Un avantaj pe care România îl are în fața altor state e în același timp și un dezavantaj. Turistul străin care trece prin țara noastră nu are autostrăzi, nu e ferit de interacțiunea cu românul de rând, și dezavantajul de a petrece câteva ore bune până la Sighișoara sau până la Sibiu se transformă într-o încântare.
Ca șofer, încântarea e un coșmar în toată regula. Frumoasele fânețe și peisaje pe care le vedem pe drumurile de căruță asfaltate care poartă azi numele de șosele ajung în sate. Sate construite de-a lungul șoselei. Că toată lumea voia să stea la șosea. Și așa au rămas până azi. Dacă nu îți faci casa cât mai aproape de șosea ești cel mai prost. De aceea nu se poate lărgi Șoseaua de Centură a Bucureștiului, că o serie de idioți și-au construit casele fix în buza șoselei.
N-ar strica azi o lege prin care să nu li se mai dea voie să își construiască vilele prea aproape de șosea, pentru a-i feri pe proști de prostia proprie.
sursă foto
În anunţurile imobiliare din mediul rural, cea mai importantă „dotare” a unui imobil este situarea ei „la drumul principal” (tu insişti să o numeşti şosea, ei văd altfel problema). Întotdeauna se specifică în mod expres dacă casa se află „la drumul principal”.
Eu dacă ar fi să mă mut la sat, aş face-o numai pentru linişte şi aer curat. Nici una dintre acestea nu le găseşti „la drumul principal”. Pe de altă parte însă… este de regulă singurul drum din sat care este asfaltat. Restul sunt în cel mai fericit caz cu pietriş, dar cel mai adesea numai pământ. Şi nici nu există perspectiva ca lucrurile să se schimbe într-un număr rezonabil de… generaţii.
Istoric vorbind, scopul drumurilor era să facă legătura între sate…
România este și a fost din totdeauna o țară săracă, așa că nu și-a permis și nu-și permite să dezvolte o rețea paralelă de drumuri rapide.
@Cristian Banu: istoric vorbind, acum 10 ani nu aveam 3G și 4G.
Toate drumurile nationale din toata Europa sunt la fel de inguste si de trecatoare prin sate. Ai mers pe nationale in Franta? Ei bine stii cum e sa stai la semafor in sate de 30 de case? Sau cum e sa ai si insule in mijlocul drumului sau declivitati care sa te oblige sa mergi cu 30 la ora cat e viteza in zonele rezidentiale? Uite DN3 in Franta intr-un sat https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-P7D_aKgIV3kPpIrGjDfWyp0iATCH8_neEsvvamkshcKoF3Eb
Dar stii ce misto e pt turism asa ceva?!
imi place asta cu `n-ar strica o lege… pentru a-i feri pe prosti de propria prostie`, de parca legiuitorii, statul si birocratii, mai ales cei romani, sunt culmea inteligentei pe pamant. oricum, daca tereurile din marginea drumurilor nu s-ar trece din extravilan in intravilan cum vrea muschiul primarului umflat cu mita de rigoare, am vorbi despre altceva. altfel spus, nu de legi noi e nevoie.
exista reglementari care sunt specificate in certificatul de urbanism inainte de a te apuca de proiectul unei case. De exemplu: retragere 10m de la axul drumului. Doar ca nu prea se respecta, la receptia cladirii se da o spaguta celor de la urbanism/primarie si ai scapat.
Lege exista doar ca nu prea se aplica.
Întotdeauna mi s-a părut o mare tâmpenie stilul ăsta de a contrui casele.
Chiar am văzut de vreo două ori, în niște curbe, ditamai parapetul ridicat, probabil din cauza unuia care a zburat cu mașina într-o casă.
Zgomotul și praful sunt una, dar nu știu cum poate sta cineva într-o casă amplasată fix lângă șosea, fără să-i tremure chiloții în fiecare zi că o să treacă vreun dement cu mașina prin casa lui.
@cristian banu nimic mai fals… hai sa ne culcam pe-o ureche cu scuza ca n-am avut bani sa folosim creierul. In Ucraina de exemplu mergi sute de km intre orase fara sa treci prin vreun sat si fara sa ocolesti fiecare deluşor sau copac. Au ucrainienii mii de km de sosele cu doua benzi pe sens si spatiu intre sensuri, le mai trebuie parapeti si banda de urgenta si le transforma in autostrazi. E adevarat, drumuri proaste… pt ca n-au bani. Dar asta nu i-a impiedicat sa-si foloseasca creierul cand au construit baza
Una e sa mergi cu elicopterul alta e sosea intre case :))
Soselele ar trebui sa fie tangente la localitati. Ma si mir ca nu i-a venit niciunui politician ideea sa legifereze asta. Ar fi bune si niste sosele suspendate, cu conditia ca legea sa prevada un nivel de inaltime de natura sa nu afecteze viitorii piloti particulari de elicoptere si deltaplane.
@Cristian Banu: Stii vorba aia cu ‘suntem prea saraci pentru lucruri ieftine’? Asa e si Romania. Au fost o gramada de bani pentru constructii de drumuri si ce rezultate avem? Petice de autostrada. Se fac si refac si reasfalteaza aceleasi drumuri an de an, sau mai bine, in anul electoral.
Excelente fotografii, sursa profesionala.
Cred ca ai scris pentru soferi, iar despre soferi ….numai de bine.
Mai lasa si tu blogul, mai iesi la o iarba verde.
@thales, domnu’ Thales,
La matale in Milet este cum scrisesi p’acilea?
Drum bun!
@lecampeur – corect, ai dreptate, in Franta, Italia sau chiar mai aproape de noi, in Ungaria, drumurile nationale trec prin sate si sunt cu viteza limitata. Problema? Toate tarile de mai sus au atat o retea de autostrazi completa cat si o retea de drumuri rapide (viteza maxima legala 110 kmh, doua benzi pe sens etc) completa, deci nu esti nevoit sa folosesti drumurile nationale in cazurile in care vrei, pur si simplu, sa te deplasezi. Evident, exista exceptii dar nu multe – in nici un caz nu trebuie sa trec prin 300 km de sate ca sa fac 450 de km cum e cazul in Romania, cand vreau sa merg de la Bucuresti la Cluj.
Problema la noi e simpla: turismul e in rahat oricum, asa ca macar am putea incerca sa fluidizam putin circulatia prin localitati, sa nu mai moara atatia oameni care incearca cu disperare sa recupereze timpul stat in spatele unui camion din anii ’60 care merge cu 20 kmh. Asta este, nu le putem avea pe toate, trebuie sa alegem. Mai mult, mie nu mi se pare ca a scazut gradul de ocupare al statiunilor de pe Valea Prahovei de cand limita de viteza acolo a urcat la 70 kmh, dar a scazut sigur numarul accidentelor.
@berenger: terenurile de pe marginea drumului in sate sunt, de regula, in intravilan deja. Ca sunt langa drumuri si case :). Daca e vorba de terenuri din afara satelor care sunt trecute in intravilan, atunci da, ai oaresce dreptate, dar problema e data de zona de sat, cu zeci/sute de case aliniate langa drumul european.
@vali – problema nesemnalizata – lipsa completa a trotuarelor din sate.
Lege exista. Nu stiu care este exact, se refera la drumurile nationale. Pe ocolitoarea Sacele aveam un teren la 40 m de drum. Vecinu ce isi cumparase fix la drum terenul s-a trezit ca nu primeste autorizatie de cosntructie, fiindca era fix in zona protejata.
Problema e ca o mica spaga rezolva intotdeauna astfel de situatii….
Asta o vezi in special la ardeleni si la banateni: Casa lipita de sosea.
La mine la olteni nu e asa. Intre sosea si gard exista un canal de scurgere si cel putin un rand de pruni. Pe urma este un gard cat mai inalt, sa nu se uite lumea la tine-n curte. Si inca un rand de pruni. Urmeaza curtea sau batatura, care are cel putin doispe prajini, casa batraneasca, un rand de pruni si casa copiilor. Daca sunt mai multi copii, primul nascut primeste casa noua si ultimul nascut primeste casa parinteasca. Doar baietii. Fetele se muta la casa sotilor. Dar primesc zestre si ele: Cai, vaci, sinice de grau, pamant, livezi cu pruni.
Noi oltenii stim ce e aia intimitate, civilizatie. Nu ca la ardeleni si la banateni, unde daca s-a basit careva la sosea, iti stinge lumanarea de pe masa.
Vali, da-le naibii de lichenii. Vrem sa vedem tate si buci. Unde-i fata zilei? Fata zilei, unde-i ? :))
@Jordan, pai eu vad ca aici se pune problema ca satenii sunt prosti ca si-au facut casele in drum in 1930 si nu poate merge cetateanul cu BMW repede in 2013. Nu taranul e prost ca si-a facut casa in drum, prost e ala care nu a facut centuri ocolitoare satelor sau care nu construieste autostrazi.
@Dani Corban
„Pe urma este un gard cat mai inalt, sa nu se uite lumea la tine-n curte.”
Asta e grad de lipsa de civilizatie man.
Haide sa ne uitam la dezvoltarea satelor romanesti , majoritatea sau format dea lungul soselelor, sau apelor curgatoare. Apoi au venit cu asfaltul peste vechile drumuri. Problema e ca nu avem viziune dupa 90 a trebuit sa refacem toate drumurile incepand cu fundatia , in loc sa le facem pe camp le-am refacut tot prin mijlocul satelor.
cred ca una dintre cele mai misto este:
Lat: 44° 32′ 2.7162″
Long: 26° 4′ 7.4814″
@zoso, referitor la: „Turistul străin nu e ferit de interacțiunea cu românul de rând”. Nici romanul calator nu e ferit de interactiunea cu strainul de rand, iar asta e minunat! Doar asa poti descoperi diversitatea speciei umane. Cine ar putea face o lista scurta cu romanii carora le e permisa interactiunea cu strainii? Care ar fi romanii din aceasta rasa superioara?
Numai idiotii au casa fix la drumul principal :))
Nu cred ca se refera la case sus in deal ci doar sa se retraga 20m de la drum , spre binele lor si spre binele general.
„Dacă nu îți faci casa cât mai aproape de șosea ești cel mai prost”
Nu… doar ca nu esti la ASFALT. Si orice iesire din curte se transforma in excursie la Techirghiol.
Cum e meme-ul ala cu Morpheus:
What if I told you, that people in the 50’s had no idea we would not build any new roads for the next 100 years?
Daca te vei uita pe harta, 90% din sate (exceptia celor de munte poate) sunt asezate asa incat ar putea fi ocolite. Ceva se stia si de pe atunci.
Prostia e ca nimeni nu s-a gandit ca in urmatorii 100 de ani nu vom construi nici un drum nou, doar vom reasfalta aceleasi drumuri la nesfarsit.
casele nu au fost construite la sosea din fudulie, cel putin nu in trecut, atunci oamenii vroiau ca in spatele casei sa aiba si un lan de porumb.
Cum spunea prietenul meu Matache Macelaru: “Mancatul asta nu-i asa simplu cum crede lumea”. Nici datul cu parerea. Una e sa compari stepa zaporojeana, unde calarea Taras Bulba zile intregi fara sa vada altceva decit dropii si ciulini, si fara sa aiba nevoie de antinevralgic, si alta e sa vrei sa faci o autostrada de sase benzi pe sens printr-o vale in Alpi, unde e casa memoriala a lui Wilhelm Tell si locuiesc inca urmasii lui. Pai astia sta in calea soferilor si progresului, frate! Trebuie regulati legal, mama lor de retrograji!
Intre timp satele sasesti din Tara Fagarasului precum Soars, Barcut, Rodbav https://www.google.ro/maps/@45.911501,24.875133,3a,75y,249.91h,87.64t/data=?dg=dbrw&newdg=1!3m4!1e1!3m2!1s5N8BXhl_I4r0wXNNEtjZMg!2e0?dg=dbrw&newdg=1) mor incet in mainile romulanilor. Ce chestie, domle’, sa renunti la o parte din gradina pentru a avea 20-30 m fata de sosea, sa nu-ti stropeasca masinile casa cu balega ca-n restul satelor din Tara Fagarasului. Cred ca mai bine de jumatate din cabane sunt construite tot asa „in drum” desi au ditamai curtea goala in spate. Cabane construite in ultimii 10 ani.
Plus ca daca ai casa la sosea risti sa te trezesti cu TIR-ul peste tine in dormitor cum s-a intamplat de atatea ori. Alea da senzatii tari!
Prima lege ar trebui sa le interzica sa-si mai construiasca locuinte ( cacofonic : case ) pe sosea. Si cand ajungem la nivelul asta de civilizatie, Case langa sosea. Cam asta e ordinea logica.
La poza 5 as spune mai degraba ca soseaua a fost construita in buza caselor!
@lecampeur – pai si taranul e prost, ca nu face bine la sanatate sa ai sufrageria la 2m de drumul pe unde vine respectivul sofer lansat sau, mai rau, vreun sofer de TIR adormit la volan. Mai mult, in lipsa trotuarelor, iese copilul din casa direct in drumul european. Oricum, ideea era sa-i interzici prostului sa-si manifeste prostia
mai e o treaba…de obicei…”utilitatile” le ai la drum….si daca vrei sa le tragi in spate…te costa..plus ceva obiceiuri idioate gen electrica „mai mult de 50m de cablu…trebuie musai si stalp”
si credeti-ma…cand am avut de tras 70m de teava de gaz …m-a uscat ceva
Taranul roman e al mai prost.
Șoseaua de centura a Bucureștiului se lărgește. Work in progress…
exista legea respectiva: se cheama pug sau puz.
@Jordan, ce prost e taranul ca din pensia lui de CAP nu isi demoleaza casa de la sosea sa isi faca una in spate… Casa la sosea este primul pas spre oras. Satele sasesti nu au curte cu gradina de legume sau livezi in spate ci cativa metri de curte unde poti intoarce o caruta si unde poti tine un grajd de animale. Satele sasesti sunt la sosea pt ca in general s-au ocupat cu mestesuguri si comert. daca se ocupau cu agricultura casele erau rasfirate si cu gradini intre ele. Chestia asta e de antropologie. vreti sa aflati de ce nu au gandit toti taranii la fel cautati un antropolog
Nu o zic ca lauda, dar la mine la tara exista „centura” asfaltata. Chiar in centrul satului s-a asfaltat si o ulita care leaga soseaua principala de „centura” satului.