Nu, nu din cauza lui Selly sau lui Dorian Popa, idolii noilor generații. Ci pentru că justiția nu funcționează.
Care e legătura dintre justiție și educație? Păi…
Mă uitam la bucata asta de mai jos, unde una dintre idei e că toate școlile sunt la fel, dar aia care ne interesează pe noi e că copiii nu au teme pentru acasă. De ce oare? Pentru că copiii își văd interesul și învață, nu au nevoie să tocească? De ce sunt atenți la ore și învață singuri? Pentru că societatea răsplătește asta. Cu asta îi motivezi pe copii.
Poți face asta la noi? Au cei mai buni oameni ai societății noastre cele mai mari și mai bune mașini? Sunt cercetătorii, sportivii sau scriitorii respectați și răsplătiți? Nope. Noroc cu ITiștii, că s-a mai înclinat un pic balanța, că fără ei lucrurile stăteau nasol rău.
Pur și simplu nu ai cum să îi motivezi pe copii să învețe. Că se prind și ei repede că Selly și Dorian nu sunt acolo unde sunt pentru că au învățat. Nici ei, nici exemplele locale. De ce are colegul de clasă beamveu? Că face trafic de droage sau că ta-su face combinații (cu statul). Păi, ăsta e și visul meu, de ce să-mi mai pierd timpul cu învățatul.
„Noroc cu ITiștii, că s-a mai înclinat un pic balanța, că fără ei lucrurile stăteau nasol rău.”
scris de Vali
Le-am citit pe toate
Vali nu cred ca are probleme cu IT-stii, ci cu parerile autiste pe care multi dintre ei le emit.
bai, /sarcasm!
IT-ul este una din putinele meserii care pare sa recompenseze invatatul la scoala, nu la scoala vietii. Evident e vorba de bani, nu de „respect”.
Mai nou am inteles ca „petrolistii” au luat caimacul la salarii. Asa ca lăsați mate/info și puneți mana pe chimie/fizica.
Eu am prins toate epocile, și când era bine pentru avocați, și când era bine pentru economiști, și când era bine pentru ingineri.
Mereu va exista o meserie bine platita pentru cei cu școala. Cred ca doar cu filozofia e mai greu, dar acolo ai șanse în politica.
la admitere la facultatea de filosofie ar trebui sa ti ceara adeverinta de venituri ale părinților și extras din conturile bancare. dacă ești saraca n-ar trebui sa te primesca ca tot sărac o sa ajungi.
@Robert3 nu poti silabisi auTIst fara TI (Tehnologia Informatiei). Si isi au si autistii locul lor in societate. De multe ori observa probleme pe care oamenii „normali” le trec cu vederea sau chiar le internalizeaza. Dar pentru ca sunt lucruri despre care „nu se cade sa vorbesti”, facem misto de ei.
Cateodata imparatul chiar e gol si raspunsul corect nu e sa faci misto de cel/cea care atrage atentia asupra acelui lucru.
Asa o fi si prin alte tari mai civilizate ?
Prin tari civilizate nu e o rușine să vinzi la mec, chiar daca tati e doctor sau profesor universitar, nu e o rușine să fii tâmplar, instalator, electrician, tractorist etc.
Da.
Una e să vinzi la Mec ca hobby ori ca să îți umpli timpul cu ceva pentru cîțiva crăițari ce-i arunci repede pe nimicuri și alta e s-o faci din cauza foamei și a facturilor, ori că jobul pentru care te-ai pregătit este ”rezervat” de o pilă…
@Warcloud: ia du-te prin țările civilizate și vezi cam câți nativi ai țării respective îi nimerești practicând taximetria, sau vânzarea la Mc, sau curieratul. N-o fi o rușine să le practice, dar nu le practică :).
În taxi sau uber în Dusseldorf sau în Berlin am întâlnit șoferi iranieni, turci, georgieni, români, sârbi, croați, pakistanezi, dar niciodată un neamț. În Austria, unde locuiesc acum, toți chelnării, ospătarii (sau 90%) sunt sloveni, croați, bosnieci.
Așadar, cred că argumentul tău nu este valid.
@Catalin neamtul face un Ausbildung platit de stat si in 2 ani lucreaza la birou dandy relaxat tot restul vietii, pe mai multi bani decat la strung. Cat timp invata tot statul ii acopera cheltuielile pentru un minim de chirie si mancare. Nu e nevoie de facultate pentru munca de secretara, ca in Romania. Facultatea e pentru ingineri, medici, economisti, nu pentru „dispatch manager” si „credit officer”.
Strainezii care raman la taximetrie, curierat si descarcat marfa o fac din cauza barierei de limba, nu din alt motiv. Sfatul unui taximetrist turc care ne-a luat din aeroport cand am venit in Berlin: „Invatati germana. Eu stau de 24 de ani aici si pentru ca nu am invatat germana bine fac soferie”.
Problema pleaca de la profesori. Majoritatea au ca interes doar sa respecte programa, sa fie ei acoperiti, nu sa invete copii. Si zic asta din experienta, uite copil clasa 5-a maine are 3 teste in aceeasi zi, asta dupa ce profa de mate le-a predat 3 lectii de fractii in una (ca a lipsit din cauza covid si ea tb sa recupereze) si aia de bio la fel turuia de nu puteam urmari nici eu (inca era online). Asta pe langa faptul ca au teme garla si copilului ii dau lacrimile cand vede cat are si ca deja se insereaza si tot la birou e.
E o supraincarcare teribila care are ca rezultat burnoutul prematur. Si cand ca parinte atragi atentia dirigintelui despre lucrurile astea ti se zice ca ce sa faca, asa sunt timpurile si vechea placa cu programa incarcata. Ca parinte ce optiuni ai ca peste tot in jur de acelasi lucru se plang si altii de la alte scoli. Scolile private nu prea au rezultate bune pe aici.
Solutia e responsabilizarea profesorilor. Salarii mai mari dar criterii de performanta cu minusuri la salarii pentru rezultate slabe. Sa-i obligi sa isi actualizeze cursurile (la info spre exemplu inca invata istoria informaticii si n-au pus mana pe calculator decat acasa). Sa faca si lucruri practice ca sunt satui de vorbe insiruite pe hartie. Dar slabe sanse sa vedem altceva decat iar o restructurare a anului scolar
trebuie sa desfinteze o gramada de materii inutile. asta inseamna someri, statul nu vrea someri din invatamant pentru ca au sindicat. sindicatul face greva doar cand e vorba de banu, nu ca nu au copiii conditii, nu ca e programa incarcata, doar cand e vorba de $$. ma rog, exista si catalizator politic care impinge sindicatul la greve asa spontane, inainte de alegeri.
daca leaga salarizarea pe criterii de performanta cine crezi ca o sa corecteze testele? nu tot ei? o sa avem o tara de analfabeti cu 10 pe linie.
Programa e incarcata oricum, dar cu romana si matematica. Materiile alea „inutile” (personal consider ca nu exista metrii inutile) nu isi mai au locul in anii terminali, sunt ignorate cu buna stiinta si se face numai romana si matematica (da, in orele de materie „inutila”), fiindca numai astea doua conteaza la examen.
@Claudiu foarte bine punctat. Ma gandesc care ar fi rezolvarea unei probleme ipotetice: esti profesor si ai o clasa cu 25 de elevi, 5 elevi sunt excelenti, 10 mediocri dar sa zicem silitori si 10 foarte slabi chiar prosti dar functionali pe partea de comprehensivitate. Ma gandesc dar asta este parerea mea ca este proportia intr-o clasa in romania. Se exclude segregarea pe grupe, ore suplimentare samd. Tu ca profesor pentru cine predai? Mergi inainte cu predatul pentru excelenti ca sa nu-i pierzi, alegi calea de mijloc si predai pentru mediocrii sperand ca-i aduci pe cei slabi la un nivel superior? Cam asa vad eu lucrurile si la nivel Global unde cei care conduc aceasta planeta, elita si-a cam pierdut rabdarea cu prostii si incearca sa impinga planeta asta inainte: Cosmos, Digitalizare, Lume virtuala, Robotizare etc. Deci ca profesor ce optiune alegi? Eu nu am un raspuns….
@lecter te concentrezi sa cresti nivelul clasei. Lucrezi separat pe grupuri. In realitate sunt putini copii prosti nativ cu care nu poti lucra. Diferentele apar de la educatia din familie si scoala. Cea din familie nu o controlezi dar rolul celei din scoala este sa faca din mediocrii buni. Adevarata menire a unui profesor este sa creasca nivelul tuturor nu sa faca performanta cu 5 genii si restul sa ii piarda.
@Jesus total de acord cu afirmatia ta. Pana la urma geniile au nevoie de putina indrumare. Cei mediocrii si slabi au nevoie mai multa de profesor. Profesorii au si ei un ego al lor si le place sa se laude cu realizarile lor profesionale cu varfurile…..Dar bine ai spus menirea unui profesor este sa duca toti elevii pe malul celalat.
Confirm. Juniorul meu, la scoala privata in Bucuresti. Colegul cu tata cu cele mai misto masini si schimbate anual, este ‘suedez’ …tasu nu pare IT-ist ci ‘dezvoltator imobiliar’ fost valutist…eu tot ii spun sa invete, ca pentru el invata, dar fiind pre-adolescent, il cam simt ca incepe sa nu fie asa convins…ma vede ca sunt corporatrist, cu rate la apartament, cu Sandero, obosit ca mai fac ore suplimentare ca hei, cica am salariu bun pt Romania….
Coruptia distruge societati, familii, formeaza mentalitati , caractere aiurea…
Nu toti ne nastem ‘suedezi’…
Baiatul meu e student la o facultate de top60 si are in cap doar avioane.E foarte complicat.
Cel mai prost din generația mea din generală e bombardier, merge cu x6, face case în comuna Berceni. Cei mai deștepți au rate la coteț în popești leordeni.
Cel mai prost din clasa de generala a ajuns sofer la ceva potentat local. Cara marfa si e bouncer la club.
Asta e lamentare aiurea. Cu siguranta suedezul are IQ financiar mai mare ca tine daca tu dupa ani de scoala si engleza de corporatie iti permiti doar Sandero si ala se da cu Mercedes. Punand asa problema iti pui niste bariere. Mori sarac si cu principii. Ce te impiedica sa fii dezvoltator? Daca ala face bani cinstit e pur si simplu mai destept ca tine in termeni financiari. Degeaba citesti dimineata Tolstoi la micul dejun daca nu poti traduce asta in bani.
Nu tine de IQ financiar, tine de pile si de „spate”. „Suedezul” si-a facut probabil „rodajul” in anii 90 si a intrat in anumite cercuri unde oamenii se au la mana unii pe altii si se ajuta reciproc ca sa nu cada toti impreuna.
Cam ce s-a intamplat cu fostii generali ai securitatii si protejatii lor dupa anii 90 dar la o scara mult redusa. Nu iti trebuie IQ financiar asa de mare ca sa faci trafic de marfuri si valuta. Trebuie sa fii omul potrivit la momentul potrivit si sa ai suficient de putine scrupule incat sa nu te macine faptul ca ai fraierit un munictor pe salariul minim sau o pensionara.
Sau vechea maxima: „nu intreba niciodata cum a facut cineva primul milion de dolari”.
Un exemplu deja clasic de IQ financiar (teapa cu pantofi sport falsi):
https://imgur.com/gallery/kIhcA
Salut,
In mod cert Dorian si Selly nu sunt aia care au tocit, dar nici nu le curge scuipat din gura.
Nu sunt fanul lor. Nu s in public, dar cred ca pustii pot înțelege si de la ei o serie de valori pe care nu le invata în școală sau acasa. Daca vrei…
– Nu poti sa reușești in nimic daca nu este perseverent / consecvent in ceea ce faci
– Nu poti sa reușești faca nu esti determinat
– Nu poti sa reușești daca nu esti serios
Chiar si sa faci trafic de…orice, daca esti putoare si azi cheltui ce ai produs ieri tot sarac o sa ramai.
Problema întâlnită de mine la cativa adoloscenti este ca nu ii mai încântă prea multe lucruri din viață reală, parca e suficient telefonul si ceea ce trăiesc din ce le povestesc alții, parca nu mai au energia sa faca ei ….ceva, orice. Sa se joace afara, sa învețe sa cante, orice
inclusiv dorian si selly muncesc pentru ceea ce au.
nu se vede asta, si nici nu am crezut asta pana cand a aparut „inoata chelutzu”
@BogdaN ai uitat un aspect FOARTE important. Sa faci orice pentru trafic mai ales cand esti la inceput. L-am auzit pe Selly plangandu-se ca domnle atata au inteles boomerii astia de la stiri cand au zis despre el ca si-a facut abonatii la inceput cu diferite challenguri cretine, gen lins cactusi, bagat scortisoara cu lingurita si altele. Da tata asa ai inceput, de ce iti e rusine? Asa cum si Mircea Bravo si-a facut trafic la inceput cu farsele alea nesarate, unele clar regizate.
„inoata chelutu” a fost un fenomen la care nici Dorian Popa nu cred ca se astepta.
Nu a parut vreodata ceva bine planificat, anume regizat, care sa tinteasca un anumit demografic si insecuritatile sau dorintele lor.
Chiar nu poti sa-i reprosezi omului ca a facut bani din noroc pe ceva creeat la plezneala.
Singura chestie buna in lockdown a fost scoala online.
Copii au fost mai relaxati, mai atenti la ore. Stiu stiu, la sat era naspa si chestia cu socializare… totusi zic ca pentru majoriatatea a fost un an bun.
As face in mod hibrid, 3 zile acasa, 2 la scoala, sau invers.
Se pot face multe pe online:
– optionale in online, tinute dupa-amiaza, cu elevi de la mai multe clase (acuma toata clasa are acelasi „optional”)
– unele ore tinute in online, sa nu mai tii copiii cate 7 ore in banci de la 12 ani
– sistemul hibrid, prin rotatie (unii din clasa, altii de acasa, sa mai aerisesti clasele de 35 de copii)
– integrarea multimedia in predare
Dar … profii nostri sunt inca la nivelul „mie cine imi plateste cei 20 de lei in plus la curent?”
@G.
„Singura chestie buna in lockdown a fost scoala online.”
Asta e o părere. O altă părere este a unui adolescent de aproape 17 ani: după mai bine de trei săptămâni de online forțat (cazuri de Covid în școală și/sau frig în clase), ieri abia aștepta să revină la școală. Chiar dacă avea test la română de la ora 8.
*laughs in nu ai idee pe medie ce fel de scoala s-a facut* s-a copiat la greu, note date din burta. O sa fie frumos peste cativa ani.
Am auzit ieri la televizor în treacăt o știre, ceva de genul că doar copiii care au covid pot intra online (la școală), cei care au alte boli (răceli obișnuite) nu, iar dacă sunt mulți copii în clasă doar răciți și stau acasă nu se face școala online, doar pentru cei cu covid.
Nu eram foarte atent, sper că nu am auzit prostii.
Am găsit pe Google: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/copil-cu-viroza-respins-de-la-scoala-online-parinte-a-fost-scos-pe-motiv-ca-cei-cu-viroza-si-raceli-sa-isi-ia-temele-de-la-colegi-1699045
Asa este. La noi au fost 2 copii cu covid si mai multi raciti. Cand cei doi s-au intors la scoala, doamna nu a mai facut online desi mai erau in vreo 6 acasa (cu raceala).
Se pare ca asa e legea
@TicTac, „doamna” e mai interesată de litera legii decât de evoluția copiilor? Bună doamnă, bună de tot…
Da, chestia asta deranjează pe mulți. Cauza e simplă: sunt foarte multe cazuri în care copiii au intrat în on-line din motive fara nicio legătură cu covid-ul sau alt aspect medical. Mi-e lene să-mi duc odrasla la școală azi… Dau un telefon că e răcit și face online samd. Când te trezești că azi ai un sfert de clasa on-line, mâine doar unul, poimâine iar un sfert .. Și când îți intră în online din fata cabanei, că e cu tati la munte…
@Sebi: daca eu pot sa fac wfh si sunt mai productiv… fiu-miu de ce sa nu faca scoala „de-acasa” 1-2 zile pe saptamana?
Scoala on-line e gresit implementata in acest moment. Dar asta e viitorul. Nu ai nevoie de un profesor la 25 de copii pentru o materie. E mult prea scump si ineficient(de-aia si sunt salarii mici in invatamant).
Ce e acum, e laba in cerc, din 100 de profesori ai unul bun, 10 ok, 75 vai steaua lor si restul n-au ce cauta la catedra. Daca ar fi on-line pe model coursera/edx… calitatea invatamantului ar creste, copilul ar merge in ritmul lui(suntem oameni diferiti, cu nevoi diferite si cu capacitate intelectuala diferita), ar fi competitie pentru creearea de continut, cel care e bun ramane si face bani(multi), cel care e slab, se curata singur.
Dar trebuie vointa, ca ar ramane multi profesori pe din-afara, si ce o sa facem cu atatia profesori de care nu ar mai fi nevoie?
Dorian a învățat la ora de religie. Mi se pare fascinant cum ii mulțumește bărbosului pentru orice realizare
Tin minte titlurile de presa de cand a lua Selly bacul (a fost prima data cand auzeam de el si am cautat sa vad care este treaba). Se pare ca a lua bacul cu o nota foarte aproape de 10. Pe de alta parte, erau scurte interviuri cu el in care explica el cat de kkt este scoala romaneasca. Mi s-a parut ironic ca a avut nota f mare la ceva ce este de kkt.
nu este deloc ironic, tocmai ca denota ca l-a dus capul sa se descurce in sistemul actual. si eu am av note f mari la liceu/facultate si inca de atunci mi se parea de rahat intreg sistemul, mai aveam si gura mare…
De ce crezi ca avea Selly nevoie de o diploma de bac si mai ales cu nota mare? Ii trebuie la angajare?
Decât câteva observații despre ce se vede în clip:
– Dotările școlilor, de la zugrăveală la echipamente. Care este bugetul, cât se fură, în cât timp se fac lucrările, câți bani sunt alocați anual pentru întreținere și înlocuire etc.
– Câți elevi sunt alocați fiecărui profesor? Eu văd grupe de până în 10 elevi, asta înseamnă câți profesori/ școală?
Adică eu aici văd șmecheria, nu că au ore puține și nu se dau teme pentru acasă. Dotări super și întreținere permanentă plus multe cadre didactice. Ore puține și zero teme nu sunt cauze, sunt efecte. Altfel lucrezi cu 7 copii când ai tot ce îți trebuie în școală funcțional, față de o clasă cu 30 de copii cu dotare de secol XIX, tablă și cretă. Clar că nu mai există teme pentru acasă și îți permiți predare interactivă și cu exemple practice, fixarea cunoștințelor se face în școală.
Și să o lase mai ușor cu „copii fac ce vor”, clar există o programă care este urmărită, altfel nu ar avea rezultatele pe care le au la teste.
exact asta voiam sa scriu. ma uit la fimea, orele sunt ca meciurile de fotbal: in teorie au 90 min dar se joaca efectiv vreo 50. iar in clasa la ea sunt 25 si este un caz super fericit din ce am mai auzit in stanga-dreapta. daca ai un copil care nu pricepe materia aia la fel de usor si sta sa-i explice 10 minute pai e la revedere….
Salut.
Am prestat 8 ani in invatamant, profesor suplinitor TIC si admin retea. Sunt de acord cu tine. Motive:
– in 8 ani, am primit cu ajutorul maretului SIVECO un laborator de informatica complet, 25 PC-uri plus un server. Pe astea, teoretic, trebuiau sa se tina ore virtuale, profesorii sa creeze lectii, sistem Active Directory cu user si pass, treaba gandita fain la nivel de sala de clasa dar atat. Problema a fost ca liceul in care cu onor prestam nu avea nicio conexiune internet, nu mai zic de faptul ca profesorii habar nu aveau cu ce se mananca softul respectiv iar instructiunile, ca orice intructiune a statului roman, erau facute intr-un limbaj de lemn in care ti se explica ce face butonul respectiv, nu cand trebuie folosit;
– legat de profesori, marea majoritate sunt fie la inceput de drum, nu neaparat cu o facultate de specialitate in spate ci suplinitori care au facut un curs de pedagogie in perioada facultatii, oameni care nu au gasit un loc de munca mai bun si care pleaca cum li se iveste ocazia asta; a doua categorie destul de mare o reprezinta profii care au trecut de o anumita varsta si care sunt depasiti din toate punctele de vedere, care se acomodeaza greu cu tehnica si care, de multe ori, sunt „educati” din punct de vedere IT de catre elevii mai potenti;
– in afara celor 25 PC-uri + server, in 8 ani am mai achizitionat 2 PC-uri, unul pentru contabila si unul pentru directorul adjunct. Ambele dupa mare tam-tam, dupa multe aprobari si dupa facut sluj la usa primariei, bugetul respectiv (probabil nu numai) fiind aprobat de primaria localitatii;
– din punct de vedere al profesorului, intr-o clasa ai minim 25 „tembeli” cu care sa lucrezi. Eh, pune problema la matematica, de exemplu, 2 ore pe saptamana: cum poti invata destula matematica pentru bacalaureat 25 insi? Nu ai cum, timpul nu iti ajunge, lucrezi cu cativa iar restul fac scandal, galagie, etc.
– dotari ca si inexistente, mobilier vechi, proceduri greoaie si complicate, cel mai bun exemplu fiind aprobarea unui dosar de fonduri europene, cand a trebuit sa ducem la ministerul Educatiei, in Bucuresti, dosarul respectiv si inca 5 copii fizice, bibliorafturi copiate integral cu stampila „Conform cu originalul” aplicata. Minim 800 file A4\dosar. pe care a trebuit sa le xeroxez si stampilez. Varianta electronica a insemnat un CD pe care am pus dosarul scanat in format .pdf. Spuneti-mi voi acum ce au facut aia de la minister cu 6 bibliorafturi de hartii? Si de ce nu le-a ajuns doar CD-ul?
– schimb de experienta cu o scoala din Danemarca. Ai nostri romani uimiti la maxim de faptul ca o clasa are 8 elevi. Si la fiecare 2 clase exista un psiholog. Si ca profesorii si psihologul urmaresc modul in care se comporta elevul, la ce e bun, ce ii place sa faca si fac sugestii catre parinti care le si inteleg. Pentru ca stiu ca nu toti pot fi IT-isti, contabili sau ingineri, pot fi si buni meseriasi cu o calificare care sa-i aduca bani frumosi. Ai lor uimiti ca elevii nostri au calcat cu un tractoras un card de gaste pe care apoi le-au ingropat in pamant in fundul gradinii, „sa scape de pedeapsa”;
– ei, indiferent care or fi ei, ne vor prosti si saraci. Si daca nu le rupem gatul acum, cand aproape a ajuns cutitul la os, asa vom deveni.
@ George Damian, @ Nae
Exact astea sunt aspectele care nu se vad la prima vedere.
„Nu au teme pentru acasa si vrem sa se joace toata ziua!”
Doar ca la ei asta nu inseamna ca bat mingea toata ziua. La scoala (unde sunt putini elevi la un profesor) invata lucrurile de baza si mai ales cum sa gandeasca, cum sa foloseasca ce au invatat. Apoi in timpul lor liber, ei se joaca facand ce vor – dar au indemnul si mijloacele sa faca foarte multe activitati diferite.
La noi in Romania sunt diverse cursuri particulare – muzica, arta, sport, electronica, programare, limbi straine etc; unii copii se duc doar pt ca asa vor parintii, dar sunt destul de multi copii carora chiar le place ceea ce fac si invata (prin joc) lucruri complicate.
Ati vazut copiii de gradinita care sunt in stare sa iti identifice corect 20 de dinozauri si sa iti povesteasca despre ei?
Eu pana la sfarsitul clasei a 4-a citisem cam toate cartile lui Jules Verne si stiam pe de rost tot sistemul de masuri anglo-saxon (inclusiv banii).
Daca te pasioneaza ceva, inveti de rupi fara sa consideri asta „scoala”.
Copiii nu au chef să învețe, oameni apți nu au chef de lucru, mulți tineri nu vor sa facă copii, adulți cu casa acceptabilă și mașină care merge sunt blazați, în politică nu mai vezi mare talent, parcă dă o blegeală în societate, și nu doar în România.
Documentarul ala al lui Michael Moore e mai vechi dar foarte actual. Ce mi s-a parut foarte important in cazul Finlandei a fost ca s-a constituit o echipa de „experti in educatie” care ia deciziile astea, indiferent de partidele politice perindate la guvernare si indiferent de ce ministri si sefi se mai plimba pe acolo.
Adica ei dezvolta sistemul de educatie fara presiuni si constrangeri din alte parti. Si rezultatele se vad, bineinteles.
Se mai atinge si subiectul mancarii in scoli, si acolo diferentele sunt frapante intre tari. Romania cred ca nu ar intra nici ca nota de subsol, cu lapte si corn si mar, si nu stii cand le primesti.
Din pacate, rezultatele se vad prost pe termen lung, la 8 ani de la reportaj, Finlanda a cazut in topul PISA de pe 1 pe 10 si „risca” sa fie depasita de Polonia.
Bineinteles, acum depinde si ce iti doresti sa faca copiii tai, s-ar putea sa fie mai interesant la 14 ani sa stie sa faca o broderie decat sa invete comentarii sau care e formula pentru volumul unui tetraedru regulat.
Extremele nu sunt bune, oricum ai privi. In Finlanda nu exista presiuni (cel putin pana in cls. a IX-a). In schimb, la noi e o presiune imensa, in clasa a VIII-a, fiu-meu face efectiv 8 ore de scoala pe zi. Acasa mai lucreaza inca 3 ore. Nu e chiar ce iti doresti la 14 ani.
„Where to invade next” e documentarul, e fain de vazut.
Da, nu sunt chiar de acord cu tot ce e acolo, insa totusi programa scolara e prea incarcata pentru copii.
Se tot adauga materie de parca in clasa a 8-a trebuie sa fi terminat cu toata educatia. Problema care apare ca atata materie nu poate fi asimilata, mai ales de copii mici.
La fel, numarul de ore se apropie de cele de munca a unui adult obisnuit. wtf.
@Rumbu
https://www.statista.com/chart/7104/pisa-top-rated-countries-regions-2016/
In topul asta pt 2018 sunt asa (punctaj):
1. China prima la distanta semnificativa (1736 pct); doar ca nu e China, ci doar 4 orase principale; plus ca orice informatie pozitiva pentru guvern venita din tari autoritare trebuie privita cu rezerve.
2. Singapore 1669
3.-8. De la 1576 la 1539 (diferenta de punctaj 37 pct sau cu 2.3% mai mic)
9. -25. De la 1514 la 1473 (diferenta de punctaj 41 pct sau cu 2.7% mai mic)
In afara de primele doua, restul sunt destul de aproape intre ele la punctaj, astfel incat pozitia in clasament nu mai este atat de importanta.
Daca am facut eu bine calculul, Romania are 1284 pct.
@rdb: nu stiu unde ai facut tu scoala dar numarul de ore petrecute „pentru scoala” depaseste numarul de ore de munca al unui adult probabil de prin clasa a 5a incolo. Cand ajungem la liceu deja devine tragi. Eu la facultate nu-mi venea sa cred ca mai am timp sa imi trag sufletul intre sesiuni asa ca m-am apucat de munca….
N-am specificat despre ce programa e vorba, asa ca e irelevant unde am facut eu scoala.
Chiar si unde am facut-o, veneam la ora 1 acasa, apoi mai tarziu la 3, si pana seara faceam teme.
Un alt motiv ar fi că tinerii văd și ȘTIU că personajele de tip Giani Universalu’ nu au școală și totuși o duc excelent. Îl văd pe bombardier parcând BMW-ul râgâind și apoi se uită la părinții lor ochelariști venind acasă cu Dacia și trântindu-se obosiți în pat. E ușor să adune doi cu doi și să tragă concluzii. Aud și prind de la televizor că un cutare e fost lucrător la gater și acum e senator PSD și are opt case. Ori îl văd pe prostul clasei că trece anul oricum pentru că tatăl are fabrică de cărămizi și știu și ei că ăla nu va avea probleme cu banii toată viața. E demoralizant în cazurile astea să meargă a doua zi la ore și să facă performanță fără să se gândească concret ”dar de ce totuși?”.
E de datoria parintilor sa-si modeleze odreasla in asa fel incat de mic sa capete un sistem de valori diferit.
@Răzvan T. Coloja. nimeni nu o duce excelent fără școală, este un non-sens; fără școală, poți să ai noroc, ceea ce modifică oarecum situația la suprafață, însă tot sărac ești, și tu știi asta, și o știu și ceilalți. și adolescenții nu premiază incultura, ci tupeul; ceea ce nu este exact un breaking news.
Pentru Psionics,
Teoretic asa trebuie,mai nasol e cu practica.
@ValentinP: eu sunt perfect de acord cu tine. Noi, ca adulți, știm lucrurile astea. Problema e că adolescenții și copiii știu doar ceea ce văd la TV și pe stradă. Și până se dezmeticesc la 25-27 de ani că nu e ca-n filme și că ăia fără școală dar cu succes sunt puțini, deja le-a trecut o parte din viață.
Răzvan T. Coloja. în viață este esențial să faci și greșeli – greu de imaginat o altă cale spre dezvoltarea minții; în lipsa lor rămâi doar un proiect, o promisiune nicicând onorată; și, cum observa un australian cu un nume imposibil de memorat, este vital să nu le ascunzi niciodată (oricum nu față de tine însuți).
Eu cred că aici e eterna problemă cu bias, unde ies în evidență doar cei care au reușit.
Adică la un bombardier cu bmw care face trafic de persoane, și ajunge inevitabil cu vreo 10-15 ani la un moment dat, dar hai fie, să zicem că aparent o duce bine, la unul din ăsta, câți homeleși sunt dintre repetenții clasei? Câți își rup spatele la sparanghel și căpșuni și alte cele?
Că nu se fac toți senatori din gater, se face unul din cine știe câți, dar pe ăla îl observi, îți rămâne întipărit în minte.
E aceeași discuție ca și cu Steve Jobs și Bill Gates, care au abandonat facultatea, vedem doar pe ăia 0,0001%.
@manu144x
Exact, sau ne dăm copiii la tenis pentru că Simona a câștigat din tenis 40 dă milioane.
Tindem să uităm că n-a mai fost româncă să câștige un Grand Slam din ’78.
Și că părinții Halep au băgat bani la greu înainte să vină câștigurile alea mari.
Și că sunt sute sau mii de jucători de tenis în România pe care nu-i cunosc decât familiile și prietenii.
Situatia e un pic mai complexa. Motivatia copiilor de a invata, de a cunoaste, este innascuta. Problema reala e aia de cum facem sa nu le-o stirbim. Si asta incepe inca de cand se naste copilul.
Eu nu prea inghit asa usor treaba cu importanta scolilor in educatia copiilor. Daca in aceeasi scoala ai si puslamale si ai si olimpici, e clar ca e altceva, mai important decat scoala, care ii determina pe copii sa performeze sau nu.
Scoala este un obiect usor pe care sa dai vina pentru lipsa de performanta a copiilor tai. Statul domle. Scoala. Societatea. Justitia. Da, pot avea toate acestea o influenta. Dar doar daca tu ca parinte nu ti-ai facut treaba. Dar asta e greu de inghitit. Cum tu, ca parinte sa fii vinovat? E greu sa te culci cu gandul asta. E mai simplu sa gasesti scuze in alte parti.
Mereu am avut curiozitatea, de ce bombardierii îi zic „beamveu”? Nu e mai simplu de pronuntat bemveu?
Nu ati auzit urmatoarea mare reforma a Ministerului? Sa ne intoarcem la trimestre ca cica asta e marea buba a invatamantului romanesc. Fiecare ministru care s-a perindat in ultimii 30 de ani a incercat sa faca o schimbare la calendarul scolar, nimic de problemele sistemice
Prima intrebare pe care trebuie sa o punem e: de ce facem scoala?
Dupa aia ne apucam sa schimbam metodele de predare, vopseaua pe pereti, profesori, etc.
Ce uita multa lume sau ce nu stie multa lume e istoria Finlandei.
„Finladejii” erau idiotii de la tara, iar Finlanda a fost posesiune a Suediei, iar apoi a Rusiei.
Chiar si in anii 1950 erau considerati niste inapoiati de catre suedezi.
De ce au schimbat sistemul de invatamant?
Pentru a da posibilitatea tarii sa se dezvolte si de a iesi din inapoiere economica, sociala si culturala.
Articolele de felul ăsta ar trebui încadrate în categoria ”Grigore Cartianu vrea meritocrație”.
”… nu sunt acolo unde sunt pentru că au învățat. Nici ei, nici exemplele locale”. Asta cu ”exemplele locale” e bună de tot, mai ales că autorului i-a jucat subconștientul o festă și s-a autoironizat involuntar.
Doar ieri ne spunea madame in partea cealaltă , după ce se dăduse jos din bula ei, că totul e OK cu adolescenții noștri…săraca de ea, nu realizase că nimerise Intr o altă bulă…:)
Problema învățământului românesc este așa de spinoasă încât nu cred că vreodată se va rezolva. Deci, societatea românească în general, va mai avea multe de îndurat, din păcate …
Alții cu Olimpiada, noi cu Balcaniada, I guess…
Așa e, trezește-l pe copil la 7 dimineață în plm, de zici că merge la lucru…
De la 10:00 la 14:00, este suficient, lasă-l pe copil să respire și să se bucure de copilăria lui mai mult.
Și îmi aduc aminte cum mergeam chinuit 8 ore la școală și după ce ieșeam de acolo și mă întrebai ce am învățat, îți spune-am că pe Vlad Țepeș îl cheamă Țepeș că a dat țeapă.
Cica in Vest ii tin de la 8 la 17.
Exemplul cu educatia finlandeza este unul foarte prost.
Idiotii astia marxisti pregatesc noua generatie de woke retards who cancel themselves.
Dupa mine…
1. Singurul model de educatie la nivel de UE care ar trebui copiat si implementant este cel din Estonia care incepand din 2012 a pus bazele cresterii noilor generatii de IT-sti:
https://www.forbes.com/sites/parmyolson/2012/09/06/why-estonia-has-started-teaching-its-first-graders-to-code/?sh=646cc8a21aa3
https://wise.com/documents/Developing%20IT%20skills%20in%20Estonian%20schools.pdf
https://www.educationestonia.org/progetiger-programming-school-kindergarten/
https://www.hm.ee/en/news/estonia-offers-its-digital-education-solutions-free-support-other-countries
2. Singurul model de educatie la nivel international care ar trebui copiat si implementant este cel din Japonia:
http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/cum-se-face-educatia-la-altii-modelul-spartan-aplicat-de-japonezi-523056
https://www.youtube.com/watch?v=hL5mKE4e4uU