mărunţiş şi supermarketuri

Să editorializăm un pic despre tarabe, buticuri, supermarketuri şi şomeri.

Tarabele de cartier

Din nou referire la primarul marinar, care a mai făcut un lucru bun. A început demolarea tarabelor şi gheretelor care sufocau trotuarele. Dacă ştiţi, de pildă, pieţele Moghioroş sau Veteranilor, nu mai aveai loc pe trotuar de ele. Toţi vindeau acelaşi produse, luate din acelaşi loc, la acelaşi preţ. Varia doar persoana care te servea.

Odată cu demolarea lor, eu credeam că vom vedea apariţia minimarketurilor de cartier. 3-4 demolaţi vor pune mână de la mână şi vor începe ei o afacere, pe modelul 7-Eleven. Nu s-a întâmplat, pentru că suntem români şi pentru că toţi vrem să fim şefi şi să nu împărţim profitul cu alţii. Unele tarabe au rămas. 90% au dispărut spre alte zări.

Supermarketurile

Mie îmi plac supermarketurile.

Cred cu tărie că supermarketurile ne dau o lecţie bună şi aş vrea ca toate buticurile astea de cartier să dispară. Unul din motive ar fi că ne învaţă să fim organizaţi. Merg o dată pe săptămână la Cora, cumpăr tot ce am de cumpărat şnu mai am probleme. Nu îmi place să trec zi de zi pe la butic, să mai iau o gumă, un suc, 3 sticksuri şi 2 beri. Unul din motive e că nu găsesc mereu ce vreau (avem doar Zero, e la fel ca Light!), altul e mai jos. Printre puţinele lucruri pe care le cumpăr de la buticuri sunt pâinea şi bananele.

Mărunt

Aţi calculat vreodată câţi bani pierdeţi din micile diferente de preţuri? De exemplu, o sticlă de Cola Light la 2L costă la Cora 3,5RON. La buticul din faţa blocului costă 4,3RON. E doar un exemplu. Adăugaţi la asta cumpărături de 200RON pe săptămână şi apoi trageţi linie. Va rezulta o sumă maricică, numai din ciupituri.

Monopol şi taxe

Producătorii sunt supăraţi şi e normal să fie aşa. Pentru că sunt români. Nu le convine că nu pot vinde la ce pret vor ei, că un pret stabilit rămâne aşa o perioadă, nu se mişcă după cum are chef amanta producătorului.

Majoritatea producătorilor nu au o reţea de distribuţie. Gen Coca-Cola sau Pepsi, să aibă contracte cu toată lumea şi să le livreze marfa la botul calului. E greu. Numai în Bucureşti sunt zeci de buticuri. E complicat. De aceea există angrouri. Pentru că oamenii de acolo cumpără cu duzina şi vin buticarii si cumpără cu sacoşa. Producătorul comod nu are bătăi de cap, iar buticarul cumpără cât vrea (de obicei pentru cele 10 blocuri din jurul buticului).

Cât costă aia?

Daca producătorii ar avea co*e şi le-ar păsa într-adevăr de ceea ce fac, nu numai ar urla că plătesc taxe, ar face un lucru simplu. Nu "preţ recomandat", ştampilat timid pe cutia de cola. Nu, nene! Pret stabilit. În toată ţara, chestia asta se vinde cu 3 lei.

Mi se pare aberant că un preţ la un produs de 3 lei să varieze atât de tare, doar pentru că buticarul ştie că e singur în zonă. În pasajul de la Universitate, de pildă, sticla de 1L de cola era 4 lei pe vremea când peste tot era 3.1 sau 3.2. Ăsta nu mai e business, e jecmăneală.

O să vedem asta în curând în România? Mă îndoiesc. Prea mulţi oameni câştigă bine din adaosuri din astea de 10 bani la sticlă. Şi în afară de asta, cine ar vrea să aibă câteva zeci de mii de şomeri pe constiinţă, odată cu desfinţarea angrourilor?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

32 comentarii

  1. Parintii mei se ocupa cu comertul, si toate produsele pe care le iau de la distribuitor le vand la un pret simtitor mai mare.

    60-70% din valoarea unui produs merge la intermediar, adica la comerciant… asa ca va recomand sa va faceti frumusel 1 lista si sa mergeti la saptamana @ supermarket.

    00
  2. de fapt cora si carrefour sunt hypermarketuri . supermarketuri la noi sunt albinuta,billa,mega image,la fourmi etc… e o mica-MARE diferenta.

    00
  3. Se vede ca nu esti in domeniu. Incearca sa-ti deschizi o mica afacere de vanzare la „taraba” sau chiar un mic magazin specializat sau cu de toate. Nu pe bune, doar asa, de proba. Vei vedea ca nu e asa simplu, piedicile sunt mari, aprobarile se dau pe spranceana (atunci cand se dau), cheltuielile fixe sunt mari, preturile de aprovizionare pentru produsele vandute nu se compara cu preturile pe care le impun supermarketurile. Unii producatori isi astupa gaurile facute de supermarketuri prin cresterea pretului de vanzare catre micile magazine. Dificultatile sunt mult mai multe si nu am timp sa le expun aici.
    As putea da un sfat producatorilor: sa inceapa un program de infintare a unor magazine de desfacere pentru ca altfel vor disparea de pe piata.

    00
  4. mica, tocmai, ca sunt din domeniu :)
    e usor sa zici ca numai tu te pricepi, mai ales ca nu stii cine iti e interlocutorul.

  5. O data pe saptamana merg si eu la supermarket si imi fac UNELE cumparaturi : gen detergent, sapun, faina, zahar, pasta de dinti, etc.
    Dar chestii precum painea, laptele, ouale, carnea, fructele, legumele, etc pur si simplu le vreau PROASPETE.

    Plus ca daca ma trezesc ca imi vin musafiri in vizita sau ca imi trebuie orice altceva n-o sa ma duc tocmai la Carefour, nu? Tot la buticurile astea apelez, chiar daca iese mai scump. Ca sa nu mai vorbim ca din pacate la buticurile de cartier inca mai persista chetia cu gumita de 40 bani in loc de rest…. Dar asta e, avem inca nevoie de ele.

    00
  6. In provincie e si mai rau. Se mai calculeaza si cata benzina au consumat, ce ar mai vrea sa-si cumpere peste cateva saptamani si se stabileste pretul. Cand ma duc la tara sun obligat sa dau 4.5-4.8 lei pe sticla de Cola. Un pachet de Orbit profesional e 2.5 lei. Astora din provincie nu prea ai ce sa le faci. Ca nu gasesti supermarket in orice orasel sau sat, dar p-astia din Bucuresti i-as arde si eu:D

    00
  7. Buticurile au fost inca de la inceput o afacere dificila dar profitabila. Rareori se intampla sa dea un nene faliment cu un magazin. Ce ar merge, o afacere de tip franciza. Ceva in genul Albinutza(prin Drumul Taberei am vazut ca sunt), dar pe stilul francizei.

    Diferenta dintre a merge la buticu de la parter si a merge la un hypermarket se simte la portofel. Pentru ca mergand la Cora, nu o sa iei doar o sticla de suc si un kilogram de mere. O sa faci cumparaturi de cel putin 200 ron. Sunt multi romani, care din motive de prost management al banilor, nu isi permit sa dea atatia bani de-odata. Asa ca prefera sa mearga o data pe luna la hipermarketuri, cand iau bunurile de masa, se incadreaza in alea, si apoi mai iau cand mai au bani.

    Gandeste-te ca intr-o familie in care ambii membri muncesc la stat, mai au si doi copii, au salarii destul de mici si cheltuieli mari. Si atunci platesc toate datoriile cand iau salariu, dau o raita la cumparaturi, si raman cu foarte putini bani pt restul lunii. Mai fac rost muncind una, alta pe la vecini, pe la prieteni. Daca sunt profesori, mai o meditatie.

    Sunt prea multe variabile ca sa zici ca e bine intr-un fel si in altul nu.
    Si aia, fiind o afacere privata, pot sa ceara si 10 lei pe o cola la jumate. Nu esti obligat sa cumperi de la ei. Ar fi o problema daca ar exista o mafie, asa cum e in cazul televiziunii prin cablu, in care toti din cartierul tau se intalnesc si stabilesc preturile la un nivel prea mare. Sau isi impart zonele ca sa nu existe concurenta. Ceea ce in Militari cel putin nu se intampla, pt ca o sa gasesti cola, de la Autogara pana la Gorjului cu preturi intre 2.3 lei si 2.8.

    00
  8. Eu as prefera sa dau un ban in plus, dar sa nu fiu nevoit sa aleg dintre aceleasi 10 produse fabricate de 3 producatori mamut. Vreau diversitate, vreau altfel de produse, nu vreau harmalaia si nebunia din hypermarket. Vreau sa fac cumparaturile in mod uman. Si sunt dispus sa platesc pentru asta.
    Lucrurile astea se aplica mai ales la alimentare, adica prefer pravaliile specializate (macelarie, laptarie etc) decat sa iau totul din acelasi loc dar sa n-am de unde sa aleg. Dar cred ca am spus asta de 1000 de ori…

    00
  9. 2 lucruri am sa iti spun:
    1. cum printezi pretul pe mere sau morcovi ?
    2. ar trebui sa arunci un ochi si pe ce se intampla in restul Europei. Si acolo sunt probleme de genul asta.
    Cred ca suntem depasiti in domeniul asta ca sa comentam.
    Producatorii nu se plang ca nu pot misca preturile cum vor ei. Nemultumirile se leaga de tot felul de taxe foarte mari ( legale sau nu ) pe care hypermarketurile le impun, de spagi, de lipsa controlului marfii o data ce ea a intrat in magazin, de retururi.
    Zic sa te documentezi mai bine….

    00
  10. Iubesc Dublinul si pentru ca la fiecare colt de strada e cite o Centra sau Londis = micile magazine de cartier, care au de la hirtie igienica pina la mincare in toata regula.Plus automate de cafea, sucuri – ti le faci pe toate cum vrei tu. Plus stand serios de ziare si de reviste. Ai chef de un sandvis, poti alege din 25 de sortimente.
    In Bucuresti daca aveam chef de un sandvis, intram in 10 buticuri d-astea amarite si nu gaseam decit „chipsuri, sticksuri, covrigei” – mincarea traditionala a romanului grabit.

    00
  11. Cand franta fierbe din cauza acestor abuzuri, cu ecou vizibil si pe tarlaua autohtona, cand mii de oameni care efectiv produc (nu vb de suedejii care se pun intre producator si cumparator) ies in strada si denunta politica abuziva si monopolista a marilor retaileri, te gasesti tu sa spui ca toti sunt, de fapt, niste imbecili si le dai sfaturi cum sa-si vanda cartofu’ si bonibonu romanesc mai bine si sa taca dracu’ din gura ca nu stiu ce fac…
    Auzi tupeu la ei, sa faca scandal ca le cere Cora taxa de acceptare, taxa de refrigerare, taxa de produs, taxa de pozitionare in magazin, taxa de raft si inca vreo cateva asemanatoare…
    Obraznici, zau!

    00
  12. Eu cred ca depinde de situatie : daca am nevoie rapid de un cola sau o paine , mi se pare util sa merg doi pasi sa-mi iau. Pina ajungem ca dincolo unde fiecare zona rezidentiala este construita in jurul unui centru comercial mai avem.. Diferenta de pret exista , dar sa dau un exemplu practic : un om la magazinu de la colt este 0.4 ron si la supermarket … 0.7-1 ron de fructe ce sa mai zic..

    00
  13. hehe, uitasi de guma, alea 2 care fac 6mii, bagate pe gat de vanzatori.

    00
  14. Trebuie sa intrebi pe cei din bransa inainte de a posta asa ceva. La inceput si eu credeam ca supermarketul este ok si asta o sa scada preturile dar apoi am vorbit cu cineva care lucreaza la o firma de distributie si mi-a zis ca efectul este doar aparent si ca politica este de crestere a preturilor. Adica scad cit sa scape de tarabe apoi cresc preturile. Oricum pe fondul scumpirii petrolului si a produselor alimentare chestia asta nu se vede cu ochiul liber. Un mic exemplu: am comparat citeva preturi de acum o luna din Romania cu cele din Austria ( eu consider ca Austriecii au preturi mari fata de Cehia de exemplu ) si am constatat ca in Romania preturile sunt cel putin la fel sau mai mari DAR cu o mare diferenta: calitatea este mult mai proasta in romania decit in Austria la acelasi produs. Daca la noi cheltuielile salariale sunt mai mici, aceasta politica de preturi este jaf la drumul mare.
    Alt exemplu de la un distribuitor: este mai ieftin sa cumpere Coca-Cola de la Metro la oferte si sa distribuie in judet decit sa o cumpere de la fabrica.
    Si exemplele pot continua…
    Singura solutie pe care o vad este ca producatorii sa-si faca asociatii de comercializare.
    Cineva zicea ca vrea diversitate de produse: este bine teoretic dar si aici se poate „rezolva”. In Austria am observat ca fiecare market vinde un alt tip de lapte, deci diversitate, dar pretul minim de vinzare este acelasi: 0.85 litru ( cind am facut eu testul ). Diversitate de produs, dar nu si de pret :).
    Cum spunea cineva despre piata libera a energiei: „Piata este libera dar nu exista nici o legatura intre pretul de productie si cel de vinzare ( la utilizatorul casnic)”

    00
  15. adi, e un abuz numai la suprafata.

  16. @zoso: prea multe de spus pentru timpul pe care-l am acum, just a brief comment: impunerea de preturi unice = impunere preturi de revanzare = intelegere anticoncurentiala hard-core = cartel. Sanctionabil cu amenda de pana la 10% din cifra de afaceri realizata pe anul anterior in Romania atat de producator cat si de distribuitor. Cu alte cuvinte, NU. Si pretul recomandat poate da nastere la probleme grave

    zoso, lucrez ca avocat pe concurenta si ma confrunt cu asta zilnic: producatorii would love sa se vanda acelasi produs la acelasi pret, si producatorii au tot interesul ca pretul sa fie cat mai mic. distribuitorii umfla pretul, indiferent de modul de organizare al distribuitorilor (hypermarket, chiosc, whatever).

    00
  17. @zoso: inca ceva: in lupta producatori – retaileri, in ultimii 10 ani castiga detasat retailerii, datorita puterii de piata pe care o detin. Fara ei, poti sa produci elixirul vietii, nu ai unde sa-l vinzi maselor…

    00
  18. la mine,la buticul din fata e 5 lei o sticla d pepsi/fanta/sprite/cola! :D si 1,2 lei o paine.

    00
  19. e la fel peste tot. un nestea te costa la x 2.8 lei (!) si la y il iei cu 4. e aiurea.

    00
  20. In legatura cu „pretul recomandat”, nu sunt sigur ca un producator poate sa impuna cu cat sa se vanda produsul. Nu sunt in domeniu, doar imi exprim o rezerva.
    As sublinia insa un alt aspect: a ajuns sa merite sa iti faci cumparaturi in alte tari, nu numai la haine, ci si la alimente. Traind in N tarii, am un drum de doar 2 ore pana la cel mai apropiat hypermarket (TESCO, in Ungaria). Nu stiu cum se face, dar gasesc intotdeauna acolo oferte mai bune si mai ieftine decat la noi. Nu snobismul ma face sa cumpar din strainatate (ca nu m-as ineca de la carnea romaneasca ori de la alte produse), ci pretul, care e mai avantajos. De asemenea, de cand fac chestia asta, nu mi s-a intamplat sa dau peste produse de proasta calitate ori expirate. Chiar stateam saptamana trecuta si ma intrebam cum de pot aduce ungurii lapte polonez si cehesc, care sa fie mai ieftin decat cel romanesc, in Romania. Aveai tu, Zoso, un post mai vechi in care spuneai cum crestea pretul unei sticle de alcool ca si Fat Frumos: repede si misterios. Cred ca aceeasi poveste este si cu laptele. Sigur ca producatorii din CZ, PL si HU primesc subventii, sigur ca e un alt fel de agricultura, dar in final, ceea ce ma intereseaza pe mine este pretul. Mai mic acolo si mai mare aici. Atunci e clar ca de acolo voi lua. Clar, dar nu nurmal.

    00
  21. Fix pe langa. Cora NU e supermarket, supermarket sunt Mega Image, Albinuta, poate Plus, in nici un caz Cora, Carrefour, Auchan si alte balarii, acestea sunt hypermarket. Diferenta consta in marime, faptul ca din spatiu ala inchiriaza si la alti retaileri (prin toate astea gasesti SI magazine mici pe langa) si de aci mai scot un ban, etc…
    Oh yeah, iar eu le urasc profund :). Sa-mi traiasca megaimaju „de la piata”.

    00
  22. Alvin Toffler a scris despre chestiile astea(producatori -retaileri) in cartea PowerShift care a fost publicata si in Romania din 1990. Oare ce cred producatorii din Romania ca ei pot ignora la nesfarsit legile economiei de piata? Si ca sa dau un exemplu poate un pic off-topic, am fost abonat la UPC la cablu TV si plateam 34 RON pentru pachetul de baza in momentul in care a intrat RCS in cartier UPC a venit la usa sa ma roage sa fac contract pe 15 RON pentru acelasi pachet pentru care plateam de ani de zile 34 RON. Imi poate spune si mie cineva ce calcul economic avea la baza pretul de 34 daca acum pot sa-mi ofere la 15 acelasi lucru?

    00
  23. darius, hai sa facem un exercitiu:
    – cat costa sa iti faci o retea de distributie?
    – cat costa sa impui un pret, lasandu-i retailerului buticar un profit generos?
    crezi ca aia din america au o problema ca nu fac bani destui si ca pretul e stampilat pe ambalaj din fabrica?

  24. cei care nu au retea proprie de distributie, folosesc un distribuitor. angrourile sunt pentru comertul cu ridicata ce sunt tarabele pt comertul detaliat, maruntis

    00
  25. Zoso,

    In primul rand, intr-o economie libera, nu poti sa impui preturi. Fie ca esti producatorul, fie ca esti prim-ministru.
    In al doilea rand, nu producatorii sunt de vina pentru preturile idioate uneori pe care le platim. Dimpotriva, ei sunt cei mai dezavantajati aici – intermediarii de 2 lei iau grosul.
    In al treilea rand, noi, oamenii de rand, platim taxa pe valoare adaugata inventata („TVAI”). Ma refer la faptul ca buticarul dreaqului nu adauga NIMIC la valoarea produsului pe care il vinde, decat ca ti-l vinde langa scara blocului. In rest, el de fapt scade valoarea produselor (prin depozitare necorespunzatoare, printr-o servire dubioasa etc.) si, culmea, in plus mai baga si un adaos gras de minimum 30%!

    Solutia – asa cum o vad eu – ar fi ca cetateanul sa plateasca o TVA de vreo 10%, iar comerciantii si numai comerciantii sa plateasca o taxa progresiva pe adaos comercial. Bagi adaos comercial de 20%? Ok, nu platesti decat 1% taxa. Bagi adaos din burta de 150%??? Bine, frate, nu te opresc, dar trebuie sa platesti 60% taxa pe el.

    00
  26. O retea de distributie costa enorm, si uneori chiar daca ai banii sa o faci, nu merita efortul, pentru ca exista companii de distributie care au experienta, know-how, capital uman, relatii, etc. etc. etc. Insa categoric, daca ai propria ta retea de distributie, poti controla pretul la care vinzi.

    A impune un pret nu costa neaparat bani. Insa, in afara situatiei in care esti monopol, nu prea ai cum sa impui un pret. De ce? E simplu: daca retailerului nu-i convine pretul cu cat il obligi sa vanda, nu va cumpara de la tine, ci de la concurenta. Sau, eventual va cumpara de la tine si va vinde cu cat vrea el, in ciuda pretului pe care il recomanzi tu.

    Asta e economia de piata… si chiar nu-mi dau seama ce parghie ar putea folosi un producator oarecare, in conditii de concurenta, sa impuna un anumit pret pe piata.

    00
  27. @Darius -si buticarul adauga ceva – pentru mine, leul in plus pe Cola e justificat de faptul ca merg doar 2 metri sa-mi iau cola… Daca nu e justificat, nu iau.

    00
  28. Daca iei din ungaria de 300ron iti scoti benzina pt 80km dus/intors pe langa produsele pe care le-ai lua de aici. Cu fiecare leu cheltuit in plus esti deja in castig. In plus te bucuri de produse de calitate, proaspete, diverse, parcari in care ai loc, flux la casele de marcaj, curatenie. Ba mai mult, din cand in cand auzi in cel mai curat grai romanesc: va rugam nu desfaceti produsele… :)

    00
  29. I-a alungat pe oameni cu tarabele din piete, si acum ei vin cu mararul si patrunjelul sau cu flori in statia de tramvai de exemplu statia de la crangasi 41…iar prin tramvai nu mai vorbesc „Leocoplast cu rivanol si servetele umede.” :|

    00
  30. E o chestie. Angajatii depozitelor detinute de cei de la Pepsi Co. sau de cei de la Coca Cola, pot scoate sticla din depozit la 2 lei. Ii bagi unuia niste bani in buzunar, si iti umpli masina cu cateva baxuri de suc. Scapi mai bine si decat la Cora, si decat daca ai cumpara de la buticul din fata blocului.

    O alta chestie. La mine e misto ca sunt la doar 3 ore de mers pana la Beograd si 2 pana la Smederevo. La sarbi, alimentele sunt mult mai ieftine decat la noi. Chiar si unele produse fabricate in Romania pot fi gasite la ei mai ieftin. Doza de Carlsberg costa cam echivalentul a1.5 lei, sticla de Pepsi, Mountain Dew e pe la 2.5-2.7 lei, Cola sau Fanta pe la 3 lei.
    Asta ca sa nu zic ca amatorii de dulciuri isi pot face provizii de ciocolata foarte buna (fabricata in germania, austria, elvetia) la preturi extrem de mici. Ca un exemplu, o Milka XXL(de vreo 300 de g) costa cam echivalentul a 4-4.5 lei.

    00
  31. Mare problema, asta este clar: la supermarket gasesc tot felul de legume facute praf de cat de expirate sunt (pe astea alde Kaufland sau alti loseri le pun la „promotii”, ca doar nu ei fac hepatita), dar imi fac shopping serios o data la 1-2 saptamani si clar ies mai ieftin decat de la buticul de langa care in unele cazuri dubleaza aproape preturile, sa nu mai vorbim ca vinde produse din Ungaria fara traducerea informatiilor in romana.

    Mi-ar placea sa existe mai putini INTERMEDIARI, ca astia ne cam omoara in toate: aia de cumpara de aici si vand mai incolo, altuia care pune si el adaos etc. si te trezesti cu preturile care … este.

    Astept si eu masinuta personala si ceva imi spune ca plimbarile la Szeged vor fi tot mai dese. Nu neaparat ca am chef de turism (desi sincer e oras frumos) ci pentru ca merg o data la luna si imi fac o aprovizionare serioasa. Si cred ca si cu benzina cheltuita si tot ajung mai bine decat in Ro.

    00
  32. zoso, articolul asta e foarte bun de publicat in libertatea. Cred ca faci niste greseli foarte mari. Cateva din ele:
    – „Pret stabilit. În toată ţara, chestia asta se vinde cu 3 lei.” Exceptand faptul ca nu ai cum sa faci lucrul asta – cum controlezi tu pretul la care vinde ala la butic ? – este impotriva oricaror legi ale pietei. Pretul este liber si va creste sau va scadea conform mecanismelor pietei. De exemplu: la buticul 1 pretul e 3 lei. Se deschide buticul 2, la 500m, si acolo e 4 lei. Lumea cumpara. Buticul 2 mareste pretul la 5 lei. Lumea cumpara, dar mai putini din ei – 30% prefera sa mearga pe jos 500m si sa cumpere mai ieftin. Buticul 2 vede ca nu mai e profitabil – la crestere cu 25% i-au scazut vanzarile cu 30%, deci per total sta mai prost, asa ca scade din nou pretul la 4 lei. Apare un butic intre cele 2, ala va vinde cu 3.5, insa il va influenta si pe buticul 2 sa scada pretul, altfel oamenii vor merge 250m pentru a lua cu 0.5 RON mai ieftin.
    – „aş vrea ca toate buticurile astea de cartier să dispară.”. Nu vor disparea atata timp cat mai e cerere pentru ele, si va fi mereu. De-aia exista 7-Eleven si nu doar Metro / Cora in toata lumea. Pentru ca Metro nu e deschis la 12 noaptea cand constati cu stupoare ca nu mai ai tigari, pentru ca nu o sa ma duc pana la Metro doar ca sa cumpar lapte, ci o sa strabat 5 km prin trafic doar o data pe saptamana, cand valoarea cumparaturilor e suficient de mare pentru a justifica acest lucru, la Metro fiind mai ieftin decat la buticul din colt.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.