De ce nu merităm autostrăzi 2024

Reportaj de la deschidere de 16km de autostradă. Nu am ce face și mă apuc să pun stop-cadru la niște filmări cu mașinile care așteptau inaugurarea. Ceață afară. Echipaje de filmare. Șoferi care știau că se filmează. Șoferi care văd ceața.

Și totuși nu au minima urmă de creier să facă ceva normal: să aprindă luminile și să pună ceața. Că nu există amenzi pentru așa ceva. Poliția Rutieră nu oprește mașinile pentru așa ceva, că e amenda prea mică, nu vor să piardă timpul de dormit în boscheți cu așa ceva. Ei fac prevenție doar cu radarul în boscheți. Iar șoferii se prefac că nu știu și nu văd că nu au lumini. Nu le-a spus nimeni niciodată că senzorul ăla care se activează când pui luminile pe auto funcționează doar seara/noaptea, nu și ziua, iar ziua mașina are aprinse niște lumini chioare numite DRL, care la 99% dintre mașini aprinde ceva doar pe față.

Să purcedem.

Secunda 21: mașina de poliție are doar DRL-urile aprinse, nu și ceața. mașinile de pe margine nu au avariile pornite. duba aia care iese dintre mașinile parcate nu semnalizează. nici una dintre mașinile din coloană nu are ceața aprinsă.

Secunda 26: pardon, Golful ăla an 2000 are ceața pornită.

Secunda 36: ăla din dreapta nu are centură. știa că se filmează, a văzut că se filmează, nu i-a păsat nici măcar pentru aparențe să o pună.

Secunda 45: excelentă imagine. mașinile oprite pe dreapta nu au luminile aprinse și nici avariile. mașinile de pe benzi nu au luminile spate aprinse, semn ca fie nu au lumini aprinse, fie au doar DRL-urile. mașina neagră cu număr de leasing din prim plan are ceva lumini aprinse, duba albă nimic.

Secunda 52: uitați-vă cum îi vine centura doamnei. la un impact ce credeți, e protejată în vreun fel sau se plânge de orice, mai puțin de lipsa celor 20 secunde necesare să o regleze?

Secunda 53: din nou, imagine de mare angajament. nema lumini de ceață, nema lumini.

Secunda 59: desigur că Bemveul nu are lumini.

Secunda 01:05: nici Passatul.

Secunda 01:18: nici una dintre cele trei mașini nu are lumini de ceață, dar au DRL-urile pornite.

O să ne ia 40 de ani să învățăm să conducem pe autostrăzi. Două generații. Că acum nu știm, doar ne prefacem. Nu știm să apreciem distanțele sau viteza cu care vin mașinile din spate, nu știm să aprindem luminile, nu știm să semnalizăm când schimbăm banda, nu știm să ne tragem pe banda1 când am terminat devansarea. Și toți avem aceleași scuze: “întâi să facă autostrăzi și după aia mă apuc eu de condus civilizat”. OK. Autostrăzi se fac, hai și noi.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

39 comentarii

  1. Pe câțiva din ei sigur o să îi mai vedem la televizor, la știrile de la ora 5.

    Comentariu apreciat.441
    • “N-are cum!” Daca ii intrebi, au permis de n-shpe ani si nu (li) s-a intamplat nimic.

      Mai imi explica mie cineva ca, pe ceata, luminile mai mult incurca, pentru ca se disperseaza si fac un “zid alb” care scade vizibilitatea. D’aia erau bune proiectoarele galbene de ceata de pe Dacii. El mergand de obicei cu toate luminile stinse, de nu-l vedeai de la 10 m. Si centura prin spatele scaunului, sa nu bipaie. Pe unii n-ai cum sa-i schimbi, nu fara politie pe strada.

      Comentariu apreciat.320
    • Zidul alb de care vorbești tu apare numai atunci când aprinzi faza lungă pe timp de ceață și ninsoare, atât. Farurile de ceață nu luminează pentru tine, ci te fac vizibil de la o distanță mai mare pentru celelalte mașini. Uite așa afli când cineva nu conduce decât ziua, sau deloc. Dar are păreri

      12
  2. Vrei să tot scriu până mă banezi ?
    Pesede suntem noi.

    Comentariu apreciat.4915
    • Eu nu mă identific cu puii de peceriști și securiști și cu amantele, mătușile și nepoțelele lor. Mie nu-mi dă nimeni o leafă grasă de la buget ca să-mping aerul 8 ore pe zi. Eu nu fac bani frecând menta. Așa că speak for yourself, pal.

      Indecis. Tu ce zici?297
    • Ori sfânt ori pesedist. Fan USR?!
      16 nuanțe de gri.

      49
    • Dar nici desteptaciunea nu te da afara din casa, asa intre noi fie vb.

      64
  3. După ce mi-am luat permisul, am făcut un drum mai lung. S-a întâmplat să traversăm județul Alba pe ceață. Soțul meu, foarte calm, mi-a explicat că cel mai mare pericol o reprezintă șoferii fără lumini care depășesc pe linie continuă. Era ceață de-o tăiai cu cuțitul. Nu mai știu dacă mi-au apărut 3 sau 4 mașini în față, așa brusc pe contrasens, una mai ninja că cealaltă. Dar cam din iarna aia am început să am fire de păr alb.

    Comentariu apreciat.461
    • Jud. Alba, ah…? Stiți ce se spune despre șoferii de acolo. Eu am remarcat singur si apoi mi-au confirmat amuzati niste prieteni din Cluj cind le-am povestit.

      167
  4. Cuprinși de solemnitatea momentului, sunt convins ca toate greșelile astea au fost neintenționate. E un lucru știut ca în fața camerelor de filmat, multa lume are trac. În mod normal, toți oamenii aia ar fi circulat perfect regulamentar, respectând toate regulile. Ești doar cârcotaș, ai nimerit o situație extrem de rară. Șoferii romani sunt civilizați.

    Comentariu apreciat.456
  5. Era un filmuleț pe yt cu inaugurarea unei scări rulante prin Asia ceva sărăcie de țară. :)) .
    Legat de” să ne civilizam” eu cred că până nu-l arzi pe taran la buzunare nu reușim. Autostrada e percepută cu libertate și viteză, orice posesor de carnet și mașina va avea dreptul să o folosească.” Păi de ce s-a făcut? ”
    Taxarea lor nu cred că ar fi o soluție pt că știm unde vor ajunge banii dpdv al meu. Dar cred că dacă vom avea multe camere de viteza sau pur și simplu pt monitorizarea și amendarea celor care încalcă regulile, cred că doar atunci vom avea” civilizație ”
    Până atunci sa ne așteptăm la carambol, intrat pe contrasens opriți pe banda 1 etc…

    170
  6. Bine zici. imi aduc aminte si acum cand timp 10 minute am incercat sa ii atrag atentia unui bou afectat cu Hyundai Kona pe o ceata densa pe DN65 dupa Pitesti ca DRL urile sunt doar pe fata si pe ceata aia nu se vede masina din spate decat atunci ajungi fix in spatele ei. Nimic! boul tinea se volan si imi facea si semne sa il las in pace. Ma gandesc cat de imbecil poti fi. Poate doream sa ii semnalizez ca are pana. Niste melteni salbatici. Si din pacate nici producatorii auto nu ajuta pentru ca DRL urile si luminile de bord always on ii fac pe unii (si mai ales pe unele) sa creada ca au luminile aprinse dar si stopurile. La Kia aveam daytime running tail lights si mi se pare o solutie demna de implementat la cat mai multi producatori pt ca acum oricum majoritate au stopuri cu led si nu se ard decat dupa 5 6 ani in cel mai rau caz.

    210
  7. Din ce îmi dau seama e vorba de indolenta. Ăștia care sunt asa de fapt nu le pasa decât de ei iar când întâlnesc alți jegoși ca ei tot ei sunt cu gura mare. Deci indolenți și ipocriți.

    220
  8. „Poliția Rutieră nu oprește mașinile pentru așa ceva, că e amenda prea mică, nu vor să piardă timpul de dormit în boscheți cu așa ceva.”

    Acelasi lucru ca cei peste 1000 de soferi care zilnic nu respecta semnificatia semnului obligatoriu dreapta in capatul unei strazi in cartierul unde locuiesc. Te rugasem sa ma ajuti sa aflu cine este raspunzator cu decizia de a instala indicatoare rutiere, pentru a merge in audienta sa faca ceva in privinta asta. La politie este inutil de mers deoarece ei doar sanctioneaza nerespectarea acestora, iar cand le-am atras atentia, au zis ca nu se suspenda/retine permisul pentru asa ceva si nu are rost sa-si bata capul doar cu o amenda.

    91
    • Comisia de circulatie din care fac parte si reprezentanti ai Politiei, Primariei …

      31
    • Eu am inteles ca „administratorul drumului” este competent sa decida regulile de circulatie, cu aprobarea politiei rutiere. Acum incerc sa aflu cine este administratorul drumului. Probabil primaria…

      00
  9. Am venit doar să spun că orice autostradă care scoate mașinile de pe Drumul Morții, fie și pentru doar 16 kilometri, e un lucru bun.

    242
  10. Cred că ar fi util să întrebăm Direcția Rutieră din IGP câte sancțiuni pt folosirea incorectă a lumimilor au aplicat în ultima perioadă.
    https://politiaromana.ro/ro/petitii-online

    42
  11. raspunsul e simplu. oamenii astia sunt bio/eco. se stie ca un led de 5w aprins creste consumul cu undeva intre 80 si 100%. daca mai aprind si proectoarele de ceata vorbim deja de cosumuri de 40-50 de litri la suta de km pentru un logan.

    iar in cazul electricelor nici macar nu mai pornesc.

    191
  12. Foarte pertinentă analiza ta! Nu prea mai conduc în afara orașului dar într-adevăr acolo combinația de ceață, viteză plus lipsa luminilor are potențial letal. În extrema cealaltă i-aș menționa pe specialii care în oraș cu ceață ușoară și trafic semi-aglomerat se reped să aprindă ceața din spate și uită de ea.

    131
  13. Ca pedepse, ca educatie, ca indolenta.

    Domle drumurile alea au mortalitatea cea mai mare din Europa, partea cu pedeapsa e cumva rezolvata.

    Aia care au supravietuit ceva imi zice ca au primit educatia, apoi sufla si-n iaurt.

    Restul cu indolenta cauta sa prind cap de lista.

    63
  14. Pai oamenii aia au ajuns pana acolo mergand pe Drumul Mortii fara lumini si fara centura pusa deci pe autostrada sunt mult mai in siguranta, ar putea sa mearga si cu o portiera deschisa :)

    Luminile de ceata sunt un lux pe care multe masini nici nu le au dar legea zice ca trebuie sa ai mereu aprinsa faza scurta pe autostrada si mai nou si pe europene.

    140
  15. Câtă muie mi-am luat acum aici de la cititori acum câțiva ani când am insistat că e bine să ai luminile aprinse și ziua că să vii văzut în condiții de lumină dură, când e contrastul mare între zone de lumină și umbră. Chiar și ochiul uman are un dynamic range limitat.
    Oare care mai e poziția voastră azi?

    161
    • acum câțiva ani? eu latru pe tema asta de 15 ani. tell me more.

    • @Stefan: e bine sa ai luminile ca sa te fereasca altii. Insa fii sigur ca aia care nu te vad, cu lumini sau fara, oricum intra in tine pt ca sunt bizoni. Poti sa fii si pom de craciun, oricum nu le pasa. Iar apropo de autostrazi, in vara anului trecut am experimentat prima „depasire pe mijloc” pe A2. Adica banda 1 si 2 erau masini in paralel cu ceva ambuteiaj in fata (alt accident) si depaseste bizonul printre. Sunt convins ca nu a vazut tot cardul de masini ca nu aveam luminile spate aprinse.

      21
  16. Eu îi zic și lu’ tata că maxim 50% din mașinile din trafic dacă or avea asigurare sau itp. Astea cu ceața, centura sunt finețuri :)

    60
  17. Proiectoare de ceata? Chestiile alea pe care mașinile de generație noua nici nu le mai au?

    101
  18. Perfect de acord subiectul abordat. Totuși ce nu prea înțeleg eu (exceptând scuza domne se spărgeau de la pietre), de ce au mutat proiectoarele de ceață de pe față, unde erau cândva la mașinile până în 2020. Acum sunt comasate în far. OK…. Cost de producție ….dar când erau acolo jos te ajutau și să poți fi văzut și poți vedea pe sub perdeaua de ceață…. Eu am avut o mașină cu proiectoare în bara față și culmea pe auto le pornea. Evident ca nu am stat sa umblu pe la ele și am luat amenda pentru utilizarea luminilor acolo unde nu era cazul.
    Acu …. E vremea căruțelor…. Văd sute de mașini pe autostradă care merg doar pe daylight care pe spate nu pune nimic în majoritatea situațiilor (excepție fiind câteva japoneze care aprind și pe spate)

    80
  19. te mai emotionezi cand iesi din sat si vezi ditai asfaltu’…plus ca, da-le dreaq de lumini ca e autostrada, nu vine nimeni din sens opus sa ma vada..plus ca toata lumea stie, „proiectoarele” se tin aprinse pentru efect de „cool”, nu pentru utilitate, daca se poate pe cer cat mai senin sa se vada misto.

    90
  20. De ani de zile circul permanent cu luminile aprinse, se arde poate un bec pe an sau mai rar. Intra in reflex sa aprinzi luminile și cred că la toate mașinile după 2000 ai sistem anti prost, sa nu le uiți aprinse.
    De câțiva ani am ceva de la Renault. Le-am setat pornite permanent. Se aprind singure la pornirea motorului, se sting la oprire sau la deschiderea ușii. Atât de simplu.

    120
  21. DOMNE N’AVEM INFRASTRUCTURA…(d’aia sunt eu prost).

    50
  22. Trebuia să pui bandă neagră peste mustața lu’ nenea (GDPR).

    22
  23. Am circulat mult in zona Cluj-Alba-Sibiu-Deva pe autostrada in ultimii 5 ani si:
    – faptul ca sunt multe judete care n-au autostrazi se vede in trafic
    – militienii in loc sa stea la hopa mitica,ar trebui sa patruleze si sa-i arda pe indisciplinati
    – diaspora cand vine acasa se crede pe autobahn
    – daca acu 4 ani numaru de flashuri si sigle vazute in retovizoare era mare,acum s-a mai diminuat
    – o poveste faina…ninjea afara,se mergea cu 60-70,era zapada pe jos. Ne depaseste un „baiat” in forta cu un gls cred. Dupa 10-15 min vad o roata desprinsa si ceva cablaraie. 200 de m mai jos masina pe dreapta,bauietii la tricou afara pe telefoane. Cred ca au derapat. Nici 4×4 nici 2 tone juma n au mai ajutat…

    Avand in vedere cat de indisciplinat suntem ca si popor,cred ca avem prea mukte pretentii de la semeni. Puterea exemplului e de multe ori considerata slabiciune.

    Eu am ales sa merg pe autostrada cu 110-120 km/h. Si ma uit in spate des. Alea 10 min in plus la un drum,is linsite,ceea ce va doresc si voua! Drumuri bune colega!

    40
  24. Coane. Trimite te rog tot articolul la poliție.

    Bonus points: filmează tot articolul și Comms cu camera de bord și trimite-l că înregistrare.

    20
  25. Dacă ar putea, majoritatea ar stinge și DRLurile. Doar se știe că un led aprins e cel care îți trage cel mai mult consumul în sus.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile