce le va dauna grav in viitorul lor.

    00
    • @John…
      1. pentru 90% e destul o ecuatie de gradul doi si ating abstractul sau intangibilul in no time. derivate si integrale ar trebui facute in matematici superioare (colegiu sau universitate) si ar fi ok, nu s-ar mai plange nimeni. dar nu, ele se fac in liceu, asa ca lumea plange.
      2. lista aia de lecturi ar trebui revizuita, tocmai pentru a atrage nu doar pentru a fi citite de nevoie. nu simti ca-ti place, nu citesti, e atat de simplu la 12-15 ani.
      3. materiile secundare ar trebui revizuite si predate cu cap, creierul retine enorm de multe chestii placute, daca este altfel refuza si copilul nu se simte atras.

      00
  5. Uh, mi-am amintit cind am incercat sa-l citesc pe Hegel intr-a douaspea si-am renuntat dupa primele trei pagini.

  6. Personal story: scoala primara si generala in ro, apoi liceu in strainatate. Liceul a fost un soc enorm pentru mine – a trebuit sa ma dezvat sa tocesc (fusesem olimpica la istoria romanilor, hehe, ia d’aici si recita etnogeneza. prostie mai mare nu cred ca exista) si sa gandesc cu propriul creier. Cerintele la bacul international erau toate de tip ‘argumentati x’ si ‘ce parere aveti despre y’ sau ‘demonstrati z’ cam la toate materiile de uman, inclusiv literatura. Ideea era sa fii tu creativ, si sa iti construiesti un argument analitic, nu sa regurgitezi date si descrieri gandite de altii. La mate si economie (trebuia sa faci materii si de real si de uman) se facea statistica (ca sa nu crezi toate prostiile de pe net), niste conta (de baza, cat sa stii ce-i aia un P&L), niste concepte economice aplicate (ce-i ala salariu brut vs net, ce-s alea taxe, care e diferenta dintre dreapta si stanga economica etc).

    Nici nu vreau sa ma gandesc unde as fi ajuns daca as fi continuat cu olimpiadele la ‘Ceahlaul literaturii’ si ‘cei mai viteji si mai drepti dintre traci’.

    00
    • Mersi de info 😄 Exact asa am considerat mereu ca trebuie sa fie scoala . Teoria mea proprie este ca poporul e tinut intentionat in mediocritate. Another time, another topic

      00
    • @kahlua, +1.
      a trebuit sa dau niste examene ca sa fac parte dintr-un ordin ca sa-mi profesez meseria aici unde sant acum. puteai avea cu tine in timpul examenului toate cursurile, bibliografia, carti, toata biblioteca, tocmai ca sa te poti inspira. la examen ti se dadeau probleme practice, punere in situatie, nimic teorie, nimic de invatat pe de rost. pana si pentru formulele pe care le utilizai la examen erau carti, tu trebuia sa creezi sau sa rezolvi, sa stii sa gasesti rezultatul bun… in rom, in timpul examenului, formulele trebuiau demonstrate abia apoi aplicate pt ca altfel profu te banuia ca ai copiat, trebuiau invatate cursuri intregi pe dinafara ca apoi dobitocul de profesor sa-si dea 4 sau 5 pe propriul curs deoarece nu puneai un semn de punctuatie cum era in original …samd, am atatea alte exemple, fuck them.
      la scoala aici se fac probleme de mate cu aplicabilitate practica de genul: gigel trebuie sa vopseasca camera sa. are 10 lei iar o galeata de vopsea costa 3.75lei. pt vopsitul unui perete gigel trebuie sa fol 0.75 galeti de vopsea. cate galeti poate cumpara gigel cu doar 7 lei si cate galeti foloseste pt toata camera? pai da bah, pt ca dintr-o clasa pot fi 25 potentiali gigei care vor avea astfel de probleme in viata. so, dc nu? arata-i cum sa faca chestia asta.
      la 9-10 ani, echivalentul unei clasa a 4-a din rom, tin expuneri in fata clasei si vorbesc liber cu explicatii si detalii despre ce au pregatit. au tot felul de proiecte, machete, expozitii de-a lungul anului scolar, totul, absolut totul axat pe aplicabilitatea practica. dc? pt ca trebuie sa fie pregatit pt societate la 16-17 ani cand ia viata-n chept, sa-si gaseasca job, sa-si intemeieze o familie si sa participe la bunul mers al lucrurilor. si aici vb de cei care nu continua scoala (colegiu sau universitate) si merg in trades de la 16-17 ani. si da, sunt pregatiti si cam stiu ce vor de la viata chiar daca au doar 17 ani

      00
    • Despre ce țări este vorba în comentariile voastre?

      00
    • @ps, Canada

      00
    • @ps, Bacul international (IB) e un sistem global, oferit ca alternativa la sistemul national de evaluare in scoli private si de stat, iar programa si examenele sunt identice in orice tara ai fi (la examene ai acelasi subiect ca e Canada/US/Hong Kong/Anglia etc).

      IB exista si in Romania. Doar ca, din cate stiu, singura scoala care il ofera este scoala americana, unde taxa e 20k pe an la clasele 9-12.

      00
    • Da, te înțeleg. Ai dreptate 100%. Aveam o profesoara de romana cu gândire similara. Ne-a învățat sa fim creativi, sa ne dam noi cu părerea, sa comentam efectiv cu gândirea noastră diverse.

      La matematica la bac am luat 9 și ceva, pana în 9 la restul materiilor, la romana 5.2

      În România ai voie sa gândești cu creierul tău, dar explicația trebuie data în funcție de cine te judeca. Asta nu am fost învățat în școală, și era important ca și lecție de viata. Cu aplicabilitate diversa….

      00
    • Fii-miu a terminat anul asta „liceul” (secondaire, ca in Belgia au 6 ani Primara si 6 ani Secundara). Exemplu de test (nu teza sau ceva, test in timpul anului) la geografie:
      Se da un punct pe glob (lat/long) si se cere, pe baza a tot ce au invatat ei pana atunci la materia respectiva, sa se faca o analiza daca e un plan bun sa se investeasca in cultivarea de cereale pr urmatorii 15 ani in locul ala. Test cu cartile pe masa, poti sa copiezi de unde vrei. Insa trebuie sa gandesti pe mai multe planuri (clima, evolutia precipitatiilor, a temperaturilor, a vanturilor, tipul de sol, situatia socio-economica, etc, etc, etc.)
      Prin comparatie, acum xx ani (da, sunt cu doua cifre in urma) chiar daca mi-a placut mult geografia, si am retinut multe, nu am fost niciodata invatat sa gandesc asa.
      Copiii astia sunt la ani lumina ca nivel de gandire si exprimare (sa vezi ce pledoarii sustin in fata clasei si cum isi expun ideile si cum le sustin).
      Sistemul romanesc e atat de intepenit si static, undeva in lumea lui… e nevoie clara de o reforma.

      00
  7. La Limba Română ferească sfântu’ să ai păreri proprii sau să scrii ceva cu cuvintele tale, altfel decât vor să citească profesorii examinatori. Săptămâna trecută fiică-mea a avut probele pentru evaluarea naţională, intră la liceu, fii-miu a avut BAC-ul săptămâna asta, aşa ca pot face o compaaţie cu ceea ce era acum 34 de ani – nimic nu s-a schimbat. Aceeaşi limbă de lemn, aceleaşi texte standard care trebuie învăţate pe de rost, aceleaşi cuvinte şi expresii care trebuie scrise obligatoriu.

    00
    • Eu fix din motivul asta o apreciez pe profa de romana din liceu. Niciodata, dar absolut niciodata n-a trebuit sa invatam comentarii pe de rost. Chiar ne spunea direct: sunteti capabili sa va argumentati parerea intr-un mod coerent, primiti punctaj maxim.

      Totusi, in semestrul 2 al clasei a 12-a ne-a dat niste raspunsuri sablon pentru diferite tipuri de cerinta, fiindca altfel nu primeai toate punctele. De ce? Pentru ca pitong. A si zis ca din punctul ei de vedere e o mare mizerie, dar din moment ce nu corecteaza ea lucrarile…

      00
    • Am terminat liceul acum 15 ani (damn ce a trecut timpul :(), in provincie, si se punea mare accent pe interpretare proprie. Profesorul nostru de romana ne dadea mereu poezii/texte de comentat/analizat si ne zicea sa nu ne obosim sa cautam comentarii ca nu exista :). Pe atunci consultam biblioteca insa. Imi aduc si acum aminte de ultima teza in care un subiect zicea sa ne imaginam ca suntem reporter si ii luam interviu salcamului taiat de Moromete. Nu am tocit comentarii pentru bac, dar na, exista notiuni si o anumita terminologie pe care trebuie sa o folosesti si sa o pui in context. Nu m-au depunctat deloc, dimpotriva. Comparativ cu evaluarea nationala sau cum se numea atunci, cand tocisem comentarii si nu puteam sa ma exprim ok si am luat nota mica. Mi-ar placea sa cred ca nu a fost o exceptie.

      00
    • Nu am tocit in viata mea, aparent sunt atat de tampita incat, daca nu inteleg, nu pot invata nici sa ma tai. Comentariile la romana le-am facut EU mereu, am scris tip lista informatia din carte / criticii literari si asa am plecat la examene. Am brodat eu pe langa informatia „statistica” povestile in cauza. A ajutat probabil faptul ca am citit enorm toata copilaria / adolescenta, asa ca am putut sa fac tot felul de legaturi intre autori, stiluri de scris etc.

      Am intrat la facultate de Romana-Engleza fara toceala. Inainte de asta am avut medii de peste 9.60 la Pedagogic, unde, in a XIII-a aveam 24 de materii. 24. De la metodici de predare, la pedagogie / psihologie, logica, biologie, trecand prin vreo 4 feluri de matematica si o groaza de alte chestii.

      Nu pot spune ca imi folosesc toate, dar cel mai important este ca sunt in stare si la 40 de ani sa ma re-specializez in ceva nou, am schimbat „profesia” de cate ori a fost nevoie si am o intelegere aprox. decenta in ceea ce priveste tot felul de chestii.

      Pe fie-mea bag scoala de cand are 2 ani, fara stres si fortare, dar face activitati, jucam chestii educative etc. A terminat primul an de scoala, in mai putin de juma’ de an a invatat o engleza de ma pune in cur, face calcule de clasa a II-a (si intra in clasa intai la toamna), pe laptop si-a facut majoritatea chestiilor singura: intrat pe tot felul de situri educative folosite de scoala (bagat username / parola), printat, checkin dimineata, completat formulare etc. Singura chestie pe care o mai faceam era sa verific daca a facut OK si sa pun foile la scanat (ca e printerul sus pe un dulap metalic si nu ajunge inca la el).

      Ma uit in jurul meu si vad cat de mult se specializeaza lumea pe fiecare chestie. Numa’ la web design (ce fac de 20 de ani) is atatea cacaturi noi, ca ma apuca deja dracii. Nu trebuie sa stii numa’ HTML (ca si ala nu mai e ce-a fost), trebuie sa stii usability, SEO, content management, sa stii sa faci un landing page care sa vanda, sa stii niste facebook ads, poate niste adwords etc. Stau ca tampita zilnic si tot citesc, pe langa ce fac cu clientii sau pe siturile mele si simt ca sunt tot mai cretina si mai depasita.

      M-am uitat cu fie-mea, cand au plecat cosmonautii de la NASA acum cateva zile si iar am realizat la ce nivel de supra-specializare trebuie sa ajungi, daca nu vrei sa speli buzile aici. Nu am nicio problema cu munca in cauza si nici oamenii care o fac, dar imi doresc pentru copilul meu o cariera decenta sau sa fie in stare sa-si faca un business sustenabil, incat sa nu munceasca o viata intrega pe bomboane.

      Dar asta inseamna sa invete in draci. Sa fie foarte buna, sa citeasca tomuri intregi, sa incerc sa o ajut sa inteleaga cam toate materiile si sa fie „decenta” cam in fiecare.

      Nu mai vin cu povesti ca am dat bac pe serioase, ca am invatat pana m-a luat dracu, pentru ca si acum si aici sunt copii care invata de intepenesc. Am prietena cu pustiul in clasa a X-a la un liceu super-tare (unul dintre cele mai bune din SUA), alta prietena cu fie-sa intrata in anul al doilea la Boston University, care nici ea nu e de cacat. Invata astia de le fumega urechile.

      Si, daca sunt obisnuiti de mici, nici nu e mare lucru. Vad la fie-mea cat e in stare sa faca lectii, se poate concentra mult peste media normala varstei, citeste si studiaza ca un copil mare. Pur si simplu pentru ca vede farmecul invatarii, al descoperirii si cercetarii.

      Daca tot stim ca trebuie sa studieze pentru o viata mai OK, nu vad de ce ne tot cacam pe noi, ca, vai draga. Ta-su merge la munca, eu fac bani de acasa si tin si casa, fara sa ne mai dam cu capul de pereti. Asta este .. jobul ei este sa faca scoala si tenis. Punct.

      Atat timp cat obisnuiesti copilul cu studiul, esti alaturi de el si il ajuti in munca lui, sunt sanse mari sa faca treaba.

      Cacaturi de materii sunt peste tot in lume, toceala exista si la alte case mai mari (sunt si chestii pe care le inveti probabil ca un bou, pana le si interiorizezi), dar trebuie sa iti faci treaba. Aici de pilda ma apuca dracii cu un cacat de se cheama common core, un sistem atat de imbecil de predare pentru un roman, ca-mi vine sa plang.

      Dar o invat pe fie-mea sa adune peste ordin asa cum zic astia (am dat pe youtube, sa inteleg / invat), pentru ca stiu ca asa i se va cere la scoala, asa ca lucram pe acelasi sistem.

      Nu e pe roze niciunde in lume, dar pe mine nu asta ma intereseaza. Eu pregatesc copilul pentru ce urmeaza, cat pot eu de bine, vedem mai departe.

  8. Dacă mă uit în urmă la perioada petrecută în liceu, sunt foarte puține informații care mi-au fost cu adevărat utile în viață. Efectiv am fost obligați să tocim niște chestii complet inutile în viața de zi cu zi. Cât timp am pierdut cu calcule interminabile la matematică, tot felul de ecuații care guess what, nu le-am mai folosit nici măcar o dată după aceea.
    Sigur, am putea spune că am dezvoltat capacitatea de a acumula informații, dar dacă tot ne obișnuim creierul să asimileze informație, nu mai bine să fie ceva util?
    Ce mi s-ar fi părut extraordinar să fi făcut în liceu: educație financiară (cum să faci un buget de viață, cum să economisești, cum să nu arunci banii pe prostii) și ceva clase pentru orientare profesională (cum să îți construiești o carieră, care sunt primii pași pe care trebuie să îi faci ca să găsești un job etc.).
    Acum știu că mă duc prea departe, dar ar fi fost mișto să vină oameni care au reușit în diverse domenii (și nu mă refer la Top Forbes), gen patronul unei brutării de cartier, să ne spună cum se face business, care sunt realitățile din piață, ce caută un angajator etc.
    Știu, știu, vise.

    00
    • >>sunt foarte puține informații care mi-au fost cu adevărat utile în viață. Efectiv am fost obligați să tocim niște chestii complet inutile în viața de zi cu zi

      Doua chestii tizule: una, cea mai importanta, e ca nu neaparat trebuie sa folosesti ce inveti, dar exercitiul de a invata iti antreneaza creierul sa poata pricepe notiuni abstracte. A doua e ca iti da notiuni despre stiinta care desi nu le folosesti efectiv te ajuta sa intelegi lumea in care traiesti.

      00
    • Corect, asta am spus și eu: dar dacă tot antrenăm creierul, de ce să nu îl antrenăm cu niște chestii care au aplicabilitate în viața de zi cu zi?

      00
    • >>de ce să nu îl antrenăm cu niște chestii care au aplicabilitate în viața de zi cu zi?
      >>Cât timp am pierdut cu calcule interminabile la matematică, tot felul de ecuații

      Uite de ce, pentru ca in viata de zi cu zi ecuatie mai complexa decat calcularea pretului fara TVA nu prea exista.
      Tu practic vrei scoala vietii cu diploma.

      00
    • Acum depinde cum definești „școala vieții”. Pentru mine asta înseamnă să te poți descurca în situații cât mai diferite, să poți comunica pe înțelesul tuturor oamenilor, să simți un pericol și să îl poți evita, chestii de genul ăsta.
      Totuși nu am spus că ar fi trebuit înlocuite materiile de la școală cu sugestiile date de mine, alea erau niște completări versus (italic) unele (/italic) dintre cele din programa școlară.
      Pe de altă parte, Arborele Lumii a fost o colecție care ar fi putut cu mare ușurință să înlocuiască destul de multe materii de la școală, ba chiar unele informații erau explicate mult mai pertinent și mai pe înțelesul cititorului decât la orele clasice :))

      00
    • @Radu primul: gandeste-te ce faci cand mergi la sala. Tragi de niste fiare. Ce aplicatie au in viata reala? De cate ori a trebuit sa impingi cu pectoralii o greutate in sus in alt loc decat la sala? De aia mergi la sala?
      La scoala rezolvi ecuatii nu pentru ca in viata te lovesti de asa ceva, ci pentru ca in viata:
      1. Trebuie sa iti pui mintea la bataie ca sa rezolvi chestii.
      2. Trebuie sa executi in mod repetat activitati de kkt care nu iti plac.

      00
    • cum să îți construiești o carieră – ce plm ai vrea sa inveti la scoala despre chestia asta.
      care sunt primii pași pe care trebuie să îi faci ca să găsești un job – ce?

      Nu uita 2 chestii.
      1. sunt zeci de „cariere” si sute de „gioburi”. Deci ce exact ai vrea sa inveti la scoala? Gen, sa intelegi care e cerinta si sa o faci?

      „cum să nu arunci banii pe prostii”
      Jbagi pula. Zici ca esti d-ala de are nevoie sa i se zica la scoala ca Cola are zahar.

      Bah nene bah

      00
    • eu am făcut la dirigenție, economie/management chestia asta. Ne împărțea în grupuri de 4 ( familii) și ne punea să împărțim diverse bugete după cum credem noi că e mai bine iar apoi ne zicea unde am greșit.

      00
  9. Ideile din clipul tau sunt bune si nu prea (mai putin nr. 3 cu care sunt de acord aproape in totalitate).
    1. Matematica aplicata (aia care poate fi exemplificata de parinti cu exemple de la minimarket) se face in clasele primare. Mai tarziu, complexitatea problemelor creste si nu prea mai ai cum sa explici anumite chestii tuturor elevilor: unora pentru ca au fost lepre in clasele mai mici, altora pentru ca pur si simplu nu au capacitatea sa inteleaga. Cred ca mai oportuna ar fi o discutie despre cine si pana cand trebuie sa faca obligatoriu matematica la scoala.
    2. Cred ca esti tentat sa analizezi problema doar din prisma unor experiente personale crezand ca la astea se rezuma totul. Sunt multi alti profesori fata de cei pe care i-ai avut tu, care au cu totul alte abordari. In scoala generala am avut norocul unei profesoare de istorie care ne-a dus chiar si la un sit arheologic pentru a vedea cu ochii nostri cum stateau lucrurile acum sute de ani.
    As mai adauga ca nu prea ai cum sa vorbesti de o reforma, de efecte sau de personaje istorice fara sa stapanesti coordonatele temporale care sunt foarte importante in context.

    00
  10. Profil filologie în liceu: nu a trebuit să învăț niciodată un comentariu pe dinafară. De fapt nu mi s-a dictat niciodată un comentariu despre o operă literară pe care apoi să îl memorez. Ce trebuia să memorăm era un pic de istorie despre autor și despre opera lui. O altă obligație era să citim opera pe care o studiam. Iar comentarii făceam „live”, la clasă, împreună cu profesorul. Așa am învățat să citesc un text și să emit o părere coerentă despre subiectul respectiv.

    00
    • NOU
      #61

      asta in Romania? greu de crezut…

      00
    • Eu am făcut liceul în Marin Preda și am avut doua profesoare de-a lungul celor patru ani. Nici una nu ne-a cerut asa ceva. Da, ne recomandau sa citim și comentariile pentru a avea idee, insa nu sa le învățăm. Pe prima profa nu mai știu cum o chema, aia era obsedata cu gramatica mai mult și era obsedata de Cărtărescu… , insa a doua, dna Niculescu, care pe atunci se apropia de varsta de pensionare, era pe proză și poezie. Am mai zis pe aici, discuția era la liber, lasa hahalelere in călduri sa bârfească despre cine s-a uitat la ele în pauza de la 11 și venea în spatele clasei lângă grupul care era interesat sa dezbata. Și dă-i cu „da tu ce crezi ca a vrut sa spună prin x vers” „dar oare dacă scria x în loc de y, cum ar fi fost” samd. Deci da… Insa când clișeele pun stăpânire peste popor, iata ca apar cei cu „Asta în România? Neeaaah”…

      00
    • A, am uitat sa menționez, asta era prin 2003

      00
    • @Ioana, cliseu e si ce zici tu despre clisee :)
      personal cred ca sunt perioade si perioade in invatamantul romanesc.
      eu am facut liceul la inceputul anilor ’90. majoritatea profilor din acea vreme erau uzati si rutinati de comunism, putini erau cei tineri si cool care mai incercau si altceva. si da, pe vremea mea, maica :) ti se preda comentariul in clasa iar tu trebuia sa-l reproduci mot a mot la lucrare sau teza. din experienta personala, am luat un 4 mare cat caietul de teze pt ca mi-am permis sa scriu ce am crezut eu ca a vrut sa zica poetul si nu am redat cuvant cu cuvant comentariul predat la clasa. cand am cerut sa mi se explice de ce nu a fost citita teza mea si sa fiu punctat in functie de gandurile si impresiile mele, ghici? am fost catalogat rebel. so, fuck them :)
      cateva luni mai tarziu la bac, am fost prima generatie dupa revolutie care a dat bacul oral la romana, mi-a picat un subiect pe care-l studiasem fugitiv. asa ca, am riscat iar si am facut o dizertatie de toata frumusetea:) despre ce credeam eu ca voia sa zica poetul si nu ce ziceau criticile vremii ca ar fi vrut…si am castigat. deh, comisie venita de la judet, ceva profi mai tineri si mai cool care apreciau pareri personale mai mult decat comentarii memorate.
      de aia zic de perioade si perioade, a mea a fost cu 10 ani inaintea perioadei tale, cei care au trait vremurile acelea pot confirma, sau nu, pt ca am mai zis, incepusera sa apara si profi mai cool :)

      00
  11. Postatse pe FB un prieten care da bac-ul acum ceva de genul : maine va fi ultima data in viata mea cand voi mai avea nevoie de integrale :D

    00
  12. Discutia asta despre invatamantul romanesc, devine din ce in ce mai sterila pe an ce trece. Concret, principala problema a invatamantului romanesc a fost ca niciodata nu am definit clar ce fel de oameni ne dorim sa scoata scoala romaneasca.
    In mare, invatamantul romanesc si-a tras foarte mult seva sau a avut fundatiile din vremurile comuniste. Mai precis, directia data de partid incepand cu anii 60-70 a fost orientarea catre stiinte exacte in detrimentul celor umaniste. Motivele din spatele acestei politice sunt lesne de inteles, tara avand nevoie de oameni in acele domenii ca sa „avanseze”. Ce a urmat dupa asta, a fost o standardizare a cifrei de scolarizare in licee. In sensul ca, profilul real(stiinte exacte) includea aproape 3 sferturi din cifra de scolarizare, iar restul erau pentru profilul uman. De asemenea, materia era standardizata si odata ce intrai in clasa intai, tu ca elev stiai ce perspective ai si unde poti ajunge. Trebuie mentionat, ca presiunea era mai mare pe profilul real, in sensul ca tara avea nevoie de oameni bine pregatiti asa ca materiile au devenit foarte agasante prin diverse culegeri si probleme. Fix din cauza asta, cand aud numele de Carbunaru sau Gheba am asa un puseu. Pe partea umanista, nici acolo oamenii nu s-au lasat mai prejos, intrucat limba romana era materie pentru bac si pentru examenul de treapta. Asa ca au venit si oamenii cu culegerile lor si pretentiile lor, a se citi romanele interminabile pe care trebuia sa le citesti ca nu se stie niciodata ce iti poate pica la bac sau la treapta. Trebuie spus, ca „reformele” astea se intamplau pe vremea comunismului si rolul lor aveau sa-l tina pe copil cat, mai ocupat pentru a nu-i veni idei prostesti.
    Dupa Revolutie, lucrurile au luat-o intr-o turnura descendenta in sensul ca fiecare ministru al educatiei a vrut sa-si lase amprenta si au inceput experimentele. Prima data au scos examenul de treapta a doua in liceu(cel din clasa a zecea), apoi au dat liber la examenele de admitere in licee pentru ca apoi sa vina examenul de capacitate rebranduit in testarea nationala. La nivel de ciclu liceal, lucrurile nu s-au schimbat prea mult, bacalaureatul suferind foarte mici transformari in esenta sa, de departe cea mai importanta fiind introducerea camerelor de luat vederi. Pe ciclurile primare si gimnaziale, lucrurile au ramas oarecum asemanatoare, mare noutate fiind clasa zero.
    Insa ceea ce nu s-a schimbat deloc, au fost oamenii cu putere de decizie, oameni formati in scoala comunista si care au trebuit sa intemeieze o noua scoala europeana. Fix din aceste cauze, avem situatiile curente si problema descrisa de tine. Testele PISA nu evalueaza atat de mult copii, ci mai degraba profesorii, care din cauza sistemului nu au mers niciodata pe treburi aplicate. Chestiile aplicate le faceai prin facultate, pana acolo trebuia sa rupi teoria.
    Nu spun ca a fost rau sau buna aceasta idee, doar ca in timpurile pe care le traim si mai ales faptul ca informatia este la liber, poate ca scoala romaneasca ar trebuie sa se orienteze mai mult pe partea practica a lucrurilor. Problema majora, sta ca nu poti sa faci asta, cu oameni care nu au facut vreodata asta.

    00
  13. pe de-oparte ai dreptate, pe de altă parte, pe de altă parte ai nevoie de matematica aia avansată dacă vrei studii superioare. La fel cam cu majoritatea materiilor de liceu.

    Care e alternativa? stat acasă 1 an după bac si meditații pentru admiterea la facultatea aia unde trebuie să știi mate/fizica/alte științe?

    Nu mi-ar fi trebuit in viata mea chimia de liceu dacă nu mi-o cerea admiterea la medicină. Și era destul de multă materie cât să-mi trebuiască meditator dacă nu o făceam la scoală, si tot am facut meditatii ca să nu am surprize.

    00
    • matei…corect…ai invatat chimie pentru medicina…din geografia economica din clasa a 10-a…ce-ti mai aduci aminte?

      00
    • „geografia economica din clasa a 10-a…ce-ti mai aduci aminte?”

      aia ar trebui să fie materie opțională, cu prezența facultativă și un test la final dacă dorești să iei o certificare că ai făcut cursul x.
      Fiecare lucru are utilitatea lui. Problema apare când școala ți le varsă pe toate la un loc și are pretenția să fii interesat de toate, când tu de fapt abia aștepți să mai boxezi ceva pe fortnite. Apoi, când apare interesul, totul s-a dus. E și ăsta un lucru de învățat pe propria piele.

      00
    • itaa…cam asta ar trbui sa fie o abordare corecta..nu „eu am facut si mie mi-a trebuit…deci sa faca toti”

      plm

      00
  14. Da, într-adevăr doar în România se învață lucruri de care cel mai probabil nu ai nevoie. De-aia in afara se cauta angajati din est (evident, aici ma refer la alte meserii decât cele de capsunari și zidari…) de buni și minunați ce sunt ai lor care învață numa chestii practice și utile și sunt niște lei paralei…
    Bai nu știu unde trăiți voi, da eu pot sa spun ca în viata de zi cu zi, vad la fel de mulți retardați și aici, în zona asta de Franta unde avem neplăcerea sa locuim momentan, cum vedeam și acasă.
    Londonezia ? Daaa, niște minuni de copii, care își dădeau cu stângu în dreptu și se hlizeau ca niște cretini din nimic și nu erau în stare sa poarte o conversație, da erau fascinați sa toarne alcool în ei și sa fumeze și eventual sa se bată.
    Angajații de prin birouri? Plini de lehamite și falsitate extrem de prost mascata. Ma apuca rasul când vedeam ca în anunțurile de angajare se specifica „fast paced work environnement”… Angajați care se ofticau dacă vai ferește încercai sa le dai niște alternative pentru a fi și eficienți în cele 8 ore de program. Robotei carora dacă le pui niște întrebări în afara standardelor s-au blocat. Englezii înșiși pe grupurile de expati se plang de calitatea serviciilor și se bucura ca au plecat de acolo.
    Dar da…în România e învățământul prost. De fapt…Da, în prezent este prost, pentru ca a ieșit un rahat din toate combinațiile și mosmoslacurile făcute de diverși și s-a încărcat materia complet inutil. Ce era înainte era foarte ok. Insa cine vrea poate sa învețe oriunde și orice și oricum ar studia.
    Cine vrea sa rămână la nivel de căpșunar, aia va face și punct. Niciodată un copil atras de învățătură nu va ieși prost din școală, chit ca i se preda mult lăudatul Eminescu și nu mult lăudatul Shakespeare.
    Repet a nu știu cata oara, din fostii mei colegi de generala, 30 la număr, 6-7 au posturi banale. Restul îs it-ști (mare parte), profesori, unii la scoli particolare, directorasi samd. Ba dacă era a dracu scoala asa nasoala, cu sistemul ei ala care era în anii 90, început de 2000, cum de nu sunt toți niște ratați care sa curețe mesele de la MC?
    Faptul ca în alte tari sunt o mana de oameni care reușesc sa facă ceva oau și pentru aia toți au impresia ca vai, „în tarile civilizate… ” , nu se datorează sistemului, li se datorează lor. Și ei au chestii inutile cu ciotura, dar ăia care vor le filtrează și își vad de drum.

    00
    • Mai usor cu elogiul sistemului de invatamant romanesc pe scari, ca degeaba ne-am futut memoria si sistemul nervos. Si faptul ca majoritatea dintre noi a reusit, e mai mult in ciuda sistemului de invatamant, decat datorita.
      Iar acum a devenit o enciclopedie ce se incearca a se baga cu forta pe gat elevului, iar aplicabilitatea este la minus nu stiu cat. Mi-ar placea sa prind niste inspectori si sa exersez waterboarding cu ei. Dupa care sa ii intreb daca au intrebat sa isi tina respiratia si daca ei cred ca le va folosi in viata.

      00
    • @Ioana mi-e prea lene sa-ti raspund punctual, asa ca o sa-ti raspund doar la cateva chestii…
      Nu pt ca e bun sistemul de invatamant ne doresc vesticii specialistii, o asa aberatie nici ca am auzit…ci pentru ca orice specialist venit din est, daca e la fel de bun cu unul din vest se multumeste cu mai putin. daca invatamantul romanesc era asa bun, demult il implementau vesticii la ei.
      Vorbesti de rebuturi de prin Franta sau Anglia, well, s-ar putea sa fie o stire pt tine:), peste tot exista asa ceva, nimic nou sub soare.
      imi place cum zici: „…copil atras de invatatura…” ceea ce nu mentionezi este ca sunt cam putini copiii atrasi de invatatura; de fapt, chiar asta e scopul discutiei, oare cine ar trebui sa faca asta, nu sistemul de invatamant?
      iar cei care reusesc, reusesc datorita lor si nu a sistemului, ca se intampla in ro sau aiurea in lume. adica stai, s-ar putea ca cei din ro sa reuseasca datorita sistemului, bine, nu a celui de invatamant…

      00
    • Radu… Mie mi-e și mai lene sa iti răspund. Și cam atât.

      Kilroy–ideea e ca nu doar în România se intampla, tre sa fii puțin tembel sa crezi ca în alte tari nu se învață lucruri inutile sau care nu sunt pe placul elevilor, aia era ideea. Prea au unii orgasm când spun „în vest” și le ies bube când spun „în România”…

      00
  15. ce vreau să spun e că materia e într-adevăr inutilă pentru oricine vrea doar 12 clase. dar dacă ai alte planuri, ăsta-i mersu din păcate.

    00
  16. Sistemul romanesc de invatamant bazat pe acumulearea de cunostinte devine tot mai desuet in fiecare zi. Efectiv nu se mai poate justifica memorarea informatiilor cand internetul este foarte raspandit si toti tinerii au telefon mobil si acces la internet.
    De ce trebuie sa stiu unde e Germania sau Mexicul, cand eu nu ma duc in nici una din ele? Cand vreau sa ma duc sau sa aflu unde sunt sau alte informatii scot telefonul si in 5 minute aflu exact ce ma intereseaza.
    Aproape la fel si cu matematica si alte materii, nimeni nu poate sa explice cantitatea uriasa de exercitii si informatie, utilitatea ei.
    Nu am inteles niciodata faza cu IT-ul: trebuie sa faci multa matematica in liceu ca sa intri la IT, apoi iar multa matematica in facultate. Sau poti sa faci doar niste cursuri de programare si lucrezi cot la cot cu ala care are ani de matematica in spate. Cum vine asta?

    00
    • E bine să știi unde e Mexicul, ca să nu mori de prost și să înțelegi lumea din jur. E bine să știi un pic de literatură pentru a înțelege și a afla idei noi, moduri de a gândi, paradigme și de ce lumea e așa cum e, dar mai ales pentru că literatura îți dă drumul la limba și nu vorbești pe silabe. E bună matematica practică, pentru a înțelege fenomene ale naturii, să înțelegi ce sa faci cu banii pe care muncești.
      E bună istoria pentru a înțelege contextul în care trăiești și pentru a vedea tipare de dezvoltare. E bine să vorbești decent măcar o limbă străină de circulație internațională, pentru a putea comunica și a mări orizonturile. E bine să înveți să faci ceva care se caută, la un nivel bun și să nu stai cu frică în cur, că patronul ăla cocalar te are la mână și te poate șantaja. Nu mai merge? From Nelu with love. Alții la rând că nu s-a terminat lumea.
      E bine să fii capabil să te descurci pentru a nu depinde de careva in orice situație.
      E bună școala vieții pentru a te descurca și a trăi printre oameni.
      In același timp e bună și școala cu diploma, pentru că se cer hârtiile dacă vrei un pic mai bine.
      E bine să fii oleacă golan și să te bucuri de ce îți oferă viața, să exploatezi slăbiciunile sistemului, cu condiția să nu faci rău altora.
      E bun alcoolul, e bună iarba, sunt bune coardele, e bună viața de jigodie, câtă vreme sunt făcute cu măsură și nu îți afectează viața.
      Dar pentru toate astea e nevoie de școală.
      Și cel mai al dracu om, îți vorbește cu sarumana, dacă are nevoie de tine să îi prestezi un serviciu și plătește pentru el.
      Nu ești doar un lache, care bagă cu spinarea și obții respect 0. Ești unu în care are încredere că îi rezolvi o problema.
      Și chestiile cu căutare, bune plătite nu se învață crăpând semințe și rânjind ca muta la pulă.
      1% ajung interlopi, afaceriști, oameni cu bani, băieți deștepți care fentează.
      Cei mai mulți fie la căpșuni, pe șantier, la sparanghel, la spălat babe, muncitori în fabrică, angajați în corporație.
      Dacă tot sunt slugă, pentru că valențele de bijnitman sunt 0, măcar să fiu o slugă mai burgheză și mai bine plătită, iar pentru asta trebuie școală.

      00
    • „De ce trebuie sa stiu unde e Germania sau Mexicul, cand eu nu ma duc in nici una din ele?”

      Poate ca iti spune o gagica maine ca s-a bronzat la Cancun si tu o intrebi cat costa autocarul pana acolo.

      00
    • „cand eu nu ma duc in nici una din ele?”
      vezi, daca invatai poate aveai bani si era nevoie sa te duci in ele. Si stiai sa iti pui intrebari gen „cand sa ma duc in australia” sa nu patesti sa te duci in august in bermude in vacanta acolo

      Si zici asa. Vine unu cu un curs de programare si baga cat unu care a terminat facultatea?

      00
    • Vedeti ca PHPul nu intra la programare ;)

      00
    • Pentru ca ai șanse mai mari sa dai la buci daca ai cultura generală mai multa decât competiția, de aia trebuie sa stii unde e Germania si Mexic.

      00
    • @animaloo – asta e o chestie extrem de romaneasca, reducerea la bani. Te face sa te simti bine daca discutam despre bani sau imi spui ca scoala inseamna in mod direct bani? Ce inseamna „daca invatai poate aveai bani si era nevoie sa te duci in ele”? Cum arata nevoia de calatorie? Ma indoiesc sincer ca esti obligat si nu ai de ales.
      Mi se par amar/amuzante insinuarile legate de scoala si bani si cum totul devine foarte iute un atac la persoana.
      La final de zi insa tot nu am inteles care este corelatia intre cantitatea de informatii si modul sau abilitatea de gandire/analiza.
      Nord americanii invata complet diferit, stiu mult mai putine lucruri si habar nu au ca exista Europa de Est si de Vest, nu stiu care e capitala Greciei sau cine a fondat Roma. In mod absolut ciudat traiesc bine mersi fara aceste informatii si eu exact asta incerc sa spun.

      00
    • Pai prostii normal ca nu stiu ca sunt prosti… De fapt daca tu dai exemplu americanii… Ce pretenții sa mai aibă cineva de la tine…

      00
    • @Ioana eu am spus nord americanii care inseamna americani si canadieni insa trecem peste asta. Da, exact americanii aia prosti au cele mai bune universitati in lume si cele mai mari companii care definesc lumea in care traim. Google, Microsoft, Apple, WordPress-ul pe care suntem aici si tot asa. Il poti intreba pe proprietarul blogului ca a fost in America daca aia sunt muritori de foame ca in Vaslui sau traiesc si ei cumva.
      O intrebare simpla este: daca sunt asa prosti cum de au atatea varfuri si cum de o duc asa bine? Si reversul este: daca aia o duc asa bine si sunt prosti, care e diferenta sau avantajul intre prosti si destepti?

      00
    • Chiar nu as aduce in discutie US. Avand in vedere cate varfuri au nu ti se pare ireal ca sunt atat de prosti?
      O societate misto are o mediana buna nu varfuri. Ma pish pe o societate care are numa varfuri. Unu in sus unu in jos.
      Germania ti se pare ca o duce rau?
      Daca iti zic ca suedejii au o cultura a inovatiei epica ce parere ai avea?

      Daca tu ai inteles ca acolo te atac…ce plm sa iti fac. Presupun ca tu stii unde e mexicu si germania.

      00
    • @Alex: nu mai spune porcaria asta niciodata. E atat de des intalnita si atat de falsa in aceeasi timp ca te doare capul.

      Ce vrei tu sa spui e ca daca stii sa mazgalesti dupa un curs de programare (indiferent de limbaj) nu esti programator. A se vedea multitudinea de site-uri in care 3 randuri de javascript ajunge sa futa un calculator decent daca e pagina lasata deschisa 5 minute.

      @restul: matematica din scoala trebuie sa-ti dezvolte logica si in ziua de azi materia aia ce pare multa e fix baza. Daca pana-n a 8-a ti s-a parut grea nu ai ce cauta la profil real (inginerie, programare, etc).

      O fi grea aia din liceu dar daca cineva nu intelege concepte simple ca ‘matrice’ si vrea sa faca cursuri de programare nu stiu ce probleme reale crede ca poate rezolva. Plm, viitor scritor de alta aplicatie ce deschide lanterna la telefon.

      Ce vreau sa zic e ca materia nu e toata inutila ci modul de predare o face inutila. Si faptul ca e impinsa la comun tuturor.

      00
    • „faptul ca e impinsa la comun tuturor”

      bah nene…cand termini mate-fizica/info si te plangi ca matematica e prea grea ai facut ceva gresit
      daca nu iti place matematica ai alte treburi. Filologie si ce plm mai sunt pe acolo

      00
  17. Clasele 1-12 sunt doar o gluma pe langa ce urmeaza in facultate. Am fost profil real, imi placea mult matematica si fizica. N-am invatat aproape niciodata, nu mi-am facut temele aproape niciodata. Imi ajungea ce se facea la scoala, am trecut cu peste 9 si de admitere la liceu si de bac. La materii care nu ma interesau( geografie, istorie, etc) rar aveam note mai mari de 7 si stiam doar cat sa nu par retard. Dar cand am ajuns la facultate, dupa primele 2, 3 cursuri de matematici speciale, nu intelegeam cum de in liceu nu luam numai 10 la mate sau fizica. Primele cursuri la fac sunt mai complexe si mai stufoase decat toata matematica din 1-12 adunata. Nu-mi venea sa cred ce diferenta. Liceul mi se pare de atunci gradinita.

    00
    • Doar un curs de analiză matematică avea mai multă materie decât întreaga analiză la clasa a XII-a. Un curs de teoria mai multor câmpuri e comparabil cu o ascensiune pe Mont Blanc 😉.

      00
    • Exact asta ne-a zis proful de analiza matematica dupa primul curs: “Ce v-am predat pana acum stiati din liceu. Ce urmeaza de acum sunt chestii noi.”

      00
    • „imi placea mult matematica si fizica”.
      Nu prea ți-a plăcut româna.

      00
    • Calmeaza-te Crator. E acceptata si forma asta de acord cand subiectul multiplu e dupa predicat.

      00
  18. Materia literaturii române este complet egal cu zero dintr-un motiv simplu:

    Elevii trebuie să învețe pe de rost comentariile la texte. E absolut hilar și dacă zici asta unui american râde de tine.

    Eu aveam un profesor care era considerat cel mai ‘drastic’ dar în realitate era foarte bun, și el a zis sincer: din păcate, n-am de ales și trebuie să vă învăț ceea ce vor ei să audă, pentru că la bac aveți niște note care vă vor afecta toată viața. Da, nu așa se face literatură, nu așa vă pot feri de analfabetism funcțional, dar nu am ce face, așa că am să vă dau comentariile să le învățați pe de rost, dar nu vă va ajuta la nimic în afară de faptul că veți lua notă mare la bac. Omul avea 70 de ani cel puțin și predase și în comunism deci știa cum merg treburile.

    Încă avem un sistem de învățământ care se bazează pe recolta la hectar. De asta învățăm comentariile.

    Imaginați-vă ce mândrii sunt profesorii când ar putea zice unui străin: uite boss aici, ce comentariu, ce profunzime, ce gânduri, ce idei, știind foarte bine faptul că el de fapt învățase comentariul lui G. Călinescu pe de rost, dar nu contează, pentru că dă bine ca PR.

    Teoretic, avem elevi extrem de profunzi, gânditori. În practică, ajungem să avem oameni care nu vor știi înțelege un simplu text afișat pe vitrina unui magazin, ce să mai zic dacă le vine o amendă acasă și trebuie să înțeleagă de ce.

    Mie personal mi se pare că sistemul e făcut mai mult pentru profesori. Să aibă ei orele puse bine, țin minte cum stăteam uneori și 8 ore la școală pentru că un profesor nu vroia să vină în altă zi doar pentru 2 ore la școală așa că ni le înghesuia în altă zi.

    Am rămas cu concluzia că elevii mai mult deranjează delicatul ecosistem pe care și l-au construit profesorii :)

    00
    • ăștia care spuneți că trebuia să învățați comentarii pe de rost la română ori ați frecventat licee slabe unde nu era nevoie de admitere ori nu ați citit chestiile alea care trebuiau comentate în primul rând. Și eu am frecventat liceu industrial și nu mi-a plăcut româna, nu mi-a plăcut să citesc pe vremea aia și îmi cumpăram cărți cu comentarii și rezumate, dar profesoara ne zicea că facem o mare greșeală și ne zicea că cu cât citim mai mult cu atât putem singuri să dezvoltăm mai simplu păreri personale. Materia literaturii române e egală cu 0 dacă nu citești.

      00
    • Bullshit:
      pentru subiectul 3 trebuie să studiezi n opere, circa 10-15:
      pentru cele lirice si singura comedie sunt trei cerinte mari si late. Pentru proze sunt aceleasi trei cerinte, si alte trei cerinte daca ti se cere un eseu despre personaj/e.
      Dacă le bifezi pe acestea, adică citești operele și studiezi comentariile, îți faci niște scheme și ajungi să le înțelegi, poți boxa 18 puncte cu plăcere.

      Dacă vrei să iei cele 12 p. adiționale pentru redactare, ți se cere targhet de 400 de cuvinte, adică pro boss.

      00
  19. Când la ședința cu părinții la școala generală eu le spuneam că un copil muncește mai mult ca un adult se uitau la mine ca la extraterestru. Hai că la clasele 1-4 nu prea sunt multe teme, dar tot ai 4 ore la școală + minim o oră temele + ceva citit lecții pentru a doua zi. La 5-8 deja ai 6 ore la școală + minim 2 ore temele. Cum, de regulă, se învață 12-18, majoritatea copiilor pleacă de acasă pe la 11:00 și ajung undeva la 19:00. Practic, mai rămân 2 ore dimineața să-și facă temele. Plus efectele pe care le are mâncatul la 10:30 și 19:30 asupra metabolismului.
    Deci, da.

    00
    • ce efecte are mancatul de doua ori pe zi asupra metabolismului? eu mananc asa de mai bine de 10 ani si inca nu sunt balena, din contra, inca nu am depasit greutatea din liceu la 40+, ar trebui sa fiu supraponderala ca fostii mei colegi, de-mi provoaca depresii cand incerc sa-i descopar dupa 20 de ani pe dupa burti?

      00
  20. NOU
    #106

    Nu e chiar asa.

    Elevii nu sunt evaluati corect, mai rau, nu exista o astfel de evaluare. Clasele trebuie sa fie omogene, ca altfel il dezavantajezi si pe cel din stanga curbei, dar si pe cei din varf si dreapta.

    Manualele nu sunt adaptate mediei.

    Multi dascali nu stiu sa explice.

    E rau ca un elev sa stie cum functioneaza un reactor nuclear? Asta imi era predat mie in 96/97. Si erau manuale unice.

    Logica lui Bieltz era exceptionala. Ce se gaseste acum presupun ca e o mizerie, dar macar nu se face, deci e ok.

    00
  21. NOU
    #107

    @Zoso cu toate acestea ai scris câteva articole în care îndemni românii care n-au copii să-și facă. Pentru că?… Pentru că pitong, cum s-ar zice sau de ce că nimic nu se vede la orizont bun pentru cei cu copii în afară de cei doi ani în care stau acasă cu el și sexul din momentul conceperii?

    00
  22. NOU
    #108

    Plecand de la premiza ca majoritatea celor ce comenteaza sau dau +/- pe blog sunt peste media nationala a dotarii la ”mansarda” nu intrevad schimbarea prea curand a sistemului educational in RO. Din pacate.
    O mica speranta o vad posibila doar cand tot mai multi parinti vor avea suficienta viziune si posibilitati financiare ca sa-i inscrie pe cei mici in scolile private care predau dupa programa scolara din vest, cu profesori in majoritate a lor adusi de acolo.
    Fara sa le pese de examenul de maturitate si de bac.
    Pentru ca stiu.

    00
  23. Istoria cum e ea acum mie mi se pare aproape inutilă.
    Ar trebui să facă totuși o ”Istorie a Dezastrelor și cum puteau fi ele evitate”. Pentru că aici duce până la urmă proverbul ”Cine nu știe istorie e condamnat să o repete”, nu?
    Pot să păstreze și istoria clasică, dar să nu mai pună atât accent pe memorarea unor detalii care nu ne ajută cu nimic acum.

    00
  24. A, da, și să învețe copiii mai multe lucruri ce le-ar putea salva viața. Înotul de exemplu, un curs de prim ajutor, un sport de autopărare (unde înveți printre altele și ”cum să cazi și să te ridici după”).

    00
  25. Tot legat de acest subiect, intrasem intr-o discutie pe facebook, la o postare a unei cunostinte care spunea ca pentru a oferi o educatie mai buna copiilor nostri, este necesar ca profesorii sa fie platiti mai bine. Dupa ce am comentat mai multe persoane referitor la cat de larg este acest subiect, cate lucruri ar trebui schimbate (fara a fi salariul primul, sau cel mai important), autorul postului s-a gandit sa stearga cu totul postarea, lasandu-ne pe toti cu subiectul in aer.

    00
  26. majoritatea se plang pe aici ca trebuie sa invete copiii comentarii la romana, sa va spun un secret: exista indivizi care n-au invatat niciodata comentariile pe de rost, au citit cartile, au citit 2-3 opinii critice si istoricul curentelor literare si sunt capabili sa argumenteze „cu cuvintele lor” ce dracu se cere prin taskurile alea de la examenele de romana, eu nu am invatat niciodata comentarii pe de rost, la romana n-am avut niciodata note sub 9 la nici un examen si nici n-am tocit vreodata, dar mi-a placut sa citesc si sa gandesc cu creierii mei si nu sunt nici eminescu, nici sadoveanu

    00
  27. 1. a. Asa gandeam si eu, la 14 ani. Acum mi-am rafinat usor ideile: Trebuie sa bagi din gimnaziu economie, din aia pe bune. E nasol sa te trezesti cu adulti care nu inteleg concepte simple gen adaos.
    b. Trebuie regandit modul de a invata matematica. Vezi Taleb, elev slab autodidact in matematica. E groaznic sa ai adulti care nu pot intelege concepte abstracte: vezi acum cum intelege lumea cresterea exponentiala.

    2. Istoria predata in scoli e un fake ordinar, o mizerie care face un deserviciu. Daca nu ai norocul de un profesor cu adevarat pasionat de istorie ramai sa retii niste platitudini. Istoria trebuie predata dupa carti ale istoricilor autentici nu dupa manuale.

    00
    • Istoria e un fake in orice scoala primara/secundara din lume, pentru ca rolul ei ca materie nu e sa te faca istoric, ci sa iti insufle ceva patriotism.

      Totusi, mi-au cazut ochii intamplator peste subiectele de anul asta de la Bac (la istorie), si scuza-ma, dar cand ai doua texte de citit si apoi intrebari de gen: „ce putere europeana e mentionata in textul A”. „numiti doua personaje mentioante in textul A si B”, etc (am citat din memorie), pai ala nu e test de istorie (cu date si personaje, si ce mai zice Vali in text) ci mai degraba test de logica. Da, erau si alte intrebari, dar sa nu sari de 5-6 cu asa ceva e jalnic.

      Inteleg ca tu (Vali) te plangi ca ar sta copiii prea mult la scoala sau pe drum, dar din ce vad la parintii cu copii de scoala, daca s-ar putea regim internat si luat copilul doar in weekend acasa cred ca multi ar fi mai fericiti. Vezi ideea de after schooluri, bone, cursuri de X, Y , Z unde cam orice Caţavencu modern (inclusiv aia din Pipera) isi trimite copilul cu sofer, etc.

      Si inca ceva, faci o ora dus-intors la scoala ca au tinut parintii sa nu te dea la scoala de care tii, ci sa faca o „romaneasca”

      00
  28. Offtopic : mane trebuie sa clipesti mai mult la vloguri (vezi TheIntern faza cu clipitul :-) ). Fara sa clipesti nu transmiti emotie.
    Cred ca ar fi mai bine daca filmarea nu o faci frontal ci putin intr-o parte ca sa fii mai relaxat si daca vrei sa citeste de pe ceva, ca sa nu iti uiti ideile, sa ai foaia cu ideile pe o masa sau in mana. In rest iese misto! GG

    00
  29. 2. mie mi s-a predat istoria românilor (cel puțin în generală)cu
    1. la momentul x în lume se întâmpla asta,
    2. în europa asta
    3. la noi au existat repercusiunilea astea.
    4. s-a întâmplat cutare și cutare
    5. consecințele au fost x și y.
    2b. au existat și comentarii dictate în generală (nu și în liceu), dar nimeni, nici la clasă, nici la admitere (sunt destul de bătrână să fi dat admitere la liceu) nici la BAC nu mi-a scăzut puncte pt că mi-am scris și ideile proprii.
    3. mă duceam și școală, făceam și teme, aveam timp și să citesc tone de cărți, să ajut în casă cu chestii, să văd filme la tv. nu știu exact ce înțelegi prin ”să fii copil”, că mie chiar îmi plăcea să citesc, eu eram copil citind și aveam timp destul pt asta. dar încă n-apăruse internetul și la computer, la Mario, nu aveam loc de frate-meu. :)

    00
  30. 1. parintii, da, la clasele mici. dar la liceu, mate-fizica si alte alea, trebuie programa sa-ti faca o paralela intre ce se invata la algebra, analiza, trigonometrie si realitate. ca un exemplu, mai simplu decat o integrala, e foarte important sa iti explice unde se aplica in lumea reala un f(x)=y. devine si mai usoara matematica asa.

    00
  31. 2. istoria predata la scoala e doar propaganda, nube obiectiva. si nici macar nu se face indeajuns de sexy ca propaganda.
    3. depinde, eu gaseam timp de citit, dar sf-urile de care aveam eu chef. cand aveam chef de aventurile taranilor romani, ca se mai intampla sa am chef, mergea ok si lectura obligatorie.

    00
    • Să vezi ce propagandă faină o să mai vină. Manualele de pe noua programă de la gimnaziu sunt pline de lecții de feminism. Rolul femeii în Orientul Antic – 2 pagini despre că femeia stătea acasă și avea grijă de copii – Rolul femeii în Grecia – 2 pagini despre drepturile pe care femeile nu le aveau – etc.

      00
    • depinde cum prezinti. una e sa pui accent pe un aspect, dar sa-l prezinti obiectiv, alta e sa formulezi lucrurile intr-un anumit fel

      00
  32. Cred că cei care cer simplificarea materiei din liceu au terminat liceul acum 15-20 de ani. În liceu este atât de simplificată materia încât toți analfabeții ajung să treacă bacalaureatul. Toți ați dat exemplu cu istoria, geografia sau româna, unde aveați enorm de învățat și nu vă folosește la nimic. Greșit! La aceste materii se poate învăța logic, trebuie să stăpânești bine anumiți termeni și metode de redactare și pe urmă să îți folosești informația. La fel ca la matematică, unde ai de aplicat formulele.

    La istorie a fost jenant de ușor subiectul de anul acesta. Poți să iei 5,6 fără să fi învățat nimic, doar lucruri bazate pe text, adică să știi să îți deduci informația dintr-un text la prima citire. Ce poate fi mai ușor de atât? 7 ani trebuie memorați obligatoriu la bacalaureat la istorie, anii constituțiilor, în rest poți să ai o perioadă de timp și tot o să fie punctat ( să nu spui că mircea la bătrân este contemporan, să știi că este undeva prin evul mediu). La subiectul III a fost un eseu despre constituțiile democratice și totalitare din România secolului XX. Efectiv trebuia să spui trăsăturile totalitarismului și ale democrației. Astăzi am fost la corectat la bac la disciplina istorie, am să las aici doar câteva perle (pe care mi le mai amintesc, nu stau să notez așa ceva)

    – menționați Marea Putere din text. – Răspunsuri – Marea Putere, Partida Națională etc.
    – Menționați 2 personalități din text. Răspunsuri – Țara Românească și Moldova. Franța și Anglia.
    – La sfârșitul secolului XX România a avut cea mai frumoasă perioadă a ei doarece am revenit la comunism, care respectă drepturile și libertățile omului, Ceaușescu fiind la conducerea țării.
    – Iliescu și gangul său au distrus România ( aici nu pot să îl contrazic, dar gangul ala m-a lăsat blocată)
    – România a avut comunism, de asta steagul nostru este cu roșu.
    – În secolul XIX Ceaușescu și-a angajat toate cele 200 de rude ale sale la stat, adică la firma lui.
    – La un subiect este dat un an în text, iar elevul trebuie să spună în ce secol este anul respectiv, peste 20 la sută dintre elevi au greșit la asta.

    Unii dintre acești autori au trecut bacul deoarece au răspund bine la restul întrebările ( de 5 tot au scris). Întrebarea mea este cât de jos trebuie să ducem nivelul de educație ca să nu stresăm elevii?

    Ps – nu spun că toate lucrările au fost așa, am avut și lucrări superbe notate cu peste 9.50, cu mici greșeli de neatenția.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube