Începe era maşinii mici…

j-woww-cleanCreşte preţul petroului şi, automat, creşte şi preţul benzinei, pentru că revoltele din Orientul Mijlociu nu fac bine la pompă.

Cred că efectul pe termen lung va fi creşterea vânzărilor la maşini mici. Oamenii vor realiza că nu au nevoie de sedan pentru dacă nu îl folosesc la captacitatea lui maximă. Vor înţelege că nu au de ce să îşi ia Golf 1.9D când există Polo 1.4 în două uşi, pentru că face acelaşi lucru, mai ieftin şi mai fiabil.

Sigur, unii vor rămâne la maşinile lor, pentru că şi le permit. Alţii se vor gândi de două ori înainte de a cumpăra, şi vor cântări factori care până acum nu au contat, gen impozit, consum, asigurare, întreţinere. Unii se vor întreba de ce şi-au luat Murano cu motor de 3.6 litri când îşi putea lua Pathfinder sau Juke. Alţii vor afla că Logan face şi motoare de 1.4, nu doar de 1.6. Alţii vor afla că e mişto să ai motor de 12 litri, dar mai mişto e să cheltui banii ăia pe chestii mai utile, gen concedii sau hobbyuri.

O să fie mişto. Se vor elibera locuri de parcare, se va conduce mai puţin, se va aprecia mai mult viaţa. Va dura 20 de ani, dar va merita.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

83 comentarii

  1. Parerea mea ca pe multi i-au speriat impozitul,nu neaparat benzina. Uite,spre exemplu vecinul meu. Avea un Escalade ( pana in 100 mii km ) negru,crom ,full,etc. Platea impozit la el in jur de 1000 euro pe an si nu prea il folosea foarte mult. Cand a auzit ca se va dubla si va fi 2000 , l-a dat cu 20.000 numa sa scape de el. Asta se intampla anul trecut

    00
  2. @Robintel asta le spun si eu celor care-si cumpara masina si merg doar cateva mii de km pe an ( 2-3,000 ). E mult mai ieftin sa-si inchirieze una si probabil ajung sa plateasca doar cat dau acum pe impozit,asigurare,casco,revizii.

    00
  3. Mai degraba incep sa se ridice masinile electrice, care nu sunt neaparat mici.

    Atat timp cat oamenii isi vor exprima statutul prin lucrurile pe care si le cumpara, nu cred ca o sa vedem o dominatie a masinilor cu doi cilindri.

    00
  4. E haios; citeam ultima fraza si m-am gandit ca ai uitat ca suntem in Romania, dar poate sunt eu mai pesimist decat de obicei.

    00
  5. @Apophys ca sa intelegi de ce ne bucuram de aceste lucruri. Tu stiai ca exista oameni care cauta de lucru ca soferi pe 1500 ron pe luna, si pun la bataie si propia masina, un Audi A8 ?

    Tu stiai ca in trafic foarte multi sunt defapt cocalari care aglomereaza strazile si parcarile degeaba, nelasand spatiu pentru cei care cu adevarat vad utilitatea unei masini ?

    Tu stiai ca toti vor lux fara sa plateasca ? Si in felul asta ne extraaglomeram si luxul devine ceva care mai mult iti aduce batai de cap decat confort, cu toate ca tu ti-l permiti mai mult ca 70% din cei care fac ca luxul sa fie o bataie de cap ?

    00
  6. O „d’aia” mica din poza vreau si eu! :P
    Dacia nu mai face motoare de 1.4, le-a inlocuit cu 1.2 care trag foarte greu, mai ales daca sunt 4-5 pasageri in Logan/Sandero. Chestie verificata si simtita la urcare pe Piatra Craiului (la granita judetelor Bihor si Cluj). :( Sper sa speculeze momentul si sa scoata mai repede Citadine-ul. ;)

    00
  7. stau si ma gandesc ca rezervele de petrol sunt din ce in ce mai mici ma intreb oare o sa ajungem sa avem masini ca in razboiul stelelor sau ca in al 7 lea element nush dragi mei dar cred ca de astazi o sa dau drumul la proiect masina cu bateri :)

    00
  8. Mda…pacat ca numai in Europa este problema asta… in SUA au aia motoare de 50 de litri zici ca sunt toti cu tancul… la ei nu mia e problema de carburant…

    00
  9. Merita pe dracu…

    00
  10. Cam utopic. Traim, totusi, in Romania.

    00
  11. Cam spre asta se merge. Mai multa eficienta. Downsizing. S-a inceput de cativa ani, timid. Au inteles si producatorii, fortati de realitate, ca n-are rost sa platesc impozit si consum de V6, cand pot sa am aceeasi putere, consum mai mic, impozit mai mic, dintr-un motor de 1,4 litri turbo.

    00
  12. Nu toată lumea are nevoie de mașină. Și dacă ar avea, de un concediu să zicem, va putea închiria, că nu este nu știu cât de scump.

    00
  13. Va dura 30 de ani si locurile de parcare tot nu se vor gasi.

    00
  14. Bucuria ta provocata de lipsa accesului la combustibil ieftin echivalează cu bucuria adusa de limitarea forţată a accesului la internet.
    Acelaşi lucru este valabil şi pentru articolele tale legate de taxe.
    Te bucuri de introducerea impedimentelor pentru din ce în ce mai multe lucruri.
    În loc să ne apropiem de USA, unde totul e ieftin, ne apropiem de Franţa, unde totul este prohibitiv de scump.
    Nice logic.

    00
    • @Apophys: dacă logica sau bunul simţ nu au succes, forţa mereu are. dacă românii sunt proşti şi nu gândesc, poate benzina scumpă ii va trezi la realitate. criza a facut-o cu piaţa imobiliară.

  15. @Apophys
    Priveste-o ca pe o stimulare a muncii. Vrei SUV cu motor de 3 litri? Bun, muncesti pentru asta si ajungi la nivelul la care nu-ti mai pasa de costul carburantului si taxe.

    Altfel, ajungem in situatia in care mai vine o criza si iar plangem ca ne-a prins cu credite pentru masini (sau orice altceva) de care n-avem neaparat nevoie.

    00
  16. @Zoso –
    1. Daca masina e un hobby?
    2. Tu chiar vrei sa mori incercand sa depasesti un TIR cu un Polo 1.24? Mai mult, vrei ca, in eventualitatea unui accident, sa nu-ti poti scoate copilul din spate pentru ca are doar 2 usi? Eu propun eliminarea procesoarelor i7 sau, daca nu eliminarea, macar taxarea lor corespunzatoare, ca doar toata lumea se descurca lejereanu si cu un i3 sau i5. Dureaza mai mult dar tot aia este in final.

    @Apophys – + 1.

    00
  17. Logan are si motor de 1.2 si chiar unul mai bun decat cel de 1.6. Diferenta de pret intre 1.2 cu laureatte si 1.6 laureatte e de sub 1000 de euro.

    00
  18. @Jordan : Daca nu poti sa depasesti un tir cu un Polo de 1.2 inseamna ca tirul merge suficient de repede ca sa nu fie nevoie sa-l depasesti.

    00
  19. @ Jordan :
    Daca ai un polo cu motor de 1.4, NU DEPASESTI UN TIR DECAT DUPA CE TE`AI ASIGURAT CA TRAFICUL ITI PERMITE !
    Sau tu esti genu` motor mare, apas acceleratia, inchid ochii si ma rog la cele 312324 de cruci care imi atarna in locul oglinzii retrovizoare ? :)

    00
  20. În 20 de ani, cu puţin noroc, vom trece la maşini electrice.

    00
  21. Lasa Vali ca nu se ajunge acolo… mai facem un protest „reusit” contra OMV si o sa fie „ok” ca doar si primul a avut supcese… in orice caz.. tot noi o tragem, cei corecti…

    00
  22. I lol’d

    00
  23. @zoso
    Logan are si 1,4 litri, nu doar 1,6 pentru porcii si nesimtitii care vor mostrul ala supersportiv. Dar si Megane are 1,5 diesel, nu doar 1,9.
    Ipocrizie cumva ?!
    „Alţii vor afla că e mişto să ai motor de 12 litri, dar mai mişto e să cheltui banii ăia pe chestii mai utile, gen concedii sau hobbyuri.”
    E interesant cum ideea „sa ne dea statul” te oripileaza, dar „sa ne spuna statul pe ce DISTRACTII sa ne dam banii MUNCITI de noi” e ok…
    Dominatia masinii mici e e in floare de ani buni in toata Europa, nu doar Romania. Cele cateva sute de mii de V6 si mii de V8 sunt insignifiante pe langa masa de 1,4/1,6 pe care le au MILIOANE de masini in Romania.

    @sorin
    Da, cocalarii cu motoare mari aglomereaza parcarile. Asta pentru ca un A3 Sportback 1.2 TSI/105 CP sau 1.6 TDI/90 CP ocupa mult mai putin spatiu in parcare si pe strada decat un RS3 de 2.5/340 CP.

    00
    • @Adi: vorbeşti cu un nene care îşi permite absolut toate costurile pentru acel megane. vorbim de motorină bună, casco, revizii la timp şi la milimetru etc. şi în plus, pune şi nişte bani deoparte pe an. deci nu e ipocrizie dacă îţi permiţi să întreţii maşina şi nu te caci pe mine că iti mănâncă banii. e adevărat, eu nu mă duc cu maşina la serviciu in fiecare zi.

  24. se vor elibera pe dracu locuri de parcare, si asa cocalarii cu BMWuri inmatriculate in bulgaria nu au bani de benzina sau de motorina, daca mai creste putin pretul la pompa o sa se ocupe toate locurile de parcare cu masini de smecheri, iar cocalarii le vor admira in timp ce se inghesuie sa se urce in tranvai. life is good.

    00
  25. si cu domnisoara ce ii?

    00
  26. 1. VW 1.9TDI/90 e mult mai puţin consumator decât 1.4 benzină.

    2. Consumul de carburant nu e determinant pentru un om obişnuit. De obicei pune benzină, motorină sau gaz natural de 400-500 de lei pe lună, merge cât îl ţine şi asta e. E o mare diferenţă când e vorba de o firmă de transport cu camioanele, care deţine mai multe TIRuri cu rezervoare de 400 de litri. Sau de RATB, fiindcă un autobuz consumă 40-60 de litri de carburant pe oră, şi rulează fără pauză 16-18 ore pe zi.

    3. Adevărata problemă sunt costurile fixe, între care impozitul este cel mai păgubitor, după taxa de primă înmatriculare.

    Afirmaţiile de mai sus sunt dovedite de faptul că înmatricularea în Bulgaria este profitabilă, chiar în condiţiile în care e vorba de maşini cu consum urban de 20-25 l/100 km.

    4. E destul de comic modul în care sunt luaţi drept autoritate morală în domeniu cei care îl înţeleg la fel de mult pe cât înţeleg fotbalul microbiştii noştri băutori de Timişoreana la PET.

    ~Nautilus

    00
  27. ” Se vor elibera locuri de parcare, se va conduce mai puţin” … adica invers, vor geme parcarile de bolizi cu proprietari cu buzunarele goale…. ;-)

    00
    • @Radu: când ţii bolidul in parcare că n-ai bani de benzină si plăteşti rca, rogivnetă si impozit la el degeaba o să vezi schimbare de mentalitate.

  28. @Apophys: „Te bucuri de introducerea impedimentelor pentru din ce în ce mai multe lucruri. În loc să ne apropiem de USA, unde totul e ieftin, ne apropiem de Franţa, unde totul este prohibitiv de scump.”

    Zi mersi dacă nu ne-am apropia prea curând de francezi, fiindcă primul lucru prohibitiv de scump la ei e mâncarea (ex: plicul cu 10 felii de „salam danez” = 3,0-3,5 EUR / 12,6-14,7 RON. Mini-market de cartier.)

    Există o logică şi aici. Are foarte mare legătură cu faptul că între 2006-2008 eram pe punctul de a păţi ca Egiptul, iar acum publicul e de un calm surprinzător.

    ~Nautilus

    00
  29. Motoarele mici supra-alimentate cam asta se va cere in urmatorii ani, exact ce spui tu acolo. Si cred ca in curand vom vedea primele automobile electrice pe la noi, de prin 2012. Renault are motorul 1.4 Tce de 130 de cai dar nu o sa-l vedem prea curand pe Dacie, desi motorul va fi fabricat la Pitesti.

    Ce ma bucura pe mine e ca subansamblele romanesti stau pe multe modele cu pretentii iar bomboana pe coliva e statueta de pe Rolls care e Made in Romania (Timisoara).

    00
  30. Masina mica si sanii mari (ca aia din poza), o combinatie traznet!
    In alta ordine de idei, nu am masina tocmai pentru ca nu as folosi-o. Sunt doua statii de autobuz de acasa pana la servici (adica vreo doi km) si, cum stau toata ziua cu fundul pe scaun, merg pe jos. Si pentru doua-trei deplasari in concediu/an, nu merita sa dau cateva mii de euro pe o masina decenta, basca benzina,service,impozit, asigurari.

    00
  31. asa gindea si ghadafi cind era mic.

    00
  32. Vorbesti de sedan-uri inutil de mari cu motoare peste medie, tu conducand chiar un astfel de specimen. Hmm :)

    Ca ti-l permiti nu inseamna ca si ai nevoie de el.

    00
  33. zoso zi-ne care e legatura cu j-woww ca murim de curiozitate .. :)) sau cumva si-a redus si ea din air baguri?

    00
  34. Iar unii vor afla cum e sa fii facut acordeon intre un tir si loganul din fata, la volanul unui peugeot 101 in 2 usi si care sunt sansele de reusita sa iesi pe picoarele tale din asa ceva.

    Fuck it: sedan sau tren/avion la drumul lung. Nu Peugeot 101 pe ulitele din tara asta.

    00
  35. @Nautilus:
    1.” Sau de RATB, fiindcă un autobuz consumă 40-60 de litri de carburant pe oră, şi rulează fără pauză 16-18 ore pe zi.”
    Nu stiu de unde ai tu informatia asta, dar un Mercedes de la RATB consuma in jur de 30l/100km. Si sa nu imi spui ca face 100+km intr-o ora in bucuresti.
    2. „VW 1.9TDI/90 e mult mai puţin consumator decât 1.4 benzină.”
    Da, dar nu inseamna ca e mai ieftin de intretinut. Degeaba iti iei 1.9 TDI ca sa mergi 5000km pe an. Pur si simplu nu renteaza si nu o sa iti scoti diferenta de bani pe care ai dat-o peste o motorizare pe benzina prin economia la carburant.

    Problema la noi nu sunt numai motoarele mari, ci si faptul ca multi prefera un diesel pe un passat de 11 ani cu 130.000km in bord (proprietar batran din germania, masina ca noua AKA 400.000km alergata cat s-a putut) decat sa ia un polo 1.2 mult mai nou,cu care si-ar face treaba. E incredibil cat de naivi sunt unii si cat de multe sunt masinile cu km dati inapoi, aduse din germania sau ,mai nou, Franta. Nimeni nu se intreaba de ce o masina care costa 8000 euro in Germania o gasesc cu 6000 de euro la noi (bani in care intra si profitul samsarului si transportul). Si apoi isi dau toti banii pe masina, si nu mai au bani de casco sau de o eventuala reparatie costisitoare . Asa ajungem sa vedem pe strazi masini care lasa nori de fum in urma sau troncane din toate incheieturile.

    Scuze de postul lung.

    00
  36. Acum 8 luni de zile eram la 3 m sub pamant daca conduceam asa ceva: oprire la coloana facuta pe dn1 in varful podului de la ikea, izbit din spate de tirul postei romane la 40 de km/h full incarcat.

    A ramas intact din Seat-ul meu habitaclul fata, portbagajul cu bancheta spate ajungand pana aproape la scaunele din fata. Considerand ca masina aia e de doua ori mai mare decat un matiz, dus eram cu tot cu airbag-uri daca nu exista caroseria mai lunga care sa se deformeze si sa preia energia disipata de tir.

    Bingo, m-a bagat in 3 masini din fata si totusi am iesit singur pe picioarele mele, cu o zgarietura si o vanataie.

    Masinile astea mici sunt ok pt orase europene unde exista un pic de respect in trafic. La noi iese jipanul de pe cedeaza fara sa se uite ce e in fata barii, cum ar fi un C1 cu tine in el.

    00
  37. @Gzhazh – Peugeout 107 are 4 stele euro NCAP(banuiesc ca la asta te refereai, 101 e o motocicleta :D ), Loganul 3. Nu ca NCAP ar fi 100% relevant, dar 107 nu e nici chiar cea mai nesigura masina.

    00
  38. Am o masina cu motor de 5L, care intretinerea anuala ma costa in medie de 5000 Eur (service periodic la 10000km, asigurare full+pasageri). Dar cand o sa decid sa ma intorc in tara am sa renunt la placerea condusului pentru placerea banului in buzunar. Am facut un calcul si ca sa pot sa imi aduc masina in Ro m-ar costa un pic mai mult decat m-a costat masina noua. Asa ca, ma intorc in romania si imi pun fundul in Mazda 2 care e la pastrare in garaj. Sunt deacord ca pentru tarile care nu sunt producatoare de petrol si depind de surse externe, viitorul este detinut de o masina micuta cu un motor cat sa o poata misca din loc decent.

    00
  39. Incet incet toate libertatile noastre de consum se vor limita. Veti vedea ca nu se vor da legi care sa ingradeasca consumul, adica da e LIBERTATE… dar vor creste taxele astfel incat sa te faca sa renunti singur la ceea ce altadata nu concepeai.

    Resursele sunt finite. Marea lor majoritate

    00
  40. @zoso: dar daca aveam un tir, sau nu, un tanc, iti dai seama ce bine era !? :P
    Indiferent, e vorba de sanse de supravietuire. In 90% din cazuri cu cat masa masinii tale e mai mica cu atat ti-o iei mai grav in caz de accident. In opinia mea, dus cu pluta e ala de da 10.000 pe un 101 ca el e eco friendly si nu are nevoie de masina mare.

    00
  41. @apophys

    Altul care vorbeste fara sa aiba habar.
    Americanii sunt in cacat tocmai pt ca la ei „totul e ieftin”. Economie bazata pe consum excesiv, finantat din imprumuturi. Biblia, arma si cardul de credit.

    Si daca firma la care ai muncit o viata da faliment pt ca vreun manager a fost incompetent sau hot sau daca te imbolnavesti, ai ajuns homeless mai repede decit ai zice „trickle down economics”.

    Pe de alta parte am fost destul de des in Franta si nu am vazut prea multi muritori de foame. In schimb oamenii pe strada arata bine, nu-s cit elefantii, ca americanii.


    Referitor la masini, sunt de acord ca oamenii trebuie dezvatati sa arunce banii pe timpenii de care nu au nevoie (mai putin cind vorbim de un hobby), insa mi-e ca revolutiile din Middle East si Africa de N nu vor fi suficiente pt asta.

    https://www.theglobeandmail.com/opinion/a-brave-new-world-of-fossil-fuels-on-demand/article621825/

    Sunt deja patentate bacterii care se hranesc cu CO2 (si energie solara) si produc diesel/benzina/kerosen. Costul echivalent estimat: 30$/baril. Adica de cel putin 3 ori mai ieftin decit e barilul azi. Productie: 800 barili/100 mp (suprafata „cultivata” cu bacterii).

    S-ar putea ca benzina si motorina sa fie folosite mult timp in viitor, dar sa fie reduse:

    1. veniturile si influenta regimurilor fanatice din Middle East
    2. riscurile si poluarea asociate cu forajul

    3. gazele cu efect de sera – CO2 va fi „recirculat” in loc sa tot fie produs prin arderea de combustibili fosili.

    Probabil sunt si alte beneficii pe care le uit acum.

    00
  42. Acu’ vreo zece ani, munceam ca taximetrist. Maşina – Tico. Era colegul de tură când la o trecere de pietoni un camion l-a pocnit aşa, din inerţie. A deplasat toată stânga maşinii în aşa fel încât puteai intra fără să mai deschizi uşa :))
    Dar, istoria aia de motor (Suzuki, dacă nu mă înşel…) mi-a plăcut atât de mult încât am cumpărat o coreeanca acu’ vreo doi ani. Io o alint ‘ticoaproapemaşină’. 35 lei impozit, 125 rca/6 luni, ~5% consum, piese încă se mai găsesc.

    00
  43. asa e cand scrii baut..

    00
  44. Daca ati fost pe’afara cred ca ati observat ca cel putin in Europa de vest, pe strada 80% sunt masini din clasa mica, chiar daca proprietarii lor mai mult ca sigur au si a doua masina de vacanta/concedii.
    Mentalitatea romanului a ramas deocamdata la „masina mare, ca mai mica-i de femeie”!
    Baaah, masina nu-i ca penisu’, da!!! Cred ca 90% dintre noi merg cu masina (din nou procent) 90% prin oras, deci, what the fuck…
    Eu am un C3 diesel 1.4 si consumul nu este deloc una dintre grijile mele la stabilirea bugetului lunar.
    Poate ca imi permit sa iau de ex un Passat, dar…. pt ce???

    00
  45. masini mici=mai multe locuri de parcare
    masini mici=sanse mai mari de moarte pe sosele

    00
  46. Ce-mi place mie faza asta „cu 1.4 mori incercand sa depasesti camionu'”. Imi aduc aminte cand pe soselele patriei era plin de Dacii 1300 si de Oltcituri. Si de camioane. Si cand faza scurta n-o aprindea nici dracu’ ziua. Cum pana mea mai e vreunul dintre noi in viata, nu-mi explic.

    00
    • @neaorin: eh. aia cu „mori pana depăşeşti cu 1.4” e apanajul proştilor. am avut un clio cu motor de 1.4 si 85 cai. rupeam şoseaua cu el. nu mă dădeam la antrenori, dar nici nu plangeam lângă ea să depăşească.

  47. @neaorin: s-au întrebat mai mulţi şi cum face „bătrâna generaţie”, cu permisul luat în epoca Împuşcatului şi ajunsă pe maşini moderne, să meargă cu viteze de circuit, să alerge toate serpentinele şi să croşeteze prin trafic, fără să ajungă în pomi şi fără să ia lumea pe capote, iar „noua generaţie” să numere copacii cu botul Ursuleţului şi Pisicuţei. Răspunsuri n-au găsit.

    ~Nautilus

    00
  48. Da, ba, zoso, da’ tu esti si meserias asa.

    00
  49. Gerhald, deci si mai multe locuri de parcare.

    00
  50. @Gerhald
    Datorita bizonilor ca tine in Romania sunt atatea cruci in parbriz.
    Sigur ai BMW :). Cu numere de Bulgaria. Zoso, donam o cruce pt el?

    00
  51. @ r3w1NNNd: nu, sunt din aia cu masina cu motor de 4,5l, 300 CP, cu full casco, revizii la timp si la milimetru, care isi permite cei 20l / suta si pe care nu-l prea jeneaza sa depaseasca TIR-uri. Ideea e ca, in tara noastra fara autostrazi, un Bucuresti-Cluj cu un Polo 1.2 il faci in 9 ore de condus, pentru ca nu poti depasi (teoria lui zoso re drumuri pline de curbe se aplica aici).

    @zoso – da, imi permit. Asta nu inseamna ca e corect. Statul ma taxeaza deja la cumpararea masinii, platesc mai mult la pompa, sa platesc mai mult si la impozit e o dobitocenie crasa. Ma surprinde sincer ca sustii tampenia asta – si criteriul e ales aiurea, si rationamentul de la baza deciziei e idiot. Adevaratul impozit pe lux e pretul de achizitie.

    00
  52. Zoso: teoria motorului mic e foarte buna… in oras. Dar sunt si oameni (putini ce-i drept) care merg extraurban 90% din kilometrii facuti.

    Sa te fereasca Dumnezeu sa faci un drum lung cu motor de 1,2. De curiozitate: cate ore ai facut de la Bucuresti la Varna? Cate depasiri ai facut? De cate ori ai facut depasirea pana la jumatate si apoi te-ai retras in coloana pentru ca nu aveai pedala?

    De acord, multi iau masina pentru prestigiu (propriu, din partea vecinilor sau colegilor) fara sa se gandeasca la costurile de intretinere. Dar nu poti sa mergi la drum lung cu o masina submotorizata. Masinile cu motoare de litraj mare au rostul lor in oferta producatorilor. Am mers patru ani cu Tico. O masina excelenta in oras. La fiecare drum lung imi faceam trei randuri de cruci. Consumul de 4 la suta nu incalzeste niciun sicriu. De exemplu pe cele ale celor doi veri ai mei care au murit in Tico. Masinile mici cu motor mic nu sunt bune chiar la orice.

    Pune pe Megane-ul tau motor de 1,2 litri. Sa vad ce depasiri corecte mai vad eu pe traficbb. O sa mergi cu 60 la ora in spatele unui camion de la Comarnic pana la McDonalds Brasov si nu vei reusi sa depasesti in siguranta.

    Exista un motor in gama oricarui model – perfect echilibrat. la Golf e 1,6 benzina. Mergi mai mult in oras? submotorizeaza-l – cu riscul de a plati taxe mai mici, dar cu acelasi consum. Vrei sa il folosesti pentru concedii? – ia-ti unul de 1,8 sau 2.0. Daca nu te dai la el in oras va consuma undeva tot pe acolo. Consumul depinde intr-o mare masura si de masa proprie a masinii. In al doilea rand de cilindree. Si nu in ultimul rand de plumbul din talpa. Legitate enuntata dupa multi kilometri facuti cu multe masini – de la 800 cmc la 3000 cmc. My 2 cents.

    00
  53. @doru panaitescu: esti de acord cu mine că mulţi şi-au luat masini şi au descoperit odată cu dublarea preţului la benzină că au consum mare? şi că, de fapt, ei n-au nevoie de 4 uşi, că merg 99% din timp doar una sau maxim două persoane în maşină?

    trebuie să fii. n-am zis că maşinile cu motor mare sunt inutile. şi eu am maşină cu motor mare, şi, cum spuneam în comentariul #31, mi-o întreţin corect şi mi-o permit prin prisma faptului că nu circul cu ea zi de zi prin oras (mă rog, şi stau într-un oraş pe care îl traversezi in 12 minute).

    apropo de depăşiri, vezi comentariul #54.

  54. @neaorin: hai ca-ti fac eu un desen, poate pricepi. In vremurile la care te referi tu (pana in 1994, nu mai tarziu, dupa nu mai dominau Dacia si Oltcit-ul) nu erau atatea masini pe drum. Ca sa fim sinceri, nu erau nici pe aproape atatea masini pe drum. Ca sa fim relativ exacti, nu erau nici a zecea parte – vorbim de autoturisme. Si toate autoturismele astea circulau mult mai incet – viteza maxima 170 in cadere, viteza mare la drum intins 120 (echivalentul a 200kmh intr-o masina moderna) viteza intalnita cel mai des – 80-100kmh. Acceleratie brici (sarcasm).

    Camioanele, pe de alta parte, erau infinit mai vechi si mai greoaie decat astea care circula acum. Ah, da, si muuuult mai putine.

    Drumurile au ramas la fel.

    Cu alte cuvinte, mergand pe aceleasi drumuri intalneai masini mai incete pe care sa le depasesti, iar din fata riscai sa vina doar masini incete de care sa te feresti. DISTANTA fata de curba era aceeasi. Viteza ta era mai mica, iti dadea timp sa reactionezi – frana, evitat, chiar oprit. Viteza aluia depasit era foarte foarte foarte mica. Camionagii inca nu invatasera taina mersului in coloana la 20cm unul de altul. Viteza unui eventual autoturism care venea din fata era iar mica. Toate astea au dus la un numar relativ mic de accidente mortale.

    @zoso – imi cer scuze, maestre, n-am vrut sa deranjez. Voiam doar sa subliniez ca, pe drumurile noastre, trebuie sa depasesti ca sa si ajungi in timp util, si ca e oarecum nesigur sa depasesti intr-o racheta de buzunar de 1.4 orice merge cu mai mult de 80kmh. Evident, unii soferi se pricep mai bine la condus, altii bat mai mult din gura, iar altii sunt complet varza. Eu vorbeam de medie, convins fiind ca Schumi cu un Polo de 1.4 s-ar putea sa ma intreaca pe Bucuresti- Constanta sau Bucuresti – Predeal, doar fiindca stie manevra covrigul.

    00
  55. Jordan, am o frustrare cât casa. hai să îţi povestesc cum a apărut. eram cu clioul meu cu motod e 1.4 si 85CP pe şosea. la ieşirea din râmnicu vâlcea am nimerit în faţa unui bmw seria 3 din 1900 toamna. băiatul a încercat de două ori să mă depăşească, dar n-a reuşit pentru că maşina trăgea greu şi pentru că mergeam destul de tare (dacă ştii clipurile de pe trafictube, eu mergeam aşa şi cu dacia break şi cu clio). a treia oară a ajuns în paralel cu mine şi am fost nevoit să încetinesc, pentru că bmwul negru cu geamuri fumurii fie m-ar fi împins în şanţ, fie ar fi luat-o în bot de la maşina care venea din sens opus şi pe care el nu o văzuse. m-a deranjat foarte tare atitudinea sfidătoare pe care o afişau muişti cocalari din bmw. adică eu îţi fac loc, pentru că ma-ta te-a fătat prost şi nu ai putere să depăşeşti că n-ai avut bani de o maşină noua, şi în loc să mă pupi in pla tu te uiţi la mine sfidător?

    chestii din astea mi se întâmplă frecvent, pentru că megane e o maşină ieftină şi pentru că nu scrie nicăieri că aia 130CP ai mei sunt mai noi decât cei 170 ai altora. vezi articolul de acum câteva zile cu meltenarul care îşi luase seria 5 şi căuta metode să falsifice actele, ca băieţii. bmwclub.ro e plin de cocardei retarzi cu maşini din 1992, pe care nu le întreţin pentru că ei sunt fani bmw şi apreciaza o gioarsă de calitate.

    nu e ok. nu e ok să sfidezi logica, pentru că legea proastă îţi permite. legile se pot schimba. nu e ok să circuli cu maşini înmatriculate în bulgaria pentru că nu ai bani de ele în românia.

    nu, impozitele nu sunt dobitocenie.

  56. @zoso – ok, exemplul tau e edificator, dar tot nu ma convinge ca impozitele pe capacitatea motorului nu sunt o tampenie. De ce sa nu fie impozite care sa creasca direct proportional cu vechimea? De ce eu, care imi cumpar un 3.0 TDI, masina noua, frumoasa etc, sa fiu penalizat fata de cocalarul cu volan de Renault in Dacia Nova din 2000 toamna? Nu inteleg chestia asta, atata tot. As intelege impozit direct proportional cu poluarea cauzata, cu dimensiunile masinii (asta asa, re loc de parcare), chiar cu puterea motorului, daca e musai. Dar nu o sa inteleg niciodata impozitele direct proportionale cu capacitatea motorului.

    00
  57. @zoso – inca ceva: niciodata nu o sa-mi inmatriculez masina in Bulgaria, Cecenia sau Gibraltar. Daca aici locuiesc, aici platesc impozite, si asta mi se pare normal.

    00
  58. @Jordan: ei, vezi ca incepem sa ne intelegem? Viteza mai mica iti da timp mai mult sa reactionezi. Nu mori pe sosea…. daca mergi responsabil si cu o viteza adaptata la conditiile de drum. Sunt niste limite de viteza, tu le respecti? Inainte sa depasesti te asiguri ca ai timp s-o faci? Daca da, iti garantez eu ca sansele sa mori pe contrasens sunt ca si nule. Aia cu „ai murit din cauza ca aveai motor de 1.4” e o tampenie cat casa. Ai murit fiindca ai fost prost si te-ai bagat aiurea in depasire. Si nu, drumurile n-au ramas la fel. Poate ai uitat sau esti prea tanar.

    00
  59. yeap, Baxter, cine „a fost pe afara” a vazut ca se prefera masinile mici. si inca o data ma felicit pentru alegerea Pisimobilului. Iar mandria prosteasca cu „masini de femei” se plateste din buzunarul dobitocului, treab dansului.

    00
  60. @Jordan: mai toate ţările europene au adoptat sistemul de impozitare pe cilindree fiindcă e una din caracteristicile cele mai greu modificabile ale unei maşini, şi în acelaşi timp cea mai uşor de definit.

    Exemplu: nişte „dăştepţi” care sufereau că vecinul Mitică are X5 „după ce a vândut terenul moştenit de la bunica” ar fi vrut impozit pe valoarea maşinii. Ceea ce ducea la dificultăţi de natură legală pe care nu le mai descurcă nimeni.

    1. Valoarea a fost aşa cum a fost la momentul achiziţiei maşinii noi. Chiar dacă încerci s-o vinzi în momentul în care a ieşit din fabrică valoarea ei nu mai e aceeaşi. Poate fi mai mare sau mai mică.

    2. Valoarea la momentul X nu poate fi stabilită cu precizie. Mitică poate să fi luat maşina la preţul ei de nouă, sau la preţ de SH, sau la un preţ ridicol de mic dacă a luat-o la licitaţia bunurilor unei firme care dă faliment. Costică poate să fi luat acelaşi model la acelaşi preţ, sau la unul mai mare, sau la unul mai mic. Valoarea peste un an poate să fie mai mică, sau peste 10 ani poate să crească dacă modelul e foarte căutat, sau peste 30 de ani poate să ajungă la cer dacă modelul e un clasic foarte bine păstrat.

    3. Singura estimare cât de cât apropiată de realitate a deprecierii o fac asigurătorii când stabilesc valoarea asigurată în fiecare an. Dar nici pe ei nu poţi să pui bază, fiindcă sunt interesaţi fie să subevalueze maşina, ca să aibă mai puţin de achitat în caz de daună, fie s-o supraevalueze ca să poată încasa o primă lunară mai mare.

    Exact aceeaşi problemă a avut-o Statul când a stabilit impozitul pe proprietate, calculat la 0,1% din valoarea impozabilă. Care e valoarea impozabilă? 10 000 lei? 100 000 lei? 1 000 000 lei? Şi în ce an, 2006, 2009, 2010? Şi peste 1 an cât va fi? Dacă proprietarul extinde casa cu 10 mp, cu cât creşte impozitul? Dacă azi o poate vinde cu 1 000 000 lei şi la anul valoarea scade la jumătate, cât plăteşte impozit? Şi dacă peste 5 ani s-ar putea vinde cu 1 500 000 lei, dar proprietarul nu are nici cea mai vagă intenţie de a o vinde?

    Astfel încât Guvernul a decis, cu de la sine putere, prin art. 251 al Codului Fiscal, că 1 mp al unei case de cărămidă sau beton, cu toate utilităţile, valorează exact 806 lei. Şi că, în funcţie de localitate, se înmulţeşte cu un coeficient de până la 2,6. Astfel, o casă de cărămidă de 100 mp în centrul Bucureştiului valorează 209560 lei şi se impozitează ca atare. Că ea s-ar putea da anul ăsta cu 400000 şi la anul cu numai 180000 nu interesează pe nimeni.

    În cazul maşinilor, tot Guvernul a decis că, întrucât în epoca modernă motoare mari (3000cc+) se găsesc numai pe maşini luxoase, proprietarul trebuie să aibă de unde plăti, şi deci impozitul lor trebuie să fie cel mai mare posibil. Nu de 5 ori sau de 10 ori mai mare, ci de 60-70 de ori mai mare. Exemplu: la un Viper se plăteşte un impozit ca la 75 de Logani. Nu prea vede nimeni în zilele noastre maşini de lux cu motoare sub 2.0 litri, indiferent câte turbine şi compresoare ar avea. Chiar şi Evo sau WRX STI sunt mai degrabă maşini medii, chiar dacă se iau la întrecere cu AMGuri şi M-uri.

    Faptul că Boc e un pitic căpos nu are importanţă. El ştie una şi bună, că Statului îi trebuie bani din impozite şi că îi obţine de la cine are. Chiar dacă ar fi un geniu, şi sigur nu e, de la cine nu are nu poate scoate nimic, fiindcă n-a fost înzestrat cu bagheta lui Harry Potter ca să transforme piatra seacă în aur.

    Legea nu ţine seama nici de inteligenţa lui Boc-Poc sau de lipsa ei, nici de caracterul muist, cocălăresc, dobitocesc sau de altă natură al proprietarului. Cine îşi face un plan şi ştie că are de unde plăti impozitul ia maşina, cine nu, şpaga lui, mai strânge bani câtva timp, se mai împrumută, se mai zbate să avanseze în carieră. La urma urmei, nici criza nu va ţine la nesfârşit şi nici nu e obligatoriu să rămâi „salariat entry-level” toată viaţa.

    ~Nautilus

    00
  61. Ma distreaza aia care se plang de motoarele de 1.4. Pe mine ma face de ras A4 a lu’ nevasta-mea cu 125 CP, eu Avand un S40 care la origini avea 122. E adevarat ca are legatura si cu varsta masinii, dar sa nu uitam ca pana acum o vreme bariera de 100 CP per litru era apanajul masinilor de curse, iar acum avem Alfa Romeo Giulietta de 1.4 si 170 CP. Downsizing, kids…

    00
  62. Trist e ca eşti călcat de maşini… cu maşina mică.

    00
  63. NOU
    #72

    @florin marian LOL
    Cica americanii au „la saltea” petrol cat sa furnizeze poplatiei 10 ani, la un nivel de consum normal.

    00
  64. @Nautilus: da, toate tarile folosesc capacitatea cilindrica, dar diferentele de impozit trebuie sa fie proportionale. Ce inseamna asta: e ok sa platesc de 3 ori mai mult pentru 3.5 decat pentru 1.2, dar nu de 45 de ori mai mult. Pentru informatii mai aprofundate, vezi aici
    http://wunschauto24.com/steuertabelle.htm

    Ideea nu e doar ca Guvernul are nevoie de bani, ci incearca sa si favorizeze industria autohtona. De ce? Funny enough, noi nu producem decat masini cu motoare mici, ceea ce inseamna ca, prin impunerea de taxe disproportionat de mari pentru motoare mai mari decat orice se produce in Romania incurajam brutal cumpararea de masini autohtone. Asta contravine putin liberei circulatii a bunurilor, da’ nu ne impiedica asta pe noi.

    @ipo – exact, de aia cilindreea e irelevanta. Evident, Alfa Romeo Giulietta e exceptia, regula e tot 1.4 = aprox. 80 CP.

    00
  65. Nautilus a explicat foarte bine. Degeaba ne comparam cu Germania, la ce PIB au ei, au de unde scoate bani ca sa echilibreze bugetul. Noi n-avem. Asa ca ii taxam la greu pe aia care vor „lux” – vezi si impozitul majorat pentru a doua/treia locuinta etc. Si eu ard de nerabdare sa fie ca-n Germania, pentru ca inseamna ca am reusit sa echilibram bugetul Romaniei fara sa ne mai milogim la FMI. Eh, vise…

    00
  66. Masini din clasa mica pentru orase. Masini cu motoare ponderate pentru drumuri lungi, turism.

    00
  67. da si nu
    cand ai doi copii si bagaje de tre sa cumperi trenul sa mergi la mare…cred ca te gandesti sa iti cumperi o masinuta mai incapatoare, iar daca nu are un motoras cat de cat nu se merita pentru ca incarcata va consuma mai mult 1.4 decat 1.9
    si alte asemenea questii
    da’ de ce sa ii fie romanului bine, cand poate sa-i fie greu
    de ce sa aiba confort in golf break, cand se poate inghesui in porcaria aia de polo
    de ce sa aiba libertate, cand statul il forteaza sa fie oaie????

    00
    • @kla2005: libertatea costă. atunci când te plangi că n-ai bani sa intretii 1.9, n-ai de ce sa comentezi când treci la 1.4.

      plus, de câte ori mergi pe an la mare? sau tu asa gandesti, imi iau break cu motor de 1.9 pentru ca o data pe an am nevoie sa il umplu cu bagaje, in restul anului plătesc ca proasta taxe si benzina mai mult. da, face sens ce spui tu, imi pari un tip inteligent.

  68. In 2013, BMW apare cu i3, un city-car electric.

    00
  69. @Ralu, don’soara are ditamai SUV-ul din cate am vazut eu :>

    00
  70. bmw x5 cu motor de 1.2, visul oricărui cocalar. sigur, pe hayon poți să scrii 7,0, dracu se uită sub capotă? şi dacă se mai strică una-alta – că fiare sînt – mai repari, că de-aia ţi-a dat statul patent.

    00
  71. unii nu isi permit oricum motor mai mare de 1.4. Asta fiindca doar prostii au bani….asta e Rromania lui ceafa-lata

    00
  72. Din doua masini acum o folosesc doar pe cea pe motorina. cea pe benzina sta inca cu zapada pe ea, si nu o mai folosesc. nici nu o vand. nu mi se pare rusinos ca nu am prevazut o scumpire a carburantilor cu aproape 100% de cand mi-am luat masina, sau ca nu am prevazut criza din orientul mijlociu. Nici nu ma asteptam ca in conditiile scumpirii cu 100%, sa fie cu 300% mai multe masini pe strazi.
    Oricum, RATB iese din discutie… am fost alaltaieri la un chef si am venit cu taxi, am zis ca n-i muri sa ma duc eu la munca cu ratb. am stat 15 minute, a venit un autobuz plin ochi deja din care nu s-a dat jos nimeni. s-au mai suit vreo 2 sandy bell la 35kg cu hainele ude, si a plecat autobuzul. bataie de joc, daca s-ar plati calatoriile astea ratb ar fi mai profitabil decat microsoftul :))

    00
  73. Naspa treaba asta cu motor mare … consum mare bani multi … ce se zice ca nu poti depasi camioanele cu masina ta cea mica? …
    Oare nu stim ca un camion merge cu cel mult 90km/h?
    Si un tico merge cu 130km/h

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.