Măgura ca etalon al parcului auto român

Am luat-o la pas prin Măgura, să facem poze, să ne dezmorțim, din astea. Pentru cei care nu știu, satul ăsta e pe niște dealuri/munți, drumul e neasfaltat, se circulă pe o bandă jumătate, e complicat. E foarte pitoresc, toată lumea care ajunge aici e încântată de peisaje.

Doi faze de subliniat aici.

Unu. Ne-am oprit într-o alveolă aflată după o curbă, să ne tragem sufletul, să facem poze. Destul de dubioasă curba, mi-am dat seama de asta după prima mașină căreia i-a murit motorul. În curbă. În mers. Meh, e Vectra din aia veche, poate de asta. Dar nope, au mai pățit la fel și un Scenic și un Focus.

Doi. La un moment dat, ajungem la o bifurcație, noi mergeam în jos, dar exista un drum și în sus. Pentru cei care veneau din jos și voiau să urce, era un ac de păr destul de pieptiș. Aceeași fază. Motor mort. Râcâit cu burta pe jos. Și asta în cinci minute, nu juma de oră.

La prima vedere, românul nu știe cât de înaltă e mașina lui și cum să nu o înece. Ar fi prea ușor să vorbim de cutia manuală. Mult prea ușor. O jumătate de oră de mers pe jos cu mașini trecând pe lângă tine într-un sat de munte oferă o imagine foarte bună a parcului auto român. Nu doar oameni care nu-și cunosc mașinile, ci și mașini în stare dubioasă, unele dintre ele la un pas de a lua foc (și vedeți asta săptămânal pe șosele).

Ce face Măgura e să bage îndoiala în mințile pasagerilor, că șoferii știu ce hârb conduc.

magura-munte-nov2020

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

54 comentarii

  1. Cand te gandesti ca majoritatea sunt si diesel, parca e si mai grav ca opresc motorul.
    Si cu racaitul pe jos, eh, asta e, uneori nu ai de ales. Si nici grav nu e, am intrat cu masina (Megane) pe drumuri pe care nu aveam ce cauta, de nenumarate ori, inca merge :))

    00
  2. Nu fi rău…. Vor sa simtă masina cât mai bine cu manuala…chiar și când moare.

    00
  3. Mi s-a întâmplat același lucru lângă, în Peștera. Mergeam în spatele unui hârb care abia își mișca tabla. A fost totuși mai deștept decât alții. Când a văzut că s-au strâns alte 3 mașini în spatele lui, a tras pe dreapta și ne-a lăsat să trecem.

    00
  4. In aceeasi nota mergi pe transalpina si ii vezi cu masini chiar si 2010+ care trag pe dreapta ca nu mai au curaj sau cine stie ce probleme ii apuca…. Mai gasesti un idiot cu un duster care lasa 5kg de fum la fiecare curba. Altul care in curba pe urcare pune frana. Pe coborare toata lumea mergea din frana. Am zis ca ma bucur de peisaj, am injurat fiecare metru din drumul ala. Iar eu eram cu un Opel din 2000 cu inca 4 persoane si bagaje.

    00
    • Cu orice masina in stare buna urci pe orice drum public. Nu conteaza ca ai motor de 1 L sau de 5. Doar sa nu fii cartof la volan.

      00
    • Poate aia cu masini 2010+ care trag pe dreapta vor sa vada peisajul si din afara masinii, iar aia care franeaza inainte de o curba (fie ea si pe urcare) inseamna ca nu merg cu 20-30km/h toata Transalpina. La coborare in schimb n-am ce sa argumentez, cred ca 90% dintre soferi fac asta si de fiecare data ma intreb care din ei ramane fara frane si se duce pe coclauri.

      00
    • Alin,

      Deci tu cu opelul tău din 2000, erai deranjat cam de orice altă mașină de la TA.

      Aici e vorba doar de frustrare.

      Am observat oricum, cu cât e mai veche mașina, cu atât sunt bășinile mai mari (muzica tare cu geamurile deschise, plecat cu scârț, etc).

      E un drum pe care ajung și oameni simpli care vor sa se bucure de peisaj și condus (mai bun sa mai prost), nu doar profesioniști adevărați ca tine.

      00
    • @Alin iti recomand niste crema de galbenele :)) miroase a ars pana in Berceni

      00
    • Dacă vrei să vezi peisaje și nu știi să conduci atunci cum te bucuri de ele? Mergi pe jos

      00
    • Pe coborare cu o benzinara mai noua, nici nu ai cum fara frana.

      Astea cu injectie directa si turbo nu prea mai fac frana de motor.

      00
    • Daca ai benzina turbo automata cum faci frana de motor?
      Aceeasi intrebare si pentru diesel turbo automat.

      00
    • iei piciorul de pe accelerație.

    • @Pyro la 11.7:1 raport de compresie la TSI e suficient sa o treci in M. Eventual in a 2-a. Pe DSG. Valabil si pentru TDI. Daca e hibrid o bagi in B.
      La convertizor de cuplu sau CVT n-am idee cum se face pentru ca… prefer manuala in cazul asta :))

      00
    • @zidanne: la CVT treci in mod manual (daca ai) si setezi treapta inferioara necesara. Testat pe un Mitsubishi ASX.

      00
    • Adica voi ii intelegeti pe aia care la urcare merg constant iar in curba pun frana sa ii dai din a 2a in a 1a ?! Cand poti urca linistit doar cu a 2a…

      Nu am nicio frustrare dar cand vrei sa te opresti de poze – dai semnal, te tragi pe dreapta si sanatate. Nu te opresti in curba si ii dai a 1a. Sau am o frustrare cand ii vad ca lasa ceata de fum in spatele lor ?

      00
    • Eu am convertizor, iar cand iau piciorul nu prea se opreste, iar daca urca prea mult in turatii schimb automat.
      Asa-mi trebuie daca nu simt masina :(

      PS: Nu stiu daca e TSI, e un motor Citroen 1.6 PureTech.

      00
  5. Na, ce sa-i faci romanului daca si la urcare face economie cu 2000rpm? Vezi ca nu mai poate masina? Retrogradeaza. Interesant cum de eu pot urca 16% cu 140cp la o masina de peste o tona si jumatate pe benzina, e adevarat, urc cu tr1 dar urc fara sa se balbaie rasnita.

    00
  6. Credeti ca sutele de „anunturi” de pe toti bolovanii transalpinei sunt pur si simplu intamplatoare pe acolo? :)

    00
  7. in weekend in loc de DN1 am mers pe targoviste si ne-am oprit prin moeciu pentru o plimbare.

    Ne oprim intr-o zona sa ne uitam dupa ghebe. Seria 5 mai vechi oprit langa noi da sa plece, trage bara.

    Prin moeciu se plimba un suv-ulet taraind scutul.
    Plin de amuzanti.

    In alta ordine de idei salata de ghebe e 10/10.

    00
  8. Mai is aia care cred ca strica masina daca urca cu tr1 si mai degraba circula cu tr2 patinand incontinuu ambreiaju. Ai fi surprins sa vezi cate masini de flota is cu scuturile rupte, jantele zgariate, barile zgariate, etc. Am fost pe Transalpina cu o masina cu 90 de cai (Alh) cu clima pornita si niciodata nu am avut emotii. In schimb erau unii cu masini mult mai puternice pe care le subturau groaznic, dadeau fum, punea frana in mijlocu curbei. La coborare era un tip cu un suv care tracta o rulota. Nu mergea tare, dar am vrut sa il felicit la cum mergea. Atat de fluid, fara frane aiurea, efectiv mi-a placut sa stau in spatele lui. Nu am simtit nevoie sa il depasesc, chiar daca poate in unele zone puteam. In rest vai si amar..

    00
  9. Mama-soacra sta langa un monument istoric vizitat in week-end, pe o strada ingusta, in panta si care se infunda. In fiecare week-end am parte de mega-spectacole din partea soferilor vizitatori care insista sa nu mearga 300 de metri pe jos – motoare moarte din senin, turatii maxime cu noxe negre, impotmoliri, caderi in sant, harsaieli la burta, bai de ulei sparte (cam 1/luna), batai si certuri intre membrii familiei (tata ce-si pocneste fiul proaspat sofer, neveste si soti care se injura), intoarceri din 20 de miscari, frane de mana care nu functioneaza, tot tacamul.
    Dar, partea buna, niciodata nu am vazut soferi si pietoni necunoscuti sa se ajute intre ei asa de mult ca acolo..

    00
    • „niciodata nu am vazut soferi si pietoni necunoscuti sa se ajute intre ei asa de mult ca acolo”
      este facut un studiu in care se arată ca oamenii, chiar și dusmani, se ajută intre ei pentru a depăși un obstacol comun. Asta mai ales daca e ceva de supraviețuire.
      Românii au proverbul cu dracul si puntea. :)

      00
  10. drumul vietii. luna trecuta am mers zarnesti – magura – moeciu. drumul a fost liber, pe la 4 dupa amiaza. samibp in el (drumul) ca nu e pus pe google/waze/sloboz de aplicatie, la „intersectia vietii” evident c-am luat-o pe drumul gresit.
    am simtit bine masina cu un e90 tractiune spate prin semi namol in treapta 1.. si 2 rareori.

    00
    • E asfaltat drumul, ultima portiune spre Moieciu?

      Anul trecut in iunie cand am mers eu se lucra de zor, am gresit si eu, am facut dreapta undeva si am ajuns la un om in curte.

      00
    • nu, nu e. e doar largit drumul. din ce-am vazut puneau niste stalpi de electricitate

      00
  11. Pentru ca nu conduc, nu am mașină, nu mă pricep la mașini: aveti chef sa imi explicați de ce e așa de greu pentru soferi un traseu din acesta? De ce mulți soferi întâmpină problemele din comentarii, și de ce unele masini nu fac față Transalpinei, de exemplu.
    Din comentarii, se pare ca nu numai mie ar trebui să ii fie explicat, ci si multor șoferi! :)
    Fără glumă am acest „request”, as citi chiar un articol mai lung, cu explicații „ca la proști”.
    Danke! :)

    00
    • 1. mare parte din mașinile românești nu sunt în stare bună. mai un set de plăcuțe lipsă, mai niște discuri ovalizate, mai niște anvelope care trebuiau aruncate acum doi ani, și tot așa.

      2. desi se cred foarte buni, șoferii români sunt mediocri. dacă te plimbi cu bicla prin oraș și nu ai căști, o să auzi câți schimbă vitezele greșit sau greu. se freacă metal pe metal și ei tot nu vor să admită că sunt rupți de proști, ca șoferi.

      3. traseele astea montane sunt grele cu o mașină bună, dacă mai adaugi și punctele 1 și 2 devin și mai grele. uite doar o bucată https://www.youtube.com/watch?v=CHSddwHvyO4

    • Practic, problema e omul, nu masina.
      Si la punctul 1, tot omul e problema. Adica, soferii nu sunt „ca la carte”, inainte de a pleca la drum sa verifice temeinic masina.
      Credeam ca e ceva strict de masina, dar nu pare ca e. Adica, aproape orice masina ingrijita si verificata atent ar putea face un traseu din asta?
      Imi aduc aminte de tata, inainte de a pleca in concedii – traversam tara cu Dacia 1300 – parca trecea pe la un service sa faca o revizie/verificare. Ai mei au fost pe Transfagarasan cu Dacia 1300, de asta ma miram ca in 2020 sunt masini care nu pot. Dar nu masina pare ca e de vina, ci omul, ca nu are grija de ea. :)

      00
    • Nu e nevoie de explicatii lungi, singura problema e ca oamenii sunt obisnuiti doar cu condusul pe loc drept. Cu o masina cu cutie manuala ai nevoie de putina experienta pentru a urca drumurile mai abrupte, mai ales daca masina nu e prea puternica si nu te ajuta. Trebuie sa schimbi treptele mai tarziu decat le-ai schimba la drum drept, adica sa turezi mai mult motorul pentru a te asigura ca nu o sa moara in viteza urmatoare (moare pentru ca o sa fie turatia prea mica si nu are putere sa mai inainteze). Am urcat Transalpina de multe ori cu dacia 1310 fara mari probleme (singura problema era ca fierbea motorul, avea radiatorul cam mic), trebuie doar experienta pe astfel de drumuri.

      00
    • @skyler exact de asta e penibil că îți moare motorul pe diesel. Dieselul având cuplul mai jos când schimbi de obicei prinzi in cuplu maxim și e ok.

      Cu o benzinară trebuie să fii mult mai atent și da, să o tureni bine.

      Eu am fost șocat când am văzut oameni care conduc benzinară ca pe diesel, la 2500 schimbă. Ce e interesant e că in oraș merge cât de cât, dar apoi când ies pe traseuri din astea nu înțeleg ce se întâmplă.

      00
  12. Am fost si eu acolo cu masina electrica. O placere. Am lasat geamurile deschise, mers cu 5-10 la ora.

    PS. Nu mi-a murit motorul mie :D

    00
  13. Vali, ti-am zis de traseul asta la Vama Buzaului? Recomand, cand esti prin zona.

    https://goo.gl/maps/bb5UTjw1AENyiCAV6

    https://photos.app.goo.gl/sGdmmDex2ost3oPH6

    Cea mai mare greseala a soferilor e ca nu accelereaza suficient. Daca nu vrei sa ramai in drum, calc-o frate, apasa pedala aia. Fa un compromis intre acceleratie si pericolul de a pocni masina cu burta de bolovani:

    https://photos.app.goo.gl/jpoE4zdhRSQmRaAD9

    00
  14. Benzinarelor aspirate le lipsește cuplul fix acolo unde ai nevoie de el în teren accidentat, la turații joase. Poți să ai probleme și să nu le depistezi din cauza modului de exploatare diferit. De ex. am mers BV – CJ fără probleme cu Astra 2 litri benzină și 136 de cai, am forjat-o vreo oră în aglomerația Clujului și când am ieșit din oraș n-a mai vrut să urce Dealul Feleacului, a trebuit s-o las să se răcească. Mătușa-mea e sperioasă la volan, nu-i dădea forjă, ea știa că are cea mai bună mașină.

    Tot așa aveam un Ford Focus 1.6 pentru birjărit la munte. 5-7 km urca ok apoi începea să gâfâie. O lăsam jumătate de oră și continuam.

    Nu-i că nu știu ei să le tureze, nu se mai turează orice le-ai face deși ele în regim de mers bătrânește pe asfalt nu lasă indicii că ar avea probleme.

    00
  15. Si satul ala s-a stricat.. si ce frumos era.

    00
  16. In RO nu exista drumuri abrupte cu adevarat. Mergeti in orice insula vulcanica sa vedeti acolo pante.

    00
  17. Românii au oroare de orice depășește 3.000 rpm. Nu citesc manualul mașinii, nu o întrețin, nu vor să învețe. Văd „șoferi” de benzinare ce nu ajung nici la 3.000 rpm, ce să mai zic de 4500 unde este cuplul.

    Multe reparații sau lucrări de întreținere sun simple și ieftine: un filtru de aer, bujii, conectori de bujii, etc

    00
    • „Vai Cornele, mi s-a infundat nenorocirea asta de filtru de particule si nu stiu de ce, eu mereu schimb sub 2000 de ture, sa nu se uzeze gunoiul ala de turbina”.

      Suna familiar? :)

      00
  18. Las si eu asta aici, legat de „soferi” in situatii noi….https://youtu.be/OMkIJDe_zH8
    Drumul in cauza este cel ce coboara de la Transbucegi si duce la Turbaria Laptici.

    00
  19. Eu aș vrea să știu de ce au pus accesul interzis pe urcarea dinspre Moieciu de Jos. Nu mi s-a părut că muncesc de se spetesc la drum, ba dimpotrivă.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.