Masina noua, second-hand sau deloc?

Cumpărarea unei mașini va fi, pentru mulți dintre noi, una din cele mai mari cheltuieli făcute în viață, după achiziționarea unui apartament. De aceea, la momentul respectiv, alegerea mașinii este probabil, o decizie extrem de greu de luat. Pentru că există șansa să o regreți destul de mulți ani. Așa că…ce să faci?
Cel mai bun mod de a-ți crește șansele să achiziționezi un produs pe placul tău este să încerci înainte de a cumpăra. Poate părea simplu, dar foarte mulți cumpărători sar peste acest pas, cheltuind bani câștigați în ani lungi de muncă și poate privațiuni fără să știe exact pe ce. După care:

Ai nevoie cu adevarat de masina?

Deși costă destul de mult, autoturismele nu sunt investiții. Dimpotrivă, ele își înjumătățesc valoarea în timp extrem de repede, din momentul ieșirii pe poarta.
Așa că, înainte de a cumpăra o mașină nouă, pune-ți întrebarea Am nevoie cu adevărat de o mașină? Pentru că e posibil să realizezi că nu ai neapărat nevoie de o mașină nouă, ci pur și simplu te-ai săturat de cea veche. Sau poate vrei să o cumperi din vanitate, iar în aceste vremuri vanitatea nu intră în categoria calităților.

Îți poți permite o mașină nouă?

Când îți cumperi o mașină, prețul ei nu va fi ultima cheltuială pe care o vei face. Sunt foarte multe cheltuieli adiacente, pe care poți avea surpriza că nu poți să le acoperi. Ia în considerare următorii factori.
1. Asigurarea. De fapt asigurările. Pentru că va trebui să îți faci și RCA și CASCO. Un RCA minim este cca 400 lei iar CASCO nu scade sub 30-40 euro lunar, asta la modelele ieftine. Adica 400-500 euro/an.
2. Înmatricularea. Costurile acestea în România sunt destul de ridicate. Pe lângă taxe și tăxulețe, mai sunt siinfintele drumuri pe la diferite birouri, șpăgi și taxe de înmatriculare.
3. Impozitul. În funcție de capacitatea cilindrică, anual vei plăti un impozit pentru că deții un autoturism. E bine să te interesezi care e valoarea acestui impozit.
4. Întreținerea și reparațiile. O mașină are consumabile. Filtre, ulei, care nu sunt deloc ieftine. Pe lângă asta, eventualele reparații te pot scoate la sapă de lemn dacă nu ai norocul de a avea un CASCO care să și plătească daunele.
5. Combustibil. Petrolul e o resursă finită pe Terra. Deci, în ciuda prețului redus de acum, prețul combustibilului nu poate avea decât un singur trend și acela crescător. Cât mergi cu mașina? Cât consumi lunar? Sunt întrebări pe care e bine să ți le pui acum, nu după.
6. Și nu în ultimul rând, parcarea. Deja orașele României sunt supraaglomerate iar tendința e de creștere. Primăriile nu construiesc parcări, ci angajează firme să ridice mașinile parcate așa-zis ilegal. Ai unde să parchezi viitoarea mașină? Ai avea bani să o scoți de la unul din centrele de depozitare ale mașinilor ridicate, în cazul în care ai ghinionul să o pățești?

Mașină nouă sau second-hand?

În mod clar, primul criteriul va fi bugetul de care dispui, dar sunt și alți factori care merită luați în seamă.
1. Costuri inițiale MULT mai mici. Dacă este cumpărată din țară, costurile de achiziție și înmatriculare sunt mult mai mici decât la un autoturism rulat. La fel și asigurările, inclusiv CASCO, care se calculează în funcție de vârsta mașinii.
2. Întreținerea. Mașinile noi au costuri de întreținere mai mici, pentru că se presupune că au în primul rând garanție câțiva ani sau câteva zeci de mii de kilometri. Asta desigur nu te scutește de plata consumabilelor (filtre, ulei) și a reviziilor periodice.
3. Siguranța la drum. Mașinile noi au în general ultimele dotări în materie de siguranță la rulare. Airbaguri în toate locurile periculoase, ABS din fabricație, EBS și alte accesorii care fac viața șoferului mai ușoară. Mașinile second-hand pot avea probleme de care să nu știi, probleme pentru care poate chiar sunt vândute.
Acestea ar fi poate cele mai importante idei în procesul de alegere a unei mașini. Desigur, mai există și alte caracteristici care te pot convinge sau nu. Tipul transmisiei, manuală sau automată, nivelul de echipare, 4×4 sau limuzină de lux, toate sunt argumente în favoarea sau în defavoarea unei achiziții.

În final, contează doar dacă tu te simți Mai Bun la volanul unei mașini noi sau nu.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

4 comentarii

  1. In orice caz, nu cumparati masini din Romania, fie ca sunt SH sau noi.
    Cunosc multi care au luat plasa, inclusiv la masini noi ( la sh e normal sa fie un risc ): ploua in ele, papa ulei, se strica multe, nu se respecta garantiile, erau lovite pe timpul transportului etc etc etc…

    00
  2. „Ai avea bani să o scoți de la unul din centrele de depozitare ale mașinilor ridicate, în cazul în care ai ghinionul să o pățești?”

    La întrebarea asta cred că mai bine de 70% din cei care au acum mașini ar răspunde „NU, nu am bani de scos mașina la o adică”.

    :)

    00
  3. Bune sfaturile. Ar fi misto si un post cu „ce fel de masina sa aleg”, pentru ca multi oameni isi iau masini nepotrivite, doar din impulsuri de moment, fara sa se gandeasca unde le vor folosi, cat vor merge cu ele etc.

    00
  4. @marius: in privinta masinilor SH, de acord. Insa e un risc peste tot. In ceea ce priveste masinile noi, nu inteleg punctul tau de vedere. vrei sa spui ca la noi si masinile noi sunt facute praf inainte de a le lua din magazin? pentru ce sunt ochii persoanei atunci? daca ar fi fost adevarat, la cate masini noi s-au vandut anul trecut, ar fi iesit un scandal monstru. probabil ca au fost doar exceptii.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.