Ipocrizia unora care pleacă e adorabilă

Digi24 au ciordit ideea de la Recorder și au produs și ei un documentar despre oamenii care pleacă. Și e acolo o fază cu neckbeard, care e în anul doi de facultate, de aia nu pleacă.

Alin Olaru: Ceea ce mă ţine încă în ţară este faptul că mai am încă 2 ani de facultate. Ca să îmi pregătesc plecarea mi-am umplut, cel puţin la nivel de proiecţie, cei doi ani în primul rând cu învăţarea şi altor limbi în afară de engleză şi, în al doilea rând, am început să mă pregătesc din timp pentru lucrarea de licenţă, inclusiv pentru eventualele examene pe care va trebui să le dau, diferenţă, când voi pleca.

Alin Olaru: Cred că nişte factori care au influenţat decizia mea ar fi direcţia generală în care merge ţara, de sus de la guvernare şi până la chestii mai mărunte, până la sistemul medical, siguranţa zilei de mâine ş.a.m.d.

El e dezamăgit că țara merge într-o direcție greșită, ar pleca, dar trebuie să termine facultatea. Pentru că dincolo facultatea costă, destul de mult.

Ah, neckbeard, dacă tăceai, filosof rămâneai. Ce bună-i România că nu dai 40.000€ pe an ca să ai o diplomă și nici student debt și ai condiții mai ușoare de intrat și de ieșit. Restul e cam de rahat, corupția e nasoală când e cu politică, când e cu facultatea e OK, când e cu restanțele e normalitatea, că nu faci nimic rău, doar treci pe nemeritate…

Reiau o idee mai vechi: vrei să pleci după ce termini facultatea? Plătește-ți studiile și poți pleca.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

87 comentarii

  1. Boss, unde costa facultatea atat? Poate in UK sau in State.

    Dar in Germania, statele nordice, de ex, facultatea e aproape gratuita. Doar trebui sa platesti niste costuri administrative.

    00
    • lasa-l, e in lumea lui. 3 click-uri pe net si vedea cate tari din Europa au costuri foarte mici de facultate. Tari foarte bune. @Zoso, ce facultate ai terminat, ca te-ai documentat ca o snspa-ista extaziata de o idee?

      00
    • Poate e gratis facultatea in tarile nordice, dar costul vietii nu e la fel, si cred ca mai trebuie sa stii si limba. Si nici chiar o bursa nu acopera tot.

      00
    • După matematica mea simplă avem așa: facultatea gratuită în țările bune, dar voi v-ați găndit cât costă viața în orașele alea? Nu dai bani pe facultate, dar chiria, mâncarea, serviciile, drumul până acolo.

      00
    • In tarile nordice, traiul reprezinta o povara pentru un student venit la studii gratuite. Activitatile economice sunt foarte taxate de catre stat, lucru care se respecta ireprosabil in cheltuielile zilnice (cazare, mancare, distractie, transport). Ajungi frumos pana la 1000-2000 de euro. Mutati-va cateva zile intr-un oras din afara si vedeti cum e daca nu credeti. Cifrele alea sunt imbucuratoare doar pentru cineva cu casa in marile centre universitare. In orice caz, daca te duci in afara la o facultate dintr-un orasel, sansele ca dupa absolvire sa fii pe aceleasi domeniu egalitar in cunostinte cu cel care a terminat la facultatea din x oras mare, de obicei capitala, sunt mici.

      00
    • Ce pula conteaza cat costa facultatea acolo, noi i-o platim hipsterului aici, imperbilor.

      00
    • cam multi vorbesc in necunostinta de cauza. traiesc in danemarca de cativa ani. nu am facut facultate aici. costurile sunt mari dar majoritatea cheltuielilor sunt modice pentru un student. cazarile in camine costa cam 20% din bursa plus o masa asigurata. nu traiesti in lux, dar te descurci. acum va rog sa-mi spuneti cum poti trai din bursa de 300 de ron in bucuresti? si apoi sa comentati ca afara e scump…plin de intelectuali de ciorogarla pe-aici

      00
    • Gratuita in Germania, dar trebuie sa stii germana.

      00
  2. Belgia:

    KU Leuven – the tuition fee can range from 906 EUR/year to 4.000 EUR/year;
    Vlerick Business School – the tuition fee on some courses is around 15.200 EUR/year;
    Vrije Universiteit Brussel (VUB) – average tuition fees are between 906 and 1,450 EUR/year;
    University of Liége – the tuition fee for EU students is of 906 EUR/year, and for non-EU students it can range from 2,400 EUR to 4,175 EUR/year.

    Sa mai detaliez cum arata Leuven, de exemplu? Sa pierd vremea sa caut pe ce loc e clasata? Sau in ce an e fondata?

    00
    • Maxim se plateste 835 de euro pe an cel putin in Valonia exact cat platesc si belgienii. http://www.studyinbelgium.be/en/content/tuition-fees

      00
    • Costurile unei facultati cu un student sunt destul de mari peste tot in lume(ca sa numai vorbim de costuri intro tara ca Belgia). Cat sunt de subventionate in fiecare tara, asta e alta discutie. Prbabil Belgia subventioneaza ca se asteapta ca lumea sa lucreze in continuare in Belgia. Perfect de acord ca cei care fac facultatea la buget in Romania, sa plateasca pretul pe studii(cel nesubventionat nu gluma de 2500-5000 RON cat au cei de la cu taxa anuala pe de la noi)

      00
    • Nu mai puneti botu’ la ce vedeti scris ,cititi si pe langa,costul ala e o fractiune… cum arata leuven? Serios, cum arata {insert belgian town in 2018} chiar nu mai e o intrebare…aia cu anul infiintarii e de mare angajament ,uite ce bine le-a prins sa aibe universitate veche ,au o tara ca o floare ( /sarcasm)

      00
  3. Si cu ce te ajuta facultatea, mai ales pe „dincolo”?

    00
  4. As fi de acord, cu tine, numai daca a avea o diploma de studiu, ti-ar asigura automat jobul mult iubit si daca, chiar te-ar invata ceva serios. Cum stim situatia invatamantului universitar, aceasta discutie nu-si are rostul.
    Stiu ca sfanta academie romana, a avut geniala idee, insa aceasta nu o vad fezabila pentru ca nu ar face decat sa moara, aproape tot invatamantul universitar romanesc. Ca nu toata lumea s-ar mai inghesui la jurnalism, filosofie sau alte scoli de balet, s-ar bate pe la politehnica sau poate la informatica(ca cica se castiga bine dupa), medicina e un caz aparte. In schimb, multi si-ar descoperi vocatie de meserias si vor putea pleca din tara, fara prea multe drame.
    In rest, da ipocrizia unora este maxima, insa mai bine sa plece din tara cine nu vede un viitor aici, decat sa avem eternii nemultumiti de cum merg lucrurile.

    00
    • „As fi de acord, cu tine, numai daca a avea o diploma de studiu, ti-ar asigura automat jobul mult iubit si daca, chiar te-ar invata ceva serios”. Comentariu comunist, o diploma nu reflecta nivelul de pregatire nicaieri in lume. La jurnalism ar trebui sa fie un concurs de admitere riguros pentru a tria ceata de pretendenti la acea diploma, un fel de cv facut chiar din timpul liceului: articole scrise pe net, publicatii in ziarele locale, compuneri, eseuri. Filosofia e inutila pe campul muncii deoarece nu are o aplicabilitate stricta, pe un anumit nivel, dar in sfera meseriilor socio-umane un absolvent la filosofia, cel putin de la Universitatea din Bucuresti si cateva institutii de top din tara, si-ar gasi de lucru si ar avea sanse sa acceada la un post superior. Filosofia inainte se facea benevol, gratuit, filozofii fiind sponsorizati in Antichitatea, Evul Mediu si pe la inceputul Epocii Moderne de aristocratia, apoi, odata cu epoca contemporana, de fundatii/filantropi/organizatii.

      00
    • @Cronicarul,
      Felul in care pune baiatul din documentar problema, eu asa inteleg, el nu poate pleca ca nu si-a terminat studiile si odata cu terminarea studiilor jobul mult iubit el al lui. Daca vorbim de situatii de acest gen, sunt de acord cu ideea, bo$$ ai avut facultate moca plateste. Aa, profiti de sistem si-mi spui ca Romania e de cacat, ghici este de cacat si din cauza ta si te rog nu-mi arunca texte de fata mare…
      In rest invatamantul universitar romanesc functioneaza la cote de avarii si asta o vedem si o simtim cu totii. Filozofia facuta pe bune si jurnalismul, facut pe bune ar mai schimba ceva in societatea romaneasca, dar cum in Romania a fi competent nu mai este de mult timp o virtute mi-e teama ca sunt doar vise umede.

      00
    • @Cronicarul Facultatea de jurnalism scoate absolvenți cu nivelul de inteligență perfect pentru publicațiile moderne și publicul acestora.

      00
  5. A trebuit sa verific daca nu cumva fluture a scris articolul asta. Cred ca si fluture e influencer.

    00
  6. Specialistii au comentat instantaneu, pentru ca, nu-i asa, ei si-au facut studiile in Belgia si nu i-a costat mai nimic. Adica, na, 906 EUR/an ii gasesti si pe jos, daca te plimbi putin prin cartiere bogate.

    Studiatul in tari straine, ca student român FARA FAMILIE ACOLO e undeva pe la 1000 EUR/luna (poate mai jos daca stai in camin). Unde mai pui ca, in functie de facultate, trebuie sa fii fluent bine in limba respectiva, macar la nivel de intelegere (termeni tehnici, de ex). Nu vorbesc aici de cei care primesc burse.

    In România poti sa stai pe la ai tai pâna termini (chirie zero), sa manânci tot de pe la ei cu 3-4-500 lei/luna (partea ta din haleala la comun).

    Asa, daca nu ai familie care sa iti dea 1000 EUR/luna, trebuie sa te duci sa ii faci tu. In afara orelor de facultate, of course. La care ore, iar, daca nu stapânesti bine limba, trebuie sa fii mai asiduu. Iar acolo nu prea merge cu „stiti, nu prea pot veni la cursuri si seminarii ca am o mama bolnava si trebuie sa muncesc sa o intretin si pe ea” si profesorii sa haleasca asta si sa te treaca mai usor.

    So, mai spuneti-mi cum ORICINE care o face o facultate in România o poate face oriunde in lumea libera.

    • Banuiesc ca erau si curvele incluse in costul ala de 1000€/luna … sau ii dadeau pe droguri?

      00
    • Banuiesc ca_comentezi si tu pentru like-uri, nu?
      OK, faptul ca mi-ai dat mie replica o sa-ti aduca multe. Vei avea o seara frumoasa, ego-ul tau va fi in extaz. Enjoy.

    • The Scottish Government has confirmed that EU students, studying full time for their first degree and enrolling in the 2018/19 and 2019/20 academic sessions, will be eligible to have their tuition fees paid by the Student Awards Agency Scotland for their full period of study.

      00
    • Și că o clarificare, acolo toată lumea se așteaptă ca studenții să muncească așa că programul facultății este flexibil axat mai mult pe proiecte cu materiale de curs in format electronic date la început pt tot anul nu dictate de un comunist că să își facă norma.
      Plus că ești eligibil pt un Student Loan cu dobândă minimă care nu trebuie să începi să-l plătești decât când ai salariul peste o anumită sumă.

      00
    • E prima oara când aud ca o facultate isi face programul in asa fel incât studentii sa poata lucra. Dar daca zici tu. Eu am facut o facultate tehnica. Erau cursuri si seminarii in fiecare zi, 8h30 – 17h30. La cursuri mai puteai chiuli, la seminarii imposibil. Dar si la cursuri ti se punea in vedere ca „am observat ca nu serviti, s-ar putea sa…”. Prin anul 3 am inceput sa lucrez, la negru, de la 18h la 22-23h si sâmbata toata ziua. Dar tot atunci am inceput sa am restante. Multe. Am primit multe avertismente din partea finantatorului, ca daca pierd un an trebuie sa ma intorc in România sau sa-mi platesc singur totul.

      Ca student român nu cred ca ai acces asa usor la Student Loan. E adevarat ca nu prea mai stiu cum stau lucrurile astazi, dar nu prea vad o banca din Franta (de ex) oferind un credit bancar unui tânar student român. Sau, ca sa zic asa, nu am auzit pe nimeni pâna acum :-)

      PS. Citatul in engleza se refera doar la „tuition”, chiria, mâncarea etc, trebuie sa le platesti. Si acelea sunt cele mai costisitoare (cu exceptia MBA-urilor de top)

    • Pot să-mi trec in CV titlul de specialist conferit de @fluture?
      Reply ul era vizavi de afirmația din articol în care scrie clar: 40 mii de an sa faci o facultate.
      Si dacă tot îți place să dai exemple extreme, cum stă un student la ASE cu părinții din Bacău?

      00
    • Daca e asa gol CV-ul si ai nevoie, desigur :-)

      Nu am dat exemple extreme, voi ati afirmat ceva de genul „e ieftin pentru ORICINE sa studieze in alta tara”, iar eu am dat din viata reala. Voi ati generalizat, eu am nuantat un pic. Acum tu vrei un raspuns la un caz precis. Zic sa-l intrebi pe studentul in cauza cum se descurca.

    • Boss, esti k?! Ti-ai luat pastilele azi?
      Serios se arunca niste sume aici de parca toti au studiat in puf si n-au putut performa daca camera lor nu era la 5 min de facultate.

      00
    • 400 de euro pe luna m-a costat pe mine, in Torino.
      Am mancat mult prosciutto si Grana Padano. :) Daca voiam si mai ieftin, sa mananc o masa pe zi paste (de obicei la pranz, cum mananca italienii), as fi ajuns si mai ieftin.
      Mancarea in Italia, de cele mai multe ori, este mai ieftina decat in Romania.
      Pare mai scumpa pentru ca ei nu au crenvursti cu 60% carne, si salam cu „emulsie de sorici”. Cacaturile astea nu prea se gasesc in supermarketuri. „Calitate pe calitate”, e mai ieftina Italia.

      00
    • @fluture: sistemul asta francez cu facut prezenta m-a facut sa ma plec de acolo. Mutat in Elvetia, facut facultate pe munca mea, nimeni nu m-a frecat cu prezenta la cursuri. Ai facut laboratoare, teme, te-ai prezentat la examene si ai trecut? Perfect, poftim in anul urmator.

      00
    • Acolo am avut bursa, nu era ca si cum puteam sa aleg tara sau facultatea. Si ce era si mai nasol, e ca toti profesorii stiau ca sunt cu bursa privata (unii chiar donasera bani pentru ea) si imi reaminteau asta.

    • Pot să confirm că un student român poate să primească student loan și cazare in căminul studențesc.

      O fi francezii mai ciufuți, până acum cei cu care m-am întâlnit nu au impresionat prea tare.

      00
  7. „afara” sunt multe locuri unde nu te costa mult facultatea, dar te va costa viata acolo (chiria, papa, etc).
    Exemplul meu, in Paris, plateam ~500 Euro pe an facultatea. Si cam asta e media, cu asigurare de sanatate inclusa. Daca te uiti insa la restul de costuri, acolo e problema.

    00
  8. Oamenii cu adevarat buni, destepti, pot ajunge sa aiba taxa zero si chiar bursa in strainatate, dar si atunci tot este oarecum mai dificil decat daca ai face facultatea in Romania. Dar in principiu astia sunt oameni foarte performanti, care se duc sa faca deja din prima facultatea in afara, pentru ca isi doresc un anumit nivel de performanta pe care in Romania nu il pot atinge ca nu ai cu cine. Si in principiu care in primul rand sunt destul de izolati de mediul politic/situatia politica/#rezist, sunt mul prea focusati pe performanta lor pentru asemenea chestii marunte.

    In schimb, daca ai merge pe afara fiind doar mediocru, nu e asa usor. Chiar daca prinzi o facultate fara taxa, tot ai nevoie de vreo 1000 de euro sa traiesti acolo cat de cat decentSa ai bani de un cico, sa nu rada colegii de tine ca mananci doar iaurt cu paine, sa te plimbi si tu de colo, colo, sa mai faci si tu o naveta de 2-3 ori pe an inapoi la parinti. Daca ai parinti care isi permit 1000 de euro sa-ti dea pe luna sa-ti tina curul la studii pe afara, deja nu prea ai motiv sa pleci din tara sau faci parte din prima categorie de baieti destepti.

    Altfel, va trebui sa muncesti tu acolo. Si oricat ai zice, o sa fie cam greu cu invatatul cand trebuie sa muncesti 10 ore pe zi. Ca nu te angajeaza nimeni pe tine part time 3 ore pe zi cu 1000 de euro salariu, tu roman vestit capsunar.

    Cat despre ipocrizia #rezist, probabil e atributul reprezentativ. Am vazut rezistenti care striga jos coruptia dar cumpara motorina furata de la RATB, care injura manifestantii proPSD pentru ca lasa gunoaie pe jos in timp ce astern un covor de gunoaie pe la Untold, care critica incompetenta actualului guvern dar ei nu sunt in stare sa convinga niste bieti alegatori, culmea, cei mai prosti cica, sa le dea niste voturi.

    00
  9. In ce priveste ipocrizia, nu sunt neaparat de acord cu Vali. Pâna la urma, parintii acestui tânar au platit 20-30 ani taxe in România (si vor mai plati, probabil). Iar din acele taxe, o parte s-a dus spre educatie.

    Ipocrizia aceasta e, mai degraba, un „fail” al sistemului, cum sunt atâtea altele. Dar, asa cum sistemul te fute când vrea el cu diverse mariri de taxe, nu prea vad cum ai putea tu, cetatean, din proprie initiativa, sa te duci sa dai niste bani statului. Gen, „buna ziua, am facut studiile aici, acum ma car din tara, as vrea sa-mi faceti o factura pentru studiile mele de pâna acum”.

    PS. Când am plecat, in 93′, dupa un an la Politehnica, mi-au tinut diploma de bacalaureat prizoniera pâna am achitat integral toata bursa primita in acel an. La modul un pic ilegal, caci nu prea cred ca era vreun regulament interior de genul asta. La vremea respectiva, plecam cu o bursa platita integral de o fundatie belgiana, cu conditia sa ma intorc in România dupa studii. Cu alte cuvinte, statul român urma sa primeasca GRATIS un inginer român, specializat in strainatate. Cu toate astea, m-a santajat cu diploma de bac sa platesc bursa inapoi.

    • S-au batut ipocrizia secretariatului facultatii cu ipocrizia studentului si a castigat ipocrizia facultatii ffff tare :)))

      00
    • Facand abstractie de faptul ca generatia parintilor a cam incercat sa fenteze platitul de taxe cat de mult a putut, taxele alea au fost platite in primul rand pentru ei. Pentru ca si ei la randul lor au beneficiat de educatie, sanatate si pensie.

      Studentii au beneficiat de 20+ ani de sanatate si educatie mai mult sau mai putin gratis. Iar taxele platite de parinti abia ajung pentru educatia, sanatatea si pensia parintilor. Nu uita ca jumate din Romania plateste taxe la nivel de salariu minim.

      00
    • @ackermann
      De accize și TVA ai auzit?
      Pana mea , până suntem în UE și e circulație libera, nu are nimeni obligație să rămână în tara unde a învățat. Nu e nici o ipocrizie, asta e. Cat timp companiile din vest deschid fabrici aici și dau de munca noua, in ciuda cetatenilor occidentali, merita și țările din vest sa ne ia absolvenții.
      Și ne mai dau și fonduri europene pe care nu știm să le accesam.

      00
  10. Ipocrizia lor fata de Romania e complementata si de o nuanta de exagerare vadita care e izbitoare si iritanta. Onest vorbind, Romania nu e o tara de lumea a 3-a in care nu ai drepturi economice si politice, unde activitatile economice sunt ingradite de corporatii monopoliste, unde educatia si implinirea pe plan profesional sunt inexistente. Asta inteleg eu din spusele acestor fatarnici, ca altfel nu-i pot numi, pleci afara, dar ce e cu toata aceasta mandrie de care tii neaparat sa faci parada? Pleaca, vere, si lasa-ne in mocirla asta, tu si educatia ta subapreciata in Romania. Cunosc multi oameni care si-au construit afaceri, care au studiat cu pasiune si si-au gasit loc de munca. Tipilor le e frica de concurenta. In afara, din cauza unei dezvoltari economice ridicate si a sporului natural in scadere, se resimte un deficit pe piata muncii, iar concurenta devine un aspect minor pe plan profesional, fiecare isi gaseste un loc de munca decent chiar si cu un bagaj de cunostinte mediocre. In Romania, tara in dezvoltare prin excelenta, treaba sta cam asa: locurile de munca sunt putine, unele prost platite, doar cativa ajung sa profeseze pe o leafa mare, iar posturile medii au pe umeri o concurenta acerba care ii nemultumeste pe cultii astia si profunzimea lor in a vedea starea de fapt. Desigur, nu neg ca in absolut toate domeniile, exagerare care ramane la aprecierea fiecaruia, exista coruptie, insa puterea ii este asigurata poporului care, in functie de educatie, buna sau proasta, isi alege un drum. Pentru sfarsit, ca sa spun asa, remarc o trasatura de xenofilie printre cei care pleaca, dar tin mortis sa se laude: Uite, barsoane, in Romania nu faci nimic, tara de cacat, am facut pregatirea aici, invat engleza si ma mut. Ramaneti aici puturosilor ca strainatatea inseamna civilizatie si voi, cei ramasi, sunteti chitesenta natiunii, adica primitivismul. Tampenii..

    00
    • Poți să faci foarte multi bani în România, clar. Eu am plecat de la un salariu mai mare din România și abia după 3 ani am ajuns să am același salariu pe care l-am avut când am plecat.

      Dar trebuie să-ți și placă să înghiți toată muia de la guvern, legi și administrațiile publice locale în timp ce încerci să nu mori.

      00
    • @Cronicarul depinde unde esti pe plan personal, de asemenea depinde si de bagajul tau de cunostinte. Fara copii, lucrand in IT crede-ma ca as duce-o mult mai bine ca afara, mancare buna, preturi decente comparativ cu afara, iti mai permiti vacante. Romania nu e ultima tara de cacat, de acord, nu e de lumea a treia, de acord, sunt joburi (poate in bula noastra in IT), invatamantul e gratis sau chiar acceptabil la privat (sa dai 1-2k euro pe an e foarte putin comparativ cu alte tari). Problema se pune cand ai un job unde e platit si prost si concurenta e mare, cand esti satul de muile pe care ti le iei de la politicieni si ei iti zic in fata ne doare-n pula de voi si ne pisam pe voi, cand ai niste copii si ai contact cu doctorii si nu stii cum sa faci sa schimbi bani in 5 si 10 lei sa dai o spaga la alea sa se uite la el sau copilul zbiara de durere si te pun asistentele sa alergi dupa seringi si iti vorbest ca la ultima carpa, cand pleci la munca la 7:30 si pana la 9 cand ajungi intalnesti 100 de dobitoci care iti fac ziua varza, cand esti cu carulul cu copilul sau mai rau in scaun cu rotile sau orb si toate masinile sunt parcate pe trotuar pana in cladire astfel ca singura ta varianta e pe strada. Iti recomand sa stai sa discuti cu angajati din institutiile statului sau spital afara. Nue. Vb de xenofilie, e cumva normalitatea. Sigur, intotdeauna se poate si mai rau, asta explica si politicirnii la vot insa nu asta e mentalitatea „multumeste-te cu atat”.
      Problema nu e tara in sine, problema suntem noi astia care locuim in ea si cum ne tratam intre noi, noi, PSD-ul.

      00
    • Au dreptul să plece? Au. Atât.

      00
  11. orice tanar pleaca din rahatul asta de tara si se descurca mai bine e dovada ca tara asta e de cacat. Asa ca sa plece toti, ca eu ca boul am stat cu speranta

    00
    • Nu că e de căcat, ci că alea unde se duc sunt peste noi. De ce să cădem în extreme? De căcat era daca ne era rău mai multora. De fapt e un căcat relativ :)

      00
  12. >vrei să pleci după ce termini facultatea? Plătește-ți studiile și poți pleca

    Pe principiul ori suntem golani ori nu mai suntem, corect e ca daca pleci scazi facultatea din cate impozite ai platit si acoperi sau primesti restul, in functie de situatie.

    00
    • corect….dar replatesti impozitele in noul stat, calculate la ratele lor….ca plm…o sa le folosesti strazile, spitalele etc

      00
    • Daca ar fi așa n-am mai fi în UE și asta ar însemna că oricum n-ar putea pleca atât de ușor. Noi trebuie să ne obișnuim cu gândul că suntem doar o provincie și să muncim sa atragem fonduri, nu sa punem bariere. Care oricum nu exista, deci sunt liberi să plece. Propuneți unui partid să pună bariere din astea, sa vedem ce se întâmplă.

      00
  13. Un motiv poate ar fi poate ar fi banii insa vorba lui fluture, si parintii copilului au platit niste taxe in viata asta, nu e ca si cum ti se ofera totul gratis si tu nu cotizezi nimic.

    Al doilea motiv e, ce facultate faci? Sa pleci ca sa o iei de la inceput inaeamna iar cativa ani pierduti. Daca vorbim despre facultatea de Litere si nu stiu ce cacat strict pe literatura romana, ok, te poti sterge cu ea la cur, poti pleca de acum si incepi altceva. Daca vorbim despre medicina, daca in tara in care mergi e acceptata ( ca in altele poate nu e), de ce sa nu stai sa o termini?

    Eu sa fiu in locul lui as face exact la fel. Pentru un copil fara experienta de munca, nu e usoara emigrarea mai ales cand ai ars-o studentel si a platit mama tot. As astepta sa termin facultatea si in astia 2 ani mi-as pregati terenul: m-as docunenta intai despre costul vietii unde plec si cam ce venit mi-ar trebui sa traiesc normal acolo asta ca sa stiu din start cat e costul vietii si cat castiga un Social Media Manager de exemplu, m-as documenta ce se cauta unde plec, as munci in tara pe pozitia aia/in domeniul ala in paralel cu facultatea pentru a construi portofoliu pentru CV plus bani pentru plecat, sau in cel mai rau caz as face voluntariat tot pe acelasi fomeniu, as merge la multe interviuri in tara „sa-mi fac mana”, invat cum sa vorbesc la interviu, vad daca se cere vreo certificare particulara in acel domeniu, cand esti lipsit de experienta si nu ai ce pune pe cv un cacat de certificare ajuta.

    00
  14. La 35 de ani am spus sa-mi termin studiile abandonate. Poli.
    Romania? NU. Ca n-aveam chef de „motoreta” profesorilor romani (am sa detaliez si ce inseamna „motoreta”, daca nu stiati deja)
    Asa… neavand chef de cacaturile profilor romani, am spus ca vreau sa fac Poli „afara”.
    Francezii m-au respins ca „sunt prea batran si nu mai am timp de performanta” (fara gluma), unii germani (cei care predau in engleza) au spus ca nu are sens sa fac ceva de subingineri, daca tot ma re-apuc de scoala, asa ca au ramas italienii.
    Politecnico di Torino (PoliTO). In Torino (doh!), facultate cotata pe locul 83 in lume, daca nu ma insel. Poli Bucuresti e cotata pe locul 600+, ca termen de comparatie.
    Pretul? Pentru ca sunt UE, a fost 400 de euro pe an. 380, mai precis, in doua rate anuale.
    In banii astia erau incluse toate restantele. Pentru ca-s prost si lenes, am dat un examen de patru ori. Puteam sa-l dau de 40 de ori, nu se platea nimic in plus fata de taxa anuala. Accesul la laboratoarele de info era gratuit – si asta includea acces la imprimanta, puteai printa gratuit orice. Wi-Fi in campus, gratuit, apa plata (filtrata industrial), gratuit…. alte chestii pe care nu le mai spun aici (gen lectii inregistrate video, cu acces gratuit, parcare de bicle supravegheata video… si alte alea).
    Pagina de facebook a pe care am tinut-o in anii aia: https://www.facebook.com/Student-roman-in-Italia-561099777291190/
    O incercare de blog, dar nu am pus tot ce am scris:
    https://studentinitalia.wordpress.com/
    Cum arata un curs video:
    https://www.youtube.com/watch?v=4svq4M9yIDc

    In Torino activeaza EDISU Piemonte, care, daca inveti bine, iti da bursa. DOUA MII DE EURO PE AN, PLUS CAZARE GRATUITA IN CAMPUS.
    Cunosc o fata din Romania care era extrem de silitoare, a primit bursa Edisu, si o bursa de merit de la Intesa SanPaolo. „Castiga” 5000 de euro pe an plus cazare gratuita, numai pentru ca avea medii „30 e lode” (10 cu felicitari).
    =========
    Ce „sa plateasca studiile”, ma, in Romania? CINE, CUI!?
    CACAT.
    Ala e prost ca ramane in tara sa studieze!

    00
    • Romania e tara aia care scoate manuale gresite? Cinci autori de manual, si apar greseli la limba romana si geografie? Aia e Romania? In tara aia „sa se plateasca studiile”?!?
      Romania e tara aia, repet alt comentariu, unde sora mea, care are 50 de ani, a facut aceeasi materie pe care o fac elevii de azi?
      In Torino, pentru ca stiam ca nu voi lua un examen, am rugat un prof sa ma lase sa-l inregistrez, sa am de pe ce invata pentru anul viitor, cum ar veni:
      – OK, no problem, dar stii ca la anul schimb cursul, da?
      – Cum adica?
      – Pai schimb materia putin, scot unele lectii, pun unele noi… aduc cursul la zi.
      DE LA UN AN LA ALTUL!

      repet: Ce “sa plateasca studiile”, ma, in Romania?

      00
    • nu le mai face, bos, in românia, du-te acolo! ah, stai, nu ești destul de bun. nu vrei. nu poți. nu ai bani. nu ai ieșit niciodată din tară.
      știm și noi din astea.

    • Invatamantul trebuie sa fie o obligatie si un drept.
      Sa fim noi sanatosi, sa fie singura pierdere asta, ca lumea face studii moka.
      Eu sunt Cristi ala care a facut articolul despre rechizite, „sa ajutam copiii”. As face ORICE, ca persoana in stat, pentru invatamant: Plecati, ma, dupa facultate, nu e problema!
      Stii cati colegi italieni aveam la sectia de limba engleza? Foarte multi. De ce?
      – Daca studiem in limba engleza, suntem scutiti de taxe. Multi „sarantoci” de italieni de asta erau la engleza. Multi mi-au spus ca abia asa reusesc sa stea in scoala: taxe zero, 5 oameni in doua camere.
      Intrebarea e: de ce studiile in engleza sunt subventionate de stat, desi Germania e peste drum, Elvetia, Franta… se pleaca pe capete. Dintre colegii mei, numai eu sunt inapoi in Romania. majoritatea au plecat la mastere prin Germania, Elvetia, Franta… crede cineva ca un italian ajuns in Germania se mai intoarce in cloaca lui din Augusta, Sicilia? NU. Nu se mai intoarce.
      Totusi, de ce oare italienii subventioneaza studiile in limba engleza?
      (nu am un raspuns, nu stiu)

      00
    • In PoliTO, studentii de 10 puteau obtine job de „asistent”.
      Poli platea 10 euro pe ora pe studentii care au luat examene „10 cu felicitari” pentru a-i invata pe studentii mai mici. Se tineau cursuri/seminarii.
      Colegii de anul 3 veneau sambata in scoala; se adunau studenti de anul 1 si faceau probleme cu ei.
      PLATITI DE POLITEHNICA!!!
      Asta e, ma, civilizatie. Si unde, la italieni? :)

      00
    • Cristi, lasa consternarea acasa. Faci referire la fata aia care a castigat o bursa si castiga si bani pe deasupra. Fata e silitoare, poate mai mult decat atat. Dar, acordandu-i credit evolutionistilor, creierul uman are stadii de dezvoltare diferite de la om la om. Facultatea din Italia de care pomenesti este pe locul 300 si undeva in lume, nu 80. Nu cred ca domeniile invatate in facultate sufera modificari de la an la an referitoare la materie, poate ca mod de predare, dar ma indoiesc ca si aici poti modifica ceva in concordanta cu evolutia in inginerie, dureaza pana ceva nou se implementeaza. Apologia scolilor de afara nu-si are rostul. Tinerii care pleaca din Romania de pe bancile liceelor sau dupa o facultate pentru a-si continua/retrasa parcursul educational considera ca in afara e mult mai usor, doar ca dispun de metode de predare mai avansate ca grad de tehnologizare.

      00
    • Cronicarule, nu mai stiu unde am pozele, ca au trecut vreo 4 ani de-atunci.
      Stii care e lauda Facultatii de Electronica din PoliTO: 85% dintre studentii nostri isi gasesc job in primul an de la absolvire. In anul al doilea dupa absolvire, 92% dintre studenti sunt angajati in domeniu.
      Vreau sa vad o lauda din asta si la Poli Bucuresti, de exemplu.
      Fata de care pomenesc: venise la master. A aplicat la job chiar din ziua in care a venit, ca pana termina masterul „poate pica ceva”. In primele luni de master au sunat-o. Facea master in petrol si gaze. Ploiesteanca, puii mei. :)
      Au asteptat-o aia doi ani, pana a terminat masterul. Acum e pe o platforma in Marea Nordului, ceva de genul. Pune pe net poze care imi aduc aminte de filmul Armageddon. :)
      –-
      Atitudine de prof din PoliTO: „Noi suntem platiti din taxele voastre, din taxele parintilor vostri. Intrebati-ne ORICE, nu exista intrebare gresita sau ridicola.”
      As vrea sa vad atutidinea asta si in Romania.

      00
    • Am cautat si topul, ca sa ma asigur. Eu am fost la Electro. Nu e locul 83, am gresit, e locul 50.

      Politecnico di Torino Rankings – Rank
      University Subject Rankings 2018 – Architecture: 41
      University Subject Rankings 2018 – Art & Design 101-150
      University Subject Rankings 2018 – Computer Science and Information Systems 51-100
      University Subject Rankings 2018 – Engineering – Chemical: 101-150
      University Subject Rankings 2018 – Engineering – Civil and Structural: 34
      University Subject Rankings 2018 – Engineering – Electrical and Electronic: 50

      https://www.topuniversities.com

      00
    • M-am intors cu un articol de azi din presa italiană.
      Citiți in ideea ca un student din UE plătește mai puțin de 400 de euro pe an pentru a studia acolo:

      Altro record del Politecnico di Torino: è terzo al mondo per prospettive occupazionai
      By mole24 – Set 12, 2018 2613

      Altro record del Politecnico di Torino: è terzo al mondo per prospettive occupazionali e secondo in Italia per Employer reputation

      Il Politecnico di Torino ha fatto registrare un altro importante record.
      L’ateneo torinese è stato premiato per essere una delle università maggiormente in grado di fornire prospettive di lavoro ai suoi studenti, alla fine del percorso di studi.
      Nello specifico, il Poli è stato posizionato al terzo posto nel mondo nella classifica Graduate Employability Rankings 2019. Si tratta di una particolare graduatoria, che viene stilata dall’istituto britannico QS, il quale prende in esame 500 università in tutto il mondo e il tasso di occupazione a un anno dal conseguimento del titolo di studio.

      00
  15. Din textul de aici de pe blog nu vad nicaieri ca ar spune ca ar face facultatea pe loc suventionat de la bugetul de stat. Imi scapa mie ceva?

    In alta ordine de idei, la noi de 1000€ pe an primesti profesori universitari analfabeti (atat functional, cat si cu sensul de agramati), ma refer doar la taxa anuala de scolarizare, fara alte servicii.

    00
  16. Sunt de acord sa platesc faculatea daca mi se dau inapoi taxele platite in cei 10 ani de munca in Romania:
    – pe servicii medicale, dar tot am platit in privat cand am avut nevoie;
    – taxele de drum, taxele din benzina/motorina, pentru ca nu am vazut drumuri facute in ultimii ani;
    – taxele platite la bugetul local dar transportul in comun a ramas in anii ’80 si eu sunt nevoie sa cumpar masina si sa bag benzina luna de luna;
    – asigurarea de somaj, nu am fost niciodata somer in acesti 10 ani;
    – banii platiti pentru pensie, declar pe propria raspundere ca nu vreau pensie de la statul roman;
    – banii platiti pentru fondul social, atata timp cat se platesc ajutoare sociale unor oameni care dovedesc ca nu vor sa munceasca sau unora care au vile si masini straine.

    00
    • asta-i logica pixului….crezi ca in alte tari se plateste doar facultatea si atat, gata…..nu mai platesti nicio taxa/impozit dupa?

      00
    • @alex_b, știi că Zoso vrea să spună că dai banii înapoi pe studii dacă pleci imediat după ce termini facultatea, da? După 10 ani nu cred că ar putea avea cineva vreo pretenție :)

      00
  17. Costuri medii facultate afara ~4k poate mai mult in functie de facultate, se poate si gratis pt bugetari.. daf ramane costul chiriei care e ce-i drept cu vreo 100-200e mai mult k in ro pt un studio plus naveta ca bani de studio in orasul cu facultatea nu prea au multi, mai intervine si stiutul limbii locale desi in unele facultati poti opta pt cursuri doar in engleza, in opinia mea facultatile din tara sunt de ras fata de cele din afara, sansele sa te angajezi si sa prinzi experienta in ro sunt mult mai mici, sa nu uitam ca romanii sunt crabi pusi pe capatuiala, daca puteti trece de anxietatea si nesiguranta emigrarii va recomand sa o faceti fara sa va uitati inapoi, nu spun ca aici nu puteti reusi ci doar ca aveti de 4-5 sau mai multe ori mai putine sanse, voi alegeti, inainte sau dupa facultate

    00
  18. nu se merita sa mai pleci boss. te angajezi la duamna firea si bagi 2500-3000 de coco pe luna cu program 9-16 sa instalezi teme de wordpress si sa devirusezi macbook-uri.

    00
  19. Balşaia ideea, aferim! Cine a zis că nea Nicu era rău? Iată, ne adăpăm de la izvorul nesecat al indicaţiilor sale preţioase. Păi nu avea el dreptate, cînd închidea graniţele?! Staţi aici, ‘re-aţi ai dracului de nerecunoscători! Ce zic eu facultate, staţi aici pînă plătiţi tot, grădiniţă, şcoală primară, vaccinul antitetanos din clasa a III-a, eventual şi laptele supt, că şi ăla aparţine clasei muncitoare. Lăsînd gluma la o parte, modul de a gîndi al unora chiar mă face să regret că nu mai sîntem în comunism. Acolo, cel puţin, toţi marii hoţi, cei cu averi de milioane de euro, ar fi primit demult binecuvîntarea pneumoniei asociate bacilului plumbifer, în minunata Vale a Piersicilor (nu discut aici imposibilitatea de a ajunge să furi atît). Şi asta, asezonată desigur cu confiscarea întregii averi (ce bună era, vă amintiţi, Legea ilicitului, tovarăşi! Ce-i aia prezumţie de nevinovăţie? Ai salariu de 2500 de lei şi casă de 1 milion? Sabotorule! Tot ce ai, confiscat, inclusiv izmenele, şi 20 de ani angajare la industria primară a hîrtiei, la Periprava). Altfel, eu unul am avut ghinionul de a mă naşte prea demult, şi voi sfîrşi fără îndoială pe pămîntul ţării ăsteia, unde m-am întors definitiv acum 37 de ani. Nu regret nimic, singurul drept pentru care m-aş lupta pînă la moarte e cel de a emigra fără restricţii. Nu pentru mine, ci pentru copilul meu. În rest, n-au decît să mă priveze de orice alte drepturi, poate să învie şi Ana Pauker şi să ajungă preşedinte, sau să ne unim cu Coreea de Nord.

    00
  20. diplomele noastre sunt hârtie de șters la dos, se plâng francezii de mediciniștii români din ultimele generații că sunt proști și pericole publice prin spitalele alea ale lor și noi ne cramponăm de marile diplome egale cu zero – o mai fi trăi proful ăla din poli unde treceai doar dacă aveai norocul să cadă lucrarea pe catedră când arunca teancul de teste în sus? nici cu jegurile din ase nu mi-e rușine, și cam astea ar fi „facultățile” de la noi

    00
  21. Nu sunt de acord.
    Viața e o junglă. Fiecare se descurcă așa cum poate mai bine. Dacă-n România mori cu zile într-un spital și alegi să pleci din țară ca să ai parte de un trai civilizat, ei bine…. fie ăsta prețul plătit de țara care-și bate joc de tine.

    Și fii pe pace, exceptând câteva meserii gen medic, inginer, arhitect, IT-ist nu prea faci nimic cu o diplomă românească în străinătate. Nu-i impresionează din cale-afară cartoanele pe care scrie România. Dacă au de ales între tine și altă nație, sunt mari șanse să n-o dai grozav.

    00
  22. Here we go again……

    00
  23. Si daca nu pleaca sa studieze in strainatate pentru ca e bou si facultatea din Romania e singura care-l suporta?Unii chaia nu pot mai mult,dar viseaza ca se angajeaza la NASA dupa ce termina la o facultate situata la un parter de bloc din Romania.Ah,vedeti ca omul cu barba e prevazator,invata si alte limbi,engleza ii e,deja,la degetul cel mic…

    00
  24. Toata lumea sa plateasca facultatea incepand de la anul I.
    Nici un ban de la buget pentru studii superioare, se administreaza singure.
    Scadem TVA cu 1%, nu are sens sa platim ceva de doua ori.
    Problema rezolvata, de fapt probleme rezolvate. Wait for it…

    Am un comentariu mai detaliat in care sustin ideea de studii superioare fara taxa.
    Martea nu facem abordari holistice.

    00
  25. @misu I feel you bro’ *grabs popcorn*

    00
  26. Si eu vreau sa cam plec din tara, dar ma tin inca chestii pe aici. Am mai fost pe afara cativa ani, regret ca n-am ramas atunci acolo, asta e, o iau de la capat. Treaba e ca ma tin aici niste chestii: am de terminat o supra-izolatie in podul casei, trebuie sa inchid terasa de vara construita anul trecut, iar un vecin mai ca n-a pus-o pe nevasta-sa sa-mi faca vreo cateva blow-job-uri ca sa-l ajut sa-si construiasca o terasa exact ca a mea. I-am facut proiectul, am desenat tot, necesar de materiale, ne-am apucat de treaba, suntem inca in faza de degajat terenul pentru a turna ciment, sapatamana viitoare punem pavelele si apoi ne apucam de ridicat constructia. Estimez ca prin noiembrie sunt gata si pot petrece craciunul in alta tara. Inca nu m-am hotarat care tara, dar mai e timp, mai discut cu vecinii, ca sigur vin mai multi sa ne chibiteze la constructie, stiti cum e, zgomotul unei scule electrice atrage imediat barbatii din zona, sa-si dea macar cu parerea asupra numarului de dibluri/conexpanduri folosite la ancorarea unei chestii pe perete.
    Mai am un proiect drag mie, pornit de ceva timp, ca tot amintea personajul de proiecte. Am un scuter electric vechi, pe acumulatori cu plumb, vreau sa-i fac o baterie pe Li-Ion mare, ceva de genul 1.3kWh, sa ajung la 60-70km autonomie. Cred ca p-asta il termin in noua mea tara adoptiva. De asta ma gandesc sa ma stabilesc intr-o tara unde pot cumpara ieftin si fara taxe vamale baterii cu Litiu, intelegeti? Sper sa nu ne intarzie astia de la Hornbach si Dedeman cu materialele, ca am inteles ca nu prea mai au lemn de constructie de la Sweinghofer, ca boicoteaza lumea firma austriaca si cam iese de pe piata.
    Cu limbile stau asa si asa, adica stiu bine engleza, ceva franceza de baza, dar nu prea mai am timp sa invat alta limba in timpul asta ramas. Vad eu, pana ma stabilesc acolo invat chestiile de baza, apoi o dau pe intensiv.
    Mda, e bine.

    00
  27. sunt sigur ca s-a mai comentat inaintea mea, dar aici vorbesti prostii ca acolo nu inseamna doar UK si inca vreo 2 tari care cer taxa de scolarizare, in Suedia, Danemarca, Finlanda facultatea e cat se poate de gratis si am impresia ca si prin alte parti

    00
  28. Romanul e combinator de mic. Alcoolul, codrul, Miorita si combinatia ii sunt frate

    00
  29. dar, poate omu vrea sa termine facultatea ca sa nu o ia de la 0.
    40k/an. Am ras cu muci.
    Facultatea romana ar trebui sa plateasca studentilor taxa de rusine.

    00
  30. Eu nu vad unde scrie ca e la facultate de stat… eu mi-am platit integral facultatea, si cam toti pe care ii cunosc si care au plecat in alte tari si-au platit-o. Avand in vedere ca locurile la stat sunt pentru olimpici si minoritati ( inca astept cei 16 rromi care au avut locuri asigurate la facultatea de stiinte economice din Sibiu, ca pana in anul 3 n-a aparut nici unul) nu prea vad cum ati ajuns cu totii la concluzia ca i-ati platit voi facultatea.
    P.s. in Germania, facultatea costa mai putin ca in romania. Pe langa asta, e si mai valoriasa. Let the hate come.
    Faina tara, nu?

    00
    • e mai valoroasa pe dracu. e in limba aia de klingonieni, nu inveti nimic din ea. Au cele mai multe in top 100 dejaba, Soros a scos politehnica din top500 ca sa poata sa darame romania

      00
    • Limba ”de klingonieni” se învață. Inclusiv la 30 de ani, ca yours truly.
      Și aici la facultate înveți deosebit de serios, dacă vrei să-l treci. Sigur, diplomele nu au aceeași valoare precum cele de la SNSPA sau Bioterra, ne scuzați, facem și noi ce putem.

      00
    • se vede ca ai invatat limba aia. ca ai pierdut simtu umorului

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)