Noile reguli de circulație sunt speciale…

– Claxonat excesiv 580 lei
– Frânarea nejustificată 580 lei
– Turarea nejustificată a motorului 580 lei

Ce e aia “excesiv”? Când îmi intră poliția în față, deși săgețile de pe asfalt spun altceva și eu îl claxonez 10 secunde e excesiv? Când Costel nu e atent la drum, că e pe telefon, și eu îl claxonez ca să nu dea peste mine, e excesiv? Când pietonul e pe trecerea de pietoni și e atent la telefon și uită să traverseze, iar eu îl claxonez să îl trezesc e excesiv?

Ce e aia “frânare nejustificată”? Cum dovedești asta? Poate m-a orbit soarele. Poate a trecut o pisică. Cum dovedești justețea frânei?

Sunt legi date ca să fie date. Șoferii sunt în continuare pe telefon, copiii sunt în picioare între scaune, jumătate nu poartă centuri și tot așa. Dar au mai schimbat legea, și-au făcut treaba, e ca și rezolvată.

Nu știu dacă am văzut în ultimele două săptămâni o mașină de poliție în trafic. Sau un polițist făcând ceva. E adevărat, nici n-am ieșit prea mult în weekend, să îi văd cum stau la pândă la turiști.

iarna-zapada-42

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

58 comentarii

  1. Cand apare o situatie ca cea mentionata de tine, auzim la TV ca legea nu o sanctioneaza.
    Problema totusi ramane: real, pe sosele se aplica legea junglei si a celui cu masina ma mare (SUV/Camion/TIR).
    problema este aplicabilitatea legii.
    E ca in povestea aia: „daca a bagat doar putin varful, e viol?”

    Politia lipseste cu desavarsire, iar asta a dus la un oarecare elechilibru in natura (pe sosea), in sensum va se merge mult mai bine decat ai fi zis, avand in vedere cimpanzeii de la volan.

    00
    • claxonat excesiv:
      atunci cand claxonzi ca disperatul de pe banda de facut dreapta cu verde intermitent dar nu stii faptul ca sageata de pe asfalt iti indica si mersul inainte
      atunci cand cineva iti ocupa locul de parcare, isi lasa numarul de telefon in parbriz dar tu tii neaparat sa iesi din tipare si claxonezi 10 minute in continuu
      franarea nejustificata:
      atunci cand ai motor de 1.0, nu esti in stare sa depasesti dar cand totusi o faci vrei sa i arati tu celui depasit cat de smecher esti
      *remeber cei doi tiristi care au strivit o duba intre ele?
      *personal cred ca franatul nejustificat ar trebui trecut la tentativa de omor
      *exista deja foarte multe camere pe masini deci poti imediat sa dovedesti intentia de a face rau
      turatul nejustificat al motorului
      -ori sunt brasovenii mai molcomi ori ai uitat cam cum este prin bucuresti nopatea: driftrui, burn out-uri, curse, etc …

      problma intr-adevar nu sunt neaparat legile ci faptul ca nu are cine sa le aplice.
      in Bucuresti efectiv ai senzatia ca nu mai exista militie rutiera deloc

      10
    • @vlad oltean

      Aia cu banda de făcut dreapta da, merge. Și cu locul de parcare. Am văzut și eu asta.

      Dar cu frânarea justificată: „Nu, dom’ polițist: dădea să-mi sară un câine în față. Cum să nu frânez?!” Și-am justificat.

      Turatul motorului probabil vizează:
      – pârâitorile (both mașini și motociclete) cu găuri prin eșapamente ( ?! ), dar acolo existau deja prevederi legale
      – pe ăia cu motor V8 bi-turbo… dar cât de des turează ăia degeaba? Eu nu am văzut asta. Și aș vrea să văd.

      Că la curse nu e vorba de turat NEJUSTIFICAT. E de altele acolo.

      Problema, da, e că nu are cine sa aplice legile deja existente. Dar mai problemă e că-și pierd timpul generând ALTE legi… proaste.

      00
    • Bai cum naiba nu mai e militie si eu tocmai am ramas fara permis?!

      00
    • @Fanu, probabil ca ai facut o manevra ilegala si din cauza asta ai ramas fara permis. Acum se pune intrebarea: „de cate ori ai facut acea manevra pana sa fii sanctionat de catre politie?”.
      Daca este prima abatere, atunci da, Politia este pe strazi si isi face datoria. Daca este a 10-a abatere, atunci putem sa spunem fara probleme ca nu prea mai avem „militie rutiera”.

      00
  2. Când am scris mai demult ca poate salva vieți și evita multe accidente claxonul pe care îl folosesc cu încredere de cate ori e nevoie sa trezesc pe cineva (si e binevenit daca dorm si eu, ca se poate intampla oricui), am primit multe comentarii despre cum este claxonatul interzis în orașe, ce țărancă ești, noi nu claxonăm, miau miau :)). Una din fostele mașini am vandut-o cu volanul crăpat pe rotund în jurul claxonului de la o situație fix în mijlocul orașului, știu și când a crăpat. Era sa ajungă niște pietoni înfipți în emblema autobuzului.

    În fine, mi se par sancțiuni numa’ bune – interpretabile suficient cât sa se poată da amenzi la comanda, ca polițistul decide cât și cum e bine sa claxonezi și sa franezi, e doar cuvântul tău împotriva cuvântului lui.

    00
    • Văd că pisicile alea te urmăresc în continuare :)).
      In alta ordine de idei, când e foarte aglomerat, aleea din fata blocului meu e folosita ca ruta alternativa, dar nu suporta volumul de trafic. Și se găsește cate unul sa se înfigă in claxon. Primul impuls e sa ii fac cadou un ou pe capota.

      00
    • Solutia nu e claxonatul. E ca si cand iei nurofen ca sa nu te mai doara capul tu avand cancer. Trebuie tratata cauza, sa ajungem si noi ca prin lumea civilizata.

      00
    • Cum zice și @Octav. Când am condus prin Germania, nu prea mi-am luat claxoane. În schimb am stat în chirie în Militari, Păcii. Bă, băiatule, era ca în India acolo, o simfonie de claxoane.

      00
    • @zarax bogatule, arunci cu oua.

      00
    • eu arunc cu cartofi din aia incoltiti, ceapa moale si mere stricate. am o cutie pe balcon unde depozitez chestii de aruncat in soferi cretini.

      00
    • @Zarax, știu, e o mare de educați aici, nu știe nimeni cum suna claxonul propriei mașini.
      Despre claxonatul aiurea și lung și prost gen lasa-ma sa intru în coloana sau misca-te mai repede știu, și am aceeași părere, mai ales printre blocuri, mai ales la 7 dimineața. Nu pana de mult aveam geamul fix spre o straduta din asta.

      00
    • Incearca un Xanax!

      00
  3. Iesi mai ieftin sa cobori la unul sa-i rupi capul decat sa claxonezi „excesiv”.

    00
  4. „Când îmi intră poliția în față, deși săgețile de pe asfalt spun altceva și eu îl claxonez 10 secunde e excesiv?”
    Cand il folosesti „sa certi” pe cineva, nu sa eviti un accident, chiar si claxonul de o secunda e excesiv.

    00
    • Parca tot asa era si inainte de noile amendamente, sau nu trebuie sa deranjezi nici cand vrei sa eviti un accident?

      00
    • Pai daca ala e pe banda dreapta si vrea sa intre peste banda de mers inainte nu inseamna ca folosesc claxonul ca sa evit un accident?

      00
    • @Zero & @lrpx
      Ba da. E voie inainte (daca anticipezi) sau in timpul manevrei periculoase (cu scopul de a evita un accident). Nu e voie dupa manevra (cu scopul de a-i atrage atentia ca a gresit). E simplu.

      00
  5. 10 secunde e patologic, nu excesiv

    00
  6. Codul rutier prevede o singura contraventie: comportamentul agresiv care este destul de detaliat, rezumatul ala de la începutul articolului e cam subtire și incorect.

    „a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
    b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
    c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
    d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
    e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
    f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți;
    g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia;
    h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
    i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.”

    Fiind vorba de o contraventie, se judeca în civil, în consecinta tu trebuie sa aduci justificări în primul rand când faci plângerea. Mult succes cu o plângere având ca motiv „mi-a intrat soarele în ochi”, judecatorul va mictiona cu jet puternic pe plângerea ta.

    Sa fie clar, puturosenia politiei e de vina, nu faptul ca nu au mijloace de probațiune. Legi au, trebuie doar sa le aplice.

    00
    • Pct. i): Eu mai turam motorul de cateva ori sa anunt pietonii de pe mijlocul drumului ca vin, in loc sa folosesc claxonul. Acum aflu ca era condus agresiv…
      (Da, in zona mea majoritatea pietonilor merg doar pe axul drumului, desi au 2 trotuare perfect functionale. In Bucuresti.).

      00
    • NOU
      #26

      @Big E prima oara in 25 de ani cand aflu ca in Bucuresti mai sunt trotuare (in afara de cele de langa bulevard). O poza ceva? Ca din experienta nu am mai auzit sau vazut asa ceva.

      00
  7. Să vedeți bucurie mai mare acum pe b2 lovers. Nu îi mai poți claxona, sau flash-ui.
    Oricum degeaba o faci, că ei fac stânga…cândva.

    00
    • Si nu mai poti nici sa-i crosetezi si apoi sa le tragi o frana in bot. Se duce dracului tara asta, nu mai poti fi bombardier cinstit pe sosea…

      00
  8. Când în 100m frânezi brusc de 5 ori, e frânat excesiv sau te-a orbit soarele? Când claxonezi că turbatul 10 secunde, atenționezi un pieton?

    00
    • Nu scrie nicăieri 5 ori sau 10 secunde sau 100m. Fix despre asta e articolul.

      00
    • Dupa mine e foarte bine si asa, chiar cu pretul lasarii cu abuzuri din partea politiei. Apoi, vedem si schimbam legea, bagam si secundele. Macar sa stea politia acum sa vaneze claxonatul sau franatul excesive, sa lase radarul veioza pe drumurile lipsite de pericol sau noaptea.

      00
    • Octav, ba nu-i bine. E plin de legi din astea vagi pe care cel care aplică legea le poate intepreta după bunul plac (adică ca legea să poată fi ocolită atunci cînd trebuie, pentru cine trebuie). Cu cît legea e mai stufoasă, cu atît mai greu de aplicat. Și încă o dată: nu lipa legilor făcea ca poliția să nu facă treabă (prevenție, sancționat bombardierii), și această nouă „lege” nu va schimba asta.

      00
  9. ” Nu știu dacă am văzut în ultimele două săptămâni o mașină de poliție în trafic.”

    Eu fiind in trafic 5 zile din 7…cred că, au trecut luni in care să nu văd milițieni rutieri. La noi, în afară de locală, rutiera arădeană e fix degeaba.

    Peste drum de sediul miliției rutiere suvurile cocalarilor sunt pe pista pentru biciclete…(când îmi aduc aminte îți fac niste poze) practic în tot Aradul parcările nu se respectă, semafoarele nu se respectă, marcajul nu se respectă, prioritatea depinde de culoarea pielii, tipul de mașină etc.

    Da’ e bine că nu mai poți claxona… această lege îți poate salva viața. Nu știi când un suedez supărat reacționează. Salutăm inițiativa legislatorului… ardă-l Dumnezău pe mațe.

    00
    • Acum depinde și pe unde circuli in cele 5 din 7 zile. Cel puțin în 3-4 zile sunt in S-ul din confecții sau între atriumwsi UTA. Că stau acolo la ore când nu e trafic e cea mai mare problema. Sau că nu stau sa degajeze traficul în ore de vârf la Podgoria.

      00
    • S-ul din confecții este nesimficativ iar între Atrium și UTA acum 10 minute era locala. Again. Naiba știe cum ăia de la locală au efective iar rutiera nu

      Am auzit vorbindu-se că, cică Locala este băgată la înaintare pe străzile din „muncipiu” pentru că amenzile date de ei intră în bugetul local iar cele date de miliție nu. 🤔

      00
  10. Vali, ai exemplificarea perfecta a discutiei din ultimul post in care doreai sa fie legile mai aspre ca sa fie bine in tara.
    Niste incompetenti faci niste legi pentru ca alti incompetenti sa le puna in aplicare. Si ele sunt facute in asa fel incat sa fie discretionare. Cea mai proasta combinatie. Poate data viitoare cand iti doresti legi mai aspre te gandesti mai bine la aspectul asta.

    • NOU
      #37

      eu zic că problema e ceva mai mare decât profesionalismul celor care fac legi și calitatea umană a celor care le aplică. pur și simplu sunt câteva enclave în țara asta care s.au dezvoltat într.un ritm pe care administrațiile locale nu îl pot ține – și nu există soluție realistă la la așa ceva. că.i Brașov sau Cluj sau București sau cine o mai fi în situația asta, acele centre urbane nu pot să susțină, fizic, atâția oameni, atâtea mașini, atâtea interacțiuni. prea mulți oameni, prea puțini km2, prea puțini bani, haosul este garantat. Norvegia arată bine fiindcă în afară de Oslo, nu sunt orașe cu mai mult de 200000 oameni-și ăia au resurse, nu glumă, să fluidizeze traficul. și Oslo are vreo 600, cred, și cam ăsta este maximul pe care.l poți ține cât de cât sub control (dacă ai și banii necesari). acolo unde este România astăzi, orice oraș cu mai mult de 100000 locuitori, nu poate fi decât o fabrică de nevroze.

      00
    • Desi sunt de acord ca autoritatile sunt mereu in urma, nu aveau cum sa planifice aglutinarea asta, exemplul Popesti-Leordeni si altele prin tara sunt graitoare, nu vorbim de acelasi lucru.
      Faptul ca nu ai sistematizare si oameni care sa inteleaga cum se face infrastructura, nu inseamna ca trebuie sa facem legile mai aspre. Haosul nu se face cu legi mai aspre ci cu respectarea legilor existente. România are toate legile necesare pentru a functiona normal, nu e nevoie sa mai adaugam legi, mai ales din cele discretionare.

    • *Haosul nu se face = haosul nu se rezolva

    • NOU
      #40

      știi, eu cred că mai important decât textul unei legi (până la urmă oricine, inclusiv Parlamentul, poate așeza cuvintele într.o propoziție în ce ordine dorește) este ceea ce se numește „conformare voluntară”. cred că asta a fost prima mea lecție de educație civică: aveam 12 ani la revoluție, dar deja pricepusem (cât mă ducea capul, na) că sunt o groază de legi/reguli care există doar formal, dar nimeni nu le respectă. acolo unde trăiam (Vulcan, HD), cam după 85 se umpluse de videouri și parabolice (nu erau chiar ok, dar…); magazinele erau goale, dar deja mă învățasem că în fiecare joi seara vine măcelarul, în fiecare marți vine momârlanul cu lapte și brânză și cam la 2 săptămâni în scara vecină ajungeau oamenii „de la Severin” cu blugi Pyramid, vegeta, gumă de mestecat, pantofi Rebook și ceasuri Casio cu calculator. ha-ha. și părinții mei erau exact clasa medie a acelor vremuri: tata-maistru constructor, mama-gestionar la un magazin de confecții – nu aveau nimic special, făceau ce făceau toți ceilalți, inclusiv să cumpere cu regularitate mărci germane, pentru ăia de la Severin. bineînțeles, nici asta nu era voie, dar toată lumea o făcea – și nu cred că cineva avea senzația că face ceva rău, deși, tehnic vorbind, era cât se poate de ilegal. ideea este că foarte rar o lege schimbă ceva; eu cred că schimbarea vine din altă parte (foarte probabil odată cu succesiunea generațiilor) – și legile/administrația, cu un anumit delay, iau act de schimbarea produsă și asta.i tot.

      00
    • @Valentin Vorbă multă și degeaba. Trebuie doar legi super simple, fără țîșpe excepții, aplicate la sînge (dacă se poate automat, gen camere prin intersecții), și atenție, tuturor. Cînd se va întîmpla asta, vom fi mega super civilizați.

      00
  11. Parerea mea este ca nu trebuie legislatie cat trebuie aplicata legea. O mare reforma, o bugetare mai generoasa a politiei, autospeciale bube si dotate ca in alte tari europene (Olanda spre ex.).

    00
  12. Erau pe centura ieri cu radar in locul obișnuit!

    00
  13. Pe o lege care ma intereseaza personal, legea armelor, au facut ceva similar recent. Au scos iarasi restrictia de a avea arma de vanatoare pentru cei care au facut puscarie, asta e cu dedicatie pentru aia care au fost la parnaie pentru coruptie si delapidari de fonduri. Apoi au schimbat clasificarile armelor si au facut sa fie mai complicat sa respecti legea, nu mai simplu. Si ca sa fie totul perfect, au reglementat ca iti trebuie certificat de conformitate daca vrei sa iti vinzi arma. Nu au dat inca normele de aplicare, ceea ce inseamna ca din decembrie nu se stie cine emite acel certificat si in ce conditii si, cu putine exceptii, nu iti mai poti vinde arma pe care o detii in mod legal.

    Dar politia a facut raid national ca au cumparat unii niste pliciuri cu aer comprimat din Ungaria si au prins pe unul, probabil nu a platit spaga unde trebuie, cu un camion de petarde inainte de sfarsitul anului trecut, deci politia lucreaza pentru tine, cetateanule!

    00
  14. Am condus ieri pe cineva la tren în Gara de nord și era plin de poliție acolo. Ghici ce misiune aveau? Să controleze lumea de măști.

    00
  15. Când îmi intră poliția în față, deși săgețile de pe asfalt spun altceva și eu îl claxonez 10 secunde e excesiv?

    – Da

    Când Costel nu e atent la drum, că e pe telefon, și eu îl claxonez ca să nu dea peste mine, e excesiv?

    – Dacă trage să dea în tine „din greșeală”, Nu. Dacă doar vrei să nu mai stea pe telefon… Discutabil.

    Când pietonul e pe trecerea de pietoni și e atent la telefon și uită să traverseze, iar eu îl claxonez să îl trezesc e excesiv?

    – Da.

    Am mai scris pe aici, jumătate sau mai mult din problemele din trafic din România s-ar rezolva dacă am ști să ne organizăm timpul, așa încât să nu mai fim tot timpul în grabă. Momentan trebuie să fim toți undeva rapid, că întârziem sau am întârziat deja, de aici rezultă claxoane, flashuri, nervi pe cel care merge mai încet decât credem noi că e normal în locul și momentul respectiv etc.

    Ori asta, ori la noi timpul înseamnă mai mulți bani decât pe dincolo, dracu știe.

    00
    • Problema nu e de grabă. E de „văd că e coloană de 30 de mașini dar eu o să-i dau în plua mea pe toți și o să mă bag în fața pentru că timpul meu e mai important”

      Căcănarul știe că e căcănar că îi incetinește pe cei din spatele lui dar totuși merge ca leguma pe B2. Căcănarul știe că e interzis să mergi cu proiectoarele aprinse în afara cazurilor specifice însă unul din patru români alege să fie căcănar.

      00
  16. Păi pentru pietonii cu ochii în telefon pe trecerea de pietoni am altă soluție, mult mai eficientă și nu este (încă) contravenție : trag tare frâna de mână, nu înainte de a apăsa puțin frână de serviciu pentru a aprinde stopurile. Garantat un scârțâit de frână îl trezește. Sau când merg pe carosabil, pentru că trotuarul nu le place. Sar pe trotuar imediat. Așa sunt eu mai special, ce să-mi faci….

    00
  17. „Nu știu dacă am văzut în ultimele două săptămâni o mașină de poliție în trafic. Sau un polițist făcând ceva.”

    Eu n-am vazut in tot anul 2021, radar zero, verificat acte zero.

    00
  18. Merg zilnic in oras cam de 2-3 ori si de multe ori pe bulevarde si artere principale. Nu exista masini de politie in trafic sau pe undeva. Mai vedeam langa scoala dimineata o masina de politie de sectie la 7 devreme ce aducea pe furis ceva copii de politisti pe sestache. :) In rest nimic…si se circula ca in Pampas cu opriri pe zebra, trecut razant pe langa pietoni, depasit pe dubla continua, depasiri de coloana, mers cu 70-80 si slalom printre masini, etc.

    00
  19. Singurele campanii ce le vad si care sunt anuntate cu surle si trambite sunt cand merg rar in weekenduri pe sate. Ce se intampla: „taranii” si cei de pe sate sunt petrecareti si cum satele sunt la distante relativ apreciabile de cativa km unele de altele betivii merg la chefuri cu masinile(de la unii la altii). Hap, Garcea face filtru si prinde 50 de fraieri in 2 ore pana apuca sa se sune intre ei betivii. Zonele nu sunt zone de accidente si betivii aia merg incet, foarte rar sunt accidente. Stiu ca oarecum merita ca legea e lege dar solutiile astea nu rezolva pb grave de circulatie: nu prinzi vitezomani si mizerabilii din trafic.

    00
    • Aia 50 nu sunt „fraieri” ci bauti la volan.

      Mai sus se plange lumea ca in loc sa se aplice legile deja existente, se dau legi vagi care (stim ca) se vor aplica discretionar, apoi apari tu sa ii plangi de mila pe cei care conduc bauti.

      00
    • Eu zic ca politistii merg doar pe „easy mode” si prind prea putin din ce se intampla pe strazi.

      00
  20. Eu ma intreb cand va fi posibil ca cei care au dreptul legal sa amendeze soferii care blocheaza accesul in curte sa ii poata amenda nu doar prin constatare directa ci si in urma pozelor / unei filmari facute de cei care nu pot intra/iesi in/din curte.

    Azi am reusit sa ajung din afara localitatii acas in cca.35 de minute (aproape o performanta daca ma gandesc la ziua si ora „evenimentului”) doar pentru a mai face ture timp de peste 20 de minute pe motiv ca o d-na si-a parcat SUV-ul in poarta, evident fara numar de telefon pentru ca, de ce nu, ea a avut sa isi faca niste cumparaturi in zona si „ce mare lucru am facut?”

    00
  21. De ce nu te-ai adresat parlamentarului tau că nu îți place sintagma „nejustificat” înainte că legea sa fie votată?

    Nu ai participat la dezbaterea legii dar totuși ești nemulțumit de rezultat.

    Precum cei care nu votează și apoi sunt nemulțumiți de politicieni.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.