Mașini electrice: OK, da, bine, 2025, lasă…

Nu vreau să aveți impresia că am ceva cu mașinile electrice. Din contră. Mă enervează însă falsitatea și ipocrizia din jurul lor și mi se pare ok să vorbim despre asta, pentru că prea puțini o fac.

Bun. BMW a anunțat ceva. Mercedes a anunțat că în 2025 va lansat un sedan care va avea o autonomie de 750km. Probabil. Nu se știe, muncesc la asta, dar nu i-a costat prea mult să iasă și să spună că o să rupă fâșul…peste doi ani.

OK. Frumos. Inovație. Mai multe modele. Mai puține dizelare. Îmi explică și mie cineva de ce nu se vând electricele cu 50-100.000km? De ce stau cu lunile pe autovit și nu se atinge lumea de ele? Toți ăștia cu “viitorul este electric” în gură, ne-am lămurit că majoritatea sunt loviți cu leuca în cap când susțin că mașina lor nu poluează, ok, știți și voi că sunteți ipocriți, ce facem cu mașinile electrice care au 100.000km și nu le vrea nimeni? Alea unde se duc?

Pentru că mașinile convenționale se vând în continuare, chiar și cu 200.000km. Unele și cu 300. Altele se dezmembrează și există o industrie bine dezvoltată pe tema asta. OK, electricele sunt noi, mai greu cu creat rapid o industrie a reciclării lor, dar dacă adopția se mișcă cu pași vioi, n-ar trebui și restul problemelor să existe măcar în discuție?

mercedes-cla-concept

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

117 comentarii

  1. Ăia care cumpără mașini cu 100k+ nu au unde să le încarce la bloc.

    Atât de simplu.

    • in plus majoritatea masinilor electrice sau hibride SH au baterii de generatie veche carora nu prea mai ai ce sa le faci daca au bateriile uzate. si le au. le schimbi, dar le schimbi greu si pe bani multi. deci de ce ai cumpara asa ceva?

      Comentariu apreciat.1098
    • Nu stiu cum e la electrice dar la hibridele toyota bateriile se pot fie regenera fie se pot schimba elementii. Abia apoi, daca niciuna din varientele astea nu sunt fiabile se trece la inlocuirea bateriei complet. Eu am un prius g2 cu baterie originala care e inca la 80% capacitate si masina se apropie de 200k km. Zero probleme tehnice, zero probleme cu partea electrica. Dar tin minte ca acum cativa ani era aceeasi discutie aici legata de hibride. Ca SH-urile nu se vand, ca bateria nu mai da randament si dupa 5 ani trebuie schimbata. Si totusi nu e asa. Hibridele SH se vand in continuare si bateriile isi fac treaba bine. Toyotele ajung de multe ori la 500k km pe bateria originala si majoritatea temerilor legate de partea electrica s-au dovedit a fi praf in ochi.
      Sunt curios insa cand vor ajunge sa produca in masa electrice pe solid state battery care va fi soarta electricelor „clasice”.

      Comentariu apreciat.7728
    • Pai e simplu. Bateria de la Toyota hibrida e una mică, de 1-2 kwh, pe cand la electrice vorbim de 40-100+ kwh. Până nu se vor produce și baterii aftermarket la prețuri decente, o baterie nouă de producător te poate costa uneori cât mașina!!! Au fost destule cazuri cu mașini electrice cu mici probleme de baterie la care costul de înlocuire depașea costul mașinii de nouă…că cică producătorii de baterii negociază cu producătorii de mașini costul de fabricație, iar bateriile pentru schimb se fac manual la alte costuri!
      https://piataauto.md/Stiri/2023/02/Un-norvegian-a-primit-o-factura-de-85-mii-euro-pentru-inlocuirea-bateriei-masinii-sale-electrice-dupa-ce-a-atins-un-capac-de-canal-cu-ea/

      144
    • Rady multumesc pentru info

      61
    • Bine rady si cat costa inlocuirea bateriei in bani? Costa mai mult decat valoarea masinii da ori ba? Unde o inlocuiesti in romania? Un mecanic decent gasesti si in cel mai rahitic oras…

      112
    • @verde: pe partea de hibride sunt deja service-uri specializate in toata tara. Ca idee, o regenerare de baterie costa undeva la ~150-200 euro, inlocuirea bateriei agungea pe la 2000 de euro, iar inlocuirea doar elementilor dusi e undeva intre, in functie de cati trebuie schimbati. Pentru referinta un Prius gen 2 (2003-2009) poate fi intre 3000-7000 de euro in functie de stare si dotari.

      76
    • vezi problema andy? In care marile orase? Sau ce, voi credeti ca romania se invarte doar in jurul a 5 resedinte de judet? Sunt peste 300 de orase in romania. Vrei sa-mi spui ca sunt 200 de service-uri pentru bateriile vietii? Cealalta problema sunt costurile, 3000 de euro pentru a inlocui o baterie reprezinta aproape 50% din valoarea masinii daca nu chiar toata valoarea masinii. Tu ai vrea sa te arzi si sa arunci cu banii pe fereastra? Eu parca nu.

      217
    • Eu am un Rx400 are 250k si nu are nici o problema cu bateria, are 15 ani. Pe de alt aparte toyotaa facut niste baterii nichemetal f ok se pot incarca mii de cicluri fara degradare.
      Pe de altapate intreba cineva mai sus, exista baterie upgradata pt rx-u meu in america costa 2000 de dolari si e noua, si cu elementi noi si mai mare.o schimbi in parcare cand vine.
      Are Chris fix pe you tube cums e shimba una la un prius.

      187
    • @verde (presupunand ca la mine te refereai in comentariul de mai sus): Pleci de la o premisa gresita, si anume ca daca ai o masina pe baterie (hibrida, electrica, ce-o fi) te indrepti automat spre schimbarea acesteia. E ca si cum ai spune ca principala problema a masinilor clasice e ca la un moment dat trebuie sa-i schimbi motorul.

      143
    • @rady – cum adica regenerare de baterie? Nu am mai auzit asa ceva … Am cautat pe google, stai linistit si de fapt baietii fac o descarcare si incarcare controlata, individuala a celulelor iar in felul asta vad daca sunt toate echilibrate (dpdv al voltajului), verifica rezistenta interna a fiecarei celule, capacitatea masurata, le curata, etc.
      Asta dupa mine nu este generare ci verificare!
      Bateriile se nasc si mor, nu se regenereaza.
      Exista la bateriile cu plumb un proces de de-sulfatare a placilor prin intermediul unor pulsuri de curenti de inalta frecventa dar si acolo nu da rezultate mereu si acumulatorul nu este ca nou, in cel mai bun caz o mai duce cativa ani si se face de obicei la bateriile mari, de putere, unde merita efortul.

      192
    • Radu, ma faci sa rad cu tâmpenia asta ‘regenerare’ baterie .regenerează naiba bateriile. Sunt unii care pun botu ce i drept.

      122
    • Iata ca au aparut si specialistii cu 2.0TDI care iti esplica ei cum sta treba cu bateriile..

      919
    • (am gresit adresa de mail la commentul initial si a intrat in aprobare)

      Am gasit clipul asta (https://www.youtube.com/watch?v=voHsap4p-Yk – aici la final zice ca inlocuirea ei in reprezentanta cu tot cu manopera e sub 2k euro) legat de cum se face regenerarea bateriei.

      Eu am fost pentru o verificare a bateriei in urma cu cativa ani la Calin de la We Are Hybrid din Cluj, un service specializat dar pe hibride din gama Toyota/Lexus dar nu limitat la acest producator. Ideea a fost ca bateria era intr-o stare foarte buna, mai exact 84,34% (in 2021` pentru un model din 2007 cu baterie originala si care la vremea respectiva avea in jur de 160.000 km) asa ca nu era necesar neaparat nici inlocuirea elementilor nici regenerearea acestora. Din cate am inteles regenerarea e fiabila in momentul in care elementii sunt echilibrati in capacitate pentru ca in general, cei din mijloc, datorita caldurii din proximitatea lor cedeaza mai repede. Ma gandesc insa serios ca in urmatoarea perioada sa mai fac un test si sa incerc si o regenerare.

      77
  2. Așa cum zice Znuff, plus încă ceva: nu sunt mulți doritori de „mașină veche la preț de nouă”.

    Comentariu apreciat.1066
    • Pretul se regleaza in functie de cerere si oferta. Daca nu se intampla asta e posibil si pentru ca una din ele lipseste. Inteleg de la Vali ca nu e vorba despre oferta :)

      Indecis. Tu ce zici?2624
  3. Referitor la dilema vanzarii.

    1. Sunt putine peste 100000 km

    2. Adesea sunt scumpe, prea scumpe pentru targetul SH.

    3. E o reala problema ca pe moment nu ai cum sa afli starea de sanatate a bateriei (SoH), deci este o ruleta totala!

    4. Majoritatea EV vechi sunt Tesla, iar Tesla se chinuie de cel putin 3 ani sa isi deschida propriul service in Romania si nu reuseste.

    Da, DAB repara Tesla “partial oficial”, dar acel service Tesla oficial parca e blestemat. Am auzit ca se lucreaza la el in zona Pipera.

    5. Programul Rabla Plus si scaderile de pret masive efectuate de Elon au bulversat piata.
    Acum 2 zile ModelX si Model S a scazut cu 20 000 eur!
    Iti dai seama ce impact are asta pentru SH?
    Cati accepta sa piata 20 000 eur asa, de pe o zi pe alta? Nimeni, deci masinile au adesea preturi nerealiste!
    Am un prieten care se uita ca vrea Model S si are Model Y Peformance.
    In doar un an pretul oficial a scazut cu 10 000 eur! Nu il lasa inima/nevasta/buzunarul sa piarda realist, minim 15000 eur.

    6. Se vand EV mici si ieftine, SH.
    Doar la mine in cartier au aparut doua Zoe, un Spring si un Mini doar in ultimul an.

    7. Mai dureaza max un an sa apara la vanzare multe EV Sh sub 10000 eur, fara sa fie cu sute de mii de km la bord si fara sa fie Spring! Chinezii se antreneaza pe margine.
    Dureaza pana se umple piata.

    Comentariu apreciat.1559
  4. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 3571
    • Si tu ai votat presedinte “premium” nemtesc. Acum ce te plângi de compatrioti?

      Comentariu apreciat.7019
    • Cei vrăjiți de magia propagandei mașinilor electrice erau prea mici atunci când ăștia de acum erau vrăjiți de magia propagandei mașinilor diesel. Alea tot ca economice și salvatoare ni s-au prezentat. Brusc a apărut Dieselgate în SUA, adică țara în care Tesla era un jucător mic și de viitor… acum fă tu singur nodurile la poveste

      Indecis. Tu ce zici?3428
    • Cu premiumul nemțesc am făcut lejer 3.000 Km acum 3 săptămâni. 1.000 km autonomie reală. Alimentre cu motorină în 5 minute. Plus WC, plecat în 10 minute din stație….
      Ah, și are peste 100.000 km. Și sper să mă mai țină mult.
      BTW: la aceeași stație, încărcare electrică pentru vreo 400 Km costa aproape cât am plătit eu pentru 1.000 Km. Plus așteptarea aferentă, care înseamnă încă vreo 10-20 EUR cheltuiți aiurea…
      Pe drumurile nemțești rar vezi electrice. Și atunci în rând cu camioanele… Pe banda interoarră m-a depășit o Tesla o singur dată. La 150 kmh. Dar nu a mers mai mult de 100 Km, ieșind de pe autostradă.
      Prin orașe mai sunt, dar în nici un caz cu frecvența cu care văd la Cluj.

      Comentariu apreciat.4419
    • Premiumul ala nemtesc bate la fund la autonomie orice electrica (am ajuns din Thassos pana acasa cu un plin).

      Al meu are 170k km din care 70k i-am facut eu, are deja 10 ani (neverosimili km dar astia sunt), revizii si reparatii la reprezentanta (nu e ieftin, ca sa nu zic mai mult), emisiile sunt in parametri (nu m-am jucat cu DPF), nu e ruginit, si personal am sa circul cu el cat timp mai gasesc piese de schimb de la producator. Si nu e Volkswagen (inca n-am intalnit VW vechi care sa nu puta).

      O a doua masina va fi o hibrida pe benzina; electrica nu voi cumpara pentru ca nu-i vad rostul – nu conduc in oras decat foarte putin, exista transport public foarte bun, si ca alternativa folosesc mersul pe jos.

      209
    • Am reusit performanta sa am un comentariu ascuns. i’ll show myself out (in romana suna oribil, ma conduc singur afara)……

      Am primit incarcatorul :)
      Multumesc Vali!!!!

      54
  5. Consumul de Diesel a crescut, odată cu el prețurile. De ce? Multiple motive: autonomia autoturismelor pe diesel, prețul autoturismelor pe diesel (noi și SH), lipsa ofertelor pe electrice, cum spui și tu.
    Sunt mizerabile electricele curente. Cu excepția Tesla, sunt și urâte ca noaptea. Vrei să fii șmecher cu electrica, dar când îți zice iubita să mergeți la mare dai din colț în colț. Sau mergi cu 100km/h pe autostradă de te înjură cei cu Logan.

    Comentariu apreciat.6535
    • Eh asta cu urate e discutabila pt ca afara de tesla electricele sunt 90% facute pe aceeasi caroserie cu benzinarele (din motiv de costuri).

      2 modele de la WV si mercedes cateva modele.

      159
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2757
  6. Mai nou se iau bmw-uri cu ceva electric in ele pentru moda. Nu prea le inteleg, incarci si mergi maxim 30-50 km pe electric in oras…in rest, tot motor 3 mii. Si totusi sunt scutite de taxe ca e gibrida domle.

    Indecis. Tu ce zici?1933
    • plugin hybridele mi se par ok daca ai unde sa le incarci acasa sau la job. daca mergi doar acasa – job in timpul saptamanii poti incarca de 1-2 ori pe sapt la job si nu pui benzina deloc. si mergi pe benzina cand iesi din oras.

      la mild hibride e teapa si acolo ne-a zis un dealer de la obraz ca au motoare de 15kw langa motoare de 4 litri ca platesc doar 5% din taxe

      Comentariu apreciat.463
    • @Andrei vezi că în frunte cu Zoso suntem milioane care vrem cilindreea înapoi.
      Motorul ăla de „3 mii” e cam ce trebuie la drum lung iar partea aia electrică prin oraș economisește bani și noxe.
      Zoso se plânge de ăia cu sute de cai și motoare și mai mari de atât care beneficiază de aceleași stimulente de la bugetul de stat.

      Comentariu apreciat.283
    • @vlad despre aia cu 15kw zic
      @Marian eu zic altceva, nu ca are motor 3 mii, ca e normal pentru un seria 7, plus ca sunt atat de optimizate incat nu rup consumul.

      Insa, crede-ma ca electricul ala nu ajunge mai mult de un drum prin oras, am in fata mea una :)

      73
    • A mea ar baterie de 12.8 kwh. Utilizabil full electric 10 și un pic. Și totuși fac 40-50 km în orașx 60-65 km pe DN. Pentru mine e suficient de o săptămână mers la birou și cumpărături. Dar mai zi-ne tu, care nu ai una, că văd că știi mai bine.

      212
  7. Urmaresc piata SH pentru o achizitie, masini pe benzina peste 100000 km, de 5-6 ani, la peste 20000 e obscen, cind ala a fost pretul de noua ? Si vad ca stau cu lunile.

    Comentariu apreciat.580
    • Sunt exact in aceeasi situatie si ma uit de vreun an de zile. Nu s-au dus deloc preturile in jos. Ideea e ca multa lume se uita la benzina sau hibrid, 4-6 ani pe la 100k sau sub, ca nu mai cumpara mai nimeni diesel sh. Problema e ca nu s-au vandut asa multe acum 4-5-6 ani. Ca atunci lumea inca cumpara diesel nou la greu.
      Mai strang niște bani, ma duc cu bugetul la 20-25k si iau ceva bun.

      56
    • La fel si eu. Benzinarele au preturile f mari, daca mai vrei si automat aproape ca dai pretul de noua. Vreau sa scap de volanta, egr si filtru, dar tare mi-e frica ca o sa ma enervez si continui tot pe un diesel la pret mai omenesc, unde are olx-ul peste.

      105
    • A fost un articol acum ceva vreme ca pe 15 septembrie la ora 07 o sa cada piata auto, dar acuma nu vreau sa te entuziasmezi prea tare deoarece piata imobiliara a cazut de 365 ori anul asta.

      Comentariu apreciat.361
    • @Robert de EGR si GPF nu scapi… de EGR poate… ca mai exista motoare fara. De GPF nu :D
      Nu daca e WLTP.

      15
    • Daca turezi motorul ala cum trebuie n-ar trebui sa ai probleme cu EGR-ul. O gramada de lume merge cu diesel-ul subturat si se mira ca se strica.

      120
    • @zidanne, pana acum nu am auzit de GPF infundat. Nu vad unde e problema, in afara de faptul ca nu se mai aude evacuarea aproape deloc din cauza lui.

      23
    • @Razvan, am eu un Mondeo hibrid, 2018, 45k km, care va fi scos la vanzare prin noiembrie. Daca te coafeaza, cere stapanului de blog email-ul meu si da-mi un mesaj si vorbim.

      31
    • @Ionut inca.

      02
    • ce masina e aia de costa peste 20k, veche de 5 ani fiind? uite aici oferta…urmareste zilnic, baga baietii ce vrei la un moment dat…dar se si duc repede…https://autonomautorulate.ro/

      01
  8. Hai să încerc și eu. Omul de rând, prea comod, nu își ia electrică pentru că nu are timp de baliverne despre cum „salvează lumea” și bla-bla-uri în timp ce unii testează rachete nucleare, alții fac un răzvoi la graniță, chinezii și nemții deschid mine de cărbune și tot așa. În plus un om calculat nu își poate da banii pe ceva ce în 5 ani va mai avea 50-60% din autonomia actuală și în 8-10 ani va mai trebui să scoată încă pe atât să își ia baterie. Alceva ar fi dacă mașina ar costa 10-15k. Îți ei una pentru oraș și lași dieselul numai pentru călătorii sau când ai de cărat. Springul nu este mașină, mori în ea ca prostul dacă dă peste tine nea’ Bostan… Să nu îmi spuneți că în oraș nu are cum să mori pentru că în orașul meu este plin de exemplare model Culiță Sterp. În plus de asta mai este și infrastructura de încărcare, frica să nu rămâi în drum, la bloc nu ai cum să o încarci…

    Comentariu apreciat.7019
    • ” în 5 ani va mai avea 50-60% din autonomia actuală” – ai si exemple pentru afirmatia asta sau doar ai exagerat pentru dramatism ?

      Indecis. Tu ce zici?4443
    • Eu zic ca in 5-6 ani se topesc, ca sunt facute din carton presat si ploua pe ele.
      Adica studiile arata degradari foarte mici ale bateriei in 10 ani, dar nu… batman, batman!
      Si sa nu uitam, ca iau foc!

      Indecis. Tu ce zici?4731
    • Nu mă interesează ce spun studiile, mă intereseaza doar cine le-a făcut. Exemplu concret. La firma kiler din Rădăuți aveau 5 mașini electrice mitsubishi (nu știu modelul, ceva miev) și în 5 ani mai aveau autonomie de 35 km din 85 km. Bateria costa 5000 euro să o schimbe. Le-a parcat și cu 25000 euro a luat 3 dacii care merg și acum. Poate că în timp tehnologia s-a schimbat, dar bateriile tot baterii sunt și în timp crapă. 10 ani în condiția în care faci 100.000 km, dar daca faci 500.000 km? Discuții inutile.

      Comentariu apreciat.427
    • @Bogumil, studiile aratau si ca motoarele WV diesel nu polueaza chiar asa rau, si stim cu totii Dieselgate.

      De cine sunt facute studiile pe baterii? De producator?

      Indecis. Tu ce zici?2518
    • Cu toti*

      37
    • hai ca imi dau minus singur ca am fost idiot cu „toti” in dimineata asta.

      125
    • @Liviu, 500k km în ăia 10 ani înseamnă că mașina a fost amortizată, a produs bani etc. Mi se pare că tu compari mere cu pere.

      Indecis. Tu ce zici?1419
    • avem toti prin buzunare cel putin cate o baterie d-asta si toate se duc dracu dupa 2 3 ani de utilizare medie ca daca tragi de ele se duc si mai repede.

      tehnologia e practic aceeasi cu a celor de la masini, mai putin sudoarea de inger cu care sunt stropite astea din urma de rezista ca noi minim 10 ani.

      92
    • exista si e-up, am eu, m-a costat 14000. acum e pe la 17000 cu toate voucherele…dar na, nu e tesla si nu are autonomie decat vreo 300km vara…si pe la 160-180 iarna

      00
  9. Dincolo de design, autonomie, problemele legate de cum si unde poti sa o incarci si, evident, preturi, o masina electrica inseamna in primul rand ca iti cumperi, din start ceva care te va tine, in paramatri normali, mult mai putin decat orice altceva pe benzina. Si aici putem vorbi atat de bateria propriu zisa cat si de electronica si softul care pot fi masluite mai usor decat orice ca sa te oblige sa o schimbi repede.
    Nu, multumesc.

    Indecis. Tu ce zici?306
  10. eu stau de cateva luni cu ochii pe o electrica. si am vazut multe in targetul meu de pret, nemteasca din gama premium. 25.000km cu pana in 40.000e. adica ca pret, sub un kia diesel sau un renault nou din aceasi gama. si-am sunat la oameni, sa aud povestea lor si a masinii. niciunul nu mi s-a parut samsar, cu totii aveau masinile de noi, cumparate acu 2-3 ani la pret aproape dublu, dar pe niciunul nu l-am simtit sincer la motivul vanzarii. De asta am reale dubii sa-mi iau electrica. Si app, dupa multe calcule intoarse pe toate partile, inclusiv cu costurile de intretinere, electric vs diesel, am ajuns la concluzia ca nu se merita ca exploatare si amortizare a investitiei decat daca stai la casa si ai panouri solare cu pompa de caldura. Da, pompa de caldura, are f mare legatura cu EV-ul din curte. Deci pe langa costul masinii electrice, mai adauga inca un minim 15k investitie ca sa poti spune dupa 5 ani ca ai facut un deal bun.

    Comentariu apreciat.336
    • In 25k km nu se deterioreaza asa tare bateria, daca nu o folosesti in regim taxi/ride sharing.

      De acord ca daca nu stai la casa sau nu ai langa tine acces la o priza (gen incarcator la munca) o electrica iti induce un stress in plus cu incarcarea. Daca mergi mult prin oras merita un hibrid, eventual plugin (daca ai unde sa il incarci usor), daca nu, benzina simpla.

      A avea un loc unde sa incarci = vii acasa, o bagi in priza rapid si poti ajunge rapid la ea in caz ca trebuie sa pleci, nu mergi in parcarea supermarket-ului.

      32
    • Total de acord cu tine că ai nevoie să stai la casă sau în orice caz să ai unde să o încarci în fiecare noapte.

      Poate 80 la sută din cei care își vând electrica după maxim 3 ani au subestimat bătăile de cap provocate de lipsa infrastructurii de încărcare (inclusiv de acasă). Restul de 20 la sută au pus ochii pe un model mai nou și mai bun. Dar sunt și cei care și-au luat electrice și trăiesc bine mersi cu ele; pe ăștia n-o să îi găsești pe Autovit. Deci experiența ta cu vânzătorii poate fi un exemplu de self-selection bias.

      Tu trebuie să evaluezi corect și cinstit nevoile pe care le ai de la mașină. Ideal bazat pe date, nu pe feeling. „Lasă că nu merg așa mult cu mașina, maxim 2-3 călătorii lungi pe an” când tu faci 10. Eu unul mi-am descărcat din aplicația Volvo jurnalul de călătorii și l-am pus în Excel, așa că pot să îți spun exact câte călătorii fac pe an pentru care o electrică ar fi un inconvenient (12, din care 2 de peste 1000km).

      112
    • În china un id3 e sub 19k euro. La noi e 44k aceeasi masina. Eu zic sa stai liniștit și nu te arunca pe electrice la mana a 2 ca nu merita.

      41
  11. Placutele de frana la o masina electrica tin si 200k km… (unii se lauda si 200k mile).

    Nu e vorba de banii de placute si manopera ci de materialul ala extra fin care il si respiram in orase.
    De exemplu la mine se ‘depune’ in 12 ore pe o suprafata cat o moneda pe exteriorul portierei (probabil boxa s-a deplasat de locul ei, a fost o enigma cateva luni de ce se aduna ‘praful’ ala acolo desi masina e abia spalata)
    https://ibb.co/crqz7GS

    33
  12. Pai ar fi cateva motive…1. E o adevarata isterie cu bateria, cat pierde, cat costa sa o inlocuiesti, etc. Nimeni nu vrea sa riste. 2. Piata sh la sume 30-40k si mai mari merge greu pentru ca sunt bani multi si nu prea iti vine sa iti iei teapa. Piata sh merge bine in 10k-20k unde iti iei super masina sh (cu riscul sa fi fost epava) comparativ cu una noua. 3. Romanasul face si specula, da 30k pe tesla cu rabla si o baga la vanzare cu 35k dupa 1 an, sa faca si nitel profit, ce pana lui…la spring e cel mai vizibil trendul. Acu, daca ai 35k, ii dai pe sh sau lupti sa iei noua, cu rabla? 4. Piata de electrice inca e putin de nisa, daca stai la bloc nu prea iti vine sa iei sa te bati cu springerii pe la kaufland.
    Eu zic ca e un cumul de factori si nu vad o iesire usoara.

    Comentariu apreciat.291
  13. in Iasi sunt o multime de electrice, si vechi si noi, iar pe langa astea mai sunt si hibride plug-in.
    Apoi dece nuse vand masinile sh electrice, probabil din acelasi motiv pentru care nu se vand si celelalte, ca sunt prea scumpe.
    Pana una alta, pasatul meu diesel, se apropie de 15 ani si 350k, ca asa-s masinile nemtesti, proaste domnule, nu ca alea facute in turcia

    Indecis. Tu ce zici?1816
    • Si eu trag de nemtoaica mea hibrida. Benzina si ulei. Das beste

      178
    • La fel zic si eu, am un golf 5 cu dsg (care nu-i premium, cum zice unul mai sus) ajuns la 17 ani, luat cu 15 k euro. Daca era o Tesla eram acum la al doilea schimb de baterie (16 k euro) si tras firul pe geam in jos ca nu stau la casă, sau pierdut luni de zile asteptind incarcarea. Inca merge bine si nu m-a lasat niciodata in drum.

      Indecis. Tu ce zici?2110
    • Daca luai Tesla n-avea cum sa aiba 17 ani deja, si ma indoiesc ca in loc de Golf luai Tesla la lansare. De o Tesla de-aia luai 10 Golf-uri atunci.

      Vad ca totusi sunt multi care cred ca daca se termina garantia pe baterie deja a doua zi o schimbi. Garantia inseamna ca mai ai 75-80% capacitate initiala, nu ca nu mai porneste masina cand e gata garantia.

      88
    • Aha, e ca la iphone, cand scrie baterie 77% de fapt mai tine 12 ore. La 100% merge peste 24h. Ca..matematica

      70
    • https://youtu.be/30qoC8qMRug?list=PLqKx2qnB8Xv4jDGrgoNliG_5PaxqT9a_P&t=637

      Exemplu de Tesla cu aproape 100k km, folosita doar cu supercharger. A condus-o pana la 0% si avea consum normal, singura degradare era numarul de km pe care ii mai puteai face cu o incarcare. Deci se comporta bine, nu se opreste la 40% ca iphone-ul.

      E foarte tehnic baiatul asta si are o gramada de statistici despre EV.

      25
    • rdb :))

      consumul e normal si se termina normal la 0% nu ca iphoneul la 40%. practic singura diferenta era autonomia la jumate. ce sa zic, diferenta mare fata de iphoneul ala.

      51
    • 430 km range conduși pe frig și autostrada (e drept, nu viteze mari) n-aș zice că e jumătate.

      Dar na, fiecare cum crede. Mie mi se par bune cifrele alea.

      01
  14. Dabia am invatat sa nu ne luam teapa la un SH pe benzina/diesel. Nu suntem inca pregatiti pentru electrice SH.

    Comentariu apreciat.551
  15. O sa fiu eu avocatul diavolului si o sa zic ca inca conduc un dieselar si ca urmatoarea masina tot asa o sa fie, un dieselar, probabil tot ceva nemtesc, desi as prefera un Hillux dar pentru mai putin de 10 iesiri/an pe offroad, nu prea merita.
    Juma de milion de km si masina merge brici, cheltuieli minime. Inca.
    Si nu o sa o schimb in viitorul apropiat.
    Daca vrei electrica, oferta este foarte limitata, poti numara pe degetele de la o mana modelele cat de cat ok.
    Cea mai buna combinatie e sa stai la casa cu panouri si masina electrica.

    235
    • Una dintre problemele esentiale la electrice este ca putine sint proiectate din start ca electrica, multe sint cu șasiuri adaptate de la termice.

      98
  16. Indiferent pe ce merg, preturile masinilor sunt extrem de mari. Ma uitam in ultimul timp dupa un logan/ sandero mai nou (maxim 3 ani vechime) si nu-mi vine sa cred. Am cautat masina pe care o am de 4 ani si am gasit-o la aproximativ acelasi pret cu care am luat-o eu (tot second hand), chiar unele anunturi si cu 500 euro mai scumpe.

    Comentariu apreciat.310
    • Perfect adevărat, mașina mea o vând fix cu cât am luat-o acum 2 ani + am făcut 20k km cu ea.

      Un Sandero automat e 19k. De la 14k cât era înainte de tot haosul.

      10
  17. Vreun „amarastean” pe aici cu Jogger dispus sa scrie un review?

    80
  18. Din punctul meu de vedere motivul este pretul. Au tot scazut preturile la electricele noi incat nu merita sa iti iei sh.
    Exemplu concret. O Tesla M3 LR a costat undeva la 60-65k noua acum 4-5 ani. Sh proprietarul vrea sa ia pe ea macar 30-35k, ca nu e omorâtă, are 100k km sa zicem. Acum modelul LR il iei nou cu 41k EUR cu subventia rabla. Nu mai bine mai maresti putin bugetul si iti iei noua? Sau iti iei Standard Range noua cu 32k EUR, cu tot cu rabla?

    171
  19. Astia de la Autonom se pare ca merg pe astea electrice care se strica repede si des. Cumva cred ca stiu ei ceva
    https://www.economica.net/autonom-comanda-200-masini_652083.html/amp

    23
    • Astia de la Autonom obtin pret mult mai bun pt o comanda asa mare, le folosesc timp de un an si apoi le vand cu o pierdere minima sau chiar pe plus. Nicio masina nu o sa depasteasca 50 de mii de km cat sa aiba vreo problema.

      70
  20. Eu m-am avântat in necunoscut și am luat un ww ID4 de cca 2 luni …acum pe real WLTP 520 km baterie 100 % ,real la un condus sportiv ca al meu pe breaking mode am făcut cam 440 km ,mașina e grea la liber 2200 kg și nu prea aerodinamică dar nu e rea e bine finisată interior/confortabila/habitaclu cam de Tiguan…pe încărcare la drum lung e o bătaie de cap și trebuie să îți cam schimbi obiceiurile de alimentare și nu mai e ca și la termice când alimentam la limită pe roșu în 5 minute ci trebuie sa profiți să oprești mai des și mai puțin adică gen stații de 50 kw sunt pe la Penny/Kaufland/Lidl stai 15 minute și alimentezi cam pentru 100-150 km
    și pleci mai departe..
    Avantaje nete : alimentez gratuit la mine la servici stație publica a primăriei ; stau la casa și voi monta fotovoltaice la anu că sa rămân cat mai jos pe alimentare ; nu e o mașină de curse dar la depășire fac unele pe care nu le poți face cu un motor termic deși are doar 204 cp ; prima inspecție la 2 ani și prima revizie la 60000 km deci alte costuri fata de hibridul soției care mă costă anual revizia 200 euro și până la prima revizie a ID4 o sa cheltuiesc ccca 1000 euro
    Dezavantaje :timpii de încărcare clar bine sigur am încărcat la Oradea la un supercharger de 150 kw a mea trage 125 kw face full battery 30 min de la zero sau 20 min de la 10 la 80%;pierde multă autonomie la urcat sau în accelerație pe autostradă astfel prefer DN
    CONCLUZII:1. sunt multe povesti cu EV -urile dar până nu ai una nu știi ce se întâmplă în mod real sau dacă ți se potrivește
    2. Am ales VW pentru rețeaua de service nu pt performanțe era o mașină scumpă dar au făcut discount de 5000 și astfel au mai revenit pe pământ cu prețul noua 45000 €
    3. Casco f mult la Ev plătesc 1800€ /an

    84
  21. Case study scurt; stau la casa si am hibrid PHEV – am 60 Km range electric pur – suficient pentru drumurile curente in oras. Masina are motor de 2.4 L benzina dar in ciclu Atkinson = consum scazut de combustibil proportional cu o putere scazuta pe termic(masina are 188 CP per total – 2 motoare electrice si unul termic).
    La ultimul drum1500+ km a scos un consum mediu de 5.5 L/100km. Garantie pentru baterie de 8 ani. o fi bine, o fi rau, inca nu stiu, dar consumul mic si costul cvasi zero la incarcarea acasa (din panouri FV) imi spune ca nu am facut o alegere proasta pana acum.
    Imi tot fac curaj sa fac un review si sa-l trimit, dar ma iau cu lucrul si uit :)

    94
  22. Jaguar are probleme mari, are motoare insumate la 400 cai (aproape 300 kw) si bateria de 90kwh. Au luat foc cateva si au fost fortati sa trimita un update de soft care limiteaza atat incarcarea cat si puterea la cele cu elementi dezechilibrati. La Spring-uri se intampla la fel, doar ca nu au rechemare in service ca sa le limiteze, ca nu prea mai au ce limita (motoare slabe, baterii noname care se dezechilibreaza pe la 50-60.000 km si la 80.000 iau foc).

    80
    • Auleo, intra si pe facebook sa stie aia cu 120k ca trebuia sa le ia foc deja, si cei cu 60k sa se pregateasca de incendiu.

      Statistica vietii.

      00
  23. Nu se vând pentru că e ca la imobiliare: proprietarii cer prețuri obscene pe ele.

    Adică la un A8 convențional se înjumătățește prețul, dar la electrică nu scade decât cu 15-20% că știe el ceva. Bine boss, ține-o mult și bine, să fii sănătos. Pe lângă că a luat-o cu rabla deci 10k reducere, el ține de ea că ăla e prețul real, să-i și iasă ceva. Oamenii nu înțeleg că mașinile (de orice fel, și convenționale) sunt consumabile și vei pierde în ele.

    Am căutat și varianta sh electrică, n-aș avea probleme neaparat, starea bateriei se poate verifica, nu e mare lucru, dar prețurile nu sunt pe cum ar trebui cât să merite riscul, asta e tot.

    Și da, clar nu există mecanici/electricieni și infrastructură pentru ele, în afară de București și Cluj, poate Iași/Timișoara, nu există service-uri unde când vii cu plug-in sau hibrid, să nu mai zic de electrică, să nu te trimită acasă. Inclusiv reprezentanță.

    Va mai trece mult și bine. Dacă țineți minte așa a fost și în anii 90-2000 când a început diversificarea parcului auto de la vechile dacii 1300 care erau universale.

    Și atunci aceeași problemă, greu găseai mecanici, că mecanicii erau obișnuiți doar cu dacia 1300 și se plângeau că ‘prea multă electronică dom’le, astea nu-s bune. O să se strice toate. Uite aici mercedes din 1970, mașină adevărată’, nu passatul ăsta din 2001 ce are nu știu ce climatronic, calculatronic, sărăcia știe.

    Au trecut 20 de ani și toți avem 20-30 de calculatoare în mașini și n-a murit nimeni, au apărut și câțiva care știu să le repare, asta e, viața merge înainte.

    Clar autonomia e foarte relativă, dar la fel de relativ e și consumul la mașinile clasice. Toți râdeam de testele europene de consum care se făceau cu alternatorul deconectat, AC oprit, pe o distanță fixă și perfect plan de ieșea la Touareg de 3 tone consum de 6.5/100 km/h. Și toți știam că cel real era minim dublu.

    Da, știu că la electrică durează 1 oră s-o încarci nu e totuna cu una clasică în care 5 minute i-ai făcut plin și mai mergi 500km. Asta e, avantaje și dezavantaje.

    Timpul trece, istoria se repetă :)

    160
  24. Hai sa dau si eu un exemplu de diesel vs EV si sa explic de ce as merge pe electric.
    Am un Mazda 6 2.2 Diesel AWD, din cauza de AWD are rezervor de 52l, si am o autonomie de aproape 550km, pana la rosu, daca merg in afara, daca e mixt sau peste 130km/h pe autostrada, ma duc la 450km (pentru cine e curios, consumul mediu real e undeva la 7.5l/100km). Ultimul service la Mazda a costat peste 600 Eur, si e undeva cam la fel in fiecare an.
    In momentul asta, pentru ca am ales diesel ul greșit, cum spun unii, diferența pentru mine e doar de timp de încărcare, daca trec pe EV, si de investiție.
    Încă nu m-am decis sa merge pe EV, dar ma apropii.

    58
  25. NOU
    #98

    Masinile electrice se impart in doua grupe mari si late. Alea mici si ieftine, pe care le cumpara oricine vrea sa umble prin oras ieftin (si eco sa zicem), iar transportul public nu e o optiune viabila. Si alea super scumpe, pe care si le cumpara cine isi permite si care nu sta sa compare cu o benzinara sau o dieselara, sau sa aiba grija de eco friendly … pentru ca isi permite. Restul e cancan.

    Si nu, ce scot VW, BMW sau Mercedes, cu specs mult mai slabe si timpi de asteptare uriasi (sau povesti gen scoatem noi in 2025) nu sunt niste optiuni valabile. Pana nu apare un parteneriat major intre Tesla sau chinezi si producatorii europeni, nu o sa existe o clasa medie la masinile electrice.

    Next frontier – masinile cu self driving. Asta o sa fie discutia in 5-10 ani de acum.

    /end of comment de la cineva care nu prea urmareste piata autor, dar are idei …

    14
  26. exact ca si acum ceva vreme. martorii lu iehova si veganii.

    orice tumba logica, orice minciuna cat de sfruntata, orice whatabout, orice orice , orice, orice, numai sa nu recunoasca teapa. si pentru ca singurul lucru pe care il urasc mai mult decat propriile masini este faptul ca altii nu au acelelasi probleme, fac prozelitism. cu argumente la fel de cretine si lipsite de logica si acelasi zambet tamp de teleshopping.

    autonomia chiar e minuscula in conditii ideale. 440 de kilometrui nu e autonomie, e puscarie. in conditii normale scade drastic (mai un deal, mai un vant, mai o climatizare, mai niste depasiri din scurt). dar vai, imi ia doar 30 de minute sa o incarc de la 20 la 80%… da, da’ doar la una din cele 7 statii din romania… si oricum rar ajungi exact la aia 20% si la aia 80% nu mai ai aia 400 de kilometri cu indulgenta ci vreo 250… practic dupa inca o ora incepi sa casti ochii cat cepele dupa alta statie.

    si nu, bateriile nu se degradeaza. da’ deloc. cum ziceam si mai sus, elon a tras o conducta cu sudoare de inger in fabrica de baterii asa ca ale lui nu se comporta ca ABSOLUT toate celelalte baterii din lumea asta.

    si nici nu iau foc. zecile de filmulete cu masini electrice arzand ca la crevedia sunt dovada clara ca asa e. nu iau foc. bine, si cand iau, nu mai e timp de acte, bagaje, orice altceva. te dai jos si fugi cat poti. chiar si copilul poate fi facut din nou.

    si nici incarcarea nu e o problema. toti stam la casa si avem panouri un hectar. si la ei in oras plateste primaria. ma rog, termenul corect ar fi subventioneaza. care subventie este o monstruozitatea atunci cand e vorba de caldura bucurestenilor sau abonamentul la transportul in comun al pensionarilor. si parca si pensiile alea speciale sunt cam nasoale. mai putin cand esti chiar tu unul din speciali.

    si argumentul suprem, „voi nu aveti, nu ne puteti contrazice”. da, ba, eu nu va pot contrazice. nici nu o fac. o fac baietii aia veseli, newton edison, volta, maxwell, ampere, faraday… cu aia sunteti voi certati, nu cu mine.

    103
    • si inca un calcul simplu…

      presupunem 2 masini identice. aceeasi aerodnimamica, aceleasi dotari interioare, acelasi sofer, acelasi drum. una termica, cam 1100 de kg, cealalta doar electrica, cam 2200kg.

      asta ne zice ca cea electrica consuma dublu la orice deplasare. da, exista niste randamente pe acolo, unele scad raportul, altele il cresc (cum ar fi incalzirea care la termice se face cu caldura reziduala), deci hai sa punem un 1:1.5. argumentul suprem e ca electrica nu polueaza, bine, da, nu polueaza aici, ci ci la cuca macaii, dar tot mai mult o face. ah, pai stiti, energia electrica in romania este 40% din surse regenerabile. pai ce sa zic, felicitari, prin consumul tau suplimentar tocmai ai facut intreaga invsetitie in productia de energie regenrabila perfect inutila.

      33
    • Puișor las-o bre mai ușor cu cifrele că nu te pricepi…. O mașină electrică nu își dublează greutatea. Bateriile nu iau foc chiar așa de ușor. Iau foc mai multe mașini normale decât electrice. Statistic.

      Treaba e că tesla a început să producă bucăți de mașină dintr-o singură bucată, turnate din aluminiu. Iar nemții tăi încă sudează tablă sau fac bucata aia din 20 de bucăți mai mici, că poate se strică una și te prind prin service

      34
    • Fisherman, raportul ala de 2 era doar un exemplu numeric. concluzia matematica, anume ca ev-urile consuma mai mult (sau mai putin daca e subunitar) proportional cu masa ramane valabilapentru orice alt raport.
      concluzia logica, aia cu anularea efectelor benefice ale dezvoltarii surselor regenerabile ramane valabil pana pe 1.3 sau pe acolo, in cazul romaniei care are aproximativ aia 40%. pentru tarile cu proporție mai mica de regenerabile poti sa ajungi si la 1.05 sau chiar subunitar.

      in ce privește masinile care ard…. tot un exemplu numeric, nu-mi trebuie musai statisticile exacte pentru a sublinia problema.
      ai 1000 de masini pe strada. 950 ice, 50 ev. don astea ard 20 de ice si 5 ev. matematicianul proaspat absolvent de clasa a doua ar trage concluzia ca ard de 4 ori mai multe ice-uri. realitatea e ca ard de 5 ori mai multe ev-uri (20/950~=0.02; 5/50=0.1; 0.1/0.02=5).
      daca mai luam in calcul si ce arde predominant in fiecare categorie, ev-uri noi, fara defecte evidente si fara semne prealabile si ice-uri cu sute de mii de kilometri, chinuite si intretinute prost, de obicei cu diverse improvizatii, as zice ca concluzia e chiar mult mai proasta pentru ev-uri decat reiese din simplul calcul matematic.

      iar in ce priveste tehnologia de montaj, bravo tesla. ar trebui adoptata si de ceilalti, ca nu sunt grnul care sa arunc si copilul o data cu apa. dar asta nici nu inseamna ca trebuie sa suport toate havhitele si nesimtirea copilului, ci ca trebuie educat pentru a ajunge in adult responsabil. as zice
      ca copilul ev are asa vreo 6 luni…pana la aia 7 ani de acasa mai cale foarte lunga.

      11
    • Black, vezi că mănânci căcat cu ambele mâini…
      Cel mai EFICIENT motor cu ardere interna e cel cu ciclu Atkinson, de la Toyota, 40% eficiență într-o plajă relativ mică de turație. ICE consumă stând degeaba în trafic (autostop motor e o glumă). Electricul nu.
      În termeni de EFICIENȚĂ motorul electric este mult peste orice motor ICE actual. De asemenea, energia din frâna de motor este recuperată. Nu am văzut să-mi crească nivelul de benzină în rezervor când sunt în frână de motor…..

      O tâmpenie spusă de multe ori devine adevăr! Doar că asta duce la tâmpenii și mai mari…..

      23
    • buna vorba aia cu tampenia repeata. e perfect valida pentru rahatul ala cu eficienta si recuperarea pe franare. daca le aduni teoretic ar trebui sa autonomie aproape nelimitata. practic… e mult mai trist.

      sice te faci cu hybridele alea cae beneficiazade aceleasi chestii… si care practic tot la7-8/100km ajung dupa cum de scapa cineva pe aici.

      argumente concretr, cu cifre reale, nu cele din pliante, si fara isus salveaza si ‘nu o sa-ti vina sa crezi’ de teleshopping ai?

      02
    • Zi un suv de 4,8 metri 4×4 cu 300cp care să consume 7l/100k benzină. Zi unul de 150cp doar fwd…. Ar trebui să te duci la profesorul de fizică și să-ți ceri iertare că ai trecut pe la clasa ca rața prin apă!

      30
  27. Superbe comentarii… Experienta mea cu EV ar fi următoarea…

    – Tesla Model S 2016… 162.000 km din care 100.000 făcuți de mine în ultimii 4 ani.
    – Degradare baterie fata de noua 15-16%
    – Mers oriunde cu ea… Oriunde în RO… uriunde în Europa… cel mai lung drum a fost București – Danemarca cu o oprire în Inglosdat peste noapte.. plecat din București la ora 20… cazat în Inglostad la 17.
    -Fata de acum 4 ani când am luat masina (SH) s-a dezvoltat foarte mult rețeaua de încărcare în RO…
    – Scenariul ideal: Sa stai la casa și sa ai fotovoltaice sau posibilitate de încărcare la munca
    – Dezavantaje… autonomie reala 300-350 km… 400-430 mers legal pe DN ( asta acum nu de noua ) ,dar în RO viteza medie de deplasare e 70kmh asa ca e ok o pauza de 45 minute la 5 ore de condus…
    -Avantaje… costuri de exploatare minuscule… cred ca nu m-a costat „combustibilul” mai mult de 3000 de lei în 100.000km, Este foarte ușor de condus și îți oferă satisfacție maxima la accelerație.
    – Dacă ar fi sa vedeți masina la vânzare pe site-uri ar fi pentru ca mi-as dori o masina electrica mai noua… Never again masina pe combustie… mi se pare din epoca dinozaurilor… nu se compara.

    22
    • Ceva nu e ok, dupa multi de aici trebuia sa schimbi bateria, sa nu se miste masina 2m fara una noua etc.

      Tesla mi se pare ca sta cam prost in RO cu service-ul, gen indreptare tabla sau alte probleme, nu am chef de mers in Bucuresti. In rest, cu reducerile recente, pare ca suna bine.

      01
  28. plot twist, apăruse ocazia să iau un model Y de la autonom, am zis pas.

  29. ca să vedeți nivelul de lins bocancii Mercedes: jurnaliștii scriu despre mașini nelansate încă cum sunt mai bune decât mașini care sunt deja pe stradă

    https://alephnews.ro/tehnologie/confruntarea-masinilor-de-top-mercedes-provoaca-tesla-la-autonomie/

  30. Problema cu SH electrice (in special la tesla) e ca multi cioflingari fac urmatoarea combinatie:

    Tesla Model 3 noua (43k FARA RABLA PLUS), o iau cu 32K, merg 1-2 ani si o scot la vanzare cu …. 42K…. Pai cine rahat ii dea lu coitza ala 42k cand pot sa imi iau Tesla Model 3 SR la 32k noua cu Rabla Plus.

    De asta nu se vand, ca cei care le scot la vanzare sunt niste lache flausati. Daca avea masina 4-5 ani si era 25K se dadea instant :)

    10
  31. Pentru mulți oameni Automobilul simbolizează libertatea. A început in anii ’50 in SUA când SUA erau de departe cel mai mare producător și consumator de autoturisme din lume. De atunci in SUA aproape fiecare adult avea mașina lui si era liber sa călătorească, sa plece când vrea si unde vrea fără sa mai depindă de tren, autobuz etc. Ori tocmai acest lucru dispare cu mașinile electrice acum. La cum arată infrastructura de încărcare acum, cu o mașina electrică nu mai poți fi spontan si liber. Mașina te conduce pe tine si nu tu pe ea. Dacă vrei sa pleci undeva trebuie sa știi cu o zi înainte sa ii umpli bateria, trebuie sa te uiți pe aplicație ca sa îți setezi ruta, sa vezi unde ai stații de încărcare si stații de rezerva in caz ca primele nu funcționează, trebuie sa estimezi cât trebuie sa stai la fiecare si sa îți iei o marja de siguranța. Și toate astea îți iau libertatea, libertatea de a pleca oriunde oricând si a nu mai depinde de ore fixe de mers la gara de căutat stații de încărcare libere, de mers cu 100 pe autostradă ca sa ajungă curentul si așa mai departe. Deci lăsați-ne pe noi cei care iubim libertatea sa ne bucurăm in continuare de ea, de vibrațiile motoarelor si de miros de eșapament.

    30
  32. Hop si eu!

    Posesor de Hyundai Kona, cumparata cu 100.126 km in bord la 25,000 €, iar acum masina are 173,000 km.
    Am fost deturnat de la un Peugeot 3008 1.6 PureTech / 2.0 BlueHDI la acelasi pret si kilometri mai putini.

    Ce m-a deturnat: garantia – 7 ani sau 160,000 km fata de garantii de toata jena la toti producatorii pe combustie – TCO redus. Bonus: sansa de a fi din lotul cu probleme, ceea ce insemna ca efectiv primeam o masina noua.

    Bateria 95.6% – 99.4% viata in ea, in functie de cum e vremea, asta daca citesc de pe OBD. Daca o iau dupa cat duce „dintr-un plin” as zice ca SOH > 98%, daca ma iau dupa 449 km „de noua”. Bateria are 64 kWh capacitate neta, iar de la 1% – 100%, cu pierderi de 10-11% calculate, contorul mi-a aratat 69,1 kWh. Nu am indraznit sa o duc la 0% pentru ca la Kona EV, 0% e chiar 0. Nu are buffer inferior.

    Masina a mers din Noiembrie 2020 pana in Ianuarie 2022 in Bucuresti, incarcata la bloc. Si nu cu aruncatul cablului pe geam. Ci cu linie monofazata trasa, frumos, corect, corespunzator pe 32A (max. 7.4 kW – ca atat stie masina) de la bloc.

    Din Ianuarie 2022 pana in prezent circula cam de doua ori pe an pe ruta Elvetia – Romania si retur, iar in rest prin Europa, ca deh, 40 de minute pana in Franta, 20 de minute pana in Germania, si vreo doua ore pana la Austrieci sau Italieni. Ai unde sa te petreci.

    Masina a avut bateria schimbata la 123,000 km (rechemare service), fiindca a facut parte din lotul ala unde 27 de masini, toata din Koreea de Sud s-au infierbantat prea tare pe dedesubt. Bateria noua merge la fel de departe cat mergea si cea veche. De aici concluzionez ca SOH real al bateriilor, cel putin cele de pe Hyundai, este de peste 98%.
    Asa cum spunea si posesorul de mai sus. Economii de carburant substantiale, comparativ cu masina anterioara, o Honda Civic 1.8 benzina, dar mai ales economii de service pentru ca nu mai sunt uleiuri de schimbat, filtre si alte sub-ansambluri.

    Ce s-a schimbat?
    – pai, bateria, pe garantie, parte a recall-ului
    – rulment flansa stanga la 43,000 km si rulment flansa dreapta la 153,000 km
    – buton control Cruise adaptiv, care este utilizat foarte des, schimbat la 157,000 km

    Avantaje:
    – pai pretul mic, comparativ cu bășinile de masini din piata anului 2020 pe combustie
    – economie mare de carburant si piese. Am fost nevoit sa schimb discurile fata ca noi pentru ca MFK-ul a vazut un fir de rugina pe ele, in Noiembrie 2022. Discurile originale adica. Pe spate inca sunt discurile si placutele originale.
    – costuri revizii CH:
    – EV-ul: 203 CHF (cu filtru habitaclu inclus)
    – Honda Civic IX FL: 699 CHF
    – Audi S3 2.5 TFSI: 1049 CHF
    – Audi A5 2.0/3.0 TDI: 799 – 1299 CHF

    Dezavantaje?
    – autonomie suficienta pentru 300 km pe autostrada la 110-120 km/h pe intervalul 10-80%. Asta vine cam 2 ore si jumatate spre 3 ore de condus, dupa care faci o pauza de aproape 30 de minute sa te dezmortesti. Colegul zice ca e dezavantaj. Eu zic ca nu e. Dupa ce merg 1300 km cu masina aproape 16 ore sunt fresh la destinatie. Asta in contrast cu mersul cat mai mult „dintr-o bucata” de pe Civic.
    – este un dezavantaj daca esti vreun mut si ti-e frica (sau lene) sa vorbesti cu administratorul blocului pentru a-ti facilita o linie de electricitate din bloc. Da, mai e si problema celor din blocuri mai vechi, cu gradini. Acolo e problematic, insa majoritatea locuiesc in blocuri noi

    Vorba colegului de mai sus, cand scot masina la vanzare o scot pentru ca vreau un upgrade. Cel mai probabil Tesla Model Y, fiindca iti ofera cea mai multa masina (momentan) pentru banii pe care ii dai pe ea.

    Daca am uitat ceva, AMA!

    21

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.