“Imobiliarele sunt ieftine, dacă ne uităm pe cifre și comparăm cu alte capitale”

Podcastul ăsta este ultimul dintr-un șir lung de știri care încearcă să îi convingă pe români că, statistic, apartamentele din România/București sunt cele mai ieftine din Europa și se vor scumpi.

Eu nu mă pricep la cifre, la imobiliare sau la economie și pun niște întrebări de bun simț.

1. De ce toți care spun că imobiliarele vor crește au interese directe și imediate în imobiliare? Fie agenți imobiliari, fie vânzători de cursuri, fie investitori în imobiliare. Nu e un conflict de interese?

2. Mă uit la apartamentele scoase la vânzare. Conform celor care se uită pe cifre, oamenii precum cei din poza de mai jos sunt la nivel salarial cu restul Europei. Minim Italia, Spania și Portugalia și ne apropiem cu pași mari și repezi de Germania și Franța. Și totuși apartamentele lor arată așa. Sunt toți niște jegoși? Dau banii numai pe cafele și excursii și nu vor să schimbe lenjeriile jegoase, covoarele antice, becurile moștenite de la Edison?

imobiliare-2025-04

3. Oamenii cu salarii comparabile cu vestul aleg să stea la porumb pentru că…ce? Le place lor fără asfalt, servicii, școli, utilități și să facă 2 ore până la muncă? Adoră să stea în câmp, e un fel de transhumanță?

4. Cum este afectată credibilitatea analiștilor financiari și suita când Iancu Guda, care propovăduia investițiile în capital, a recunoscut că și-a luat un apartament la mare, că așa a vrut soția, în care stă 2-3 săptămâni pe an? Ce încredere să mai ai în analiști dacă nu și-a putut convinge nici măcar soția?

5. Există încredere pe Bursa De Valori București? Poți să-ți bagi banii acolo, cunoscând riscurile bursei, dar necunoscând riscurile românești ale bursei?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

148 comentarii

  1. Am auzit ca urmeaza promotii la Nordis, e momentul pt o investitie

    Comentariu apreciat.2664
  2. Bursa e pentru proștii cu bani, loteria pentru cei săraci…

    Indecis. Tu ce zici?6138
  3. 1 – Nu toti care spun asta au interese directe. Eu de ex sunt sigur ca vor creste preturile si nu am nimic de vandut/cumparat.
    2- cand cumperi nu te uiti la boarfe, dulapuri. Te uiti la bloc si zona.
    3 – Generalizezi maxim. Cei cu salarii mari cauta si altceva decat un bloc in centru dar infect pe interior si la fatada si cu miros de pisat de pisica.
    4 si 5 nu comentez

    Comentariu apreciat.10447
    • Apartamentul ala e o pleasca daca zona e decenta! Proprietarul clar nu are bani, poate si mai bine e mostenitorul, ii arati „banii jos ches acu mergem la notar!” si scoti un pret super bun. Discountul obtinul finanteaza renovarea si apoi ori la piata cu el ori chirie ori se muta tactu daca e etaj inferior

      Indecis. Tu ce zici?4325
    • 2. Argumentul ăstora care prezic creștere se bazează pe metru patrat/salariu mediu din capitale vestice vs metru pătrat/salariu mediu din București.

      Mi se pare un argument destul de grea de contrazis.

      Evident ca se pot întâmpla multe având in vedere ce deficit bugetar avem, faptul ca ITul scârțâie si asa mai departe.

      Comentariu apreciat.465
    • 2. missing the point.

    • 2. Iei apartament pe credit, împrumuți de la toate neamurile bani pentru avans și notar și brusc îți dai seamă că mai bine luai unul în care nu trebuia să faci zilnic înmormântarea gandacilor din mobila străbunicul vânzătorului.
      Îs niște jene de apartamente, măcar decența să le golească să o aibă.
      Bine, nici cumpărătorii nu îs mai breji. Iei apartament cu credit pe 30 ani, ai zero economii și iei chestia de mai sus. Că doar cât poate să coste o renovare, 2-3000 euro?

      Comentariu apreciat.4621
    • @Madd, 2-3000 euro o renovare? Poate mai degraba 20k euro pentru ceva de nivel mediu.

      Comentariu apreciat.6219
    • @Nicu, de obicei ăia care nu au bani și le-a pus Mnezo mâna în cap cu o moștenire de pe care pot scoate cașcavalul vor trage cât mai mult în sus de preț, n-o să meargă abordări de tipul „banii jos ches acu mergem la notar!”.

      227
    • @Nicu – la toate apartamentele pe care le-am vazut mostenitorii s-au certat si au tinut de pret. Evident petarde neintretinute, pb ca au avut o relatie minunata cu parintii sau au fost aia incapatanati gen „nu faci nimic pana nu mor eu” ceea ce s-a si intamplat.

      Nu mai zic de cei care sunt plecati, nu ii intereseaza nici o negociere, au planurile lor si o suma mai mica i-ar incurca. La ce impozite sunt nu ii intereseaza prea tare daca stau inca 20 de ani asa.

      Amuzanta discutia asta cu cash maine – daca ai cumparat in ultimii 10 ani ai stii ca nu vezi banii deloc, transferul se face in fata notarului, pana nu vede confirmarea platii nu semneaza nimeni contractul. Mai erau mosuleti care vroiau sa vada sacosa de bani dar nu se mai intampla asta cam de 15 ani.

      Pare oferta minunata dar daca pui inca un 15-20.000 pentru renovare (nu mai zic de nervi si timp in care nici nu prea ai chef sa stai pe acolo deci platesti rate si chirie in acelasi timp), deja nu mai pare asa.

      Comentariu apreciat.525
    • Guys, cash inseamna NU credit. Adica banu’ jos, fara stat dupa evaluatori si milogeli. Nu e in sensul ca vii cu o traista cu banconte.
      La faza cu debarasatul, problema in orasele mari si mai ales in B e cam asa: la ghena nu mai poti sa arunci, in spatele blocului nu mai poti sa lasi, garage sale nu face mai nimeni – poate doar daca au ceva cat de cat ok prin casa adica nu zdrente si mobila de 2 lei, anticariatele nu prea mai iau carti/fac nazuri, cu mobila e jale, iar sa platesti „niste baieti cu debarasari” sa le care te costa de te rupe (in jur de 6-8 mii de lei daca tu nu pui mana pe nimic) ca-s ticsite cu troace apartamentele astea.
      Asadar morala e ca daca ai vostri au acareturi demne de groap de gunoi prin casa, ar fi momentul sa le dati la gunoi, pe rand, cate putine, ca sa nu fie cu drama mai tarziu, ca eu nu vad sa mai fie ca pe vremuri cu gunoaiele, dar nici ca-n vest prea curand. Iar daca aveti casa curata si nu ca la hoarderi puteti tine mai bine de pret ;)

      Comentariu apreciat.372
    • Dan, o vreme am facut chestia asta, culmea cu banii primiti dintr-o mostenire. Si am cumparat si pe de piata si de la executari silite doar apartamente daramate. Daca nu au gaze au incalzire centralizata, stai nu stai iarna vine 2-3-500 lei si in 6 luni imediat se aduna. Si apoi le aratam acte de la licitatii unde asociatii de locatari ii executasera pentru datorii de 10-12-15.000 si executorul isi oprea o caruta de bani practic proprietarul ar mai fi primit jumate din cat ar face pe piata. Asa ca functiona de fiecare data, daca ar fi vandut unuia cu credit bancar dura o luna doua si risca si sa-i spuna ala ca nu i s-a aprobat dosarul/suma / plafonul etc. Eu il scapam de o problema.

      Indecis. Tu ce zici?1318
    • Ia sa mai iau minusuri.

      Eu am renovat un ap de 3 camere. Bucataria si baia cu mester – 6500 de euro cu tot. 2020. Al doilea cel mai ieftin am cam ales.

      Restu de 3 camere si balcon – 4500 de euro – scos parchet, turnat sapa, pus parchet, dat cu amorsa si zugravit + mobila. Aici totu am facut eu cu sotia. Inclusiv montat mobila. 2021

      11000 de euro sa facem un ap de 3 camere sa fie curat si nou. 2020-2021

      Acu mi-am luat la cheie. Finisajele putin mai ok decat cele facute de mine.

      Indecis. Tu ce zici?1813
    • @weeeq: 11 000 de euro si ati si muncit de v-au sarit capacele

      60
    • 4500 ca baia si bucataria s-a facut cu mester fara sa imi bat capy

      Si dupa ramaneam fara bani sa termin daca continuam cu mesteri.

      Aia e, eram sarac.

      Acu iau la cheie, si am designer. Eu nu pun mana la nimic. Doar zic cum vreau si ce vreau. Dar acum am bani.

      De cand sunt cititor zoso.ro o duc foarte bine.

      82
    • Confirm și nu prea.
      Sunt oameni cu apartamente in blocuri ultra centrale in București (piata Unirii, tribunal) și le închiriază străinilor care pun mare accent pe priveliște cu sume frumusele.
      Străinii pleacă după 1-2 din lipsa de apa calda, problema care persista de peste 10 ani de zile și care se poate rezolva cu un boiler….dar ei vor că statul să rezolve, chiar daca una doua luni de chirie pierdute= boiler.

      01
  4. Aleg să sa stea la porumb, fara trotuare , parc, sau locuri de parcare, pentru a face apoi parte din grupuri de inițiativă civică care sa posteze pe social media..
    Ce ai vrea, să dea in judecată primarii sau ‘dezvoltatori’ ? Hai domle’, nici chiar așa, avem și noi o viață, treabă, deadline uri la joburi, uite e și o promoție la bilete de avion, vine și black Friday…

    Indecis. Tu ce zici?2727
    • Vali are niste puncte foarte valide pe care toti care au cumparat sigur le-au luat in consideraresi au pus in balanta ce si cum si aia a fost.

      Cazul meu, Pantelimonezia zona buna spre Cernica, in teorie in arcul centurii, 3km pana le primu metrou, bloc 3 etaje, 90mp 3 camere, 2 balcoane, dormitoare pe est, living si bucatarie pe vest, geamuri mari pana jos, izolatie/centrala nu mia vorbesc de beneficii care nu le simti lipsa decat cand nu le mai ai.

      Povestea a fost asa, cautam de 1 an sa cumapr ceva in Dristor, parc, verde, totu frumos, nu gaseam decat basini caxaturi apartamente din 60, la unu am vazut ulei din ala in bucatarie si baie dat de Dej cand a facut blocu. Da zona buna dar… bagi 30k in renovari nu ai ce ai mai sus ca nu exista geamuri mari in blocuri vechi, izolate pe exterior poate, view? ce e ala, vezi blocu din fata, plin de comunisti batrani care nu fac nimic, stiu ca am stat acolo 10 ani cautand tot in zona.

      Calculele au fost asa cand am gasit ap din pantelimonezia, ok ne marim transportu cu 15-20 de min dar am liniste verdeata, ap cu 30% mai mare nou si a venit si cu toata mobila la pachet de la mobexpert. cu problemele lui evident de trafic, de dus copilu la scoala de compartimentare care putea fi mai buna, da vine ccu avantaje nete, bloc nou/mic/izolat/centrala/geamuri mari/liniste, la…. 60% din pretu la care as fi iesit daca luam cu aceiasi bani o cazaturi in dristor si mai bagam 20-30k in ea..

      asta a fost tot. Vreau sa stau mai in oras? Da. AS da linistea de aici pe nebunia de acolo? no f way.

      Indecis. Tu ce zici?4223
    • Eu stateam la 10 minute de mers pe jos de statia de autobuz. Tortuar am printr-o strada privata ce e deschisa doar intre 8-22. Si inainte de 8 trebe sa merg pe drum fara trotuar.

      Am strans semnaturi, am facut cerere si acum busu vine pana la residence. A durat 1,5 luni.

      E adevarat, ca am o intrare mai rapida la regia de transport la cine trebuie sa ma bage in seama.

      719
    • nu-i asa ca tariceanu e un nasol?

      31
    • @Octtavyan: 15-20 minute in plus fata de Dristor? Iarta-ma, dar cand sunt scolile deschise, faci 15-20 minute pana la giratoirul de la Lidl

      41
    • De ce am primit minus? E suparata lumea ca am rezolvat sa am bus si sa nu folosesc masina?

      Ce de invidie aici.

      45
  5. Iancu Guda acum promoveaza ceva cursuri cu baiatul acela care a facut 1 m de autostrada si era el mare salvator al poporului. Niciodata nu mi-a placut Guda, acum mi se pare si mai gretos.

    Comentariu apreciat.1015
  6. E vorba de București și Cluj. Restul țării nu contează. Nu compari cu toată Portugalia să dea bine.

    Căzături și boarfe sunt și la Paris. O chichineață de mansardă mizeră costă 500k
    Bucureștiul se va scumpi la locuințe, evident. Nu am interese imobiliare

    Comentariu apreciat.797
    • TL, tr. Nu e doar București, peste tot e la fel.

      Baia Mare. Avem apartamente ca în poza de mai sus cu grămada. De vânzare. Zone așa și așa. Prețuri: de la 80k în sus.

      Salarii: o să fiu decenta și o sa zic 4000 în medie. 8000 de-o familie.
      Rata te duce la 2000 lei, facturile 1000. Ai rămas cu 5000. 2000 ii dai pe mâncare, 1000 cheltui cu copilul dacă ai. Rămân 2000 din care asiguri haine, medic, motorina, reparații. Și de restul renovezi.
      Da, știu. Mâine ne mutam toți în Cluj și București și avem bani gârlă.

      Comentariu apreciat.724
    • Dar de unde stii ca nu se va ieftini Parisul?

      153
    • Pentru ca acolo cumpara rusii si chinezii.

      222
    • În Germania,landul Bavaria-zonă rurală, la prețul apartamentelor(3000-5000euro/m.p.) se mai adaugă o taxă ( house money),undeva la 200- 400 euro/lună. La noi, la bloc, salariile administratorului+ curățenia+ apa de ploaie😉 + etc. sunt mult mai mici.

      43
  7. Cum se poate compara pretul dintr-un oras din Romania cu ceva similar in alte tari.
    1. MP e cam pe la Salariul mediu din orasul respectiv.
    2. Apoi scazi sau cresti pretul cu cativa factori:
    – pot locuitorii sa intretina blocul? (au vecinii cateva mii de eur daca se strica acoperisul?)
    – este trotuar?
    – este spatiu intre bloc si blocul de vis a vis?
    – este bariera verde intre locuinta si strada?
    – este asfalt?
    – este loc de parcare?
    – este transport in comun?
    – gradinite, scoli primare, licee, facultati in zona?
    – magazine, spitale, dispensare?
    – spatii publice, piete unde se intalnesc vecinii in cartier ?
    – exista parcuri mari, spatii verzi?
    – exista teatre, cinema, opera, spatii unde se poate face sport (patinaj, inot, basket, etc) ?
    Fiecare adauga sau scade din pret. Daca nu ai nimic din astea locuinta e intr-o zona unde ar trebui sa fie pretul mult mai mic.

    Comentariu apreciat.479
    • Dat exista astea undeva in Romania toate intr-un cartier? :))

      159
    • @Jesus poate de asta sunt preturile mai mici in Romania. Dar da, exista si in Romania zone cu multe optiuni bifate din lista asta. Si in Bucuresti zonele unde exista toate astea au preturi similare sau chiar mai mari decat in alte capitale din Europa.

      242
    • le bifez pe toate cu exceptia universatii si operei in 15 minute de mers pe jos. in bucuresti.

      144
    • pentru aia cu manute rosii, nu ziceam ca oriunde in bucuresti, ci acolo unde stau eu in bucuresti.

      stiu, trebuie sa vand un tractor.

      92
  8. O sa incerc eu niste raspunsuri. Tu spui ca toti cei care vorbesc de imobiliare au un interes direct sau indirect. Logic vorbind, nu oamenii care activeaza efectiv intr-un domeniu (deci au interese in acel domeniu) sunt specialisti in acel domeniu si ar trebui sa vorbeasca despre acel domeniu? Cine sa isi dea cu parerea despre imobiliare? Cineva care n-are nici o legatura? Ce valoare poate avea parerea cuiva despre rachete spatiale, daca el se ocupa cu fabricatul de pantofi?
    Apoi legat de valoarea imobiliarelor corelata la veniturile romanilor. Mai stii si alte produse de pe piata care sa se coreleze cu veniturile romanilor? Ca eu nu mai stiu. Cumparam aici masinile mai ieftine doar pentru ca avem salarii mici? Cumparam mancarea mai ieftina pentru ca avem salarii mai mici, sau bezina sau orice altceva? Nu. Deci nu sta nimeni sa ne dea noua mai ieftin pentru ca suntem mai saraci.
    Imobiliarele sunt singurele care ies din logica asta si cumva inca sunt mult mai ieftine in romania decat in alte tari civilizate. Si motivul, dupa mintea mea, este in primul rand ca sunt inca multe zone unde se poate construi si terenurile sunt ieftine pentru ca sunt multe. Deci exista o oferta mare si nu e disproportionata vis a vis de cerere. Inca mai sunt in fondul locativ blocurile alea comuniste ponosite primite gratis de cei care munceau sau primite la preturi de nimic.
    Ce va duce la o crestere accentuata a imobiliarelor in romania: 1) cand se vor epuiza terenurile libere si pentru a contrui ceva nou va trebui demolat ceva vechi (asta se intampla deja in practic orice oras mare dintr-o tara occidentala). 2) cand blocurile comuniste vor ajunge la capatul vietii si in locul lor va trebui construit ceva nou.
    Sigur ca noi nu vom mai prinde probabil aceste schimbari, pentru ca oricum sunem in urma cu 50 de ani fata de ce se intampla in tarile occidentale (si in bine si in rau).

    Indecis. Tu ce zici?3753
    • „Imobiliarele sunt singurele care ies din logica asta si cumva inca sunt mult mai ieftine in romania decat in alte tari civilizate.”
      Decat in „ALTE” tari civilizate?
      Romania e tara civilizata?
      In Marseille (al doilea oras din Franta), in Montpellier (locul 6-7 din Franta), pretul pe mp este de 4000-5000euro. Vorbim aici de blocuri noi de locuinte, aflate in zone semicentrale, cu infrastructura, educatie, sanatate etc. In blocurile vechi de locuinte pretul e de 2000-3000euro.
      https://www.leboncoin.fr/ad/ventes_immobilieres/2834966423

      82
  9. Tot ce stiu e ca e mai ieftin sa imi iau un 4 camere intr-un sat de langa un oras mare in Spania, si am o calitate a vietii infinit mai ridicata din toate punctele de vedere prin comparatie cu ce apartament de 4 camere as putea sa iau aici si ce calitate a vietii as avea aici, cu tot cu 4 camere.

    Indecis. Tu ce zici?5330
    • Depinde si unde lucrezi. Daca esti in B alegi apartamentul…
      Si eu vreau o casa in periferii dar poate la pensie!Daca o sa mai pot (financiar si fizic).

      253
    • Apreciez ca ai spus „intr-un sat de langa un oras mare”. Problema este ca daca lucrezi in Romania si ai toate punctele interes aici, iti este cam greu sa faci naveta din Spania.

      Comentariu apreciat.555
    • Sună bine să te muți în Spania cu banii pe un apartament în România dacă ai bulan să-ți găsești repede un loc de muncă plătit în domeniul pe care ești specializat sau în care ai experiență. Dacă nu vorbești spaniolă și nu ai calificări sau experiență șansele să ai „o calitate a vieții infinit mai ridicată din toate punctele de vedere” tinde spre 0 barat.

      Retorica asta e folosită și pe Reddit unde toată lumea urlă că „vai, cum să dai 150k EUR pe 3 camere în Cluj când poți lua o casă în Suedia cu aceiași bani?!” – ok, mută-te în Suedia, dar cum rezolvi repede și eficient și cu succes tot procesul? Că nu toți lucrăm în IT și nu toți știm engleza (la nivel profesional, nu „helău hauduiudu yes no netflix starbacs”), darămite suedeza, ca să poți fi acceptat în niște cercuri sociale; și până la urmă, chiar dacă am bifa condițiile de limbă și experiență de muncă, nu e garantat că poți găsi un job care să-ți permită traiul acolo. Sigur, 4 românași într-un apartament în Goteborg s-ar descurca în condiții poate un pic peste pragul sărăciei, dar „calitatea ridicată a vieții” eu n-o văd, în contextul ăsta.

      Practic, de ce dau oamenii banii ăia mulți pe cotețe în București sau Cluj? Pentru că e singura alternativă la satul lor sau orașul lor mic. Mulți nu-s neapărat specializați în ceva, au făcut o facultate de gura părinților și mulți nu știu o limbă străină la un nivel mai ridicat decât „hauduiudu pliz tenchiu” și ce mai folosesc în jocuri online; mai mult, și cel mai important, au povara familiei în spate. Au ales să aibă copil, să-și facă o viață, ceea ce e normal, doar că acuma trebuie să joace. Singur mai pleci, te descurci, te învârți; când ai soț/soție și copil/copii, e mai greu aproape spre imposibil. Părerea mea.

      Comentariu apreciat.11012
    • Foarte bine punctat @bronson! Vezi des comparatia asta „decat apartament nou sau casa in oras in Romania mai bine imi iau ceva la tara in Spania”

      223
    • Pai 4 camere in bucurestii noi, jiului etc sare si de 300k euro, incredibil, o zona vai de mama ei, unde te ia capu cand te uiti in jur. De aceeasi suma iei in Barcelona,unde si zona cea mai periferica arata mai bine decat orice zona considerata centrala din bucuresti, in orasele de langa cum ar bragadiru,militari rezidenț iei si cu 150k apartamente de 90mp, ai totul langa,scoli,spitale,parcuri etc. Romania e pe foame si japca din orice punct de vedere, toti care vand, dezvoltatori sunt revoltati, ca cum ce daca in Amsterdam e 1 milion un apartament, asa ar trebui sa coste si in București ca e tot capitala

      21
  10. Dar capitala noastra se compara cu alte capitale ? Infrastructura, curatenie, scoli spitale, parcuri, etc ?

    Comentariu apreciat.357
  11. 1. Si eu zic ca vor creste, pentru ca de ce ar scadea? Cerere mai mare decat oferta. Si nu am interese imob.
    2. Apartamentul arata jalnic pentru ca e locuit de niste porci, dar pare sa fie in oras. Astea nu au cum sa se ieftineasca. E doar o chestiune de timp pana cand cresc copii si nu o sa mai vrea la porumb.
    3. Pentru ca sunt idioti.
    4. O sotie multumita poate fi comoara la casa omului. N-ai ce sa faci, linistea unui barbat e priceless, nu chiar totul e cuantificabil in cascaval.
    5. Bursa e de o mie de ori preferabila altor medii de investitie. Evident ca nu exista incredere oarba, dar are niste mecanisme de control, alertare, lichiditate, informare mult peste alte zone.

    Comentariu apreciat.4817
  12. Eu nu am interese în imobiliare. Nu vând, ci doar cumpăr.
    Am cumpărat anul trecut un studio intr-o capitala europeana (din Vest). Am dat de 3 ori mai mult decât am dat în București, pe criterii similare.
    Și încă ceva: neamurile care vin din când în când în vizita în România, în unanimitate au același mesaj „bai cât de mult s-a ridicat și schimbat Romania”. Poate noi nu vedem schimbările astea asa mult, insa ele exista. Poate nu se schimba în ritmul dorit de noi, dar pentru cineva din afara, ele se vad.

    Comentariu apreciat.8019
    • Asa se vede pentru ca forma se schimba, doar ca ei au uitat fondul si vad prin ochi de turist. Daca ar mai reveni sa stea 3-4 ani in Romania, le-ar trece.

      Comentariu apreciat.6319
    • @JeanValjean nici macar nu e nevoie de ani, e suficient un sejur mai lung si isi reamintesc de ce au plecat. Cam cum faceam eu cand dadeam din an in pasti pe acasa:
      uite ca au terminat biserica aia unde nu mai facusera niciun progres cu anii, uite s-au mai deschis cateva magazine gen profi/mega/doi pasi, uite au renovat X si Y. Apoi te uitai la salarii, tot mizere.

      Indecis. Tu ce zici?3315
    • Jeane, si noi cand vizitam un oras din vest suferim de aceeasi miopie a turistului. Dar Romania chiar s-a ridicat, fabub efort si aminteste-ti cum aratau acum 20 de ani orasele, majoritatea satelor, drumurile, cat erau salariile, unde isi faceau romanii concediile, cum era raportul cerere-oferta locuri de munca, cata lume iesea la restaurant si ce restaurante erau, cate firme erau atunci si ce ne vel ee modernizare aveau. Etc etc…

      Comentariu apreciat.414
    • Exact ce zice CP. Nici nu mai are rost sa vorbesti cu aia care nu au proprietati in vest. Nu conteaza ce argumente le aduci, stiu eu mai bine cum iti iei vila cu piscina in vreun vaslui al spaniei, cu 120k. Culmea e ca aia care stiu ei bine ca bucurestiul e scump, nu au casa nici in bucuresti nici in vest, unde-i mai ieftin.

      154
    • Romania s-a mai ridicat pe ici pe colo, dar oamenii tot jos, jos de tot au ramas si mizeria morala s-a accentuat. Si sistemul la fel de mizerabil pt ca el e facut si operat de aceiasi oameni.
      Asta e si motivul pt care traiul in Vest bate la cwr de departe traiul in RO.
      N-are aproape nicio treaba cu banii. Civilizatia, educatia si domnia legii sunt masura unei natii nu banii.
      Ca dovada, nicio suma de bani din lume nu poate cumpara un trai de calitate in RO, pe cand afara ai acces la el, natural, indiferent cati bani ai. Pot sa am de-a face cu oameni simpli, civilizati, cu curatenie publica, cu amabilitate, calm, zambet, dorinta de a se ajuta unii pe altii, drumuri bune, politie care apara si ajuta, justitie, bun simt, respect, etc, etc. Pe astea le ai aici si cu 1000€ in cont si cu 10M€. In RO nu se pune problema sa le obtii nici miliardar daca esti. Amaratii nostri de miliardari se vad nevoiti sa se chinuie zburand saptamanal la St Moritz, Davos sau Monaco ca sa poata in sfarsit respira putin aer curat, civilizatie si normalitate (de caviar, dar in esenta tot normalitate e 😁).
      Sigur, nicaieri nu e totul alb sau totul negru dar un alb murdar e de preferat gri-cenusiului.

      Indecis. Tu ce zici?3014
    • @JeanValjean – confirm 100%, din proprie experiență, nu din auzite. Plecat din România de 20+ de ani, am tot venit în vizită și am văzut cum s-a schimbat gradual în bine. Asta până am venit să trăiesc aici 2-3 ani, din păcate fix cu câteva luni înainte să înceapă pandemia, și confirm că este exact cum zici: e de formă, nu de fond.

      E drept că sunt anumite chestii care chiar merg infinit mai bine față de trecut (gen pașapoartele, permisele de conducere, etc.) – nu mi-a venit să cred ca mi-am schimbat pașaportul în 10 minute, eu încă îmi amintesc cum se stătea cu zilele la coadă în anii 90, și câte o zi cel puțin încă la începutul anilor 2000 – dar per total chestia cu gardul și leopardul e mai valabilă ca niciodată.

      Indecis. Tu ce zici?2210
    • Doar ca România nu se îmbunătățește în timp ce alții stau pe loc. Nu as renunța la infrastructura și calitatea locuințelor nordice ca să vin sa trăiesc în aglomerația și jegul din blocurile din România nici sa ma plătești pentru asta. Hai sa încetam cu aberațiile astea patriotarde. Faptul ca și cumpărat un studio scump într-o clădire veche într-un oraș în care e bătaie pe imobiliare pt ca nu se construiește nimic nu înseamnă că valoarea locuințelor din România ar trebui sa crească.

      Nu se ingramadeste nimeni din țări bogate sa emigreze în România. Astfel l, România ca continuă să fie ieftina în ceea ce privește spațiul locativ. București, Cluj etc nu reflecta situația din restul țării, etc care este moarta dpdv economic, infrastructura, servicii.

      Indecis. Tu ce zici?2214
    • Asta cu Romania ca s-a schimbat e o utopie. Acum 20 de ani aveam telefon cu butoane, acum am smartphone

      62
  13. 2- Nu sunt toti niste jegosi dar sunt foarte multi, prea multi. Intr-o casa locuita in care intru, daca ma uit cum arata baia si plita pe care se gateste imi fac rapid o parere despre cei ce locuiesc acolo.

    Indecis. Tu ce zici?724
    • Eh, la noi oamenii nici nu prea au fineturi d-astea gen sa faca un pic curat si ordine (gen cleaning hacks, nu mai mult de 15 min) cand vine cineva (cat de cat anuntat) si sa nu primeasca musafirii stand in pijamaua cea mai ordinara. Ma rog daca intri prin case in calitate de personal ambulanta/politie aia e, atunci chiar vezi cum e treaba, dar totusi destui nu fac un minim efort nici la vizite anuntate cu saptamani inainte

      40
  14. „Imobiliarele din Romania nu pot decat sa creasca” afirmatia se bazeaza pe faptul ca ar fi un procent mic de oameni care ar acapara piata si s-ar ajunge la o situatie la scara mai mica dar similara New York de exemplu, in care tin toti ampulea la pret pentru ca isi permit si e cerere iar daca a rasuflat un nr semnificativ gata s-a dezumflat toata piata.
    Argumentul sta in picioare cat timp mai e inca popor care migreaza catre cele 5-6 orase universitare si periferia lor.
    Bonus se mai intorc din romanii slab-calificati acasa care cumpara prin viitoarele ghetouri pt ca atat isi permit si care fie fac uber/bolt, fie mici afaceri sau constructii.
    Mai departe ei merg pe ideea ca importam saracii altor tari (vezi inflatia de asiatici din ultimii 3 ani) care se vor stabili aici cum au facut est-europenii in vestul Europei. Aici cred eu ca respectivii se insala, pt ca asiaticii vin, fac bani ca lumea fata de ce e pe la ei si apoi pleaca de unde au venit.
    Plus faptul ca inca nu te intreaba nimeni de sanatate din ce venituri iti permiti tu sa iei cash apartamente pe banda rulanta. Ma refer aici la bugetari, am auzit de situatia ironica in care cineva a vandut si bugetarii (nu medici) care veneau cu cash full, iar ITistii veneau cu credit.

    Comentariu apreciat.316
    • Pai bugetarii nu beau cafeaua la Starbucks si nu servesc brunchuri cu oua posate si avocado cu seminte de chia… de-aia au… :))

      92
  15. Socul vietii mele este piata imobiliara din Fagaras. Nu aia din Cluj sau Bucuresti, ca pot sa inteleg. Cand m-am luat cu sotzya in 2009 si am fost la socri prima data era un apartament de 3 camere 11000-12000 de euro, garsoniera 5-6000. Anul asta i-a luat lu’ fratioru la sotzye un apartament cu 3 camere la 55000…. noua ne-a dat la m… ca ne descurcam si suntem doi. E ceva mediocru ca si valoare de piata in Fagaras, sunt si cu 45000 si cu 70000 acum. Daca imi zicea cineva in 2009 ca o sa creasca de 5 ori valoarea … now that is a market

    Indecis. Tu ce zici?3411
    • ne luăm și noi un mail valid?

    • 1. La Făgăraș prețurile au crescut doar spre 3x, nu 5x. Ap. cu 3 camere care erau 12k în 2009 nu se vând nici acum peste 35k. Că le vezi puse pe net e altceva.

      2. La baza de la militară de la Cincu sunt raportați în presă un număr de soldați. Știu din surse sigure că numărul real e muuuult mai mare. Tu crezi că șmecherii cu epoleții încărcați stau la barăci cu soldații? Nu, stau la hotel Bulevard sau prin apartamente prin centrul Făgărașului. D-aia sunt niște prețuri în restaurante de rămâi mut.

      3. Ai două aeroporturi decente la 1 oră distanță.

      4. Deja au început lucrările la tronsonul de autostradă Făgăraș – Sibiu.

      Făgărașul are ghinionul și norocul de a fi între două orașe mari. Făgăraș și Victoria sunt foarte, foarte șmechere. Lumea nu e ce trebuie, din cauză că vârfurile au emigrat.

      195
    • FLO,
      Esti primul care spui explicit ca diferenta intre pretul pus pe net si pretul tranzactiei e imens.
      Fagarasul nu imi place,in schimb Victoria e foarte ok.In 2013 o cunostinta a vrut sa vinda o garsoniera in Victoria cu 2500 sau 3000 sa dea avansul la o masina.I-am spus ca nu e sanatoasa mintal.In final i-am spus ca ii dau eu banii pe ea.(ajung in Victoria o data la 2-3 ani)Asa am convins-o sa nu vinda.Acum sta o prietena a ei ingarsoniera si incaseaza 1000 de euro pe an.Valoarea cred ca a sarit de 10000.

      143
    • whait is a sotzye ?

      Comentariu apreciat.433
    • S-o tie Dumnezeu, ca are tot timpul dreptate si eu liniste!

      70
  16. Am sa raspund la doua dintre puncte, strict dpdv subiectiv si e OK daca nu suntem de acord:
    2 – din ce vad de la oamenii din jurul meu, si aici incerc sa includ un grup cat mai mare, nu e vorba doar de familie si prieteni, multi vor sa se laude cu concedii, cu masini cat mai scumpe (scumpe si la achizitie si la intretinere) si in general cheltuie prost. Daca nu-si permit mobila pe comanda de la cel mai bun atelier din oras, nu cumpara pentru ca „nu merita”, iar IKEA le cam pute ca au mobila mai slaba ca dulapul bunicii
    3 – eu mi-am cumparat casa la porumb. Cand am luat-o eu, era 32.000 euro, astazi valoreaza lejer peste 110-120k (casa noua in 2014, P+M supraf utila 145mp, teren 1000 mp, etc). Am stiut ce inseamna asta cu bune si cu rele, dar de cand m-am mutat am primit infrastructura de la primarie si furnizori: asfalt, lumina publica LED deja de vreo 8 ani, apa curenta, canalizarea bagata acum vreo 4 ani, trotuare acum 3 ani, acum se investeste masiv in piste de biciclete, am internet gigabit prin fibra, loc de joaca+alimentara+statie autobuz+tren la 5-10 min de mers pe jos, iar la 5 min de mers cu bicicleta am cel putin 5 magazine alimentare, avem farmacie. Duc copilul la scoala in fiecare dimineata in oras – plecam la 7:05 si la 7:35 copilul intra pe poarta scolii (imi aduc aminte ca FIX asa plecam si eu cand mergeam la liceu cu tramvaiul – 7:05 luam din statie, 7:35 intram in scoala), iar apoi ma duc la birou unde ajung cel tarziu la 8. E o alegere a unui mod de viata pe care nu esti obligat sa il intelegi, suntem diferiti si e bine sa fie asa. Dpdmv sunt asumat, am stiut in tot ce m-am bagat de la inceput si accept ca unele chestii se dezvolta pe parcurs (vezi utilitatile de care am discutat).

    Indecis. Tu ce zici?3132
    • Arthur,
      Casa noua de 145 m2 in 2014 32000 de euro?Imposibil.

      Comentariu apreciat.302
    • @ caposu: cand spui asta compari cu ce??? Dar ai dreptate, de fapt a fost 32.500, proprietarul a cerut 35k, eu am oferit 30 si ne-am inteles la mijloc. Pt perspectiva, casa era in rosu la exterior si gri la interior, singura utilitate trasa fiind curentul. Le-am facut pe rand, pe cum am putut, astazi e casa 100% locuibila.

      Indecis. Tu ce zici?1033
    • Arthur,ai mintit prin omisiune.
      Eu(si presupun ca si ceilalti care au citit mesajul) am inteles ca ai luat o casa la gata cu 35000.
      De fapt ai luat o casa in constructie si fara utilitati cu 35000.Presupun ca in cei 145 de m2 utili ai pus mansarda de 60 de mp in care poti sta in picioare pe 20mp.
      Onest ar fi sa ne spui cit a costat la gata si in cit timp de la cumparare ai avut minim de utilitati.

      Comentariu apreciat.543
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1156
    • Arthur,
      Nu ma oftic ca nu am pentru ce.
      Tu ai scris ca ai luat o casa cu suma x si eu am spus ca e imposibil.Si din ce raspunzi inteleg ca nu ma insel.
      Tu continui cu whataboutismele.
      Eu te-am intrebat cit de locuibila e mansarda,tu raspunzi la altceva.
      Te-am intrebat cit te-a costat sa fie locuibila,raspunzi altceva.
      Si ca sa inchei discutia.nu am spus nimic despre optiunea ta,am spus doar ca pretul pe care l-ai spus e ireal.

      Comentariu apreciat.555
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 648
    • Concret, Arthur a luat o casa la porumb cu o suma si probabil a mai bagat inca atat in ea.
      Si a asteptat vreo 6 ani ca sa aiba trotuare si alte chestii de oras.

      100
  17. De ce aleg porumbul ?
    1) Investitie initiala minimala. Iti trebuie un avans pentru credit si mai cateva mii de euro de mobila. Mobila poti sa o iei si in timp daca nu ai bani. La bloc in centru multe apartamente sunt intr-o degradare nasoala si trebuie uneori sa bagi zeci de mii ca sa le aduci la zi.
    2) Vrei sa fii intre tineri si nu babalaci ce iti urmaresc si comenteaza la orice.
    3) Ai parcare in porumb.
    Binenteles ca exista multe nasolii cand stai in porumb mai ales cand ai copii. Daca nu ai copii nu e chiar asa nasol.

    Indecis. Tu ce zici?2610
    • Prefer la bloc vecina din perete care e chiar surdo-muta, vecina de sub mine care e plecata 5luni de vara in Italia si veicnul de sus plecat in Germania in detrimentul maneliștilor de peste gard la țară care imi pun ultimul hit a lui Guță.
      Vinzi si te muti in oraș cand iti dai seama cate ore faci pe drum ca sofer pentru copil sau copii?

      Comentariu apreciat.261
  18. 1. Imobiliarele constituie o valoare doar daca au (macar) o perspectiva de crestere. (Ex. Pozitie, proximitate fata de ceva samd)
    Nu constituie o valoare toate rezidentialele aglomerate unul im celalalt. Vor deveni ghetouri din perspectiva oamenilor ce le vor folosi (din nevoie). Se poate observa teoria de mai sus pe orice piata mai avansata ca a noastra.

    2. Faptul ca proprietarul ce ofera la vanzare imobilul e sarac nu constituie niciun impediment. Este absurd sa te gandesti ca nu are valoare pt. ca el e ignorant sau sarac. Daca imobilul are potential si pret bun, as zice ca e un avantaj situatia descrisa.

    3. Indicatorul salariu vs pret mp este clar corect intrucat la sfarsitul zilei trebuie sa ai un hogeac in proprietate sau in chirie ca somnul e necesar.

    4. Chiria urmeaza pretul imobilului. In sus sau in jos.

    In Romania vor creste la pret imobilele din centru si vor scadea cele de la porumb. Cele care sunt cu bulina sunt fara (aproape) nicio valoare.

    Am o experienta vasta, garantat mai mare ca a 99% din cititori si niciun interes ca nu vand nimic.

    Indecis. Tu ce zici?273
    • Daca imi permiti doua obs:
      1. Nu, imobilele nu constituie valoare pt ca ele cresc ca pret. Ele pot sa creasca sau nu. Pot sa creasca sub sau peste inflatie, sunt multi factori in joc incepand cu pretul de achizitie vs pretul zonei la acel moment si terminand cu ce planuri de dezv zonala sunt in jur sau cum da Ciolacu de gard cu economia tarii. Mai este si capacitatea vanzatorului de a astepta si actiona pe varf de piata.
      Cu exceptia situatiei in care ai cumparat la plan un numar mare de proprietati cash de la un dezvoltator cu un discount de 20% pe care il transformi in profit prin vanzare intr-un orizont de 18-24 luni, valoarea unui imobil e data de potentialul de inchiriere si de valoarea chiriei pe care o poti obtine. Cam ca la actiunile care dau dividende pe termen lung, pretul lor conteaza mai putin cat capacitatea de a livra an de an dividende din care castigi semnificativ in timp. Daca scoti pretul de achizitie al imobilului din chirie in 15-18-20 ani si apoi vinzi apt la valoarea la care l-ai luat cu 18 ani in urma (corectata fie si minimal cu o parte din inflatia din perioada) o fi rau?

      4. Chiria nu urmeaza neaparat pretul imobilului ci nivelul de chirie al zonei pt un imobil din clasa imobilului tau putand insa varia semnificativ intr-un caz sau altul cu factori care nu au legatura cu pretul de achizitie.
      De exemplu, apt de 150000€ se inchiriaza cu 650€ intr-o zona semicentrala. Casa de 350000€ se inchiriaza cu 2250€ intr-o zona linistita, verde, bine cotata, inafara orasului. Garsoniera mare, moderna, 80,000€ in zona ultracentrala se inchiriaza cu 550€.
      Iarasi, daca ai cumparat prea scump pentru pretul zonei si inchiriezi, vei primi cam aceeasi chirie cu altcineva care a cumparat un apt similar in acelasi rezidential dar a cumparat cu 20% mai ieftin ca tine pt ca a cumparat la alt moment, in alte conditii.

      Sunt f multi factori in joc care determina nivelul chiriei sau al evolutiei in timp a pretului unui imobil, pretul de achizitie negarantand nici aprecierea in timp a valorii imobilului, nici nivelul chiriei.
      In vest, sunt limitari asumate contractual de catre proprietari la momentul achizitiei menite sa protejeze valoarea proprietatilor precum si potentialul de inchiriere de anumiti factori care stau in controlul lor.

      74
  19. 4.Analistul ala financiar cu nume de cascaval olandez pare genul care se pileste pe la teambuildinguri si ciupeste de cur contabilele si HR-istele firmei, crezanduse mare barbat, LOL.

    226
  20. Imobiliarele vor creste atata timp cat vor fi oameni dispusi sa plateasca pentru asta. Cand nu mai exista oameni sa faca asta, preturile scad si ai parte de o reasezare. In Romania chestia asta este aproape invizibila pentru ca nimeni nu ofera o statistica fiabila a preturilor, respectiv diferentele intre pretul de listare si pretul de vanzare.
    In lipsa oricarui instrument fiabil de masurare a pietei, au aparut oportunistii care prezinta eternele marote luati acum c-o sa creasca si toate cele. Faptul ca exista acest gen de promovare si uitandu-ma pe diversi indici ai situatiei economice mi se pare ca piata se apropie de o oarecare pauza. Scandalul Nordis nu a facut decat sa puna pe tapet si mai multe probleme pe care piata le are.
    Pe langa asta Romania este tara cu cei mai multi propietari de locuinte din UE. Orice crestere din asta ca Fat-Frumos va aparea numai cand banii vor creste din nou pe toate gardurile sau vor fi destui de multi investitori dornici sa incerce piata imobiliara de la noi. Momentan nu sunt destui de multi bani care sa justifice anumite cresteri deci am dat drumul promovare.
    Legat de punctele 4 si 5 lucrurile sunt destul de simple. Serviciile financiare in Romania sunt la nivelul preistoriei si nimeni nu are vreun interes sa le imbunatateasca. Faptul ca ele sunt la nivelul asta se datoreaza analistilor financiari de tip Guda care spun chestii misto in teorie, dar nimic in practica. Pe langa asta in Europa nu exista o cultura a investitului pe bursa ci a folosirii unui intermediar. Ori asta implica niste costuri aditionale care intr-o piata mica precum a BVB nimeni nu vrea sa se bage.

    199
  21. Ma uit de 3 ani dupa un apartament decent in Timisoara.
    In 2021 erau apartamente noi centrale la 140k euro.
    In 2024 sunt la 200k + TVA.
    Parte din ele sunt vandute.

    Probabil ca acum se testeaza pragul de sus al pretului.
    Vad ca 200k euro e limita la care au scazut vanzarile.
    Am vazut un apartament ce stat 6 luni in 2024 la vanzare la 200k, asta dupa ce a incercat sa il inchirieze in 2021 la 500 sau 600 euro pe luna.
    Presupun ca l-a luat pana in 120k euro in 2018.
    Apartamentul era mobilat la vanzare.

    Posibil sa urmeze o ajustare a pretului, dar in functie de dezvoltator si de conditiile pietei.

    193
    • Posibil sa urmeze o ajustare a pretului

      Probabil asa ai zis si in 2021, eu zic sa mai astepti ca sigur se ajusteaza :)

      Indecis. Tu ce zici?2718
    • Fa si tu un efort si ia un 5 camere, 200mpu la isho, doar 650k + TVA. Dai un ban, dar iei ceva frumos.

      112
    • Un calcul simplist pe datele tale suna asa:
      1. In 2021 gramul de aur s-a invartit in jurul pretul de 50-52. Daca facem o conversie ar veni 2800-2693 grame ar insemna 140k eur.
      2. In 2024 pretul a inceput la 60 eur si acum se duce spre un 78 eur gramul. Daca facem o conversie ar 3333-2564 grame de aur ar insemna acei 200k eur.
      3. In 2018 gramul aur s-a invartit in jurul 32-36 eur. Asta insemna ca 120k ar insemna 3750-3333 grame, ceea ce inseamna ca vorbim de niste locuinte premium in 2018 si care nu prea au tinut pasul cu inflatia, ori pretul real prin 2018 nu a fost 120k eur ci poate 80-90k eur.
      Am cautat sa rotunjesc si sa simplific cat mai mult calculele pentru a prezenta obiectiv situatia.Insa tendinta este oarecum vizibila cu ochiul, mai precis 200k eur acum este echivalentul raportat la aur a ceea ce insemna 140-150k eur in 2021. Discutia daca este un pret realist sau nu este una mai complexa. Daca in 2021 cu 140k iti luai locuinta noua tu fiind primul proprietar in 2024 sa ceri 200k eur pe aceeasi locuinta, fara sa fi facut ceva acolo poate suna un pret umflat. Asa ca cine vrea sa vanda e stramtorat cu banii sigur o pune la 200k insa la 180k o vinde si aia e profit de 40k eur in loc de 60k tot e ceva. Cine cere 200k eur si sa sta pe piata cu lunile nu vrea sa vanda ci doar ii place sa aiba clasa la vanzare.
      @ev21
      Ajustarea se intampla si este cumva sprijinita de calculele mele simpliste de mai sus. Insa daca te uiti la pretul exprimat in eur ca si pret de listare este normal sa ti se para ca preturile se duc in sus. Insa daca te apuci sa iei alti factori o sa realizezi ca piata se va reaseza daca nu a inceput deja. Nu inseamna ca preturile nominal in eur pe site-uri vor scadea ci doar ca cine vrea sa vanda o sa vanda, insa niciodata la pretul dorit de el.

      69
    • @ev21, in 2021 am inchiriat.
      Am continuat sa urmaresc piata pentru a fii un cumparator informat.
      Anul viitor cumpar.

      @unsirb, nimeni nu a vazut cai verzi si sirbi destepti. Era o sansa cu tine, dar nu a fost sa fie.

      @Asdad2005, am zis ca presupun. Nu tin minte toate preturile de la toate imobilele.
      Daca e cum zici tu, implica un profit de peste 100k euro. Nu contest ca poate ai dreptate.
      Pe de alta parte depozitele au crescut cu 70 miliarde de lei din 2021, iar creditele imobiliare cu 7 miliarde de lei din 2021.

      Preturile sunt ajustate la nivelul depozitelor bancare, nu la nivelul salarial.
      Ca sa existe o ajustare severa, de peste 20% in jos, ar trebui sa se intample doua lucruri:
      – sa apara la vanzare foarte multe imobile, deci o crestere semnificativa a ofertei
      – sa scada interesul micilor investitori si sa ramana efectiv cei care cumpara pentru locuire, deci o scadere semnificativa a cererii.

      120
    • „in 2021 am inchiriat.
      Am continuat sa urmaresc piata pentru a fii un cumparator informat.
      Anul viitor cumpar….”

      Eu am auzit gluma asta in alte versiuni:
      De la anul ma las de fumat
      De maine nu mai beau etc..

      In rest uita-te…sa fi informat.

      117
    • @Necris
      Preturile in acest moment sunt ajustate la ceea ce apare pe platformele imobiliare. Nu exista in acest moment o statistica centralizata unde sa fie prezentat clar pretul de listare si pretul cu care a fost vandut imobil. Nu vreau ceva granular, dar ceva pe zone reprezentat o medie a ultimilelor luni. Numai daca s-ar face treaba asta piata ar avea enorm de castigat si am avea o imagine extrem de clara a situatiei.
      Revenind la exemplul tau calculele mele au fost extrem de simpliste si m-am raportat la aur intrucat mi se pare un indicator decent al situatiei economice. Faptul ca preturile convertite in aur sunt tot pe acolo, dar preturile in eur sunt total diferite arata cat se poate de bine cat de naspa e inflatia in ultimii ani.
      Ca si opinie strict personala, daca situatia economica in urmatoarele 12 luni ramane neschimbata cu acelasi cur ron-eur stabil preturile vor mai urca in sus, insa raportate la aur vor fi la fel. Daca imediat dupa alegeri situatia devine incerta povestea actuala va continua, dar sub o forma mai agresiva de promovare si diferente mai mari intre pretul de listare si pretul de vanzare.

      32
  22. Nu mai tin minte unde am auzit asta, dar crescand valoarea imobilelor, dai impresia celor care le detin/cumpara ca au ceva de valoare, desi valoarea lor e umflata cu pompa. Si de aici “suntem bine, uite avem apt asta in care stam valoreaza 100k daca maine vreau sa l vand si sa plec”

    Indecis. Tu ce zici?257
    • louis rossman. l-a mai pomenit vali. de asta si am zis mai sus de New York.

      12
    • Nu inteleg ce spui in cele cateva randuri. „au ceva de valoare, desi valoarea lor e umflata cu pompa” – ori are o valoare ori este umflata cu pompa? Sper ca nu ne cramponam de pretul de lista diferit de cel de vanzare/piata, da?

      Sa spunem ca un nene iese la pensie in Bucuresti si are un apartament care valoreaza pe piata 150 de mii de euro, zici tu ca nu are ceva de valoare in viata, comparativ cu acelasi nene care iese la pensie stand in chirie sau locuind intr-un sat unde casele se vand cu 20 de mii?

      51
    • rossman zice că unii au luat bani de la bănci pentru a cumpăra unităti locative, pe care preferă să le țină goale decât să le închirieze sub prețul X, pentru că dacă ar face asta le-ar scădea valoarea și banca ar cere imediat diferența.

    • Ideea lui Rossman nu are sens si mi se pare ca amesteca niste planuri:
      – evaluarea unui imobil – in SUA exista multi units, blocuri intregi construite pentru a fi inchiriate, poti sa iti cumperi de exemplu un bloc cu 180 de apartamente pe un sg titlu de proprietate. Evaluarea la asa ceva se face matematic, ca la spatiile comerciale, de genul valoarea este de 100 de ori chiria, daca ai chirie de 500 de euro atunci valoarea imobilului este de 50 de mii, daca il inchiriezi cu 400 atunci teoretic valoarea scade la 40, il inchiriezi cu 600 atunci creste la 60 de mii.
      Erorile sunt asa:
      – Bancile folosesc chiria medie in zona, nu poti sa il bagi pe un amarat cu o mie de euro si sa spui ca brusc apartamentul tau si-a dublat valoarea
      – Banca iti da bani pe un contract fix – in US merg incepand cu 10 ani in sus – nu vine in fiecare luna sa iti ia un leu sau sa iti dea un leu credit.
      – Pretul mediu oscileaza de cand e lumea in fiecare luna, daca este cum spune el inseamna ca banca ar veni oricum in fiecare luna in care a scazut pretul mediu sa iti ceara diferenta, nu?

      Si cea mai mare eroare este urmatoarea – modul asta de evaluare se aplica doar la blocuri, la cladiri cu multe unitati – nu se aplica apartamentelor individuale, ale sunt evaluate prin comparatia cu alte apartamente similare, iar pretul apartamentelor este detasat de cel al chiriilor, uneori chiria e aceeasi insa pretul merge in sus.

      62
  23. Cum compari raportul salarii/mp din vest cu ala din Bucuresti, cand:

    1. Calitatea blocurilor (mai ales alea vechi) in Bucuresti e vai mortii ei, ca sunt facute cu cele mai ieftine materiale iar cultura mentenantei nu exista la romani.

    2. Jumatate din blocurile vechi din Bucuresti risca la un cutremur ori sa cada, ori sa nu mai fie locuibile, ori sa iti fie frica sa mai locuiesti acolo ca 100% la urmatoare zgaltire o sa cada cu tine.

    3. In blocurile comuniste de pana la 5 etaje NU AI LIFT, astea reprezentand 70-80% din piata de real estate.

    Deci de ce naiba facem noi aceasta comparatie statistic-cantitativa cand ea oricum nu are la baza niciun temei calitativ? DE CEEEEEEEE????????

    Indecis. Tu ce zici?2717
    • Ca vin diversi economisti care se folosesc de statisticile publicate de Eurostat si altii de prin UE care sustin rationamentul lor. Ca habar n-au respectivii de detaliile mentionate de tine, o sa ti se raspunda ca cifrele confirma asta pana acum.

      71
    • Iar in Germania cumperi apartamentul, dar nu si terenul de sub el, peste 60 sau 30 de ani când expiră „blocul” o sa vezi daca e de dărâmat ca vrea proprietarul terenului ceva mai înalt sau va înțelegeți cu el.

      50
    • Tot mai buna o casa in amsterdam, cu acoperis d-ala bun de azbest.

      92
  24. 3. Multi aleg sa stea in afara orasului pentru ca doar acolo isi permit o locuinta mai spatioasa, cu locuri de parcare, un pic de spatiu pe langa casa, liniste. Cine ii batut in cap sa isi ia o locuinta departe de oras cand si-ar permite una chiar in oras, care sa corespunda nevoilor lui? Oamenii respectivi se mai incurajeaza cu ideea ca in cativa ani cineva le va face: drum, asfalt, canalizare etc. Dupa cativa ani realizeaza ca alea nu se fac singure si nu sunt dispusi sa le faca pe banii lor, asa ca fac petitii si se plang – ca asta ii gratis.
    Nu stiu ce sa zic… daca cineva sta in mod regulat zi de zi 2 ore in trafic pe sens pana la munca. In general, oamenii mai gasesc solutii… pornesc mai repede de acasa.

    Un exemplu: cu 200k euro iti cumperi (in orasul X):
    – un apartament cu 2 dormitoare, de 60mp in oras, cu 1 loc de parcare. Poate spatiul nu e suficient, ai nevoie de 2 parcari, cand vine cineva in vizita nu are unde parca. Nu ai loc sa pui o bicicleta, zero spatiu de depozitare.
    – o casa in afara orasului la 15km de centru. 120 mp (dublu). Ai mai multe locuri de parcare, inclusiv pt vizitatori, ai un spatiu sa faci un gratar cu prietenii, loc de joaca pt copii, spatiu de depozitare.

    Ambele variante au avantaje si dezavantaje. Problema ii de unde faci rost de cei 200k….

    Comentariu apreciat.271
    • Eu nu înțeleg obsesia asta cu spațiul, zici că s-au născut toți în vreun castel cu domeniu regal atașat, nu au trăit claie grămadă în ap. comunist.

      Vezi căsoaie făcute de români ce stau neîncălzite că nu mai au bani să le întrețină. Stai să vezi când or exploda impozitele, nimeni nu o să mai vrea case și apartamente mari.

      Iar chestia cu liniștea și verdeața e penală, Ro are suburbii pline de glod și manele, nu de liniște și verdeață.

      Singura problemă pe care o văd la oraș este poluarea aerului. Nu văd scăpare de asta, poate să te muți la Constanța pe malul mării

      Indecis. Tu ce zici?265
    • @Flat, nu poti generaliza. Nu peste tot la marginea oraselor sunt manelisti si „glod”.
      Nu e obsesie cu spatiul. Nici daca treci de la Dacia 1310 sau Logan la o masina ceva mai buna nu ii aroganta. Se numeste evolutie.
      Dar daca ai 200k ce faci? stai cu ei in banca si ramaneti cate 2-3 oameni intr-o camera? stai asa o vreme pana zici stop ca au crescut si copiii. Hai sa ne mutam.

      59
    • Pot să înțeleg ideea de cameră de oaspeți dacă îți permiți, dar să mă pici cu ceară și nu înțeleg nevoia de 2 locuri de parcare/apartament doar pt că ai oaspeți ocazional (o dată pe săptămână sau mai rar).

      50
    • @Flat: dupa ce ai mancat mancarea din vremea comunista, ai baut suc la TEC, ai respirat fumul negru al masinilor fara nici o norma euro, abia acuma te ingrijorezi de poluare?

      50
  25. Capitala e foarte ieftina comparata cu alte capitale daca faci comparatia corect 1 la 1. Ca consideram noi ca „nu se merita” asta e altceva.

    Indecis. Tu ce zici?1322
  26. Faptul ca Iancu Guda si-a luat apartament la mare nu e un argument. Presupun ca are niste economii mult peste medie, si nu orice achizitie trebuie sa fie o investitie. Poate fi si un moft.

    Poate eu nu-mi permit un apartament la mare ca moft, dar imi permit sa zicem o Mazda MX-5 NA. Difereta o face doar suma de bani disponibila.

    Comentariu apreciat.291
  27. Eu nu stiu daca apartamentele in Romania sunt chiar asa ieftine fata de cele din tarile cu apa calda din vestul Europei. Pe hartie pare ca sunt mai ieftine, dar daca le calculam tinand cont de dobanzi nu cred ca mai e chiar asa ieftin. As fi curios sa vad o analiza care sa ne arate cati bani plateste un cetatean cu salariu mediu din Franta, Spania etc. pentru un apartament (pret final=suma aia platita timp de 30 de ani, ca majoritatea apartamentelor asa sunt achizitionate) vs. cat plateste un cetatean roman. Cred ca cifrele vor da o alta imagine. Ca idee, pentru un credit de 130 000 de euro platesti cam dublu, adica vreo 251 000 de euro, iar in Franta cam 197 000 de euro. Toata lumea calculeaza anii pe care ii muncesti ca sa platesti un apartament in Romania vs. Franta. Uite un calcul interesant: Chatgpt ne zice ca pentru un apartament trebuie sa platesti 9,26 ani – salarii medii in Romania si 7,5 in Franta. dar situatia se schimba radical daca calculezi creditul platit pentru apartamentul respectiv, unde trebuie sa platesti 18 ani in Romania si 11.38 in Franta.

    Comentariu apreciat.454
    • comparatii ar trebui facute cu tari care nu au euro ca moneda nationala. comparatii trebuie facute cu polonia, ungaria, cehia, bulgaria etc
      romanii fac credite in euro dar sunt platiti in lei iar cursul euro-leu e cum vrea pl lui isarescu. daca si romanii ar fi platiti in euro sigur sigur nu ar mai returna 251000 la 130000 luati……..

      1410
    • Pai ei cand urla cat ii tin plamanii ca sunt ieftine in capitala Bucarest,de exemplu comparand cu Paris sau Lisabona etc,.ma rog nu stiu ce compara sau ce cai verzi pe pereți viseaza, aruncă vreo mizerie de prin giulesti, salajan sau alte ghetouri si urla uite ca sunt ieftine in Paris sunt 500k euro asemănătoare, asta e comparația

      109
    • Aia din Euro nu au IPCul nostru. Au mai fost oameni aici ce au incercat sa explice ca e complet gresit sa crezi ca daca dai dublu sau triplu in 30 de ani ai luat teapa.

      La noi cand s-a dat cu 4% a fost ca si 0.5% in zona Euro.

      In alta ordine de idei, inflatie mare pentru RON si un curs mentinut stabil in raport cu euro inseamna ca ai vrea sa tii depozite in RON, nu sa te imprumuti acum.

      Dar daca esti nevoit sa o faci sa stii ca bancile au dobanzi relativ mici fata de ce ar putea fi daca nu s-ar mentine cursul.

      04
  28. si eu cred ca vor creste preturile…. preturile la materialele de constructii o sa creasca si cand se va termina razboiul din ucraina cred ca preturile vor exploda la fier beton,ciment, etc. nu o sa fie oferta pentru cata cerere o sa fie din ucraina pentru reconstructia tarii……

    1310
  29. Problema cu metru pătrat. Problema cu metrul cub.

    Mă întrebam unde s-a dus apa din țevi.
    https://www.digi24.ro/video/momentul-in-care-asfaltul-s-a-surpat-in-bucuresti-iar-un-copil-si-o-masina-au-fost-inghititi-mama-tocmai-parcase-masina-2962301

    Cealaltă problemă a început deja să apară, după repararea țevilor. Presiune prea mare în țevi, instalații pe pexal și baterii ieftine în apartamente. Inundații garantate.

    62
  30. @Vali, si eu detin un apartament la mare ca mai toti românii din jurul meu, mai stau vara pe acolo, l-am cumparat fiindcă la vremea aia nu aveam ce sa fav cu aia 70k de euro, daca luam mai multe acum le vindeam cu 120k probabil, atat se cere momentan, personal pentru mine e sf.
    Revin la București, lumea cam fuge de blocurile vechi,toate au bulina pana la urma, oferta in oras de blocuri noi e limitata, de aceea cer si preturi exorbitante iar zone precum militari rezidenț, puteau fi adevarate suburbii daca se construia aerisit, tramvai, poate metrou,strazi,parcuri trotuare, asa s-au adunat toti manrlistii de prin teleorman, gr,db,AG, etc
    Sa ceri 200k pe un apartament de 55 mp in pipera pe camp e iar ceva fantastic, herăstrău care e tot un militari rezidenț peste 500k euro, intr-un oras capitala praf din orice punct de vedere, aglomerat,poluat,murdar, zero invesitii in parcuri,leisure, strazi si trotuare bombardate, centru vechi in paragina, cu se poate compara cu bucurestiul din europa? Cu absolut nimic, nici macar cu belgrad, doar cu tirana probabil, dar vedem preturi mai mari decat in Barcelona,Madrid, Antwerp,bruxelles, Varșovia etc. București nu ofera nimic pentru asemenea preturi.

    Indecis. Tu ce zici?2622
  31. Tocmai mi-a trimis un agent schițele la un bloc care va fi construit de nește suedeji, într-o zonă de aia de periferie de bucurestistan, in care s-au făcut bloc langa bloc, fara pic de spațiu verde, și unde se plâng acum cei care locuiesc pe acolo…
    Aceleași mizerii de apartamente, cu hol meschin, fara spatii de depozitare, cu mașina de spălat rufe oriunde altundeva decât în baie…se vor vinde toate ? Sunt sigur . Le va crește prețul în timp ? Mă îndoiesc.

    914
    • de ce vrei masina de spalat in baie unde e cea mai mare umezeala?

      Indecis. Tu ce zici?1417
    • 3 camere, 2 bai, ambele cu dus/cada, poate se fac mai puține dusuri in cea cu mașina de spălat..
      Plus, daca se crapă vreun furtun/da pe dinafară, nu e bine să ai scurgere in camera respectivă ?
      De obicei in bai e gresie pe jos , pe hol poate e parchet; e bine să se ude parchetul?

      Indecis. Tu ce zici?2114
    • deci va fi bloc lângă bloc lângă bloc
      minunat

      30
  32. Nu știu cât de relevante sunt comparațiile atâta timp cât lumea se mută în continuare în București și în celelalte 6-7 orașe mai mari. Când or muri de tot satele și orășelele fără niciun viitor, abia atunci ne putem compara cu Vestul.

    120
  33. Calitatea locuintelor din Ro este cu mult fata de ce gasesti in UK de exemplu. E plin de case din 1900′ toamna, izolatie zero, geamuri praf etc. Te costa enorm sa o renovezi. Sa mai zic de apartamente care se vand in schema feudala „leasehold”? Apartamente minuscule cu dedicatie pentru investitori din Asia?

    ! E dezastru si in Europa de Vest si va fi din ce in ce mai rau avand in vedere migratia neta.

    Indecis. Tu ce zici?265
  34. Iancu Guda e bine intentionat, problema cu el este partea de „inteligenta emotionala”, la fel cum e la foarte multi „guru” dinastia pe economie… teoretic e bine sa economisesti, practic conteaza mult cum o faci… ca daca o faci in detrimentul bunului simt cumva e de kkt… si aici mi se pare ca toti analistii astia au niste situatii paradoxale de trecut si din cauza ca sunt individualisti dau rateu maxim in ochii celorlalti.

    81
  35. 1. Cred ca vor creste preturile. Ai auzit de legea REIT- urilor. E pe teava sa fie votata

    O sa fie ca-n vest. Chirie la societate de investitii imobiliare( SII)
    Iti mai aduci aminte cum plangeau nemtii ca le cresc chiriile?
    Cand apar astia si cumpara cvartalul de blocuri noi atunci oferta scade si cererea creste.

    Sunt fonduri straine care vor sa intre pe piata.

    85
  36. 5. BVB Cel putin pe piata de obligatiuni corporative e jaf total: Vivre, Nemo, Elefant, Alser Forest, Qualis, etc.

    110
  37. Am cautat dar vad ca nu s-a zis. O problema in tarile cu apa calda e ca apartamentele sunt vazutr ca investitii, nu ca zone de locuit.

    Asta inseamna ca in loc sa isi piarda din valoare, ca orice bun de uz, toti ii cresc artificial valoarea.

    In vest chiar si are putin sens datorita turismului si a chiriei in regim hotelier (sub un an). Pentru ca, pana la granita vestica a Romaniei, toti numara turistii straini cu milioanele. Practic, in tarile vestice exista o problema cu asta iar interventia statelor a fost deficitara in mai toate locurile, marind absolut peste tot pe unde au intervenit pretul chiriilor si, deci, a locuintelor.

    Noi insa pare ca suntem intr-o bula in care se bat cei ce vor sa cumpere pentru investitii cu cei ce vor sa cumpere pentru locuit. Si e periculos, ca ciclul asta ne poate duce la o situatie similara Spaniei din anii 2000 (sau mai precis, la finalitatea ei din 2009)

    Pana nu vom baga taxe zdravene pentru orice locatie ce sta goala nu se rezolva problema. Dar masura asta ar fi nepopulara peste tot.

    151
  38. 1) Bucuresti e inca ieftin, in medie, pentru ca preturile apartamentelor vechi trag foarte tare in jos meida. Daca s-ar face media doar dupa apartamentele noi, am depasi multe alte capitale europene.
    2) Alte orasee din Romania stau mult mai rau la accesibilitatea locuintelor. In Brasov si Cluj iti iei un apartament (vechi) de 2 camere cu salariu pe 12 ani. La fel ca in Budapest sau Viena.
    3) Se construieste foarte mult in timp ce populatia scade, inclusiv in orasele despre care se spune ca sunt magnet. Asta, pe termen lung, nu poate duce decat la un singur scenariu. Acum cresc preturile pentru ca se cumpara foarte mult pentru investitii. Dar ca sa valorifici investitia, e mai bine sa te bazezi pe o cerere organica, nu tot pe alti investitori. Mai ales daca apare un eveniment in care toti investitori vor dori sa vanda.
    4) Cand planurile de investitii se bazeaza mai mult pe „cat o sa creasca in viitor” decat pe „ce poate produce acum” – inseamna ca e o piata destul de riscanta.

    161
  39. M-am trigger-uit rău la „becurile moștenite de la Edison”. :)
    Acum vreo 10 ani copilul de cca 10 ani al unor cunoștințe povestea ceva și a zis că bunică-sa avea „becuri ca-n desenele animate”.
    A fost prima oară în viață când chiar m-am simțit bătrână (și mai aveam mai bine de un cincinal până la 40).
    La vremea aia începusem deja să folosesc becuri LED după ce folosisem economice câțiva ani buni (sau cum se numeau alea dinainte de LED), dar cumva încă mă gândeam la becurile cu incandescență ca la „becuri normale”.
    Faza cu „becuri ca-n desenele animate” m-a lovit ca o copită-n plex.

    101
  40. 5. Da, eu bag bani acolo, nu car cu sacul ci merg pe termen lung 1000-2000 lei/luna si 500 lei într-un alt cont destinat copilului ( alocatia + completarea mea).

    Nu cumpăr acțiuni individuale chiar dacă aș putea avea randamente mai bune, merg pe ETF-uri.

    01
  41. Salut! De curiozitate intreb, nu-ti place emailul meu sau crezi ca e fals?
    Am scris decent la ceva postari in urma si nema…

    10
  42. Futem si noi ceva in Nordis, sau e inca in constructie?

    00
  43. #2 e cel mai pertinent. Ca sa poti compara ar trebui sa ai o idee legata de puterea medie de cumparare a celor care cumpara imobile la noi vs pret si la fel si in alte tari. Sigur, vin si oameni din strainatate (emigranti care se intorc, straini, etc – care au o putere de cumparare mai mare) dar intuitiv as zice ca nu sunt majoritatea.
    Insa, cand ai o inflatie galopanta, si daca pretul sta pe loc in fapt tot scade comparativ.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile