Se dă un Minister al Educației. Care minister e prezidat de Sorin Cîmpeanu. Care Sorin Cîmpeanu, în calitate de ministru al educației, declară în 23 iunie următoarele:
Doar 6% dintre elevii care au absolvit clasa a opta și au susținut evaluarea națională au putut să scrie corect românește, anunță ministrul educației! „Este o concluzie tristă”, a spus Sorin Cîmpeanu.
„Doar 6% au putut să scrie perfect româneşte. Este o concluzie tristă, dar importantă pentru a ştii ce avem de făcut. Mai exact, verbele „a vrea”, „a fi”, sau substantivul „stradă”, adjectivul „mândru” sau acordul pronumelui cu substantivul, 14% nu ştiu să scrie corect niciunul din cuvintele date la forma cerută” a spus el. Ministrul a mai spus că la un alt item, doar 43% dintre elevi ştiu să identifice verbele. „21% nu au identificat nici măcar un verb”, a mai spus el.
Cîmpeanu a precizat că un alt rezultat arată că „doar 37% dintre elevi au ştiu să identifice corect o propoziţie principală şi una atributivă. (..) Alte observaţii, 8% dintre elevi nu pot identifica o informaţie prezentată explicit în primul enunţ al unui text dat. 57% dintre elevi au probleme de scriere corectă, de ortografie şi de punctuaţie”, a mai spus ministrul.
În exact aceeași zi, tot Sorin Cîmpeanu:
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat, joi, într-o conferință de presă, că peste 82% dintre elevi au luat peste nota 5 la Evaluarea Națională din acest an.
„Numărul mediilor de peste 5 este la un maxim absolut în raport cu ultimii 10 ani, peste 82%, 122.166 de elevi care au luat medii peste 5 anul acesta, înainte de contestații”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. „Anul trecut am avut 76,8%, deci cu 5,5% mai puțin”.
La limba română, note peste 5 sunt 85,9%, față de 84% anul trecut.
Practic vorbind, ministrul educației ne spune clar că – deși 85% dintre elevii de clasa a 8-a au luat note de trecere la evaluarea națională – doar un procent de 6% din totalul lor știe să scrie corect în limba română. Nu – serios; repet: ministrul EDUCAȚIEI ne spune că – deși doar un procent infim știu să scrie perfect în propria limbă – cu toate astea 85% dintre ei au luat notă de trecere.
Trebuie s-o zic eu? O zic: de ce atunci – pentru numele lui Scaraoțchi – îi băgați în clasa a IX-a? Adică… ne plângem că 94% sunt cam agramați dar în același timp ne lăudăm că i-am trecut pe mai toți. Declarații date presei în exact aceeași zi.
„Jurnalista” Beatrice Ghiciov de la digifm(.)ro NU face parte din cei 6% :
<>
„„Doar 6% au putut să scrie perfect româneşte. Este o concluzie tristă, dar importantă pentru a ȘTII ce avem de făcut. Mai exact, verbele „a vrea”, „a fi”, sau substantivul „stradă”, adjectivul „mândru” sau acordul pronumelui cu substantivul”
„doar 6% au putut să scrie perfect româneşte”. haha. chiar nu-mi place cum sună. este nerealist, zic eu – chiar dacă nu am nici cea mai mică idee ar putea înseamna „perfect” aici; am totuși îndoieli că 6% știu asta mai bine ca mine – și chiar se exprimă așa.
sincer, chiar dacă vorbesc româna de +40 ani, a trebuit să caut cum se conjugă corect „a ști”. mă întreb de câte ori am scris aiurea infinitivul ăsta. clar, nu fac parte nici eu din cei 6%. too bad for me.
Asta ar fi trebuit să fie o propoziție/frază? Dacă da, unde e predicatul?
Cheia e cuvantul „perfect” in expresia „perfect corect”. Adica 100% corect. Poti sa scrii 99% corect, sa ai o singura nesiguranta, sa faci o singura greseala de exprimare in romana si sa nu fii agramat. Dar nici perfect corect in exprimarea in romana, in aia 6%, nu esti.
De aceea e important sa intelegem ce citam, chiar daca citam din ministrul educatiei.
@bosulean: teoretic așa e; practic însă 50% dintre ei sunt analfabeți funcțional (conform statisticilor) iar la testele PISA suntem pe ultimele locuri.
@Răzvan T. Coloja corect, dar irelevant in context. Contextul era despre o cifra si interpretarea ei dintr-o declaratie.
„sa nu fii agramat.”
Asta e tot.
Exact. E totusi putin aiurea sa-i bagam pe cei care uita poate o virgula in aceeasi categorie cu cei care incep cuvinte cu â.
@Crator stai jos
Pt Crator: https://www.shtiu.ro/sa-fi-sau-sa-fii-cand-se-scrie-cu-un-i-si-cand-se-scrie-cu-doi-de-i-5657.html
In primul rand, Cimpeanu a fost numit ca sa acopere toate plagiatele. Exact problema asta fusese ridicata la numirea lui de catre o parte a presei si unele asociatii si, surpriza, omul exact asta face. Respecta fisa postului. In rest, este om de partid, clar ca achieseaza la sistemul de ISJ in forma actuala, cu politruci in conducere si folosit ca instrument de pedepsire. Deci nu poti sa ai, realist vorbind, asteptari de la el.
In rest, este sistemul blamat imediat dupa 89 „nu ai voie sa pici elevul, oricat ar fi de slab/prost”, care s-a transformat in „nu ai voie sa pici elevul, ca ramanem fara obiectul muncii”
Pentru ca nu scrie nicaieri ca analfabetii nu au voie sa ajunga la liceu, desi ar fi o conditie sine qua non.
Diferente intre adverbe, adjective, propozitii principale, etc. – treaca mearga, tehnicalitati cum s-ar zice.
Dar cand scrii „stii” ca muta care l-a citat pe Campeanu…probabil abvsolventa de facultate.
Si are dreptate ministrul, nu cunosc pe nimeni care sa nu aiba vreo carenta in a scrie corect gramatical.
„Da boss, dar eu nu am dat la uman, eu sunt ITrist, avocat, doctor”.
Mi se rupe. Inainte de a fi doctor, esti un doctor analfabet si o rusine.
Aproximativ 1 din 5 oameni sufera de o forma sau alta de dixlexie cand vine vorba de cuvinte, deci e absolut normal ca 1 din 5 oameni sa nu poata sa scrii cuvinte mai mari de 8 litere (asta e cea mai usoara forma) . In momentul identificari acestei boli trebuie sa ai o alta metoda de invatare pentru a te asigura ca vor scrie corect.
Pe langa asta mai sunt destule boli neuronale pe care copii le au cand sunt mici si care trebuiesc tratate si ar genera o crestere a respectivului procent.
Pentru asta ar trebui ca profesorii sa stie care sunt simptomele pentru respectivele boli pentru ca sa ii trimita la medici pentru o diagnosticare corecta si sa primeasca un set de recomandari.
Apoi parintii trenbuie sa inteleaga ca e ceva perfect normal sa faca respectivele exercitii cu copii(si da trebuie sa le faca, ca de asta au facut copii).
Pe de alta parte stiu ca 1 din 2 romani sunt analfabeti functionali deci va fii nevoie de minim 2 generatii pentru a repara sistemul
„Identificarii”, „copiii”, „va fi”.
Ai să mi bag £€√|÷|^
„dislexie”, „identificării”… Școala aia bună, de pe vremuri, nu ce fac ăștia acuma…
In Romania nu s-a făcut niciodată școală cum trebuie, ca dovada faptul ca nu am reușit sa luam un premiu Nobel sau sa inventam ceva revoluționar pe baza scolii din țară. Ce se întâmplă înainte consta în faptul ca părinții aveau grija ca copii sa iei facă temele, acum părinții stau pe diverse platforme și de acolo apar o parte din probleme
Ce spun si rămână la ideea mea inițială este ca profesorii sa știe măcar cele mai comune probleme și cum se rezolva. (Din ce știu pana în 2010 aceste probleme nu erau de interese)
https://www.ldrfa.org/the-top-5-most-common-learning-disabilities-their-symptoms/
Băi las-o! Chiar așa 1 din 5 nu banghesc cuvinte mai mari de 8 litere? Surse pentru treaba aia cu 1 din 5? Nu de alta da’ sună a statistică inventată.
nicolae, avem vreo 4. ce-i drept, nici unul pentru chestii facute in romania, ca tot era vorba recent de implicarea statului.
am fi putut avea si pentru chestii facute in romania, da’ pentru ca firma de construcții aleasa romaneste nu a fost in stare sa toarne un radier drept, a picat tot proiectul.
@nicolae, fii antenă la moșu: analfabet FUNCȚIONAL!
analfabeți FUNCȚIONAL!
da, boss? „FUNCȚIONAL”, în …
Școala vieții ftw
Tot sper ca e de la autocorect și ca nu așa scriu unii oameni. Morții ei de treaba ca mă apuca dracii când văd “fii” in loc de “fi” si invers.
Va fi cald astăzi.
Sa fii iubit.
Plm, e așa de greu???
A fi sau a nu fi (analfabet)
Ei sunt fiii mei.
Cum naiba să „scrie corect românește” o generație care un an și jumătate a stat cu ochii în tabletele pentru învățământul online?
@Valente: și înainte de perioada pandemiei era exact la fel. Nu învățământul la distanță e problema mare aici.
Posibil, eu am avut de-a face, ca părinte, cu un val imens de incompetență și delăsare din partea profesorilor pe timp de online, incomparabil cu vremurile de dinainte.
matematica pentru domnu ministru
155.561 – numarul total al elevilor inscrisi
144.494 – elevi prezenti
122.166 elevi – elevi cu nota peste 5 = TOTALUL LOR
6% din TOTALUL LOR știe să scrie corect în limba română.
6% din 122.166= 7330 elevi
cat la % reprezinta 7330 din 155.561 ?
4.7 %
!!!4.7 % din elevii care au terminat clasa VIII-a stiu sa scrie si corect in limba romana!!!
Observatie:
Daca faci subiecte usoare vei avea rezultate mai bune.
Schema asta o stiu bine cei de la minister, totul se poate adjusta din pix.
inca ceva
diferenta de la 4.7% la 6% nu pare mare, nu spune mare lucru la prima vedere insa 4.7 e cu 22% mai mic ca si 6.
Deci , concluzionam ca domnul ministru se lauda cu un numar al elevilor care STIE sa scrie corect mai mare cu 22% decat in realitate.
Numărul știe sau elevii știu?
Pentru corectitudine, trebuie scazut din totalul elevilor participanti la evaluare: numarul total al dislexicilor ( cam 10% din populatia lumii, nu am gasit nici un fel de date pentru Romania, dar sa zicem tot 10% si scazut numarul total al celor care au alte probleme de tip neurologic care ii impiedica sa asimileze corect tot ce li se preda) .
Nu ar trebui exprimat în procente, pentru că la câți analfabeți funcționali avem nu le spune nimic. În loc de 4,7% din români, rotunjesc în sus la 5%, 5 din 100, prin urmare un român din douăzeci știe să scrie perfect în limba lui după 8 ani de școală.
După 8 ani de școală, 1 din 20 nu știe să scrie perfect românește. 1 din 7 nu știe sa scrie deloc românește.
Poate ca n-ar trebui sa ne concentram atâta pe texte literare și teorie și sa ratăm chestiuni fundamentale.
@Vlad, vezi mai sus, pt. @Nicolae: FUNCȚIONAL, în plm!!! analfabetismul este, nu analfabeții, indiferent de nr. lor
Cand minim 25-30% din absolventi vor fi emigranti economic adica vor lucra si vor comunica intr-o limba pe care atunci cand termina clasa 8-a nu o cunosc deloc sau o cunosc la nivel elementar este ridicol sa ne dam cu fundul de pamant ca doar 6% stiu sa scvrie perect. Una cu alta au legatura copii astia nu sunt prosti, din pacate isi dau seama ce se intampla si care va fi traectoria lor.
Si la fel de agramat vor scrie si-n acea limba, pentru ca, nu-i asa, nu e nevoie sa ne dam chiar atat de tare silinta.
@Ted: dacă ar fi așa cum spui tu, atunci copiii ăia ar excela la engleză, germană și franceză. Dar n-o fac, iar rezultatele reflectă chestia asta. Mai mul, o majoritate covârșitoare a celor care merg din România să lucreze peste hotare nu cunosc limba țării în care merg să lucreze. Avem români care locuiesc în UK de peste 5 ani iar nivelul lor de comunicare e ”un pachet de țigări să-mi dați, vă rog”. Asta dacă n-ar fi evident că în clasele primare nici măcar un copil nu se gândește unde o să lucreze, cu atât mai puțin unde să emigreze.
@Răzvan 80% din românii din UK nu știu spre deloc engleza 😅 indiferent de timpul pe care l-au petrecut aici. Iar faptul că cei plecați în străinătate nu cunosc limba țării respective duce la enclavizare.
Multi din cei care lucreaza peste hotare au mers la rude, prieteni si lucreaza toţi grămadă. Am mai scris la un post aici, se trezeste cu Maricica, lucreaza cu Costel, Fănel şi Marinel iar seara după muncă iasă la bere tot cu ei. La muncă şeful dă ordine, cel mai vechi traduce şi treaba merge.
Pentru ce stres şi chin pentru limba unei ţări unde am plecat doar să-mi curgă apa din perete şi să văd cum arată un tramvai care merge pe sub asfalt?
Pentru ăştia mai săraci dintre voi care zburaţi pe low cost, ascultaţi conversaţiile dintre pasageri şi angajaţii din aeroportoare. După ce ăla îi explică un sfert de ceas că nu poate urca sacoşa de rafie de 65 de kile sus în avion, el se uită ca boul că nu înţelege limba, după care dă decisiva către însoțitorul de călători, aka verişorul de la ţară:,, stau de 15 ani în ( insert ţară) şi e prima dată când păţesc aşa ceva, fmm de nesimţiţi,, Păi tu ai învăţat în plm zece cuvinte în 15 ani şi alea pocite.
Cat am fost in Spania, treceam zilnic pe jos pe langa un santier de constructii. Muncitorii, romani, ii injurau pe spanioli, isi bagau si isi scoteau. Mi-era rusine sa nu ma auda cumva ca-s roman (mai eram cu un coleg). Era o ura in discutia lor, ceva de speriat, se vedea de la un kilometru ca sunt enclavizati.
Nu stiu sa se bucure de ce le ofera tara adoptiva, nu inteleg limba, cultura, nimic, traiesc ca in puscarie. Si mai sunt si exploatati de ‘colegi’, de cei care, intelegand cate ceva si slujind drept interfata, nu ii ajuta, ci ii salahoresc, nu le fac acte, ii fura pe fatza. Organizeaza adevarate mafii. De ce spun asta, pentru ca la un moment dat am discutat cu ei (cineva ma rugase sa duc branza si carnati ‘de casa’ cuiva care avea de-aface cu ei. Tipul, destupat la cap, are acum casa si masina lui, s-a ‘decuplat’ de anturajul toxic destul de repede).
Sărumâna, când am zis că atât programa cât și profesorii sunt în mare parte prost pregătiți, am fost făcut trădător de neam și țară
The proof is in the pudding, cum s-ar zice și nu la olimpiade ci la banalul bac.
Timpeanu se comporta ca si cum n-ar fi el ministrul educatiei, arunca sageti dinastea in populatie… uite boss, e praf invatamantul… dar nu ne zice ca e acolo de 2 ani, a acceptat cel mai mic buget din ultimii 30 de ani raportat la PIB si mai ales nu ne zice ca de 2 ani bate pasul pe loc, ba chiar merge cu spatele… impementand toate prostiile pe care le viseaza noaptea.
Daca azi scrie g4media ca in Romania 43% din elevi nu pot fugi 100 de metri … maine iese Timpeanu si ne spune ca avem un plan sa-i facem sa poata fugi 100 de metri… bine-nteles ca nu o sa se faca nimic, dar declarativ omul e mai ager ca o ciara care fuge mereu dupa cel mai stralucit lucru… atat ca Timpeanu e rau intentionat maxim, el e pus acolo sa distruga invatamantul de tot… as putea sa scriu 2-3 zile despre masurile anti educatie si dezvoltare a elevilor care se iau, dar n-ar ajuta cu nimic.
PS: In Romania ca sa faci educatie e nevoie sa-i hranesti adecvat pe copii, ala e primul pas… sa stii ca 99% din elevi si-au luat necesarul zilnic de calorii si vitamine, dupa care poti incerca sa-i educi… altfel doar schitezi ca-ti pasa de ei si educatie… iar cu 2.28% din PIB… nu ai bani nici de salariile din invatamant, ca ai 200.000 de profesori, ai avea nevoe de max 100.000 si optimizat scolile, inchis majoritatea scolilor care n-au sens… dar nu poti face nici asta, ca in toate satele si satucurile din Romania colcaie a nepotism, toate invatatoarele si profesorii pe unde se poate sunt plasati de partid sau oameni ai partidului si cumva n-ai vrea sa-ti distrugi singur reteaua de impartit banii tarii spre partide… asa ca o sa lasi „1 milion” de scoli fara sens.
Sunt curios ce procent din adulții cu studii superioare, eventual și job bine platit știu să scrie perfect in romana. Fac pariu ca mai puțin de 6%. Eu sigur nu intru in categoria aia și mă consider om bine educat cu vasta cultura generala.
nu te cred; că la facultate ai învățat că atinci cînd nu știi sau ai dubii, cauți informația; și un click nu-ți dă sindrom de tunel carpian…
Înaintea problemei cu scrisul este cea cu înțelesul unui text, a unei informații.
ah, s-a întors Răzvan
Felicitări celor care consideră că ministrul. Sorin. Câmpeanu a fost numit că sa acopere plagiatele!
Parchetul. General îl acoperă pe. Domnul ministru și în cazul menținerii școlilor in care nici un absolvent nu promovează bacul ,scoli fara numărul legal de elevi ,scoli în paragină,….
Pentru ca sistemul de invatamant trebuie sa supravietuiasca si sa aiba continuitate.
El, sistemul de invatamant, nu raspunde nevoilor elevilor. Nu este construit in jurul elevului si nu are flexibilitatea ceruta de catre realitate.
Sistemul de invatamant reprezinta un aparat bugetar imens, reprezinta un sistem de interese, relatii de clan si familie la nivel national.
Astfel, indiferent de cat de slab o sa performeze sistemul de invatamand, indiferent cat de prost este produsul lui, indiferent de calificativele obtinute, elevii o sa intre si o iasa din el pe banda rulanta. Ce ramane neschimbat este „aparatul”.