O lămuresc eu pe doamna Andronescu la o fază…

Ia fiți atenți aici:

“O altă problemă, trebuie să ne uităm cu ochii largi deschişi către profesori. Cum este posibil ca un copil de ciclul primar să treacă în gimnaziu fără să ştie să citească, să calculeze? Sunt elemente esenţiale. Mulţi elevi cu note mari în gimnaziu nu fac faţă la examenul de evaluare de la clasa a opta şi te întrebi cum au ajuns acolo. Noi deja am gândit nişte formule care să ne facă din mers să corectăm lucrurile. De exemplu, am discutat în minister să găsim formula de a organiza ore remediale, începând din ciclul primar şi continuând până în gimnaziu, până să corectăm programele care reprezintă o chestiune mai de durată şi mai de dezbatere”, a spus Ecaterina Andronescu.

Enunțarea problemei: elevii ajung în clasa a cincea fără să știe să scrie sau să citească. Enunțarea soluției: vom ține copiii mai mult la școală. Asta e soluția găsită de experții din minister.

Și normal că nu e o soluție reală. Am eu una, dar e compusă din trei părți, și trebuie luată cu o doză de realitate. Ia fiți atenți aici:

  1. acceptarea că nu toți părinții vor ca ai lor copii să facă școală și nu toți copiii trebuie să facă școală. dacă părinții și copiii nu vor să își bate mințile în cap, nasol, ghinion, asta e, viața e greu, se caută ciobani și zilieri în continuare. prima măsură e lăsarea de repetenți încă din ciclul primar. da, măsura asta va face praf statisticile, de asta momentan nu se poate decât declarativ, dar tragi de niște oameni care nu vor fie trecuți strada.
  2. examen pentru cadrele didactice la 4 ani. poate nu toată lumea trebuie să fie profesor și să învețe copiii dacă nu pot trece un examen. și e plin de oameni care trec examene și nu au post, că sunt ocupate de incompetenți.
  3. introducerea a jumătate de ore de practică la orice liceu. nu mai faci 12 ore de latină aiurea dacă faci matematică, nu mai faci fizică și chimie 8 pe pe lună dacă ești la uman, pune mână și aplică ceea ce înveți. sunt zeci de firme care abia așteaptă să educe niște viitori angajați și vor să facă parteneriate cu școlile pentru asta.

Cam greu, nu? Da, destul de greu când jumătate din forța locală a PSD e aciuată pe lângă scoli, de unde sug cu putere tot ce pot, de la hârtie la chiuvete.

Altfel, de câte ori a fost doamna asta ministru? A făcut ceva bun vreodată?

fun-drumul

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

64 comentarii

  1. Ea este convinsa ca a facut numai bine:
    Cand i s-a spus ca este groparul invatamantului romanesc, a facut ochii cat cepele de-i ieseau din orbite ca la melc

    00
  2. Punctul 4. Sa mai taie din materia aia stufoasa (de multe ori inutila). Azi inveti adunari scaderi, maine treci la inmultiri. Trebuie insistat pe fiecare capitol important pana cand toti il stiu. Cel putin in clasele I-IV.

    In liceu prof. de matematica (si diriginte) ne spunea ca materia este prea stufoasa, nu se aprofundeaza / insista. Se uita si ajungi in clasa a XII-a sa nu stii regula de 3 simpla.

    00
    • Au tăiat, Iohannis Werner Klaus a contestat legea la CCR, cum că au tăiat haotic…

      00
    • ce au taiat ma? Au taiat ore de predare. Au taiat din programa? Ca despre asta e vorba aici, analfabet functional.

      00
    • De 29 de ani se recunoaste ca programa e prea stufoasa. Din pacate, se recunoaste doar de catre profesori, nu de catre inspectori si capetele de poola din minister

      00
    • „Trebuie insistat pe fiecare capitol important pana cand toti il stiu.”
      Totusi, trebuie trasa o linie undeva. Daca am ajuns in clasa a 8-a si noi inca repetam tabla inmultirii, fiindca Gigel si Maricica inca tot n-au reusit s-o invete, mai bine ii lasam pe cei doi repetenti sau ii mutam intr-o clasa de nivel mai scazut si noi ne vedem de treaba. Ca altfel ajungem sa reducem pe toata lumea la nivelul celui mai incet din clasa.
      Poate n-ar strica sa se ia si niste masuri dupa evaluarile nationale care se fac in clasele a 2-a, a 4-a etc. Oricat am vrea sa fim de politically correct, nu toti copiii sunt la fel. Cine vrea si poate, sa aiba posibilitatea sa invete. Cine nu poate, sa fie ajutat (clase speciale, programa mai lejera etc.), iar cine nu vrea, sa ramana in clasa 1 pana la 20 de ani.

      00
  3. Da, repetarea unui an! Asta este soluția! Daca golanul la 8 ani nu vrea să învețe sau nu pricepe, să ajungă un ratat! Bata-l dumnezo’ să-l bată!

    Poate niste oameni competenți? Căutarea de metode prin care sa capteze atenția copiilor? Să nu îi terorizezi cu note și tot felul de informații expirate sau prea dificile? Crearea unui mediu plăcut și relaxat pentru copil? Propun sa se doteze fiecare clasă cu un sac de coji de nuci, o nuia și un catalog care să cântărească cel puțin 1.5-2kg.

    00
    • De acord cu o parte din sugestii, dar ideea ca daca repeta un an ajunge un ratat e o prostie.

      00
    • De ce ai lăsa repetent un copil de 8-9 ani fără discernământ, care habar nu are pe ce lume și nu înțelege nimic din jurul sau? Îl lași pe unul de la clasa 6-7-8-a în sus.

      00
    • Avem doua variante: 1. il lasam repetent pe micut, astfel incat sa poata parcurge din nou materia pe care n-a priceput-o, si 2. il pastram in clasa si repetam cu toti pana pricepe si micutul (astfel lasand practic repetenta toata clasa).

      00
  4. Sedinta cu parintii, clasa a V-a… Parinte: ” Copii mai slabi la invatatura sunt complexati de cei cativa care sunt mai buni ” . QED.
    Nu numai ca nu mai vrea nimeni sa invete nimic inca din frageda pruncie insa se simt si complexati de cei ( foarte putini) care incearca sa nu treaca degeaba prin scoala.

    Daca-i tii pe astia mai mult in scoala oare invata mai mult? :)

    00
    • poate ca ar trebui sparte si refacute clasele in functie de note sa fie mai uniforme.

      00
    • Bai esti nebun, la scolile de cartier o gramada de copii nu invata de frica sa nu fie considerati de ceilalti ca sunt tocilari. Tendinta e ca esti cool daca nu stii nimic si razi ca prostu cand te intreaba profu ceva. Oricum nu se mai lasa repetenti.

      00
    • Daca faci clase de nivele diferite, iti sar in cap toti parintii „de familie buna” care considera ca e imposibil ca copiii lor sa fie sub nivelul 10+.

      00
  5. Si stii de ce ajung analfabeti functionali in gimnaziu? Simplu, venitul unei scoli/inclusiv mentinerea acesteia deschisa se face doar pe baza de cati elevi are… deci daca scoala are sub 10-15 elevi se inchide, nu cred ca vrea nimeni asa ceva… solutia? simplu, trecem toti repetentii fara probleme. Sa nu uitam ca la sate majoritatea din clasa sunt bronzati iarna asa ca este o mica mare problema, ii lasi pe aia repetenti si ai taiat craca unei generati intregi din mediul rural.

    00
    • Acum culoarea pielii e un criteriu de a trece sau nu clasa?
      Poate un copil să facă ceva în privința culorii pielii dată de la D-zeu?
      Hmmm…

      00
    • @Honorius bai analfabet functional, de metafora ai auzit? Tu chiar ai impresia ca exact asta l-a deranjat.
      In alta ordine de idei nu, nu cred ca la sate majoriatea sunt suedeji (sa n-o mai dam pe dupa visin ca unii nu pricep) decat in cateva comunitati. Dar in nici un caz la nivel national.

      00
    • Iti umple sufletul de bucurie sintagma asta “analfabet functional”, asa-i Dpatrune?
      E a doua oara cand o folosisi, citind comentariile am avut impresia ca te masturbezi lexical, ceva…

      00
    • rasismul si prostia merg mana in mana baieti.

      00
  6. Problema este foarte clară și răspunsul este în întrebare: cine i-a trecut în fiecare an pe copiii aceia dacă nu știau nici să citească?

    00
  7. Ce nu intelegi tu este cati bani se fura din invatamant, nu e ca nu s-a gandit nimeni, ba s-au gandit la treaba asta dar de ce sa puna pe cineva care e capabil cand poate sa puna pe cineva care e fidel partidului desi e un incompetent notoriu. Si nu e doar in invatamant chestia asta, e peste tot pe unde este politizata domeniul.

    00
    • Mai mult de atat, de ce sa educi oamenii sa ii duca bila atunci cand se duc la vot… Pai cine mai voteaza partidul? Same shit cu pomenile.

      00
  8. Orice solutie de bun simt, inclusiv ce ai propus tu in articol, e o varianta mai buna decat ce debiteaza Abramburica. Avem multe probleme in Romania ce pot fi rezolvate usor aplicand doar bunul simt, dar cine sa se ocupe…

    00
  9. Ah, am uitat la podcast (postul anterior) sa amintesc de educatie! Alt punct forte al Romanikai. Asta e, de vacanta/concediu R e excelenta: locuri frumoase, bauturica, mancarea (daca ai/stii oameni harnici pe la tara), distractie. Dar sa traiesti termen lung e nasol. Costul vietii e f mare, taxe/TVA mari, sa faci bani, sa produci ceva k lumea e greu+platit prost+nu e piata de desfacere. In plus, iti cresti copiii in acelasi rahat turcesc: educatia zero, se deprind in o societate infectata de manareli, manelisme, ortodoxism-fundamentalist. Si dupa ce termina scoala, pleaca afara.

    00
  10. Si cum scapi de procedura „daca il lasi repetent, il ai pe cap un an in plus. Da-i drumul pramatiei, si scapi de bagabont in scoala” ? Si cum sa lase profesorii/invatatorii repetenti, daca fiecare prostalau cu corigenta inseamna, in ochii inspectoratelor, lipsa de capacitate a profesorului? Etc.

    00
  11. Am mers la sedința cu părinții. Timp de o oră jumate „doamna” nu a făcut o dată acordul subiectului cu predicatul.
    Mă aștept mai degrabă să schimbe Academia Română regulile și să legalizeze dezacordul decât să se facă bine învățământul românesc.

    00
  12. Aproape toată problema se reduce la ceva foarte simplu : copiii nu mai vor sa învețe, nu ii mai interesează! Pe elevul român, obsedat de Dorian Popa, Facebook, Instagram, semințe și țigări nu îl mai interesează școala!
    De ce sa învețe când toate valorile normale sunt un nimic în societatea de azi?!
    Degeaba vine profesoara și folosește cele mai noi și interactive metode, pe mucosul ăla nu îl mai interesează și nici nu mai știe ce e ăla respect față de cadrul didactic.
    Degeaba se chinuie profesoara sa ii insufle valorile adevărate dacă ajunge acasă și tot ce a construit, e dărâmat de familia care se uită la Antena 3, CanCan și alte jeguri.
    Suntem futuți ca nație pe viitor! Uitați-vă cine ar trebui sa ne plătească pensia în viitor, niște proști!

    00
  13. Pai unii nu au nevoie nici de 8 ani de scoala. Pana la urma important e sa inveti sa scrii, sa citesti, sa socotesti elementar cat sa nu te pacaleasca cand primesti rest si cam atat. Dupa ar trebui create scoli de meserie, practica, inveti mecanica auto, zidarie, sudura, prelucrari feroase, lemnoase etc. Azi toti se chinuie in scoala, liceu, cu branza, oua, catre scopul final, absolvent de romana america sau titu maiorescu. Materia e de cacat in toate etapele scolarizarii. Exemplu, eram bun cat de cat la stiinte reale, in facultatea de inginerie, ma pune sa invat sute de pagini de teorie, despre diferite fenomene, in loc sa faca demonstratii practice. Sa nu mai vorbesc practica ZERO.

    00
  14. Aceeasi chestie ca Andronescu o facea si Basescu. Spunea ca tara nu merge, ca e corupta si cum ar trebui facut sa se dreaga situatia. Ca si cum nu el ar fi fost presedinte atatia ani.
    Pai daca voi ati avut si painea si cutitul, ati dres si ati facut. Cum naiba mai ai tupeul sa faci pe inocentul basca sa mai dai si sfaturi.
    Andronescu zicea zilele trecute ca introducerea admiterii in liceu si in facultate ar fi cea mai mare greseala a invatamantului romanesc. Dar insista pe reintroducerea fostei trepte care se dadea in clasa 10-a.

    00
  15. Nu apa…. :) Va dati seama ce bucurie pentru unii sa scape de scoala?

    00
  16. Solutii pentru rezolvarea problemelor:
    1. Desfiintarea finantarii per capita (posturile cadrelor didactice sa nu mai depinda de nr. de elevi);
    2. Reducerea nr. de elevi din clase la cat spune legea. Nu poti lucra cu clase de 30-34 de elevi;
    3. Finantarea scolilor (nu poti sa faci educatie fata bani) si asigurarea materialelor didactice necesare (hartie xerox, imprimante, laptop, videoproiector, creta);
    4. Motivarea elevilor (o buna parte din ei gandesc astfel: De ce sa invat cand pot sa fac bani si altfel?sau Pentru ce sa invat?);
    5. Posibilitatea de a lasa repetenti la clasa I pe cei care nu au dobandit competentele necesare;
    6. Depolitizarea totala a invatamantului.
    7. …………………………………

    00
    • elevii și părinții lor nu-s capabili să priceapă că pt fiecare ăia 1-2-10 care au făcut bani fără școală sunt mii/sute de mii care mor de foame fără școală. așa că mai greu cu motivarea pe scări. :)

      am citit relativ recent un articol cu privire la situația vehiculată în presă, locuri de muncă vs șomeri/persoane fără loc de muncă. exista o discrepanță majoră între cerințele de școlarizare ale locurilor de muncă disponibile (dacă pot să zic așa) și situația școlară a celor care căutau un loc de muncă.
      erau destule locuri de muncă, dar pt care angajatorii solicitau bacalaureat, liceu sau măcar 8 clase (erau niște clasificări, procente, chestii). cele mai multe persoane care căutau locuri de muncă în cel mai bun caz abandonaseră gimnaziul după 1-2 ani.

      să termini o școală nu presupune doar acumularea unor cunoștințe, că vorba aia, nici azi n-am folosit teorema lui pitagora sau regula de 3 simplă, deși azi într-un comentariu s-au adus în discuție figurile de stil :) (deși folosim frecvent chiar fără să realizăm o grămadă de chestii învățate pe care le consideram inutile).
      e vorba și alte tipuri de cunoștințe, aptitudini sociale, de lucru în echipă sau singur, de a relaționa cu grupul, de a răspunde unor solicitări, inclusiv de la un superior ierarhic, antrenamentul determinării și concentrării (să te concentrezi x minute/ore să faci un exercițiu/temă te obișnuiește să te concentrezi mai târziu să rezolvi sarcinile pe care ți le dă șefu’ fără să caști gura la prima gâză care traversează peisajul), să înveți să faci lucrurile într-o anumită ordine logică sau determinată, chestii pe care nu ți le predă nimeni efectiv, dar le acumulezi ducându-te la școală și învățând ce ai de învățat și făcându-ți temele, chestii care pot face un muncitor mai bun decât altul care la zburdat pe câmpii. și chiar și niște zilieri/necalificați au nevoie de așa ceva.
      și vorbim de oameni medii, nu de genii. și chiar și geniile se pot pierde dacă-s loaze.

      00
    • Punctul 3 … smartv? Predare de pe un nenorocit de telefon dat gratis la abonament de 50 lei? Fara cabluri, jocuri cu ei etc.
      24 de „cooopi” in clasa.
      Schimbarea radicala a programelor. Iertati-ma dar la real Ion fute stele si programe, nu Ane si Florici. La nr. de ore de predare Bula de la catedra sa aiba tot atatea ore de fixare/evaluare.
      Evaluari la final de: mici, mijlocii si liceu. La cei mici nu capeti 5, mai stai un an. Dupa a VIII-a, nu ai 5 la ciocan. In a X-a nu ai cinci, la ciocan, peste 5 unde mai prinzi.
      Mai pot continua.

      00
    • @Avu, mi-a tata la un moment dat în vară că la liceul din oraș, la care am învățat eu acu’ x zeci de ani s-a intrat anul ăsta cu media 2,ceva. și întreb și eu ca fraiera ”și cu sfântul 5 ce s-a întâmplat?!”. s-au întâmplat chestii de legislație.
      nu poți trece clasa fără 5, dar poți intra la liceu!
      mi-e frică să zic că am învățat la liceul ăla.

      00
    • @chilia: Sure. Facem liste si discutam discutii de 30 de ani, si?

      00
  17. Nu ca Androneasca ar avea dreptate, ca nu are, e la fel de proasta cum o stim.

    DAR programul de scoala romanesc, cel putin in experienta mea nu atat de indepartata, e printre cele mai scurte din Europa. In scoala primara stateam la scoala 4 ore. Poate 5 exceptional. Cand ai un copil de 6-7 ani care petrece 4 ore la scoala si restul in fata televizorului, parca nu e o idee atat de rea sa petreaca mai mult timp la scoala.

    Daca nu ar fi obsesia sa trimitem copiii acasa in miez de zi, ar fi mai mult timp de:

    sport, damn it. Nu o data-doua cate 50 de minute, incat copiii nici nu transpira. O ora de sport pe zi plus dus, sa invete cum se face sport, sa devina adulti sanatosi si functionali, sa li se oxigeneze creierul, sa fie ageri si rezistenti, sa invete consecventa si rezilienta.
    chestii auxiliare: cum sa caute informatii, educatie pentru sanatate (nutritie, igiena, sanatate mentala), cercuri artistice, cluburi.
    teme si ajutor pentru cei care au nevoie.

    00
    • Tanti.. nu-l bagam si la strung? Saracutul… numai 4 ore. Ia 12! Mama fute averi prin nationale, pt 2000 de iepuroi. Hai 2500 daca o iubeste seful.
      Da-l undeva de prunc! Tv si tableta.
      In oglinda va mai uitati? Eu la 8 ani, din a II-a, aveam cheie, intram, incalzeam mancare, evident ca impuscam indieni, pana venea mama. Mai un somn si teme pana la 22.00.
      De aia scriem aici si nu dam cu ciocanul, ca ne-am adaptat conditiilor de atunci, iar parintii ne-au crescut responsabili si luptatori (si cu cate un 41 in cur).
      De aia sustin orasele mici. La mine in judet, daca excludem „pe ala cu traditie” (e bun), al doilea.. e de la la ..40.000 locuitori. Bat aia tot, la competitii.
      Puisor face 4 ore ca dupa aia e terminat. Trebuie o pauza. Dupa aia ca romanul modern, sa alerge dupa bani (pe care oricum nu ii are), cand voteaza primarul, sa-l intrebe cand construieste niste scoli moderne, cu terenuri de sport, ceva bazin, sali de mese (supravegheate medical la nr de calorii si alimente pe varste.)
      Sau sa-l intrebe pe tov. „ministra” cand da drumul la o lege pt niste scoli private. Si acolo puisor, dai un 500 de iepuroi lunar?
      Cocluzie: fara bani nu faci scoala, numai educatie. Si asta cum poti.

      00
    • Exista cercuri de diverse in unele scoli, dar ghici ce, se anuleaza pentru ca nu merge nimeni la ele …

      00
    • Și dacă-l băgăm și la strung ce are? Ce este rău în a învăța o meserie?

      00
    • La strung nu, nu se plateste in romania meseria de strungar din nefericire, dar sunt de acord ca in urmatorii 10-15 ani ar trebui sa fie 90% scoli de meserii… toti sunt cu facultate si vand la mcdonald. Eu unul mi-as trimite pruncul la electrotehnica/electronica/bucatar/zugrav/faiantor/mecanic auto/sudor/mecanic utilaje grele… cel putin eu ma inteleg cu sotia, stim amandoi ca daca este sa ma mosteneasca nu il poti tine la studii ca nu are rabdarea necesara sa auda baliverne – trebuie sa puna mana sa vada ce si cum, iar daca o mosteneste pe ea clar ii va placea sa stea cu ochii in carti

      00
    • Pe cel de 10 ani la strung? Eu de ala vb.

      00
  18. nu e chiar așa, chiar și ciobanul/zilierul ar cam avea nevoie să știe să scrie și să citească și să facă niște calcule. să numere oile alea afurisite să vadă dacă nu i le-a mâncat lupul, să noteze cât laptele dă fiecare (unele sunt ale altora, în îngrijirea ciobanului, proprietarii primesc toamna produse în funcție de cât ”a produs” oaia), să fie capabil să înțeleagă că trebuie să se spele pe mâini sau diferite alte norme de igienă, zilierul tre’ să mai citească și el ce scrie pe sacii ăia cu produse, că-l trimite șefu’ să aducă cimentu’ 756 și el aduce ipsosul 312 :).
    exemplu: femeia care-i vine maică-mi la curățenie e analfabetă. a rămas repetentă în clasa a ii-a și n-au mai trimis-o la școală. ”M, wc-ul îl speli cu domestos care e în baie sub chiuvetă, chiuveta o speli cu cif care e tot acolo, etc, etc. nu știu, doamnă, să le deosebesc, că nu știu să citesc”. sau, produsele pe care le utilizează ea stau în cămară într-o anumită cutie, așa au stabilitit. prepară maică-mea otravă de purici într-o sticlă cu pulverizator care conținuse lichid pt spălat geamuri și pune o etichetă pe ea. o pune în dulăpiorul de sub chiuveta de la bucătărie. M spală geamurile cu soluția aia, că ”arată ca sticla cu fâs-fâs pt geamuri doamnă”. ”dar știai că produsele pt curățenie sunt în cămară, în cutie, dacă eticheta nu erai capabilă s-o citești”…
    chiar crezi că niște zilieri sau unii care prestează munci pt care nu este necesară o calificare n-ar trebuie să știe să scrie/citească/calculeze?
    că despre asta e vorba, plozi care termină ciclul primar și habar n-au de așa ceva.
    Abramburica chiar e habarnistă, dar ziceam de soluțiile tale.

    00
    • Pleci de la o premisă greșită. Ciobanul/zilierul/femeia au nevoi simple. Să mănânce, să fumeze și să te asigure că nu au greșit cu nimic. Așteptările tale le dau putere. Punct.

      00
    • daca o mai trimiteau la scoala, crezi ca invata sa citeasca?
      mai degraba n-ar fi acceptat job-ul, ca ar fi avut o diploma!

      00
    • Plec de la premisa că și ăla cu nevoi simple are nevoie de un minim de informații/abilități pt a efectua munci care să-i satisfacă acele nevoi simple.
      Scris/citit/calcul elementar mi se par niște abilități de bază.
      Probabil n-ar fi învățat nici dacă ar fi trimis-o în continuare. Voiam să zic că și pt munca aparent simplă și necalificată de a face curățenie într-o casă ar cam fi nevoie să știi să citești, un pic de logică, atenție la ce ți se spune.

      00
    • Cred că M știe să numere FOARTE bine banii. Calcul elementar ;)

      00
  19. Examinam la 4 ani cadrele didactice, dar aia care s-au aciuat si sug banul public sunt un alt grup, si anume directorii. Nu stiu, parca lipseste ceva aici.

    00
  20. Interesante solutiile propuse de tine si in unele comentarii, dar din pacate asta e un alt articol din ciclul „mai bine va faceti bagajele si plecati”

    00
  21. Întrebare , dacă lasă repetenți nu înseamnă că per total sunt mai multi elevi în scoală ?
    Dacă intră în scoală în același ritm dar ies mai greu vreau sa zic

    Asta nu ar fi în avantajul tuturor ?

    00
  22. miezul reformei batranei vite psdiste este sa-i oblige la mai putine ore pe cei dornici sa invete si la mai multe ore pe aia care oricum nu-i intereseaza?!

    00
  23. Intrebarea e cine plm mai are rabdare sa ii asculte pe ciumatii astia imputiti… M**E FA!

    00
  24. Fiecare copil e unic in felul sau, are IQ dat de genetica in principal si apoi de mediul in care se dezvolta. Educatia la comun a unei clase de copii eterogeni ca nivel de inteligenta, cu progres dat de cel mai putin inteligent, e o metoda de a tine pe loc pe cei mai inteligenti. Sistemul romanesc de invatamant trebuie reformat pe principiul performantei, prin gruparea elevilor in clase dupa nivelul de inteligenta si pastrea unui ritm si a unei programe corespunzatoare acelui nivel. Celor olimpici trebuie sa le asiguri o programa de olimpici, celor cu vocabular de 300 de cuvinte le aloci o programa care sa-i scoata din analfabetism.

    Imi amintesc din perioada cand eram elev, anii ’80, copil la tara, cum toata clasa statea dupa ultimul talamb. Profesorii intelegeau dupa primele saptamani ca trebuie sa lase, la fel ca prepelita lui Bratescu-Voinesti, puii bolnavi in urma, pentru binele celor sanatosi, dar nivelul si ritmul de predare a materiei erau reduse. In preajma absolvirii clasei a opta, cand urma admiterea la liceu, unii profesori chiar faceau meditatii gratuite cu toti elevii, la scoala, tinand ca etalon al meditatiilor nivelul celor mai avansati.

    La liceu am fost repartizat conform notei de admitere in clasa bio-chimie, cea mai buna, formata cu elevi majoritar de la oras, pentru ca nivelul de educatie era clar mai ridicat la oras. Eu am avut un soc atunci cand am realizat nivelul la care se aflau noii colegi. Eram genul mai enciclopedic, stiam chestii, eram destul de avansat in destule materii, dar noii colegi erau toti spirt, ma simteam mic si prost. Eram constient ca la oras e altceva, ca nivelul e mult peste sat, dar parca prea erau toti olimpici. Cum nu aveam in plan bio-chimie, ci electrotehnica, dupa doua saptamani de scoala am cerut sa schimb clasa si mi-a fost acceptata cererea, am ajuns la profilul eletrotehnica. Clasa era formata NUMAI din elevi de la tara, cu nivel clar mai scazut, desi erau cei mai buni de la tara, in general copii de profesori de la tara.

    La terminarea liceului, 1991, statistica si-a vazut de drumul ei, 80% din cei buni la intrare au ajuns la facultate din primul an. Din clasa mea, doar 8 din 36 au intrat la facultate din prima, inca vreo 2 in urmatorii ani. Atat. Restul s-au intors la tara, in mediul lor, au ramas acolo. Dupa ani si ani unii au facut facultati la distanta, fara admitere. Ne-am revazut la 20 de ani dupa terminarea liceului. Nu erau ratati, erau oameni ok, cu joburi, cu afaceri, oameni inteligenti, dar ramasi sub potentialul vizibil in liceu. Mediul a facut diferenta.

    00
  25. E chiar distractiv sa citesc atatea puncte de vedere ale unor probabil corporatisti trecuti sau nu prin viata, majoritatea insa fara a avea copil sau copii. Cei care au sunt usor de reperat :)
    Din pacate situatia invatamantului si intreaga situatie social economica e atat de proasta si fara iesire incat 90% dintre cei care au copii la Sava / Caragiale / Lazar / etc isi pregatesc copii pentru a pleca din tara. Eu cred ca de fapt asta e adevarata drama si asta va fi de fapt exodul adevarat – ca nu vor ramane deloc oameni inteligenti.

    00
    • In Ardeal cum urci de la Cluj s-a dus dracului si pregatirea pt. exterior. Nu prea mai ai pe cine deoarece fenomenul migratiei este urias. Acum in zona este la moda integrarea noilor copii in societatile unde sunt plecati parintii. Acestia din urma, fac orice pt a avea acolo o proprietate. Vrea sa spun ca multi daca au joburi bune acolo, nu mai ii intereseaza de casa. Inca.. 20 de ani cat le mai traiesc parintii.
      Uite zilele astea eram la un Aquapark, plin de vizitatori copii ce vorbeau: spaniola, italiana, franceza (asa intre 5 si 10 ani). Mama vorbea cu ei atat in romana cat si limba in tara in care s-a nascut tancul. Dar ala mic doar in „straina”.
      In vreo 10 ani acest fenomen se va extinde, iar in 50 de ani, tara e goala. Un Centenar si jumatate, PA!
      Nivelul de trai plus mirajul banilor multi ne alunga toata populatia.
      Nevasta are 2 verisoare primare, plecate cu parintii inainte de 89. Cum atunci sa zici ca esti roman, te vedeau nemtii ca o lepra, fetele nici azi nu le-au spus tuturor prietenilor de Romania. Si nici sotii nu au pus picior pe aici.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.