Mașini electrice: tehnologia costă, dar…

M-am uitat pe prețuri că s-au anunțat două mașini electrice luna asta. Mașini de 30-35.000€ în varianta motor cu combustie sunt acum 50+ în varianta electrică.

Și sunt un pic nedumerit. Constant când e vorba de avantaje, toți cobaii mașinilor electrice spun că acestea sunt mai bune pentru că au mai puține piese care să se strice, nu necesită revizie, ulei la motor și alte minuni. Nu e rău. Deci mai puține piese la motor, mai puține piese pe bord, dar preț mai mare? Cum vine asta?

Și acum cădem în partea cu fiabilitatea. Dacă sunt așa de fiabile, de ce se vând așa de greu după ce trec de 100.000km? Cum salvezi planeta dacă faci un produs pe care nu îl vrea nimeni după 4-5 ani?

Iar când vezi povești din astea sau din astea te sperii și mai tare.

 

masini-electrice

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

131 comentarii

  1. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 16158
    • Nu cumva au preturi mari pentru ca existau vouchere acordate de stat?

      Comentariu apreciat.23513
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2594
    • NOU
      #9

      @Cipper, peste tot in Europa achizitia unei masini electrice era sau e sustinuta de stat.

      Comentariu apreciat.816
    • Aveau, dar nimeni nici macar pe aproape ca noi. De exemplu in UK era pana in 2500 lire daca tin bine minte. In alte tari puteai accesa credit fara dobanda, nimic atat de spectaculos cat sa sustina ideea ca d-aia au fost asa scumpe.

      Indecis. Tu ce zici?2520
    • Ne este lene să căutăm pe net sau să citim articole despre asta.

      Bateriile sunt foarte scumpe, și se produc aproape exclusiv în China.

      Motorul electric e complicat și scump.

      Mașinile electrice folosesc mult mai multe circuite pe bază de silicon decât o mașină pe combustie. Astea sunt scumpe.

      Chestiile astea fac ca prețul unui mașini electrice să depășească considerabil prețul unui motor, o cutie de viteză, o distribuție, etc care pot fi produse relativ ușor în masă și cu echipamente relativ simple unde conectezi diverse bucăți de metal între ele. Chestii, care de altfel sunt tehnologii mature, vechi de o sută de ani.

      Nimeni nu își setează prețul în funcție de Tesla, care nici măcar nu se adresează segmentului de buget. Dacă ar putea să vândă ieftin și să acapareze piața, ar face asta oricare dintre producători. Chinezi tot încearcă (fiind subvenționați de stat) și sunt blocați prin taxe vamale.

      Pe scurt, tehnologia ev e noua, semiconductorii sunt scumpi și vor fi mereu scumpi, iar bateriile sunt scumpe și dificil de lucrat cu ele în condiții de siguranță (să nu ia foc).

      Obsesia pt a impune masini electrice ca soluție la poluare este o tâmpenie împinsă de politicieni, ori prosti ori șpăgari, ori ambele.

      Comentariu apreciat.12647
    • @punKreas @Cipper Nu. Care e diferenta de preturi intre RO si alte tari UE sau SUA?

      @IoanC Deci Model 3 nu e pentru buget, comparat cu Model S? Care era pretul la Spring la lansare, care e pretul acum? Oare marja de profit nu e mare? Si nu doar la Spring. Oare nu capitalizeaza companiile pe valul de electrice? Oare vom vedea o scadere de preturi in viitor la electrice? Tehnologia nu e chiar asa de noua, doar ca e aplicata in domeniul auto la scara mai mare de relativ putin timp. Da, bateriile sunt scumpe, dar nu sunt singurele componente dintr-o masina care sa justifice pretul. Meatalul e acolo la ambele, tehnologia exista pe ambele, nu e ca si cum te urci intr-o masina cu motor termic si nu ai cruise control, senzori de parcare, asistenta la parcare, incalzire in scaune, cruise active etc. Deci chiar asa mare sa fie diferenta?

      Indecis. Tu ce zici?284
    • @Cipper prețul Vw ID3 în china e 16.600$ . Despre ce vorbim aici ?

      142
    • Despre o mașină fabricată în China.. Versus una in Germania.

      220
    • Cand e sa se dea viteji vin cu wokisme apoi cand wokismele ii lovesc cu realitatea peste bot.. trebuie sa vina cu wokisme si mai mari, au ignorat ca nijte viteji realitatea tarilor comuniste si exportul productiei acum se bat cu pl peste bot ca gura lor e aurita, as vrea si eu sa am o matusa ca nanci pelosi sa fac insider trading si sa le vorbesc oamenilor sa fie zen

      96
    • @Ioan C: cand inca era la moda sa fie mai multe carute pe drumuri decat masini (nu vorbim de Romania aici, ca pe la noi inca ai sanse mari sa iei in plin o caruta pe drumurile patriei), majoritatea masinilor erau electrice. Asta ca motoarele electrice sunt scumpe si complexe e bullshit. Intradevar, bateriile si sistemele de incarcare sunt mai complexe, dar motoarele sunt chiar cea mai simpla chestie din ce tine de o masina electrica.

      11
  2. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 2199
    • sunt destule ModelS SH peste tot, nu le vrea nimeni.

    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2786
    • așa o să zici și atunci.

    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1857
    • @ev21, nu ar fi rau sa dai 35k euro pe o masina cu 100.000 km care a costat 125k euro. Adica doar 28% din pretul initial.

      Comentariu apreciat.464
    • @Andrei G e ~94k un Model S normal, nu Plaid. Masinile scumpe se depreciaza destul mult oricum.

      Indecis. Tu ce zici?928
    • deci tu iti planifici sa cheltui 35000 sau cat o insemna asta in 2030 pe o masina de 6 ani si care cel mai probabil nici nu a fost inca produsa, si cu atat mai putin testata in conditii reale.

      si ii injuram pe bombardierii care isi aduca cazane merc/bmw in aceleasi conditii de varsta/devalorizare… dar cine salveaza planeta?!?

      Comentariu apreciat.608
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2255
    • Atâta gimnastică mentală și disonanta cognitivă doar la grădiniță mai întâlnești, când doi copii subdezvoltați intelectual se bat pe o jucărie.

      Indecis. Tu ce zici?1733
    • @Ioan C ai vrut tu neaparat sa folosesti „disonanta cognitivă” azi sau ai gresit threadul?

      Indecis. Tu ce zici?3511
  3. A scam, or confidence trick, is an attempt to defraud a person or group after first gaining their trust. Confidence tricks exploit victims using a combination of the victim’s credulity, naïveté, compassion, vanity, confidence, irresponsibility, and greed. (Wikipedia)

    Comentariu apreciat.4210
    • after first gaining their trust. Doar ca nu a castigat nimeni increderea ci a fost fortata, un fel de luare de ostatici, acum unii sufera de sindrom stockholm

      212
  4. Sunt preturi mari pentru ca mai toate guvernele subventioneaza ~10k euro din pretul masinii electrice. De cand Germania a scos subventia, mai toti producatorii acopera din “buzunar” acea subventie https://www.carscoops.com/2023/12/vw-audi-mercedes-and-bmw-to-cover-for-german-ev-subsidy-loss/. Asadar, preturile alea mari sunt de fapt explotarea statului. Masinile in realitate costa cu cel putin 7-8k euro mai putin. Pe langa asta, se si “leaga” de curentul mainstream de reducerea a poluarii care gadila destul de multi oameni din patura de mijloc dispusi sa dea niste bani in plus pe masini electrice sa primeasca titlul de “early adopters” (cunosc pe cineva foarte mandru de faptul ca e “early adopter”)
    Din punctul meu de vedere, preturile la electrice ar trebui sa fie mai mici decat la cele pe combustie interna. Tehnologia folosita la baterii e veche (li-ion ca la nokia 5110, bineinteles cu mici variatiuni pe tema), software-ul e acelasi, cum zicea si vali componenete mai putine etc

    Comentariu apreciat.948
  5. au preturi mari pentru ca celulele sunt scumpe si se degradeaza in timp fapt care le face indezirabile dpv al pietei sh. ah, si pentru ca producatorii sunt lacomi.

    Indecis. Tu ce zici?3412
  6. O sa se sparga si bula asta.

    Comentariu apreciat.7811
    • Sigur, se sparge imediat dupa bula imobiliara.

      Indecis. Tu ce zici?3654
    • Nu le amesteca. Din contra, o sa vina vremea cand lumea se va uita in urma si se va soca ca a dat pe o electrica cu autonomie 300km jumatate de apartament.

      Comentariu apreciat.878
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 14109
    • @ev21 pipi de dinozaur, momentan, pui doar in diesel. Si nu in rezervorul de combustibil ci in ala de pipiloi.

      Comentariu apreciat.3911
    • Pipi pui doar in rezervorul de adblu’ – la propriu!

      Comentariu apreciat.362
    • @ev21 – nu orice trend se si implementeaza, masinile electrice au prins avant pentru ca sunt subventionate pe de o parte si lumea este speriata cu idei de genul „din 2035 se vor produce doar masini electrice”, astfel ti se spune ca asta e sigur viitorul, ca nu o sa ai alte optiuni si atunci incepi sa iei in calcul sa te adaptezi de acum.

      Daca vrei tu sa compari cu alt trend atunci vezi panourile electrice – cat timp au existat programe de subventii tot erau verzi si puneau panouri pe casa insa in lipsa acelor beneficii brusc interesul a scazut desi oricine poate cumpara panouri si sa le instaleze, nu?

      Marele elefant din camera este simplu – o masina ICE traieste foarte multi ani si cele ieftine au un cost scazut de intretinere, chiar si vechi spre foarte vechi, de aia vezi masini de 20 de ani pe sosele iar la EV problema este bateria care momentan este foarte scumpa, facand revanzarea unei masini electrice o necunoscuta.

      Cam cati oameni sunt dispusi sa cumpere un EV de 5 sau 6 ani, de curiozitate? Sa admitem ca un ICE este 40 de mii, dupa 6 ani este 20 de mii si ce pica prin el inseamna cateva sute de euro pe an pe cand la un EV nu stii cat te mai tine bateria si daca moare te costa un 15 mii sau o schimbi (dau si eu o cifra, nu imi e clar cat e sa schimbi o baterie) – cam cat ai da pe un EV cu riscul asta? 20k? 15? 5? Si sa admitem ca eu o cumpar la 6 ani si vreau sa o vand cand are 8 ani si bateria nu mai e in garantie – oare cat mai iau pe ea?

      Iar revanzarea e o mare parte din sistem, ca la inceput toti iau in leasing insa dupa aia ce se intampla cu masinile? Firma vrea sa le vanda insa fara cumparatori inseamna sa scada preturile si sa scada marja de profit sau sa iti creasca tie leasingul si atunci e mai putin atractiv.

      133
    • @Bigbear masinile electrice nu sunt doar un trend, puteai sa zici asta prin 2012 dar acum e clar ca asta e directia si nu ma refer la Tesla sau chineji ci si la restul producatorilor consacrati.

      Legat de piata SH: tehnologia a avansat foarte mult in ultimii ani si cele care sunt acum SH nu sunt atat de atractive dar piata se maturizeaza si se stabilizeaza si lucrurile poate vor arata altfel, de ex vei afla capacitatea bateriei cand o cumperi, poate bateriile de schimb vor fi mai accesibile etc. Cum am zis si eu mai sus si am fost ingropat in downvotes: nu mi-as lua acum un Model S din 2015, dar peste 4 ani unul SH de 4 ani nu suna asa rau.

      120
    • @Bigbear mi se pare ca piata din romania traieste inca in comunism, adica daca cumperi o masina e pe toata viata. Nimeni nu vede pret produs cumparat-pret acelasi prosus vandut /(impartit) la numar de luni de folosinta.In Romania e ok sa ai masina vechie pentru ca e ieftin serviceul. Daca la fiecare stricaciune ar trebui sa platesti o forta de munca scumpa, ai cumpara o masina noua. Sunt posesor de EV pentru ca era cea mai iefinata varianta la moment (bonus de 10 mii € in Germnia pentru o masina de 22 de mii). In august 24 o dau inapoi pentru ca nu mai am nevoie de ea

      59
    • @AndreiofB – trebuie să îmi explici ce vrei sa spui, sincer.
      1.Nu poți spune că este mai avantajos financiar sa cumperi o mașină nouă decât una de 3-4 ani, exact la fel cum este mai avantajos un brand ieftin fata de unul scump (financiar vorbind)
      2. Nu am înțeles ce înseamnă că ți-ai cumpărat mașină și o dai înapoi la anul. Daca ai cumpărat și o vinzi apoi este una, daca ai leasing și se termină aia e un fel de chirie, nu e mașină cumpărată.

      71
  7. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1386
    • Hai mane lasă-mă . Ideea era sa scoatem poluarea din orașe, da ? Pai atunci de ce nu e abundenta de electrice de maxim 4 m lungime, la preț de 10 000 euro, fara vreun voucher de la stat, sa determine oamenii să treacă rapid la ele ? De ce apar suv-uri de 5 m, electrice, la 100 000 euro ? Unde e logica ?
      In condițiile astea, de ce nu m-aș duce aici aproape în Rep Moldova, sa iau o mașină nouă pe motorină, pt care să mai plătesc TVA și taxe vamale și tot sa ies mult mai ieftin decât sa iau din UE una electrica,de clasa similară, de la același producător ?

      Comentariu apreciat.1108
    • Și mie mi se pare ca la smartphoneuri unde de la un an la altul era un salt tehnologic foarte mare. Acum creșterile incrementale sunt insesizabile. Probabil se ajunge așa și la electrice mai spre 2030.

      820
    • car: pentru ca din pacate suntem prea saraci sa avem loc si bani pentru a 2a masina…lol, bucurestenii avand si 3, da zic si io asa.

      20
    • Car, Tesla face asta da nu o pote face singura. Acum 15 ani nu era nici o masina electrica si aia de la Top gear faceau mishro de musky, acuma iti poti cumpara model 3 la 40k si in 2-5 ani model 2 la 25k si toata sleahta de chinezisme (foarte bune de altfel) care o sa umple strazile. Nu merge peste noapte si nu merge fara sa faca toti asta si nimeni nu vrea sa renunte la profotirile de acuma pt a investi miliarde in necunoscut. Cum a facut Tesla. De aia restu sunt aproape failures si mega scumpe.
      Iar referitor la adoptie, pai cand tesla vinde de rupe oricumde inclusiv romanica si restu nu, eu zic ca stam bine pt o tara saraka. Si a doua chestie legata de subiectu articolului, nu poti sa ceri pe un model 3 sh cu 60k la bord de 4 ani cu 1000e mai outin decat pe unu nou. Da romanu aia face. De aia nu se vand alea sh, ca prefera sa iau noi

      23
  8. Dacă o sa apară un combustibil sintetic ce o sa poată fi produs ușor și care să înlocuiască benzina și/sau motorina o sa facă din vehiculele electrice brelocuri.

    Comentariu apreciat.6917
    • De ce, combustibilul sintetic arde fara sa elimine noxe?

      Indecis. Tu ce zici?3019
    • Sorin, pe scurt, da, pot arde extrem de curat. De ajungi sa ai emisii de NOx care sa nu depaseasca concentratia deja prezenta in aerul pe care il respiri. Sau combustibili sintetici care se produc cu aport de CO2 care compenseaza emisiile de CO2 dupa ardere. Sigur, povesti de adormit copiii cat timp nu exista sustinere politica (si deci bani pentru cercetare) nici cat negru sub unghie.

      153
    • Exista deja, se cheama hidrogen

      155
  9. Nu cred in masinile electrice atat timp cat atunci cand mergi la un drum mai lung trebuie sa iti faci calcule si planuri pentru a alimenta si a nu ramane in pana de curent. Ma consuma destul rezervarea unei cazari, pregatitul bagajelor si condusul, traficul si idiotii din trafic, nu am nevoie in viata mea si de range anxiety. Ba mai mult, cum zicea cineva mai sus, nu am nevoie nici de software update care da un fail ce imi spune ca nu mai pot misca masina din loc atunci cand sunt la 600km de casa. Nu sunt pregatit pt electrica, poate un Spring sau ceva mic si ieftin pt oras, in rest pauza.

    Comentariu apreciat.17422
  10. Mașinile noi în general au ajuns să coste exagerat de mult.Dacia la plus 20 .000 euro ?!

    Comentariu apreciat.874
  11. E tehnologie noua, iar producatorii sunt idioti gratuit, in lipsa unei legislatii clare.
    Functia creaza organul.

    Realist nu ai nicio sansa sa afli usor care starea de sanatate a unei baterii de pe EV = SoH, deci cumperi SH masina in orb, sperand ca mai ai macar cativa ani de garantie la baterie (de obicei sunt 8 ani).
    Apoi toate specificatiile sunt cu mari *, mai ales la autonomie.
    Iarna abia scoti practic 50% din autonomia declarata ideal!

    Sa vezi ce plansete sunt pe grupurile de Parsche Taycan, unde pica cam des bateriile si reparatia ia intre 2 saptamani si X luni. Vorbim de masinuta de 150-200 000 EUR, nu de Tesla M3 si My (pana in 50 000 EUR).

    Producatorii nu sunt pregatiti, service-urile la fel si nici nu vor sa se pregateasca, ca nu au oameni si nu ii pot lega de glie dupa ce ii pregatesc.

    In rest, EV e misto ca masina a 2-a, pentru invartit in oras si imprejurimi, adica 90% din cazuri. Desigur, trebuie sa stai la casa si sa incarci in fiecare noapte si sa platesti echivalentul a 2%/100km carburant pentru o masina de 500 CP.
    Eu am luat pt fiica mea un Mini EV SH la un pret super bun, caruia ii pot prelungi garantia pana la 5 ani si e super! Cu 3 EV in familie deja e bataie pe cablul de incarcare.

    Personal plec la schi cu ICE, nu cu EV, pentru ca cu EV ar mai adauga 4-5 ore si nu e nicio statie pe harta nici la austrieci, in zona unde ma duc.

    Indecis. Tu ce zici?5333
    • si sa se elimine subventia la curent pentru cei care alimenteaza masini electrice, daca ai avut 50 si 200 de mii de euro sa dai pe 1-3 masini electrice inseamna ca poti plati si curentul la pretul pietei.

      si sa bage si acciza aia in pretul curentului folosit de masini ca drumurile le folosim toti la fel, ba chiar dimpotriva, o masina electrica echivalenta cantareste cu minim cateva sute de kilograme in plus., deci uzura suplimentara a drumurilor.

      sa vezi ce fete de greenfield or sa faca toti early adopters cand vor vedea ca ii costa dublu suta de kilometri in timp ce autonomia este la jumate comparativ cu un ICE.

      Comentariu apreciat.9623
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 3487
    • Btw esti prost.
      Eu nu am subventie la curent, pentru ca folosesc furnizor Hidroelectrica care vinde sub plafon.
      Eu plateam la factura de luna trecuta 0.82 lei/kwh brut, iar plafonul este 1.3 lei/kwh!

      Indecis. Tu ce zici?1938
    • Bogumil, Bocanila…mai erau pe aici 2-3 comentatori ce ii bănuiesc ca aparțin aceleași persoane

      Comentariu apreciat.334
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1980
    • sufletel, se poate taxa diferit. solutii tehnice exista. contoare separate, standardizarea metodelor de incarcare astfel incat sa NU poti aimenta de la reteaua casei, pedepse care sa usture pentru cei care fac improvizatii pentru a depasi aceste piedici. numia sa se vrea sa elimine si categoria pensionarilor speciali cu masini electrice.

      si da, „de la soare” in conditiile in care toti astia va laudati ca le incarcati noaptea.

      ah, poate nu ai urmarit stirile… dar vezi ca pe hidroelectrica o cam durea burtica saptamanile trecute.

      si vezi ca aparause zilele astea cred cape aicio stire… se apropie si sfarsitul subventiilor pentru fotovoltaice. prea multi prosumatori, prea romani, umbla la setari si dezechilibreaza reteaua. si atunci o sa rad de voii. ca o sa mearga cat o sa mearga si dupa aia va trebui sa inlocuiti pe banii vostri…. vedem atunci cine sunt paduchii, ca asa cu banii altora poate oricine.

      Indecis. Tu ce zici?1628
    • @thebblack
      Sufletel, solutii tehnice NU exista, asta nu intelegi tu aparent. E deja standard!
      UE a adoptat deja aceste standarde de peste 10 ani si sa crezi ca le schimba doar pentru a putea sa te oblige sa fi accizat e o nebunie.
      Asta ar insemna ca nu mai poti incarca de la o priza normala nicaieri, deci chiar ar fi mort tot proiectul EV.
      Repet, in EV, pe standardul actual universal intra curent alternativ normal – Type 2 (230V sau 400V) sau curent continuu pe DC – CCS2 pentru statiile fast.

      Statiile de incarcare pentru acasa, pe curent alternativ sunt formate in mare din:
      – mufe + cabluri
      – contactor
      – controller banal
      Costul pieselor e pe la 100+ eur.

      Atata timp cat ai o priza normala, care duce macar 10A, intr-o noapte incarci 23kWh.
      Acesti 23kWh insemna in functie de masina, intre 100-150 km autonomie.
      Cati dintre voi fac peste 100 km/zi in mod constant?

      Eu ma dau jos din masina seara si bai cablul de incarcare = miscare reflexa.
      Pana dimineata incarca 80% sau 100% (daca am un drum lung) si nu ma mai gandesc la nimic, decat sa ma bucur de masina.
      O statie de incarcare buna costa acum pe la 1100 lei, Made in Germany.

      1315
  12. Piata sh o sa aiba o problema mult timp, pentru ca se vor tot ieftini masinile electrice. Ok, de acord, si acum sunt scumpe, dar la lansare, model 3 LR ajungea pe la 60-70.000 de euro si era inferior model 3 ului LR care acum costa 52.000 (nu avea pompa de caldura, avea un interior mai naspa, hardware mai putin performant, un build quality mai slab). Nu mai zic de Model S care era si 140-150k in echiparea de top. Si cei de la Hertz s au plans ca au cumparat Tesla inainte de ieftiniri si li s a devalorizat parcul auto. Pe masura ce tehnologia va evolua, cele sh vor fi tot mai putin atractive, mai ales daca se mai păstrează subvențiile.
    In rest, putin producatori pun accentul pe electrice, ii doare in pix de servisare, post-vanzare si alte chestii, le produc doar pentru marketing si pentru a-si reduce emisiile de CO2.
    Mai trebuie sa se dezvolte si partea de servisare post-garantie, exista si la noi 2-3 jn tara, dar in SUA sunt mult mai multe shopuri care iti schimba celulele defecte, nu e necesara inlocuirea intregii baterii.
    Si apropo de baterii, s-a investit in fabrici de reciclare a bateriilor si nu au materie prima, pt ca, ce sa vezi, rezista mai mult decat se asteptau, daca ce le scade capacitatea dupa ani de utilizare, unii oamenii o înlocuiesc pt ca vor un range mai mare iar bateria e trecuta la sistemele de stocare unde mai ‘munceste’ ani buni. Unii o folosesc asa, pentru ca o cumpara cineva care e multumit cu un range cu 20% mai mic daca are naveta scurta de facut.

    Indecis. Tu ce zici?1626
  13. Mai mult de jumate din posesorii de masini electrice nu mai vor o urmatoare masina electrica. Gradul asta de renuntare spune multe. Si din aia care vor o urmatoare masina electrica majoritatea sunt setati pe Tesla si pe Guru lor pe care il privesc ca pe Mesia. La hibride sa vezi ca incarci si iti zice ca ai 50 km electric din care mergi 16 km. :D O sa vina poate si vremea electricelor dar nu se vede inca nimic serios.

    Indecis. Tu ce zici?4528
    • La hibride nu mersul pur electric e scopul ci scăderea consumului de benzină la un minim oarecare, plus emisii mult mai scăzute. În opinia mea, să ai consum de 4.5 pe o compactă comparativ cu un realist 6 (sau mai mult în oraș) pe una non-hibrid, e chiar bine. De-acord, cele plug-in au avantajele lor în oraș, dar pentru o mașină care să te ducă oriunde, varianta hibrid clasic ar fi de dorit.

      Sigur, veți spune că obțineți un consum similar cu x motor clasic pe benzină – și probabil așa o fi. Dar nu cu aceleași emisii.

      Indecis. Tu ce zici?259
    • Tesla Model Y – cea mai vândută masina, Tesla Model Y a reușit să detroneze Toyota Corolla.
      Tesla vinde milioane de masini dar nu va alarmati, Ciocanul nu vede nimic serios.

      Indecis. Tu ce zici?3721
    • @GuestStar, daca este acelasi consum, in general sunt si aceleasi emisii. Emisiile de noxe scad doar daca reduci si consumul de carburant.

      1014
    • Andrei, hibridele reduc consumul prin recuperarea energiei pe care o masina normala pur si simplu o arunca, si fac asta mai ales in traficul urban unde chiar conteaza reducerea noxelor. Consumul urban e mai mic decat ala extraurban la hibride, fata de nehibride unde e invers, asa ca chiar daca consumul mixt e acelasi tot e mai bine cu hibride.

      234
    • În plus motorul este oprit la semafor sau la viteze mici, exact utilizarea în oraș… Dar să nu lăsăm faptele să strice o narațiune falsă….

      83
    • @Radu, corect. Sunt total de acord cu tine ca hibridele reduc consumul.
      Eu spuneam doar ca, la acelasi consum, avem acelasi nivel de poluare.

      Adica o hibrida care consuma in medie in ora sa spunem 7 litri la suta, va polua la fel de mult ca o masina cu motor clasic cu ardere interna care consuma tot 7 litri la suta.
      Desigur ca va polua mai putin decat o masina cu motor clasic care consuma 10 la suta.

      70
    • Andrei, nu, poluarea nu e identica la consum identic. Cantitatile de CO2 si noxe sunt cel mai probabil identice, dar noxele emise de un hibrid sunt emise mai mult in afara orasului unde nu conteaza, se disipeaza mult mai repede si nu apuca sa le inspire nimeni. CO2-ul e tot ala, dar poluarea nu e numai CO2 – de fapt cand se vorbeste despre poluarea si calitatea aerului nici nu se considera cantitatea de CO2

      25
    • @Radu, eu i-am raspuns initial lui GuestStar care vorbea despre consumul in oras. Automat puteai presupune ca si eu m-am referit tot la consumul in oras, nu la consumul mediu.

      Si am spus doar atat: daca ai acelasi consum de combustibil, ai acelasi nivel de poluare.

      71
    • @ccauto – eu nu stiu exact ce inseamna vanzarea aia si cred ca nu este deloc vanzare. In America de Nord este foarte popular leasingul (nu stiu echivalentul in tara ca nu m-am lovit de el) care practic inseamna un contract intre 3 si 6 ani, platesti o rata lunara si la final de contract masina are o valoare reziduala pe care o poti refinanta, cumpara cash sau sa o dai inapoi.

      Practic daca tu iei o Tesla in leasing nu inseamna ca esti proprietarul masinii, aia nu este vanzare, este doar o inchiriere si ca proprietatea se schimba de la Tesla srl la nu stiu ce dealer doar o chestie birocratica, nu as spune ca este o vanzare.

      Sigur ca se intampla la fel la toti producatorii auto, ICE sau EV insa as vrea sa stiu daca exista niste studii despre cate EV au fost cumparate cash/finantate (care e credit auto, nu leasing) si cate leasinguri au fost cumparate la final.

      Nu de alta, insa toti vedem pe strazi masini de 10-20+ de ani pe cand Tesla, care e pionier in domeniu a venit cu modelul Y in 2019 – practic primele sunt inca in leasing acolo unde oamenii au folosit asa ceva.

      In plus de asta, ca am facut cercetare 5 minute – o groaza de tembeli au fost fericiti sa cumpere EV pentru ca venind dupa criza auto dupa Covid au avut senzatia ca Tesla e speciala si nu isi pierde valoarea fara sa realizeze ca a fost o perioada ciudata cand pretul la masini a explodat si practic o masina de 3 ani costa cat una noua insa acum piata isi revine si deprecierea la fel.

      33
    • “o groaza de tembeli au fost fericiti sa cumpere EV” :)
      Speram sa vina ziua sa iti iei si tu un EV si sa iti dai seama cine era de fapt tembelul.

      48
    • @ccauto – tembeli cei care au cumpărat EV având ca principal motiv faptul că nu se devalorizează, fara să realizeze că e la fel în tot sectorul auto, nu doar pt EV.

      In nici un caz nu spun că este o decizie proasta sa cumperi un EV, fiecare vede diferit asta, nu există soluții mai bune și mai proaste.

      Personal nu mă atrage un EV momentan pentru că prefer să cumpăr mașini la 3-4 ani, unde am șanse că obțin un raport mai bun pentru prețul plătit, prefer sa merg la un garaj privat și nu vreau sa fiu legat de dealer și nu în ultimul rând sunt comod, pentru mine mașina este doar o unealtă și nu am chef sa o bag in fiecare zi in garaj, sa înfig încărcătorul in ea, a doua zi sa îl scot – prefer sa fac plinul o data pe săptămână în 5 minute și să îmi văd de existență.

      102
  14. Costul masinii electrice e dat de baterie.

    Restul e tehnologie veche.
    Stiu sa faca scaune, stiu sa faca volane, etc. Ati prins ideea.

    Revenind la baterie, e tehnologie noua, inca isi dau cu parerea si incearca tot felul de solutii.

    Daca vreti sa incercati o noua tehnologie pe banii vostri, luati EV.
    Restul e ca la galerie, ce ar face ei daca ar avea bani.

    Comentariu apreciat.436
    • Tehnologia bateriilor e și ea veche. Problema de rezolvat în cazul bateriilor este încărcarea rapidă. Asta duce la degradarea prematură a bateriilor. În mare parte este rezolvată și această problemă, dar va mai dura câțiva ani până la producerea în masă a lor.

      160
  15. Am garantie 8 ani la baterie, o incarc 95% din panouri. Daca iau in calcul si lipsa de revizii, in 8 ani economisesc 50% din pret, mai iau ceva si de la dezmembrari, nu e paguba asa mare.
    Statul investeste milioane de euro in tichete rabla plus cand mult mai ieftin ar fi sa se asigure ca nu trec toate cazanele cu DPF off prin RAR.

    Indecis. Tu ce zici?3249
    • Nu faci revizii? Lichid de frână? Lichid de răcire? Uleiul din diferite angrenaje? Rulmenți? Telescoape, arcuri? Plăcuțe de frână, discuri?

      Indecis. Tu ce zici?2822
    • 0 revizii. Frana o ating foarte rar, duc placutele si discurile 200.000 de km fara probleme.

      Indecis. Tu ce zici?2642
    • @EU, exact nu ai. Nici măcar plăcuțe de frână pentru că frânezi electric din motor 90% din timp. Doar filtrul de habitaclu îl schimbi.
      Telescoape, arcuri, vaselina din bielete la mașina obișnuită le schimbi la 200k km, adică la 1 an după ce o aduci sh din Germania. Mai e mult până se umple mobile de cu o mașină electrică de 200k km in oras, pentru că oamenii ce fac drum lung des nu își iau mașină electrică încă.

      Indecis. Tu ce zici?2411
    • NOU
      #84

      Făcut revizie la 2 ani pentru VW ID4. Diagnoza completă la celule le bateriei + schimbat lichid de frâna + filtru de particule + manoperă … 650 de lei.

      86
    • Exista un excel simplu cu costurile pe 10 ani la un EV vs similar ICE si lesini cand vezi de fapt piei se iau de pe tine cand ai ICE.
      Totusi, lipsa reviziilor e specifica Tesla, pt ca celelate EV-uri au grija sa te jumuleasca similar, altfel le moare reteaua de dealeri.
      Pun diagnoza pe masina si gata 1000 lei.
      La Mercedes/BMW o revizie EV e intre 1000-2000 lei.

      Indecis. Tu ce zici?1425
    • A ajuns 25€ un litru de ulei 0w-30. 15€ un amărât de 5W-30. O revizie făcută în curte, a ajuns minim 80€. La 10k km, că îmi mai trebuie mașina.

      83
    • Prinzi o piatra sub masina în 8 ani și pa garanție. Cum au pățit alții.

      78
    • @Nicu, ia dă matale un link ceva, să vedem și noi că nu ai inventat sau dai mai departe o informație falsă (tâmpenie)….

      75
  16. NOU
    #89

    Prețul mare este dat de dorința de profit al companiilor și mai puțin de tehnologia nouă. Tesla a scăzut constant prețurile la mașini în timp ce Volkswagen, de exemplu, a crescut prețurile… Un singur exemplu. VW ID3 în China pornește de 17K Euro în timp ce la noi prețul de pornire este de 43K euro. Probabil profită și de subvențiile guvernamentale dar și de faptul că mașinile din China încă au prețuri foarte mari în Europa.

    34
  17. tre sa fii tampit sa iei masina SH, cand stii ca pretul bateriilor reprezintă jumatate din cel al masinii. si ca, dupa 8 ani, iti mor. si ca masina nu merge daca bateria moare sau nu mai retine macar 90%. este businessul perfect ptr constructori., nici nu mai au nevoie sa le faca sa se strice

    • Exagerari peste tot.
      La 8 ani gata, masina se opreste si o duci la casat.
      La 8 ani sau x km nu mai ai garantie la baterie.
      EV ieftine nu aveau managament termic la baterie (E-Golf, Zoe, Leaf etc) si astea cor ajjnge rapid in sistemele de inmagazinare energie din fotovoltaice.
      Cele cu management termic au o degradare statistica sub 10% la 10 ani, dar alegem doar stirile in care Tesla a cerut xxx mii USD pe o baterie.
      Problema este ca capacitatea bateriei a tot crescut si pretul a scazut sau sa zicem ca pretul/kwh baterie a scazut abrupt in 10 ani.
      Asta creaza probleme rapid pentru SH, mai ales in contabilitate, unde amortizarea da cu virgula cand pretul de nou la Tesla M3/My a scazut cu 20% in 2 ani si noile modele au baterii mai mari.

      E o implementare distruptiva a unui model de afacere impietrit de zeci de ani.

      Indecis. Tu ce zici?3019
    • :))) bine, nu avem management termic de 10 ani, sau la un numar nesemnificativ statistic dar stiam deja ca 10% in 10. ca asa scrie in brosura de amrketing.

      capacitatea a crescut constant…. da, cam cu 50-60% in astia 10 15 ani… si in momentuld e fata este cel mult jenanta.500 de km cu toti consumatorii opriti, fara climatizare, radio, becuri, semnalizare, mers la aspiratie in spatele tirurilor cu geamurile inchise chiar la 50 de grade, trebuie sa fii prieten cu kasparov ca sa iti planifici un drum din bucuresti la cluj.

      Indecis. Tu ce zici?2915
    • Eu am 350km autonomie pe gpl, cam 600km pe benzină.
      Astia cu autonomii de peste 1000 de km să își ia mașini cu rezervoare normale, nu să care 80/100lt după ei….
      P. S. Rezervor Fiat ducato 72lt, iveco daily 70lt. Furgone. wv și alți nemți bagă cam tot atât, că de ce nu….

      75
    • O sa-mi iau a´ mai jmekera electrica cand softul facut de dumniezo´ tatal pentru masina aia va raspunde cinstit la intrebarea „Cum parcurg cel mai eficient ruta Bucuresti-Navodari?”:
      „Cu trenul!”

      137
  18. Faptul ca nu se vand SH e o veste buna din punct de vedere ecologic. Oamenii isi schimba masinile prea des fara o nevoie reala, doar din dorinta de ceva nou si stralucitor. Daca n-ai cui da vinzi masina veche poate constati ca mai merge cativa ani fara probleme. Asta va forta si producatorul sa acorde mai multa atentie serviciilor post-vanzare, poate descopera si cum sa schimbe bateriile dupa ce expira, poate descopera si ce sa faca cu alea vechi (aici va trebui si legislatie, altfel vedem ca nu se misca nimic)
    Da, e nasol economic, vor mai muri cateva marci de masini, se vor mai cumpara unii pe altii, dar e ce trebuie

    Comentariu apreciat.389
  19. Am venit aici doar să arunc gaz pe foc menționând costurile exagerate ale consumabilelor, ale părților de caroserie și în mod evident al asigurărilor CASCO.

    Comentariu apreciat.400
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1765
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1448
    • Costa mai mult electrica la consumabile ca nu mai poti pune anvelope Davanti sau Tigar :)

      1511
    • Ba poti pune, dar sa vezi cati sunt cu EV la prima generatie incaltata si pun intrebari daca se pot monta doar anvelope de iarna cu T0/T1 ca se pierde garantia altfel :)
      Sa vezi cati le infoliaza, le bibilesc.
      Eu ma crucesc si imi aduc aminte cum am tinut 10 ani prima telecomanda de la TV color in punga, sa nu se uzeze.

      Indecis. Tu ce zici?1421
    • Bre Bocanila/Bogumil pare ca ai umpic de sindrom Stockholm. Am inteles cu totii, ti-ai cumparat 5 electrice, nu te costa nimic impozit benzina placute anvelope si revizie ,totul e minunat si tragi rainbow farturi…acum mai mergi si lasa si pe altul

      Indecis. Tu ce zici?3716
    • @Bocanila: Hai să calculăm online CASCO pentru o Skoda Superb @40k și o Tesla Model 3 @40k. Cele mai multe calculatoare online nici măcar nu îți permit să calculezi CASCO pentru mașini electrice.

      103
    • Nu stiu caculatoarele online la CASCO. Nu am folosit niciodata.
      Eu folosesc broker de asigurari si imi aduce oferte mai mult sau mai putin aberante de pret, dar din 5 oferte, gasesti una acceptabila.

      Eu iti spun ca ultimul CASCO (Asirom), pentru o masina EV noua, de 125 000 EUR a fost 13 000 LEI (franciza 100 EUR/eveniment), adica 2600 EUR = adica 2.08% din valoarea masinii/an.
      Avand in vedere cat costa doar o nenorocita de janta de noua, consider ca nu e un pret exagerat.

      38
  20. Problema cu piata de EV SH e putin cam ca la telefoane. Tehnologia avanseaza prea rapid momentan si generatiile vechi sunt depasite complet dupa 4-5 ani. Dupa ce invariabil se va stabiliza ritmul in care avanseaza tehnologiile EV, o sa se normalizeze si piata SH.

    La fel si cu pretul. Ai nevoie de unitati vandute si o baza cumsecade pentru generatiile viitoare de EV. Acum cand practic trebuie sa dezvolti de la zero (nu acum-acum, dar incepand cu 2018-2019) costurile sunt mult, mult mai mari. Plus foarte putine unitati vandute.

    Comentariu apreciat.310
    • Hai, care te fac om cu un Galaxy Note 1?
      Inmatriculat 2011, putin rulat, nu bate, nu troncane, curatat si actualizat permanent, il las la 25% din pretul original pentru cumparatori serios.
      Exclus schimburi.

      55
    • Las-o bre pe asta cu tehnologia ce avansează. Singurii ce au făcut ceva în plus tehnologic sunt tesla : au baterii mai mari (celulule individuale) și motoare electrice mai bune decât prima generație. De aia și au eficiența. Hyundai le suflă în ceafă și uneori îi depășesc în eficiența totală printr-un management mai bun al consumului, mașini mai mici și mai ușoare. De aia și au prețuri mai mici. A, și nu sunt așa de calici ca nemții, cu prețuri de 3/4 ori prețul de producție.

      52
  21. Numai baterii&baterii pe aici. Excluzand pe cei cu panouri care incarca ZIUA cand bate soarele (ca noaptea tot pipi de dinozaur baga si ei in bateria aia de fapt), restul baga mare pe pe reteaua electrica si centralele in functiune. Evident ca vor rasari centrale nucleare peste tot, sa incarce omu’ noaptea ev-ul cu long range. Aha. Sau vor face ca ala din norvegia, 500km cu 12 incarcari (un bmw electric vechi). Ori stau acasa

    Indecis. Tu ce zici?1816
    • Tu realizezi că cine își pune panouri are și o soluție de stocare? Altfel nu ar avea sens…

      310
    • @Fisherman, de unde ai scos povestea asta ca cine isi pune panouri solare are obligatoriu si o solutie de stocare. Majoritatea nu au solutii de stocare, de aceea avem o multime de prosumatori care se chinuie sa trimita curentul in retea.

      Si din cei care au solutii de stocare, o mare parte se bazeaza pe baterii vechi de la masini electrice si nu stocheaza mai mult de 10-20 KWh.

      Bine, acum depinde foarte mult si cat te deplasezi cu masina. Este posibil ca pentru cei care conduc sub 10.000 km/an sa fie suficient si sa nu aiba nevoie de incarcare din retea.

      71
    • @add: ai citit toata povestea lu norvegianu sau ai inteles doar ca a facut 500km cu atatea incarcari si timp mare?

      00
  22. Si daca lucrurile erau prea simple, fi atent: si China vrea o felie din tortul asta!

    107
  23. Si cand te gandesti ca multe tari subventioneaza preturile. Atata doar ca la second nu cred ca e cineva care sa vanda la pret de subventie. Adica nou e 50k, subventionat 40-45k dar daca vand tai din …. pretul de nou.
    Apoi da, nu stiu daca e singurul motiv, dar toata tehnologia din jurul bateriilor a crescut mult durata vietii in sine dar si capacitatea. DAR … bateriile tot se uzeaza iar reputatia legata de scaderea capacitatii reale ramane. Poti sa faci tu imbunatatiri si sa te lauzi cu ele …. cine te mai crede pe cuvant? E nevoie de o noua generatie de cobai care sa duca niste masini luate AZI pana la 100k km si apoi sa vina ceva tester independent sa verifice bateriile. Eu nu mi-as lua electrica …. nu pentru ca nu-mi place (as folosi un Sportage full electric) ci fix pentru ca stiu ca nu e masina de-o viata iar daca o vand peste 4 ani o sa ma chinui.
    Stiu ca toata industria din jurul bateriilor duce la chestii scumpe …. materie prima controlata de China, cei mai mari producatori sunt companii chineze, toti producatorii vestici vor sa limiteze expunerea politica si suplimenteaza cu alternative care sunt proaste si mai scumpe. Si acuma ca BYD si CATL intra si pe piata auto cu modele proprii, unde ajung bateriile in primul rand daca nu in modelele lor …. si alea pentru competitie se mai scumpesc, mai intarzie, etc la urma urmei sunt companii protejate de statul chinez, dincolo ca sunt practic intangibile daca mai vine Trump cu tarife de export suplimentare …
    Si ce e trist e ca desi cam toti producatorii auto au R&D pe baterii proprii (sau sisteme alternative, vezi Toyota), si daca pana la urma Musk vine cu bateriile alea minune cu care se lauda de 3 ani incoace …. cine le produce si cu ce materii prime?

    73
  24. Banuiesc ca activitatea pe blog era cam moarta, chiar acum in perioada reclamelor la emag si finestore, asa ca trebuia balotat ceva cu interactiune

    Comentariu apreciat.5314
  25. Alea second se vand greu pentru ca nu exista un sistem omologat de verificare a sanatatii bateriei, si nu exista o conversie a sanatatii bateriei in km de autonomie.
    Asadar, lumea se fereste de a lua ceva incert

    154
    • Cele SH se vand greu pentru ca sunt scumpe iar cine are banii aia isi cumpara noua, cu tehnologie mai avansata. Este un domeniu unde evolutia este mult mai rapida decat la automobilele clasice si atunci si devalorizarea este mai abrupta.

      Pe masura ce vor disparea subventiile iar producatorii isi vor amortiza investitiile initiale si vor trece la productii de serie mare (pana acum doar Tesla a facut asa ceva), vor scadea si preturile pentru cele „normale”.

      Eu mi-am luat un Megane e-Tech si mi-am asumat ca probabil o voi tine 10-12 ani si apoi o voi considera amortizata complet. Pentru naveta la oras (si drumuri nu foarte lungi) este perfecta in cazul nostru.

      95
    • Eu mi-am luat un Megane e-Tech si mi-am asumat ca probabil o voi tine 10-12

      Vezi ca zice Arhi ca moare dupa fix 8 ani, nu stiu ce calcule faci tu acolo.

      165
    • Si la 8 ani iese sub 1,3 lei/km. La 10+ se duce aproape sub 1 leu/km. E cu 30-40% mai bine decat orice termica de clasa similara pe care am avut-o.

      83
    • @Vlad, vezi ca pe aici majoritate ii orasc pe oamenii cu EV si Excel.
      Cica se cred chitrosi si enervanti cand le aduc aminte de cifre.

      47
    • @Bogumil, asta e problema lor. Sa fie sanatosi!

      10
    • @Bogumil, asta e problema lor. Sa fie sanatosi!

      00
  26. Am citit articolul si toate comentariile si am putut trage concluzia destul de simpla ca absolut toata lumea, dar toata lumea s-a pus de-acord ca nu e de-acord in totalitatea cu electricele.
    Si imi confirma si mie dubiile avute inca de la inceputul fenomenului cu masinile electrice. Autonomie si incarcare de jucarii pentru copii, preturi exagerat de mari pentru omul de rand (ămi cer scuze la domni bogaț cititorii de blog) si alte chitibusuri care fac nu doar romanul de rand ci si multa alta lume sa ridice nu doar sprancenele ci si umerii a lipsa de bani pentru aceste masini de un avans tehnologic nemaintalnit.

    Indecis. Tu ce zici?237
  27. Mie imi place ca romanii se folosesc pe ei insisi ca exemplu si extind catre restul planetei. Daca eu nu vor/pot/isi permit/au nevoie de o masina electrica inseamna ca e o idee proasta si nimeni in lumea asta nu vrea asa ceva. Alte parti ale lumii poate au gasit/implementat solutii care functioneaza pentru electrice. In alte parti ale lumii pretul curentului in decursul a 24h variaza in functie de productie/cerere asa ca noaptea curentul poate fi mult mai ieftin pentru ca vantul bate si noaptea, raurile curg in continuare si se produce curent. Asa ca stocarea intr-o baterie de masina e o solutie buna la surplusul de curent pe timp de noapte. In alte parti ale lumii sunt furnizori cu retea nationala de incarcatoare care ofera incarcare nelimitata pt 100eur/luna.
    Eu am facut 6500 km in 3 saptamani de vacanta cu Tesla MY inclusiv prin Romania si nu sunt probleme cu incarcarea. Observ ca majoritatea opiniilor impotriva EV sunt de la oameni care nu au sau nu au incercat o electrica. Da, Romania e ceva mai in urma decat restul Europei, dar se dezvolta destul de rapid si acolo retelele si adoptia EV.

    1314
    • De fapt, romanii urasc faptul ca sunt saraci si nu vor sa accepte asta.
      La fel, te urasc de moarte daca le demonstrezi ca ceea ce cred ei e o prostie.
      Ba p-a matii, ma!

      Si nu uita, majoritatea comentatorilor de aici stau la bloc, ceea ce din pacate implica faptul ca EV chiar nu e o solutie.
      Pentru ei solutia este mersul pe jos si transportul in comun, deci e totusi logica ura, doar ca nu e definita.

      1011
  28. „Cum salvezi planeta dacă faci un produs pe care nu îl vrea nimeni după 4-5 ani?”

    asta vor toti producatorii auto … sa salveze planeta :)))

    74
  29. Problema cu prețul mașinilor electrice e simplă: pe de-o parte sunt încă la începutul curbei lor S, pe de altă parte supply chain-ul nu e încă matur. Sigur, în comparație cu ICE-urile, care au un avantaj de 100 de ani de dezvoltare în spate, timp în care zeci de mii de oameni au petrecut ani de muncă să facă pistonul ăla mai ieftin iar furnizorii au investit deja în utilaje pentru asta.

    Cu toate astea, când te uiți la mașinile mai scumpe, diferența se estompează și chiar se poate inversa. Uită-te la BMW de exemplu – un i4 M50 e mai ieftin decât un M440i. Seria 7 e cam la același preț în varianta ICE și EV. Nu e perfect, dar e un început. Cu cât se produc mai multe EV-uri cu atât se va investi în capacitatea de producție și cu atât vor fi mai ieftine.

    De ce nu se vând mașini vechi? Păi ia gândește-te tu când au răsărit mașinile electrice mai serios așa? Cam de la modelul 3 încoace, iar ăla a apărut prin 2018-2019 și are un build quality de tot căcatul. Am zis și mai sus, electricele sunt încă la începutul curbei lor S, deci cele vechi sunt și mai la început. Deci au baterii mai proaste, proiectate fără să se gândeasca la reparare. De acord că m-aș gândi de 15 ori înainte să cumpăr o electrică veche, dar asta e o problemă de început de tehnologie.

    Varianta pe scurt: EV-urile sunt o tehnologie absolut superioară considerând un nivel echivalent de investitie ca pentru ICE-uri, de bani si timp, în toate aspectele detinerii lor (dezvoltare, productie, reparatii, piese de schimb etc). Deocamdată între ele și ICE-uri e o diferență de câteva sute (sau chiar mii) de miliarde de euro și aproape 100 de ani. N-ai cum să te aștepți să coste la fel și să fie la fel de fiabile și ușor de reparat, iar faptul că unii producători reușesc să obțină asta e un lucru extraordinar.

    80
  30. în momentul în care îmi voi achiziționa o mașină electrica voi pune 3 intrebari:

    – unde și cum încarc

    – unde am service

    – cat ma costa sa schimb bateria sau alte componente

    10
  31. și avem și răspuns unde se fandează elegant pe subiect https://twitter.com/gbuhnici/status/1743332993253388409

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube