Să ne întrețină cineva proprietatea…

Știți că vorbeam despre întreținerea proprietății aici, după dezastrul din Florida.

Iată un bloc cu patru etaje din cartierul Pajura. E plin de crăpături chiar și pe colțurile clădirii, iar locatarii se plâng că toate aceste crevase se măresc la fiecare nou cutremur. Cele mai multe fisuri sunt vechi de zeci de ani, iar o tânără care locuiește la parter susține că, la cel mai recent seism, de peste 5 pe Richter, i-a crăpat și tencuiala de la interior, după ce își făcuse renovare în mai multe rânduri.

Consolidarea ar costa în jur de 100.000 de euro, adică 10.000 de euro de apartament. Când președintele asociației a pus în discuție problema, unii dintre proprietari ne-au arătat fluturași de pensie de 500 de lei, din care jumătate merg la întreținere. (sursa)

Aici suntem. Așteptă să pice ceva, ori blocul, ori vreo pomană, că bani nu avem. Și dacă avem, orice altă cheltuială are prioritate. Inclusiv mutatul iese din discuție. Nu contează că pică pe altul măgăreața, vinde-l cu 10.000€ mai ieftin, să fie problema altuia.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

128 comentarii

  1. hai sa zicem ca aia chiar au pensia nu 500 lei, ci 1000 lei. batrani. fara copii instariti. Ce optiune are ala? chiar sunt curios.
    da e de cacat sa astepte de la stat sa-i faca blocul, dar omul ala nu are unde pleca nici sa vrea. nici la azil nu-l primeste. la sat…. unde? nu are ce sa-si cumpere. poate in chirie in vreo camera pe undeva pe la sat, caz in care mai bine sta sa-i cada blocul in cap si moare avand wc-ul in casa macar

    Comentariu apreciat.23931
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 58162
    • eu, ca proprietar în blocul ăla, ce vină am? trebuie să aștept să cadă blocul sau să crape proprietarul?

    • Concluzia logica ar fi ca in cazul in care nu se repara si nu exista perspective sa pleci. Gasesti alt bloc fara problemele acestuia.
      Sau accepti situatia.

      Indecis. Tu ce zici?4824
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2854
    • toti 3 aveti dreptate, nu va contrazic.
      insa… voi aveti batrani in familie? i-ati vazut? cu cateva exceptii care sunt mai in putere/verzi/descurcareti , nu vor putea nici sa vanda ok nici sa cumpere ok nici sa se mute. cat pot lua pe apt ala care e crapat? jumate din pretul real care oricum ar fi mic ca e bloc vechi. cat costa o garsoniera in care sa se mute? daca sunt cuplu le ajunge o garsoniera?
      dracului am schimbat centrala termica acum in we la parinti, au venit 2 instalatori, au demontat/montat la care imi zice unul : mergeti acum sa aerisiti caloriferele si sa mariti si presiunea din subsol (ai mei au regulator de presiune in pivnita). wtf. nu e treaba ta sa faci asta? daca nu eram eu acolo si erau doar ai mei ii lasau asa. asta e un f mic exemplu de cum ii trateaza toti pe astia in varsta.
      cum credeti ca ar decurge interactiunea cu un imobiliar la vanzare/cumparare? la mutat lucrurile? la interactiunea cu banca sa mute banii.
      muti si mobila aia veche? sau in partea ailalta o sa ziceti ca ii ajunge un pat si un sifonier… din 1000 lei?
      eu mereu ma trigaruiesc la articolele astea pt ca sunt trecut prin asa ceva: am av 2 perechi de bunici si o matusa de care am avut grija: relocat din alte orase, gasit femei pt ingrijit, platit azile, cumparaturi, mobilat, dus la dr, etc. si am av noroc ca aveau pensi bune fata de medie si noi puteam suporta restul de cheltuieli.
      un batran d-asta, chiar daca e semiverde, daca il scoti din mediul lui, l-ai pierdut. se defazeaza de tot.
      situatia e de cacat si fara un sprijin puternic mie personal mi se pare imposibil.

      Comentariu apreciat.39210
    • Costurile asociate cu vanzarea – cumpararea unui imobil pot fi astronomice la acel nivel.

      E o problema sociala, nu cred ca exista solutie curata. Cele mai multe depind de comunutate si de spiritul acesteia, care in Ro este aproape inexistent:
      – proprietarii sa cada de acord asupra unui sistem care sa ia in calcul si veniturile pe o anumita perioada de timp, nu doar imobilul in sine
      – presedintele / admin sa se zbata sa gaseasca sponsori / investitori… am vazut pe undeva ca iti poti inregistra asociatia ca si organizatie de cult sau ceva si apoi lumea poate redirectiona 3.5% catre asociatie
      – proprietarii sa fie de acord sa suporte o parte sau complet costurile de relocare pentru cei care nu-si permit, si cei care nu-si permit sa aiba intelepciunea sa se mute.

      Pe termen lung, intiative legislative trebuie sa existe pentru a acoperi genul acesta de interactiuni intre proprietarii care traiesc intr-o comunitate, dar pana acolo…

      Sa fim realisti insa, in 95% din cazuri va cadea blocul pe ei. „Nature healing itself”, cum s-ar spune. Oricat de cinic ar fi, solutia la indemana e efectiv sa „wait it out”.

      Indecis. Tu ce zici?2123
    • “ eu, ca proprietar în blocul ăla, ce vină am? trebuie să aștept să cadă blocul sau să crape proprietarul?”

      Vinde tu cu 10k mai ieftin si pleaca

      Comentariu apreciat.1617
    • sincer, eu asta aș face.

    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1446
    • Nu e vorba de vina ci de responsabilitate, care nu tine cont de situatia ta financiara. Ca coproprietar ai obligatii si responsabilitati care nu ar trebui sa fie negociabile.
      Blocurile nesigure ar trebui pur si simplu evacuate, dat termen limita pentru consolidare, daca nu demolate si trimis factura asociatiei de proprietari. Pe partea financiara statul ar putea sa ajute la fel ca la termoizolare, dar nu e obligatoriu si nu schimba cu nimic obligatia proprietarului de a mentine cladirea in stare sigura.

      Indecis. Tu ce zici?1923
    • Vorbim numai tampenii.

      Evident ca la 80 de ani cu 1000 lei pensie nu mai ai cum. Dar PANA LA 80 de ani cu 1000 lei pensie, ti-ai pus dracului vreodata problema?!?!??

      Nu! Pentru ca, desi aveai 47 de ani la Revolutie, ai crezut ca ti se cuvine ca TOATA viata sa ti-o aranjeze altii. Mereu altii. Asociatia, fi’tu, nevasta-ta, statul, primaria. MEREU SI MEREU altul.

      Dupa care, evidemment, folosesti alibiul batranetii si pensiei mici. Cand aveai 50 de ani, putere si salariu, erai o zi rege, decat toata viata fraier.

      Guess who da fraier now…

      Da, sunt cinic. Dar intai TE pazesti, dupa aia te p*lesti.

      Indecis. Tu ce zici?5835
    • Legea trebuie sa-i protejeze pe cei care vor consolidarea. Nu stiu cum e treaba cu asociatiile de locatari, dar ceva prieteni imi spuneau ca vreo 2 familii care nu au platit ceva reparatii acoperis si instalatii comune, in 2 sedintwle i-au rezolvat. Si au platit pana la urma.
      Ideea este simpla. Nu poti intretine proprietatea, nu esti proprietar. E dureros, dar trebuie inceput, ca altfel se darama totul.
      Eu vad egalitate intre bloc rablagit si masini abandonate.

      Indecis. Tu ce zici?258
    • @Mihai

      Vorbești prostii.

      Noi trăim într-o țară post comunistă, asta înseamnă că și dacă erai tu cel mai gospodar dintre toți gospodarii, nu aveai voie să faci nimic. Deci de aici începem.

      Apoi continuăm cu revoluția și ce-a urmat când manipularea în masă în scopuri electorale s-a făcut cu o eficiență extrem de mare din cauza celor 50 de ani de comunism.

      Nu te supăra pe mine, dar și dacă erai geniu cu IQ de peste 170, după ce până la vârsta să zicem 50 de ani, ai avut 0 acces la informație, la presă, la tv, la nimic, dintr-o dată tu crezi că ai fi putut judeca bine presa anilor 90-2000…permite-mi să mă îndoiesc. Da, au fost și excepții, clar, dar marea majoritate n-avea nici o șansă, nici dacă ar fi vrut.

      Ce se întâmplă acum e că da, o largă plajă de niște băieți deștepți care în anii comunismului au avut acces la informare, la exterior, la ce se întâmpla cu adevărat în lumea asta, s-au aranjat în perioada tranziției la costul bătrânilor ăstora care acum se așteaptă să moară și cam atât.

      Înțeleg și sunt 100% pro-responsabilitate personală, iar cei care au crescut în lumea post-90 n-au nici o scuză.

      Dar ăla care a avut 50 de ani la revoluție nu înțeleg cum vrei să-l faci american/cetățean independent peste noapte după ce a fost jefuit 50 de ani de stat.

      Comentariu apreciat.505
    • @Vali

      „eu, ca proprietar în blocul ăla, ce vină am? trebuie să aștept să cadă blocul sau să crape proprietarul?”

      Cred că știi răspunsul la întrebarea asta, deja… And it ain’t pretty.

      43
    • Primaria sau guvernul repara blocul, esaloneaza plata la cei 10k in functie de veniturile proprietarului pe 1, 5, 10 ani. Daca nu platesti in 10 ani, scos apartamentul la vanzare pe piata libera, recuperat investitia din consolidare si ii pui la propritar cash in mana diferenta.

      Solutiile nu trebuie sa fie complicate, sau inumane cu cumportamente de mici securisti. Atat doar ca lipseste bunavointa guvernului sa implementeze aceste lucruri si bunavointa popurului sa voteze guvernul care trebuie sa o faca.

      Indecis. Tu ce zici?2911
    • Oamenii au fost invatati „sa li se dea”. Au primit apartamentul repartitie, locul de parcare e gratis pe unde vor, primaria trebuie sa le repare strada/blocul. E greu sa ii mai dezveti dupa ce au fost invatati atatia ani cu cultura primitului.
      Intretinerea unei cladiri nu e ceva de neglijat, si cu cat o ignori mai mult cu atat costurile cresc.
      Locatarii nu se vor pune niciodata de acord, mai ales daca trebuie sa plateasca bani. La scori mei, nu mai au lift de 20 de ani, si, desi sunt oameni batrani care trebuie sa urce zilnic 10 etaje in blocul ala, nu s-au pus inca de acord sa isi monteze un lift nou.
      Solutia ar fi, la fel ca in tarile civilizate, firme de management, carora sa le dai 2-3k euro pe an si sa se ocupe de tot ce inseamna intretinerea/curatenia blocului.

      1211
    • @mkzet

      Asta ar fi cel mai rezonabil, plătit de stat fără dobândă și eșalonat în rate pe 5-10 ani ca să fie cât mai OK pentru cei cu venituri mici și aia e. Totul gestionat de asociație care să meargă la primărie cu lista celor cu venituri mici, probabil aceeași cu lista cu ajutoare pentru încălzire, calculat sumele și la revedere.

      122
    • exemplu dat, apartament deasupra unor batrani in centru istoric al bv. Ea cu gura mare ca acolo nu parchezi in partea aialalta nu strici gunoaiele obosite sa pui un scaun si o masa sa stai in gradina (da exista asa ceva), vezi ca se aude cum mergi prin casa.
      Eu, hai sa schimbam usa sa dam o vopsea o tencuiala pe casa scarii, poarta o reparam o automatizam? Daramam cosmeliile si punem gazon ceva? Ea – N-avem bani nu ne intereseaza, nu darami nimic.
      Ok. Am vandut.

      00
  2. -am 72 de ani, am 3 boli, am pensie de 1200 lei.
    vii tu sa imi ceri 10k euro. nu ii am.
    -vrei sa plec cu tot ce am in casa in alta parte. abia cobor treptele. nu plec. unde sa plec?
    -copilul are 48 de ani, e cu familia lui in cartierul vecin. nu i-a placut scoala, lucreaza pe 3000 lei, nu are nici el 10k.
    -o sa mor la cutremur? poate ca da. imi mai pasa? nu.
    -daca nu o sa mor la cutremur fiu-meu va vedea ce face cu apartamentul.
    -legea e de partea mea si va fi ca doar n-o sa scoata din casa statul, am eu grija sa votez cu cei de stanga, si sunt multi ca mine, mai multi decat cei care m-ar pune pe drumuri pt ca nu am aia 10k.
    -sunt mai multi ca mine, fara 10k in bloc
    apropo, daca totusi am aia 10k cine imi garanteaza ca ala de renoveaza nu face munca de mantuiala, ca nu fuge cu banii , ca termina renovarea inainte sa mor.
    -sa faca statul in asa fel incat sa ia fonduri europene pentru asta, eu nu am de unde si nici nu voi avea, strang bani de inmormantare nu de risc seismic

    Comentariu apreciat.24529
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 5482
    • la straini merge asta cu cladirile ca aia dupa ce isi platesc facturile, manaca si se imbraca le mai raman bani din salariu si pensie.
      Din 1200 pensie, cam cat ramane dupa ce platesti factura, mananci si iti iei medicamentele?

      Comentariu apreciat.698
    • Nu ramane nimic, ca la batranete mereu apare o durere noua, si hopa dai bani la doctor. Ca daca nu dai, prin programarile sistemului de stat poa’ sa dureze si 2 luni.

      Comentariu apreciat.574
    • Deci inteleg ca la 72 de ani,toti sint cersetori.Statul le-a facut cadou apartamentul(au platit pina in 1000 de dolari in rate) tot statul trebuie sa ii intretina?

      Indecis. Tu ce zici?4545
    • in cei 72 de ani, sa zicem 40 de cand e „proprietar”, nu a avut bani nici sa varuiasca calciu ala de pe pereti, la fel, trebuiau niste fonduri europene ceva.

      Indecis. Tu ce zici?4119
    • -in cei 40 de ani cand eram in floarea varstei am avut grija sa adun bani si sa ii iau lu fiu-meu apartamentul in care sta acum. am vandut casa mamei, am mai pus banutii stransi si acum fiu-meu sta in casa lui si nu are rate pe 30 de ani.
      -i-am luat si o masina cand era mai tinerel, alti bani.
      -sapt trecuta am fost la spital la un control. medicul a zis ca nu are timp ca are de lucru, m-a programat la el la cabinetul privat. 200 lei a fost constultatia, inca 300 am dat pe medicamente.
      -imi e foarte greu
      -nu am 10k. nu am cum sa am.
      -vreau sa mor fara dureri, atat mai vreau

      Comentariu apreciat.7316
    • Fiul daca nu are rate si pentru ca a fost ajutat cu apartamentul in care sta + o masina in tinerete, ar putea face un credit de nevoi personale de 10k pentru a-si ajuta batranul . Si pentru ca e inca in floarea varstei, si-ar mai putea lua un job, pentru el, pt batran, nu conteaza. Chiar daca nu i-a placut scoala, poate ii place munca. Sau doar ii place sa primeasca gratis de la babaci ?

      PS: m-am pliat pe povestea ta, cu datele furnizate de tine.

      Indecis. Tu ce zici?4438
    • @Adriana
      Tanarul nu vrea sa angajeze la un al 2-lea job. Nu vrea sa dea 10k asociatiei de locatari a batranului. Nu vrea. E o poama. E un mizerabil. Un parazit. Cu toate astea batranul il iubeste ca atat i-a mai ramas pe lume, fiul, cumnata si cei 2 nepoti, baba e plecata din 2013, avea probleme cu inima.

      Comentariu apreciat.5214
    • Sa fii sanatos si la mai multi, dar pentru un bosorog damblagit nu merita sa sacrifici un bloc intreg. Problema ta ca nu-ti ajunge pensia, vinde si muta-te de acolo.

      Indecis. Tu ce zici?1127
    • @radu
      -tu crezi ca la 72 de ani iti arde de mutat?
      -ai stat de vorba cu batrani din patura saraca care nu au pe nimeni si astepta doar pensia si moartea?
      -tu crezi ca un om daca e prost, sarac si incapatanat cand e tanar la batranetze devine brusc o persoana rationala care se incadrezele in standardele tale de convietuire urbana?
      -sunt realitati care trebuiesc acceptate si nu poti face nimic in afara de a te muta tu de acolo sau a nu te mute in locuri din alea.
      -ai bani, vrei apartament, iti cumperi in bloc cu bulina si apoi te plangi ca nea Ilie de la 3 nu vrea sa dea sau nu are 10k pt riscu seismic. Veste proasta: ai saliva in coltul gurii, esti prost si nu ai inteles nimic.
      * mai sus vb in general nu pt Radu, i-am raspuns doar

      Comentariu apreciat.527
    • Sau … vad ca statul renoveaza cu bani europeni, trag concluzia ca n-am nevoie de cine stie ce economii ca o viata am, o sa faca statul daca e nevoie. Se imprumuta, ia bani de la UE nu ma intereseaza. CA DUPA AIA VOR SA II VOTEZ (wink wink) /s

      63
    • Hmmmm…
      1. Copil crescut răsfățat în puf, nu a trebuit să muncească pentru nimic. Că așa îi pregătești pentru viață.
      2. Eu nu mă mut, aștept să mor, dar mă plâng și cerșesc atenția unor necunoscuți.
      3. Nu accept absolut nici o soluție.
      4. Votez PSD și nu înțeleg de ce nu am bani și nu mai pot trăi decent.

      Logic

      1310
  3. Situatia cu imobilele deteriorate dpdv structural este extrem de delicata.
    Nici o Asociatie de Proprietari din Ro nu-si permite sa execute lucrarea din propriile buzunare. Punct. Nici macar cu credit special. O consolidare nu costa cat un croissant iar 100 de lei pentru unii reprezinta o avere.
    Astfel, autoritatile statului au Obligatia sa faca asta chiar daca suna a comunism din ala ieftin: “sa ne dea si sa ne faca statul”.
    Aici incepe „jihadul”: de unde iei banii, cine si cum ii da inapoi, etc. In plus astea sunt proiecte pe zeci de ani, necesita o organizare si o eficienta exemplara.
    Carcoteala cu: „dar de ce trebuie statul sa refaca pe banii nostri o proprietate privata fara ca privatul sa contribuie sau sa contribuie mai putin, o lasam pentru OTV.
    Statul prin Constitutie este obligat sa tina in siguranta populatia iar in caz de dezastru tot statul va vi obligat, tot din bani publici sa ne ingroape mortii.
    Insa in Ro consolidarea se va desfasura asa: Sa ne Fereasca Dzeu de asa ceva. Si asta va fi tot!

    Indecis. Tu ce zici?5228
    • Deci autoritatile au obligatia sa repare/consolideze si sutele de mii de case din toata tara facute de bunicii nostri din pamant si lemn.

      Indecis. Tu ce zici?2510
    • Obligatia asta a tine în siguranță populimea are și ea niște limite. De ex când faci bungee jumping nu vine statul sa te țina de mana. Dar așa ipotetic dacă statul (sau vreo entitate privata) ar vrea sa contribuie, în schimbul instituirii unei ipoteci pe imobilul respectiv, oare cați crezi ca ar dori sa consolideze clădirile ? Eu zic ca foarte puțini.

      127
    • Casa de chirpici o fi proprietatea ta dar chiar si asa statul are Obligatia de a-ti facilita niste conditii pentru ca nu tine numai de siguranta ta ci a intregului ecosistem care nu se limiteaza doar la proprietatea ta. Proprietatea ta face parte dintr un tot!
      Daca iti pica la cutremur si bubuie tot satul de la o teava de gaze retezata de chirpiciul tau cine anume plateste? Tu daca scapi? Nu, pentru ca vei urla ca te doare la pateu ca teava era a statului sau a firmei de gaze.
      E o diferenta mare intre “a da de pomana” saracilor si puturosilor si a consolida un sistem care sa si functiomneze. Si da, statul are obligatia de a ajuta/facilita/inlesni cetatenilor sa se dezvolte in absolut toate domeniile si in tioate directiile.
      De aia statul te obliga sa faci autoturismului ITP-ul si sa indeplinesti anumite conditii de siguranta rutiera chiar daca e PRORPIETATEA TA dar in acelasi timp iti si zice: bah masina ta e din chirpici, ia de aici un tichet rabla si incearca sa o schimbi ca ITP-ul nu l mai iei.
      Asta trebuie facut si la capitolul imobile „fara ITP”: fa pe banii tai o evaluare a situatiei, noi iti punem la dispozitie experti, rezulta o suma din care statul iti suporta X %, iti facilitam si o creditare mega avantajoasa si iti punem la dispozitie si echipa care sa faca asta! Evident totul raportat si la puterea de cumparare a populatiei.

      Indecis. Tu ce zici?3010
    • Si de asta nu ai voie, de exemplu, sa depozitezi gunoi pe proprietatea ta privata din buricul orasului, chiar daca E PROPRIETATEA TA. Si (teoretic) ar trebui sa primesti amenda + plata ridicarii gunoiului.

      De asta poti fi sanctionat (cel putin teoretic) daca refuzi tratamentul unei boli transmisibile iar apoi nu respecti ordinul de izolare la domiciliu. Desi corpul tau E PROPRIETATEA TA, multe dintre actiunile pe care le poti intreprinde au potentialul de a-i afecta si pe altii.

      235
    • vosi e deja fumata demult treaba cu vaccinatul, dovedit ca nu previne transmiterea. Singurul lucru care poate preveni teoretic transmiterea este testarea ‘on the spot’ (la intrarea în tramvai/mall/casa scării/etc), care nu se face niciunde pentru ca ar fi un coșmar financiar și logistic. Practic nici măcar aia pentru ca nici o testare nu este 100% precisa (ai fals negative și fals pozitive).

      616
    • @Trl cand am scris comentariul ma gandeam mai degraba la TBC, ca tot a fost recent un caz in SUA unde o femeie a refuzat tratamentul si apoi s-a plimbat nestingherita peste tot tusind pe oameni, a facut si accident cu masina fiind bauta la volan.

      91
  4. Avem bani de bere la pet, țigări și airmax în rate fără dobândă. Restul e mai puțin important.

    Indecis. Tu ce zici?2324
  5. Romania este tara din Europa care are cei mai multi cetateni proprietari de imobile. Si am ajuns aici pentru ca in vechiul regim statul era cel care avea in proprietate cele mai multe imobile, respectiv o gramada de cetateni au fost „mutati” in aceste locuri. Brusc odata cu schimbarea de oranduire multi au putut cumpara aceste imobile pe sume de nimic.
    Chestia asta a fost o sabie cu doua taisuri de ne-a facut sa ajungem in jungla actuala a tot ce inseamna imobiliare si nu numai. Sunt oameni in Bucuresti care nu au renovat in viata lor apartamentul primit cadou de la statul roman pe bani de o bere. Sunt scari de bloc unde oamenii nu au renvoat, nu au facut absolut nimic pentru ca ei in continuare sunt de parere ca statul este obligat sa faca una alta. Iar lucrul comun care il au aceste situatie sunt fix media varstei locatarilor. Unde sari de 60 de ani media de varsta vei vedea fix aceste povesti indiferent de locatie.
    Acum suntem in situatia in care ne-am dori sa facem ceva, insa si daca ar exista vointa financiara nu toti proprietarii ar accepta disconfortul creat. Prin urmare solutia cea mai simpla este lasarea in paragina a imobilelor si natura isi va urma cursul. Asta insa o sa creeze neplaceri pe termen lung, dar pana cand lumea nu va intelege costul real al detinerii unei proprietati nu se va schimba ceva. Iar scenariile descrise de mine se repeta sub o alta forma si in blocurile noi pentru ca locuitul la comun in Romania este ceva exotic.

    Comentariu apreciat.4814
    • Dupa revolutie nu s-au cumparat apartamentele pe sume de nimic! Tot cu rate etc.

      Indecis. Tu ce zici?1534
    • @basilicus Da, cu rate care ajunsesera sa fie cat biletul de tramvai datorita inflatiei.

      Indecis. Tu ce zici?287
    • Consideri ca degeaba le-au fost date apartamentele locatarilor pe sume derizorii? Crezi ca populatia ar fi acceptat sa devina peste noapte chiriasi ai lui Dinu Patriciu sau ai lui Sorin Ovidiu Vantu ?

      Consideri ca in situatia in care ar fi existat o duzina de mari „latifundiari” privati dupa revolutie, oamenii aia ar fi avut grija de proprietati ? Sau le-ar fi privatizat mai departe si din mana in mana s-ar fi muls tot ce se putea din ele ?

      La noi persista mentalitatea de domnitor fanariot. Cumpar ceva, dau un tun, exploatez pana nu mai merge si vand mai departe. „Teapa” o ia ultimul frai.. pardon cumparator din lant.

      Indecis. Tu ce zici?2214
    • @basilicus
      Apartamentele cumparate in anii 90 imediat dupa caderea regimului au fost luate pe niste sume derizorii raportate la inflatia de atunci. Daca stau bine sa ma gandesc este cam singurul lucru bun intamplat in acea perioada.
      @vosidit98
      Sunt extrem de multi romani care au platit sume derizorii sau au primit gratis locuintele in acea perioada. Ca un exercitiu de imaginatie hai sa ne gandim ca de maine toate creditele imobiliare ar ramane la aceeasi dobanda, iar inflatia si salariile s-ar mari cu 30-50 de ori. Oricine in campul muncii ar lichida creditul foarte repede si gata. Cam asa a fost pentru unii prin anii 90. Altii mai „norocosi” au primit apartamentele de serviciu cadou.
      Asta a fost marea improprietarire din tranzitie. Doar ca nimeni nu le-a spus proaspetilor proprietari si ce obligatii au pe langa drepturile proaspat castigate. Din cauza asta avem toate discutiile cand vine vorba de tot ce inseamna stat la bloc si nu numai. Din cauza asta orice roman care isi cauta o locuinta se gandeste la ceva nou si este dispus sa faca diverse compromisuri care indirect creeaza probleme.
      Pur si simplu in Romania sunt extrem de multi proprietari care cred ca au doar drepturi nu si obligatii.

      Indecis. Tu ce zici?256
    • In comunism, toate bunurile erau ale poporului, sincer nu vad care ar fi fost o metoda mai corecta de distribuire decat vanzarea la „pret de nimic”. Daca ramanea ICRAL-ul proprietar, probabil apartamentele astea ajungeau pe mana unuia ca Patriciu sau Vantu si nici nu vreau sa ma gandesc care ar fi fost consecintele.

      Chiar si ideea „pretului de nimic” este discutabila, inflatia (galopanta atunci) poate fi o sabie cu dublu tais, la momentul respectiv a functionat in avantajul creditorilor.

      Chiar si astazi, creditele noastre ar fi aratat la fel de misto in lipsa unui mecanism de actualizare ca ROBOR sau IRCC.

      188
  6. Uite ce idee buna de afacere, creditorii de consolidari. As face o licitatie, vine X sau Y sa consolideze blocul. Nota de plata sa vina pe asociatie/proprietari. Nu scoti banul ? Executat apartamentul/casa/etc si recuperat banii. Ai 500 de lei pensie ? Pai ce plm ai facut de ai ajuns in halul asta ? Si de ce ar trebui sa conteze ? Sunt si multimilionari gen Columbeanu care a ajuns sa stea in chirie si probabil o sa ajunga bochetar in viitor si fara pensie. Era un film documentar din Franta, trebuie sa-l caut. O contesa, stranepoata lui Napoleon sa zicem urma sa fie evacuata din ceva castel si castelul sos la licitatie pt ca nu-si platise taxele obscene pe proprietate si pica tencuiala de pe el(alte amenzi). A trebuit sa-si inchirieze baba castelul la evenimente non stop si ea s-a mutat in beci sa asculte harmalaia de la chefuri si chermeze, asa si-a platit taxele. Nu a iertat-o nimeni. Numai la noi Romania e toata un caz social si nu avem ce face.

    Indecis. Tu ce zici?3040
    • Uite ce idee buna de afacere, creditorii de consolidari.

      nu merge făcut, că proprietarii au 70+, trebuie să contrasemneze și copiii lor.

    • Legat de consolidarea blocurilor sunt cateva mici sa le spunem probleme si le expun aici ca sa fie urmarite mai usor:
      1. Orice consolidare facuta de o firma care are finantare europeana sau de la statul roman o sa dureze foarte mult din cauza birocratiei. Birocratie care este compusa din eterna spaga, respectiv prostia/lipsa de implicare a anumitor functionari. Sa nu uitam ca orice proiect care nu se bazeaza pe creat hartii inutile la noi dureaza triplu.
      2. Locatarii au parte de un disconfort foarte mare in sensul ca trebuie sa se mute din imobil. Coroborat cu punctul 1 ceea ce era temporar devine in ceva permanent. Sunt destule povesti cu reabilitari termice(lucrare simpla) care s-au prelungit inutil din varii motive.
      3. Nu sunt extrem de multi specialisti in piata care sa poata urmari si sa se asigure ca lucrarea de consolidare decurge in parametrii normali.
      Astea sunt si motivele pentru care extrem de putine cladire au ajuns sa fie consolidate. Pur si simplu pentru multi dintre locuitori este prea mare bataia de cap si in fond nu prea mai au mult de trait.

      234
    • Pai Romania chiar e toata un caz social.

      Unii au noroc de job/salariu decent sa-si duca bolile pe propriile buzunare, dar la final to vantu’ bate pe acolo. Un sfert dintre romanii din tara au in continuare minimul pe economie, bate spre o treime daca-i numeri si pe cei care nu au venituri/lucreaza cu ziua/ primesc 117 lei pe luna ajutor social.

      Cam toti Romanii sanatosi si apti isi baga picioarele si o sterg din tara. Raman preponderent cei care au obligatii si/sau boli.

      176
    • Pt mine e simplu – face statul renovarea si daca proprietarul nu are banii, se scrie datoria in cartea funciara si cand se vinde/ mosteneste trebuie achitata + dobanda aferenta.
      Ma rog, pentru asta trebuie legi si alte nebunii. Dar solutii exista!

      202
    • @Ion
      Problema pleaca de la bani insa asta mascheaza faptul ca procesul este greoi si de durata. O reabilitare termina de bloc in Bucuresti poate dura undeva la 3-4 luni(in cel mai bun caz) si nici nu este ceva SF. Cam cat crezi ca ar dura o reconsolidare? Mai mult exista o garantie minima ca acea reconsolidare se face cu simt de raspundere?
      Si astea sunt intrebari usoare caci se poate descoperi extrem de usor ca acea cladire nu mai poate reparata si prin urmare trebuie sa fie demolata. Cam cum ar fi rezolvata aceasta speta extrem de complicata pentru birocratia romaneasca?
      Banii sunt cea mai buna scuza pentru a acoperi restul de probleme care sunt la fel de spionase.

      121
    • Vali, merge facut pe persoana juridica, adica asociatia. Nu plateste, vine banca si ia tot blocul.

      15
  7. Salut! Să-l întrebe careva pe Edmond Niculusca cam ce consolidări a făcut cât a fost el pe felie, cât a durat și cât a costat. Sigur vine cu vreun exemplu de succes, mai ales că a făcut și un ghid pe tema cutremurelor, a avut prezentări, chestii fine.

    912
  8. Cumva s-a intamplat ca in Brussels sa gasesc apartament intr-un bloc tot de prin ’60, aproape identic ca layout cu cel din Bucuresti care era din aceeasi perioada. Pana si modelul parchetului este la fel. Dar, in Bucuresti la sedintele de scara se certau oamenii (nu pensionarii) pe cei 3 lei in plus la lift. Cei de la etajul 1 voiau sa fie scutiti ca ei merg pe jos, altii spuneau ca „da domne, dar voi cei de la 1 mergeti la uscator deci tot folositi liftul”, etc … Discutii despre reparatii sau incalzire erau SF-uri.

    Ma mut in Brussels, blocul arata foarte bine, 2 lifturi noi, toata fatada reparata, centrala proprie, toate sistemele inlocuite, zici ca e construit acum 3 ani. Toate astea pentru ca aici nu exista sa vina „gigel proprietarul” sa se puna cu curu-n drum ca vrea el si sa blocheze orice actiune. Vine „comuna” (primaria) sau „syndic-ul” (administratorul) si spune: trebuie sa facem asta (reparat fatada, inlocuit centrala etc), asta e planul, asta e costul, incepe la data X. si Punct. Nu exista ca mar ca bar, ca stai un pic …

    Comentariu apreciat.7113
    • Daca nu faci vine amenda. Nu platesti esti executat. E simplu.

      194
    • am văzut lifturi sudate la etajul 1, că ăia de la etajul ăla nu voiau să plătească liftul. sunt zeci de apartamente la ultimul etaj de vânzare, care nu se vând, că tot timpul curge terasa și ăia de mai jos dau din umeri, ca lor nu le pasă.

    • societatea romaneasca inca prefera sa dea bani pe un ceas sau smartphone, pentru ca ala se vede, decat sa isi creeze sau sa contribuie la imbunatatirea colectiva. Ce conteaza ca ies din apartament, liftul e praf, gunoiul pute, cacati de caine pe strada si pana la masina trec prin namol. Dar ai vazut ce telefon cu 100MPx am?

      @Ciocanul – exact, legea e clara si se aplica. Chiar recent am mai aflat o chestie, politia sau institutiile vin si executa bunurile de unde ai adresa. Nu conteaza ca sunt pe numele altcuiva, daca tu ai adresa la parinti inca si n-ai platit niste facturi. Iti vine hartie si intr-o dimineata cioc cioc politia, intra, face lista cu ce au parintii in casa si apoi le executa. Iti lasa doar chestii de baza, sifonier, pat etc. Nu le pasa ca parintii au facturi, tu esti rezident la adresa respectiva. De aceea combinatiile cu luat in spatiu nu exista aici iar daca ai facut vreo prostie „smecherie/combinatie” te rezolva imediat.

      168
    • Aia din Brussels sint oameni rai,noi trebuie sa ii ajutam pe saracii proprietari,ca sint vai de capul lor.

      1711
    • cică în Belgia e comunism.. asta auzi la români daci liberi, că UE e noua uniune sovietică
      de aia au murit ei (mă rog nu ei, niște fraieri) la revoluție? să nu poată să își facă balcon extins fără acte și să dărâme pereți și să parcheze pe trotuar? eeeee

      Indecis. Tu ce zici?1912
    • Flat

      Întotdeauna m-a fascinat cum ăia care ziceau că era mai bine pe vremea comunismului că era lege și ordine sunt și anti ue pe ideea că e comunism și că au prea multe legi și norme :))

      Indecis. Tu ce zici?246
    • Altul care compara mere cu pere. Bine ca n-ai comparat cu tarile alea pline de petrol unde-ti dau aia bani doar sa stai acolo.

      Lasand istoria la o parte, ca sa intelegi cum am ajuns aici, daca te uiti la GDP o sa vezi ca-i de vreo 3-4 ori mai mare in Belgia decat in Romania. Iar costurile, lasand unele servicii la o parte, sunt cam la fel la produse. Deci daca vreau sa-mi fac o consolidare acum in Romania o sa platesc pe materiale de constructii la fel ca acolo, pe mana de lucru tot cam la fel pentru ca inginerii si muncitorii aia de au ales sa nu plece in Belgia nu o fac pe bani de seminte, dar belgianul are o pensie de 4 ori mai mare.

      Indecis. Tu ce zici?2216
    • @nxs – stii care e problema la raspunsul tau? Ca dupa 30 de ani de la revolutie nu ar fi trebuit sa ne aflam in situatia asta. Iar aici este vinovata societatea. De ce avem cele mai mari preturi si rate? E foarte simplu, vine guvernul: „bai baieti, astia carrefour, mega image, ia sa vedem, hmmm, record profituri … ok, 10% in plus la taxe ca sa avem pentru servicii sociale”. Crezi ca vor pleaca din Romania? Te asigur ca nu vor pleca.

      Bancile – cum se justifica dobanzile si taxele pe orice, vezi taxa de incasat bani. Crezi ca si-ar permite aici? N-am vazut pe nimeni sa protesteze impotriva bancilor … a, stai, nu se face ca directorii ies cu noi la proteste, suntem din aceeasi gasca. Apoi creste dobanzile si nimeni nu zice nimic.

      Nu exista proteste si presiune pe institutii pentru ceva pozitiv, parcari, poluare, spatii verzi. Vezi doar proteste ca au crescut amenzile.

      Societatea romaneasca este o mare turma si se vede.

      De ce platim preturi care nu se justifica pentru apartamente si apoi stam blocati in trafic 2-4 ore pe zi? Platind sute de lei pe combustibil doar ca sa fim blocati in trafic? Pai am zis mai sus, vrei sa te vada colegii „sarac” ca mergi cu bicicleta sau STB-ul?

      Sunt o gramada de solutii de eficientizare foarte usoare. Dar romanul nu vrea, stie el mai bine, ba mai mult, cand vine cineva sa ii arate isi ia o bata peste ochi si un sut in fund.

      1313
    • hai lasă. de BMW jermania și iphone 14 pro max au avut bani, de consolidare nu?
      justificarea sărăciei pentru a pune viețile în pericol nu ține. atunci de ce mai facem ITP sau revizii?

      cine nu își permite vinde și stă în chirie. transferă costurile consolidării proprietarilor. sunt destuli moguli pe imobiliare care ar putea gestiona aceste costuri ca investiție, ar avea și solvabilitate de a se împrumuta cu sumele necesare de la bănci.. dar na, chiria la români e ca ciuma, la fel cum e mentalitatea cu mașina = bogat, tramvai/bicicletă = sarak

      819
    • @Valentin Văleanu, Flat

      Aici intervine ce ziceam in prima parte. Ignorati istoria. E ca si cum ti-as zice eu tie: bai ai si tu creier cum are X, de ce nu ai castigat un premiu nobel? Sau ai si tu maini si picioare ca David Popovici, de ce nu inoti ca el? Ai ureche si degete, de ce nu canti la pian like a pro? Sa macar sa fi facut jumatate din ce fac astia? De ce nu esti Ghandi?

      Tot ce spuneti voi sunt consecinte a unor alegeri care la randul lor au fost influentate de altele si tot asa e un lant luuuuung care nu poate fi rupt in niciun caz in 30 de ani. Viata unui om e influentata de cat alcool a baut ma’sa in sarcina, de cum a mancat, de cat a stat cu el cand era sugar, gradinita, scoala, vecini, carti din casa, si mai recent de ce vede pe tv, fb, instagram, tiktok, bloguri …

      La unele problemele nu exista solutii si oricum sa arunci cu kkt si sa spui ca e vina oamenilor e cel mai rau lucru pe care-l poti face. La fel cum e sa-i spui unui drogat ca n-are vointa sa se lase. Ca nu exista vointa per se, exista niste substante in creierul tau care au fost conditionate de-a lungul vremii sa se comporte intr-un fel.

      Cea mai buna solutie e sa-i ajuti, sa crestem empatia in societate ca suntem si la capitolul asta codasi in Europa. Sa spunem ca lui Valentin Văleanu ii raman dupa un an de munca 1000e bani surplus (pe langa pensie, investitii, distractie, etc) … in 40 de ani iti raman 40k, solutia e sa dai un sfert din astia. Si sa facem asta toti, direct, fara intermediari care sa fure. Ca nu am crescut niciunul de capul nostru in vid si scoatem banii aia din cur, toti suntem produsul a ce sa intampla in jurul nostru. De cand sunt oamenii pe pamant asta a fost un lucru stiut, chiar si acum se intampla atunci cand sunt tragedii care reusesc sa ne altereze putin creierul: d-aia cand e prezentat cate un caz dramatic cu oameni carora le-a ars casa de exemplu sar toti sa ajute. Dar bineinteles ca nu facem asta in mod curent. De ce? Pentru ca istorie.

      254
  9. Nu sunt de acord cu ” sa ne dea statu'”, dar nu sunt de acord nici cu ” statu’ sa nu faca nimic”, ca nu degeaba platim o viata taxe, fotoimorziimasii.

    Comentariu apreciat.356
    • taxele sunt ridicole, foarte mici, deci ce plătești cam atât primești. ciu-ciu
      ia să fie 1% pe an impozit, deja și-ar da foc toți proprietarii. sau la mașini, impozit 2000 de lei pe motor 1,4… păr smuls din cap

      Indecis. Tu ce zici?1828
    • Daca vorbim de impozitul pe cladire, Romania e paradis fiscal, nu degeaba isi cumpara toti spagarii apartamente pe banda rulanta.
      Daca vorbim de taxe pe venit, tva etc. priveste asta ca o taxa de protectie, un mod din care statul finanteaza partial. E peste tot in UE, difera procentul, dar ca idee Romania se invarte in jurul mediei UE ca taxare pe venituri.
      Asta e doar efectul propagandei de la Digi. De acord ca banii stransi din taxe ar trebui administrati mai bine, ca statul e corupt etc.
      Dar sincer sunt satul de atitudinea asta pe care o mai ales la oameni cu bani, corporatisti sau antreprenori, ei dau 2 lei la stat si au pretentia ca statul sa ii dea 3 lei inapoi ca „am platit taxe”.

      Indecis. Tu ce zici?2013
    • sau la mașini, impozit 2000 de lei pe motor 1,4… păr smuls din cap

      @Flat: Ok 2000 la 1.4, de la 2.0 la 3.0 cat ar trebui sa fie (proportional) , dupa aia 3.0+. Si scoasa treaba cu masina de 3.0 inregistrata pe numele lu tacsu’ mare ca sa nu plateasca impozit si itp pe masura, sau cum se lauda unul pe aici ca a inregistrat masina pe numele lu’ nevasta-sa care avea hadicap (impozit spre zero la masina) iar a doua masina de 1.4 pe numele lui ;-) Si ghici ce masina folosea ghertoiu’ !

      76
    • „masina de 3.0 inregistrata pe numele lu tacsu’ mare ca sa nu plateasca impozit si itp pe masura”

      La ITP daca esti mai in varsta sau cu handicap platesti mai putin?

      De acord ca impozitele pe masini sunt mici de tot pentru motoare sub 1.8. de exemplu, dar la fel e si infrastructura. Sa zicem ca in zona asta sensibila – 1.0 – 1.6 ar creste impozitul cu 50%, s-ar aduna X milioane de lei. Ce s-ar face concret cu astea? S-ar varsa in buget, de unde se iau de exemplu pentru pensiile de primari.

      Wow, ai mare motivatie sa platesti impozite mai mari.

      20
  10. In prima instanta statul trebuia sa interzica tranzactionarea proprietatilor cu risc seismic.

    Comentariu apreciat.384
  11. Mai e o problema. Consolidarea unei cladiri nu se face cu locatarii inauntru. Nici macar mobila nu ramane.

    Comentariu apreciat.392
    • „Profesorul Wada spune că există soluții indiferent cât de veche este clădirea, iar metodele nu impun neapărat evacuarea imobilelor sau consolidări care să modifice estetic structuri cu valoare arhitecturală. Sistemele inventate de specialistul nipon au fost folosite și la București, la sediul Primăriei și la o aripă a unui spital, ambele fiind acum izolate seismic.
      […]
      Sunt intervenții pe exteriorul clădirilor, iar specialiștii niponi spun că la interior nu există deranj, așa cum se întâmplă în multe din blocurile consolidate în România în ultimul deceniu. La noi se sparge blocul din temelie până la acoperiș, în timp ce oamenii trăiesc în praf și zgomot.”

      Din articol.

      10
  12. Si de multe ori consolidezi ca sa te afli in treaba. Nu cade la urmatorul cutremur dar nici nu mai merita tinuta. O consolidare super buna costa foarte mult si tot nu e ca o cladire facuta de la 0. Asa ca mai bine o dai jos si faci ceva nou si solid dupa ultimele normative. Merita consolidate doar cladiri cu valoare istorica deosebita nu cladiri de locuinte.

    Comentariu apreciat.447
  13. Bossultane, stii cati oameni ne scriu pe pagina unei primarii de sector ca de ce facem reabilitari de blocuri si nu si de case private? Adica, ce? ei nu voteaza?

    207
    • Pai in principiu au dreptate.Asa cum proprietarii din bloc primesc pomana reabilitarea,de ce nu ar primi si proprietarii de case?

      Comentariu apreciat.384
  14. Ati vazut cum au picat blocurile in Turcia?

    In alta ordine de idei, situatia din Romania e rau complicata.
    Statul a improprietarit o mare parte din populatie in anii 90, iar in 30 de ani noii proprietari nu au generat veniturile necesare pentru a-si intretine proprietatile.

    Avem in piata imobiliara jucatori care au cash si cumpara proprietati. Ei dau trendul preturilor la proprietati noi, care dau trendul preturilor proprietatilor vechi.
    Pretul intretinerii e direct proportional cu pretul proprietatilor.
    Ce face un doctor cu spagile primite? Cumpara proprietati cumva?

    E usor sa arati cu degetul spre pensionari care abia au cu ce sa traiasca.
    Am facut o simulare la un credit imobiliar pe 20 ani cu un salariu de 8000 lei pe luna.
    Banca imi da 50.000 euro.
    Ce proprietate cumpar intr-un oras mare si imi raman bani sa o renovez ca sa nu pice la cutremur?

    Aratatul cu degetul nu e o solutie.
    Solutii:
    – 2% impozit anual din valoarea din grila notarilor pe proprietati cu uz comercial, inclusiv cele inchiriate
    – impozit anual marit pentru cladirile cu risc seismic care nu sunt intretinute
    – program al unitatilor administrativ teritoriale pentru consolidarea cladirilor si pentru construirea de noi cladiri cu uz rezidential

    Indecis. Tu ce zici?296
    • Impozitele se stabilesc de catre consiliile locale intre 0,2 si 1,5% pentru cladirile nerezidentiale. In Bucuresti este deja maxim la 1,5%. Valoarea de impozitare este cea de la ultima tranzactie si este actualizata la fiecare 3 ani. Daca nu faci reevaluarea cladirii la 3 ani, platesti 5% impozit suplimentar.

      96
    • @Rumbu

      Apartament 2 camere , sector 3 Bucuresti, achizitionat in urma cu 6 ani . Inca din primul an valorea de impozitare nu fost egala cu pretul achizitiei imobilului, aceasta crescand cu maxim 1% in urmatorii ani .

      Nu am facut reevalurea cladirii in acesti ani, am de platit aproape acelasi impozit an de an, adica o suma derizorie.

      612
    • Cred ca ai sarit peste „nerezidentiale”.

      151
  15. Si daca ar vrea sa vanda, cine e nebun sa cumpere? Chiar daca ar lasa 10k la pret, noul proprietar ar depinde tot de ceillati ca sa se asigure ca se aduna banii de renovare. De ce s-ar baga in asa ceva?

    192
    • o grămadă de inși cumpără în greenfield și în tot felul de residence-uri d-astea cu probleme de te doare mintea, numa’ pe blogul ăsta au fost 572549863 articole, sigur se găsesc să cumpere și acolo.

      236
  16. Esti pensionar cu pensie mica, deci nu iti permiti sa renovezi. Copii abia asteapta sa puna mana pe mostenire sa dea in chirie, vorbesc aici de scenariu cu apartament in orase cautate nu la dracu in praznic. Statul e bun cand da bani de renovare, dar e naspa daca/cand iti cere sa platesti impozit mai mare pe apartament.

    Indecis. Tu ce zici?239
    • în realitate mai e o chestie nespusă, mulți pensionari au strâns la saltea ca hârciogii, au puși deoparte mii sau zeci de mii dar nu ar da nici de-ai dracu, preferă să trăiască în mizerie/pericol decât să folosească ce au strâns pentru calitatea vieții lor

      Indecis. Tu ce zici?1834
    • In alta realitate majoritatea au strans 10k lei pentru spital si inmormantari. Arata-mi tu cati au 10k euro stransi. In afara de fosti politisti sau militari, nu stiu 1 pensionar sa aiba atatia bani. De unde naiba strangi bani din 2000 lei pensie in bucuresti?

      Comentariu apreciat.365
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1060
    • Eu am 3 membri ai familiei, cu facultate facuta pe timpu lu ceasca, munciti 30 ani in joburi „bine vazute” la vremea lor, ce au acum in jur de 2000.
      Niste lepre toti, sarakii.

      Comentariu apreciat.413
    • In principiu pensia maxima este 5 x 1750 = 8750 brut. Ceea ce inseamna net vreo 6000 de lei (da, si pensionarii platesc impozit si contributie la sanatate peste o anumita suma).

      Exclud de aici pensiile speciale, dar numarul lor e prea mic (3%).

      In realitate insa, ca sa ai 6000 de lei pensie azi, ar fi trebuit ca toata viata sa fi avut un salariu monstruos, echivalentul a vreo 40k pe luna azi.

      Pensia medie in trim4 2022 a fost de 1856 de lei. Media asta include atat pensiile speciale (foarte mari) cat si pensiile de agricultori (jenant de mici).

      Dar orice valoare ati lua, 5000 de lei cat se vehiculeaza pe aici e de domeniul fantasticului. Iar are Flat certitudini.

      Mama mea care si in comunism si dupa a avut mare parte a vietii functii de middle management cum se apune azi (deci platite teoretic peste medie) are la 72 de ani pensie 2900 de lei. A iesit la pensie la 61.

      Comentariu apreciat.343
    • @Flat, maică-mea a fost educatoare 32 ani, și-a luat toate gradele didactice, a avut salariu de merit în ultimii ani, a muncit de i-au sărit capacele, a ieșit la pensie la 60 de ani, are puțin peste 1800 lei pensie.

      213
    • – educatoare
      – a muncit de i-au sărit capacele

      pick one

      vedem ce bine au muncit profesorii generației cu conspirații billgates antivax, vacanțe vacanțe 3 luni, cafeluța cafeluță, trai neneacă, proștii ieșiți din școală pe bandă rulantă

      Indecis. Tu ce zici?1337
    • Flat a fost homeschooled, uite ce inteligent a iesit.

      Io unul vreau sa-l vad pe Flat iesind la pensie 30 de ani intreg la minte dupa ce educa 8 ore pe zi puradei de 3-6 ani.

      226
    • @Rumbu Neh, are doar creierasu ca nickname-ul.

      132
    • Adaug si eu in lista ca poate intelege mai bine realitatea domnul Flat: pe taica-miu care a muncit de la 16 ani de i-au sarit capacele inclusiv in mediu toxic inainte de 90, a fost lacatus-mecanic si apoi mecanic si sofer pe masini mari. A avut si accidente de munca, lipsea uneori cu zilele cand se inchideau drumurile si ramanea blocat prin vreun sat uitat de lume unde ducea muncitorii navetisti din fabrica, apoi au fost multi ani cand era chemat la interventii cand era inundat orasul in miez de noapte si mergeam pe jos multi kilometri prin ploaie sa-i duc pachet si alte zile in care ramanea dupa program sa-si repare masina si venea plin de motorina si ulei. Iesit la pensie recent cu 2200 ron si cu spatele varza, e printre cei cu pensie mare din cunoscutii lui.

      191
    • @Flat, le aleg pe amândouă.

      Pot să zic și eu chestii de doamna mă-ta, dar nu vreau.

      132
    • Flat ăsta e atât de plin de certitudini cum e Vasilescu pe tarlaua lui si stim cu totii cum sunt astia plini de certitudini

      104
  17. pai in fapt sunt 3 variante:
    V1 nu faci nimic pentru ca cumva o nevoie a ta cu venituri de 2000 de euro pe familie e egala cu nevoia unui pensionar 1000 de lei pensie. Pai supriza fuckere, pensionarul ala nu chiar se teme de moarte prin cutremur pe care are sanse mai mari sa nu-l prinda mai ales daca moare de foame.
    V2 contributia sa fie sociala conform veniturilior sau tot felul de scheme de sprijin
    v3 cineva sa finanteze extern(fonduri de tot felul, proiecte, nebunii) dar cineva trebuie sa isi bata capul sa caute, sa scrie, sa implementeze.

    Ca e si aici un principiu stupid: mie imi pasa de mine doar si ma doare in fund de altii si nu-mi pasa ce fac si cum… e ok. dar nu poti sa ai pretentia ca altora sa le pese de tine… ca e reciproca treaba.

    o comunitate nu e suma de indivizi ci e sinergia indivizilor care impreuna au putere mai mare decat fiecare singur. sau asa ar trebui sa fie…

    163
  18. să le renoveze statul, pensionarilor care nu-și permit și să renunțe la apartamente după ce mor. Simplu.

    165
  19. Bloc nou în București, majoritatea locatarilor educați (teoretic) și cu posibilități financiare bune și cu toate acestea văd exact același comportament ca la bătrânii din blocurile comuniste: nu dau bani dacă nu folosesc X (subsolul, liftul, etc), că de ce lucrarea Y a costat 20 de lei și nu 18 lei, că de ce a venit în plus 2 lei la factură…

    Din toate acestea, eu am dedus următoarele:
    1. Cât timp nu îl afectează direct pe cetățeanul la bloc, nu-l interesează de restul lucrurilor. Poate să fie 1m de căcat pe scara blocului, cetățeanul se va plânge că e nasol și să facă ceva administrația, dar de afectat nu îl afectează.
    2. Cetățeanul la bloc este incapabil să înțeleagă investițiile pe termen lung. Nu vede că reparatul terasei este bună și pentru el fiindcă previne deteriorarea blocului de la infiltrațiile de apă și nici că o curățenie la subsol este bună fiindcă previne invazia de gândaci sau șobolani.
    3. Ținând cont de punctul 1 și 2, cetățeanul la bloc nu poate înțelege conceptul de dezastre naturale precum un cutremur; drept urmare nu îl afectează în mod direct și nu vede nevoia de prevenție în acest sens. Iar dacă ajunge să-l afecteze, oricum vor fi și ceilalți la fel de afectați, deci nu iese el mai prost din toată treaba asta.

    Comentariu apreciat.272
    • Nu tine doar de cetateanul de la bloc. Tine de cultura. In Romania esti obisnuit sa ti se refuze garantia din X motive, asa ca „ce rost are sa platesti extra-garantie?”

      Pe principii asemanatoare este fundamentata si mentalitatea locatarului de bloc. Dai 20 de lei in plus pe un serviciu, vezi ca serviciul se presteaza la fel de prost ca inainte. La urmatoarea intrunire a asociatiei de proprietari se discuta revenirea la vechiul contract.

      De asta ar fi bine sa existe un fond de rezerva, un contract de asigurare la nivel de asociatie, ceva. De a carui gestiune teoretic s-ar ocupa administratia asociatiei. Doar ca si acolo se fura ca in codru, asa ca oamenii n-au incredere si platesc minimul necesar conform legii.

      123
  20. Pentru 10000 de euro ai nevoie de 4000 lei pe luna timp de un an.

    Valoarea coşului minim de consum pentru un trai decent la o familie de doi adulţi şi doi copii pentru 2022 era de 8659 lei. Pentru doi adulţi fără copii, 5322 lei pe lună. Iar pentru o persoană adultă singură, 3275 lei.

    Asta inseamna un venit NET de minimum 6329 lei per sot la 2 adulti + 2 copii. Un venit minim de 4661 lei per sot la 2 adulti fara copii. Si un venit minim de 7275 lei la un adult fara copii.

    Sa va reamintesc ca salariul mediu pe economie este de 3972 lei ?

    In afara de unii programatori si manageri, cine poate sa puna de-o parte 4000 lei pe luna?

    OK, poti face un credit de nevoi personale pe 60 de luni, cu rata lunară de 1105 lei, dar nici optiunea aia nu este accesibila tuturor, cu atat mai putin pensionarilor.

    245
    • Venit net mai mare la un adult fără copii decât la o familie cu doi copii?
      Adultul ăla e consumator de cocaină de are nevoie de un venit mai mare?

      322
    • @Paco
      [coşul minim de consum pentru un trai decent] + 4000 lei / 2. In cazul unui adult singur n-ai la ce sa imparti.

      3275 (cosul minim) + 4000 (contributia pt renovare) = 7275 lei net

      121
    • nici tu nu cred ca intelegei ce calcule faci acolo.

      „Valoarea coşului minim de consum pentru un trai decent la o familie de doi adulţi şi doi copii pentru 2022 era de 8659 lei.” impartim la 2, ca avem 2 adulti, 4330 de lei. doar un pic mai mult de „salariul mediu pe economie este de 3972 lei”. cumva tu ai ajuns 6329, adica 12600 pentru cei 2. cu 50% mai mult de cosul ala minim.

      313
    • dacă un adult locuiște singur într-un apartament de 2 camere (că tot se discuta săptămâna trecută despre cât spațiu de locuit ne trebuie) va plăti încălzirea, apa, chestii pt toată lucuința.
      dacă în aceeași locuință locuisc mai multe persoane, unele sume (în general sumele la utilități) vor crește dar nu se vor dubla/tripla/qvadrupla.

      (de exemplu, suma pt încălzire s-ar putea să nu crească, pt că o persoană cu venit rezonabil va prefera să încălzească întreaga casă. se va încălzi toată casa indiferent că în ea locuiște o persoană sau 4).

      la fel chiria/rata la casă, plătești aceeași sumă pt aceeași locuință indiferent dacă în ea locuiește o persoană sau 2-4-x.

      de aceea coșul minim pt o persoană este mai mare decât dacă împarți la 4 coșul minim pt 2 adulți și 2 copii sau dacă împarți la 2 coșul pt 2 adulți.

      151
    • @thebblack

      8659 / 2 (cosul de consum) + 4000 / 2 (cota lunara pentru renovare) = 4329.5 + 2000 = 6329.5 lei

      41
    • Oricum ideea e ca ala e un scenariu inaccesibil unui om normal, pentru un om oarecare ar fi preferabila varianta cu credit pe 5 ani si platit 1000 de lei pe luna rata timp de 5 ani.

      Dar asta tot ar insemna 4329.5 + 500 = 4829.5 lei pe luna NET, care e un venit cu mult peste salariul mediu pe economie.

      Iar cand stai in chirie proprietarul ar fi cel care ar trebui sa plateasca suma. A ca o include ca parte a chiriei si se imparte la nr de chiriasi aia e partea a doua. Chiar asa nu cred ca ar suporta chiriile o crestere brusca cu 1100 lei / luna. Asta luand scenariul cu 5 ani de rate in calcul si sperand ca stau chiriasii acolo 5 ani.

      In plus, cum a mai zis cineva, in perioada executarii lucrarilor de renovare blocul ramane gol. Daca dureaza 5 luni renovarea, alea sunt luni in care proprietarul trebuie sa plateasca rata din buzunar.

      51
    • Că om care lucrez zilnic cu bani și trebuie să fac rapid calcule în cap, jur că logica mea s-a sinucis în buda din fundul curții.
      ,, Un adult care locuiește singur,,
      Singur, mai aduce acasă ceva la futut, nu intră la întreținere.
      Dacă locuiești singur, cauți costuri minime, nu stai cu centrala la maxim in trei camere.
      ,, Un adult care locuiește singur, dar împreună cu alte persoane,,.
      Ori e singur, ori coabitează?
      ,,8324 împărțit la doi, plus 3897 dă 1245 pentru caiete, creioane colorate și biscuiți fără gluten la doi adulți și doi preșcolari.

      214
    • Unde pzm am scris eu „un adult care locuiește singur, dar împreună cu alte persoane..”
      Am scris „dacă un adult locuiește singur într-o locuință…”
      Apoi „dacă în acea locuințe locuiesc mai multe persoane….”

      Seamănă cu ce zici, dar nu-i la fel.

      Să înțeleg să un adult ar trebui să locuiască doar într-o garsonieră?!
      Sau e prea mult și asta, e mai bine intr-un cămin de nefamiliști, cameră cât o debara, baie și bucătărie, câte una pe etaj?!

      Da, când ai copii intervin alte cheltuieli, dar cele privind locuința, care revin în totalitate persoanei singure atunci când se calculează coșul pt o persoană, se repartizează și copiilor când intră și ei în ecuație.

      151
    • @vosidit ,ai făcut un talmeș balmeș pe care doar tu îl înțelegi.
      Ai reușit să o enervezi și pe @AB, care nici ea nu înțelege, dar a ales să mă certe pe mine,

      27
    • @Paco coșul minim pentru un trai decent este estimat ca parte a unui proiect finanțat de fundația germană Friedrich Ebert. Poate consideri că e o fundație de francmasoni și alte alea… ideea este că statul român n-a fost în stare să facă asta, au trebuit să vină tot străinii să calculeze cât costă să trăiești în România.

      Normal că poți trăi și cu mai puțin de-atât. Dar nu se mai numește trai decent.

      Apreciez totuși ironia fină. Românii sunt putori ordinare care nu vor dom-le să muncească 12 ore pe zi pe bani de covrigi. Că sunt proști și atât merită.

      Cei deștepți pleacă și ne lasă pe aici să ne plângem de milă că nu găsim muncitori ieftini și punctuali care să ne repare casele dărăpănate.

      41
    • @Paco, sorry!
      uneori mi se mai întâmplă să nu înțeleg.
      sper că n-am fost exagerat de țață țoapă.

      21
  21. M-am mutat intr-un bloc super linistit. 90% din proprietari au peste 65 de ani. Nu reuseste presedintele de bloc sa adune cateva sute de lei sa schimbe becurile cu dintr-alea economice, ce sa adune bani de renovari si alte lucrari.
    La ultima sedinta de bloc am propus sa dam o zugraveala in bloc. Babele: „Maica, recent s-a renovat”. Am intrebat in ce an s-a renovat ultima data. 2004. Atat.„„„„„„„„„„„

    Comentariu apreciat.344
  22. Sunt probleme care nu au solutii sau cel putin nu o solutie universala. Asta e una dintre ele. Lumea ar trebui sa fie constienta de asta. La fel cum ar trebui sa fie constienta ca sistemul de tevi de la Radet o sa aiba mereu probleme sau ca banii furati in ultimii 30 de ani nu or sa fie niciodata recuperati.

    Trebuie acceptat oamenilor nu le pasa pur si simplu de viata, nu stau sa se gandeasca ca maine vine cutremurul si mor cu 10 ani mai devreme decat ar trebui. Asta nu se intampla numai cu batrani saraci. Cam toti stim de acum ca ar trebui sa facem miscare ceva mai serios in fiecare zi, sa mancam mai putin, mai sanatos, sa nu bem cola, sa nu folosim plastic ca stim ca nu se recicleaza, sa nu mergem cu masina daca avem alternativa etc. si totusi nu le aplicam desi sunt gratis sau au costuri mai mici decat beneficiile, dar nu vrem sa renuntam la un confort momentan. E la fel si pentru toti pe care-i doare-n cur si nu vor sa scoata nici 5 lei sa schimbe becul de pe scara.

    211
  23. practic, in toate blocurile din romania in care am stat, locatarii nu se pot pune de acord sa puna 10 lei pentru ceva ce e nevoie la bloc. nu poti strange 4 semnaturi de la ei, intotdeauna au ceva de comentat, cu satisfactia nedisimulata ca depinde ceva de ei. si tu vrei ca atatia oameni sa puna 10k ca sa consolideze un bloc…

  24. Gandeste-te ca noi ne tot laudam ca avem 95%+ proprietari in tara, ca vai in Romania e ok ca ai locuinta ta… totodata stau si ma uit la vecinii mei, care zi de zi ies in spatele blocului si stau acolo cu orele la povesti si mancat seminte, pufuleti si alte alea… generatii intregi de oameni fara o directie, oameni pentru care de cele mai multe ori singura realizare in viata e apartamentul ala de l-au luat prin anii 90 cu salariul pe 2-3 luni…
    E trist numai cand te gandesti ca multi dintre ei inca se plang pentru un regim cazut de 30 de ani, dar cumva totodata e de inteles ca e regimul care le-a distrus psihic viata si totodata e cel care le-a oferit cam tot ce au… de asta le este atat de greu sa plece, sa vanda… ca nici macar n-ar intelege ce sa faca mai departe.

    Stau intr-un bloc construit prin anii 60-70, apartamente 2-3 camere… pretul e 120k+ euro pentru unu chel, cele de 3 camere 150k euro cel putin…

    Am in scara oameni care nu-si permit sa dea 50 de lei pe luna la fondul de rulment… fac scandal pentru 2-5 lei in plus la salariul femeii de servici desi tot ei se plang ca toate s-au scumpit.

    Explica-i unuia dinasta care sta si face foame ca ar putea sa se mute la 50km de locul in care sta si sa traiasca bine mersi 20 de ani din banii care-i raman diferenta… fara sa faca nimic in plus, ca ar putea sa-si ia un apartament la parter sau o casa si sa nu mai urce 3-4 etaje de fiecare data cand vrea sa vb cu cineva….

    Explica-i ca desi sta in blocul ala de cand s-a construit el nu inseamna ca are mai multe drepturi ca mine care stau de 2 ani sau alte chestii dinastea minore…

    Din pacate am ajuns la vorba bunicului meu de fiecare data cand dau de situatii de genul… „Crezi ca idiotii nu imbatranesc…” asa imi zicea mereu cand venea vorba de cineva mai in varsta care facea ceva prostie random… pai chiar asa e faza.

    Indecis. Tu ce zici?257
    • … sincer ca sa poti face ceva la comun varianta e sa se impuna si sa se bage la consum, cam aia e singura varianta. Altfel risti sa mergi cu viteza celui mai incet mereu.

      123
    • Pai tot copii ar trebui sa se ocupe de multe formalitati. Multi dintre oamenii aia nu mai au ageritatea mintii din tinerete. Pune un pensionar sa vanda casa, sa caute o casa la sat, sa o cumpere, sa se mute acolo, sa o intretina, sa nu-i dea spargere vecinii cand afla ca a ramas cu 100k euro ca a vandut un apartament in Bucuresti (chiar daca banii sunt in cont, nu cash in casa).

      Pune un fost proletar, fost „orasean”, cu varsta de 70+ ani sa se integreze la tara intr-un sat unde nu stie nimeni de el/ea. Unde copii vin in vizita mai rar decat la oras, etc.

      Poate mai are si vreo boala si are nevoie de servicii medicale.

      123
    • hmm, te plângi că ăia nu au bani dar tu în loc să-ți iei un apartament într-o zonă mai bună l-ai ales fix pe ăla unde-s toți pierde-vară? să-ți explic că-ți poți lua o garsioneră în centru într-un bloc cu locatari serioși?

      68
    • Domnu Goldy,
      Unde ezona aia in Bucuresti unde un apartament de 2 camere chel din 65 e 120000 chel?
      Nu mai delirati va .rog

      96
  25. majoritatea celor care se plâng că vecinii nu plătesc pt reparații sunt niște chitroși care singuri s-au pus în situația aia fiindcă cel mai probabil au selectat apartamentul respectiv pe baza prețului cel mai mic, nu după zonă, că peste tot se știe în ce zone sunt pensionarii majoritari, sau media de vârstă. Eu stau într-o zonă ok unde cam 20% doar sunt pensionari, când e ceva de făcut în bloc decide asociația, se face, pac, se împart ratele. Toată lumea plătește. Am auzit și eu povești de genul, dar venite de la aiuriți ce stau prin cartiere nașpa gen Mănăștur sau mai rău, în satul Florești.

    813
  26. Citind unele comentarii si reactiile/dislike-urile la unele comentarii de bun-simt putem trage concluzia ca suntem o tara de oameni maturi cu minte de copil sau cum se zice popular o natie care vrea si cu pl in c*r si cu sufletul in rai ?! Vrem si reabilitare facuta de stat, vrem si impozite mici, acolo ceva modic sa simti ca ai contribuit :)))

    138
  27. Solutia e simpla dar cu bataie lunga
    Act normativ in care sa se stipuleze urmatoarele: Incepand cu 2030, toti propietari vor trebui sa-si intetina locuintele (fatade, acoperis, utilitati, etc) conform urmatoarelor normative….. In caz contrar amenda de XXXX EUR.
    Acum e greu sa iei o hotarare atat de radicala pentru ca sunt 10000 de motive exemplificate mai sus. Lasi omul sa se pregateasca sau sa se mute daca nu isi permite sa stea intr-un oras.
    Am scris si eu sa-mi vars naduful, oricum nu se va implementa niciodata asa ceva. Suntem prea balcanici pentru solutii radicale dar de bun simt

    76
    • Păi soluția aia nu e de bun simț. Nu la noi.

      Disloci pensionarii, chipurile să faci loc pentru tineret. Dar blocurile alea vor fi cumpărate de baștani care vor da buful unde trebuie și vor trece „ITP-ul” apartamentelor „pe nașpa” fără a face vreo renovare substanțială.

      Vor închiria apartamentele pe bani buni tinerilor iar când starea lor va fi atât de deplorabilă încât nu mai pot fi trecute cu vederea, le vor vinde sau le vor demola și vor construi altele noi sau vor vinde terenul unui constructor.

      Iar la cutremur tot atâtea victime vor fi. Acum fac soft la o firmă de construcții și am amici ingineri constructori. Diferența dintre rezidențial ieftin și „de lux” la noi este dat doar de finisaje și eventual dimensiunea camerelor. În rest, structural vorbind, e același căcat.

      141
  28. Eu am avut următoarele discuții la bloc nou si mult peste media pietei/mp2:
    1. Trebuie sa dam ~1000 lei de apartament sa punem camere, încuietoare cu cifru la ghena, video interfoane si alte măruntisuri.
    Din răspunsuri: „nu putem sa împărțim în 3-4 rate, sa ne rămână si noua bani de mers în Vama un weekend?” (prop cu 2 copii, ap. 130+mp duplex). „ce ne trebuie noua SFuri de-astea cu video, alea vechi ce au” .
    2. Ne trebuie mentenanță autorizata la sistemul antiincendiu, cel mai ieftin 1000 lei/luna.
    Din răspunsuri „pff, cam mult, aia vin 10 min pe luna si nu fac nimic, se uita la 3 butoane”, „pai si daca nu plătim, care e amenda, ca eu nu am auzit de controale pe asa ceva”
    3. „de ce costa un bec led cu 1 leu mai mult decât pe net”
    4. „de ce dam atât pe instalarea sistemelor video, am văzut pe OLX pe unul din Galați care face la jumătate de preț”
    5. Sa se curețe parcarea, rigolele și pompele! Desigur, 500 lei/tura
    . „pai nu e cam mult, hai sa facem de 2 ori pe an în loc de 4”
    6. Servicii de curățenie – 900 lei/luna. „pai nu putem sa luam o femeie de serviciu la negru, ca în blocul vechi de unde m-am mutat asa era si venea mai des”.
    7. „De ce plătim atâtea comisioane la banca,chiar avem nevoie? ” (sunt costuri normale si în linie cu piata, nimic deosebit ”
    8.”Chiar daca ne-am mutat pe parcursul a aproape 2 ani, hai sa ne facem toți controlul la centrala + gaze în același timp prima data indiferent când are fiecare termenul, ca după aia sa fim toți la fel, ca sa pot negocia un preț mai bun, sa ma pot ocupa eu pt toți, etc”
    Din răspunsuri: „pai eu de ce sa dau acum, ca la mine e peste X luni termenul”, „sa se ocupe asociația pentru toata lumea, dar când are fiecare nevoie”…
    9. Coșurile centralelor nu sunt înclinate corect si curge din ele in terasele vecinilor de la parter. Hai sa chemăm pe cineva sa se uite, pentru toate.
    90% din reacții „*crickets*”.
    10. La începuturi zic eu „bai, care va montati ACuri, puneți-le in rând cu primul de pe latura aia, ca sa nu facem fațadele sorcova de unități exterioare si sa putem face o scurgere exterioara comuna daca e nevoie pentru condens”
    Am fost ignorat în totalitate, evident ca au fost probleme după.
    11. De ce a costat reparația la generator 2700 lei, nu putem sa îl mai lăsam asa, ne obliga cineva? (pentru sistemul antiincendiu obligatoriu legal si oricum o idee buna per se)

    30 de ap, media de vârstă 35-40 ani, top level corporate, IT, legal, doctori etc. In garaj mai mult de jumătate din mașini sub 5 ani vechime, BMW, Mercedes, tesla, de-astea.
    Pentru mine a fost o lecție de viață ca președinte de asociație.

  29. nu am numărat dar sunt imens de mult comentarii jognitoare și disprețuitoare la adresa vârstnicilor…..uneori vorbele se întorc și cei care au avut asemenea aprecieri vor ajunge fix așa poate și mai rău….plus un imens dispreț pentru săraci sau cei mai puțin educați

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)