Mașini cumpărate versus populație

Am luat cifrele de aici, am adăugat populația și mi-a dat asta. România este pe locul 16 în Europa la numărul de mașini noi cumpărate, dar pe locul 8 ca populație.

Ce se vede aici și se vede și în alte statistici, dar pe care INS sau politicienii noștri nu pot și nu vor să le vadă și să le discute, este că, deși avem o populatie mare, și un potențial imens, agricol și industrial, suntem în continuare un stat unde o parte a populației nu se găsește în câmpul muncii și duce o viață austeră.

Mai pe românește, nu muncește și nu cumpără mare lucru, că nu are cu ce, pentru că nu muncește. Agricultură de subzistență, orașe moarte, lipsă autostrăzi, politicieni corupție, justiție infectă etc., toate se adună și se regăsesc în tabloul ăsta.

Aveți aici excelul.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

83 comentarii

  1. Ce se vede de aici e ca in timp ce in alte tari cu pib per capita semnificativ mai mare se cumpara dacii noi, romanul prefera „bembeu, fa „. Si orice discutie despre masini aduce 100 de dorei care au argumentul suprem: „da, frate dar e VW/mertz/bembeu, nu conteaza ca are 10-15 ani”

    • Sa se dea doar o Dacie pe familie, sa ajunga la toata lumea!

    • Mai e si pretul. Un Logan e 14-16.000. Cu 10.000 iti iei masina ok, nu jaf. Chiar si cu 8000. Iar pentru multi, diferenta asta de bani conteaza.

    • ” Cu 10.000 iti iei masina ok, nu jaf. Chiar si cu 8000.” … cum ziceam.

    • Boris, e vorba de mașini noi. in România nu s-au vândut prea multe BMWuri noi.

    • Ce zice Boris e ca romanul in loc sa-si ia masina noua pe care si-o permite prefera ca in aceeasi bani sa-si cumpere un sh premiumish.
      Vezi toate dezbaterile din jurul Duster si Bigster unde majoritatea comentariile sunt ca oamenii prefera sa dea 25k pe un premium sh decat pe o Dacia.

    • In RO pe oricine intrebi stie el un mecanic, schimbul de ulei, placute, o distributie inca se face in curte la vecinul care se pricepe etc. Poate fi si asta unul din motivele pentru care au succes la noi SH urile vs vestul Europei

    • Mai bine il băgam pe ăla micu’ la mecanică, cu asa gândire ai-ul nu are nici o șansă.

    • Vali, pai nu s-au luat masini ca noi, ca s-au luat SH instead. Ca daca esti baiat destept, cu 5000 iti gasesti ceva tipla, nu ca fraierii aia din vest. Iar daca cumva ai bani 20-25k doar nu o sa ii dai pe ceva nou entry level, iti iei „piele full” ca barosanii.

    • CTP tu ești? E ca pe automobilero de pe reddit, unde dacă întreabă unul despre o mașină apar imediat specialiștii care ii recomanda Logan și restul banilor sa ii bage la bursa, ori sa ii folosească ca avans la un credit pentru un apartament pe care sa îl de-a în chirie. Apropo, un Logan chel pleacă de la 14k euro, cu motor de 1.0 în 3 pistoane.

    • @Boris, cu 10,000 am gasit pe OLX Megane break si sedan, 1.6 benzina aspirat, euro 6, aprox. 100.000km. Intretinere iefitina, motor simplu, isi face treaba. Ce are?
      La 8000 am gasit Skoda rapid, 1.0 TSI 100cp. Nu e cea mai rapida, nu e cea mai frumoasa, dar e relativ noua, Euro 6, pe platforma de Polo, deci relativ ieftin de intretinut. Spatiu suficient pentru o familie.
      Ce au astea? A, nu sunt noi? Scuza-ne boss, ca nu avem valoarea ta.

    • In RO pe oricine intrebi stie el un mecanic

      @dny oare de ce crezi ca trebuie sa „stii un mecanic”? Poate pentru ca serviciile prestate in reprezentante sunt de o calitate proasta spre foarte proasta? Poate pentru ca nu doar ca sunt proaste calitativ iti iei masina eventual si cu alte extra probleme dupa ce platesti 2x sau 3x cat costa operatiunea respectiva intr-un service random?

      PS: „stiu un mecanic” chiar daca nu locuiesc in tara, ca e bine sa stii unde sa te duci cand ai nevoie si atunci cand reprezentanta cere dublu, sau nu vrea sa faca anumite operatiuni (de exemplu la masina mea reprezentanta nu schimba uleiul la diferentialul fata zicand ca poti sa pastrezi uleiul original pana la „end of life” – un „end of life” prematur daca faci dupa cum zic ei – chestii din astea de finete)

    • Zarax (et co.), n-are nici o treaba, discutia nu e despre masini noi vs masini vechi, discutia e despre de ce arata cifrele din articolul lui Vali asa. O zi de marti sa ai.

    • Boris zice „Ce se vede de aici e ca in timp ce in alte tari cu pib per capita semnificativ mai mare se cumpara dacii noi, romanul prefera „bembeu, fa „. Si orice discutie despre masini aduce 100 de dorei care au argumentul suprem: „da, frate dar e VW/mertz/bembeu, nu conteaza ca are 10-15 ani””
      I se da replica.
      Bors zice „n-are nici o treaba, discutia nu e despre masini noi vs masini vechi, discutia e despre de ce arata cifrele din articolul lui Vali asa. O zi de marti sa ai.”
      Pai tu singurel ai inceput discutia Dacie noua vs masina SH.

    • Ma bajeti, Vali vorbeste de masini noi care nu se cumpara ca sutem saraci si nu ne permitem, nu de ce e mai bine sa iei bmw de 25k sh decat duster nou.
      Aia de prin vest nu se complica cu reparat, stat la serviceuri si alte kkturi , ei cumpara noi le vand in 3 ani si gata alta noua pt ca …. isi permit nu au timp de stat prin serviceuri sau sa ii lase masina cand e in concediu (da stiu ale mai vechi sunt mai fiabile nu despre asta e vorba)
      Mare majoritate nici nu stiu ce motoare au, de ce le au, cat consuma etc.

      O sa ajungem si noi acolo? Probabil, deja am vazut si prin marile orase la noi, ori nu isi mai cumpara masini (da stiu ce nebunie sa stai in oras afara masina!) ori daca iau iau chestii sa se miste colo colo sa nu ii doara capu (dacia, skoda, vw, hyundai, etc etc)

    • Ma bajeti, Vali vorbeste de

      de prost.

    • Zarax, ce replica mi s-a dat? Eu doar am zis ca cifrele arata asa pentru ca romanii sunt isi cumpara SH (pentru ca sunt ingamfati si prosti).

      Tu imi confirmi ca romanii isi cumpara SH. dar vrei sa ducem discutia in directia in care sa ma convingi pe mine ca nu de ingamfati si prosti isi cumpara SH. Nu despre parerea mea despre romani era discutia. Ci despre ce cumpara romanii. SH. Am agreat deja asta, de la replica ta ca poti sa iti iei masina ok cu 8000.

    • apai, la 25k iti luai un SH mega decent. Acu nu prea stiu ce iti mai iei.

    • Ia vezi Boris și numărul de mașini per mia de locuitori. Și spre surprinderea ta Boris, și în tarile alea cu PIB per capita mai mare ca al României se cumpără SH-uri. Și mai e mitul asta ca aia din vest își iau mașini pe care le țin 3-5 ani. În Germania sunt peste 60 milioane de mașini. La o rata de 2.8 milioane de mașini noi pe ani, in 10 ani se înlocuiesc câte mașini? 28 milioane? Dar asa va place unora sa considerați ca la noi totul pute, dar in vest totul e parfumat.

    • Românii sunt pragmatici. Observă că un bun procent din colegii șoferi sunt bolnavi psihic, se uită la accidentul lui Huidu unde ăia din ML s-au dat jos pe picioarele lor și ăia din Dacie au luat liftul toți apoi își cumpără mașină, nu sicriu ambulant.

      Iar pe lângă asta nu vorbește nimeni de creditare. Duster Expression HYBRID 140 cai – 149 euro în Germania, Duster Essential ECO-G 100 cai – 170 euro în România. La echiparea din Germania dai cel puțin 75% în plus lunar deși salariul în cel mai bun caz e jumătate.

    • @Eu: Rup berlinezii din suburbii cu Polo, Golf 4 și Golf 5 plus. Și nu mă refer aici la imigranți săraci, ci la oameni cu case de peste jumătate de milion de euro.

    • Boris dimineata se uita in oglinda si se saluta ca elon musk

    • @Boris: las-o moartă că măcăne.

    • Explicatia e simpla, la noi inca e RELATIV ieftin sa repari o masina. Du-te la HansGaraj in Munich sa iti schimbi un rezervor de lichid parbriz si vezi daca mai vrei masina SH dupa aia.

  2. Dar la discuții purtate pe ce loc suntem?

  3. Vali, opreste-te te rog, ca la noi merg toate bine, avem bani, aavem de toate, autostrazile sunt in constructie, avem cat…A8 deja…toate sunt infloritoare, lumea are bani, n-ai vazut ce vacante misto dadura astia la tivi?
    Te rog sa nu mai dezinformezi populatia, da!?
    :D

  4. Si multi si saraci.

    La noi cred ca tine mult si de „cultura” gen decat sa iei un Reno nou mai bine un septar din 2000. Vezi si la articolul cu Maya Pop lumea face misto de ma-sa ca are Captur nou, daca avea in bolid de lux seria 5 din 2012 era altceva, „da’ de unde are bani asta??” :D

    Nemtii saracii n-au de unde sa cumpere sh asa ca trebuie sa cumpere masini noi :P Dar lasand gluma la o parte in alte tari ai conditii mai bune la leasing pe PF, vezi cum zicea si tipul din Elvetia care a scris pe aici ca el platea x % dobanda la leasing dar castiga x + 2 % din investitii pasive fara prea mult stres.

    Aduni astea doua puncte = mai asteptam 3-4 ani sa vedem si noi Passatul ala nou pe strazi.

  5. hai să nu ne căcăm pe noi cu scheme de tipul „dar noi nu mai suntem 19 milioane” sau „dar de ce e virgulă în loc de punct” și altele.

  6. Cred ca o comparatie populatie – masini inmatriculate e mai relevanta.
    Oricum am da-o sh sau nu, rca sau nu, tot e costisitor sa ai un autoturism.

    • La cat de inundati suntem de masini nu cred ca e destul de costisitor sa ai un autoturism sau chiar doua trei pe familie.

    • Nu e costisitor deloc. Impozit anual la 1.3 benzina sector 1 = 63 de lei. La plug in hibrid sector 6 = 4 lei pe an. Loc de parcare ADP nominal 600 de lei pe an, deci 50 de lei pe luna. Mi se pare ca platesc foarte putin, cred ca x 10 la impozit si x 2 la parcare ar fi foarte bine.

    • Costul total al unui autoturism /an e compus din:
      1. Costul deprecierii (cu cat scade valoarea in fiecare an?)
      2. Costul reparatiilor, revizii, ITM (reparatii curente care nu cresc valoarea masinii)
      3. Taxe -asigurari, fixe (impozit, CASCO-RCA, asigurare, taxe de drum, parcare permanenta)
      4. Ocazionale (parcare ocazionala, taxe de drum in strainatate, amenzi, curatenie)
      5. Combustibil

      La o masina noua de 30.000 EUR costul anual e mai mare decat pentru un SH de 10.000 EUR, deprecierea si CASCO e o bucata mare din asta.

    • Dragos – sigur, toti aveti idei de astea crete. Hai prima oara sa faci cu cfr ul 4 ore de la bucuresti la cluj de exemplu. Ce zici.. sau obligatoriu banda dedicata la autobuse in orase si amenda si confiscat masina daca te prinde pe banda de bus. Uite un prim pas. Si apoi pot sa te oblige sa ti iei dacie noua, sh urile fiind taxate grav

  7. Ce nu se vede in graficele alea sunt salile de pacanele si pariuri, cam din suta in suta de metri, in orice oras din Romania.

    • S-avem pardon cu suta de metri, lîngă mine sînt trei săli de jocuri lipite una de alta. Și nu e singurul loc, am mai văzut prin oraș.

  8. Ce nu se vede in excel ii ca sunt pe locul 26 din 27 la achizitie de automobile noi daca facem raportul intre achizitie si locuitori. Suntem departe de tari peste care ne consideram superiori : Ungaria 23, Croatia 20, Slovenia 9.

  9. Diferenta e data de cei, sa zicem optimist, 3 milioane de oameni activi care au emigrat definitiv.
    Sa zicem 300.000 de masini cumparate pe an (presupunem o medie foarte conservatoare de schimbat masina la 10 ani)
    Daca doar o treime din ei isi iau masina noua sunt 100.000 de masini noi in plus/an. Urcam pe 11 in clasament, ramanem pe 8 in cel pentru populatie. Parca arata altfel?

  10. Celelalte tari mari nu ai 5-6 milioane in strainatate. Foarte multi romani din alte tari, daca sunt stabiliti acolo isi cumpara masina din tara unde locuiesc. Vorbesc de medici, ingineri etc. Acestia daca au cetatenie romana se numara la cei 19 milioane de romani dar masinile cumparate de ei se pun la celelalte tari. Eu observ ca
    parcul auto de la noi mult peste cel al tarilor invecinate.

  11. E vorba si de finantare bro. Costurile de leasing la noi si conditiile sunt horror. Dupa care romanul prefera masina second germana decat Sandero nou

    • NOU
      #48

      dap! plus jumate din salariu la plic, deci p.la bonitate dovedibilă; ah, șu băieții cu parcuri sehaș fac și ei rate, că dacă nu plătești știu ei ce brigadă să-ți trimită pe cap;

  12. România nu are nevoie de mașini, sunt deja prea multe. Are nevoie de scutere, mopede, motociclete pentru a supraviețui în traficul urban cu densitate asiatică. Vorbim de orașele mari, București, Cluj, maxim 8 orașe. Restul țării nu există, este paragină și deșert.

    • Ar trebui sa puna Vali o statistica si cu numarul de biciclete. Eu contribui cu 6 distribuite intre 2 tari, niciuna Romania.

    • Tocmai aia au nevoie de masina, din paragina si desert. Sa nu mai zic ca si cei din orasele mari au nevoie sa se deplaseze prin paragina si desertul ala.

    • GM 2 întrebări, unde? și de la ce nivel salarial rentează?

    • Olanda (5) si undeva mai sus (1). De nivel salarial nu stiu ce sa zic, depinde de fiecare. Daca ai o oferta si vrei sa stii daca merita vb cu Vali sa iti dea mailul meu.

    • @Zarax, pentru ce? ideea este să se mute de acolo
      ceilalți călătoresc cu avionul, de ce ai traversa țara ca melcul? sau la nevoie închiriezi o mașină, mare chestie

    • @Flat traversatul tarii e incet oricum ai da-o. Cu trenul poti avea surpriza si sa intarzie. Sunt bani de facut si in afara oraselor mari. Ar fi stupid sa ne concentram toti in marile centre. Deja asta cauzeaza probleme.
      Legat de inchiriat… aud pe toti ca dau sfatul asta, dar pe nimeni care sa fi incercat sa faca asta. Zi-ne si noua dupa un an doi cum ti s-a parut experienta.

  13. Mai bine un BMW vechi de 15 ani cu km dați inapoi decât un Logan nou ;)

    • Depinde si de unde il iei, una e o masina luata de la un nepot al unei simpatice batranici care mergea doar duminica la piata si biserica si alta e un bmw tot din Germania de la un dealer albanez sau turc.

  14. Poti adauga un motiv si faptul ca Romania este o tara de proprietari de locuinte. Oamenii isi cumpara un apartament sau o casa si platesc rate aproape toata viata activa. De unde bani de o masina noua?

    • Ia uite ce zice BNR’:

      Numărul total al persoanelor fizice cu credite garantate cu un imobil este de 474 420, iar soldul total al acestor credite este de 77,27 miliarde de lei, din care:

      174 160 debitori au contractat credite ipotecare, soldul fiind de 28,67 miliarde lei;
      155 012 debitori au contractat alte credite pentru investiții imobiliare, soldul acestor credite fiind de 24,06 miliarde lei;
      163 007 debitori au contractat credite de consum cu garanții ipotecare, soldul fiind de 24,54 miliarde lei.
      Menționăm că unele persoane au contractat credite din mai multe categorii.

      Deci dintr-o tara cu peste 95% proprietari sau care era numarul se pare ca doar vreo 174 mii au credit imobiliar pentru locuinta si aproape la fel de multi investitori. Parcul auto are peste 10 milioane de masini si cele de peste 20 de ani domina.

    • Perfect asa , cel putin in cazul meu. Puteam sa-mi iau masina de 80-100k eur. Dar stateam tot in chirie. Am preferat o proprietate, dar pentru care tot am facut si un credit. Masina .. a mers si ceva SH, nu vechi dar nici nou nout. Depinde de prioritati. Sau cum zicea Victor din Morometii, depinde „dupa facultati”.

  15. https://www.computerbild.de/artikel/cb-Deals-New-Mobility-Dacia-Spring-Elektro-SUV-carwow-79-Euro-Leasingangebot-carwow-38990701.html

    Stiu ca e Germania dar vreau ceva similar si in Romania.
    La un moment dat, prin 2023, erau oferte Dacia (la dealer) in Germania mai bune decat in Romania (vorbesc de echipari similare). Cu bilet de avion, cazare o noapte, acte, benzina pana in RO, iesea mai ieftin cu 700 euro.

  16. Sa inlocuim masinile cu alte cheltuieli, sa vedem cum stam. De exemplu: carti, calatorii, cursuri de perfectionare.

    Sa sa inlocuim masinile cu investitiile.

    Adica lucruri din lumea civilizata, sa iesim un pic din arealul cultural al Eurasiei.

  17. Iar unii suntem mai hipsteri asa si ne cam doare la basca de masina. Stat in centru, munca la corporatie unde ajung cu bus/taxi/bolt/uber/pe jos, concedii in afara unde oricum te duci cu avionul. Pentru un drum ocazional in tara care se poate face cu avion cursa interna sau tren de noapte nu merita sa tii masina si sa te tai cu vecinii pe locuri de parcare. Pentru chestiile greu de carat se baga comanda online… Fara copii, fara peer pressure ca vai esti sarac daca nu ai masina (mai ales daca vine de la oameni cu imobiliare zero sau modeste).

    • Iar unii traiti in bula voastra.

    • Sunteti prea putini ca sa contati statistic. Pentru fiecare ca e tine e unul ca amicul meu care sta la Romana si are 2 masini :)

    • Daca in bula mea n-am nevoie de masina, ce rau fac? Ca da, as putea sa fiu o vaca frustrata si sa imi iau o camioneta (truck la americani gen Dodge RAM etc) care sa ocupe un loc de parcare (si jumatate eventual, lol) 90% din an si in rest sa incurce/enerveze pe toata lumea. Pana la urma, orice mucles are bani de o tigaie. Na, nu toata lumea are aceleasi nevoi si hobby-uri.

  18. nu mă meritați.

  19. Era ceva articol recent care spunea ca nr inmatricularilor masini sh era pe la 330.000 in 2024 (sper sa fj retinut corect cifra). M-as uita si la nr ala cand fac calculul, nu doar masini noi. Cand nu mai exista nici o taxa de mediu care sa limiteze importurile de euro4 and beyond, piata se regleaza cum vrea ea. Preturile la masini noi a crescut semnificativ din 2021 ( eg: Logan nou cumparat in 2019 cu 9700, vandut in 2023 cu 40.000km cu 9300) si lumea se orienteaza spre SH unde e o paleta mai larga.
    De ex, am luat o masina nou acum cateva luni, dupa ce am urmarit aproape 2 luni sa gasesc ceva sh in parametrii optimi si nu a aparut. Eu am fost fixist, dar fiecare isi alege ce il avantajeaza.

  20. Pai de ce numaram si capul de tabel?

  21. NOU
    #73

    19 milioane in teorie, ca unele milioane nu isi duc traiul in Romania ci prin alte tari. Desi sunt cetateni, au carte de identitate si domiciliu in Romania, ei nu sunt aici, si chiar daca au rezidenta altundeva in afara tarii. Deci depinde ce numara autoritatile pana 19 milioane.

  22. Alte țări sunt înaintea noastră pentru că românii din diaspora cumpără doar mașini noi acolo.

  23. asta cu masina de 15 ani vs masina noua e fumata rau. daca ti-ai permite o masina noua clar nu ti-ai lua una din 2008. ca nu ai de ce. vrei sa vezi standul itp an de an? cu salariul mediu pe tara de 1k euro e greu si chiar iresponsabil sa te arunci la o rata de minim 300 euro pentru o masina noua.

    • Daca tu crezi ca romanul se sperie de un ITP…

    • dacă ai salariul 1000 euro nu ar trebui să ai mașină… din ce o întreții? îți mănâncă juma de salariu numai rata+taxe+benzină, nu mai zic de parcare că românii se urcă pe trotuar cu nesimțire

  24. Masinile noi sunt foarte scumpe si adesea cele ieftine sunt si proaste.
    Romanii nu fac multi km anual (10-20k) de aceea se prefera masini SH nu foarte rupte, care mai pot fi folosite inca 10 ani minim.

  25. Problema la statistica oferita de oamenii aia este ca nu exista o defalcare clare intre inmatriculari facute pe persoana fizica si cele pe persoana juridica(eu nu am vazut-o in articol). Si spun asta pentru ca primele 10 state din acea statistica(ordonata dupa numarul de masini vandute) au un mix in sistemul lor fiscal prin care incurajeaza fie leasingul operational, fie masina de firma ca beneficiu pentru angajati.
    Acum daca are cineva placerea sa faca un raport intre numarul de masini noi vandute si populatia curenta apoi sa-l inmulteasca cu 100 o sa descopere niste chestii interesante. De exemplu Belgia conduce in acest top cu 4 masini noi la 100 de locuitori , asta intamplandu-se pentru ca in Belgia sistemul lor fiscal este atat de special incat multe companii ofera masina de serviciu ca beneficiu, iar podiumul este completat de Germania si Marea Britanie cu 3 masini noi la 100 de locuitori unde companiile mai ofera (inca) acest beneficiu(calcule sunt rotunjite fara vreo zecimala pentru simplicitate). Romania se afla la coada clasamentului 1 masina noua la 100 de locuitori in compania selecta precum: Polonia, Grecia, Ungaria, Finalnda,Bulgaria. Mentiuni speciale le-as pune pe Croatia cu 2 masini la suta de locuitori si Slovenia care are 3 masini la suta de locuitori.
    Daca am fi situatia mai clara cu privire la cate masini sunt pe persoana fizica si cate pe persoana juridica am fi putut emite pareri mai concrete. Insa ceea ce vad in statistica este o chestie oarecum simpla fiecare economie are un specific al sau care se reflecta in codul fiscal. Faptul ca Belgia rupe la acel raport si Romania nu este doar un detaliu insignifiant. Este foarte posibil ca numarul de romani care-si cumpara masina pe persoana fizica(recte s-o detine) sa fie mai mare decat numarul vest-europenilor. Ceea in sine mi se pare o victorie, nu toata viata trebuie traita pe chestii inchiriate, dar na este o alta discutie.

  26. Mai e si problema ca daciile noi nu prea trec de 3 stele euroncap. Acest criteriu este foarte relevant pentru o tara de 2 lei cum este Romanistan.

  27. Cum fac romanii din Paris bani sa cumpere masini noi si sa ridice Franta in top https://www.instagram.com/reel/DE2Xx76sJIC/?igsh=ajEzbmdtbzVxNDBq

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile