Mai scad imobiliarele? (2014)

În weekend m-am contrat cu Horațiu pe tema imobiliarelor: eu am zis ca vor mai scădea, el a zis că nu vor mai.

Explic punctul lui de vedere și apoi al meu. El spune că proprietățile ale căror proprietari le ardea buza s-au vândut și acum au rămas cele care nu cer de foame. I-am povestit de vecinul meu care ține la preț și iarna merge să locuiască cu fiică-sa, că e mult 700 lei gazul pe lună la încălzire. Și se descurcă și proprietatea nu trebuie să fie vândută, de aceea omul își permită să țină la preț.

Eu am argumentat că fiecare iarnă în care casa aia stă neîncălzită o deteriorează și mai mult. Și la interior, și la exterior. Și asta scade și mai mult prețul casei.

Și văd asta pe OLX și pe Imobiliare.ro. Oamenii încep să mai lase, timid, câte 200€, câte 2.000, câte 5.000, în funcție de cum îi lasă inima. Cea mai mare reducere pe care am văzut-o a fost de la 90.000 la 60.000 pe o casă pe care n-aș da nici 40.000€.

Da, oamenii nu vor să scadă prețul, că un cinci mii înseamnă un Logan sau un Sandero sau o camera în plus la apartamentul de la bloc, și nu renunți așa ușor la asta. Dar deja gazul s-a scumpit un pic și se va mai scumpi de două ori până la iarnă. Plus izolarea aia cu polistiren, care costă de la 2.000€ în sus numai pe exterior. Plus acoperișul care trebuie refăcut. Plus beciul care trebuie izolat și el. Și așa mai departe.

Nu, nu zic că vor scădea toate și că vor scădea până la buricul porcului. Ci că se vor mai așeza prețurile un pic.

 

imobiliare-1

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

73 comentarii

  1. Proprietatile sunt diferite, nu e normal sa discuti de ele in general. Exista proprietati bune si putin in piata iar la ele pretul nu o sa scada, ba chiar incepe sa creasca usor si in acelasi timp exista f multe proprietati proaste si inca nerealistic evaluate, puse la vanzare la preturi mult prea mari si ele in mod normal vor scadea.

    00
  2. NOU
    #2

    piata imobiliara din romania era o bula mentinuta artificial. si acum este. si acum un apartament in paris e cat unul intr-un cartier marginas din bucuresti. si astea sunt zone fara transform in comun, fara supermarketuri la distanta de mers si cu niste vecini certati cu legea. astia inca sunt in perioada 2000 cand OAMENII DE AFACERI isi faceau vile gard in gard,fara canalizare is fara drum in pipera….ca sa nu mai spun ca bucurestiul e cel mai nasol oras vazut de mine vreodata

    00
    • Hai sa nu exageram totusi, 28mp la Paris sunt aproape 300.000 de metri patrati in centru.

      https://www.green-acres.fr/en

      Or fi si la noi proprietati supraevaluate, mai e si prima casa care mai tine piata destul de bine, dar totusi sa comparam cu Londra, Paris sau mai stiu eu e putin exagerat.

      Chiria acolo pe 60-70 mp e cam mia de euro – si asta la periferie. E adevarat, infrastructura nu o poti compara.

      00
    • Ai dreptate la inceput, dar pacat ca ai dat-o-n balta la final. Si nu, apartamente in Paris n-ai sa gasesti cu 50.000€ nicaieri, da niste surse daca ai dat de o asemenea revelatie (numai sa fie cat de cat cu acelasi nr. de camere si suprafata). Nu mai fi suparat… Vezi orasul asta si din alta perspectiva, uita de experienta neplacuta (care clar te-a marcat) si incearca sa nu-ti tradezi mintea ingusta scriind atat de superficial… :(

      00
    • Imobiliare de Paris

      in 2007 si-a luat un amic fancez o garsioniera cu 300.000E. Fix ca o garsioniera din extremitatea Bucurestiului.
      tot in 2007 chiria pentru o camera cu un bec si o chiuveta, la 2 pasi de turn, cu buda pe hol batea inspre 5-600E
      daca voiai ceva mai bun si mai frumos, o taiai din Paris (bine, la 2 pasi de centura). 1000E-4 camere.

      Fix ca in Bucuresti.

      00
    • Imi plac mult comparatiile dintre oraselul nostru dormitor in care stam toti inghesuiti, unii peste altii, in praf si in manele, cu Parisul, Londra…

      00
  3. Mai sunt cativa factori importanti de luat in considerare: nevoia de apartamente e destul de marisoara in Ro, problema e ca mare parte din cerere nu e solvabila. Apoi mai sunt si bancile, care au cateva mii bune de apartamente si case executate silit. Problema e ca deocamdata nu vor sa le scoata pe piata decat cu taraita (e si normal, altfel ar busi preturile si mai mult). Pana nu le va spune BNR sa faca ceva cu ele, o vor duce langa asa, ca bancii-mama nu-i plac negativele in balante. Singurul care misca piata rezidentiala acum este programul Prima Casa, cat o mai tine si ala. Teoretic, daca situatia de acum continua, eu cred ca preturile la case noi vor scadea, si automat ar trebui sa traga in jos si preturile la casele vechi. Numai ca scaderea asta va fi foarte lenta.

    00
  4. La locuintele noi se vede o scadere a preturilor dar si a calitatii constructiei, probabil dezvoltatorii stiu ceva despre comportamentul clientului. Cele vechi probabil o sa urmeze tendinta celor noi.

    00
  5. In functie de zona si de dotari, sunt destule proprietati in mijlocul campului fara nici un fel de infrastructura. In Las Vegas un apartament de 2 camere la 90 mp2 il gasesti la 75.000 $ si foarte aproape de strip( 2 km de la bellagio ) nu la periferie.

    00
    • NOU
      #10

      Pentru ceva de genul as intelege sa dau banii astia. Dar pentru niste ciulini si maracini din alba, unde pe o raza de 2 km am doar babe care fac compot parca as face altceva…

      00
  6. In weekend am vizitat un prieten in Alba care a umblat dupa casa/teren vreme de circa 2 ani. Intr-un final, dupa multe cautari, a trimis vorba unui vanzator care cerea 75.000 EUR pe o casa cu doua camere (cam darapanatura, a si demolat-o si acum o reconstruieste aproape de la zero) pe un teren de 360 mp ca ii da 39.000 EUR a doua zi.
    A primit raspuns o ora mai tarziu: poti da 42?
    A putut.

    00
    • NOU
      #12

      42k pe un teren care are 20×18? Pai daca ar fi dupa mine, as fi dat atatia bani doar daca venea fisa in fiecare dimineata sa ma trezeasca.
      Inca si in Alba, un fel de ce e pe acolo in afara de faliment? Nu mai spune povestea asta pe nicaieri ca poate se oftica prietenul asta al tau…

      00
    • Pai eu zic sa mergi un pic sa vezi preturile de acolo si locul, mai bine.

      00
  7. Imobiliarele vor sta in pret in functie de procentul de bani negri sifonati din afacerile cu statul. E destul de riscant sa tii banii in banca, e mai usor sa ai mai multe propietati, prin interpusi sau pe firme fantoma, la care chiar daca pierzi ceva bani, nu te intreaba nimeni de ele.

    00
  8. Din ce ghetou rezidential de lux e poza?

    00
  9. Se incearca din nou manipularea pietei imobiliare, prin tot felul de articole pe siteuri „de specialitate” (cica) si stiri bombastice … realitatea din teren insa este alta: romanii o duc mai prost, pe zi ce trece mai prost.
    Ca mai sunt o foarte mica parte care au bani, asta este alta poveste … vorbim aici de majoritatea romanilor, aia care se trezesc dimineata si merg in fiecare zi la un serviciu… Da’ si aia sunt putini, pentru ca mai sunt si aia care traiesc doar din bani primiti de la stat (ajutoare sociale, etc)… Si sunt MULTI ! Pentru ca, aia care muncesc, macar contribuie la bugetul de stat …

    Pretul imobiliarelor este inca destul de mare comparativ cu cat ar merita ele. Pentru ca, blocurile vechi sunt EXTREM de prost compartimentate, iar blocurile noi sunt facute de mantuiala, pentru a-i prosti pe fraieri. La noi inca nu se construieste cu simt de raspundere (ma refer la locuinte, apartamanete noi, nu la vile/case/caldiri de birouri, etc)

    00
  10. NOU
    #19

    Peste un an preturile vor creste. Bancile fac reclame la creditele in lei, insa doritorii inca nu au 12 luni vechime la locul de munca.

    00
    • am vazut si eu reclamele la care te referi. uite un link:

      https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/nota-de-plata-a-curateniei-sistemului-bancar-se-anunta-usturatoare-erste-a-anuntat-ca-bcr-reintra-pe-pierdere-12897394

      ce distractie o sa fie in perioada asta imediat urmatoare cand bancile o sa-si curete bilanturile

      00
    • NOU
      #21

      @un_oarecare
      poate peste un an lumina preturile vor creste. tu crezi ca este sufiecient, ca bancile sa-si promoveze creditele si gata, preturile au si crescut. in cazul asta te lasam pe tine sa cumperi toate casele. piata inseamna cerere si oferta, nu doar oferta. si cerere solvabila…. una e sa vrei si alta e sa poti. nici in urma cu 6-10 ani nu putea nimeni, dar prostii au pus botul la credite si s-au indatorat pe viata. rata a crescut, pretul apartamentului achizitionat a scazut si scade in continuare si prostul ramane tot prost. iar asta inseamna o lectie invatata pentru multi doritori de case.
      pe langa factorul „potenta finaciara” mai sunt multi factori de luat in calcul la achizitia unei locuinte. cum ar fi suedejii, mizeria, manelistii, transportul in comun infect, blocurile urate, triste, canii fara stapan si in general tot ce inseamna calitatea vietii dintr-un oras anume.

      @dan
      sa compari Parisul cu Bucurestiul este ca si cum ai compara un mar de aur cu unul putred. e lipsit de sens.

      00
  11. 1. Ar fi interesant de știut din ce poziție se comentează aici.
    Tare mi-e teama că o parte mare dintre cei care fac predicții aici nu sunt deloc potențial clienți solvabili.

    2. „prețurile imobiliarelor” e un concept prea vag, ptr că amestecă locuințele pe care nu le vrea nimeni (și al căror preț nu va mai crește), cu locuințele pe care le vor mulți (și își vor permite să liciteze imediat ce prind curaj / economia iese din amorțeală)
    Pe scurt, pot scădea prețurile, dar nu la locuința pe care ți-o dorești tu.

    00
    • Uite eu ma gandesc sa achizitionez ceva, mai mult pentru a nu tine banii in banca.
      Insa prefer sa mai astept pentru ca preturile n-au unde sa se duca decat in jos.

      Nu sunt bani in piata, bancile nu crediteaza, investitiile straine sunt aproape de 0 in comparatie cu 2008.
      In conditiile astea pretul general nu poate decat sa scada.

      Ca mai sunt si exceptii, da, asa e. Gen locuintele facute in ultimul an.
      Insa pretul terenurilor, si al imobilelor cu o vechime de cel putin cativa ani, nu au alt sansa decat sa se duca cu pretul in jos.
      Ce motiv ar avea sa creasca?

      00
    • @D.O.
      Și în 2009 au fost locuințe pe care le voiau mulți, și tot au scăzut prețurile. Și la fel în 2010, 2011, 2012, 2013.

      00
    • NOU
      #25

      ai o „logica” de „neo”agent imobiliar…:)))
      de la dorinta la putinta….. e cale de vreo 10-15 ani de crestere economica reala, solida. sunt zeci de argumente pentru scaderea preturilor si niciunul pentru crestere… le stim cu totii, doar ca unii nu vor sa accepte realitatea.

      00
  12. Imi pare rau ca nu mai gasesc articolul din ZF, dar de curand numarul de credite „Prima Casa” a scazut sub numarul de credite imobiliare acordate normal, la BCR. Faptul asta era privit in articol ca un semnal ca minimul de pret a fost atins. Nu stiu in cat timp si cat de mult piata isi va reveni, dar eu cred ca tinerii cu studii continua sa ramana in orasele universitare (nu se intorc acasa la parinti), deci cel putin aici nu vad o scadere a cererii.

    00
    • Bine spus, singurele pieţe imobiliare reale sunt centrele universitare care atrag studenţi din care o mare parte se va stabili acolo. Asta atrage implicit firme mari, care vor plătii salarii cu care se vor putea permite credie pentru imobiliare.

      În rest e doar apă de ploaie. Să am bani cash de investit în imobiliare (ca investiţie, nu să locuiesc acolo) aş lua doar în Cluj, Timişoara, Bucureşti, poate Iaşi, poate (e totuşi oraşul unde Fenechiu face legea cică).

      În rest va scădea tot în continuare, în afară de acestea, pentru că tinerii ori se mută în aceste oraşe universitare, ori nu vor avea salarii cu care să-şi permită ratele din oraşele natale. Simplu.

      00
    • Sa vedem ce preturi vor avea apartamentele in Zimnicea, Scornicesti sau Rosiorii de Vede. Am vazut anunturi cu 7-10 mii euro apartamente cu 2/3 camere. Probabil vor ajunge ghetouri pentru oamenii strazii.

      00
  13. NOU
    #29

    Catralioanele de tinerii cu studii care vor cumpara nenumarate apartamente sunt de fapt sub 90.000 la numar in acest an si scad de la an la an. Ma refer la cei care au luat BAC-ul. Iar tu „nu vezi aici o scadere a cererii” :) Habar nu am pe ce te-ai bazat Mihai D cand ai scris tampenia asta, sa-mi fie cu iertare. Asa ca mai taie din ele…

    00
    • @ Cetateanul Onest
      Daca ramaneai la prima propozitie se chema ca ai un argument. Daca ti se pare o tampenie, bine, tu esti mai destept. Happy?

      00
    • NOU
      #31

      Ok, imi cer scuze pentru ironie. Hai sa discutam serios. Nu are importanta daca eu sunt sau nu mai destept.

      1. De ani buni scade numarul elevilor care intra la liceu si care termina 12 clase (datorita natalitatii scazute de dupa 89).
      2. In acelasi timp scade si procentul celor care dau si iau BAC-ul. Exceptie face 2014, in care aparent procentul a crescut cu 3%. Dar vezi acum in 2014 cat de putini s-au inscris si apoi prezentat la examen. Vorbesc de valori absolute. Deci numarul viitorilor studenti e in scadere continua de ani buni ca si popendulatia romaniei de altfel. Uite un grafic gasit in 10 secunde la o simpla cautare pe google:

      De unde rezulta aceasta crestere a cererii? Numarul tinerilor care vor studia si mai apoi vor obtine slujbe bine platite pentru a-si permite locuintele de care vorbim e din ce in ce mai mic. An de an!
      Da cerere va fi in continuare, dar in valori absolute, ea va fi mai mica.
      Si tot in valori absolute, numarul locuintelor e cel putin constant din 2008-2009 incoace. Asta daca nu cumva a mai crescut. Tot mai apare un bloc nou la vreo 2 ani ici-colo (vorbesc de Bucuresti dar probabil e valabil si in alte centre universitare)

      00
    • Am zis „nu vad o scadere a cererii” in orasele universitare. Nu am zis „rezulta o crestere a cererii”, nicidecum. Sunt constient ca popendulatia e in scadere, ceea ce am vrut sa spun ca popendulatia cu studii nu se intoarce acasa. Asta inseamna o scadere si mai accentuata in orasele mici, pe cand in orasele universitare ma astept ca cererea sa ramana constanta. Altfel, argumentul tau este valid.

      00
    • NOU
      #33

      Da, am vrut sa spun un lucru si a iesit altceva. Intr-adevar nu ai spus ca vezi o crestere a cererii. Dar eu spun altceva: eu vad o SCADERE a ei. Nu in urmatoarea luna, dar in 2-3 ani. Cand vor termina facultatile primii studenti care provin din generatia „supraveghere video la BAC”.

      00
  14. Preturile apartamentelor comuniste gen pestera au o singura directie: in jos. Din mai multe motive: timpul lucreaza clar in defavoarea lor, prost gandite, prost compartimentate, prost izolate, miros de muraturi pe scara, babe si mosi care vor sa faca economie la caldura, miros de vechi, de statut, apa si miros de fecale la subsol, au trecut deja prin cateva cutremure majore, au structura de rezistenta deja slabita, au aparut in ultimii ani zeci de mii de apartamente noi la cheie la acelasi pret care concureaza direct cu apartamentele vechi. Din partea mea, sa tot scada, pentru ca in perioada in care mi-am cautat apartament, am dat numai peste cosmelii ai caror proprietari traiau inca in reminiscente comuniste si aveau impresia ca un rahat de apartament fara nici cea mai mica imbunatatire (doar ca sa nu te ploua in cap) valoreaza enspe mii de euro, dupa ce l-au luat aproape gratis de la ICRAL. Ura si la gara, mi-am luat apartament nou, la cheie intr-o zona limitrofa din Bucuresti in care am acces rapid la metrou (IMGB – Dimitrie Leonida), zona in care s-au construit si se vor construi zeci de ansambluri rezidentiale, majoritatea vandute in stadiul de proiect. M-as bucura tare mult ca taxele de proprietate, gazul si toate utilitatile sa inceapa sa ii arda la buzunar, pentru ca momentan o cosmelie comunista nu cere de foame, dar o sa ceara in viitorul apropiat. Si atunci vor vrea sa vanda, vor scadea pretul, dar putin probabil sa isi gaseasca cumparatori.

    00
    • Eu am mai auzit ca e importanta si locatia…dar cand nu ne permitem ne luam apartament cu bucataria in dormitor…si ne spunem ca e bine. Daca gaseste cineva in bucuresti un apartament ”comunist” finalizat intre 88 si 92 mai ieftin decat garsonierele alea cu 1 dormitor de la leonida…e foarte tare.

      00
    • Dar cine a zis ca mi-am luat apartament cu bucataria in dormitor? :)
      Apartamentul meu imi ofera un grad de confort net superior celui comunist. 3 camere cu suprafata de 85 mp (fara balcoane!), asa ca despre ce vorbim aici?
      Si in cazul in care nu ai aflat, multe din acele apartamente intre ’88 si ’92 sunt praf din punct de vedere al executiei constructiei si materialelor folosite. Perioada post-cutremur ’77 deja incepuse sa isi piarda din importanta, s-au construit blocuri pe banda rulanta pentru muncitorime, fara nicio orientare spre putin confort.
      Eu fac 6 minute de mers lejer pana la metrou, si am linie directa spre Unirii – Victoriei – Pipera, fac 15 minute cronometrat pana la Unirii cu metroul. Tu cat faci pana la metrou din apartamentul tau comunist? :)

      00
    • Asa e, din cauza asta jumate din Bucuresti s-a mutat in Ilfov in ansambluri rezidentiale noi: Militari Residence, Bragadiru, Prelungirea Ghencea, Soseaua Alexandriei, zona Trapezului, Popesti Leordeni si lista poate continua!
      Probabil esti fericita proprietara a unui apartament comunist cu suprafata meschina. Dar ai buletin de Bucuresti :)))
      Eu vad situatia in felul urmator: daca va uitati cu cat a crescut popendulatia Ilfovului in ultii ani, o sa ramaneti uimiti! Din ce in ce mai multi prefera sa renunte la cosmeliile comuniste in favoarea unor apartamente noi si decente, sau case construite la cheie sau in regie proprie. Deja foarte multe blocuri din cartierele comuniste sunt ghetouri, multe vor deveni ghetouri, lumea a inceput sa se orienteze spre cu totul alte tipuri de apartamente. Dintre colegii mei de multinationala, cred ca 90% si-au cumparat in ansambluri rezidentiale noi si nu in blocuri vechi. Asta spune ceva!

      00
    • Nicu, n-am nimic cu blocurile din zona, dar cu siguranta locatia se reflecta in pret. Trebuiesc puse niste intrebari aici. Ce facilitati sunt in zona? Ce infrastructura este? Cate scoli/gradinite decente sunt? Cate parcuri/locuri de joaca?

      00
    • Mihai, vorbim de o zona periferica in plina dezvoltare, asa cum a fost cartierul Militari, de exemplu, prin anii ’70. Gradinite sunt, farmacii sunt, clinica medicala exista, centru spa si piscina exista, hypermarketuri sunt, Sun Plaza e foarte aproape, parc exista spre Sos. Oltenitei, insa eu prefer sa merg in Tineretului sau Brancoveanu deoarece ajung foarte repede. Iar copiii se vor duce la scoli bune in Bucuresti, ca de asta am ales zona cu metrou.

      00
    • In plus, as vrea sa le las copiilor mei un apartament spatios care la vremea respectiva sa aiba 30 ani vechime si nu 80, cu bulina rosie aferenta.
      Inca un fapt constatat: am cunostinte care si-au vandut apartamentele comuniste (greu, au stat luni in sir pe piata cu ele) si s-au mutat in Ilfov la vila.
      Lumea incearca sa scape de apartamentele comuniste. Asta e tendinta, chiar daca unora nu le convine noua realitate a pietei imobiliare. Uitati-va la statisticile de pe anuntul punct ro sa vedeti cu ce procente a crescut numarul apartamentelor scoase la vanzare.

      00
    • in general (in medie, daca vrei) apartamentele noi sunt mai proaste ca cele vechi dintr-un singur considerent: sa aiba acelasi pret ca cele vechi.
      de fapt situatia e ca in berlin in sensul enclavizari locuintelor (nu mai am link-ul, era un articol care zicea ca apartamentele scumpe se vor scumpii si cele ieftine, de la periferie se vor ieftinii)

      00
    • Nicu, eu am impresia, ca tu încerci sa te convingi singur, ca mutarea in Popești-Leordeni nu a fost o greșeală.

      00
  15. Lol….ca sa vezi cine scoate capul pe geam si priveste de jur imprejur

    E clar ca nu esti bastinas…localnic, mitic, epic…rusinea natiei.
    Eu sunt. Ma bucur ca tu ajungi mai repede decat mine oriunde. Eu stau langa marriot si e ok pentru mine.

    Nu am nici un interes imobiliar. Nu am luat apartamentul de la comunisti. O sa fie un soc pentru tine dar la sfarsitul anilor 80 si nu numai oamenii isi puteau lua apartamente in proprietate platind rate ca si acum.

    In rest nu incercam sa te contrazic cu nimic…doar ca nu imi plac bucatariile open space. Altfel stiu ca nu conteaza locatia dar daca ar da cineva apartamente moca (cum a indurat saracul Piedone) la Unirii toti aia din ansamblul tau s-ar calca in picioare…

    00
    • Corect, apartamentele din anumite zone isi vor mentine valoarea. Eu ma refer la marea majoritate a apartamentelor comuniste, si anume cele din cartierele-dormitor: Titan, Drumul Taberei, Pantelimon, Crangasi, Berceni, Aparatorii Patriei, Rahova etc. Pentru ca alea sunt apartamentele-tinta pentru Prima Casa, si nu cele de langa Marriot sau cele de pe Decebal care sunt vandute cu muuulte zeci de mii de euro.
      Nu stiu de ce traiesti cu ideea ca in ansamblurile rezidentiale noi bucatariile sunt open-space :) Te inseli, dar fiecare cu ideile lui.
      Uite ca nu se mai dau apartamente moca si tatucul Ilici nu o sa se mai intoarca, asa ca fiecare se descurca cum poate.
      Eu doar am constatat faptul ca din ce in ce mai putini se orienteaza spre apartamentele vechi de peste 40 de ani, cu instalatiile praf, cu tot disconfortul aferent. Lumea a inceput sa gandeasca altfel si se vede. Nimeni nu mai construieste in ziua de azi un ansamblu rezidential fara sa aiba certitudinea ca il va vinde.
      Boom-ul imobiliar nu se va mai intoarce, dar nici scaderi cum au fost in 2009 nu vor mai fi.
      Si apartamentele comuniste au soarta pecetluita! Probabil urmatorul cutremur major va fi un factor decisiv.

      00
  16. Nu stiam ca te inflamezi asa de tare. Una dintre firmele care a facut proiectul pt metropolitan de exemplu este a unui cunoscut asa ca pot sa iti spun ca macar l-au respectat. Mai multe nu stiu. Deci o alegere insipirata tot ai facut
    In fond unde sta omul e o problema personala influentata de mai multi factori. Nu stiu pe cine incerci sa convingi?
    ti-ai luat apartament acolo…be happy

    00
    • Nimeni nu s-a inflamat, insa mi-am adus aminte de aroganta proprietarilor de apartamente comuniste de pe vremea cand imi cautam apartament, de tupeul incredibil si lipsa de argumente (cand incepeam sa le arat problemele la instalatie, peretii strambi, finisajele facute de mantuiala etc) – toate astea scad preturl proprietatii. Pe principiul „decat sa il dau pe degeaba (a se citi pe 50.000 euro), mai bine ii dau foc!” Ei bine, sper din suflet sa ramana cu un sac de moloz in locul apartamentului, ca sa nu mai ramana cu frustrarea ca l-a dat pe degeaba. Oricum m-am lamurit repede cum sta treaba cu apartamentele comuniste si am inceput sa imi caut in ansambluri rezidentiale noi. Stiu ca Metropolitanul este construit bine, la fel si altele de prin zona. Unii dintre noi sunt si ingineri cu ceva experienta in constructii si stim sa facem diferenta intre materialele folosite pe vremea lui nea Nicu si materialele de acum.

      00
    • In plus, am urmarit tot procesul de executie a constructiei, de la turnarea fundatiei si pana la finisaje. In momentul in care mi-am rezervat apartamentul, mai erau disponibile doar cateva apartamente in ultimele 2 blocuri din ansamblu, si ei nici macar nu incepusera sa toarne fundatia la blocul 2.
      Prin urmare, pseudo-argumentul „dar pe vremea lui Ceausescu blocurile se construiau cu simt de raspundere, nu ca astea noi din ziua de azi” este zero pentru mine.

      00
    • E dreptul lui sa ceara cat vrea. Libertatea implica si sa ai dreptul sa te comporti ca un idiot si sa ceri cat vrei pe bunul tau si de ce nu, sa nu iti dea nimeni.

      00
  17. @zoso vezi stirea cu EBS. Apoi vezi cat e rata de neperformante. Apoi vezi ce zicea Cinteza. Apoi vezi corecția ce urmeaza sa aiba loc pe BVB. Apoi uitate putin pe ce zicea Deutsche Bank – cu privire la latenta crizei in Romania si vei concluziona ca prin nevalorificarea activelor cu probleme bancile doar au amanat momentul 0.

    00
  18. @Nicu si @oarecare, apartamentele noi sunt multe de toata jena. Gen temelie turnata iarna fara aditivi in beton. Cele mai ieftine materiale. Gandire cretina cu stalpi prin casa sau grinzi super aparente. Am vazut vreo 50 ca imi caut in perioada asta si nu am gasit 1 sa aiba camerele dreptunghiulare fara grinzi si forme retarde gen trapez, elemente de sustinere prin casa samd.

    Iar la 2C suprafetele sunt jenante. Daca gasesti vreo bunaciune pe strada nu aveti loc nici in cada simultan :))

    Si repet partea aia cu constructie proasta. Stau in 2C fond 2013. Gresia crapata (tasata) in baie mici urme pe tavan gen rugina hnde se îmbină sub tencuiala placile de rigips, parchet marca zdrenturici cu urme din primele 3 luni, schimbat de 3 ori deja furtunul de la dus si nu sunt elefant, schimbat baterii si prize, rupt de la vant aia de tantari de la usa de balcon, tencuiala decorativa de pe cladire cade, samd. Asta e calitatea. De bine de rau blocurile vechi au rezistat 30 ani. P-astea noi le vad la reciclat in 15. Orice calcul cu inchiriere si amortizare in 30 ani e nerealist ca in 15 ai reconditionare masiva.

    00
    • Emil, nu generaliza! Sunt blocuri noi bine construite, verificate si reverificate!
      Nu stiu unde stai tu, dar eu nu am pereti interiori de rigips. Izolatia termica si fonica este foarte buna. Proiectul si materialele au fost verificate personal de mine si de altii ca mine. Nu exista o constructie perfecta, insa importanta este structura de rezistenta, tipul de beton si fier folosit, armaturile, iar finisajele sa fie decente, ca la categoria lux deja vorbim de altceva.

      00
    • cine dreaq’ mai baga vreo bunaciune in cada in 2014?

      00
  19. Treaba sta cam asa: in 2002 am cumparat o garsoniera confort 2, cu 4400 de dolari. Bucuresti, Titan, bloc de garsoniere, nerenovata, ABSOLUT NICI O IMBUNATATIRE. 4400$.
    Peste numai 3 ani, o garsoniera echivalenta ajunsese 8000$, si se dadea ca painea calda. Stiu asta pentru ca incercam sa-l lamuresc pe un prieten de-al meu sa-si ia, ca preturile se tot duceau in sus. Omul avea ceva economii, si-l tot bateam la cap sa faca ceva cu ele. Nu a facut. A mai stat in chirie 10 ani. Asa ii trebuie! Ma rog.
    ––––––
    Stiti ce salariu aveam in 2003? 100$. Munca de birou, salariu peste medie. Profesorii aveau salariul pe la 2 milioane de lei vechi.
    Am dat, deci, 44 de salarii pe o garsoniera in care, cand faceai dus, apa se infiltra in peretele comun cu camera.
    Zona era MIZERABILA, nu venea apa calda ca jegosii nu plateau, la parter un suedej isi facuse un chiosc… numai betivi si tarani. Deh, muncitorii de la „Faur”.
    Intre timp zona s-a curatat, a aparut Auchan, suedejul cu chioscul a fost demolat, pentru ca era constructie ilegala – pe locul ramas liber s-a facut un parc, jegosii au cam plecat si s-au mutat oameni tineri… acum nu e chiar rau.
    ––––––
    In concluzie, cand vorbiti de scaderea preturilor, incercati sa fiti realisti.
    Nu trebuie sa compari pretul din 2014 cu pretul din 2002. Trebuie sa compari NUMARUL DE SALARII.
    Nu poti da pe 2 camere 120.000 de euro, ca nu esti tampit, dar nici sanatos nu esti daca tu crezi ca va ajunge inapoi la 10.000, cat era in 2002. Nu poate, ma, o casa sa coste 10-20 de salarii.

    00
    • Prietenul tau a stat 10 ani in chirie, insa poate cumpara acum un apartament cu 12 ani mai nou, pe cand garsoniera ta este cu 12 ani mai veche, adaugati la vechimea propriu-zisa.
      In rest, perfect de acord, daca vorbim de Bucuresti si de orasele mari. Dadeam mai sus un exemplu cu apartamentele din Zimnicea care se vand pe cateva mii de euro, practic cat o masina SH.

      00
    • Nicule, 10 ani in chirie la 150 de euro (pun un pret mediu) inseamna pe la 18.000 de euro. Atat a dat omul in astia 10 ani. Putea sa ia casa cu 8.000, atunci, si acum se muta la ceva mai mare si o inchiria.
      Asta e cazul meu, de fapt. Nu mai locuiesc acolo, dar uite ca ma ajuta niste bani, lunar.
      E cu 12 ani mai veche… sa mai tina 20 de ani si sunt multumit. Ca valoare, s-a amortizat de mult.

      00
    • P.S.: Si chiar daca e cu 12 ani mai veche, crede cineva ca as da-o cu 5000 de dolari, ca atat a costat in 2002? :)
      5000 de dolari ii fac, azi, in 5 luni. Si un proaspat angajat (cu studii superioare) in Bucuresti, ii face intr-un an.
      Si daca ne gandim la valoarea banului, ce mai faci azi cu 5000 de euro (sa spunem euro)?
      –––––––––
      Eu am dat pe casa 44 de salarii. Aveam experienta 3 ani de munca.
      Unii proaspat angajati, in Bucuresti, au pe la 500 de euro.
      44×500 = 22.000. Cam cu atat se vinde in zona unde am eu garsoniera. Si stai, cu 22.000 se vinde confort 1, baie cu cada, nu ragalie ca la mine.
      So, fata de 2002, CA NUMAR DE SALARII, piata a scazut. :)

      00
  20. Iti trebuie doar bun simt ca sa identifici o buna imobiliara, si implicit cum o sa evolueze preturile la imobiliare:
    Te intrebi doar „Oare cine dracu poate sa stea intr-o locuinta ca asta?” si „Oare cat castiga de-si pemite asta?”
    Fapul ca sunt indivizi (milionari) care-si permit sa tina locuintele goale/ nevandute/neinchiriate este irelevant in context. Apartamentele alea care valoreaza 0 lei nu fac parte din piata pentru ca nu-s de vanzare. Cand or sa fie de vanzare o sa fie la pretul corect.
    Revenind la intrebare:
    – pretul locuintelor depinde enorm peste tot in lume de infrastructura pusa la dispozitie. Casiera de la Cora – care locuieste si ea undeva – locuieste inr-un apartamnet cu acces la transpotul in comun, chiar daca apartamentul pare – si este- o cocina. Pretul corect al apartamentului mediu este strans legat de venitul mediu real.
    1 locuinta familiala medie=5 venituri falimiale amedii anuale.
    Daca o treime din venit se duce pe plata locuintei vor fi necesari 15 ani +inca pe atat pentru dobanda pentru a plati locuinta. Adica o viata de om activ.
    Daca raportul trece de 5 inseamna ca sunt asteptari la mai bine ( de exemplu: o sa creasca venitul, o sa faca metrou, o sa puna gaze, o sa vina rusii, etc).
    Daca raportul trece de 7 e clar o bula imobiliara.
    In vremurile bune de prin 2009 raportul asta a ajuns cam la 15-20.
    Acum raportul e undeva pe aproape de 6.
    O scadere a masiva a pietei nu o sa mai fie. (trebuie sa exlcud din nou cei care au uitat sa „actualizeze” pretul la care pe care ei spun o „vand”).

    00
    • „1 locuinta familiala medie=5 venituri falimiale amedii anuale.”
      Mai precis, 2x12x5 = 120 de salarii.
      Daca ne gandim la un 500 de euro (am in cap suma asta pentru ca asta e mediul in care ma invart, unde absolventii de facultate atat iau. Si 500 de euro e ceva mediu, ca salariu in Bucuresti).
      Locuinta medie = 2-3 camere confort 1, in zona OK.
      120 de salarii = 60.000 de euro.
      –––––> Sunt plecat din tara, dar cam asa cred ca sunt preturile, nu?

      00
    • Mai pune si dobanda catre banca, si o sa ajungi pe undeva la peste 100 mii euro. Putini dispun de cash!

      00
    • Vrei ca proprietarii sa contribuiasca la banci, sa suporte ei dobanda? LOL! In 2002 nu era „dobanda la banci”?

      00
    • la 60,000 EUR credit (cum zice colegu’ cristi) platesti 300-400 EUR rata lunara
      dupa plata altor cheltuieli fixe (intretinere, curent, transport, internet, cablu, telefon) ramai sa mananci biscutzi cu ceai toata luna

      00
  21. Si cat era dobanda in 2002 si cat este acum?!

    00
  22. Eu zic ca mai e loc destul sa scada preturile – uita-te, spre exemplu, doar in orasul in care stai acum: la un pret mediu de 750-800 euro/mp suprafata utila pentru un apartament nou, a aparut deja un dezvoltator care sparge piata cu preturi sub 600 de euro. Iar daca o garsoniera veche ajungea, acum 8 ani, si pana la 35000- 40.000 euro, acum gasesti lejer la 20.000.

    00
  23. As merge pe varianta ta, cu scaderea. Deteriorarea apartamentelor este clara, de necontestat. Si mai e ceva: blocul care acum 5 ani era vechi de 40, acum are 45 de ani, si peste 5 ani o sa aiba 50. Mai vine (Doamne fereste!) un cutremur de 6-7 grade, mai apare o crapatura, mai cade o fatada. Cum sa ceri la fel pe apartamentul ala care devine tot mai mic si in care trebuie sa bagi tot mai multi bani in raport cu noile apartamente (care sunt tot mai multe) ?

    00
  24. Eu cred ca locatia valoreaza foarte mult in imobiliare. Cel mai mult chiar. Am stat o perioada in Berceni si cand mi-am cautat casa m-am uitat si pe la cele noi din Popesti. Noi, frumoase, 65-75 mii euro, in general mai mari (nu neaparat am vzt 3 camere si la 65 m2), langa metrou si atat. Parcuri canci, scoli bune nu, gradinite nu, magazine mici putine, Sun Plaza doar cu masina/metroul, inundatii, fose, impresia de santier perpetuu, catei gramada, , priveliste la CET Sud, copii chiar daca ai metrou nu o sa-i trimiti singuri la scoala la 6 ani (bona e pe bani…). Chiar daca am dat mai mult (80 mii) am preferat bloc din 89, 3 cam 74 m2 mai in oras intr-o zona mai buna. E si scoala, si metrou, si parc, si magazine samd. Arata ca in oras nu la tara… Poate Popestiul se va dezvolta in 10-20 ani poate nu… Poate devine o zona frumoasa gen cartier occidental, poate devine un ghetou. Depinde. Am luat acu un an si nu regret deocamdata. LOCATIA CONTEAZA!

    00
    • Bogdan, tu cum iti trimiti copiii la scoala? Nu tot cu metroul? Au scoala la coltul blocului? Au cumva bona care sa ii duca la metrou? Ma indoiesc. Asa si copiii mei. Iau frumos si civilizat metroul si se duc la o scoala buna din Bucuresti.
      Santier va mai fi maximum 1-2 ani, pentru ca deja nu prea mai sunt terenuri libere.
      Eu sunt oripilat de blocurile comuniste, nici nu vreau sa mai aud de asa ceva, insa fiecare isi cunoaste prioritatile in viata. Oricum in 10 ani Bucurestiul se va extinde pana dupa centura, vor aparea cartiere noi, iar blocurile comuniste vor ramane ghetouri.

      00
  25. Majoritatea vanzatorilor nu pricep un lucru simplu: pretul e dictat de cerere si oferta. Tii la pretul ala exorbitant visat noaptea fara sa ai ofertanti, devii din vanzator visator. Si dau un caz concret: Brasov, apartament de 4 camere in zona Astra, pe strada Muncitorilor (Vali, tu s-ar putea sa stii pe unde). Expertiza judiciara in 2004, 10750 de dolari. Pe piata, tot p-acolo, intre 11000 si 15000 in functie de zona, prin zona aia 3 la 11-12 mii. Anul de gratie 2007: „oferte” la 100000-120000 de euro pe zona respectiva. Al meu vecin a vandut in decembrie 2007 trei camere cu 97 de mii. Intrebarea logica zic eu: ce anume s-a schimbat in privinta locatiei (adica tara, oras, infrastructura, oportunitati de afaceri, locuri de munca, cladire, pozitie si ce mai vreti voi) in aia 3 ani incat sa merite sa platesti acea suma pentru a locui in Brasov in 2007 mai mult decat in 2004?
    Epilog: Acel 4 camere s-a vandut in iunie 2009 pentru 65000 de euro pentru a se face mutarea la casa. Da, stiu, am ratat „imbogatirea” si am fost un bou ca n-am tinut la pret. Vecinu’ de la parter, pe aceeasi structura, cerea destept 75 de mii in 2009. L-a vandut in 2011 pe 53000, da’ macar si-a gadilat orgoliul ca eu mi-am luat teapa in 2009.

    00
  26. Revin cu o informatie, ca uitasem: se vinde in Brasov vila de peste drum de cimitirul municipal. Strigarea la 65000 de euro. Teren 500 mp, sandramaua din 2008, 294 construiti, P+M, 7 camere, 3 bai, bucatarie, beci, garaj, depozit de lemne pentru centrala pe lemne. N-are gaz. Si nici net. Are in schimb 3 balcoane, pentru aia care au ca fetis sa aiba si balcon la curte. Se negociaza, cica mai lasa ceva. Acum, ca poate in iarna ceva mai mult. Eu n-as lua-o nici cu 20. Pe considerentul ca oferta privind hania nu se adreseaza unei familii de 2 persoane si nici nu achiesez la considerentul ca poate voi presta iepureste intru inmultire pe viitor si e bine sa-mi rezerv pereti din vreme iar iepurasii vor convietui si vor presta tot acolo. Deci, mai scad.

    00
  27. Din proprie experienta, tendinta este de usoara scadere.Proprietatile din zonele mai bune au o rata de scadere a pretului de vanzare mai mica, dar constanta.
    @Zoso: 38.000 3 camere…probabil ca are in jur de 50mp, si daca e in Bucuresti, este in zona Luica sau Rahova…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)