Odată ce nebunia mașinilor 4×4 s-a instalat, producătorii de mașini au căutat metode noi de a extinde linia de asemenea vehicule și de a vinde și mai multe SUV-uri. Așa au apărut crossover-urile, compact crossover-urile, mid-size SUV, full size SUV și așa mai departe.
Și asta nu a fost de ajuns, au oferit publicului și mașini cu tracțiune față, pentru că sunt mai ieftine.
Fiți atenți la accidentul ăsta, în special la mașina de pe partea stângă:
Din ce mi se pare, e un Dodge Journey. Diferența dintre modelul cu AWD și cel cu FWD e de 2.000$. Dacă avea o formă de 4×4, oricare din cele existente care se activează singură când simte ceva, nu mai zbura așa pe șosea.
Pentru că SUV-urile au centrul de greutate mai sus, adică sunt mai instabile la viteze mari și mai ușor de răsturnat la smucituri sau la impact la viteză mică. Doar un exemplu, dar ele sunt zeci de mii.
De asta e stupid ca, după ce că oricum suntem șoferi proști și mașina e instabilă ca naiba, să mai și refuzăm să luăm 4×4 ca să economisim niște bani, punând în pericol viața șoferului, pasagerilor și altor șoferi de pe drum.
Și un documentar mai vechi, dar tot actual.
Eu din ce vad, il acroseaza cel din spate de-i imprima o miscare brusca spre dreapta, moment in care intra in derapare. De acolo pana la parapet mai erau cam 3 m. Acum dupa parerea mea, nu cred ca mai putea evita, indiferent de tipul de tractiune. Pe de alta parte, o cam merita la modul cum s-a bagat…
Aia cu BGS-ul nu este un exemplu concludent, mai ales ca la o greutate suplimentara de 5 buc. pachete de mușchi cu ceafa lata deînmulțit cu 120 kg pe cap de vita furajera este ca și cum ai răsturna un tanc. Asta este ca in bancul cu olteanu si girafa . . . nu se pune
a dat handicapatu’ cu viteza…
Nu mi-e foarte clar, presupun ca ESP-ul ar fi trebuit sa faca ceva aici, nu stiu ce ar fi facut 4×4 in situatia asta, nu e vorba de tractiune ci de derapaje necontrolate fara propulsie – presupun ca nu mai acccelera nimeni in momentul ala. Sau ?
ce să facă ESPul dacă mașina are traiectoria unui rus beat?
Pai asta face, cand masina derapeaza ca beata, ESP-ul franeaza selectiv pentru a reduce derapajul necontrolat – https://www.youtube.com/watch?v=Y2uXzp2HzKg . Ce ar face aici tractiunea integrala ?
Pe de alta parte, da, mi se pare aiurea sa isi ia cinea suv fara 4×4, dar din alte motive.
știu ce face ESPul, cred că în cazul ăsta a funcționat, altfel mașina s-ar fi dat peste cap.
Singurul lucru in plus pe care tractiunea 4×4 ar fi adus-o in plus in acest caz ar fi fost extra greutatea pe spate, dar nu cred ca acest lucru ar fi suficent pentru a evita in totalitate sau pentru a ameliora accidentul.
Nicio treaba. Americanilor si rusilor li se intampla accidente nevazute in alte parti. Aici au fost centrul de greutate inalt, suspensiile de sec 19 si greutatea mare a masinii.
Heh, citeam chiar azi un articol american despre o mașină japoneză: „hmm, suspensie multilink, nasol, de ce n-au folosit bară de torsiune, că e mult mai ieftină?!”
SUV-ul rasturnat pare mai degraba un Chevy Blazer:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:98-05_Chevrolet_S-10_Blazer_2door.jpg
stiu ca ai invatat engleza,germana este cea m-ai cinstita limba,scrie romaneste sa te inteleaga toti romanii,poti sa ai masina desteapta daca n-ai mana,eu sunt campion pe 3 continente si nu stiu engleza.
Pentru cine a condus o masina „americana” nu cred ca i se pare cine stie ce accident si problema majora.
O masina cat de cat „moderna” ca un Ford Escape 2013 avea tamburi de frana pe spate, la o greutate de 1.5 tone.
In general SUV-urile americane sunt facute sa mearga excelent pe drum drept fara denivelari si la max 115 kmh. Cum apare o modificare in acesti parametri se alege prafu de orice manevrabilitate a masinii.
Youtube-ul e plin de talentati care pot rasturna chiar si un lambo sau orice alta supersportiva in situatii similare.
Boul din spatele volanului e veriga slaba deobicei.
La 2 tone si suspensia aia moale daca trage asa de volan la 100 km/h si Sebastian Loeb se rastoarna.
Nu are nici o treaba 4×4 cata vreme chestiile din film se intamplau pe franare si tras de volan de parca esti la F1.
Eu nu inteleg de ce si-ar lua cineva cu un penis de lungime decenta SUV.
Asta pentru ca nu ai un penis de dimensiune decenta; daca ai avea, ai intelege de ce ne luam.
Cetine aplauzele tale cu-i sunt dedicate ?
mane, nu toți ne-am născut cu pulile mari. și ăia care s-au născut așa poate au avut accidente cu topoare
Eu mi-am luat SUV pentru ca am un penis de lungime indecenta.
ups, cetin n-are SUV.
PS: este suficient ca le citesti tu – LOL
Ca să ajungi la moșie.
Acolo e din cauza suspensiei moale, si a pierdut aderenta pe 1…2 roti.
Nup. Nu sunt de acord.
4×4 ajuta , dar clipul e un exemplu prost ales.
Nenea cu Blazerul vireaza stanga , iar ala cu Grand Cherokee il impinge de spate din stanga catre dreapta , cauzand fata sa mearga mai catre stanga.
Putea sa aibe chiar si tractiune AWD permanenta, de tip Subaru, sau Jeep GC, daca nu avea si vreo 500 de cai si prezenta de spirit sa apese acceleratia blana si sa ia brutal dreapta de volan nu cred ca avea vreo sansa.
De altfel ala imi pare ( nu bag mana in foc) ca ar avea diferential in spate, gen 4×4.
Deci nu tractiunea mi se pare problema lui. Daca vrei , da, poti sa-l dai exemplu pe ala cu GC cum face el slide de pe o banda pe alta si isi pastreaza traiectoria. Asta e gratie tractiunii + suspensiilor.
Ca posesor de SUV cu 4×4 nepermanent cu ” o formă de 4×4, oricare din cele existente care se activează singură când simte ceva ” iti spun eu ca banuiesc ca fix in zidul ala ma opream intr-o situatie similara. Sigur , poate ” nu mai zburam asa” ci mai putin spectaculos , dar tot acolo.
Am testat cum intra 4×4 ala si e bun in situatii cu aderenta scazuta si subviratorie ( avand tractiune pe fata), dar in momentele alea in care masina abia da sa scape de sub control, nu cand ai imbulinat-o total. Si nu, nu am timp sa apas butonul care blocheaza diferentialele intr-o situatie ca asta si chiar daca as avea, mai rau as face.
Probabil ca tractiunea permanenta AWD, ca la Subaru ajuta mai mult, dar nu cand iti baga unul cornul in spate si nu te astepti la asta.
A fost de fapt un pit maneuver neintentionat
IMHO tractiunea 4×4 care se activeaza electronic la „nevoie” e cea mai proasta inventie in domeniul auto. 4×4 permanent sau RWD. inainte sa sariti cu gura, cautati teste serioase RWD vs FWD la limita, facute pe masini actuale, nu pe beamveuri pisicuta din 90 cu anvelope din Vitan. iar 4×4 permanent e de vis, si in nici un caz doar iarna.
BUNA,aveti dreptate,multi cu diferite tipuri indiferent de tractiune,folosesc frana si ramane intepenit pe frana.
ar fi bun si un articol, de ce sa nu va luati SUV-uri cu motor de 1.6 ca „e impozitul mic boss”
n-ai cu cine. majoritatea spun „că trage bine”.
Si manuale. Pam pam
Vali, 4×4 ajuta numai in conditii de lipsa de aderenta. In rest nu. Fii atent la urmatoarea situatie: cand iei o curba cu 160 si ai 4×4, si intr unul de pe contra sens in tine, la descarcerare ajuta 4×4 sau nu?
Mai e si subvirarea sau supravirarea.
La stabilitate conteaza si altele decat tractiunea.
Problema suvurilor fara 4×4 e centrul de greutate ridicat, combinat cu o distributie a maselor diferita fata de cele 4×4. Pe scurt, sunt ridicate si prea usoare in spate. Masa diferentialului , cardanului si planetarelor spate ajuta la stabilitate.
In plus, cele fara 4×4 au de obicei punte spate simpla, pe cand cele 4×4 ofera suspensie independenta.
Un pit facut ca la carte (din greseala in filmul de sus) nu poate sa aiba decat rezultatul ala…cu/fara 4×4…SUV/GT „Style car”….nicio sansa!
https://www.youtube.com/watch?v=00naoyE_kv0
Aia in film aveau undeva la 120-140 Km/h. Restul e fizica!
Chevrolet Blazer care vine tare din dreapta, e fabricație an maxim 2006, nu aveau ESP nici măcar opțional, cu toate că nu cred că l-ar fi ajutat prea mult la ce manevră de împingere a fundului spre dreapta îi execută Grand Cherokee-le (pit maneuver).
În schimb, din ce văd eu, Grand Cherokee-le din stânga care este an 2013 și a venit cu ESP standard, scapă ușor tocmai din cauza ESP-ului, care îi corectează traiectoria (care ar fi dus la răsturnare) prin frânări succesive pe roțile necesare pentru a contracara manevra bruscă a șoferului prost și pentru a readuce mașina pe traiectoria salvatoare.
+4×4 permanent , plus suspensie mai buna, independenta pe puntea spate , + am impresia garda mai joasa , + sasiu mai robust. Dupa ce au facut aia de la Volvo misto de ei cu testul elanului au mai schimbat pe ici pe colo.
Nu știm sigur dacă Grand Cherokee-le avea 4×4 permanent, există și varianta cu tracțiune doar pe roțile din spate RWD:
Oricum chiar dacă are 4×4 permanent, pe frânare la viteză mare, tracțiunea de orice fel nu te ajuta cu nimic, la frânare nu ai nevoie de tracțiune pe 2, 4 sau 16 roți, ai nevoie de aderență și foarte important, aderență controlată pe fiecare roată aî traiectoria să nu se transforme într-o piruetă.
De acord. Nu stim sigur , desi mie modul in care masina aia vireaza dreapta imi sugereaza tractiune si pe fata. La masinile rwd fata vireaza impinsa din spate ,la genul asta de viraje masina se lasa usor in fata inainte de a schimba directia asta daca nu supravireaza ( se vede asta in virajele catre stanga cand isi redreseaza traiectoria). Dar poate ca e doar ESPul si suspensiile, nu-am condus ultimul model, nu stiu, point to you.
La modelul anterior (<2009) de GC nu obtineai asta doar din ESP+suspensii
Vezi majoritatea suv-urilor americane inca au suspensie pe arcuri lamee spate (ca la raba ), vorbesc din experienta pentru ca am fost si am condus suv-urile lor, sunt extrem de instabile pe puntea spate. Cred ca asta are o influenta mult mai mare decat tractiunea awd.
N-are rost să cumperi SUV 4×4 fiindcă e scump la întreținere și, dacă nu faci offroad, ții degeaba sistemul ăla sub mașină. 6000 de lei reparație cum e? Vorbim de chesii normale (semeringuri, o furca uzata, ulei), nimic special. Un om decent își cumpără SUV din două motive: garda înaltă și vizibilitate bună – poziție înălțată la volan. ESP e suficient.
eu l-am cumpărat pentru stabilitatea pe șosea
Man, dacă ăsta e unul din motive, trebuia să îți cumperi allroad cu diferențialul ăla deștept
sa-mi bag pendula numa’ specialisti
Pai ce sa te faci boss, producatorii sunt retarzi si nu pun cutie automata pe 4×4 (mai nou…). A incercat un amic sa-si ia 4×4 cu cutie automata si aamaaan, doar 2×4 aveau.
BUNA,am citit aproape toate comentarelelunii conduc cu prudenta,unii habar de prudenta,amintlnit conducatori ca re zic,dacai masina trebue sa merga,astia sun periculosi soselelor,eu am fost in multe tari si continente in RALY-URI INTERNE SI INTERNATIONALE,PRIN PRACTICARE ACETUI auto sportiv,m-am specializat in conducere,practicati acest sport si veti invata multe,succes.