Cum ați fost afectați de criza 2020?

Un cititor pune o întrebare legitimă

Tocmai am citit introducerea de la articolul cu case de vanzare si as aprecia mult daca ai face un articol de genul “Cum ati fost afectati de criza?” sa vedem cum se prezinta situatia printre cititori si la 3 luni distanta de cand a inceput nebunia. As fi curios sa aflu cum stau lucrurile si in afara “bulei” mele si stiu ca ai o comunitate foarte responsive. Multumesc.

Teoretic, criza abia a început, ce a fost pe carantină a fost așa, preview. Ce urmează să vină e mai nasol:

  1. oamenii care rămân fără job nu mai consumă la fel de mult, deci economia încetinește.
  2. încetinind, creează alți șomeri.

Așadar, pe voi cum v-a afectat criza până acum?

Încep eu. Clienții de pe consultanță au dispărut 90%, dar au venit alții noi, cu alte proiecte, ba pentru golul (actual/viitor) lăsat din piață, ba pentru nișe libere. Pe blog, treaba a mers bine, nu au fost scăderi. Overall, am muncit la fel de mult.

 

1ABvMqv

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

202 comentarii

  1. Pierdut job. Gasit altul. Mutat in alt oras. Cumpar mai putin. Ies mai rar..

    00
  2. Mutat job-ul acasa, venituri la fel, cheltuieli mult mai mici – fara vacante, fara iesit in oras, fara aruncat bani aiurea pe nimicuri => economii mai mari, si o sa tin de bani cu dintii in continuare pana iesim la lumina din rahatul asta.

    00
  3. Activez intr-o industrie care n-a fost afectata de situatie (online gambling), dimpotriva. Am observat cresteri de activitate ca deh, cand sta omu acasa toata ziua mai baga o bricoleala, mai baga o pacanea.
    Personal, n-am fost afectat la nici un nivel, ca nu sunt chiar cea mai sociabila creatura, deci faptul ca n-am putut iesi din casa n-a fost chiar un inconvenient. Jobul a ramas stabil, economiile sunt acolo, curierii Foodpanda si Glovo ma cunosc deja cam toti.
    Per total, sunt bine.

    00
  4. un pic la inceput, prin martie, a fost mai liniste, mai multa „telemunca” dar apoi am bagat ca migu avand in vedere ca prestez doar 4 zile din 5 ca o zi pe saptamana o avem libera si neplatita pana in august(deci ~-20% la salariu) + colegi prin somaj tehnic si am suplinit;
    am pus ceva pe dreapta si mai am 1 luna pana plec in grecia in concediu

    00
  5. Din cauza „crizei” nu s-a mai angajat om pe pozitia echivalenta dintr-o tara cu apa calda. Oricum nu cautau ei prea abitir si nici salariu competitiv pt tara aia nu dadeau. Doar ca asta ma afecteaza ca eu trebuia sa iau un bonus pt ca ii fac lui semi-handover. Oh well … mai putin bonus mai mult job security.

    Si la overtime s-a mai limitat din libertatea care era pana acum. Dat fiind ca muncesc full time de acasa acum as zice ca se compenseaza ft frumos totusi.

    00
  6. Mai multa munca mai multi bani, mai putina socializare.

    00
  7. Pana acum: -16% la venitul pe martie, cate -25% la venitul pe aprilie si mai; inca nu stiu cum va fi in urmatoarele luni. Incerc sa invat ceva nou si sa caut un al loc de munca.

    Mi-am ierarhizat maxim cheltuielile deci inca sunt la suprafata dar la limita, daca nu apar alte probleme majore de sanatate in familie (cu costurile aferente) sper sa trec cu bine inca cateva luni.

    In conditiile date estimez pentru vara asta un concediu de o zi, dupa ce se va deschide noua via ferrata de la Suncuius si vreo 3 in toamna, cazare la cort, pentru niste trasee de la Baia de Fier. (Prin concediu inteleg mers undeva nu doar luat zile libere si stat in casa)

    00
    • S-a deschis VF la Suncuius. :) Distractie faina si la Baia de Fier. Am fost in februarie, dar se pare ca trebuie sa merg iar ca au mai facut niste trasee de atunci.

      00
    • @Maria

      Cand ati fost? Si pe care traseu? Cel nou, nu cel deschis in 2018?

      Pe Google, in dreptul proprietarului/administratorului scrie „Temporar inchis” iar ce am mai gasit pe net era doar o informatie ca au terminat la noul trasu podul indian in jurul datei de 6 iunie. Nu am gasit inca nicio informatie privind vreo data de deschidere

      Deci imi puteti confirma ca cele doua trasee sunt oficial deschise? (Exclud varianta ca ati mers pe vreun traseu neoficial). Multumesc

      00
  8. -10% la salariu. Incerc sa reduc cumparaturile inutile. Inainte de pandemie ma gandeam sa cumpar un apartament. La preturile de acum prefer sa mai astept. Sper sa merite asteptarea.

    00
    • Normal si logic cam asta ar fi tendinta. Cred ca o sa incepem sa vedem diferente semnificative de preturi pe la inceputul iernii. Ca un paradox, in zona unde locuiesc eu parca s-au scumpit putin.

      00
    • La un dezvoltator din Brasov, preturile din iunie 2020 sunt cu 20% mai mari decat in februarie 2019. Pretul pe metru patrat e aprope 1500euro…
      WTF

      00
    • Pai ce asteptati? Ca nu scad preturile, ba dimpotriva. Trebuie sa iesiti din logica crizei din 2009, ca altfel mai asteptati 20 de ani pana va cumparati locuinta.

      00
    • @ Random – cine e curajosul? Dacă nu-i dai numele, zi-ne măcar zona unde construiește …

      00
    • Urban. In Astra

      00
  9. Lipsa încasări majora, de lucrat se lucrează, nu s-au oprit lucrări. Investitorii se prevalează de criza sau efectiv nu au bani pt a-și respecta termenele contractuale.

    Automat intram și noi în același film. Am susținut furnizorii mai mici cât am putut. S-au terminat banii și acum pierdem credibilitate.

    Oscilam între a opri lucrările sau a continua în ritm mai redus cu așteptare mai lunga pt bani.

    Îmi e teama f mult de octombrie, când se vor executa plățile restante la stat, și antreprenorii mari vor întra în soc subit. La nivel declarativ spun ca și-au plătit dările, dar în construcții/afaceri se minte mult.

    Va fi un soc serios în toate domeniile. Cam toate firmele pe cale le cunosc au cheltuit din banii de tva în speranța încasărilor viitoare.

    Dacă investitorul va intra în criza, practic va fi îngropat tot lanțul. Definitiv, pt ca deja s-au adunat sume serioase.

    00
  10. Moment personal nu am fost afectat doar de statul în casă și de prelungirea concediului platit (dar parta buna e ca am economist). Pe viitor nu e totul clar … Teoretic jobul la compania actuala nu e pus in pericol dar compania a fost și este inca foarte afectată de criza ( dar pe sistemul too big to fail sper să treacă cu bine).

    00
  11. comert online b2c +50%, b2b +30%.

    00
  12. Lucrez de acasa, parca mai mult ca pana acum. Momentan nu sunt probleme in ceea ce priveste siguranta locului de munca, totusi daca o sa mai tina mult pandemia ar putea fi probleme.
    Pe parte de cheltuieli nu s-au schimbat prea multe. Nu pot sa spun ca fac economii mai mari ca inainte, dar asta si pentru ca o parte buna din venit deja se ducea in niste investitii.
    Per total e bine, dar incepe sa fie cumva frustrant cu distantarea si izolarea pentru ca aveam un oaresce confort la birou pe care nu il pot “replica” acasa… #HaiCuVaccinul

    00
  13. Muncă de acasă 2 luni și jumătate. Timp în care am stat mai mult cu copiii și am făcut niște economii (mai puțină benzină, mâncat numai acasă etc)
    Am reînceput să merg la birou de pe 2 iunie și se cunoaște, au crescut cheltuielile la loc. Salariu la fel, mai mult de muncă.
    Amân achizițiile medii și mari cât pot de mult. Mai ales achiziții care ar înlocui ceva vechi, dar care mai merge o vreme.

    00
  14. IT, la noi nu se fac mariri de salariu anul asta , in rest am deschis cateva pozitii noi – clientii nu dau semne de incetineala
    pe la altii , tot IT, am auzit de libere obligat-fortate

    cheltuielile au fost mult mai mici (wfh) – va recomand un slow cooker

    altfel, hobby-urile mele implica drumetii alergat si pescuit , nu-s deloc afectat de restrictii

    00
  15. Programat pentru mărire de aprilie în martie-aprilie. În martie începe nebunia. Mărire 10%. Măcar am primit, nu mi s-a luat.

    00
  16. În faza inițială a crezi – Reduceri număr clienți, reduceri volum de muncă.
    Faza ulterioară – Schimbat job, oraș, număr și volum clienți la valori tipice.

    Pe plan personal, am putut să îmi controlez dieta și am dat câteva kilograme jos. Am fost mai productiv, și, în același timp, m-am distrat mai mult (în casă).

    How world will look like? – 9GAG https://9gag.com/gag/aj5vvdQ

    00
  17. nu mai dau bani pe benzina, resturante, mese in oras, city break, cocnediu in italia, germania,,,,,,,
    in schimb lucrat remote de acasa, de la mare, munte deci platesc la cazari, mese. deci nu economisesc mai nimic din situatia asta.( inainte de a sari cu critica, am economii cat sa traiesc linistit cativa ani buni fara job, eu + nevasta + 2kids)

    pe langa job, speculat in draci pe bursa pornind cu un buget de GLE, facut in 3 luni bani din specula mult peste ce faceam inainte de criza, gen 5x.

    deci nu ma plang, probabil ma laud.

    00
    • E buna si lauda la ceva, mai ajuta pe astia ca mine, care s-au saturat sa auda numai de nasoale (eu sunt overthinker, daca aud pe multi ca e totul naspa, ca se duce totul in jos, ma panichez si incep sa ma gandesc la ce e mai rau, nu mai dorm noaptea, incep si imi fac ganduri aiurea).
      Ma bucur, sincer, si ma si incarc de energie pozitiva, cand vad ca mai sunt oameni carora le merge bine, sau chiar mai bine. Oameni normali, nu magari care umfla preturile la masti, de exemplu.
      Felicitari, ce sa zic! La mai mare :)))

      00
    • Hate maxim. Adica cum sa iti mearga bine? Suna cunoscut?

      00
  18. Uk. In furlough (un fel de somaj tehnic cu 80% salariu) din 1 apr pana in iunie. Trag de bani cat pot, momentan lucrez de acasa. Cat nu am lucrat am incercat sa invat lucruri noi ca sa schimb firma unde lucrez/domeniul intr-o anumita masura. Iesit din casa doar pentru cumparaturi si uneori prin paduri la pas.
    Am limitat tot ce inseamna cheltuieli, luat casa noua in Nov 2019. As fi vrut sa fac ceva mai mult prin gradina si prin casa, dar m-am limitat la lucruri relativ simple si care nu costa mult. Am destui de multi colegi inca in furlough, au fost si niste restructurari. Dupa ce se termina schema asta (Oct) probabil va urma cel mai mare val de restructurari/disponibilizari.
    Incerc sa imi recuperez banii pe vacante si drumuri (TUI si Lufthansa). Urasc oamenii in general, asa ca statul in casa nu ma afecteaza asa mult.

    00
    • În UK si multe tari cu program social grasut va fi viata, nu te executa nimeni silit decat daca esti chiabur deci mare diferenta nu va fi … regularizarea aia de care era nevoie dupa 2008 probabil acum va veni si va fi jale în tarile alealalte

      00
    • De acord. Au introdus momentan tot felul de scheme ca sa ajute populatia cu rate la banci, facturi, etc. Nu cred ca se va ajunge la executari silite prea curand, totusi am citit stiri in care mentioneaza ca consiliile locale sunt aproape de faliment din cauza programelor sociale si faptul ca sunt inchise multe locuri de unde scoteau bani (aeroporturi, leisure centers, etc).
      Am citit recent si ca economia tarilor EU va scadea anul asta undeva pe la 13%, preconizat, mai mult decat UK, US sau Asia. Poate e bine acum, dar cat de sustenabil e?
      Asta mi s-a parut o lectura interesanta, daca Vali permite linkul:
      https://www.vanguardinvestor.co.uk/articles/latest-thoughts/markets-economy/vanguard-economic-update

      00
  19. apropo de pierdut job, daca aplici pentru un job si nu pare sa te contacteze nimeni (sa zicem eMag) dupa cat timp aplici iar (sa zicem PcGarage) ca sa nu ti se puna calificativ „DISperat”, avand in vedere ca ambele companii au acelasi actionariat.

    00
    • sunt două companii separate. n-au același acționariat.

    • Fii smecher, trimite mai multe CV-uri false(nume si studii, experienta) dar inferioare fatza de al tau. Ametzita de la HR te va alege pe tine cand va vedea cat de slabi sunt ceilalti. Totusi e bine sa faci si emailuri separate pentru fiecare CV ca poate esti Overqualified si atunci tot la tine se va ajunge. Mai multe CV-uri mai multe sanse.:)

      00
    • Imediat, relaxeaza,te si mult noroc :)

      00
  20. in afara weekend-urilor, nu am avut o zi libera, nici macar sarbatorile legale. nu ma pot hotari intre Outback si Forester.

    00
  21. Lucram de acasa si inainte. Doar ca acum e casa mult mai aglomerata. Proiecte anulate/amanate. Activitatea e la 20-30%, in restul timpului incerc sa suplinesc lipsa gradinitei.
    Deocamdata salariul intreg, dar pierdut prime, diurne (da, chiar ieseam pe plus in deplasari), orice perspectiva de marire de salariu.
    N-am economisit cine stie ce bani in plus fata de normal, am mai avut de luat niste mobila si de rezolvat chestii prin casa.
    Ar trebui sa ma apuc de niste traininguri sau de facut ceva pe cont propriu, dar pur si simplu nu sunt in stare sa ma adun.

    00
  22. Business-ul B2B unde lucrez: – 50% top-line, fara perspective bune in urmatorele 12-18 luni. Fara taieri de personal momentan, cu toate acestea eu ma relochez din NL in RO pentru un job nou, gasit in pandemie, provocare faina.

    Grija la economii, mai putine cheltuieli aiurea.

    00
  23. Deocamdata okay, din August pana in Octombrie trebuie sa iau niste fara plata.In US au taiat direct salariile tot pe acelasi interval.
    E echivalent cu 15% taiere de salariu.
    Ne-am mutat la tara daca tot putem wfh, ca sa stea copii afara prin curte.
    Bataie de cap mai mare, chestii de reparat facut in curte, alte chestii de inlocuit.

    Din Septembrie cand intra salariul micsorat sper sa ne incadram in cheltuieli si sa maia pun ceva bani deoparte din salariul pe Iulie si August.

    Concediile au foat anulate de CoVid, nu cred ca mai plecam mai departe de o zi doua la mare.In rest in curte sau la bunici.

    Daca lucrurile se redreseaza, din Decembrie revin lucrurile la normal.

    00
  24. Bonus si marire salariala, am marit echipa cu 20%(am recrutat foarte usor, cv-urile curgeau), schimbat masina si acum cautam inca un apartament! Si da, am acumulat 3 kg de grasime.

    00
  25. Inca in wfh, volumul de munca este sesizabil mai mare decat inainte.
    Postul nu imi este afectat , nu cred ca vor fi probleme cu platile salariale.
    Programat pentru marire in februarie , s-a concretizat luna asta , 5% in plus la salariu.
    Economii mai mari decat inainte doar in prima luna deoarece dupa aceea, stand mai mult acasa(la casa) am inceput sa mai schmb/repar ce am tot amanat pana acum.

    00
  26. Am muncit cu 20% mai mult în lunile astea. Veniturile cred că au scăzut cu 10%, dar au scăzut și cheltuielile cu 40%. Pe online lucrurile își revin, zilnic primim cereri, cum spuneai și tu, sunt mulți clienți ce sesizează acum oportunități de dezvoltare.

    00
  27. Deocamdată e bine (economii de la lipsă călătorii, slăbit, gătit chestii, mai mult timp cu soția, mult mai lejer programul) dar mi-e teamă de ce urmează.

    00
  28. NOU
    #59

    scadere de 80-90% in perioada martie-mai 2020 (fata de perioada similara din 2019)

    00
  29. Pentru mine e mai bine. Nu mai pierd 1-1.5 ore spre/dinspre job, mai pot „fura” cate 10 minute in timpul programului ca sa sterg un praf sau sa spal un vas, nu mai cheltui atat de mult cu mancarea din oras, mananc mai sanatos putin gatind acasa cu ingredientele alese de mine. Cu banii e putin mai bine nu doar la cheltuieli ci si la incasari. Avand 1-1.5 ore extra pe care nu le petrec in trafic pot sa le „vand” unor oameni care vor consultanta sau mici proiecte.
    Domeniul de munca e IT.

    00
  30. Am pierdut job care trebuia sa il incep in afara (la inceput de Martie) oferta retrasa si contract de munca desfacut cu 12 ore inainte de zbor. Am inceput carantina cu toate impachetate si fara job. Gasit alt la inceput de Mai. Putin mai cumpatat, cu viitorul mai nesigur.

    00
  31. In martie si aprilie volum mai mare de munca.
    In mai si iunie s-au mai asezat lucrurile – volum ca inainte de pandemie.
    Am economisit putin mai mult decat economiseam inainte.
    Lucrez de acasa din 15 martie si am investit in lucrurile pe care inainte nu le vedeam relevante (un televizor mai bun, un aspirator autonom, un scaun de birou).
    Am facut si un concediu de cateva zile pe final de stare de alerta.
    Planuri de concediu pana spre final de an: 0, doar excursii scurte prin RO.
    Pierdut bani pentru 2 zboruri anulate.
    Fun fact: daca tot lucram amandoi de acasa, am decis sa adoptam o pisica.

    00
  32. Zero impact financiar, lucrez de acasa din martie, am inceput sa ma obisnuiesc; in cateva zile plec in Grecia in concediu.
    La sotie initial taiat 25% din salariu, apoi dat niste oameni afara, apoi s-a mutat la alt job unde a recuperat ce pierduse si un pic peste.

    00
    • Ah, aceiasi bani, cheltuieli mai mici (fara pranz la birou, fara cate o chestie din automat, fara bani pe transport).

      00
  33. Muncit mult mai mult decat eram platit, maririle pe anu asta nu prea sunt in plan, asa ca am decis sa-mi fac eu o marire salariala schimband jobul.
    Sper sa nu ma muste de cur miscarea.

    00
  34. castiguri mai mici cu 20%, pas pentru marirea salariala anuala, economii la acelasi nivel inainte de criza (o treime din venituri), concediul sub semnul intrebarii

    00
  35. Sunt câțiva prin comentarii cu o acută lipsă de perspectivă pe principiul „ah, mie mi-a fost bine, mă doare-n penix de alții”. Oamenii pierd din vedere că atunci când economia cade, nimeni n-o prea duce bine. Degeaba s-au bucurat ăștia cu comerțul online că s-a cheltuit în draci lunile astea, s-au cheltuit banii munciți înainte. Pentru ce-o să vină, nu vor mai fi bani de cheltuit pe comerț online, sau pe altele.
    Oricât de bine și frumos pare acum prin unele domenii, nu miroase a bine pe viitor.

    00
    • Ptin prisma salariilor de la stat destul de mari si sigure, nu vor scadeam chiar asa de mult vânzările. Nu cred ca vor scadeam salariile la stat, mai ales ca e an electoral.

      00
  36. Venituri la fel. Joburi stabile momentan. Cheltuielile scazusera cu 40%, acum revin la loc (chestii adunate din cauza pandemiei: mers la dentist etc.). La job mult mai multa munca pentru unii, distribuita prost, neuniform, dupa competente si abilitati la calculator. Cei cu competente tehnice baga de le sar capacele si sunt traineri, cei care nu le au cu calculatorul sunt la training, si nici acolo jumatate nu pun osul si, cel mai grav, nu sunt deschisi la nou si invatare. Prin urmare o parte din cei care bagau tare nu si-au prelungit contractele care expira in urmatoarele luni. Ma astept sa creasca volumul de munca si sa ramana tot in carca alora care se pricep.
    De prin oras:
    mesteri: la Iași si la Cluj nu mai sunt cu nasul pe sus. Suna ei sa intrebe de munca, daca mai ai lucrarea aia la care ai cerut o oferta acum 3 luni. La Cluj pentru renovat apartamente trebuia sa creasca plata pe ora de la 30 la 35 lei, au lasat cat era.
    agenti imobiliari: Iasi: acum suna ei de 3x pe zi. Chestiile se rezolva in 2 ore. Vreau sa vad plan topo cu coordonate, in 2 ore era, chit ca erau coordonate locale, nu Stereo 70 si nu ajutau la nimic. Vreau sa merg sa vedem terenul, ma suna in 2 minute si ma pot duce la birou imediat). Au zis ca nu au avut de lucru in aprilie si mai dar acum „isi mai revine”. In rest vechile probleme: marker mai incolo, mergem la teren cu „utilitati la limita proprietatii: gaz, electricitate, apa si canalizare.”. Avea curent, dar apa, canalizarea si gazul erau la 75m masurat pe telefon pe Google Maps si oricum canalizare nu o sa aiba niciodata ca e in vale fata de strada si nu merge rahatul la deal.
    piata imobiliara:
    Cluj. Apartamente noi sau vechi, bune si/sau puse la punct, au preturi la fel sau in crestere. Apartamente vechi (praf, a murit baba) minus -5…-20%. Foarte, foarte greu de inchiriat.
    Iasi: preturile la terenurile din comunele limitrofe au inceput sa scada in anunt (de la 40 la 30euro/mp, de la 30 la 18 euro/mp). La terenul despre care vorbeam mai sus a lasat omul de la 30euro la 22euro/mp, dar era cu destule probleme, dintre care una grava, si mai trebuia lasat ca sa fie interesant (la 18 cred ca bateam palma, dar bagam in betoane fara sa scot banii de diferenta). Loturile cu probleme din oras incep sa scada vizibil, si un pic si terenurile bune de la periferie. Central, semicentral, acelasi preturi. Unele anunturi nevandute de ani de zile, nici acuma nu scad. Apartamentele noi au aceleasi preturi sau mai mari, apartamente vechi cu probleme sau nerenovate incep sa scada preturile (nu urmaresc atent piata de apartamente, doar cat sa fiu informat).
    Oamenii in general: Lumea se da optimista si spera ca revine treaba la normal. Cei cu rate si cei fara economii au vizibil grija zilei de maine, cand discuti in particular. Ciocul mic la serviciu, ca rata la banca vine oricum. Cei cu rezerve sunt optimisti sau cauta oportunitati. Vedem in toamna cum stam…

    00
  37. Nicio schimbare, dar sunt bugetar. Probabil la anu’ pe vremea asta o să fie mai nasol.

    00
  38. Lucrez in sistemul bancar. Nu am fost afectat deloc, am lucrat toata perioada, clientii vin doldora, ipotecarele se dau mai mult ca niciodata, avem in lucru cam 3 pe saptamana si asta doar in agenția noastra. Foarte multe depuneri pt economisire. Asteptam chiar si prima pentru performanța pe anu 2019, unde a rupt profitu.

    00
    • Ipotecarele alea sunt antamate din 2018-2019, clienții n-or să renunțe la avans, dr aia aveți cereri, că e timpul de livrare. Dar mai sus ai un comentariu de la un constructor care ne povestește cum stau dezvoltatorii cu arici la buzunar. De ce? Fiindcă au scădere de proiectele noi. Și asta dinainte de Covid
      Altfel, bonusul pe 2019 era bugetat, plata e doar o chestie dw cash-flow (unde băncile nu au stress), așa că plata lui se înscrie în normalitate, pe care e cuminte să nu o aplaudăm

      La bănci o să fie vraiște anul viitor când cererea de retail va scădea, IMM Invest se termină, iar ratele amânate pe OUG 37 vor începe să aibă default. Vor fi scăderi de amprentă la sol pt toate băncile, șomaj etc. Iar apoi, dezintermediere financiară care afectează toată lumea. Inclusiv pe guguștiucii care se bucură că au aceiași bani în wfh și că fac economii

      00
  39. Lucru de acasa de 3 luni, cu perspective de inca cel putin 3 luni (practic, nu cred ca ne mai intoarcem anul asta).
    Salariu la fel, bonus la fel, pierdut masa asigurata de companie, asa ca economiile au ramas la fel (+ la niste cheltuieli, – la altele).
    Volum de munca similar, poate usor crescut.

    00
  40. Eu sunt in 10% Kurzarbeit, de luna viitoare 20%. Nivelul de munca e la fel, daca nu mai ridicat insa vine in valuri. Cind am de lucru este foarte urgent, apoi citeva zile stau pe tusa si astept un task nou. Saptamina asta stau acasa, orele suplimentare adunate cu zilele de Kurzarbeit m-au obligat la o saptamina pauza.
    Cu munca nu stiu cum va fi, urmatoarele luni sunt decisive. Pe linga virus indusria auto sufera rau de tot. Dezvoltarea motoarelor diesel is otto a fost oprita, nu se mai investeste un cent in aceste tehnologii. Asta inseamna ca toti cei care aveau vreo legatura cu motoare cu ardere interna si cutii de viteze au ramas pe drumuri. In umbra fiecarui OEM erau o groaza de firme si firmulite ultra specializate care se ocupau de proiectare, testare, etc. Acestia brusc s-au trezit ca nu mai au nimic ce sa faca. Preturile pentru ora de lucru au scazut de la 55-60 Euro/ora pina la 35-40 Euro. Unii dau niste preturi de dumping ca nu-mi dau seama cum pot plati salarii, chirii, leasing si licente (probabil ramine un cordonator in vest, iar restul de munca se face in India, China, etc. pe soft piratat). Cei din OEM profita la maxim, dau proiectele la cei care ofera cel mai mic pret, nu mai tin seama de vechime si experienta. Am fost si noi nevoiti sa predam un proiect de pe o zi pe alta, fiindca altcineva a cistigat licitatia.
    Personal am inceput din toamna trecuta sa invat un limbaj de programare ca o solutie de backup. Actualmente in afara de IT, agricultura si servicii gen instalator, electrician nu vad niciun job sa aiba vreun viitor.

    00
  41. ce criza?

    00
  42. Editare grafica, veniturile au scazut in medie incepand cu luna martie cu 25-30%.

    00
  43. Automotive. Când a început starea de urgentă ne-au trimis acasă in șomaj tehnic (cel plătit de stat, adică 75% din salariu mediu) și au făcut restructurări ~20%. De la 1 mai am lucrat 1-2 zile pe sapt, restul șomaj tehnic in aceleași condiții, adică tot de la stat. Măririle prevăzute in mai s-au tăiat. No wfh. 1 Iunie ne-au chemat la lucru 4 zile pe sapt, pt ca e mai ieftin decât sa ne țină in șomaj tehnic (din nou, bani de la stat). Aud ca și alte companii încep restructurările, listele sunt făcute, se taie bonusuri, ore supl, fără delegații etc. Cât am stat acasă am reparat chestii pe care le puteam face cu materiale deja existente, am amânat rate și acum ca mergem la lucru încercam sa facem economii. Concediu o sa fie câteva zile la munte cu cortul.
    Eu as zice ca urmează chestii din ce in ce mai nașpa.

    00
    • Tot automotive. Lucrez din RO pt DE.
      Pana in septembrie bugetul e alocat. N-a scazut nimic.
      In sept se aloca pentru noul an si nu prea se stie ce urmeaza. Probabil vom fi mai putini, munca (si asa multa) se va imparti la restul.

      00
  44. Am pus deoparte mai mult decat speram vreodata.
    Salariul a crescut si pentru mine si pentru sotie. Plus bonusuri.
    Totul a intrat in economii. Astea vor deveni o investitie imobiliara cand va fi sigur ca se termina totul, insa intre timp sunt economii de zile negre in momentul de fata in care pandemia tot continua, iar economia tot cade.
    Am economisit pentru ca nu am mai dat bani pe benzina, mancat la pranz la munca, platit gradinita copilului, iesit in oras.

    00
  45. NOU
    #83

    Am fost „mutat” pe un alt proiect. Cel in care functionam „a plecat” in Filipine. Unde sunt platiti la jumatate, deci nu e cine stie ce economie din punctul asta de vedere, mai ales ca lucram de acasa. Dar asta e, clientul final nu a mai vrut sa plateasca cat platea…

    Altii n-au avut norocul meu, dar au fost putini. Din cate stiu, toti si-au gasit ceva (si nu la Glovo.)

    00
  46. Nu am fost afectat in niciun fel dar am devenit mai retinut din toate punctele de vedere. Si cind spun ceva ma gindesc de doua orininainte sa deschid gura.
    Pe mine ce ma sperie in primul rind este virusul, pe urma criza. Chiar si in cel mai negru scenariu tot am unde sa stau si ce sa maninc. Cu toate astea am oroare sa ies in spatii aglomerate inchise sau deschise.
    Din ce mi-am dat seama firma unde lucrez nu o sa fie afectata foarte mult anul asta, dar incep sa am atacuri de panica cind ma gindesc la ce o sa vina in toamna. Oi fi eu mai anxios, dar am inceput sa imi fac griji si pentru prieteni si familia extinsa.

    00
  47. Lucrez de acasă din 2004, deci carantina a fost așa, un fel de joacă de copii.

    Am un proiect pe termen lung (trecut și sper eu, viitor), deci nici o modificare. Firma din US pentru care dau la taste stă decent deocamdată, așa că sper să nu fie probleme măcar un an-doi.

    Oricum, mi s-a promis că, teoretic, sting penultimul lumina, ținând cont că în proporție de 95% eu țin proiectul în picioare. Totul o să depindă însă și de clienți, deja în 2020 am cam tras de ăia mai mici la reînnoirea licențelor.

    Subscriu la concluzia de final: pentru majoritatea oamenilor, ce a fost până acum a fost așa și așa. Sunt șanse mari – după cum spunea un mare Gigi contemporan – ca mulți să ia #ue ”pe partea economică”.

    00
  48. Lucrez de acasa, am fost si 2 saptamani in somaj tehnic dar cu salariu integral. Pe langa job mai fac si putin freelancing asa ca in perioada asta mi-am permis un proiect nou.

    Cu toate astea nu pot sa zic ca am economisit, am facut niste reparatii prin casa, am mai reparat o masea (merci Vali pentru motivatie), niste haine „bune” ca revine sezolnul nuntilor…

    00
  49. WFH din Martie, de lucru ca la balamuc, acum normal ca incarcare, din Mai salariul redus cu 20%, zilele de luni sint fara plata. Nu am avut de la ce sa ma restring si inainte mincam din frigider si imi duceam cafeaua de acasa ☹.
    Propus redecorat living de la zero din o parte a economilor.
    Masina aia care e de 16 ani sper sa mai tina.
    La job vedem din Septembrie ce o sa mai fie pina atunci avem de lucru.

    00
  50. Aparent in breasla mea inca e ok, lucram in schimburi (50%-50%) la birou respectiv de acasa cate 2 saptamani, ca sa nu ne infactam unii pe altii. Nevasta de acasa. Vecinul care e steward e in somaj tehnic, ala care e la bagaje la aeroport, le fel, altii prin retail in regim de avarie….asteptm sa vedem ce urmeaza.
    Masina o pornesc la cateva zile sa nu se lipeasca rotile de asfalt.
    Economii cu combustibil, am gatit (mult) mai mult, petrecut mai mult timp in familie, plimbari, biciclit.
    Vorba unui prieten, acum merg incet cu nevasta in masina ca s-a dezobisnuit si i se face rau…. :D
    Ieri am fost prima data din Feb la o terasa si mi s-a parut ciudat…aparent nu mai sunt obisnuit cu multi oameni in jurul meu….

    00
  51. Domeniul auto (soft si electronica pt auto, R&D, nu productie). Continuam lucrul de acasa si in iulie, se angajeaza doar daca arde, se apeleaza la furnizori doar daca nu gasesc solutie in interiorul firmei. Nu se dau oameni afara, nu se reduc salariile.

    Nu intentionez sa reduc cheltuielile, si asa in ultimii 7 ani oricum am trait ca in criza, economisit cacalau. As vrea sa plec in Grecia, dar n-as risca sa raman blocat pe acolo prin carantina. As vrea sa iau o locuinta in urmatoarele 2-3 luni (nu pot astepta 1-2 ani situatia personala o cere acum).

    00
  52. Lucrez in telecom. Din martie pana in 15 iunie am lucrat de acasa. Incepand cu 15 iunie, am inceput sa vin la birou, pe baza de voluntariat, ca m-am saturat de stat acasa. Compania sugereaza in continuare sa lucram de acasa pana la sfarsitul anului, doar cei care nu pot lucra remote sa vina la birou. Inca nu m-au trimis inapoi acasa :)
    Crestere salariala de aprox 7% la inceputul lui aprilie, am primit asigurari ca pozitiile nu sunt in pericol.
    Cat timp am stat acasa am avut cheltuieli minime si am reusit sa economisesc mai mult ca de obicei.
    In noiembrie anul trecut am contractat o casa, constructie noua, constructorul e deja ramas in urma cu constructia. Sper ca cel tarziu in septembrie sa fie gata casa, nu de alta dar pana atunci mai pot trage de termene la banca. Nu vad sa fie probleme daca prin absurd trebuie sa reiau tot procesul de creditare dar o mica frica tot e.
    In tara am un apartament cu 2 camere pentru care am gasit cumparator insa din cauza pandemiei nu a reusit sa ia credit. Nu ma grabesc, astept sa rezolve, sper sa si reuseasca.
    Planuri de viitor: in ceea ce priveste partea financiara, daca reusesc sa vand apartamentul, din banii incasati imi voi plati in avans creditul luat pentru casa si tot ce reusesc sa economisesc va merge catre plata in avans a creditului. Scopul e sa returnez cat mai mult, cat mai repede. Alte „investitii” inutile pica.

    00
  53. In pandemie s-au marit pretentiile, nu s-a mai respectat programul de lucru si s-a mintit mult. Mi-am dat demisia. Era part time. Acum ma axez mai mult pe proiectele mele.

    00
  54. Lucrez de acasa, muncesc parca ceva mai mult, in schimb petrec si mai mult timp cu familia.
    Economisesc la fel ca inainte (ce am redus la capitolul transport si iesit in oras s-a dus pe alte cheltuieli). Urmeaza sa consum bugetul de vacante pe niste escapade la munte / mare / delta, dar preturile in turismul local sunt de speriat (in special locurile decente, pentru 2 adulti + 2 copii cu self-catering)…

    Financiar am scapat cu pierderi minime:
    – trebuia sa fiu promovat + marire consistenta de salariu la final de martie, dar nu s-a mai concretizat; totusi ma bucur ca venitul actual nu a fost diminuat;
    – am pierdut avansul pentru concediul de vara (destinatie non-UE) – am renuntat la contract si nu am ajuns la vreo intelegere cu agentia;
    – am platit in zadar o perioada taxa de la gradinita copilului – am renuntat intr-un final, stam acasa cu totii pana la sfarsitul anului, riscurile fiind in continuare prea mari;
    – am pierdut cam 25% din valoarea actiunilor (sume mici, nimic serios), dar ma astept sa revina pe termen lung;
    Super multumit ca tata a fost operat pe inima in decembrie, inainte de toata nebunia cu COVID. Daca intarziam un pic, nici nu stiu ce faceam acum…
    In rest toti suficient de sanatosi, usor ne obisnuim cu noile conditii – sper mai rau sa nu fie!

    00
  55. În primăvară am primit mărire conform planului.
    Lucrez la fel ca înainte, proiectele nu se opresc.
    WFH în 90% din timp din martie până acum.
    Cheltuielile sunt, deloc surprinzător, aproape la fel ca înainte; explicația e simplă: ieșeam rar la spart bani pe băuturi și mâncare la suprapreț de la terase. Așadar, deocamdată criza nu m-a afectat financiar. Am pus înapoi niste kg de care scăpasem înainte.
    Încă urmăresc ocazional apartamente, dar nu vad nicio îmbunătățire dpdv al prețurilor, așa că nu mă obosesc să sun. Un preț decent e la 1000-1100 e/mp. Deocamdată vad doar 1400-1500, așa că mai stau până li se face foame.

    Locație și domeniu: București, IT.

    00
  56. Work from home amândoi de la începutul lui martie, care va mai dura. Momentan treaba merge, partea bună din toată pandemia asta este că am economisit mult. Gătit doar acasă, cafea acasă, nema concediu și vacanțe anul ăsta și ne este foarte bine.

    00
  57. Crestere cu 200% a vanzarilor in perioada stari de urgenta (printing – consumabile imprimante) insa incepand cu 10 iunie vanzarile si tot odata activitatea a inceput sa scada drastic si nu cred ca isi vor mai reveni pana prin octombrie – noimbrie 2020.

    00
  58. mi-am dat seama cat timp pierdeam inainte pe drum de acasa la munca si invers sau la cumparaturi. a intrat bonusul anual, salariul la fel. lucrez de acasa probabil tot anul, nu e clar inca. am economisit in draci si mi-am dat seama cat de mult si aiurea cheltuiam inainte. am stat mai mult cu copilul, chiar daca lucrez nu ma deranjeaza sa tin si o papusa in mana :)
    ce am zis la inceput, ca dupa ce intra starea de alerta si o sa facem excurii de cate o zi mai dese nu s-a materializat inca, aparent lucrez mult mai mult ca inainte

    00
  59. Automotive, IT. Se lucreaza de-acasa de la mijlocul lui martie, piata s-a cam dus putin pe penis (in special cea est europeana) insa momentan ca angajati n-am primit vreo lovitura, afara de amanarea maririlor. De taiat nu s-a taiat nimic dar nici nu sunt nici foarte clare previziunile. Probabil partea cea mai nasoala inca n-a lovit.

    00
  60. Pierdut job în martie. De atunci aplic în draci dar abia dacă se uita 1% pe CV/aplicare.

    Știu sales(FMGC)/product management/project management/optimizări de procese/implementări soft/înțeleg soluții IT și cu toate astea se pare ca e foarte greu sa găsesc ceva potrivit.

    Cea mai nasola perioada a vieții, mai ales din punct de vedere financiar (asta după ce ajunsesem la un nivel satisfăcător pentru mine ca bani și activitate)

    00
    • Chiar dacă nu te cunosc, îmi pare rău pentru tine.
      Îți doresc să treci cu bine peste perioada asta.

      00
    • imi pare rau sa aud asta…mai ales ca ne si cunoastem (cred)…plm….trebuie sa treaca cacatul asta…

      00
    • @Atilla: asa e, ne cunoaștem. O trece perioada asta. Dar e un roller coaster de emoții si stres. Cel mai mult ma omoară inactivitatea… Nu inteleg cum pot sta unii ani de zile fara sa faca nimic.

      M-am apucat sa invat diverse tehnologii IT numa’ sa nu stau degeaba si sa ma ofilesc.

      00
    • Daca zoso e deacord poate sa-ti dea email meu. La compania unde lucrez (online gambling) sunt deschise multe pozitii poate gasim ceva.

      00
    • am trimis mail la amândoi

    • Andreiexe: experiența pe zona de it(PM, PMO) a fost in banking, ifn. Dar inteleg repede procese noi si ma adaptez destul de repede la noi industrii (se va vedea si din CV ca trecut prin multe care par unrelated)

      Aștept o veste de la Zoso si dau un semn. Mulțumesc!

      00
    • @zoso: primit. Danke! Te contactez pentru cont :)

      00
    • NOU
      #107

      @andreiexe : aveti cumva si ceva part time ? Daca se poate rog ” stapanu’ ” sa ne puna in contact.

      00
    • @Mihai din pacate nu :(

      00
  61. deocamdata am mai multi bani decat aveam inainte, am economisit mai bine fiindca nu am mai avut nevoie de masina deloc, n-am mai iesit la mancat in oras, la distractii, n-am mai dat bani pe taxiuri cand vroiam sa si beau alcool, ca in orice criza, exista oportunitati generate de ea, am revenit la stilul de munca de acum 10 ani cu 1 job principal si 2-3 joburi colaterale + veniturile pasive mai mult de teama crizei care va veni, faptul ca pot manca acasa (de cand stau acasa mananc mai putin fiindca nu mai am contact cu tot felul de tentatii) si ca pot sustine un stil de viata sanatos cu sport si plimbare zilnic imi convine de minune, cel mai frica mi-e acum sa nu ma imbolnavesc si sa raman cu sechele de sanatate si o gramada de bani dati pe medicamente sau recuperare, de fapt, mi-e teama ca la varsta mea nu o sa mai reusesc sa revin vreodata la starea de sanatate de dinainte de imbolnavire, in caz ca / am oroare de faptul ca as putea ajunge o povara pentru familia mea

    00
  62. Lucrez de acasa de la inceputul crizei. La job momentan este ok, dar daca se prelungeste criza pot aparea probleme. Am redus cheltuielile (mananc acasa, terasele s-au redeschis doar recent) si nu cred sa plec in vacanta (maxim ceva zile prin Ro).

    Plusuri: am avut ceva mai mult timp pentru hobby-uri, am invatat sa gatesc chestii noi
    Minusuri: socializarea redusa devine treptat apasatoare, pauzele alea de cafea/tigara la servici au rolul lor.

    00
  63. Angajat la stat, primul an dupa 20 munciti afara si 10 ani de antreprenoriat. Nu s-au redus salariile, am cheltuit mai putin. Pot sa spun ca deja s-a recuperat spaga data pt ocuparea postului (10 salarii nete pt neavizati, institutie descentralizata la nivel judetean) si fiind de cealalta parte a baricadei dupa zece ani in care m-am chinuit sa tin pe picioare o afacere cu 20-30 angajati incep sa inteleg de ce niciodata in tara asta „privatii”nu vor insemna nimic pentru cei angajati „la stat” aflati in caldutele birouri ultradotate ( am primit birou nou, scaun nou, laptop nou si telefon nou din prima zi de serviciu, nefiind pe functie de conducere, este jaf generalizat). acu…sariti! nu ma deranjeaza

    00
    • m-as bucura sa stiu ca iti faci treaba bine, ca stiind cum este de partea cealalta, incerci sa ajuti si sa nu pui bete in roate sau sa te dedai la spaga (prea mare).
      faptul ca ai primit laptop/scaun/birou/telefon nu il vad ca un jaf, ci conditile necesare muncii. spor

      00
    • Daca poti si vrei sa impartasesti, sunt curios cum se procedeaza cu spaga. Cui dai acele 10 salarii? Ma gandesc ca nu oricine poate sa le dea si e angajat.

      00
    • @maxp cand a zis jaf cred ca se referea la faptul ca erau noi. Pentru ca daca sunt noi la fiecare angajat care trece prin acea institutie iti dai seama cum se duc banii. Daca doar ai nevoie de mobil sau un laptop care sa se miste decent sa iti faci treaba, dar institutia achizitioneaza modele high-end, pe ideea „lasa bah ca nu dam de la noi” iti dai seama ca nu e optim. In fine posibil sa ma insel, poate ne lamureste mike

      00
    • Salve, Mike,
      Fără mișto, felicitări! Dacă nu e greu, ce inseamnă 10 salarii nete? medii, specifice postului tău? Nu poți da o sumă concretă, ex. 50000 lei? Au întrebat alții cui / cum, probabil e un specific local.
      Nu vreau să te „îmbătrânesc”, dar din cifre ar rezulta că ai 50+, asta nu a fost o problemă la angajare?
      Mersi.

      00
    • raspund in ordine desi e tardiv:
      nu mi-as fi permis ca privat in vecii vecilor sa ofer birou scaun telefon si laptop nou unui nou venit care nu stiu ce poate si mai ales cat sta la mine in firma, dar aici e vorba de bani publici.
      trebuie sa ai o „conexiune”prin cine dai spaga care tb sa ajunga deobicei la capul institutiei care e politic in 99% din cazuri; am banuiala ca jumatate din bani merg la partid
      @N da,ai dreptate
      10000 euro net , am peste 50 si nu a fost o problema majoritatea din institutie sunt pe acolo cu varsta si sper ca nu crezi ca sunt multi sub varsta asta dispusi sa dea banii astia.

      00
  64. wfh și eu și soția, ne-am mutat la casă la începutul anului, mai trebuie să ne ocupăm de etaj, ca să economisesc bani am luat materialele pentru tavanul fals și îl pun eu cu niște prieteni după lucru și mai meșteresc câte una alta ca să nu plătesc pe cineva să le facă că oricum nu prea am ce face după lucru, tot plănuiesc o ieșire cu cortul dar e vremea nașpa, veniturile s-au menținut și chiar și cu luatul materialelor am reușit să punem deoparte câteva rate lunele astea că nu strică. Lucrăm în it amândoi, la mine luăm interni în două luni normal și avem câte un om pentru fiecare, ăia o să trebuiască să meargă la birou, la ea în schimb internii fac totul remote și li s-a zis că sunt șanse mici să îi angajeze după, mai nasol e de cei care vor să intre acum în domeniu, majoritatea firmelor din cluj nu oferă internshipuri anul ăsta, asta înseamnă că la anul o să fie omor pe piață

    00
  65. Gata! Subiect închis, toată lumea e ok. La iarnă mai facem o statistică.

    00
  66. plm…am cautat job anul trecut…am gasit ceva care sa-mi placa pe la inceputul lui Aprilie si ca atare mi-am dat demisia de la campul de bumbac unde actionam cu succes.

    trebuia sa fi plecat la 1 iunie din tara (recunosc ca nu ma asteptam sa fie inchise granitele atat timp) -> surpriza, n-am plecat.

    mi-a trimis noul camp de bumbac uneltele necesare si acum dau remote…ca inca tot nu am voie acolo.

    pana acum am pierdut banii de chirie pe o luna si sper sa nu zica astia ca nu le mai convine sa-mi vada fata doar la monitor.

    in rest…mergem inainte…astept sa scada preturile la barci…sa ne putem retrage la soare si facem adunari si impartiri

    00
  67. NOU
    #120

    Cred că la mine e nasol
    Vânzări on-line și off line.
    Pe site am mai multi boti decât clienți.
    Nu mă arunc pe publicitate acum , nu-i văd rostul, lumea nu vrea să cheltuie.
    Avem economii, nu bem ,nu fumăm, nu avem vicii costisitoare sau rate și suntem distanțați social by default.
    Sperăm intr-o revenire undeva anul viitor in primăvară

    00
  68. Angajat IT, firma are mai multi clienti variind de la afectati 100% pana la unii carora le merge mai bine in pandemie. Nu s-au redus salarii (doar managementul si-a suspendat salariul o perioada), nu s-a dat afara, se fac angajari normal, se mai muta oamenii de pe un proiect pe altul.

    Nu s-au dat bonusuri pentru anul trecut (oricum eu nu luam – se da pe activitati extra). Si probabil marirea anuala de salariu va fi minuscula sau nu nu va fi deloc.
    Putin mai greu la inceput cu munca de acasa cu copiii prin preajma, dar fiind maricei m-am adaptat destul de repede.

    Ca plus, se pare ca se va implementa permanent munca de acasa, e oficial pana la sfarsitul anului deocamdata (era 1 zi pe sapt inainte)

    Astept criza sa cumpar o casa daca pot.

    00
  69. Rau. Am suspendat firmulita, momentan somer intretinut de nevasta… in afara de IT si inca 2-3 domenii restul sunt pe apa sambetei.

    00
  70. Multinationala (un Big Four): scaderi intre 5 si 30% pentru cel putin un an. Daca mai punem si cresterea anuala care acoperea cel putin inflatia, taierea e chiar mai mare. Plus disponibilizari mascate in demisii, pana acum cam 10% din personal.

    00
  71. munca de acasa amandoi, cheltuieli putine, bani mai multi lasati in checking account.

    pierdut cam 30% din pensia privata cand s-a dus bursa in jos. acum suntem undeva la 3% pierdere. urmeaza valul doi, emotii de toamna.

    00
  72. Business-ul a crescut approx 30%, avem clienti noi, clientii vechi au ramas si ei.

    00
  73. NOU
    #126

    Vad ca toata lumea zice de nivel economic . Nu e singura fata a crizei … Personal :

    – La nivel economic, pana acum, e ok . Lucrez in IT , oricum lucram predominant de acasa, acuma lucrez numai de acasa. Si sotia la fel. Multinationala la care lucrez inca e ok , cu toate ca anumiti clienti pentru care ofeream servicii nu au fost chiar ok ( unii spre deloc ).
    – La nivel psihologic, asta e alta mancare de peste. Poate ar merge un topic separat fata de acesta, pe partea psihologica, cum e lumea, cum au trecut peste „izolare” si ce planuri au de viitor . Eu sunt obisnuit sa lucrez de acasa, deci pentru mine e business as usual . Pentru sotie, in schimb… a fost greu. Foarte greu :) . Nu ne ajuta nici faptul ca nu avem masina & nu conducem ( deci nu putem sa iesim la plimbari mai lungi ) + suntem tipul de oameni care se „panicheaza” ( asa ca evitam sa ne vedem cu lumea sau tinem interactiunea la minim). Planuim sa cumparam o masina si niste ore de condus ( eu am carnet dar nu am condus ) ca sa putem sa mai schimbam peisajul ….

    00
    • Chiar imi pare rau pt voi. Am si eu niste prieteni unde ea este mega ipohondra.(a plâns o zi întreagă ca au fost niste muncitori sub geam si aveau geamul deschis si daca ia Covid) Din martie pana in iunie nu au iesit deloc din casa. Doar in fata casei sa arunce gunoiul, in rest au comandat totul online. El mai are putin si isi ia câmpii.

      00
    • @Razvan: atât că dacă procedau toți ca ei, Covid era over acum

      00
  74. Jobul e ok. Martie, aprilie am muncit mult peste medie pentru ca firma (companie media in Bruxelles) s-a adaptat foarte repede la situatie si ne-am mutat toate activitatile care genereaza venituri (conferinte, workshopuri, working groups) in online. Am adaugat servicii noi si am tras toti tare ca sa mearga treaba bine. Au angajat 3 persoane din martie si pana acum.

    Eu lucrez de acasa (Cluj) din 2016, deci izolarea nu a fost ceva deosebit de greu pentru mine. Dar inainte de criza calatoream mult in Europa si acum parca imi lipseste contactul direct cu oamenii. Mi s-a acrit de atata zoom.

    Intamplarea face ca in februarie aveam destui bani stransi sa platesc anticipat creditul la casa (nu am mai fost intr-o vacanta mai lunga de patru zile din ianuarie 2017). Iar la toamna ma gandesc sa plantez o livada de pruni in Maramures.

    00
  75. Job: Am schimbat jobul (intern, în aceeași companie) și trecerea a fost complicată. Chiar cu o săptămână înainte de starea de urgență am avut în față un contract pe mai mulți bani (cam 40% în plus), dar am avut o senzație de „nu asta e mutarea” și n-am semnat. Mă felicit zilnic că n-am făcut-o, nu vreau să știu cum ar fi fost s-o iau de la zero, în altă companie, cu altă echipă de care să depind și care să depindă de mine, în situația de work from home 100%. Btw, compania la care lucrez de 6 ani ne-a anunțat că ne așteaptă la birou din ianuarie 2021, până atunci să ne vedem de treabă. Si ne vedem, pentru că nu s-a tras frâna (dinspre clientul pentru care lucrăm) la absolut niciun proiect. Din contra, s-au mai alocat bani pentru inițiative noi. Când mă gândesc ce am livrat în perioada asta… e uluitor că am reușit. Viitorul muncii nu are cum să mai semene cu ce a fost, pentru ca perioada asta a demonstrat că aproape orice transformare e posibilă.

    Work from home funcționează, dar NU cu doi copii pre-școlari în casă (pentru că absolut toată lumea are de pierdut: firma, angajatul și familia lui) și niciun adult care să le poată da atenție 70-80% din timp. La cât am urât open-space-ul de la corporațiile pentru care am lucrat din anul 3 de facultate încoace… are avantajele lui.

    Venituri: Încasări mai mari pentru mine, pentru că am executat mult over-time (lucrez în IT). Soția a primit mărirea de salariu promisă (consistentă, lucreză în banking).

    Cheltuieli: MULT mai mici. Am tăiat grădinița particulară pentru cei doi copii (de la 3000+ pe lună s-a redus la 1000 pentru grădiniță online, e discutabil cât a meritat suma asta). Cu 700-800 de lei pe săptămână nu ne-a lipsit nimic unei familii de 6 persoane (am locuit cu bunicii copiilor, la casă cu curte, aproape de București, cam de când a fost declarată pandemia, până la început de iunie).
    Am renovat cam 25% din apartamentul nostru (partea care avea nevoie de renovare), am schimbat ambii telefoanele (flagship-uri cumpărate în Q1 2017, înlocuite cu mid-rangers din piața actuală).
    Am plătit ușor ratele la apartament și leasing-ul la mașină, exact ca înainte.

    Concedii: Nimic în 2020, ne-a trecut deja glonțul pe la ureche pentru că eram în Spania când apăreau primele cazuri. Facem excursii de o zi și, poate mai încolo, o ieșire la munte). Dacă ar fi copiii cu 1-2 ani mai mari, probabil ne-am încumeta la mai mult.

    Sănătate: fizică excelentă (poate cam mult alcool la început, dar nu a ținut mult asta), psihic a fost dificil pentru unul dintre copii (cel mare), care a suferit mult din lipsa interacțiunilor cu colegi, prieteni și rude pe care le-ar fi văzut mai des în mod normal. Am stat izolați timp de 10 săptămâni, doar eu am ieșit din curte, la cumpărături, o dată pe săptămână. Nimeni n-a intrat în curte până la mijlocul lunii mai. Copiii nu și-au văzut unchiul și cealaltă pereche de bunici, timp de 3 luni și ceva.

    00
  76. Lucrez in domeniul financiar (private equity) in Londra. Veniturile firmei mele nu sunt afectate de criza, deci am primit bonusul anual normal in mai + marire de 15% planificata. WFH din martie cu sotul ITist, ne consideram norocosi ca ne-am mutat in noiembrie anul trecut dintr-un apartament micut intr-unul cu 2 dormitoare cu mai mult spatiu deci nu ne scoatem ochii. Cred ca vom investi in ceva birouri/scaune mai ca lumea ca nu se prevede sa ne intoarcem la birou pana la sfarsitul anului. Economisim mai mult ca in trecut, in jurul a 50% din salariile noastre nete, mai ales pentru ca n-am platit e.g. transport in comun, gym membership, mancare, iesit in oras.
    Altfel, sunt sincer incredibil de ocupata, cu 16-18h lucrate pe zi. In martie a fost multa actvitate sa „crisis proof” companiile din portofoliu (spre exemplu, se ne asiguram ca au suficient cash cat sa nu existe probleme), iar apoi au reinceput diversele tranzactii de la sfarsitul lui aprilie. Speram pe la sfarsit de iulie sa ne intoarcem in RO vreo cateva saptamani si apoi sa mergem in concediu cu parintii/bunica in Grecia in august/sept. Am fi vrut sa mai facem o vacanta internationala (Hawaii? Japonia?) anul asta dar nu cred ca ne iese.

    00
    • 16-18h? Hai mai dă-o naibii de treabă. Muncești de la 6 dimineața la 12 noaptea? Cate zile poti rezista asa?

      00
    • @Razvan, atunci cand avem o tranzactie live, de obicei orele sunt 8 am pana la 2-3 am. Asa a fost saptamana trecuta marti, miercuri, joi, vineri. Sambata am dormit toata ziua. Saptamana asta, 8 am – 12 am, apoi ma uit la un episod de ceva si ma culc. Suntem intr-un domeniu cu „peaks and troughs,” cand nu avem tranzactii suntem mult mai chill.

      00
    • Work hard, play hard.
      Cata lume isi permite „o vacanta internationala” in Japoina sau Hawaii. Ca sa faci asta tre sa lucrezi pe masura…

      00
  77. NOU
    #135

    wfh, somaj partial, 100% din salariu, pentru moment.

    Din septembrie se anunta disponibilizari masive. Inca nu stiu daca voi fi pe lista, sper sa nu.
    Partenera a pierdut jobul rapid, in martie; de atunci cauta, a aplicat la 300 de pozitii si a avut 2 discutii la telefon in 3 luni.

    Praful d-abia acum incepe dar aia masii, am trait frigul si lipsa luminii din comunism apoi tranzitia, inflatia, tepele, minerii, apoi cand lucrurile pareau sa se aseze dupa 2000 a venit criza din 2008, alti 5 ani de rahat, strans cureaua, inghetat postul, zero joburi pe piata, apoi dupa 2014 iarasi un pic de crestere si acum criza, depresiune economica, somaj, joburi din pl si cel mai rau, in prag de 40 cand incep sa scad cate un 10% la sansele de angajare la fiecare 2 ani. Dap, ma gandesc ca mai nashpa decat atat ar fi fost un razboi mondial.

    00
  78. NOU
    #137

    IT. 2 luni de incasari slabe (bugete anulate pe la clientii de afara) acoperite fara probleme din porcoiul de rezerve facut in ultimii 2 ani.
    Urmat de puhoi de clienti noi si usi deschide. Deh, toti marii manageri de digital au inteles ca trebuie sa vanda si online. Tarziu rau. Asta este, anul trecut eram pregatiti sa scadem noi pretul ca sa prindem clientul. Anul asta avem oferta +30% la aia care nici macar nu raspundeau la mailuri. Si e bataie pe oferta asta!

    00
  79. Lucrez pentru o universitate din UK. De când a început nebunia lucrăm toți de acasă, așa că nu a fost jobul afectat. Îmi pare că acum dau mai mulți bani pe aceleași chestii. La servici lucrurile sunt chiar bune, de când cu criza lumea se înscrie masiv la cursuri, noi angajam momentan oameni să putem face fața la cererea suplimentara.

    00
  80. Locuiesc in UK dar expunerea profesionala este globala.
    Pharma & Healthcare.
    Lucrat exclusiv de acasa incepand cu 11 martie.
    Zero zboruri / deplasari in acest interval (prima data in 20 de ani de cand lucrez).
    Volumul de munca a crescut cu ~20%, in principal din motive de paranoia generalizata in mai multe state (europene si non-europene).
    Veniturile s-au pastrat constante chiar daca sotia a renuntat sa mai contracteze ceva din martie. Nu am optat nici pentru schema de furlough din motive personale (am preferat temporar sa inghetam activitatea firmei sotiei). Reducerea din zona asta a fost balansata de un bonus aditional luat pentru unul dintre proiectele mele.

    Avantajul masiv a constat din faptul ca lucrez in consultanta pe cateva nise din industria asta de 10 ani si toata familia are experienta adaptarii la lucratul de acasa / Regus-like offices sau lobby-uri de hotel. In plus, casa are toate facilitatile necesare unui ecosistem echilibrat (work – life) inclusiv gradina, plus spatiu suficient (si conexiune de internet) pentru fiecare sa aiba coltul lui de lucru. Un mare bonus modul in care au reactionat scolile si alte ONG-uri in ajutarea copiilor scolari in privinta noului sistem de blended-learning.

    Ca fapt divers, am reinceput sa joc FIFA, de data asta cu Junior. In fiecare dupa-amiaza avem un mini turneu (cel mai bun din trei).
    Un alt aspect benefic pentru adaptare a fost faptul ca eram obisnuiti sa gatim acasa de cateva ori pe saptamana iar trecerea de la 4-5 zile mancam acasa la 7 zile / saptamana mancam acasa nu a fost un chin.

    Ne-au lipsit si ne lipsesc calatoriile (suntem la stadiul de backpacking dupa aproape 10 ani) si inotul (piscina / mare) dar in contextul global asta e nimic.

    Criza va fi simtita in perioada urmatoare, mai ales dupa Octombrie cand majoritatea schemelor de suport social vor inceta. Atunci sa te tii. Am luat ca referinta negativa anii ’70-’80 (in UK) pentru partea de planning si sper sa nu fie mai rau de atat.
    Impact direct asupra noastra probabil limitat, mai ales ca avem rezerve pentru o criza de durata.
    Impact indirect in schimb da intrucat vad o multime de oameni in jur deja afectati serios inca de pe acum. Cam aceeasi oameni care si-au spart si ultimul banut pe un X5/Q7, vacante in Bali si alte cele.

    00
  81. Firma de IT, work from home, mai putini bani cheltuiti pe pranz, benzina, iesit in oras, salariu la fel, mai multa munca dar amplificata artificial pentru ca nu au fost proiecte noi si nici nu am pierdut proiecte vechi, doar ca putorile care se faceau ca muncesc la birou acum trebuiau sa si arate zilnic ce au facut si te mai trezeai deranjat de astia care au nevoie de nu-stiu-ce de la tine.

    00
  82. Jobul e ok, am avut cam multe sedinte, telefoane pe whatsapp, Skype cu orele in conditiile in care am copil de 2 ani.
    Acum ca s-au relaxat masurile facem turul statiunilor in weekend, stam de obicei la apartament si comandam mancare sau pregatim micul dejun, plaje mai retrase fara prea mult contact cu altii.
    Sa ne bucuram de vara si de libertate. Mai incolo vom vedea ce va mai fi.

    00
  83. Jobul mutat acasa, ceva mai putine cheltuieli (fara fonduri la scoli, iesiri, flori, haine, motorina doar jumate) si ceva mai multe economii pe care le voi folosi la amenajari exterioare si interioare.

    00
  84. Am o agentie imobiliara de circa 7 ani, axata 99% pe clientela din afara tarii, in principal studenti straini. Lucrez doar in domeniul inchirierilor. La intrarea in starea de urgenta, au picat cateva tranzactii. Dupa o luna, am reluat activitatea cu tranzactii noi. M-am lansat in timpul crizei din 2008. Sunt genul de om care tine de ban si nu se atinge de economii. In caz de colaps financiar, pot supravietui (impreuna cu familia, doi adulti plus trei copii) circa doi ani. In momentul de fata, adaug la economii, nu ma folosesc de ele. Greu de comparat cu ce era in 2008. Pe scurt, sunt optimist.

    00
  85. Austria, constructii, munca preponderent de birou.

    Salar la fel, dar fara bonusuri pt ore suplimentare care se simteau. Inainte mergean in delegatie in alta tara cam lunar, acum nimic. Wfh pentru 2 luni, acum am revenit in birou de vreo luna, dar e un pic mai lejer programul. Musai luat 2 sapt concediu vara asta pt toti angajatii. 3 luni nu am mai prins nici un contract nou, acum pare sa isi mai fi dat drumul un pic.

    00
  86. La mine domeniul este agribusiness, lucrurile au mers bine. Bonusurile s-au incasat peste asteptari, salariul majorat cu 20%. Perspectivele la nivel de industrie nu sunt roz, dar specificul face ca acest domeniu sa nu resimta foarte tare o criza.

    La sotie domeniul este constructii. Fix inainte de pandemie schimbase jobul si noua firma a facut disponibilizari in prima saptamana. Si-a gasit rapid, chiar cu o usoara crestere salariala. Perspectivele nu par a fi rele, chiar daca investitorii din domeniu sunt constienti de criza ce va veni. Au aprobat bugetul pentru noile investitii, luand in calcul o criza sigura.

    Pe termen lung vom investii economiile in constructii. Deja preturile la materiale inregistreaza scaderi (la nivel de santier, nu vorbesc de magazinele de bricolaj), ceea ce ma face sa cred ca intr-un an va fi avantajos sa demaram proiectele.

    Imi permit si un sfat: tineti de economii cu dintii. Un nou lockdown economic va fi ca un tsunami, iar o criza financiara dublata de una medicala nu poate fi decat crunta.

    00
  87. Ma consider norocos. Salariu la fel, munca la fel dar doar ca de acasa. Mai trec pe la munca doar 1-2 ore de 2 ori pe saptamina, cind am de semnat ceva.
    Inainte economiseam cam 25% din salariu, acum, fara gradinita si excursii cam 45-50%.
    Nevasta-mea (SEO/casino) la fel, chiar bonusuri mai mari. Ma rog, pina acum 2 sapt cind a schimbat iar Google sistemul si i-a ajuns situl la trafic 0. si sta acolo deocamdata :)

    00
  88. venituri la fel, economii mai mari, schimbat radical dinamica muncii, în condițiile în care munceam acasă de peste 10 ani. cu casa goală dimineața. acum, cu casa transformată, până mai ieri, în școală (într-o cameră un profesor, în cealaltă un elev), mi-a fost mai greu să mă adaptez și să am performanțe ca înainte. dar mă pregătesc să revin…

    00
  89. Lucrez in IT pe o pozitie tehnica la o multinationala. Nu se mai fac mariri, cel putin pana prin toamna-iarna, de lucru este la fel ca pana acum. Fac full time home office de la inceputul lunii martie, faceam si inainte home office, dar nu full time. Cheltuielile au scazut, cele cu mancatul in oras, cu benzina si cu parcarea la job. Nu mai pierd timp pe drum cu mersul la birou in fiecare zi. Am si un pfa si am mai mult de lucru acolo, dar aloc destul de putin timp pentru asta, vreau sa am si timp liber. Pfa e jobul de backup, ce-mi asigura banii pentru cheltuielile lunare minime (mancare si utilitati). Am un fond de rezerva, as putea sa nu lucrez nimic vreo 2 ani. Banii de la pfa cam merg in acel fond de urgenta.
    M-am ars putin in 2008, putea sa fie nasol, si m-am invatat minte.

    00
  90. A mers cam la fel treaba, domeniu bancar, it. Nu am simtit personal vreo schimbare in jos, din contra. Eu cred ca exista si o reactie a economiei, oamenii au realizat niste chestii, au gasit oportunitati, au descoperit ca pot trai si fara unele chestii, good.

    00
  91. 2020 nu s-a terminat. Criza probabil va veni la anul dupa alegeri, deocamdata ne aflam cu totii intr-o stare de incertitudine, mobilitate profesionala redusa, angajari si bugete inghetate. Mai intreaba-ne peste 6 luni.

    00
    • Si la subiect, scazut salariul cu 25% de la 1 aprilie, plecat si inceput in alta parte – programare.

      00
  92. Energie, wfh in perioada starii de urgenta, wfh si la birou (alternat) in perioada starii de alerta. Marire salariala mai mica, activitate mai putina. Am facut parte din echipa care a analizat masurile ce s-au luat la nivel de grup, iar masurile difera intre companiile aceluiasi grup in functie de tipologia activitatii si impact.

    Unii angajati au cedat voluntar o parte din bonus colegilor care desfasoara activitate in teren si care nu isi pot intrerupe activitatea fiind considerati lucratori esentiali, o parte dintre acestia fiind izolati la job in spatii special amenajate pt perioade de timp determinate pt a reduce riscul de infectare si pt a asigura continuitatea furnizarii energiei.

    00
  93. Marire de salariu cu 5% in martie, taiat 20% pentru aprilie, mai si iunie. Taiat prima de pasti.
    WFH full time cel putin pana in septembrie.Am observat ca lucrez mai mult de acasa. La birou mai luam o pauza de cafea, 1 ora la masa de pranz.

    Pe plan personal o certificare Microsoft si invatat copilul (5ani )sa mearga pe bicicleta si alfabetul.
    Economii zero.

    00
  94. Angajatorul, firma de IT cu produs propriu de advertising, still going strong = nicio schimbare apropo de finante pentru angajati. Lucrat de acasa pana cel putin in toamna. Cheltuieli mai mari pentru household, dar per total economii majore. Business paralel pe butuci (organizare de evenimente). Mno, nu le poti avea pe toate.

    00
  95. Salariul marit + bonus, lucrat exclusiv de acasa de la inceput de Martie, lucru mai putin din cauza pandemiei (clientii au avut sediile inchise). Anulat doua vacante (Italia si Croatia) dar am reusit sa ajung o saptamana la munte in alta tara. Economisit mult mai mult pentru ca am mancat exclusiv acasa doua luni si n-am iesit la nici o terasa pentru ca au fost inchise. Cooperativa a semnat mai multe contracte deci o sa fie mult de lucru incepand cu sfarsitul verii. Ma simt norocos!

    00
  96. Lucrez intr-o multinationala in domeniul auto; salariile au fost taiate cu 25% sub diverse pretexte desi activitatea nu a fost mult afectata (plus anulate majorarile salariale anuale si bonusurile), iar de la relaxarea din ultima perioada se vor recupera in scurt timp si cifrele neatinse in perioada Martie-Mai. Saptamanal isi dau demisia 1-3 persoane (in curand si eu) fata de ritmul de plecare la 1-2 luni a unui angajat.

    00
  97. asigurari daune: wfh, salariu intreg, cateva bonusuri, de munca inca este; singura problema o reprezinta cele doua firme mari de asigurari vanzatoare de RCA care nu prea mai platesc regresele

    00
  98. Am citit 90% din comentarii. Bravo voua si fiti tari in continuare!

    La mine: wfh din 15 Martie si va mai continua; Volum de munca in crestere 10%; financiar neafectat la salariu pentru ca am consumat zilele de concediu din trecut, altfel eram cam -15-20%; Coporatia are deja in discutie scenarii de reducere costuri (a se citi personal) dar am incredere ca nu voi fi afectat; Am castigat timp acasa cu familia si chiar mi-a prins bine + munca din pijama; La 1 masina am alimentat-o dupa 90zile (fata de 25 inainte); Am pierdut bani platind partial taxa de gradinita. Am castigat bani ca de 3 luni copilul nu s-a mai imbolnavit si n-am mai cheltuit pe medici/medicamente. Anulat concediu pe Booking Bulgaria (n-am pierdut nimic, deplasare auto). Am pierdut interactiunea din cu prieteni/cunoscuti. Am aplicat la job-uri (benchmarking mai mult si de backup. ZERO interactiune si nu cred ca nu sunt pregatit). Ne-am relocat la casa parintilor ei dupa 6 saptamani de bloc in BV si aici e libertate/curte/relaxare.
    Domeniu de activitate: Manufacturing / Project Management

    @Vali – nu poti face si un formular de vot sa centralizam mai usor starea cititorilor ?
    economic: scazut venit 5-10%; scazut venit <30%
    fizic: +2kg; +5kg; -2kg (invidie pt multi);
    etc.
    Clar, restul vor comenta cu detaliile;

    00
    • nu poti face si un formular de vot sa centralizam mai usor starea cititorilor ?

      orice mizerie din aia de sondaj încarcă blogul enorm.

  99. Eu lucrez in telecom, sotia in banking.
    Veniturile au ramas aceleasi dar au scazut destul de mult cheltuielile. Adica trei luni de zile: Martie – Mai am economist intr-un mod foarte agresiv: doar strictul necesesar pentru mancare si produse de curatenie si ingrijire personala si atat. Desigur la asta s-au adaugat costurile fixe legate de rata la banca, intretinere, telefon, internet,..
    De vreo doua saptamani am slabit un pic ritmul de economisire dar oricum suntem foarte prudenti. Concediu vom avea la sfarsitul August dar nu am rezervat nimic, nici nu stim unde vom merge. De fapt stim ca vom face concediul in Romania.

    Probabil vom ramane in setarea asta, de maxim prudenta, pana la sfarsitul anului cel putin.

    00
  100. ce a fost cu minus:
    – volumul de munca pare ca a crescut
    – sotia a pierdut 20% din salariu
    – 2 luni inchisi in apartament cu un copil de 4 ani

    ce e cu plus:
    – aproape 2 ore castigate/zi
    -am inceput sa ma imprietenesc cu nevasta si copilul
    -am economisit multi bani
    -lucrez de acasa de la bunici -> copilul e super happy

    per total, o criza buna

    00
    • Oare cum e cu minus sa stai cu copilul???

      00
    • @Dan: asta te-a uimit? :)
      Ce zici de : am inceput sa ma imprietenesc cu nevasta si copilul? This is the beginning of a beautiful friendship.

      00
    • Păi, da, un imbecil a dat negativ la o întrebare neutră / legit. Remarcabil și numărul mare de negative la aproape fiecare post în care oamenii și-au povestit experiențele; nu le-a plăcut, nu asta vroiau să vadă. E greu.

      00
    • #153 este pentru #157.

      00
  101. Lucrez in retail, companie noua care acum este in expansiune , deci foarte vulnerabilă la criza economica ce va urma. După nebunia de la început de pandemie cand se vindea orice, acum vânzările au scăzut cu aproximativ 20-25% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, situație regăsită aproape în toată piata de retail.
    Wfh din martie, luna viitoare posibil sa revenim la birou; un volum mult mai mare de munca, am ajuns si la 16-17 ore de munca/zi; majorare de salariu cu 5%; nu mai luam bonusul anual.
    Am reusit si ceva economii, am ascultat sfaturile lui Vali si am ratele casei acoperite pentru următorii 2 ani si cheltuielile casnice pentru un an:). Voi incerca sa tin cat mai mult de bani, nu se anunță o perioadă roz din toamna.

    00
  102. lucram de acasa si inainte (consultanta), nimic schimbat aici. minus 14% salariu incepand cu iunie, ca sa pastram toti oamenii in departament. fara iesit din casa intre 10 martie-10 iunie, apoi iesit pt o plimbare in cartier, un tuns si o partida de biliard, am revenit la cutie. economisit aprox 1800 lei/luna din lipsa uberelii zilnice si a iesirilor la standup, biliard, restaurante. fara vacanta programata, respect regulile, am background ostasesc deci rabd fara fite impuneri. scopul e sa fiu sanatos impreuna cu ai mei. sa fiti bine si voi!

    00
  103. am avut norocu porcului si fix inainte sa loveasca cacatu ventilatorul am facut schimbul de imobiliare: romania-suedia.
    munca. e nasol. Ma asteptam sa imi creasca cu macar 100e salariu. A ramas identic
    mai nasol e ca restul de specializari de medicina (mai putin guvidu) is semiinchise, deci planul cu „din martie incepi” s-a prelungit putin

    pe plan mai non economic
    – n-am putut sa imi fac itpul la forester, deci am zis ca e cazu sa schimb masina
    – am luat un lot de pamant pe care imi mai fut seara ceva timp
    – e misto sa stai la parter intr-o tara de gen suedia. Terasa, gratar, bere

    00
    • Cred că n-am înțeles, în Suedia nu ai salariul mai mare decât în România nici măcar cu 100 de euro?

      00
  104. Salariu înghețat anul ăsta, posibil si in 2021. Prima anuală primită la final de iulie in loc de mai. Zile de concediu luate pentru ca era activitatea redusă. Momentan nu s-au dat oameni afara, dar se pune presiune pe eficiență (automatizări, îmbunătățire procese etc). Lucrez de acasă din martie, nu cred ca mai ajung la birou anul ăsta.

    00
  105. Dpdv financiar am consumat din economii, pentru ca în lockdown nu am produs nimic. Lucram la refacerea economiilor. La redeschidere am avut start frumușel, nu se simte ca ar fi fost inchis 2 luni, insa nu cred ca va dura mult, cred ca lipsa banilor se va vedea spre finalul anului. Sper sa greșesc dar mai bine stai precaut. :)

    00
  106. -25 %/program redus pana vin vremuri mai bune, dacă vin (Horeca)
    soția – 2.5% din comision tot Horeca
    oraș, Brașov /Poiana

    00
  107. Avand in vedere escapada in plina pandemie pana in RO,da..reintors cu ultimul zbor spre Regat,plus cotofana de prietena(sta pe capul meu zilnic),martie – 0% profit,aprilie 0% profit mai 1600quid,iunie 1200 quid,avand in vedere ca Mentalul reduce Productivitatea as zice ca 2020 trebuie sters din analele financiare ale vietii mele.
    Domeniul meu de munca este ala cel mai dragut si dorit de toti copii de se uita la filmele gen „Hacker” :)
    ca un offtopic @zoso : sa te fereasca d-zeu de Anglia,o jigodie de tara,un popor betiv si drogangiu,socialul lipseste,pandemia a fost a joke,week-end-ul trecut 500.000 de oameni la plaja,valul doi urmeaza 100% in cateva saptamani.
    P.S. : platiti-va banii la banca baieti,ca sa traim si noi mai bine:)

    00
  108. Decoamdata financiar nu am fost afectat. E la fel ca in normal. Dar s-a schimbat stilul de vitata un pic, mai reticent, evit zonele aglomerate, mai solitar, deocamdata nu afecteaza pe termen scurt, pe termen lung v-a afecta niste chestii cred. Hoby e pescuitul si drumetiile, chestii solitare, dar trebuie sa ai si un amic doi acolo ca doar nu traim in munti. Om trai si om vedea, specia umana este superadaptabila la fenomenele naturale, la cele sociale ramane sa vedem pana unde. Asta este neconoscuta.

    00
    • Se scrie / spune sconosciuta. Am întâlnit niște exemplare, au fost superadaptabile, te rog sa mă crezi.

      00
  109. financiar inca nu am fost afectat. am cumva noroc ca am contracte de dinaintea pandemiei, ce îmi oferă o stabilitate pana la mid 2021.

    00
  110. Inceput anul super bine, cu 3 clienti mari, pus la punct planurile de SEO etc. Venit criza, futut tot. Incasari mici in ultimele 3 luni, primit o poala de bani de la stat, pusi deoparte pentru zile negre. Refacut oferta, bibilit situri, in 2-3 zile incep niste facebook ads si vedem mai departe. Momentan financiar suntem foarte bine, planurile de calatorie s-au dus dracului, stau in casa, plimb cainele si joc tenis cu fie-mea. Daca nu luam cacatul asta de boala, ma consider multumita.

  111. NOU
    #183

    Best time of our lives, avem un baiat care a facut un an fix inainte sa inceapa pandemia, lunile astea au fost cel mai misto cadou din lume, am reusit sa petrec foarte mult timp cu el si sotia si sa observ cum creste de la o zi la alta. Cine a trecut prin asta, stie despre ce vorbesc.

    Salariul merge inainte neatins, chiar crescut un pic, primit bonus la sfarsit de an fiscal ca am salvat compania de la imbolnavire stand acasa, nu prevad sa ne afecteze in vreun fel criza (IT in produse de larg consum, ceva gen daca vremurile devin cacacioase, lumea o sa cumpere si mai mult din produsele noastre).

    00
  112. nimic deosebit. afectat pozitiv doar in cele 2 luni cu restrictii de circulatie.drumul la si de la munca era cu adevarat o placere. now, not so much.

    00
  113. NOU
    #186

    Am muncit de acasă de m-au luat dracii. Cheltuielile s-au redus, veniturile au rămas la fel sau peste, mai mulți bani puși deoparte. Planul de la începutul anului (mai mulți bani puși deoparte decât în alți ani) a funcționat al naibii de bine.

    00
  114. Lucrez in inginerie si mi-am putut desfasura aproape toate activitatile de acasa (spre bucuria iubitei), deoarece si inainte de carantina lucram remote in medie cam 3-4 zile pe luna. Clientii firmei au fost cei mai afectati de faptul ca in perioada de carantina nu am putut calatori pentru punerea in functiune a echipamentelor sau pentru suport. Colegii care aveau zile libere ramase din anii trecuti au fost rugati sa mearga in concediu, dar prioritate avand proiectele.
    Nu am fost afectat din punct de vedere financiar, ba chiar am primit in Aprilie marirea anuala bazata pe inflatie. Per total cheltuiesc mult mai putini bani, iesim mai putin in oras, gatim mai mult si comandam mancare destul de rar.
    Nu stiu ce ne rezerva viitorul, insa cred ca de acum o sa inceapa adevarata criza.

    00
  115. Freelancer, infrastructura mare IT, clienti de peste ocean si domestici. Cel mai nasol a fost cu “scoala de acasa”, ca mi-a blocat toata dimineata. Altfel, sunt obisnuit cu munca de oriunde, dar s-a dus timpul de rezerva. Nu au prea fost emotii cu cei de peste ocean, dar a trebuit sa o las mai moale cu cei de acasa, din lipsa de timp. Daca incepe un proiect nou, va trebui sa zic pas, cel putin pana incepe scoala. Altfel, cheltuieli la jumate in mod natural, toate calatoriile planificate de la inceput de an s-au anulat. Am dat Spania pe Grecia si orice deplasare e acum sub semnul intrebarii.

    00
    • intreb si eu amuzat… specialist in infrastructura it si reteteaua de acasa este suprasolicitata cu un zoom :)?

      00
  116. Din fericire nu prea am fost afectat însă în aceste luni am economisit și pus la saltea bani cum nu am făcut-o niciodată până în martie 2020.

    00
  117. Lucrez din Franta intr-un rol global. Work from home din 13 martie. Nu ma asteptam sa imi placa asa de mult, dupa un inceput dificil. Am revenit la birou cateva zile in iunie, dar work from home o sa fie de baza si in viitor.
    Am lucrat 3-4 zile pe saptamana, in rest concedii / recuperari. Compania beneficiaza de ajutor de la stat pentru somaj, fiecare manager isi planifica activitatea si decide saptamanal timpul de lucru pt membrii echipei. Impactul asupra veniturilor celor in somaj partial e o reducere de max 2%. Pe termen lung, asta e un cost f mare pentru guvern, mai ales daca economia nu reporneste.
    Am primit bonusul pt anul trecut si l-am pus integral la ciorap. Marirea anuala de salariu e amanata pt octombrie (deocamdata). Daca trag linie: more quality time, less commute, no FB, more gardening. Pentru concediu poate Romania (la parinti, ar fi trebuit sa ne vedem in aprilie), desi ma gandesc serios sa ma mut intr-un oras cu un cost al vietii mai mic si daca se aranjeaza lucrurile la job, o sa prioritizez gasit chirie, mutat etc

    00
  118. domeniu IT, lucrat de acasa din 10 martie, mutat la mare in 15 mai.
    am primit marirea anuala din martie cam 5% + actiuni restrictionate pe 3 ani
    am primit in aprilie cotele de bani pe actiunile primite in anii trecuti
    in aprilie, am primit si ceva bani pe ore suplimentare din februarie
    In schimb vreo 2 luni proiectele client au fost suspendate si am trecut pe proiecte interne
    fara concedieri si fara reduceri deocamdata dar perspectivele nu-s ok. piata nu si-a revenit desi noi n-am intrerupt activitatea
    se vede ca in timpul sapatamanii bate vantul pe la terase si la plaja, foarte putini oameni fata de anul trecut…e clar ca impactul va fi in toamna dupa amanarea taxelor de catre stat

    00
  119. n-am mai facut aproape niciun ban. mi-am bagat pula, mi-am luat concediu. am inceput sa scot bitcoinii. burlac, na :).

    am fost prost ca n-am fost mai atent cu banii, era o ocazie buna sa cheltuiesc mai putin. mi-am luat prea multe haine si cacaturi de care n-aveam nevoie.

    00
  120. Toata lumea vorbeste de criza ce o sa vina si simt asa ca o sa fie creata intr-o oarecare masura artificial, mai ales ca fiecare tine de bani in asteptarea a ceva nasol. O sa fie „self fulfiling prophecy” ce o sa urmeze.

    Sa revin on-topic, clientii au avut de lucru si asa am avut si eu de lucru, iar viitorul pare sa fie foarte roz. Cel mai mult m-a afectat carantina vietii, ca n-am putut sa ma plimb.

    00
  121. La job in construcții am fost mult mai productiv în același program de lucru, de la Paști am reînceput activitatea part-time de ajutor in bucătăria unei burgerii (după programul). Am finalizat terasă casei și acum tund gazonul mult dorit. Financiar? Venitul a crescut, dar am avut cheltuieli foarte mari de amenajare terasă, gazon, irigații.
    Pe lângă toate astea, săptămână trecută a fost reducere 40% la Burton și n-am putut sa nu îmi iau echipament nou de snow..

    00
  122. Inchiderea granitelor m-a tinut pe tusa cu doua luni in plus fata de concediul standard de trei luni-of marina comerciala.
    Salariul a fost virat constant-compania isi va recupera banii tinandu-ma mai mult pe nava in voiajul actual si cele viitoare.
    Compania la care lucrez nu a trecut nave in parcul rece ca in 2008. Deocamdata…
    Economisit sume serioase prin inchiderea carciumilor-fan single malt-am consumat acasa dar mult mai putin. Zero vacante cu familia.
    Cheltuieli extra – materiale pt bricolat la apt si curte-cca 10 k lei.
    Criza va lovi si cand o sa vad pe puntea magaziilor doar 100 de containere atunci o sa stiu ca situatia e nasoala nasoala.

    00
  123. Au dispărut bonusurile de la ambele joburi din familie. Dar mai mult timp cu familia, mai multe lucruri făcute de la zero = cheltuieli mult mai mici.
    Mă laud sub protecția anonimatului, că în jurul meu toată lumea se plânge: noi suntem mult mai fericiți așa.
    O chestie mai neașteptată: în trei luni mi-am educat copiii mai bine decât a făcut-o învățământul românesc în vreo 2 ani. Am fost mereu anti homeschooling, dar nu am bani de școală privată și deja nu mai am chef de educatoare/învățătoare care nu vorbesc corect românește și nu pot înțelege un text mai complex decât Punguța cu doi bani.
    A, și am slăbit. Știu că e superficial, dar mă bucur că încap iar în hainele din tinerețe.

    00
    • si pt fiica mea izolarea a prins bine. Ar fi pierdut o gramada de timp cu mersul la scoala. A putut sa stea acasa si sa invete pt capacitate.
      A luat peste 9 si la mate si la romana fara o ora de meditatie.

      00
  124. Lucrez la o firmă care vinde/închiriază servere. La începutul crizei am vândut de am rupt, peste orice BF. Problema noastră e cum să angajăm și să integrăm colegii noi, mare parte din firmă lucrând de acasă.

    00
  125. ramas fara job in februarie, gasit greu job din mai cu bani putini, munca multa dar destul de sigur. Sotia (proiectant instalatii) e ok. Per general stam bine, dar deja am stabilit ca vom economisi cat putem de mult pana in toamna. Mi-e teama de toamna-iarna-primavara. Si Covid si criza economica. Multi din cei pe care ii stiu lucreaza la capacitate mica. Industria automotive e praf. Astept din 3 locuri un raspuns pt un job mai bun ( am fost la interviuri, am stabilit conditiile, totul era cum trebuie in februarie – inceput de martie). Am facut inclusiv analizele si am semnat contractul in unul dintre cazuri si apoi totul s-a blocat. Si asa a ramas.

    Aveti grija la bula in care traiti (traim, de fapt). Nu va deconectati de la realitate. ”When the poor have nothing more to eat, they will eat the rich!”

    00
  126. Eram amândoi adulții familiei în domeniul hotelier. Italia.
    In noiembrie am zis să schimb, nu era ce căutam și promisiunile, făcute la momentul chemării, nu erau respectate.
    Din noiembrie muncesc în domeniul alimentar, fără întreruperi.
    Soția a terminat, hotelul a închis în ianuarie.
    Și nu a mai deschis.
    Șomaj până în Aprilie.
    De la stat, nici un ajutor dintre toate cele promise. 0.
    Am pus o mașină pe pauză, oprit asigurarea.
    Cheltuieli minime, mergem înainte cu un salariu.
    Nu economii în perioada asta.
    Concluzie?
    Mai bine decât mă așteptam.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)