Începem serialul nostru despre jocurile de societate cu Baccarat, Gin Rummy, Şeptică şi Cruce. Dacă nu aţi citit primul episod, puteţi să îl accesaţi aici : Episodul 1 – Învăţaţi jocurile de societate cu zoso.ro şi să propuneţi şi voi alte jocuri de societate.
În fiecare articol vom prezenta un scurt istoric al jocurilor, ţara de origine şi regulile lui.
Baccarat-ul este un joc de cazinou, provenit din Italia, adaptat apoi în Franţa, unde a devenit foarte popular. Este un amestec de noroc şi talent în alegerea pariurilor, iar în trecut era rezervat elitelor. Jocul este simplu din prisma posibilităţilor de a plasa pariurile, singurele opţiuni fiind ”Jucător”, ”Bancher” sau ”Egal”.Valoarea cărţilor se stabileşte după următoarea schemă:
2-3-4-5-6-7-8-9 – au valoarea înscrisă pe ele.
10-j-q-k – valorează 0 puncte.
A – valorează un punct.
Se joacă cu 6-8 pachete de cărţi.
Jocul începe după ce se alege bancherul. În jocul american, bancherul este întotdeauna cazinoul, însă în alte variante poate să se mute de la un jucător la altul. Prima dată se dau cărţi jucătorlui, iar apoi bancherului, alterantiv, până când ambii au câte 2 cărţi în mână.
Se face un calcul intermediar, adunând cărţile din mâna fiecărui jucător. Depinzând de valoarea fiecărei mâini, jucătorii şi bancherul mai pot trage câte o carte sau să stea.
Punctele se calculează în felul următor:
- dacă suma cărţilor din mână e mai mică decât 10, se ia ca atare(2+4 = 6)
-
dacă suma cărţilor e mai mare decât 10, se taie cifra de la zeci şi se ia în considerare doar cifra unităţilor(6+8=14)
Dacă suma cărţilor din mâna unuia este 8 sau 9, atunci nu mai poate trage cărţi niciun jucător, altfel jucătorul trage prima dată, iar bancherul este condiţionat de cartea trasă de jucător după următoarea schemă:
Jucătorul a stat – Bancherul extrage dacă mâna lui este sub 5 puncte inclusiv.
Jucătorul a tras o carte:
- 2 sau 3 – Bancherul trage dacă are sub 4 inclusiv în mână
- 4 sau 5 – Bancherul trage dacă are sub 5 inclusiv
- 6 sau 7 – Bancherul trage dacă are sub 6 inclusiv
- 8 – Bancherul trage dacă are sub 2 inclusiv
- 9, 10, J, Q, K sau A – Bancherul trage dacă are sub 3 inclusiv în mână
Se calculează punctajele finale, iar cel mai mare punctaj câştigă toate celelalte paruri. În caz de egalitate, toate pariurile pe Jucător şi Bancher se reportează pentru jocul următor.
Gin Rummy, sau pe scurt Gin, este un joc de în care trebuie să ordonezi cărţile în şiruri după nişte reguli. Gin se joacă în doi jucători şi a fost creat de Elwood şi Graham Baker în 1909, în Statele Unite. Jocul a evoluat dintr-o variantă de poker din secolul 18.
Se joacă în mod obişnuit cu pachetul standard de 52 de cărţi.
Obiectivul jocului este să obţii punctaj mai mare decât adversarul tău. Punctajul se obţine prin construirea de serii de cărţi consecutive de aceeaşi culoare sau de cărţi cu acelaşi rang(minim 3).
- deci serii de 8-8-8 sau de 3-4-5-6-7(de aceeaşi culoare)
Cărţile rămase neetalate se adună ca şi puncte de penalizare astfel: As=1 punct, 1-10=punctajul de pe carte, J-Q-K=10 puncte.
Jocul începe când se împart câte 10 cărţi atât dealerului, cât şi jucătorului. A 21-a carte este plasată cu faţa în sus pe masa de joc, iar restul de cărţi se lasă cu faţa în jos. În fiecare tură, jucătorii trebuie să ridice o carte fie din cele cu faţa în sus, fie din cele cu faţa în jos şi să pună la loc una din mână în teancul cu faţa în sus.
Turele alternează până când se bate sau rămân doar 2 cărţi neîntoarse pe masă. Un jucător are dreptul să bată doar dacă are mai puţin de 10 puncte în mână.Dacă nu are niciun punct în mână, jucătorul e obligat să bată = Gin.
În momentul în care bate unul dintre jucători, adversarul are ocazia să mai scape de puncte, completând etalările celui care a bătut(de exemplu 3K poate fi completat cu al 4-lea K si astfel să reduci punctele din mână cu 10)
Scorul se stabileşte la final după următoarea regulă:
Jucătorul care a bătut are X puncte în mână, iar cel care nu a bătut are Y, atunci X ia Y-X puncte pe mâna aceea.
Pentru Gin se iau automat 25 de puncte, plus toate punctele adversarului.
Contrabătaia se punctează atunci când X bate, iar Y este mai mic decât X după ce scapă de puncte. Y primeşte 25 de puncte + X-Y puncte.
Jocul se termină atunci când unul din jucători ajunge la 100 de puncte.
Ajungem acum pe meleaguri puţin mai cunoscute, laŞeptica(Americană – denumită aşa în zona de nord a ţării) sau Macao în partea de sud. Setul de reguli variază de la regiune la regiune, iar aici vă povestesc regulile din nordul ţării, de la Maramureş.
Jocul se desfăşoară cu un pachet de 52 de cărţi + 2 Jockeri. Se poate juca în maxim 10 jucători fără a mai adăuga un pachet de cărţi.
Jocul începe prin desemnarea unui dealer, care se va muta de la un jucător la altul în mod consecutiv. Se împart câte 5 cărţi fiecărui jucător, iar una din cărţi se pune pe masă cu faţa în sus, ca şi carte de început şi se aşează restul cărţilor cu faţa în jos.
Regula de joc este că la fiecare tură, fiecare jucător pune o carte jos, pe teancul de joc, dacă acea carte pusă de el corespunde ca număr sau ca simbol cu cartea de pe masă. Dacă nu e posibil să pună vreo carte jos, jucătorul e obligat să ridice o carte din teancul de cărţi cu faţa în jos.
Dacă unul din jucători pune un 7 pe masă, atunci el are dreptul să aleagă simbolul care trebuie să fie pus de jucătorul următor.
Dacă jucătorul pune jos un As, următorul jucător stă o tură. Dacă are şi el un As, poate transfera tura de stat la jucătorul imediat următor.
Dacă jucătorul pune jos 2 sau J, următorul jucător poate pune 2 sau J jos la rândul lui sau este obligat să ia din teancul de cărţi neîntoarse 2 x numărul de cărţi de 2 sau J date în acea tură.
Jockerii valorează câte 10 cărţi fiecare, similar cu cele de 2 sau J şi sunt letali când sunt aruncaţi în joc.
Obiectivul jocului este să termini primul toate cărţile din mână. Înainte să termini, eşti obligat să anunţi că ai ajuns la ultima carte prin strigătul ”Ultima!”, fără de care te mai alegi cu încă 5 cărţi în mână.
Ultimul joc din serialul de azi, Cruce, este un joc tot din regiunea de nord, care se joacă în 4 jucărtori şi cu 24 de cărţi, adică 9-10-j-q-k-a.
9 nu are punct, 10 valorează 10 puncte, Asul 11, K 4, Q 3, J 2. = în total 120 de puncte
Grila de punctaj este structurată astfel:
33 de puncte pe cărţi – 1 punct de tură
66 de puncte pe cărţi – 2 puncte de tură
99 de puncte pe cărţi – 3 puncte de tură
132 de puncte pe cărţi – 4 puncte de tură – posibil doar cu anunţ
165 de puncte pe cărţi – 5 puncte de tură – posibil doar cu anunţ
Jocul se continuă fie până la 11 puncte, fie până la 21 de puncte, cu câte 2 jucători în fiecare echipă. Jucătorii din aceeaşi echipă trebuie să stea faţă în faţă.
Se amestecă pachetul de 24 de cărţi şi se împart câte 3 la fiecare jucător. Acum se fac licitaţiile şi se stabileşte atuul.
Anunţul – combinţie de K şi Q de aceeaşi culoare. Valorează 20 de puncte dacă nu e atuu, 40 de puncte dacă e atuu. E obligatoriu ca anunţul să fie prezentat de către jucător imediat după ce a câştigat o mână, dând jos una din componentele anunţului(K sau Q).
Atuul – la fiecare joc, se selectează câte un atuu de către echipa care licitează cel mai mult. Atuul câştigă orice mână, indiferent ce valoare au celelalte cărţi. Când există 2 sau mai multe atuuri pe masă, câştigă atuul cu valoarea cea mai mare.
Licitaţia – la începutul fiecărui joc, după primirea celor 3 cărţi în mână, fiecare jucător estimează câte puncte va face echipa lui – 33, 66, 99, 132 sau 165, în funcţie de ce cărţi are în faţă. Licitează primul jucătorul care a primit primul cărţi, iar următorul nu are dreptul să liciteze decât peste valoarea celui anterior sau poate să zică ”pas”
După ce se stabileşte atuul – dintre simboluri, se împart şi restul de cărţi. Fiecare jucător dă câte o carte pe tură, cea mai mare de pe masă fiind cea câştigătoare.
La finalul turei, se numără totalul de puncte făcut de fiecare echipă şi se stabileşte punctajul conform tabelului de mai sus. În caz că echipa care a licitat de exemplu 2, nu reușește să totalizeze 66 de puncte, se punctează cu -2 tura respectivă pentru ei.
Pentru trişori şi cei care comunică cu coechipierii în timpul jocului se aplică pedepse de -3 puncte. Pentru greșeli de joc se impune tura dublă, când orice punctaj obținut de echipe se dublează.
Acestea au fost cele 4 jocuri din episodul 2 al serialului nostru despre jocurile de scocietate. Dacă aveţi neclarităţi sau comentarii legate de regulamentele de mai sus, le aştept cu interes, cu condiţia să ne facă pe toţi mai buni.
Episodul 1 – Învăţaţi jocurile de societate cu zoso.ro
6 puncte n-am reușit niciodată să fac. Ar trebui să și joace slab competitorii ca să se întâmple asta, adică să scapi de 10 și AS, ca apoi să poți duce cu Popa din anunț, altfel nu știu cum. Am făcut 5 de mai multe ori, dar 6 niciodată.
RE: Cruce
In conditii extreme este posibil sa faci chiar 6 puncte, adica sa aduni (peste) 185 puncte pe carti. Este nevoie de toate cartile + 3 anunturi: 120 puncte din carti + 1 anunt de 40 de puncte + 2 anunturi de 20 de puncte = 200 de puncte.
E o combinatie de carti care apare foarte rar, dar se poate realiza. Eu unul am facut „6” o singura data in viata (am 33 de ani si joc cruce de la 6 ani). Cunosc pe cineva care a „facut 6” de trei ori in viata sa (pana la aproape 40 de ani).
Îți mai amintești ce combinație de cărți aveai tu și partenerul de joc atunci când ați făcut 6 puncte?
Nu depinde de calitatile adversarilor. Depinde numai de felul in care sunt cartile in mana ta. Adica de noroc.
fan vrei sa spui k iti trebuie 198 de puncte
1 = 33
2 = 66
3 = 99
4 = 132
5 = 165
6 = 198
si nu ai cum sa faci 6 intr-un joc de cruce in care sa duci toate cartile si sa ai trei strigari e fantastic ce zici tu nici macar teoretic nu poti face
nu se poate face…..daca restu jucatorilor inafara de perechea ta au cartile adunate sub 15 se repeta tura.. nu ai cum sa faci u anunturile care le specificai nici cum…