Mai ușor cu electricele pe scări…

Noii parlamentari europeni nu pierd timpul:

In the crosshairs: A 2035 ban on the sale of combustion engine cars — a central pillar of the Green Deal’s plan to cut planet-warming emissions on Europe’s roadways. It was the first thing mentioned by Manfred Weber, leader of the center-right European People’s Party (EPP), which grabbed the most European Parliament seats in the election, as he walked out of a boisterous election night party in Brussels. (sursa)

Era oarecum de înțeles. La fel de simplu de înțeles este și că mașinile poluante poluează în primul rând plămânii noștri și apoi atmosfera și contribuie la încălzirea globală.

Cred că până la urmă se va ajunge la un echilibru: mașini mai puțin poluante prin orașe, mai puține dizelare, mai puține mașini vechi.

În felul ăsta VW primește o nouă șansă la viață. Poate se apucă de făcut mașini pe care clienții să le vrea, nu doar să le cumpere în silă.

 

man-gas-mask-smoke-industry-refinery-background-pollution-concept

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

107 comentarii

  1. Până una alta până și nemții recunosc că le trebuie infrastructura pentru electrice. Ce vedem acuma in materie de stații de încărcare sunt doar niste floricele.

    In alta ordine de idei, fotovoltaicele asigura (azi) 13% din consumul național, cam cat Cernavodă. E loc de mai bine. Hidroelectrica făcea deunăzi 47%, probabil pe viitură.

    Comentariu apreciat.8515
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1782
    • Infrastructura de incarcare la statiile publice in UE este in pas cu numarul masinilor. Oricum posesorii de EV incarca max 5% din timp la statii publice, in rest incarca acasa. Iar acasa este suficienta o priza casnica de 2kW. Reteaua Supercharger de la Tesla este foarte bine distrubuita in teritoriul UE (mai putin Grecia si Bulgaria). Foarte rar se intampla sa nu gasesti statie libera.

      Indecis. Tu ce zici?1529
    • NOU
      #4

      @Nelu
      Autostrăzile nu le-a făcut ca să meargă poporul la mare sau la munte, ci pentru deplasarea rapidă a armatei. Că s-a nimerit să folosească și economiei, e bonus. Terminați cu prostiile astea că Hitler a făcut autostrăzi la bobor.

      Comentariu apreciat.4111
    • @grenadierul Ineo: nu ar fi bine să te informezi înainte să dai peste nas la alții cu informații eronate?
      Rețeaua originală a fost construită pentru a da de lucru la oameni în anii depresiei economice din 1933 și pina la război și ca “proiect de propagandă”.
      Prima porțiune a fost Avus, care era de fapt folosită pentru curse și teste.

      “Deplasarea rapidă a armatei”…lol. Informează-te și aici, să vezi care e planul unei desfășurări. Și în timpul războiului rece nu erau deloc prevăzute autostrăzile ca “mijloc principal de deplasare”.

      71
  2. Aici e cu 2 tăișuri. E clar că ceilalți vor continua să polueze și contribuția UE la emisiile de carbon treptat va deveni irelevantă.

    Pe de altă parte aici vom avea orașe și mediu mai curat, mai sănătos. Sună bine în teorie.

    Problema e că peste zeci, sute de ani când alte zone vor deveni infecte de la poluarea masivă populațiile alea tot aici vor dori să vină unde e bine și curat. Iar cum UE fix la asta a demonstrat că nu se pricepe, la protejarea granițelor, va fi nasol.

    Practic e ca bancul ăla cu hoarderii. Dacă nu te poți apăra, degeaba aduni tu în beci mâncare pentru apocalipsă, că tot ce faci de fapt e s-o păstrezi pentru ăla mai puternic care va veni peste tine să ți-o fure.

    Comentariu apreciat.19423
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 4487
    • Probabilitatea 0 in contextul folosit de tine inseamna ca acest lucru se va intampla neaparat, nu exista alta cale.

      Acuma, uite, daca ne uitam in istorie, Europa a trecut recent prin doua razboaie mondiale, razboaie care au distrus tot ce se putea distruge. Eu zic ca daca in 1945 nu a devenit muzeu sansele sa devina muzeu in urmatorii 2-300 de ani sunt foarte mici.

      Ce zici putem da o sansa Europei de sa zicem 35.68% ?

      Comentariu apreciat.906
    • @alexnicolae: „Singura solutie e ca europenii sa traga tare si sa investeasca in Africa/Asia ca sa se dezvolte cat mai repede si ideal fara sa creeze resentimente in perioada asta.”
      Problema e ca… resentimentele sunt deja creeate. Principalele tari europene care ar putea investi in tarile africane sunt foste puteri coloniale. In afara de asta, tarile cele mai bogate sunt conduse fie de regimuri aurtoritare, fie de-a dreptul dictatoriale. Asta daca nu sunt intr-un perpetuu razboi civil. Coruptia este la niveluri care ii fac pe ai nostri sa para niste mici copii de gradinita inocenti, asa ca banii investiti in tarile respective vor ajunge nai degraba in buzunarul conducatorilor si celor apropiati lor decat in economia tarii respective, unde ar fi putut creea bunastare. Alta problema ar fi ca de pe urma resentimentelor fata de tarile europene au profitat tari precum China si Rusia, care isi fac mai putine scrupule in ceea ce priveste coruptia si coruperea liderilor africani, si, cu toate ca tendintele neo-coloniale pe care le manifesta sunt la fel de periculoase ca si cele ale fostilor colonizatori, daca nu chiar mai periculoase, sunt privite cu mult mai multa simpatie.

      81
    • M-am referit in principal la tarile africane, dar e valabil si pentru Asia.

      32
    • @alexnicolae: Europa nu are ceea ce au celelalte continente: pericole naturale. In afara de cativa vulcani si cateva zone vulnerabile la cutremure, nu ai alte pericole. Ok, ca mai apare cate o tornada sau bate vantul mai tare, dar nu afecteaza cu nimic fata de zeci de tornade zilnice sau vreun tsunami.

      41
    • @punkreas: Problema din punctul meu de vedere nu o prezinta o potentiala stabilitate „naturala”, ci atuul il reperezinta mai degraba predictibilitatea politica si a politicilor economice. In Africa si Asia asta e mai putin predictibil. Sigur ca sunt exceptii, dar per ansamblu stabilitatea in Europa e mult mai mare decat in alte parti ale lumii. In ciuda unei oarecare tendinte spre extremism.

      62
  3. Pune si continuarea ca nu inteleg exact ce vrea autorul sa zica:

    >>The ban, he told POLITICO, was a “mistake,” promising the party would discuss rolling it back in “upcoming days.” <<

    Comentariu apreciat.851
  4. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 3267
  5. Daca electricele de maxim 4m lungime (adică pt fâțâială prin oraș și pe lângă oraș) ar costa 10 000 euro, daca ai putea sa schimbi bateria consumată cu una încărcată (nu sa stai cel puțin o oră la încărcat) într-un nr de locații cel puțin egal cu nr actual de benzinării, atunci nu s-ar mai tot discuta de trecerea la ele; s-ar întâmpla natural…
    Dar așa…făcui test drive cu Duster 3…bhai tată, cum sa ceri 28 000 euro pe așa ceva…a înnebunit lumea…

    Comentariu apreciat.13232
    • si daca ar veni si cu curve

      Comentariu apreciat.7314
    • practic suntem la o taxa distanta de a adopta electrice si nu stim dar in realitate nu poate veni taxa aia din moment ce nu avem infrastructura, asta cu infrastructura e coimaneala post comunista

      820
    • ” într-un nr de locații cel puțin egal cu nr actual de benzinării”

      Sigur, ca atunci cand a aparut automobilul, toti oamenii au renuntat la caruta de-abia cand numarul de benzinarii a depasit numarul de hanuri unde adapau caii inainte

      Comentariu apreciat.6325
    • e 9 lei sticla de cola.

    • Deja gasesti MG4, Peugeot 208 sau ID.3 sh la preturi decente. Masini excelente pentru oras si drumurile din Romania unde media de viteza e mica… romanul vrea x5 sa mearga la munca singur si nevasta-sa x7, sa se simta in siguranta. Problema la noi e infrastructura din orase unde ar trebui sa ai in toate prcarile puncte de incarcare, nu trebuie statii super rapide, 7-20kw, sa ti se încarce pana cand mergi in parc cu copilul sau il astepti sa iasa de la scoala.

      Nu ai nevoie sa schimbi bateria cu alta incarcata pentru ca noaptea masina sta degeaba, cand esti la munca sau acasa la fel.

      1014
    • Nu inteleg de ce inca ne mai certam pe tema aceasta. Este clar ca trendul la nivel mondial si european este de incetinire a ritmului de adoptie a masinilor electrice.

      Dar, asta nu inseamna ca cei care vor o astfel de masina, nu vor avea optiuni rezonabile. Sunt deja suficiente masini cu autonomie de peste 300 km care se si incarca destul de repede si care pot fi foarte utile inclusiv pentru excursii pe distante medii in afara oraselor.

      Eu personal nu cred ca viitorul este 100% electric, sau cel putin nu in forma actuala. Dar daca as avea bani suficienti nu as zice nu unei masini electrice pentru oras. Pentru ca trebuie sa recunoastem, experienta de condus este superioara unei masini cu motor cu ardere interna.

      118
    • @C : nu prea sta comparatia in picioare; cand oamenii au trecut de la caruta la automobil, nu era clar daca e nevoie de asa ceva, etc., oamenii aveau (intemeiat sau nu) motive sa fie sceptici. Trecerea de la automobil pe combustibil clasic la automobil electric nu e acelasi lucru; nici un posesor de automobil pe benzina/motorina nu se intreaba „la ce-mi trebuie mie automobil”, e clar ca are nevoie de unul, de aia e posesor deja. Se intreaba „de ce as avea nevoie de un automobil electric”, daca preturile sunt cele care sunt, problemele (autonomie, baterii poluante, lipsa infrastructura de incarcare etc.) cunoscute de ani de zile si la care inca nu exista solutii clare.

      110
  6. A fost azi la Striblea unu de repeta constant ca migratia spre Europa e cauzata SI DE fuga oamenilor din nordul africii din cauza schimbarilor climatice. De parca Europa ar fi de vina si ar fi obligata sa ii primeasca pe aia, boul ala repeta aceiasi placa. In acelasi timp tarile musulmane si avute cum ar fi Quatar sau Emiratele Arabe. In tot acest timp in Europa nu ai voie aia , si aia, aia si aia si aialalta si plm, ca polueaza. In state se produc masini cu motor de 5000cc , in china nu exista ecologie, in africa la fel, peste tot la fel. Pai cum naiba sa nu castige in europa dreapta cand aia de la brusel ne baga pe gat norme eco, poponari si musulmani ce nu vor sa munceasca. Nu mai sunt companii care sa nu foloseasca in reclame oameni albi. Mai am multe locuri unde ma doare, dati-mi o papusa sa va arat unde.

    Comentariu apreciat.17224
    • Corctare
      . In acelasi timp tarile musulmane si avute cum ar fi Quatar sau Emiratele Arabe ce au granitele inchise de lasa sa intre doar milionarii, turistii si muncitorii din India si Bangladesh si cares sunt tinuti carora le confisca pasapoartele si ii platesc cu 300 euro pe luna.

      Comentariu apreciat.915
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1474
    • Deștepții de la Bucisells își încalcă propria regulă, să începem binele și frumosul de la noi doar că îi iau în cârcă și pe nespălații din afara ue, mă gandesc dacă ăstea sunt sechele de la nazi, zioniști sau e pur și simplu e schizofrenie modernă acceptată și asumată

      Comentariu apreciat.347
    • @Boris – stii cum se termina toata migratia aia? Fara drept de munca si amenda 50 de mii de euro pentru cine este prins ca angajeaza la negru (indiferent ca il angajeaza pe nea Ion din sat sau pe Mobutu venit fara acte ieri cu barca). In plus, recompensa 5 mii de euro pentru cine informeaza statul despre un caz de munca de la negru si care se verifica si este corect.

      Daca nu au unde sa munceasca brusc nu o sa mai vrea nimeni sa emigreze in tara aia, dispare interesul.

      Comentariu apreciat.3911
    • @Bigbear

      Păi jumătate din retorica anti-imigranți e faptul că stau pe ajutoare și că nu muncesc. Din contră, ar vrea patronii să muncească! Drepturi de muncă au, li se dau relativ ușor. Problema e că nu vor.

      Comentariu apreciat.494
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1388
    • Flat, pai asa generalizezi si tu, de ambele tabere se generalizeaza de iti vine rau, adevarul se pierde undeva pe drum dar totusi realitatea e ca miile sau milioanele de migranti veniti legal, ilegal, fortat, nefortat, nu ajuta situatia pentru ca guvernele nu-s pregatite sa-i integreze, europa ar putea avea populatie dubla fara sa scartaie insa ar scartai si cu jumatate din cati suntem acum (bine, depinde si care jumatate)

      212
    • @Flat – dacă te-aș avea vecin, să moară familia ta dacă nu aș arde anvelope în curte, săptămânal.

      Indecis. Tu ce zici?3617
    • @Ilevu.Nelu, eu cred ca nu ar fi cazul. Nu stiu de ce, dar am impresia ca Flat este genul ala care comenteaza pe net in timp ce el arde saptamanal anvelope in curte.

      150
    • @Manu – eu ii raspundeam lui Boris care vorbea de imperii si migratie, nu era vorba de emigratie legala, nu?

      Ca o tara vrea sa deschida granitele si sa aduca x mii de refugiati este una, eu ma refer la toti aia veniti cu barca sau intrati fraudulos – cand il prinzi il trimit inapoi acasa, cand nu il prinzi te asiguri ca nu poate gasi de munca sau cazare. Si uite asa nu mai vrea nimeni sa treaca granita, ca nu are ce face dincolo.

      41
    • Asta cu schimbarile climatice are bataie lunga. In prima faza te fac sa te simti vinovat de schimbarile climatice apoi ti se baga pe git anumite tiat prosdtiile care sint „cauzate de schimbarile climatice” si nu poti spune nu.
      Iar daca e sa vorbim de poluarea masinilor (aici nu includ hirburile)
      anvelopele sitn cele mai poluante elemente la ora actuala. Masinile electrice datoria greutatii si anvelopelor cu cauciuc mai moale polueaza mai mult ca cele conventionale.

      20
  7. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1154
    • O sa imi cumpar electrica atunci cand fabrica nu poate sa aiba acces sa faca update, sa vada camere, etc, fara sa ii dau eu voie.

      Pana atunci, cu BYD, NIO, etc – vedem cand o sa se decida chinejii (sau UE) ca ‘masinile astea nu sunt sigure’ si le brick-uiesc pe toate.

      Comentariu apreciat.648
    • La ce te referi cand zici “inovatii, nu rahaturi sustinute politic” ? La producatorii auto chinezi ? Sper ca glumesti, tinand cont ca marele atuu al acestor producatori e tocmai faptul ca pot oferi un pret mai bun datorita politicilor de subventiinare practicate de statul chinez…

      Comentariu apreciat.4212
    • *subventionare

      73
    • asa e costelush. ca conteaza foarte tare motorizarea la chestiile alea

      323
    • @Horatiu – un motiv pentru cresterea vertiginoasa a masinilor electrice a fost exact acel ban politic, faptul ca trebuie sa te adaptezi ca producator ca altfel mori (economic) iar oamenii au spus ca oricum vor ajunge acolo, asa ca hai sa incerce de acum.

      Daca se va scoate acel ban si oamenii stiu ca masinile ICE se vor produce exact ca pana azi atunci vanzarile de masini electrice o sa scada destul de serios, pentru ca vor ramane doar fanii lor, nu si ceilalti.

      214
    • 1. Sunt foarte scumpe.
      2. Sunt foarte scump de reparat.
      3. 2/3 din componente sunt făcute în China sau SUA. Practic, se subvenționează economiile altora.
      4. Rețeaua existenta de electricitate, partea fizica, este complet și dimensionata pt a face fata dacă mâine 10% din mașini ar fi înlocuite cu electrice.
      5. Nu rezolva problema emisiilor. Energia electrica este în continuare produsa cu combustibili fosili. Producția de mașini electrice este în mod indiscutabil mult mai poluanta decât cea de mașini cu motoare cu combustie. Cantități importante de metale exotice sunt necesare pt producția lor. Extractia lor este foarte poluanta și presupune în consum ridicat de energie.
      6. Majoritatea acestor mașini sunt smartphone pe roti. O problema serioasa de securitate.

      Practic, multe lucruri trebuie sa se rezolve pt ca o mașină electrica sa fie cu adevărat o alternativa mai puțin poluanta la mașini cu combustie. Pentru ca rețeaua existenta de curent sa poată suporta încărcarea simultana a unui număr mare de mașini electrice. Prețul sa fie ok și sa nu înfurie lumea, respectiv sa nu presupună importuri masive de componente din China, în detrimentul industriilor locale. În fond, niște oameni șomeri nu au bani de mașini scumpe, dar au foarte mult chef de revolte.

      Aditional, fabricile locale de mașini nu au rolul doar sa producă mașini. Dacă mâine izbucnește un război, nu este dificil sa le reconfigurezi pt producție de tancuri, tunuri și camioane. Dacă dau faliment și se închid, si peste 5 ani un Putin sau Xiping vor sa te invadeze un pic, ești ura și la gara.

      Astea sunt lucruri de care toți specialiștii se plâng de ani de zile. Îmi e greu sa înteleg cum poți fi atât de mult pe lângă subiect.

      Comentariu apreciat.6618
    • @Ioan C, au stat atatia ani pe cur fara sa investeasca in tehnologia bateriilor, asta e cel mai frumos exemplu de late stage capitalism, in care se baga bani la greu in ce aduce profit mult dar repede si tehnologia avanseaza cum dicteaza ‘capitalismul’ practic traim in capitalocratie, o dictataura pe care multi o ignora fiind usurati ca au scapat de o dictatura mai urata

      816
    • @NIX – „sa investeasca in tehnologia bateriilor” – cine? Producatorii auto care vand linistit masini azi? De ce ar face ei asta, ca asa vor niste politicieni?

      Stai sa inteleg – poporul vrea sa cumpere masini normale, producatorii vor sa faca masini normale insa tu vrei ca totul sa fie electric, nu?

      Hai sa discutam despre emisii – de ce ti se pare firesc sa ai masina electrica pentru a proteja orasul insa sa ai centrala pe gaze, fix in acelasi oras? De ce nu sa obligam populatia sa treaca pe incalzire electrica, exact pentru aceleasi considerente de poluare?

      Si fii atent smecherie – nici nu trebuie sa mai discutam de baterii, doar bagi radiatorul in priza si merge, sau poti sa iti pui incalzire in podea ori aere conditionale ori centrala pe curent – ai toata tehnologia deja la indemana.

      Sigur, o sa te coste probabil 3-5 mii de euro conversia si apoi facturile vor fi triple in cazul fericit, insa este pentru binele oamenilor, nu? Esti de acord sa interzicem folosirea gazului pentru incalzire din 2035 si sa trecem complet pe curent?

      Comentariu apreciat.449
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 229
    • @Bigbear gazele sunt mai puțin poluante decât benzina/motorina.
      Unde mai pui că petrolul trebuie prelucrat. Probabil și gazele sunt prelucrate inca am un feeling că procesul e mai simplu și mai puțin poluant (din nou).

      107
    • @NIX, @Alex, sunt de acord cu voi ca gazele sunt mai putin poluante decat benzina si motorina.
      Dar trebuie sa recunoastem ca sunt si acestea poluante. Si daca tot vrem sa reducem poluarea, de ce sa nu o facem pana la capat?
      Mai ales ca este mult mai simplu, rapid si ecologic sa inlocuiesti o centrala pe gaze cu una electrica decat sa inlocuiesti masinile clasice cu masini electrice care sunt scumpe, au nevoie de baterii si de o infrastructura de incarcare foarte costisitoare.

      Ideal ar fi ca trecerea la electrice sa se realizeze natural, sa arati oamenilor ce avantaje au masinile respective. Nu sa ii obligi sa cumpere un rahat de Dacia Spring, care este un fel de trotineta cu caroserie si pentru care statul roman a platit cate 10.000 euro.

      92
  8. Vloggeru de teh a aflat de asta?

    Comentariu apreciat.386
  9. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1164
    • Telefonul pe care il am nu costa 30k de euroi. Si nu ma omoara daca il hack-uieste cineva.

      Comentariu apreciat.795
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 556
  10. Realistic, nu are cum sa fie numai masini electrice cu infrastructura actuala. Daca stai la apartament in zona rezidentiala si parchezi pe strada nu ai unde sa o incarci peste noapte si pretul la incarcarea rapida este minim 0.6 Euro/ KWh, pe autostrazi nu mai zic. In orase vestice, in zone rezidentiale, mergi kilometri intregi de strazi si nu vezi o masina electrica parcata pe strada. Daca stai la casa si ai garaj/loc de parcare in fata este perfecta electrica, orice altceva incepe sa fie complicat.

    Comentariu apreciat.383
    • In amsterdam erau statii de incarcare in fata caselor, o statie dubla pusa intre 2 locuri de parcare; vazut acum 2 ani

      Indecis. Tu ce zici?827
    • Nu pare sa înțeleagă nimeni ca dacă ai un număr un pic mai mare de mașini electrice la încărcat în același timp (din fericire încă nu e cazil), nu exista nicăieri o rețea electrica cu o astfel de capacitate. Concret, ar fi pene de curent non-stop.

      Comentariu apreciat.558
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 644
    • Ce informatii aveti pe cifre ca reteaua electrica nu ar suporta? ia vedeti aici pe cifre. astept sa contraziceti, dar cu calcule, nu cu pareri naive ca cele de mai sus. https://www.youtube.com/watch?v=MdARb3dJNBo&t=2s

      59
    • Se poate redimensiona reteaua electrica ‘oricand’ pe dracu’ . Lasand la o parte costurile imense , este foarte greu de a redimensiona reteaua electrica.
      Chiar si in tara aia civilizata Germania , sunt niste discutii de ani buni pe aceasta tema , aproape toti specialistii sunt ingrijorati de problema redimensionari retelei electrice.

      142
    • @Ioan Nu cred ca intelegi cum functioneaza treaba asta cu incarcatul. O poti incarca si la 2kw peste noapte nu trebuie sa ai statie de 300kw acasa, nimeni nu are. Cand a inceput lumea sa isi cumpere aspiratoare, frigidere si plite electrice a murit reteaua? Sigur sunt milioane de oameni care aspira sau isi gatesc in acelasi timp si nu pica curentul.

      614
    • @Cosmin, frigiderele au un consum relativ constant, deci se poate calcula incarcarea retelei, fara sa ai spike-uri.
      Rata de adoptie a plitelor electrice este relativ redusa, iar dintre cei care si-au luat asa ceva, majoritatea sunt persoane care gatesc destul de putin acasa.

      In schimb, folosirea aerelor conditionate a cam afectat retelele electrice:
      https://www.coolingpost.com/world-news/us-could-face-blackouts-due-to-domestic-ac-use/

      73
    • @Stef – Am vazut si unele similare prin Belgia. Costa 30-40 Euro privilegiul sa o lasi acolo la incarcat timp de 4 ore. Daca ai o masina care nu poate sa incarce decat cu 7KW de la AC abia incarci bateria cu o treime.

      21
  11. si poza care ar trebui sa echivaleze mia de cuvinte impotriva poluarii diesel si eco-itatea celor electrice este o… badum’tsss.. o centrala termoelectrica.

    suntem bine. much succes.

    610
  12. Oamenii ar face orice, numai ca să nu meargă cu trenul sau cu tramvaiul…

    Comentariu apreciat.5322
    • Nu poți lăsa „ăn față pă avarii”.

      Dar, realist, infrastructura de transport în comun e praf în majoritatea orașelor din țară.

      Dacă la București e prost, în restul țării cum crezi că e?

    • Cred ca ar costa mai putin infrastructura feroviara si transportul in comun, ca cea rutiera si electrica. Ar fi si orasele mai libere, mai curate. In Bucuresti nu este asa praf transportul in comun. Tramvaie si autobuze noi, poti plati cu cardul, ai aer conditionat… La metrou, unde e o mafie bine infipta, e mai nasol, dar se poate remedia.

      1611
    • Oamenii fac orice, numai sa nu meargă pe jos sau cu bicicleta.

      Oamenii mănâncă mult mai mult decât le trebuie.

      Unde punem limita?

      112
  13. Sunt 62 puncte Tesla supercharger în România, și multe din ele duc 250 Kw viteză maximă de încărcare. Dar pentru simplitatea calculului, vom considera că ele pot duce maxim 100 kw/h. Asta înseamnă 6.5 Mw/h, luând în calcul și pierderi de 5-7%. Undeva la 0.1% din consumul României pe timp de zi. Sau consumul a mai multe platforme industriale unde lucrează mii de oameni. Ca să încarci 62 de mașini. Drăguț, nu?

    Indecis. Tu ce zici?3021
    • Ia fugi repejor în clasa a doua și fă matematica aia de ai sărit-o…. Că sunt 62 de mașini pe oră. Și majoritatea nu au baterii de peste 100kw/h ca să poată fi încărcate rapid. La peste 80% capacitate scade viteza de încărcare pentru a proteja bateria.

      1216
    • sa presupunem ca da bruce almighty din degete si de maine toate masinile sunt electrice. ba mai mult avem si priza la fiecare loc de parcare, ba chiar si pe garduri, ca sa poata incarca si aia care parcheaza pe trotuar.

      dar bruce fiind jucat de jim carrey uita o chestie, productia de curent electric. si noi ca crestini cu frica de dumnezeu il iertam pe bruce si zicem ca facem noi. si vine unu mai destept, face inmultirile si ne zice, pai de maine mai aveti nevoie de 7 cernavoda….

      pai sa nu-l iubesti in gura pe bruce?

      Comentariu apreciat.3610
    • @Fisherman erau 3500 masini Tesla in RO la final de 2023, deci nu e o statistica neglijabila. Si nu inteleg de ce discutam doar de cele din .RO, cand acele superchargere:
      1. Sunt si pentru cei care sunt in tranzit prin RO si au Tesla
      2. Sunt mai nou deschise si pentru alte marci de masini, in afara de Tesla

      Tu imi spui ca nu toate masinile Tesla au baterie de 100 Kwh, adica nu sunt configurate asa, apoi imi spui sa fac matematica de clasa a doua. Nu vad ce legatura are matematica de clasa a doua cu faptul ca nu toate masinile Tesla nu au baterie de 100 kwh.

      Eu iti spun ca 62 de Tesle la incarcat simultan ar avea consumul a cateva fabrici mai serioase cu mii de angajati, tu imi spui ca ele se incarca rapid doar pana la 80% ca sa protejeze bateria. Ok bro, analfabetism functional pe paine. Fix din faptul ca se incarca limitat dupa 80% grad de incarcare vom avea din nou curent pentru fabrici. Multumim Elon.

      PS: bateria nu este de 100 kw/h, ci de 100 kwh. Consumul se masoara in Kw/h si energia stocata /consumata se masoara in 100 kwh. Ca atare bateria unei masini nu poate sa fie 100 kw/h, ci poate sa fie doar 100 kwh dpv al energiei.

      Indecis. Tu ce zici?285
    • Ai dreaptate în privința capacității, se măsoară în Wxh. Cea mai mare baterie tesla este de 100kwh, adică poate da 100kw timp de o oră. Cel mai prost consum la o tesla este de aproximativ 25kw, adică 4 ore.

      Însă tot prost ești la socotit. În primul rând nu este posibil fizic ca toate punctele de încărcare să fie ocupate tot timpul. Apoi rețeaua electrică poate fi mărită relativ rapid, dacă se vrea politic.

      Consumul în România este în medie de 6.000Mw. Cât ar consuma alea 60 de puncte de încărcare este nesemnificativ. Și dacă ar fi de 100 de ori mai multe și tot nu ar fi o problemă, 10% din capacitatea națională. 6.000 puncte de încărcare ori 100kw ori 24 ore = 14.400Mw/zi consum la 144.000 mașini încărcate într-o singură zi! Adică 10% din capacitatea națională ar încărca mai mult de 150.000 de mașini zilnic în cel mai bun caz!
      Oricum stațiile alea sunt mai mult goale, prețul kilowatului fiind aproape cât un litru de gpl!

      Soluția? Toyota hibrid cu încărcare, cum ar fi rav4 prime. Baterie mică de 18kw, încărcare lentă de 3kw, din soft limitat utilizarea ICE în centrul orașului. Ai nivel de baterie scăzut la intrare în oraș? Taxă. Ai bateria plină? Loc de parcare gratuit. Să vezi ce repede se adaptează lumea

      619
    • Fisherman, ai venit cu 2 numere.

      6000M=6.000.000 kW.

      25kwh. de dragul calculelor sa zicem 10.

      si a mai fost un articol recent unde erau numarate masinile. nu il mai gasesc acum si nici nu m-ai stii cifrele asa ca o sa dau iar in jos. sa zicem 2 milioane de masini.

      20.000.000kW necesari. ne mai trebuie inca 3 romanii doar pentru masini. cu subestimarile reapective, realitatea fiind cel mai probabil x3 sau x4.

      cum scalezi asa ceva?

      cate centrale nucleare sa construiesti? in cat timp?
      cate fotovoltaice? cate baterii? cu ce costuri si poluare?
      cate hidrocentrale si mai ales unde? si iarasi cu ce costuri ecologice?
      eoliene? maree? stiti ca nici alea nu sunt chiar ‘curate’ si ca in spatele lor apar schimbari climatice importante?

      sau trecem direct la sfere dyson?

      154
    • wow, deci voi calculati ca toate masinaile ar incarca in acelsi timp? motorina bagati toti doodata?

      68
    • Nu credeam ca sint atitia retardati pe metru patrat pe blogul asta.
      Ginditi-va ce s-ar intimpla daca 0.1 din proprietarii de masini cu motor termic s-ar duce sa alimenteze simultan.
      Faceti repede socotelile,cite benzinarii sint in Bucuresti,nr. de pompe ,durata de alimentare si plata etc.

      95
    • Fisherman Octavian, vreau sa imi aduc si eu contributia la discutia voastra
      primariatm punct ro/2024/04/02/incarcare-masini-electrice
      Primaria Timisoara are o statistica foarte utila, 1300Mw incarcati la 16 statii in 2023. Puteti face calcule faine cu datele astea. Tot din acolo vad ca sunt 945 masini inmatriculate in Timisoara, dar asta nu poate fi folosita pt extrapolare pt ca nu toti incarca la statiile Primariei si nu sunt singurii care incarca la statiile Primariei, eu gasind la incarcat 50-60% Timisoresi si 30-40% alte judete.
      Tot din Timisoara, daca stai sau lucrezi in zona centrala, nu ai nici o problema sa te bazezi numai pe statiile Primariei. Intr-un interval de 4h de cand imi propun sa incarc, gasesc si statie si incarc si masina de la 10 la 90%, pe AC si imi fac si treaba in timpul ala,adica nu stau la masina. Fac asta din Decembrie 2023, de 1 data (mai) -3 (iarna) ori pe saptamana, pt cca 1500km factuti lunar.

      44
    • @ theblack am venit cu mai multe, se vede că e prea mult pentru unii!
      6.000MW consum mediu PER ORĂ
      https://www.transelectrica.ro/widget/web/tel/sen-grafic/-/SENGrafic_WAR_SENGraficportlet

      6.000 puncte de încărcare a 100kW fiecare înseamnă 600MW (600.000KW). 6.000 de mașini pe oră la încărcat înseamnă 144.0000 pe zi. Lucru imposibil pentru că nu încarcă nimeni noaptea plus pauzele între 2 încărcări. Să zicem 100.000 de mașini.

      Cu noile tehnologii ce ce vor apărea în următorii 10 ani, nu numai privind bateriile cât și motoarele și sisteme de climatizare și control pentru o eficiență ridicată, o baterie de 50kw va fi îndeajuns pentru 500km și o să se încarce în maximum 10 de minute .

      Eu personal aș alege un hibrid plug in, pe gpl 😁

      35
    • Aloo, ma bag in seama din nou. Este relevant calculul de mai jos?

      Din datele de la primaria TM, media Zilnica consumata pe Una statie a fost de 222kW(h). Avand o putere maxima de 50kW, asta inseamna ca fiecare din statiile alea a functionat minim 2,5h, si, Aberez eu, macar O data au functionat toate, la putere maxima, in acelasi timp, tragand un 0,8MW(h). Asta fara sa iau in considerare celelalte 100 statii de la alti provideri, in acelasi oras.

      Deci , in teorie nu putem trece Instantaneu, sau in 10 ani sau in 20 de ani de pe fosili pe electric. Sa nu uitam ca noua, romanilor, ne-a luat 100 de ani sa ajungem la a treia masina (wink wink) pe combustie interna. Dar nici nu e chiar asa de negru dracul…

      32
    • @e3v0, ai uitat ca oamenii vor sa incarce rapid, acum, nu in 4 ore. Tu esti UNUL singur care face asta, dar cum ar fi sa faca vreo 12.000 treaba asta? Adica 10% din proprietarii de masini din Timisoara:

      Sunt 125.195 de mașini înmatriculate în Timișoara, din care autoturisme, motorete, scutere și motociclete sunt 116.329, adică 92%. Asta înseamnă că avem la fiecare 2,66 locuitori o mașină.

      51
  14. Nicu Ștefănuță e dezamăgit și promite să își dedice mandatul Green Dealului.

    194
  15. Si, cu fiabilitatea electricelor* cum ramane? 80% mai multe probleme decat alea pe combustie.
    Momentan se pare ca hibridele sunt ok de luat, pana se mai maturizeaza piata si incep astia sa faca electrice bune.

    https://www.consumerreports.org/cars/car-reliability-owner-satisfaction/who-makes-the-most-reliable-cars-a7824554938/

    166
    • Nuuu, cum poti sa spui asa ceva?
      Adica electrocele nu sunt masinile alea pe care le cumperi si nu mai ai nici o problema cu ele timp de 7-8 ani, cand se duce dracu’ bateria?

      64
  16. Scenariu SF.
    Un milion de mașini electrice în România care parcurg în medie 30.000 km pe an.
    1000000 masini x 30000 km/an x 200Wh/km = 6 terawatti-ora.
    În anul 2023, România a produs 54,4 TWh.

    În cazul în care ar fi benzina
    1000000 masini x 30000 km/an x 0,07 litri benzina /km = 2,1 milioane tone benzina. La care adaugăm reviziile: 4000 tone ulei, 1 milion filtre ulei, 1 milion filtre aer, 300.000 pompe apă, 300000 curele de distributie, accesorii, 300000 role intinzatoare, 500000 filtre combustibil, 200000 acumulatori cu plumb, ambalaje aferente.

    Eu zic să facem un excel cu parcul auto din România și consumul aferent, să le punem în oglindă, poate vedem mai bine impactul asupra mediului.

    Indecis. Tu ce zici?1419
    • bro, vezi ca unele din ele sunt si pe electrice, nu merg doar cu bagat in priza, nu sunt covorul electric a lui aladin ;)

      123
    • Zi bre una! Dai un exemplu sau nu spui prostii. După ce că omu’ a pus un consum de 7% benzină, adică puțin. Nu a pus frâne ce se consumă mai mult, ambreiaj, ulei de cutie de viteze și diferențial, instalație SCR și uree, dpf….

      97
  17. In alte stiri cica vine tare din urma AI si va distruge omenirea. Nici nu mai stiu pentru ce sa imi fac griji, incalzirea globala sau AI-ul cognitiv ce vine sa ne distruga. 😄

    201
  18. Masinile electrice sunt o bula intretinuta de subventii. Cad subventiile se duc pe lulă vanzarile. In 1900-1930 trecerea de la caruta la camioane cu motoare cu ardere interna s-a facut natural capitalist fara nici o subventie. Cara mai mult mai repede mai departe mai ieftin?schimbarea s-a impus de la sine, lumea nu vrea sa o arda hipstereste 3 ore la o cafea pana se incarca magaoaia si iarna sa-i țâțâie curu ca nu ajunge dintr-una de la Bucuresti pana la baza partiei de ski.

    Comentariu apreciat.3911
  19. Știm de ce e nevoie pentru adopția în masă a electricelor: de bani mulți și de energie electrică în abundență… de preferat nu din combustibili fosili. Norvegia le are pe amândouă, și în ianuarie 90 la sută din mașinile noi vândute în Norvegia au fost 100% electrice. [1]

    Treaba e că modelul Norvegiei e greu de imitat: mașinile electrice au devenit accesibile pentru că au fost subvenționate la greu de stat, la fel și infrastructura de încărcare (în mod ironic, cu bani proveniți din vânzarea din petrol). Iar Norvegia are foarte multe hidrocentrale pentru ce populație are.

    Șansa noastră a celorlalți este să extindem cât mai mult capacitatea de producție de energie solară, în tandem cu instalarea de baterii mari pentru stocarea ei. Bateriile astea încep să devină rentabile ca preț chiar și comparativ cu centralele pe gaz [2].

    Și să sperăm că mașinile electrice vor deveni mai ieftine odată cu producția în masă, ceea ce este probabil.

    Dar nu merge doar cu un mandat la nivel de UE, cu termene nerealiste.

    [1] https://www.reuters.com/business/autos-transportation/evs-could-overtake-petrol-cars-norway-by-end-2024-2024-04-02/
    [2] https://www.reuters.com/business/energy/giant-batteries-drain-economics-gas-power-plants-2023-11-21/

    910
  20. Pai, sincer acum, daca se ajunge la compromisul asta de a avea masini mai putin poluante in orase… e un castig major. E de fapt ce urmareau majoritatea dintre noi, nu?

    Cred, totusi, in continuare ca lumea ignora ca astfel de masuri se iau nu doar in scopul ajutarii planetei, ci si in scop de siguranta europeana/nationala.

    O sa fie interesanti urmatorii ani in industria auto.

    89
  21. Fără mașini pe benzină, motorină, gazolină, gpl-ină, se duce omenirea de râpă. Până prin 2100 se termină petrolul,apoi gazul natural, apoi cărbunele.

    27
  22. Plin de hate contra electricelor. Lasand deoparte ecologia, pe mine ma costa 14 lei suta de km. Masina de 480 cai putere si toate sistemele de siguranta posibile.

    1011
    • Dap, articolele anti electrice pe toate canalele (mai lipsesc pe pereți in WC-urile publice) au prins de minute. Toti cei care înfierează mașina electrica regurgitează aceleași sarmale servite de media.
      Ca poluare, ca timp de așteptare la încărcare, ca energie produsa cu combustibili fosili, bla-bla, bla-bla, bla-bla. Stai ca am uitat de copilașii aia din Africa cum săpau ei cu mânuțele goale cobaltul ala si cine stie ce materiale rare. Si cum China are monopol pe baterii. Si vom depinde de China. Tragedie, ce mai.
      Daca eu as fi rokefeler din ala cu firma de petrol – sa zicem BP, sau Shell, si dupa ce am investit miliarde de miliarde de coco ca sa îmi montez campuri de sonde, sa pun platforme maritime prin Marea Nordului, sa construiesc petroliere cat un oraș de mari, sa îmi fac rafinării, km si km de țevi pentru transport, – conducte pe fundul marii, stații peco pana in cel mai uitat cătun, cisterne (care – apropo, merg pe motorina), apoi industria orizontală pentru uleiuri si alte derivate pentru diferite subansamble de motor,…. pai dupa ce eu am construit un imperiu din asta, timp de 120 de ani, sa vina un tocilar si sa îmi ia clienții cu vibratorul ala electric pe roti?

      Deci as avea doua cai de (contra-)atac:
      unu – intoxicare pe tot ce media prind cum ca electric =bad/evil/luam foc/se încarcă greu/cade rețeaua

      doi – ma apuc si cumpăr afaceri pe partea asta, ca se pare ca e de viitor (de ex. Total se cheamă acum Total Energies, si deja au si colaborări sau detin stații de încărcare electrice)

      Intre doua articole anti-electrice din can-can, dați si o căutare la eficienta unui motor electric vs unul termic.
      La fel, poate găsiți si niște articole despre avansul cercetării pe partea de electric driving. Da, o parte din electricitate se produce din carbuni, dar asta tot pentru ca Europa a dormit la greu pana acum ca era caldut si era (si inca este) sufocata de lobby-ul sindicatelor.
      Ah, si inca nu ma astept ca schimbarea sa vina din frumoasa si eterna Romanie, deci puteti sa va omo… asta, depasiti in continuare in Golfurile 4 TDi pe drumurile patriei.

      56
    • @Florin – Este hate pentru ca sunt impuse tuturor chiar daca ii „coafeaza”sau nu, nu se lasa trecerea naturala. Presupun ca nu stai la bloc si ai masina parcata pe strada :).

      20
  23. Parerea mea e ca s-a facut trecerea prea brusca la electrice. Sincer, mai bine se focusau pe mai multe tehnologii hibiride non plug in. Mi se pare cea mai ok idee, impaca ambele tabere (ai si autonomia motoarelor electrice, ai si consum mai mic).
    Pana la urma, degeaba bem suc cu paiul din carton daca 90% din lucrurile ce ne inconjoara sunt din plastic.

    103
  24. Astia care sunteti anti masini electrice incercati sa faceti aceleasi comentarii rautacioase si la Vasilescu pe blog ! Mult succes !

    114
  25. ”În felul ăsta VW primește o nouă șansă la viață. Poate se apucă de făcut mașini pe care clienții să le vrea, nu doar să le cumpere în silă.”
    În decursul vieții am condus vreo 40 de modele diferite de mașini. Când zic condus înseamnă mii de km în cazul fiecărui model. Germane, franțuzești, românești, japoneze, americane.
    Prima mașină proprie a fost o franțuzească. După aceea am dat bani (personali) doar pe cele din grupul VW AG. Ele mi-au satisfăcut cel mai bine necesitățile și s-au dovedit cele mai fiabile. Și tot cu ele voi continua.

    121
  26. Propunere…
    Avem pe cineva aici, care sa isi rapeasca jumate de zi sa scrie concis care este starea sistemului national de peroductie, transport si distributie de electricitate, cata fluctuatie mai suporta el in plus si in ce conditii o sa dea coltul (vezi exemplul cu cele 62 de Tesla care incarca simultan cu 100kWh sau al meu cu cei 1300MHw incarcati in Timisoara la 16 statii, in 2023). Daca se mai construiesc noi retele de transport, care sunt problemele la a contrui o retea…

    20

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Euro2024



Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube