Interzicerea țigărilor și a mașinilor poluante

Mă gândesc la ceva. Nu, nu că propunerile astea bruște și agresive vin mereu de la opoziție, ca să dea ceva spațiului public de mestecat. Mă gândeam că, fiind propus de o opoziție minoritară, nu are șanse să treacă, dar dă impresia publicului că muncesc.

Dar, asta cu țigările e a doua propunere drastică, după aia de la Iași cu interzicerea mașinilor Euro4 până în 2020.

Și mă gândesc la impactul asupra bugetului. De asta opoziția propune minuni, pentru că, dacă ar fi la guvernare, ar veni ministrul de finanțe și ar spune “băi băieți, mișto, dar aia cu țigări ne costă 20 miliarde la buget, iar aia cu mașinile nepoluante de vreo 4 ori mai mult, că acciza la benzină e mai mare de 50% din prețul benzinei. eu nu zic să nu se facă, zic că ar fi mișto să îmi spuneți de unde facem rost de bani ca să acoperim cât de cât gaura asta”.

Nu zic că de aia au legalizat americanii marijuana, dar de aia au legalizat marijuana, că mai bine o taxează decât să ajungă banii la cartelurile de droguri. Nu zic că de aia s-a scos taxa auto, dar de aia s-a scos taxa auto.

Și mai e ceva. E dezgustător modul ăsta de propuneri drastice, negăsite nicăieri în Europa, de la actori cu pretenții europene. Nicăieri în Europa nu s-a interzis Euro4, sar românii! Nicăieri în Europa nu s-a interzis fumatul, sar cei mai isteți dintre traci!

(am scris articolul ăsta sâmbătă, dar luni au apărut articole in wall street și economica pe teme similare, ceea ce mă pune în trista situație de a părea că fie copiez de la ei, fie mor de grija fumătorilor)

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

100 comentarii

  1. NOU
    #1

    In Europa sunt orase in al caror centru nu ai voie sa intri deloc cu masina, sau numai cu masina electrica. In America, in multe state si orase nu ai voie sa fumezi nici in casa, nici pe strada. Noi tot in urma suntem.

    00
    • Care sunt orasele alea in care nu ai voie sa fumezi in casa ? Chiar vreau sa stiu unde in SUA imi este mie interzis sa fumez in casa mea personala ? Hai sa nu exageram. Apropo, in Miami pot sa iti dau cateva locatii unde inca se fumeaza la liber inauntru ;)

      00
    • In New York este interzis fumatul in propriile apartamente (chirie/proprietate personala) si in plus ai voie sa fumezi doar la cativa feet de orice cladire.
      link: http://amsterdamnews.com/news/2018/aug/02/nycha-smoking-ban/

      00
    • Probabil se refera la cei care stau cu chirie. Foarte putini propietari nu au o problema cu asta, in general cei care oricum zugravesc dupa fiecare chirias.

      00
    • @Dan esti sigur ca nu se refera la spatiile comune (holuri, scari, etc.)?

      00
    • Usor Micea nu te ambala, am prieten care sta in New York si nu are voie sa fumeze in apartamentul lui. Are un colt langa tomberon si numai acolo are voie sa fumeze. Daca fumeaza in casa il zboara din chirie. That simple.

      Sitting duck cred ca se refera la apartamente nu la case.

      00
    • Mircea, cauta „Pasadena” :-)

      00
    • Pai a fost si un caz la tv in SUA, cand a intrat profesorul peste elevi la toaleta si a urlat:
      – Bai ce faceti aici?!?
      -Ne bagam in vena, domn profesor.
      -A, am crezut ca fumati.

      00
    • @Dan: stirea aia se refera la New York City public housing apartment adica apartamente inchiriate de la primarie.
      Interzicerea fumatului e parte din contractul de inchiriere. Multi proprietari din vestul europei includ asa ceva in special din cauza ca asigurarea apartamentului nu include incendii cauzate de fumat. Ai voie in schimb in balcon.

      Nicaieri nu este interzis sa fumezi in apartamentul tau (daca esti proprietar, nu chirias de o forma sau alta)

      00
    • In Anglia nu ai voie sa fumezi in anumite cladiri. Chiar daca e casa ta.
      In Londra , daca masina e sub euro4 sau euro6 platesti sa intri cu ea in centru. Din 2021 o sa platesti sa intri cu ea in Londra. Se extinde zona.
      Just sayin’

      00
    • *euro6 diesel .
      Scuze

      00
    • Am stat 2 saptamani in NY la un prieten proprietar (Manhattan-small studio/ Queens- 2 bedroom ) si in ambele locatii era interzis fumatul in casa (considerente de posibilitate de incendiu, acces dificil pentru pompieri, etc).
      Probabil am fost mintit fara jena de prietenul care locuieste si detine proprietatile acolo.

      00
    • NOU
      #13

      Da, este adevarat, in New York City nu ai voie sa fumezi in toate apartamentele inchiriate, si chiar in cele proprietate daca o interzice proprietarul cladirii. Legea e foarte pestrita in toata tara, iar autoritatile locale pot impune norme mai severe. Daca tin bine minte, in Silver Spring, Maryland, nu era voie sa fumezi nici pe strada, niciunde. Am vazut inclusiv parcuri nationale unde nu aveai voie sa fumezi nici pe varful muntelui.

      00
    • 1. Da, sigur nu ai voie sa fumezi in apartamentul tau. Ai dat exemplu un articol in care este vorba de locuintele sociale.

      2. In parcurile nationale as interzice si eu fumatul pe motiv de chistoace aruncate peste tot. Dar sunt curios cum pui in practica o asemenea masura. Pui cate un jandarm montan pe fiecare alee din padure ?

      00
    • Ti se pare ca suntem „in urma” pentru ca nu ni se interzice sa fumam la noi in casa? Wow!

      Si daca fumezi la tine acasa in new york ce o sa iti faca? Cine?

      00
    • ce aberatie. Sa interzici fumatul in casa pe motiv de risc de incediu. Sa inteleg ca nici de gatit nu se gateste in NY?

      00
    • nu mi s-ar parea asa SF interzisul in casa. depinde cum sunt aerisirile/tevile trase. pe mine ca nefumator ma deranjeaza cand vine miros prin aerisiri de la fumatorii de sus/jos

      00
    • 1.Sunt cladiri de apartamente in care nu se fumeaza. Daca inchiriezi sau chiar daca iti cumperi un apartament intr-o cladire in care nu se fumeaza, nu fumezi. E simplu.
      2. Nu in toate cladirile nu se fumeaza.

      00
  2. Nu neaparat interzise masinile euro4 (sau mai mici)dar marite taxele, cel putin 1000 ron pe an. Pierzi din reducerea numarului de masini castigi din taxe

    00
    • S-a zis de atatea ori @Razvan.
      Daca eu am o masina cu euro 4 si merg 1000 de km pe an poluez mai mult ca tine cu euro 6 si 30k pe an?
      Sa platesti tu atunci 2000 lei impozit pe an.

      00
    • Daca ai euroX si mergi 1000 km pe an, mai mult ca sigur ca nu ai nevoie de masina.
      Stiu ca era un exemplu la intamplare, dar nu m-am abtinut.

      00
    • Asa.. si? Sa se dea o lege atunci.. daca nu faci minim 1000km pe an sa nu ai voie sa ai masina…

      00
    • @Geo: ia-ti masina euro 6 si mergi tot 1000 km si poluezi mai putin decat cu aia euro 4.

      00
    • Daca mergi 1000 km pe an, taxa aia mare te incurajeaza sa renunti la gioarsa si sa inchiriezi. Nu am vazut nicaieri la rent-a-car (la alea decente, nu la costel SRL) masini care sa nu aiba ultima norma de poluare. Astfel, faci cei 1000 km pe an cu o masina aproape noua, crescand siguranta pe drumuri (nu-ti cad rotile, tine frana) si reducand poluarea.

      00
    • @Marius nu e o idee rea. Se rezolva partial problema parcarilor -> ajuta traficul, scade pretul masinilor SH -> mai dispar din rable. Trist, ceva spus la misto intr-un comentariu face mai mult sens decat tot ce a facut firea ca primar.

      00
    • E cam greu cu taxele oameni buni. Avem deja taxa de poluare si altele in pretul combustibului(gen bancorex etc), deci nu poti taxa poluarea din 2 parti, s-a facut asta si s-au pierdut procese. Dupa ce si-au facut calculele le-au iesit mai bine sa dea taxa inapoi decat sa scoata taxa de poluare din combustibil si sa ramana cu o singura taxa platita de 1000 de euro
      Pana una alta, va rog frumos sa nu uitati ca din 6.5 milioane de autoturisme inmatriculare in romania:
      2.1m 11-15 ani vechime
      1.65m 16-20 ani vechime
      1.37 peste 20 de ani vechime
      total grosso modo 5.12m de autovehicule indeplinesc norma euro 5 si sub dar sa mai scadem, sa zicem ca 1.12m sunt euro 5, deci din 6.5m autoturisme ramai cu 4 milioane si ceva euro 4 si sub, adica daca tu pui taxa de 1000 de lei s-ar putea sa zica poporul capul ministrului vrem si s-ar putea sa vina cei cu trandafirul rosu si sa promita doar o micsorare al taxelor cu 1 leu si vor castiga iar alegerile…

      00
    • PS: si sa nu ziceti ca vorbesc prostii va dau sursa
      http://data.gov.ro/dataset/parc-auto-romania

      00
    • Sau poți câștiga bani importând mii de tone de gunoaie din Europa cărora le dai foc în România. https://www.youtube.com/watch?v=Ct8YGX_LcD8

      00
    • @Octav, dar ca sa se produca masina aia euro 6 nu s-a poluat?

      00
  3. răspunsul e simplu: evoluție, nu revoluție. altfel spus, în cazul mașinilor, intervale ceva mai lungi între interzicerea mașinilor cu diferite norme de poluare pentru ca oamenii să știe la ce să se aștepte și să-și facă din timp proiecțiile bugetare proprii pentru schimbarea mașinilor. în același timp, tu, stat, tu, edil local, chiar pune mintea la contribuție și dezvoltă inteligent transportul public pentru ca omul să-l vadă ca o alternativă viabilă la mașină și astfel poluarea să se reducă. în același timp, tu, stat, gândește politici fiscale astfel încât banii să nu-ți mai vină în cea mai mare parte din activități poluante (doar omv contribuie anual la buget cu mai bine de 2 miliarde de euro) sau nesănătoase (british american tobacco se apropie și ei de 2 miliarde de euro anual plătiți la stat). altfel spus, e un plan pe 15-20 de ani, nu pe 2-3 ani. însă, din păcate, nici planul ăsta nu există, nici la incompetenții de la guvernare, nici la hipsterii din opoziție.

    00
  4. Nu trollez, dar in UK e interzis sa fumezi in casa ta. Nu sunt 100% sigur, dar asa ne-au spus toti propietarii de acolo.

    00
    • Interzis sa fumezi in casa lor. Daca e casa ta poti sa fumezi cubaneze din pat si chiar si in camera copilului.

      00
    • spargem ideea asta in mai multe bucati ca sa devina logica „asa ne-au spus toti propietarii de acolo” ca „in UK e interzis sa fumezi in casa ta” „Nu sunt 100% sigur”

      de fapt proprietarii de acolo ti-au spus tie chiriasului care nu ai casa ta, ca nu ai voie sa le fumezi lor in casa, nu ca ei nu pot sa fumeze la ei in casa unde sunt proprietari ci aleg sa nu o faca si sa interzica si chiriasilor sa o faca

      00
    • Sper că prin țigara din camera copilului, te referi la țigara de după facerea copilului. The last one

      00
  5. Bine dar o măsură de asta combinata cu reducerea aparatului administrativ și reducerea pensiilor speciale ar merge bine…

    00
    • este super greu sa scoti pensiile speciale, am facut un exercitiu de genul asta cu niste prieteni (care au studiat dreptul) si este aproape imposibil sa inchizi robinetul pentru aia care deja au paharul acolo

      pensia se considera ca este un drept castigat de care nu se mai poate atinge nimeni, dar poti incerca sa o scazi (a facut boc, s-au castigat la foc continuu dupa 2012 procese in care s-au recuperat banii din 2009- 2012 scazuti la pensiile speciale unde au fost scaderi de genul 3800ron> 1200ron – stiu un caz concret), sau sa o impozitezi (cum e propunerea aia cu impozitare cu 90% a sumelor care depasesc 10.000ron tot de la opozitie), dar in instanta se castiga procesele astea rapid.

      sa ne gandim unde sunt pensiile speciale in momentul asta: piloti, armata, politie, justitie, cine crede ca grupul asta o sa accepte sa li se taie de sub picioare un venit super decent? in perioada boc s-au acceptat taieri de salarii in zona bugetara pana la un anumil nivel pe zona de justitie, din cate retin (nu sunt 100%sigur) pana la curtea constitutionala unde nu s-au mai acceptat :) restul de prosti au fost votati ca „ok, se poate taia la ei si e constitutional, dar la noi nu este” ei bine pe asa ceva s-a castigat dupa tot tavalugul de procese „discriminare a unei categorii”

      pensiile pot fi taiate si refacute complet daca se merge pe o solutie brutala care o sa genereze haos in strada cu pensionari din toate partidele care o sa se lase cu procente mari pierdute de partidele care ar risca asa ceva (nu doar voturi pierdute de la pensionari ci si de la rudele lor care vor trebui sa aiba grija de ei cu bani vreo 3-6 luni). solutia aia extrema care este posibila e ca fondul de pensii sa declare incapacitate de plata (faliment/reorganizare) si sa spuna ca in formatul actual nu mai pot sa faca nimic si gata, se inchide. in cazul asta se face o noua lege care ar spune ceva de genul „fondul de pensii a dat faliment si toti cei care au cotizat acolo au pierdut toti banii, nu mai exista incredere spre acest fond asa ca nici actualii angajati nu vor sa mai cotizeze, dar noul Fond de Pensii v2 pentru ca nu vrem sa omoram pensionarii, ne-am hotarat sa dam o pensie sociala la toata lumea in valoare de … ” si aia este, limitare prin crearea unui vehicul financiar nou descarcat complet de creantele existente acum (pensiile in plata). dar are cineva curajul asta?

      alte solutii (legale) nu am mai gasit

      00
    • nu am o problemă prea mare cu pensii speciale pt poliție, piloți, armată, justiție. (e posibil ca salariile lor să fie destul de mari, deci și contribuțiile să fie mari, dar nu știu sigur).
      eu am o problemă cu pensii speciale pt tot felul de ”funcționari” publici (primar, parlamentar, membru al guvernului, d-astea). mai ales în cazul primarilor care și-au mărit salariile după vruta lor și apoi, când sunt de plătit utilități în școli/grădinițe, ajutoare pt persoane cu dizabilități (sunt și d-ăia reali, nu doar cei care și-au făcut dosarul pe șpagă) și sau chiar energia electrică/telefonul/netul/căldura în clădirea primăriei.

      00
    • A te inseli amarnic… ei au cotizat ca si tine acelasi procent, doar ca la ei un punct de pensie valoreaza 4000 de lei si la tine 1000, ca na, tu ca dorel daca castigi 5000 lei net platesti aceeasi valoare la pensie ca si nea militian frecator de duda si pensionat anticipat la 45 de ani cu acelasi castig de 5000 de lei net.
      Rott – pensiile speciale nu se trag din fondul de pensii, asa ca da, le-ar putea taia linistit doar ca nu se vrea si nici nu se va vrea. Ah da, cei cu pensii speciale au si pensia normala pentru care au cotizat!

      00
    • Cine are dreptate, Rott sau verdenpom ?

      00
    • dreptate au cei care pot si fac!

      00
    • Tot are dreptate

      00
  6. pentru ca useristii sa devina mai frecventabili, ar trebui sa renunte la ideile astea nastrusnice si „revolutionare” gen caramitru cashlagura….

    00
  7. La Iasi propunerea a fost facuta ca sa intre in dezbatere publica: https://www.facebook.com/Mihai.Chirica.Iasi/photos/a.610268432439439/1489316187867988/?type=3&permPage=1
    Oricum cititi comentariile si veti vedea ca in cel mai poluat oras al Romaniei poluarea nu e o prioritate pentru cetatean.
    Ca sa nu mai zic ca propunerea in dezbatere publica este de a interzice tranzitarea orasului incepand cu 2022 pentru masinile sub euro 4, nu a celor cu euro 4.
    „„Sunteţi de acord ca Primăria Municipiului Iaşi să introducă în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Consiliu Local prin care să interzică utilizarea autovehiculelor poluante după următorul principiu: – din 2020, interzicerea utilizării pe raza Municipiului Iaşi a tuturor vehiculelor sub Euro 3 (anume Euro 2, Euro 1 şi non-euro); – din 2022, interzicerea utilizării pe raza Municipiului Iaşi a tuturor vehiculelor sub Euro 4 (anume Euro 3, Euro 2, Euro 1 şi non-euro)?”
    In alta ordine de ideii, daca vom pune mereu in balanta sanatatea oamenilor cu banii de la buget (care sa nu uitam ca ar putea fi mai multi daca ANAF-ul nu ar fi un sac gaurit plin de incompetenti) atunci banii vor avea mereu prioritate si vom muri mai repede dar cu bani la buget. In Romania nu banii sunt problema principala, ci modul lor de gestionare. Cand ai un sistem corupt abonat la bani publici e cam greu sa faci ceea ce e necesar cu acei bani. Eu as vrea ca aceste masuri sa fie implementate. Dar eu am un singur vot. Restul decid cum cred ei.

    00
  8. trebuie sa intelegi ca nimeni nu citeste wall street sau economica

  9. „opoziție minoritară, nu are șanse să treacă, dar dă impresia publicului că muncesc.”
    Fiind minoritari, ce cacat ar putea face? Evident ca majoritatea (PSD) nu o sa treaca absolut nici o initiativa oricat de bine intentionata sa nu care cumva dupa aia opozita sa se poata lauda ca a facut ceva! Daca eram un stat normal cu un parlament normal ceva initiative propuse de opozitie si care ar fi fost bune, ar fi fost votate.
    Mor de nervi cand aud ca ce plm face USR in opozitie. Nu face nimic ca nu are cum. Pot doar sa faca scandal si sa ne promita ca ii fute pe astia de ii ia dracu cand ajung ei la putere,

    00
    • follow my train of thought. pls do. eu propun ceva cu zero șanse de acceptare, pentru că sunt în opoziție și pentru că oricum azi nu sunt destui bani la buget, ca să am o scuză să nu mai propun asta când sunt la putere.

    • @florinC si @vali in 2017 la legea 153 (de salarizare unica) s-au umflat si marit anumite salarii cu mult peste ce cereau cei de acolo (ex primarii), toate partidele stiau ca asa ceva nu e posibil, aia de la PSD au pus legea in formatul ala cu un singur scop – sa fie atacata de opozitie ca sa aiba gloante electorale ca ei vor sa dea dar nu sunt lasati sa o faca. ce s-a intamplat mai departe cu legea respectiva? a trecut votata de psd fara nicio contestare facuta de avocatul poporului/ presedinte/ partide de opozitie

      stiau aia din psd ca o sa aiba probleme in 2018 si 2019 cu bugetarii ? normal ca stiau, ca venea si marirea salariului minim pe economie de la 1.1.2018, doar ca au ascuns sub pres mutarea contributiilor in acele salarii si nu au crescut pe cat au crezut oamenii (si cum parea logic) pe legea 153. din tot aparatul bugetar Olguta a zis ca scad salariile la 3% din bugetari, apoi au urmat tot felul de iesiri in strada de pe la diverse sindicate (parca pe apia si fonduri europene sau ceva de genul ) si au mai dat un OUG si au ramas doar 0.7% bugetari la care le-a scazut efectiv salariul

      partidele de opozitie joaca cartea „gura mare fapte putine”, e usor sa zici ca ala e in opozitie si incearca sa faca ceva dar nu poate ca nu are destule procente, e mult mai complicat cand ajunge la butoane si nu poate sa faca nimic

      00
    • multa lume nu stie ca se poate vedea tot traseul unei legi

      parcurs legea 153 (salarizare unica)
      http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=16329

      parcurs legea 304 (una din celebrele legi ale justitiei)
      http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=16610

      vedeti la 304 cate rasuciri au fost cate contestatii, iar la 153 pt. ca se pierdea capital electoral nu a fost nici macar 1 sesizare de neconstitutionalitate, prin asta inteleg ca absolut toata lumea era de acord

      00
    • adica oricare parlamentar care nu este de acord are dreptul de a formula contestatii admisibile la ccr?!

      00
  10. Interzicerra euro4 în dulcele târg al Ieșilor ar fi încă o dovadă a rupturii dintre locuitori și cei care îi conduc. Edilii ăia își închipuie că guvernează suedezi?

    00
    • Ar pune niste botic unii dar pe urma le-ar trece. Nu ai bani decat de un cazan, mergi in plm cu bicicleta.

      00
    • Interzicerea e o tampenie. Marirea taxelor ar fi o initiativa buna. Cum face nenea ala din vestul tarii. Ai o coaja de masina, ok tine de ea dar platesti taxe de 5 ori mai mult. Aaah nu mergi cu ea decat 1000 de km pana la piata si inapoi pai inseamna ca nu-ti trebuie masina si ca ti-e bun si stb-ul.

      00
    • Euro 5 a aparut in jurul anului 2011. Sa mori tu ca masinile cu Euro 4 sunt cazane?

      00
    • Florine. Olanda e plină de euro3 și euro4, și nu am auzit pe nimeni să le zică „cazane”. Numai la noi un parvenit începe să-i disprețuiască pe cei din rândul cărora se trage.

      00
    • Si inca ceva. Initiativa asta sa fie doar la nivel de oras nu de judet. L-ai terminat pe ala de la tara daca i-ai luat coaja de duba.

      Pana una alta ceva legat doar indirect. Va recomand documentarul our planet de pe Netflix.

      00
    • Orice masina mai veche de maxim 10 ani, daca nu e de colectie sau intretinuta perfect de pasionati, e un cazan

      00
    • Esti amuzant… am ras.

      00
    • „Orice masina mai veche de maxim 10 ani, daca nu e de colectie sau intretinuta perfect de pasionati, e un cazan” – masina mea e fabricata in 2008, pe autovit/olx sunt oferte pentru acelasi model/an/km in 5000E, cu toate cele la zi (chiar la reprezentanta ca nu ma complic sa caut mesteri populari), cred ca e mai buna decat multe alte masini neintretinute corect de proprietari chiar daca au doar 5 ani

      00
    • Romanii au o boala cu masinile. Si in Berlin si in Barcelona am vazut multe Euro 2, 3 si 4 si nu parea nimeni jenat. Dar pe langa transport in comun pus la punct e vorba si de planificare urbanistica. N-ar fi o idee rea sa creasca taxele dar la Bucuresti cel putin e problema si de lipsa spatiilor verzi. Peste tot unde exista un petic liber de pamant se ridica ceva mare de beton.

      00
    • EU5 e obligatoriu pentru mașinile noi începând cu 01.01.2011. Firește, producătorii au trecut de la EU4 la EU5 în cursul anului 2010 (unele modele proaspăt lansate au EU5 începând cu 2009). Asta înseamnă că cel mai nou EU4 pe care-l vei găsi are minim 9 ani vechime. Mi se pare absolut normal să vrei să interzici accesul mașinilor mai vechi de 10 ani în orașe sufocate cum sunt București/Iași/Cluj…

      Sunt destule orașe aglomerate din Germania unde accesul în zona centrală e interzis dacă nu ai minim EU4. Ăsta poate fi primul pas și la noi, apoi după 2-3 ani trecut la minim EU5. Asta având loc cel mai devreme în 2022. Vei avea deci acces cu mașini produse în intervalul 2011-2022, ceea ce mi se pare absolut normal.

      00
    • Stefane, are rost sa comparam venitul unui neamt cu cel al romanului? Sa mai vorbim de intretinere, asfalt, beneficii gen transport in comun(macar local), spatii verzi si returnari de taxe? daca nu are rost atunci de ce ne compari cu ei?
      https://www.settle-in-berlin.com/tax-return-germany-steuererklaerung-english-for-foreigners/

      00
    • Vorbim ce câteva orașe sufocate din România. Și vorbim de interdicții pentru mașini mai vechi de 10-12 ani, nu mai vechi de 3 ani. Nu ar fi la nivel de țară, nici măcar la nivel de oraș, ci doar pentru zonele centrale. Veniturile medii n-au ce căuta în discuție, fiindcă vorbim de sănătatea locuitorilor afectați din cele 3-4 orașe. Cu atât mai mult cu cât vorbim despre un procent redus al populației (care, întâmplător, are și cele mai mari venituri).

      O mașină cu o vechime de 8-9 ani n-ar trebui să fie ceva utopic pentru segementul ăsta de populație. Și pentru cei care totuși nu și-ar permite una, ar trebui eficientizată/extinsă/pusă la punct rețeaua de transport în comun. Și da, aici ai dreptate, nu ne comparăm, deoarece avem o mentalitate imbecilă și priorități complet futute.

      00
    • Stefane, venit mediu sau cel median? La cel mediu stam bine ca se umfla de catre politicieni dar cel median este dezastru…
      Pana una alta nu uita ca aproape jumatate din cei angajati castiga minim pe economie iar sa pui taxe exorbitante in oras atata timp cat tu nu esti in stare sa construiesti o parcare in zona limitrofa a orasului legata cu un mijloc de transport in comun chiar doresti sa iti pierzi scaunul de primar si nu, revenim la ce am spus anterior, nu poti pune taxa de poluare in orase daca la nivel de tara se platesc deja taxe de poluare.
      PS: nu uita ca sunt multi cu salarii mici dar au domiciliul in centrul orasului ca na, revolutie, inflatie de 1000%

      00
    • Frate, ești analfabet funcțional? Nu taxezi nimic, interzici în primă fază mașinile fără filtru de particule (pre-EU4) apoi după 3-4 ani tot ce e pre-EU5. Suprataxarea e frecție la picior de lemn, mai ales că nu face decât să adune niște bani bun de sifonat. Mai ales pentru că ai 3-4 orașe unde chiar e nevioie de măsuri concrete cu efecte imediate, nu toată țara. Mă repet, zonele respective sunt cele mai bogate din România, deci nu câștigă toți minimul pe economie.

      Încă o data, una este taxa în funcție de norma de poluare, alta e interzicerea mașinilor foarte poluante în zonele supraaglomerate.

      00
  11. Orice articol legat de mașini dezlănțuie egourile socialiste. Toată lunea are dreptul consfințit prin lege de a avea minim o mașină. Nu contează cât poluează, nu contează ca nu au loc fizic de parcare, să se dea câte una fiecărui adult.

    00
    • Dap, in 2040 cand se va topi calota glaciara si vor fi temperaturi de 50 de grade sa va rugati sa nu va lase aerul conditionat la dieselurile voastre. Spor baieti

      O sa respirati prin teava de esapament

      Hastag incalzirea globala nu exista

      00
    • Ne kkm pe noi degeaba, ca si cu becurile, telefonul, tv-ul, internetul.. vom avea aproape toti o masina electrica si vom face panarama ca nu avem acces gratuit la incarcat bateria la ora de varf… Mai bine ne gandim cu draq facem sa avem retea electrica capabila sa sustina milioanele de masini puse la incarcat

      00
  12. Pai pentru ce se plateste taxa aia in carburanti? Nu aia e taxa de poluare efectiva?
    Ca sa nu existe cine stie ce interpretari:
    Conduc un Euro5 si nu as cumpara o masina care sa fie mai jos de E5 ca si norma de poluare.
    Nu este corect sa il impozitezi pe ala cu E3-4 cu XXXX mii de lei pe an. Poate face 5mii km pe an, si nu se preteaza asa o taxa mare.
    Corect este sa il impozitezi cat polueaza, din punctul meu de vedere, cel mai corect ar fi ca preturile carburantilor sa fie diferite in functie de norma de poluare a masinii, dar asta este o utopie.
    Taxa de poluare in oras? cel putin in centrele foarte aglomerate.
    Autobuse si camioane care sa nu fenteze ITP si sa fie minim E5 ?
    Merg destul de des la mosie, si e de mers cam 40km din oras, de ani de zile, acelasi autobuz intalnit pe sosea, lasa in urma un fum classic de cazan, cand o calca, efectiv dispare autobuzul cu totul, e un pericol public si totusi are autorizatie si ITP si ce se mai cere.

    00
  13. Exemplu real: Padova, interzis euro0 benzină(carburator) și euro3 diesel (fără catalizator) in zile cu nivel verde de poluare, la nivel portocaliu și roșu interzis euro1 benzină (injecție single, un injector in admisie) și euro4 diesel ( cu catalizator dar fără filtru particule). Fanii diesel să se abțină, nu e discriminare, un diesel euro4 fără DPF, poluează cu substanțe periculoase(nox) și microparticole mai mult decât un euro2 benzină (cu sonda lambda).
    Mai toate primăriile din nordul Italiei au luat această decizie, și este binevenită. Când ai alternativa la diesel sau benzina, la aceeași bani, cu performanta mai bună (GPL metan), de ce să-ți miros eu eșapamentul, ca să simți tu „cuplu bro”?

    00
  14. Proiectul ăla de lege „antifumat” (care btw, nu e antifumat că nu interzice pe nicăieri fumatul în alte spații decât alea în care deja e interzis și acum) au încercat să-l depună chiar și PSD-ul acum vreun an de zile. Numa’ că da, din punctul lor de vedere e și-așa foame de bani la buget, n-ar vrea să „deranjeze” o sursă de bani.
    Și aici discuția devine complicată. Preferăm un stat care să își și protejeze cetățenii cumva sau unul care doar să profite de pe urma lor și să spargă cât mai mulți bani din buget. Sau găsim o variantă în care să-i protejăm pe ăia fără discernământ (minorii) și să-i supra-taxăm pe ăia care vor să se bucure de vicii în continuare. Că varianta în care ni se rupe complet și toată lumea face ce vrea n-o să ne ajute prea mult pe termen lung.

    00
  15. Dupa parerea mea, ceva bun in privinta legii anti-fumat ar fi sa puna in aceeasi oala cu tigarile si tigarile electronice (vape) si mizeriile alea de iQos care incalzesc sau ce plm fac. Adica, unde nu e permis fumatul, sa nu fie permise nici astea.

    00
  16. boss, ia vezi legislatia anti-fumat din Finlanda: nu e voie reclame si nici expunere la tigari (la magazin se dau de la un automat din ala cu numere), nu e voie de fumat langa scoli/gradinite, nu e voie fumat la concerte in aer liber si am impresia si ca in alte cazuri, iar planul guvernului e sa se renunte complet la fumat pana prin 2040 (sau 2030, este un site cu timeline, dar nu mi-e clar daca e de la guvern sau e un ONG: https://savutonsuomi.fi/en/towards-tobacco-free-finland/timeline/ ). nu zic neaparat ca e un model de urmat, dar clar e mai drastic decat ce propunea USR.

    00
    • In Finlanda, spre deosebire de Romania, exista la restaurant camere amenajate pentru fumatori. Nu se servesc bauturi/mancare, dar exista. Despre asta e vorba, ca Romania are cea mai drastica legislatie anti-fumat din Europa. Nici in Romania nu ai voie sa fumezi la concerte, pe langa scoli, pe stadioane, pe langa locurile de joaca. Dar tocmai fiindca legea este prea drastica, nu o respecta nimeni. Romanii sunt de altfel renumiti pentru cat de mult respecta legile. Situatia este similara cu Grecia (legi drastice, pe greci ii doare la banana de ele).

      Sa nu uitam ca finlandezii au alte obiceiuri tabagice proaste cum ar fi mestecatul tutunului umed (snus). Desi interzis in UE de peste 30 de ani, finlandezii il procura din Suedia care a obtinut o dispensa in acest sens. Consumul de tutun (fumat) a scazut in Finlanda, insa a crescut ingrijorator consumul de snus (8% la tinerii sub 18 ani). Iar mestecatul snus-ului e mai toxic decat fumatul. O confirmarea faptului ca suma viciilor este constanta.

      Renuntarea la fumat se face prin educatie, nu prin legi idioate.

      00
    • snus e ilegal in Finlanda, dar da, il aduc din Suedia, in special de pe ferryboat-uri. nu am gasit cifre despre cati folosesc snus, dar sunt discutii sa il interzica de tot: https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finnish_medical_association_seeks_total_ban_on_snus_tobacco/10480948

      cat despre restaurante, nu toate au camere speciale pentru fumat, din cate tin minte, cel putin in afara Helsinki-ului, un procent destul de mic aveau camera de fumat (mai mult cluburi, restaurante nu stiu sa fi vazut, dar cum nu sunt fumator, nu imi sar astea in ochi), insa habar n-am cum e la noi.

      referitor la suma viciilor, n-am cifre, dar mi-e greu sa cred ca procentajul consumatorilor de snus + tigari de acum e la fel ca acum 10-20 de ani

      00
  17. Tara arde si baba se piaptana cam a arata initiativele acestea USR. Avem nevoie de bani la buget, de banii de la accize, nicio tara nu si-a permis (financiar si din alte considerente economice gen lobby firme producatoare de tutun) sa faca asta, hai sa facem noi,a sa cum bine ai punctat!
    Initiativele acestea arata ca sunt cu capul in nori, rupti de realitate.
    Daca vor sa faca ceva intr-adevar fezabil si cu impact major asupra sanatatii oamenilor, trebuie sa ia atitudine in doua probleme:
    1. Despaduririle masive, pentru un metru cub taiat legal mai este unul ilegal, austriecii efectiv nu taie nimic la ei, dar ne distrug pe noi – EXEMPLUL lor, de a avea orase verzi, paduri trebuie sa il luam. Apropos, la ei acum se fumeaza in interior in baruri, nu stiu daca deja au schimbat legislatia, dar vor sa o faca.
    http://inventarul-forestier-declic.mystrikingly.com/?utm_source=&utm_medium=email&utm_campaign=blast2019-06-19
    https://www.theguardian.com/environment/2015/oct/21/holzindustrie-schweighofer-austrian-timber-firm-accused-of-illegal-logging
    2. Deseurile, gunoaiele din Europa: fiecare tara europeana trebuie sa isi tina gunoiul la ei, daca este sa fim egale. Dar nu, se va arde mai mult la noi, deoarece China a spus stop, la fel Malaysia si Filipine. Pana acum erau nemtii care trimiteau la noi cauciuc (si cu baterii uzate printre) sa fie arse, dar acum vor fi mai multe transporturi.
    Asta va insemna dezastru pentru unele zone din tara noastra, va afecta sanatatea oamenilor infinit mai mult decat fumul de tigara. Aici trebuie sa se opuna USR, aici sa lupte, dar nu, ei vor doar sa faca scandal, nu sa rezolve ceva cu adevarat, sau asa pare.
    https://newsweek.ro/actualitate/video-france24-dupa-china-romania-va-deveni-depozitul-de-gunoi-al-europei
    A, da, au luat un pic de pozitie cu padurile, dar doar pentru praf in ochi. Daca vrei sa rezolvi ceva, lupti pe toate planurile, cu toate fortele. Si cand rezolvi una te apuci de alta. Altfel este o gluma, trecem la alta, nu rezolvam nimic nici acolo, trecem la alta, revenim la una, nu rezolvam, trecem la alta etc. Facem galagie si atat.
    Despadurirea si faptul ca se vor inmulti dramatic importurile de gunoaie, pentru ca legislatia o permite si noi o permitem, este pericolul numarul 1 pentru sanatatea populatiei. O sa fie mai multe imbolnaviri de cancer si alte boli, mai multe cancere l copii si asa mai departe. Si totusi politicul o ignora, sau semi ignora. Atata timp cat de multi ani de zile se stie ce se intampla si nu se rezolva situatia, ci se inrautateste, insemana ca nu exista un interes real sa fie rezolvata.
    https://emerging-europe.com/news/elsewhere-june-16-2019/

    00
    • vezi comentariul de mai sus, Finlanda isi permite sa elimine fumatul si probabil mai sunt si alte tari

      00
    • Perkele: si Finlanda INTAI a devenit vere, nu lasa pe altii sa arda gunoi la ei si DUPA au trecut la fumat. Fumatul nu este problema numarul 1. Hai sa urmam cu totul exemplul Finlandi, inclusiv pasii pe care i-a facut pana ce a ajuns sa abordeze problema fumatului.

      00
    • aici sunt de acord ca nu fumatul e prioritatea nr. 1, noi nici macar nu suntem in stare sa aplicam garantia pe sticle/doze/PET-uri si am scos ceva ridicol ca trebuie sa mergem la magazinul de unde am cumparat si sa prezentam bonul fiscal.

      dar, repet, nu noi propunem cele mai dure legi anti-fumat, e eronat sa afirmi asta.

      00
    • Perkele: da, ai dreptate, nu sunt cele mai dure la noi, ne intrec altii, dar numqai la asta sa avem podiumul? As prefera sa mergem spre Finlanda in succesiunea in care au facut-o si ei: sa redevenim o tara verde, sa invatam sa reciclam, dar in primul rand sa nu mai permitem despaduririle si sa nu permitem sa fie adus aici tot gunoiul din Europa. Daca se va intampla asta, orice lege antifumat o sa fie inutila. Oricum, daca politicul nnostru nu poate spune stop gunoaielor si despaduririlor (firmelor care fac asta, nu tarilor per se) cum o sa poata spune stop marilor companii internationale de tutun?

      00
  18. La Iasi s-a propus in dezbatere publica interzicerea tranzitarii orasului incepand cu 2020 a masinilor sub euro3 si din 2022 a celor sub euro4. Nimeni nu a propus interzicerea celor cu euro 4.

    00
  19. De unde o scoateti pe asta cu interzis fumatul?
    Legea e pentru interzicerea reclamelor in spatiile publice si ajuta la pazit copiii de fumat care nu vad cum impacteaza bugetul.
    Petreanu are un articol cu explicatii: https://www.petreanu.ro/schimba-schimba-proiectul-noii-legi-protectia-nefumatorilor/

    00
    • Copiii fumează, nu pentru că văd publicități, ci pentru că fumatul e tratat ca un tabu.

      Deșteptule…

      00
  20. Băbăeți, pișatul contra vântului a fost întotdeauna o idee proastă. Hai sa interzicem toate autovehiculele ca toate polueaza intr-o masura mai mica sau mai mare (sa mergem pe jos ca face bine la digestie, dar desculti ca fabricile de incaltaminte polueaza si ele), hai sa interzicem telefoanele ca nu sunt 100% reciclabile si putem comunica prin semnale acustice de bucium si toba. De fapt sa interzicem basinile, ba chiar si respiratul ca emanam co2 in atmosfera.

    Mai auzisem una acum ceva vreme cu desfiintarea/abolirea dreptului de proprietate, tot de pe la usr. Foarte misto ideea… De ce sa fim proprietari cand putem fi lacuste?

    In alta ordine de idei, am fost si sunt de acord cu interzicerea fumatului in spatii publice (constructii, nu asa de-ampulea in camp) dar vreau sa am si eu locuri de fumat amenajate. In ce priveste poluarea, iti garantez ca tu nefumatorule poluezi mai mult cu masina ta euro-10/telefonul tau schimbat la fiecare 2 ani/ pantofii care te tin 6 luni/ ac-ul de la birou care functioneaza 15 ore pe zi/ ochelarii tai de hipster fara dioptrii decat viciosul de mine.

    Vad ca trendul e sa interzicem tot ce prezinta potential periculos pentru individ si vom ajunge in situatia in care sa fie interzis tot ce nu e permis expres prin lege. Astept cu interes o dezbatere in acest sens pe subiectul cutite-topoare… asta asa, ca sa fim pe tema blogului.

    00
  21. Nu interdicțiile împotriva fumătorilor au declanșat reacțiile negative ci interdicțiile în sine.

    Revolta celor care gândesc sănătos și au toate țiglele pe casă ar fi existat și dacă s-ar fi referit la interdicția de a mânca fulgi de porumb sau bomboane M&M.

    Individul ăsta, nu contează din ce partid este, interzice, nici nu contează ce, pentru că vrea să arate poporului că el muncește.
    Si pentru că vrea să-și arate puterea.

    „EU SUNT MARE POLITICIAN SI VA INTERZIC LUCRURI, VIERMILOR”, ceva de genul ăsta spune el, sau. ca să-l citez exact,

    „…de data asta nu o sa ne facă agenda politica… alegătorii”.

    Dacă nu-i iese probabil chiar ai lui o să-l zboare de acolo de unde e acum.

    Dar dacă îi iese va prinde curaj și la anul poate o să propună o lege prin care o să se interzică avortul.
    Sau o lege în care se va spune că fetele care se țin de mână în oraș vor fi arestate iar cele cu fustițe mini vor fi biciuite.
    Sau că nu mai e voie cu 3 căței/locuință ci numai cu unul, iar ceilalți doi trebuie omorâți (nu râdeți, în Timișoara există oameni care și-au vândut apartamentul în care au locuit o viață pentru că niște consilieri locali la fel de deștepți ca și individul ăsta au hotărât că orice vecin poate să le interzică să țină un cățel în propria locuință).

    Reacția unor oameni cu mintea sănătoasă ar fi să se revolte împotriva interdicțiilor, atât timp cât nu izvorăsc dintr-o necesitate reală, chiar dacă acestea se adresează altora, în fond și pe mine ar trebui să mă doară-n cur de fumători, nu mai fumez de 7 ani.
    Dar nu, noi, trebuie neapărat să fim de acord cu orice tâmpenie corectă politic și aprobată de biserică și, exact cum făceau vitele alea din Germania în anii ’30-’40 de care nu prea ne deosebim, aprobăm interdicțiile.

    La un moment dat ne va părea rău dar va fi prea târziu.

    ***

    In privință mașinilor e simplu, fiul unui cunoscut s-a dus să lucreze la Geneva.
    După două zile a sunat acasă „tată, vino să iei mașina că nu câștig destul pentru a plăti parcarea”

    1 leu/oră, 4 lei/oră, 10 lei/oră, în funcție de oraș și zonă, mașinile parcate pe trotuare și pe spații verzi să fie ridicate imediat fără nici o discuție, să vezi cum se golesc orașele de mașinile pulimii care crede că are drepturi.
    Iar din bănuții câștigați primăria face trotuare mai late și șosele mai înguste, poate face și niște parcări la principalele intrări în orașe, să aibă țăranii unde să-și lase mașinile când vin la oraș să-și cumpere chestii recomandate aici…

    00
    • De curiozitate (că poate eu n-am știut să citesc ), îmi poți da bucata din proiectul de lege unde se zice de interzicerea fumatului ?

      00
    • Iar din bănuții câștigați primăria face trotuare mai late și șosele mai înguste,

      Pe ce lume trăiești? E nevoie de trotuare ȘI șosele late (cel puțin 6 sensuri, 3 pe față, 3 pe contrasens).

      Noroc cu dezvoltatorii imobiliari, PUZ-uri și „gospodarii” care și-au făcut case în buza șoselei, că nu se poate lărgi nicio șosea să mai eradicheze din traficul greu (numai prin ploi de bombe sau cutremure, că altfel, trebuie bani pentru exproprieri).

      00
  22. ,,Și mai e ceva. E dezgustător modul ăsta de propuneri drastice, negăsite nicăieri în Europa, de la actori cu pretenții europene. Nicăieri în Europa nu s-a interzis Euro4, sar românii! Nicăieri în Europa nu s-a interzis fumatul, sar cei mai isteți dintre traci! ,,
    Cănd tu ești mai cu moț, și aplici , sanchi, niște propuneri de normative, sau chiar le aplici înainte ca ele să existe, păi nu le închizi ciocul la ieuropeni ? Ce legi bă pe justiție, care legi fmm, despre ce vorbiți, băi triștilor ? Ia uite aici bă, lecție de ecologism la noi în Romănia. Voi doar visați și la noi deja se aplică băi sapienșilor..Hai , ura și la gară, poate montăm stații ITP la frontieră și vă întoarcem înapoi de la graniță…Am relaxat-o și cu armele (îhî), muriți elvețienilor.

    00
  23. Apropo de poluare, mai ştie cineva dacă se mai taie „la ras” păduri prin România ?

    00
  24. Cum ar fi sa se vina cu o lege care interzice incaltarea cu anvelope cu DOT mai vechi de 10 ani?
    Apropo, preturi bune pe olx la alea cu DOT din 2001-2002. Cu 200 lei ti-ai echipat masina. La vulcanizari tot asa, putina lume stie sau e interesata de vechimea anvelopelor.
    Ar merge o lege care sa-i responsabilizeze.

    00
  25. Revin cu pisatul contra vantului; nu poti sa vii cu initiative legislative de genul asta oricat de bine intentionat si vizionar ai fi. Pentru ca: 1 – Inainte de a interzice ceva trebuie sa ai alternativa la acel ceva (alternativa acceptabila in mod real). 2 – Daca nu o ai, o vei suge cu ocazia primei runde de alegeri. Si vor veni ailalti, care vor zbiera ca vor schimba legea data de tine si ghici ce? Vor castiga alegerile. Dupa care vor schimba si altele…

    Cu fumatul, recunosc ca n-am inteles din prima despre ce era vorba… Dar, chestia asta cu ascunsul tigarilor in dulap sau dupa un paravan (in magazine) am vazut-o in marele Regat Unit si nu mi-a lasat impresia ca functioneaza. Ce pare ca functioneaza este educatia de acasa, cei 7 ani (7+++) si scoala primara. Tu parinte ai decis sa fumezi si dupa nasterea copilului, ok, dar esti constient ca fumatul este nociv si nu vrei sa-ti vezi plodul cu tigara in bot. Pai faci pe dracu in patru sa il ajuti sa inteleaga ca desi pe tine te vede fumand el poate alege sa nu o faca, sa ii explici ca tu gresesti si ca pentru tine este prea tarziu sa repari lucrurile. Apoi, la scoala, in locul imbecilitatii de ora de religie s-ar putea discuta fix despre fumat, droguri de toate felurile si efectele lor asupra individului. Intr-un limbaj accesibil copilului. Pentru ca lipsa reclamei nu ajuta cu nimic daca plodul vede pe strada „modele”. Astea coroborate cu APLICAREA legii in priviinta vanzarii de tutun catre minori ar face diferenta. Dupa cum spuneam mai sus, nu poti interzice chestii doar pt ca asa vrei tu, nici macar copilului tau, ci trebuie sa ii arati alternativa si consecintele. Ca o paranteza, ai mei mi-au interzis sa fumez cata vreme am stat la ei in casa (adica si dupa varsta de 18 ani, respectiv „sa fumezi cand iti vei permite sa iti cumperi tigarile”). Crede cineva ca asta m-a oprit sa fumez? Am inceput in clasa a 8-a la 14 ani (anturajul) si am continuat in liceu (alt anturaj) si apoi in facultate (deja nu se mai punea problema de anturaj) si pana in momentul de fata am fumat si fumez in continuare (cu o singura exceptie: 6 luni de pauza, nu din lipsa de bani sau probleme medicale, ci din neant si m-am reapucat intr-un concediu gasind la vanzare niste van nelle in Turcia; si am zis „ce plm…”). Imi pare rau c-am facut-o? Nu. Mi-am asumat. Dar aveam deja treizecisiceva de ani si stiam sau trebuia sa stiu ce fac.

    Legat de legile de pe la altii (Vestul, Europa aia saltata, Amurica): nu tot ce fac sau au facut altii e bine. Dar daca tot avem „avantajul” experientelor pe carca altora, hai sa „imprumutam” chestiile bune, care functioneaza si sa ignoram tampeniile de la ei. Nici o lege a altora nu se va mula 100% pe societatea romaneasca, dar hai sa luam esenta, sa o adaptam si sa o imbunatatim pentru noi. Sa ne fie noua bine. Evident nu poate fi bine 100% pentru fiecare individ dar totul se negociaza. Pana la urma ne intoarcem la vant. Si avem nevoie sa cerem ceea ce vrem daca vrem sa se intample ceva. Si in unele zone nu trebuie sa cerem ceva explicit ci sa refuzam sa acceptam o anume stare de fapt. Recte nu trebuie interzise masinile sub o anumita norma euro, ci trebuie ca majoritatea sa refuze a mai cumpara masini sub norma general acceptata. Pana cand nu se va intampla chestia asta, vom continua sa mictionam contra vantului.

    00
  26. Boss, ai in medie un articol pe luna despre lucruri care ar trebui interzise si domenii in care statul ar trebui ‘sa se implice’ mai mult. De unde revolta asta?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)