Cum lansezi o campanie online în anul domnului 2017

Mi-a povestit un prieten despre interacțiunea cu o agenție de online care a avut de lansat un site de campanie recent. Și treaba merge cam așa:

  1. se trimite către sysadmin o notificare că trebuie să închirieze cel mai ieftin server dedicat, pentru un site de campanie.
  2. sysadminul cere specs, răspunsul vine „nu o să fie nimic complicat, câteva pagini statice și un formular de contact”.
  3. sysadminul spune că, pentru așa ceva, nu e nevoie de server dedicat, compania are destule servere care pot găzdui un site static.
  4. i se răspunde misterios că „e mai bine să fie un dedicat”.
  5. programatorul junior al firmei scrie o aplicație complicată și inutilă, genul de chestie care pune instant în cap un server decent.
  6. se pune pe server, se rulează, se cere upgrade la server mai bun. crapă și ăla. se cere upgrade la cel mai bun server, ceva 300€/lună, care reușește să nu crape.
  7. se dă drumul la site, browserele încep să latre că formularul de adunat emailuri e pe http și nu pe https.
  8. se suplimentează bugetul cu 100€ pentru un certificat https de 10€.
  9. se pune secretara să îl instaleze. ea nu reușește și se chinuie un programator și un developer câteva ore să facă asta.
  10. …timp în care, să ne înțelegem, campania era în desfășurare pe TV și pe net, se trimiteau vizitatori către site.
  11. se reușește într-un final, dar site-ul cheamă în continuare fișiere din http, pentru că e greu să înlocuiești calea prin care le chemi când ești prost. se rezolvă și asta în câteva ore.
  12. toată lumea pleacă acasă fericită, după o săptămână grea, în care a muncit ca să repare și să acopere propria prostie și ineficiență.
  13. ups, nu merge formularul de colectat mailuri, pentru că băiatul care a scris codul știe doar php, nu a ajuns și la capitolul sql.
  14. și nici alte bucăți din site nu merg, pentru că n-au cerut acces la serverul clientului, să îi scrie acolo ce informații adună.
  15. e duminică seara, ora 23. se lucrează încă. campania e în desfășurare.
  16. șeful cel mare îl sună pe sysadmin ca să șteargă accesele de la server pentru programator și developer.

Asta e starea tristă oamenilor care se pretind neapreciați de prin agenții. De asta se lucrează peste program, de asta „clientul e prost” mereu, de asta salariile sunt mici. Nu vă arăt sau spun numele, veți fi tentați să crăpați totul cu o jumătate de injecție sql și nu e frumos.

Și știți cum se ajunge aici? Bugetul pentru asta e probabil 15.000€. Agenția de media angajează o agenție de online, pe care o plătește cu 10.000€, care angajează o agenție de digital, pe care o plătește cu 5.000€, care face outsourcing la niște freelanceri pe care îi plătește cu 1.500€ și pe care îi porcăie că nu vor să muncească.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

41 comentarii

  1. La cum suna il poti crapa si prin alte metode decat sql injection.

    00
  2. Ai perfecta dreptate

    00
  3. suna a kubis :p

    00
  4. N-am observat vreodată ca „agentiile” astea să aibă și ceva testeri, să fie cineva care chiar să treabă de N ori prin toată aplicația înainte de lansare, de alte N ori după modificări și pe tot atâtea device-uri, dacă e cazul. Și așa se ajunge să fie agențiile pline de manageri care nu știu să facă un printscreen pe Mac. Și asta la agenție din București, nu din Vaslui.

    00
    • ăia costă bani. și testerii, și programatorii buni, și managerii de proiect.

    • Păi da, costă să nu te faci de râs. De undeva trebuie să se taie ca să fie bani de Maserati și seria 7, chiar dacă programatorii lucrează pe Core 2 Duo. Sper să moară toate agențiile cu stilul ăsta de lucru. :)

      00
    • Nu e chiar așa mereu. Clienții sunt dispuși să plătească testerii ăia?

      În condițiile în care agențiile trebuie să meargă cu prețuri cât mai mici pentru că altfel se lucrează cu un freelancer care știe și el niște wordpress, scenariile precum cel prezentat de Zoso sunt norma, nu excepția.

      00
    • La preturi de 50k € per aplicație de Facebook + site WordPress făcute toate în câteva zile, cred că era loc de un buget de 200€ pentru un tester pe proiectul ăla.
      Nu contează ce vrea să plătească clientul și ce nu, ei trebuie să se asigure că livrează ceva decent și funcțional. Îi dai 500-800 € pe lună și ăla îți testează pe lună N proiecte, pe care se presupune că agenția le are. Ca și cum ți-ai plăti netul ca să poți lucra.

      00
    • @Teniescu, te rog, dă mail-ul meu firmelor care dau acum 50k euro pe o aplicație de FB și un site în WP, sunt convins că se poate primi mult mai mult de banii ăia. :))

      Altfel, din experiența (ce-i drept) limitată pe care o am cu agențiile care oferă astfel de servicii pentru mass market, impresia mea este că proiectele se fac ieftin și pe grabă. Și ieftin! Și pe genunchi! :D

      00
    • nu doar ieftin și în grabă, ci și cu oameni de mâna a treia.

    • @Zoso, costurile sunt sau ar trebui să fie direct proporționale cu skill-ul oamenilor care lucrează pe proiecte.

      Exemplu concret pentru ce povesteam mai sus: știu un caz foarte recent unde un buget de vreo 1200 euro a fost prea mare pentru un landing page o idee mai complex cu următoarele:
      – implementarea front-end responsive (design-ul era făcut de agenția care externaliza)
      – implementarea back-end cu tot cu integrarea unui serviciu de SMS pentru primirea unor informații și parsarea lor (NU WP)
      – hosting și mentenanță 6 luni (pe server virtual dedicat, nu shared de 3 euro)

      Ca freelancer cât de cât competent nu ai niciun motiv să ceri așa puțin sau mai puțin pe servicii precum cele de mai sus.

      00
    • știi bien că uneori bugetul pentru așa ceva e 300€, dar de fapt clientul plătește 5.000€ și restul se sifonează.

    • Mdea… ieftin si prost. Pentru ca:
      1. reflecta gandirea unora (multora?)
      2. singurul „marketing” pe care vad ca l-au invatat unii este „iti dau eu mai ieftin”[exact cum o zic toti combinatorii, sutii sau mai stiu eu ce denumiri „specifice” mai au]

      Oricum, daca a ta concurenta este un freelancer, poate ai gresit targetul de clienti. Uneori, e mai bine fara, decat cu din astia.
      De asemenea, e posibil sa fi gresit afacerea pe care o faci. Dar daca gresesc mai multi si nu se prinde nimeni, e ok. Atata doar ca intre tine si un freelancer nu e absolut nici o diferenta – ba chiar s-ar putea sa castige mai mult freelancerul decat tu, cel asociat/detinator de agentie.

      Si da, noua calitatea ne pute. Noi cu treaba de mantuiala, mana a XIV-a si Copy&Paste. Generatie digitala/digitalizata my ass…

      00
  5. Profesionisti…peste tot, sunt numai profesionisti.

    00
    • Sînt confuz !
      Nu era competenta atributul exclusiv al mediului privat ?
      Nu sint bancile , companiile de utilitati , agentiile de publicitate , multinationalele etc. minunate , popendulate de angajati minunati?
      Minunati care stapinesc C++ , sql , neurochirurgie ,rocket science , drept constitutional ?
      Eu linga cine #rezist?
      Linga piarizde ?!?

      00
  6. Si la ce companie las si eu un CV ?

    00
  7. oare ce se întâmplă dacă agenția aia încearcă să facă un contract sau să înregistreze în baza de date un client numit, de exemplu, ca ăsta din link:

    https://beta.companieshouse.gov.uk/company/10542519

    btw, numele de companie este real, este din UK =)

    știe cineva dacă la noi permite Registrul Comerțului un astfel de nume pentru firme?

    00
    • p.s. ar mai trebui un apostrof și eventual o paranteză închisă înainte de primul caracter „;” ca să fie mai eficient numele de companie :)

      00
  8. off topic:

    care e parerea ta in legatura cu toytele prius, nenea asta le aduce cu sacul:

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=245784744&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=HYBRID&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=24100&makeModelVariant1.modelId=27&minFirstRegistrationDate=2012-01-01&pageNumber=1&scopeId=C

    am vazut ca te tenteaza un 330xd, pe mine ma batea gandul la o toyota prius sh, pentru oras. foarte multe taxiuri de acest tip, chiar si in BV. vreo legatura cu buna lor fiabilitate, oare?

    00
    • sunt cam pe terminate cu bateria, de aia le cumpără ieftin.

    • Baga-te linistit! Prius-ul nu e neaparat o frumusete, dar este foarte fiabil si in mod paradoxal, nepretentios. Dupa ca. 200.000 eficienta sistemului incepe sa scada, dar cu putin noroc o duci lejer in 300.000 fara mari probleme. Costurile de mentenanta sunt neasteptat de mici.
      Aspect, zic eu, relevant: in Mongolia (ierni lungi si extrem de friguroase) e plin de Prius-uri. Daca rezista in conditiile de acolo, or rezista si in Brasov.

      00
  9. Ca in orice domeniu sunt unii cu gura mare care nu se prea pricep dar pana la urma le scot la capat si sunt profesionisti care iti spuneau de la inceput ca ai nevoie de ssl si ce fel de specificatii la server si te costa $$$, dar cel cu gura mare face la jumatate de pret si apoi tot mai adauga pe parcurs asa ca ajungi sa platesti mult peste buget.

    00
  10. pasul 16. șeful cel mare îl sună pe sysadmin ca să șteargă accesele de la server pentru programator și developer. 

    • Care este diferenta intre programator și developer? Un hosting de 300E/luna nu vine cu certificat
      SSL la pachet?

      00
    • dacă clientul nu cere, atunci nu vine

      degeaba duci muncă de convingere la început, îi zici că-l dai și gratuit și tot nu vrea

  11. Am lucrat intr-o agentie in care am specificat de la inceput ca eu nu lucrez fara version control. Dupa primele zile de acomodare, project managerul m-a rugat sa estimez cat imi consuma zilnic sa folosesc git. I-am dat o estimare ca overheadul e de vreo 15 minute pe zi. Pe parcusul perioadei cat am lucrat la ei respectivul PM a avut mai multe scene in care isi baga si isi scotea din git, ca de ce folosesc version control, sa fac asta pe timpul meu, nu pe timpul agentiei.
    Concluzia la care vreau sa ajung e ca mai bine ma bat cu indieni pe taskuri cretine pe siteurile de outsourcing decat sa mai lucrez vreodata la vreo agentie. Nici din Romania, nici din alta parte – ati fi surprinsi sa aflati ca agentiile sunt cosul de gunoi al developmentului indiferent de locatia geografica.

    Si da, m-au sunat la vreun an dupa ce am plecat de la ei sa-mi ceara niste copii ale codului, ca „le-a picat un server”. #Veațaegreu cand esti prost!

    00
    • Întrebare: De ce te-ai angajat acolo dacă a trebuit să specifici de la început că tu lucrezi doar cu VC?

      00
    • @Ciuby – Simplu! Pentru ca stiau de cerinta mea de la inceput si au fost de acord cu ea – iti imaginezi ca n-am batut palma cu un project manager. Project manager care nu concepea sa existe ceva mai bun/mai bine decat stie el. Evident ca version controlul si-a dovedit utilitatea in repetate randuri, doar ca PM-ul, care mai si instala un wordpress si mai facea o modificare nu voia sa invete ceva nou. Hence, the problem.

      00
  12. Stiti care e cea mai mare problema aici? Ca programatorul ala zice ca el e „mega-senior” si ca sub 3k euro pe luna el nu-si misca degetutele.
    Ceea ce face un programator decent sa ceara 4-5k.
    Ceea ce omoara piata :(

    00
    • Intr-o agentie un developer n-o sa sara prea mult de 1000eu, stai linistit. Acolo nu e nevoie de developeri, acolo e nevoie de „one man armies” – instalatori de wordpress, clasicele anunturi cu „photoshop, html, css, php, sql, word, excel, eventual customer service”. Ce-i drept ai si ce invata de acolo, de exemplu ca n-o sa poti produce vreodata cod mai urat decat ala, te invata sa-ti stabilesti niste limite cum ar fi ca ziua de munca incepe si se termina in aceeasi zi calendaristica si multe altele.
      Sa lucrezi in agentie ca developer e ca si cum ai fi jurnalist si ai lucra la Antena3: „e frumos, dar nu prea”.

      PS: oamenilor de agentii, astept minusurile. xoxo

      00
  13. NOU
    #37

    Deci nimeni nu zice nimic de clientul care a ales cel mai mic pret? Plm, calitatea costa, scoate banu’

    00
  14. Radem, glumim, dar agentiile isi scot banii. Doar campania are de suferit. Oricum, din ce am observat, nici companiilor nu prea le pasa pentru ca lucreaza mai mereu cu aceleasi agentii.

    00
  15. Dar lasă, noi în online ne plângem că-s prea grele subiectele de bacalaureat.

    00
  16. NOU
    #41

    2k17
    -mai 15, incepe campanie lays cu coduri si doze pepsi cado
    -iunie 1-5, o campanie mai veche inca era afisata pe site, site-ul fiind cel mentionat pe ambalajele cu promotia curenta. Nu aveai cum sa bagi codurile de la campania existenta, iar pentru doze aveai un cacat de tabel in ordine aleatorie cu magazinele de premiere

    na, probleme cu care iti bati capul cand esti chitros.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.