Jurnalişti şi contracte

Sent: Tuesday, March 31, 2009 9:42 AM
Subject: Invitatie de presa 1.04.2009

Buna ziua.

Federatia Romana a Jurnalitilor MediaSind, Uniunea Nationala a Patronatului Roman i Patronatul Presei din Romania – Romedia au placerea sa va invite miercuri, 1 aprilie 2009, la Hotel Hilton, sala George Enescu, incepand cu ora 11.00, la semnarea oficiala a Actului Aditional Nr. 3 la Contractul Colectiv de Munca Unic la nivel de Ramura Mass-Media.

La aceasta conferinta de presa, dupa prezentarea noilor drepturi pentru jurnaliti, se va dezbate i necesitatea apararii i dezvoltarii singurului instrument de auto-reglementare cu putere de lege din ramura mass-media (document care cuprinde Codul Deontologic al Jurnalistului) – Contractul Colectiv, in conditiile recentului atac al clasei politice asupra libertatii de exprimare i, nu in ultimul rand, a libertatii fiecarui cetatean.

Va asteptam!

Andreea Artenie
PR Executive-Big Media PR

De ce moralitatea jurnalistilor trebuie reglementata prin contract? De ce are nevoie de PR o asociatie a jurnalistilor? De ce isi inchipuie ca un contract colectiv va salva breasla asta?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

16 comentarii

  1. Nu folosesc ă, ţ, dar folosesc ş. Treabă bună fac „jurnalitii” ăştia.

    00
  2. cu siguranta nu contractul colectiv va salva breasla jurnalistilor, acest contract reglementeaza mai degraba probleme de dreptul muncii

    in schimb, Codul Deontologic al jurnalistilor este o cartulie pe care ar cam trebui sa o studieze muuuulti jurnalisti in Romania

    succes :)

    00
  3. NOU
    #3

    „jurnalitii” trebuie sa mai treaca pe la scoala, apoi sa se ocupe de PR

    00
  4. De ce Andreea Artenie nu stie sa foloseasca „s”-ul, iar in loc de „şi” iese „i”?

    Daca in jurnalism s-a ajuns sa se scrie atat de penibil, inseamna ca tara se duce de rapa.

    00
  5. Problemele de dreptul muncii sunt reglementate suficient in codul muncii si in Contractul colectiv de munca la nivel national . CCM la nivel de ramura copie 99% ceea ce se gaseste in CCM la nivel national . Singurele diferente sunt la salariu minim (mai mare) si niste marafeturi lipsite de importanta

    Cat priveste salariu minim , e o gluma . Majoritatea ziaristilor primesc grosu pe drepturi de autor , ceea ce nu are nicio legatura cu legislatia de dreptul muncii

    Astia se afla in treaba . cat despre atacul politicienilor asupra libertatii de exprimarea a ziaristilor , imi permit un Ha Ha Ha . Iti vine sa le plingi de mila , saracutii . Nu-i mai lasa politicienii sa inventeze ( a se citi sa calomnieze) . Majoritatea ziaristilor sunt pe deplin supusi celor care sar cu banul . Sa nu se mai plinga atit

    00
  6. Trebuie să fii copil sau dobitoc notoriu ca să speri că un Cod Deontologic va putea să îmbunătăţească calitatea mass media. În presa românească de mult timp nu mai domneşte cinstea, ci banul, iar cei câţiva care mai au principii sunt doar nişte rebuturi, nişte reminiscenţe ale unor vremuri de mult apuse. Pentru aceştia din urmă am numai respect.

    00
  7. @ Robinetel Da, ai dreptate, Codul deontologic nu este soluţia pentru profesionalizare sau consolidare morală însă este necesar ca reper. La ce ne să ne raportăm când vorbim de moralitate şi profesionalism în jurnalism?!

    Din fericire (sau din păcate) pentru că face apanajul libertăţii de exprimare profesarea acestei meserii nu poate fi reglementată prin lege. Desigur, jurnalistul trebuie să se supună Legii ca orice cetăţean din România. Nu trebuie să aibă drepturi sau obligaţii în exprimarea liberă mai mult decât orice cetăţean.

    Cât despre Contractul Colectiv de Muncă, la nivel de ramură, nu este nimic nepotrivit. Şi constructorii au aşa ceva şi lucrătorii din industria textilă etc.. De ce n-ar avea voie şi jurnaliştii să se asocieze profesional pentru o mai bună reprezentare în raport cu angajatorul?!

    00
  8. @Andrei

    Cunosc situaţia. Este o soluţie legală, pentru a diminua efortul angajatorului (dar şi a jurnalistului) cu plata de taxe sociale şi de sănătate. Asta nu exclude importanţa unui contract colectiv de muncă. Sunt şi ziarişti angajaţi, nu toţi lucrează pe drepturi de autor.

    Încă o metodă de plată a jurnalistului, cu ocolirea legală a plăţilor de taxe sociale este contractul de prestări servicii între societatea editoare media şi SRL-ul jurnalistului. Atunci nu ma vorbim de contracte de muncă, fireşte.

    00
  9. @motanes

    Pentru ca lucratorii din industria textila sau cei din constructii nu sunt platiti pe drepturi de autor . Iar cum marea majoritate a ziaristilor sunt platiti pe drepturi de autor , CCM e degeaba pentru ca reglementeaza doar raporturi de munca , izvorite dintr-un contract de munca , nu din contracte de cesiune de drepturi de autor

    00
  10. Of, of ! Mai, mai !
    Nu mai zic nik de tot cacao asta al mass-mediei.
    Salutari, copii! :-))

    00
  11. Initial si eu am crezut ca nu stie sa scrie, dar cred ca problema cu SH-urile a aparut la trecerea din invitatie in Blog. Zoso, daca gresesc, te rog sa ma contrazici. Dar e prea de tot ca toate sh-urile au disparut.
    Pe de alta parte, la intrebarile tale iti raspund foarte simplu: nu cred ca e cineva atit de naiv sa creada ca un contract salveaza ceva sau pe cineva. Dar si jurnalistii, ca si alti angajati, sint oameni si au drepturi care trebuie aparate intr-un fel. Sint celebre cazurile multor jurnalisti care au dovedit ca au coloana vertebrala si asta nu i-a propulsat la vreo emisiune teve ci la Oficiul de somaj, dupa multe umilinte la locul de munca. Un contract inseamna ca ar putea avea si ei garantia ca nu vor fi batjocoriti si ca isi vor putea apara drepturile de angajati in toate modurile legale posibile. (Sa explic: in general ziaristii sint angajati pe salariul minim plus drepturi de autor, care sint, de fapt, adevaratul salariu. Daca seful vrea sa ii da afara suprima drepturile de autor. Cine sta la munca pe salariul minim pe economie? Şi uite aşa se inmoaie coloana vertebrala. La unii mai multi, la altii mai putin, la altii deloc, dar aia se lasa de presa!)
    De ce au jurnalistii nevoie de PR? Din simplul motiv ca trebuie si ei sa transmita informatii catre public. NU informatii pe bani, cum face Mindruta sau altii ca el ci informatii corecte si cinstite. de unde sa stim ca jurnalistii au contract colectiv de munca? Aflam de la PR-ul lor. de unde sa stim ca au cod deontologic? (De altfel, orice breasla care se respecta are un cod deontologic. La noi jmekerii se fac ca ploua ca sa poata sa faca ei minariile lor!) Oricum, PR-ul nu era al jurnalistilor ci al patronatului!
    Ce e important de subliniat aici: PR inseamna sa comunici cu altii si sa ii informezi despre ceea ce faci. Ca unii inteleg prin asta reclama desantata sau altceva… e vina lor, nu a profesiei.

    00
  12. Nu văd de ce ar fi necesar ca reper. Eu ştiam că etica este numai una, ca şi morala. Aia ori o ai ori n-o ai.

    00
  13. @ white wolf: azi am vorbit cu PR „menegerita” de la HotNews. Am vorbit, adica la singular, EU am vorbit. Pentru ca la intrebarile mele (de bun simt, de altfel) mi s-a raspuns doar cu o privire gen „ma sinucid si dup-aia te omor si pe tine”. Jurnalistii nu au nevoie de PR. Singurii PR manageri pe care i-a avut compania media unde muncesc eu au fost un pilos si, mai apoi, o fata a unuia din patroni. Un piarist la o companie de presa e doar un coi in talpa bugetului.

    00
  14. @cristean: Imi pare rau pentru monologul purtat..PR inseamna comunicare, emitator+receptor si mai ales …tan ta naaaaa… MESAJ!
    Intr-adevar, sunt multe buruieni in lanul PR-ului.Cat despre utilitatea unui PR intr-o companie/institutie de presa parerile sunt impartite..desi daca stii sa scrii o stire, scrii si un comunicat de presa. Din cate am inteles, PR-ul (in cazul de fata) este al patronatului. Cat despre utilizarea „ş”-ului in loc de s cred ca s-a facut cam multa valva. Am diluat esenta subiectului.

    00
  15. Tocmai mi-ai dat exemple bune de oameni care sint angajati fara rost, pe pile si fara abilitatile necasare si de aceea dau senzatia ca nu doar ei sint inutili ci si postul.
    Crede-ma, PR inseamna un pic mai mult decit bullshituri organizationale, dar pilele nu au de unde sa stie acest lucru. partea proasta e ca exemplul tau se poate multiplica in foarte multe cazuri.
    Un departament de PR profesionist are un rol important in orice comanie, inclusiv intr-una de presa. Pacat ca invatamintul din Romania ne baga pe git an de an citeva mii de timpiti si le da senzatia tuturor (si pe buna dreptate!) ca piarul e doar un ghimpe in talpa bugetului.

    00
  16. De unde si pana unde PR si atata tevatura pe subiectul asta nu inteleg, Andreea Artenie, cea care semneaza comunicatul este angajata a unei agentii de PR care isi face pur si simplu treaba anuntand evenimentul cu semnarea CCM. De aici si pana la baterile de câmpi de genul asta mai e cale lunga. Ok, s-a semnat probabil pana la ora aceasta CCM-ul, gata si la revedere…
    Nimeni nu a bagat de seama cred ca Big Media PR si Mediasind-ul sunt doua entitati diferite.
    Se poate ca o anumita agentie de PR sa se ocupe de un anumit eveniment al unei alte organizatii…

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube