Se dă următoarea strofă dintr-o poezie arhicunoscută.
Explicați, într-un text de 40-50 de cuvinte, semnificația acestei strofe. (exercițiul e real)
Eu zic că de-aia tot insistă părinții cu redeschiderea școlilor, că dau de câte-o temă de-asta pentru acasă și-i ia cu palpitații. Dar, pe bune, încercați exercițiul ăsta și cronometrați cât de rapid închideți creierul și începeți să scrieți bullshituri, doar să fie acolo cuvinte.
Închide creierul, strânge piatra lucitoare și vine și inspirația
Zice că-n 40-50 cuvinte, nu litere!
_____________
Îi ia cu palpitații pe-ăia care n-au trecut încă de la FB la etapa următoare, „căutare Google”:
„Adresarea directa catre intregul neam este plina de patetism si are drept scop transmiterea mesajului de a pastra dulceata, muzicalitatea si splendoarea limbii. Verbul la modul imperativ (strangeti”) sugereaza ideea de indemn, iar prin verbele la viitor poetul da o perspectiva fericita.”
@Alina – da fuck I just read?
Stiu ca si de asta m-am facut inginer – ca sa evit astfel de rahaturi care nu au absolut nici o utilitate in viata de adult.
Dar dupa niste zeci de ani de cand invatam fortat rahaturi de genul pentru exemene (admitere la liceu, treapta a 2a, bacalaureat) inca mai sunt socat de imbecilitatea manualelor si programei de limba romana.
Si dupa zeci de ani de rateuri colosale (1/3 din elevii intrati in clasa 1a termina 12 clase si iau bacul) majoritatea profesorilor nu inteleg ce e gresit in abordarea asta. Iar din cei care iau bacul majoritatea nu sunt in stare sa scrie un CV sau o prezentare coerenta (a unui produs, idei, orice).
@MariusCC
Nu cunosc programa școlară actuală (inclusiv cea de limba română) dar dacă zici că te-ai făcut inginer pentru ca să studiezi (timp de 5 ani) NUMAI inginerie nu te cred. Cred că problema programelor este general valabilă indiferent de obiectul și stadiul de studiu și se numește „greaua moștenire”.
@Alina – in facultatile romanesti pana prin 200x (cand am intrat in sistemul/tratatul Bologna) se studiau doar chestii legate de domeniu, nu existau optionale (in facultatea fizica se studiau mate, fizica si vag programare, filozofie si limba engleza, in cea de electronica – mate, fizica, electronica, programare si ceva engleza). Si cam tot ce mi-a fost util in viata am invatat singur. Majoritatea chestiilor invatate in scoala au fost balast. Si sunt in continuare balast.
Legat de exercitiul de mai sus si de idiotenia materiei scolare la limba romana – in Romania exista probabil maxim 1000 de oameni care traiesc din scris, critica literara si chestii asociate. Daca adaugam si varii creativi publicitari, influenceri, blogeri si piariste as spune ca nu depasesc 10000. Dar niste zeci sau sute de mii de copii din fiecare generatie invata pe de rost basini elitiste despre morti celebri gen Eminescu. In schimb nu sunt in stare sa inteleaga un text de dificultate mediu (asta ne spun testele PISA – ca elevii de 14-15 ani nu inteleg instructiuni in limba materna).
o grămadă de profesori înțeleg că abordarea/programa e greșită, dar programa e făcută de diverși din minister care n-au mai văzut un elev viu din cretacicul inferior și n-au mai predat unui elev viu materia (orice materie) după programa aia dinainte de bing-bang.
nu, dolențele, părerile, opiniile profesorilor care chiar lucrează cu copiii fie nu ajung, fie nu sunt luate în seamă.
Raspunsul este 60% hidrogen, mai ales toamna. În zonele de șes și de munte
No, pai aia care vor reusi sa scrie poate ajung artisti. Restul, ingineri
*insert PTSD ptsd chihuahua meme
înoată cheluțu
Ar trebui citita intreaga poezie intai ca sa intelegi ce vrea sa spuna autorul intr-o strofa. Altfel, e ca si cum decupezi 5 cuvinte dintr-o fraza si incerci sa intelegi sensul frazei – e absurd.
Dar inteleg, e fain sa iscam niste confuzii, orice pentru putin trafic pe blog.
PS: daca dupa ce ai citit poezia tot n-ai inteles ce vrea sa zica autorul in strofa asta, inseamna ca esti tantalau
clasa a IV-a, acum mai mulți ani decât pot să calculez pe loc, olimpiada locală de limba română, unul dintre subiecte a fost sp scriem un text, comentariu, whatever, nu mai știu cum a sunat exact cerința o strofă dintr-o poezie de Blaga. Lucian Blaga. ”puneți, copilo, picioarele pe un podmol de lut….” nu mai știu restul.
4 versuri și atât.
Pai tu scrii „puneti” in loc de „pune-ti” si umblai la olimpiade de romana… intrebarea e ce cautai acolo?
bine, e ”pune-ți”.
a fost momentul meu de analfabetism de azi.
De fapt a fost momentul cand ai scris corect. Dupa aia te-ai panicat.
nup, e ”e voi puneți”, dar aici e ”tu, copilo, pune picioarele tale… ” /pune-ți
@AB – se presupunea la aia de merg la Olimpiada ca au citit mai mult decat doar ce era in manual. Am facut toate minunile astea de comentarii si pe vremea aia eram in stare sa scot 2 pagini din „Mens Sana in Corpore Sano” (chiar faceam asta la teza, ca profa’ de latina accepta ca nu le am cu declinarile, daca ii faceam un comentariu pe text.
Asa … in mod normal studiul de literatura inseamna sa citesti mai mult decat 4 strofe. De preferat toata poezia si inca vreo cateva conexe. Sa citesti si sa lucrezi din critici, ca asa se scria un comentariu, nu doar cu ce te lovea pe tine.
Odata ce ai citit lucrarea in cauza integral, eventual esti familiarizat cu autorul (ai citit si altceva), apoi ai studiat 2-3 critici literari, sa vezi ce dracu’ au gasit aia, sa vezi ce usor e sa scoti 50 de cuvinte.
Stiu ca scriam pagini serioase la comentarii, nu 50 de cuvinte. Recordul a fos de 30 de pagini scrise marunt la Baltagul.
@Dojo, nu aveam nici cea mai mică problemă în a-mi face singură comentariile, dar în cazul ăsta vorbim de un text de Blaga la prima vedere pt copii de 10 ani. Citisem eu suplimentar, dar nu Blaga.
Despre „veșnicia s-a nașpa la sat” am citit totuși mai târziu.
PS. Am insăilat destule vorbe pe textul ăla pentru a merge la etapa următoare.
Nu cred ca este chiar același lucru sa i se ceara unui adult sa scrie un comentariu pe acest text…
La prima vedere, pentru un copil care nu a stat doar cu ochii în selly și alte mizerii și a și citit ceva cărți, ceea ce pana în clasa a 6-a ar fi normal sa se întâmple, ar trebui sa fie evident ca e vorba despre valoarea limbii române și indemnul de a o prețui. Și dacă exista vocabular, cele 40 de cuvinte nu ar trebui sa fie o problema pentru dezvoltarea ideii de mai sus.
Iar dacă sunt probleme, părinții ar trebui sa fie capabili sa ajute. Dacă nici ei nu pot, ar trebui sa mai pună mâna pe niscaiva cărți.
vezi ca ratat strofa…ai ce pretuirea e mai pe la inceput; asta e aia cu perspectiva fericita.
Nu am ratat nici o strofa, pur și simplu am încercat să gândesc în cel mai simplu mod, fără a analiza, cum spuneam, asa cum ar face-o un adult. Și dacă nu știi poezia și vezi doar strofa asta, cam asta ar fi ideile ce s-ar putea extrage, în opinia mea. Singura legatura pentru a iti da seama despre ce e vorba, se afla în ultimul vers.
Ori cum ziceam, dacă un copil nu face nici o legătură între „potop nou de cuvinte” – limba română și soarele care e menționat la început ca să poată screme măcar câteva propozitii…inseamna ca nu are nici o tangență cu cititul.
E drept că am pretenții prea mari când la concurență cu cărțile se afla youtube și tiktok.
Pe de alta parte și sa dai doar o strofa spre analiza, mi se pare aiurea.
strict legat de cerinta: doar strofa si limitarea de 40-50 cuvinte iti este imposibila relationarea cu intreaga poezie; numai introducerea in context intregului iti ia mai mult
doi: aia e cea mai de cacao strofa (luata singular): schimba metafora folosita pana atunci (din comoara in piatra lucitoare) astfel incat, daca ai studiat dupa manual alternativ unde nu ai intreaga poezie, ti-e aproape imposibila relationarea cu restul intregului
3. in clasa respectiva, la momentul ala din viata, poezia e complet lipsita de sens: ca sa o poti intelege, iti trebuie contextul geo-politic ori abia spre sfarsitul manualului de istorie dintr-a sasea atingi momentul pasoptist…asta daca apuci sa termini materia …partea cu formarea Romaniei si cu limba vorbita in toate cele 3 provincii si 1 Decembrie…parca vine la 1 an dupa ce ai invatat 3-4 strofe sau cat plm are aia
4. cine plm comenteaza literar imnul Rep. Moldova?!?!
@Attila, deci nu sunt singura care a ajuns la concluzia (la maturitate) că interpretarea textelor literare ar fi fost un pic mai ușoară dacă ar fi fost conexată cu istoria?!
Tu ești mă Grama? Ca simt așa un damf de proastă. Văd în comentarii că ești complet paralelă cu orice articol.
Vai de plm, clar asta se interpreteaza la prima vedere strict a strofei.
Fucking useless pile of crap (strofa, materia, nu tu).
@Șerban ce sa zic, damfu ăla de proastă ți-o fi rămas pe haine dupa ce te-a luat mă-ta-n brațe să te pupe de noapte bună.
Nu nu nu, că să vezi ce chestie, damful ăla apare doar când îți citesc comentariile. Foarte curios.
1. Asta e exercitiu sa te verifice daca nu cumva esti robot.
Dragi parinti si elevi, la fel ca pe internet, in viata cateodata trebuie sa da SKIP la unele rahaturi.
2.Nu as putea sa ma supar pe copilul meu daca ar lua o nota mica la acest exercitiu.
Daca l-as certa, ar trebui sa ii explic la ce i-ar fi folosit in viata daca stia si mi-ar da sah-mat.
Poate sa aduca epave din germania si fara sa inteleaga poezii
hopa, sunt multi oameni care nu cred la fel. Bun, poate ma insel eu si au ei dreptate.
Deci nici epace din jermania nu o sa poata sa aduca daca nu intelege poezii!!!
Poetul indeamna la acumulare de avutie de catre Domnul Nostru Becali. El „se aprinde”, adica prinde viata pe masura ce umple totul de Aur: lei, icoane, pereti etc. Iar in urma acestui proces sfant, vom avea parte de o „revarsare” in societate a Domnului Nostru Becali. „Potopul nou de cuvinte” face referire direct la blestemele originale imprastiate cu darnicie si bucurie asupra poporului roman de catre Domnul Nostru Becali. Amin.
Mda, majoritatea retarzi in comentarii ..
„majoritatea retarzi in comentarii „…?
🤣🤣🤣
@Ambra da.
Oh, the irony…
Welcome to the club Gollum!
Exact, mi-am amintit perfect de ce m-am făcut inginer. Exerciții de felul ăsta m-au convins. În mintea mea îmi ziceam: life is too short for this shit. Îți place să citești și să scrii? Neeee, uite, mizerii din astea te așteaptă.
Plus, nici nu chitai de foame ca 99% din artisti.
În acest text deosebit de expresiv, eul liric, vocea interioară a poetului își exprimă în mod direct gândurile, ideile si sentimentele.
Mai exact, sugerează că, dacă te-a mâncat în cu.. și ai luat o piatră încinsă în mână, ai belit-o, micționezi pe tine ( sau pe alții) de durere, după care un aflux de gânduri sunt exprimate pe cale bucală: morți, origini, nașteri, diverse divinității (creștine sau precrestine).
M-am încadrat în numărul de cuvinte?
Salut!
Nu voi uita niciodată că la Bac la oral mi-au căzut 2 strofe de comentat din „Sara pe deal” iar unul din profesorii din comisie a vrut să afle de la mine cîte strofe are poezia. Probabil era inginer reprofilat în prof de română.
Nu am știut. De asta, și dacă fac Alzheimer, voi ști că sunt 6 strofe, nu 4 cum am răpuns eu.
Buciumul sună cu jale… Sau a jale… Ceva…
*răspuns
Putea fi si mai rau. Bine ca nu ti-a picat “ În grădina Ghetsemani”
Dacă te apleci să iei din iarbă un ciob de sticlă care strălucește, crezănd că e un gold nugget și te tai la degete, cel puțin la mine, urmează un potop de minim 40-50 de cuvinte. Morți, ginecologie, sfinți, neamuri, organe de reproducere, politicieni în exercițiu, produse alimentare. Deci da, se poate.
Eu mi-am imaginat o lupă.
Și toate vorbele de duh cunoscute și inventate pe loc. Că te arzi dacă focala…
Sau ții c..iele la soare până începi să debitezi cuvinte!
E drept că poezia nu prea a fost prietenă cu mine! Nu am reușit să înțeleg poezia mai bine decât înțeleg mandarina
În sfârșit unu care a fost în stare
Restul balast, noroi pe picioare.
Eu am văzut un cărbune încins, dar ideea e aceiași.
P.s. cu toate astea exercițiul mi se pare stupid.
„decât înțeleg mandarina”
ce e asa de greu la mandarina. O portocala mai aromata careia i se desface mai usor pielea
@Paco: Sinceritatea ta raneste sufletul rebegit al comentatorului
atentie, atac cu meteoriti, potopul inevitabil de injuraturi va determina aparitia unor combinatii complexe de cuvinte, absolut originale si nemaigindite, nemaiauzite si nemairostite vreodata, ceea ce ne va imbogati lexicul si nivelul cultural peste decenii – fix 40 de cuvinte
Diamant, influencerita, slop, slop, revărsare.
> Se dă următoarea strofă dintr-o poezie arhicunoscută.
Ei, hai. Arhi o pula. Caut pe google. AAaaaaaa. Mda. Well, data viitoare cand ma roaga cineva sa ii repar o imprimanta o sa injur in gand cu un rand mai putin. Puteam alege mai rau.
Dacă a fost cu intenție ai strecurat-o fain. Poetic.
autorul nu poate sa fie sincer, ca urmare, umbla cu vrajeala.
Autorul se simte cu musca pe caciula: ultima data a uitat sa plateasca sticla de Saniuta luata de la market
Si eu sunt ala nebun ca l as retrage de la scoala 1 an..
„Creste iarba
Iarba deasa
Perpendicular
Pe casa
Vine calu si o pasta
Alta iarba se dezvolta”
🙏🏻
Creste din nou și totul e verde
Calului nu-i vine a crede
Ca a mâncat și ea-i tot deasa
Bună de dus la piață.
Ma dusei un gradinuta
Patrunjelul pan’ la puta
Mama lui de patrunjel
Nu ma pot pisa peel
Ma-ntrebara doua fete:
-Tu ai puta mai baiete?
-Am, da-i mica tare, tare!
Da’ la anu creste mare.
„Creste iarba
Lunga, rara
Creste pe orizontala
Creste iarba
Vrei, nu vrei
Creste-n perimetrul ei”
Creste iarba bai Matei,
Si Taipan toceste piei,
Radu cu puta-n tarana,
Gabriel urla la luna,
Eftimie contrariat,
Se intreaba apasat,
Ce-am vrut eu sa zic mai sus,
Si-unde plm s-a ajuns…
S-a reinfiintat cenaclul Flacara?
Unde ne inscriem?
Vin vremuri grele. Să vezi când vor începe problemele de matematică.
Sunt copii de clasa a 5a care nu s in stare sa si numere coaiele dar stiu ca alocatia e 2 bețe
1 coi = 1 bat.
Hai ca nu-i greu. Matematica aplicata.
poezia ”bade Ioane” și minunatul exercițiul ”de cel autorul l-a numit Ion” mai există în manualul de clasa a V-a?
noroc că era taică-meu acasă și el e mai citit de felul lui.
Ba da-o incolo…ati trecut prin scoala ca gasca prin apa sa va faceti ingineri sau ce v-a dorit inima. La dracu, numai ritmul si urletul din poezie mi-a amintit de aia cu limba noastra i etc…. Spre rusinea mea am uitat cine a scris-o.
De asta avem software care fuctioneaza doar unit-test si pentru 20 de utilizatori si nu in realiate, ingineri care folosesc „surupuri” si „surupelnite”, arhitecti care isi bat joc de meseria lor si de orasele in care traiesc.
Daca nu esti in stare cu un mic efort de memorie sa ti amintesti ce ai facut in scoala, insemna ca si ca inginer, arhitect sau medic ai trecut la fel prin facultate, ma repet, ca gasca prin apa.
Aici nu vorbim de analfabeti functionali, vorbim de lipsa absoluta a culturii generale in asa numita clasa de mijloc.
Eftimie, orice om normal, care a facut scoala poate spune cite ceva despre „ce a vrut sa spuna poetul”
Orice elev care a avut curiozitatea sa asiste la lectie poate spune 50 de cuvinte despre asta, mai bine sau mai rau.
Oricum citind comentariile vad ca doar Ioana ar fi de acord cu mine, asta e, dau cu „trimite”
vrei sa ne lasam toti hraniti de robotii care ne iau joburile, sau preferi sa fim analfabeti dar oarecum utili?
Nivelul din ziua de azi, unde se încadrează și ăștia la 25+ ani care fac mișto de faptul că li se cere să gândească, chit că e doar pentru exercițiu, e foarte scăzut.
A ajuns ceva absolut normal sa fii sub pragul mediocrității și cei care nu vor să se coboare acolo sunt luați maxim peste picior.
Dar asta e, noroc că ne întâlnim doar în online, unde ignoranța și mahalaua sunt mai ușor de trecut cu vederea.
Alexe Mateevici îl cheamă pe tipul care a scris ”limba noastră”.
în principiu ai dreptate.
în neprincipiu, de multe ori textele erau complet neadaptate vârstei. de universul în care se învârteau/se învârt copii la varsta aia ce să mai vorbim.
și dacă erau oarecum pt vârste mai mici, erau cumplit de triste și/sau aproape depresive.
zeci de generații de copii s-au uscat de plâns la ”puiul”, ”gândăcelul”, ”cățelușul șchiop” și altele.
plus că, dacă cumva unul din scopurile orei de română era să-i facă pe copii să citească, să le placă să citească, a dat un rateu glorios.
eu citeam și citesc în continuare cu pasiune, dar în anii de școală am urât intens literatura română. puținele cărți care îmi plăceau nu erau considerate suficient de ”bune” (detest din străfunduri expresia și conceptul de ”carte bună”) pentru a fi în manuale. eram eu la sfârșitul liceului când a fost introdus în manualul de a IX-a ”toate pânzele sus” (carte pe care am adorat-o, o ador și o voi adora) pentru conceptele literare de ”literatură de aventuri” și ”bildungsroman” (cred).
o altă problemă e că textele literare au rămas bătute în cuie de pe vremea când eram noi copii. și unii dintre noi au fost copii acum foarte multă vreme.
și nu zic de textele literare clasice, scriitorii consacrați, care se studiau în liceu. da, ar trebui să ne cunoaștem și să ne studiem literatura și liceul e un moment destul de bun pt asta. capacitatea de analiză și sinteză, maturitatea psihică și emoțională sunt, sau ar trebui să fie, destul de dezvoltate.
vorbesc de textele pt școala primară, și gimnaziu într-o oarecare măsură. când nu se studiază autori, ci concepte literare care ar putea fi ilustrate cu altceva.
și nu e ca și cum n-ar avea de unde alege. în ultimii cca 20 de ani piața de carte pe segmentul ”literatura pt copii” s-a dezvoltat fulminant. inclusiv în limba română/autori români.
sau, poftim, de amorul discuției să zicem că trebuie să se studieze textele alea în continuare. dar pentru numele tuturor zeităților și sfinților din toate religiile, trecute, prezente și viitoare, măcar la recomandările pentru lectura suplimentară să se recomande texte/autori care chiar ar putea să placă copiilor. texte din zilele noastre. că mă îndoiesc foarte tare că un copil de 10 ani din anul 2020 ar mai citi cu plăcere ”cuore” sau ce ni se recomanda nouă și încă se recomandă.
AB are dreptate, programa si “lista de lectura” sunt total neadaptate timpurilor. La 10 ani copilul meu citeste pe nerasuflate cate un volum din “Jurnalul unui pusti” dar nu este atras deloc de textele literare clasice (mai putin Creanga, umorul lui cumva reuseste sa ramana relevant, banuiesc ca la fel va fi Caragiale peste cativa ani). “Cuore” chiar nu i-a placut iar cu propaganda comunisto-pasoptista chiar nu rezoneaza.
Peste cativa ani ma astept sa-i placa si lui “Toate panzele sus”, “Robinson Crusoe”, “Comoara din insula”, Jules Verne, Karl May iar mai tarziu literatura SF… Stiu, o sa spuneti ca valoarea literara a acestora e scazuta dar, pentru mine, o carte e placuta daca reuseste sa te transpuna in alta lume, sa te faca sa-ti pui intrebari sau sa devii curios sa afli lucruri noi.
Si da, m-am facut si eu inginer, desi mergeam la olimpiada la Limba Romana si la cercul de literatura din liceu. Apogeul a fost chiar sa recit un sonet scris de mine, care a fost repede catalogat prozaic, eu fiind pasionat mai mult de partea tehnica a poeziei (ritm, rima, forma) decat de metafore. Suna bine “din coada”.
Sigur
Poetul se lasa cuprins de extaz lingvistico-mistic la auzul sunetelor limbii sale materne pe care o asemuieste cu o revarsare de pietre pretioase, conferindu-i totodata o insemnatate cosmica prin atribuirea usei surse supreme, soarele datator de viata.
Ba nu mai spuneți ca v-ați făcut ingineri ca să scăpați de literatura. Spuneți ca ati simțit chemarea.
Doi ingineri si un intelectual mergeau pe strada
Explicați, într-un text de 40-50 de cuvinte, semnificația urmatoarei strofe: (exercițiul e real)
Când începe trenul sborul
Vine’ndată conductorul
Și, scoțând perforatorul,
Face-o gaură’n bilet. (…)
Clantz făcând perforatorul,
Face gaura în bilet
Clantz! cu toții, frați iubiți,
Faceți găuri unde stiți.
Repetați rapid, fără să greșiți:
Pompilică pilă lungă
Bagă pila într-o pungă.
Pila-n pungă, punga-n pilă,
Pompilică pilă lungă.
Pilimon cu pila lunga
Si-a pilit pila in punga
Punga-n pila, pila-n punga
Pilimon cu pila lunga
Poeziile sunt frumoase. Problema e ca sunt superficiali cei care le integreaza aiurea in teste.
WYSIWYG.
Păi nu suntem un popor iubitor de poezie? Flick are vreo 2.000.0000 de adepți pe FB și INSTA.
3 secunde. Useless.
In aceasta strofa autorul isi expune simtirile fata de iarba ce tocmai a fumat-o. S-ar parea ca iarba a fost contaminata si cu substante psihotrope. Nimeni nu poate explica piatra lucitoare ce se aprinde din soare mai bine decat autorul cand se va trezi, potopul de cuvinte semnifica sevrajul.
49 de cuvinte
Problema din romania: se interpreteaza dupa cum doresc unii, intelegerea proprie este interzisa.
statz cumintz!
Poate sa fie si mai grav, am vazut tari care se numesc dezvoltate si in care copiii nu invata in viata lor o poezie, nici la gradinita si nici in scoala.
Ma intreb cum de mai exista acele tari…
Fara poezie viata e pustie
Tocmai ca o capră ce a avut râie
Ca un râgâit făr pahar de bere
Ca o fata mare fara pic de-avere
Ca o curvă cu tarif prea mare
Ca un fotbalist ce n-are picioare
E ca Borcea fără de copii
Sau videoceatista fără jucarii
Caci in viata trebuie sa știi
Să combini din vorbă
Fie ca să futi
Fie pentru-o ciorbă
Trist. Atâția care habar n-au și găsesc tot felul de justificări pt asta. Ba încă se mai și înfăloșează! Mi-a fost și jenă citind comentariile…
Lasa Mihaela, nu te intrista
Ca ei sunt pitici, nu-s de seama ta
Cand vor creste mari, toata lumea stie
Vor vorbi in versuri, fără de prostie.
Tu te bucură ca poti, intr-o lume anostă
Sa vezi chestii tari, sa vorbesti de Glosă
Să te bucuri si sa sari printre picăturile de ploaie
Loveasca-i geniu poetic pe toti, si să le traga un sut in coaie.
Te alini și tu cum poți… Și fix ce-am scris acolo demonstrezi.
Probabil din lipsa de alte alternative (ca am facut gimnaziul pe vremea cizmarului), subsemnatul citea in gimnaziu. Nu neaparat ce recomanda scoala, dar citea.
Si daca la romane si nuvele eram capabil sa concep un text care putea rezonabil fi catalogat drept comentariu (bine, tinand cont ca aveam colegi care in clasa a VI-a inca citeau pe silabe, e clar ca eu eram deja la alt nivel), ei bine la poezii eram lemn. Nu reuseam sa pricep cum plm din niste versuri in care ala zice clar ca pasaricile sunt somnoroase si se baga la soilit poate cineva sa inteleaga mai mult de atit.
Asa ca am urat cu spume poeziile, am memorat ca un papagal niste comentarii si mi-am vazut de matematica mea.
PS: am vazut recent un caiet al cuiva care facea pregatire la romana. OK, metodele au avansat putin, cerintele sunt si ele un pic modernizate, dar tot la memorat constructii pompoase se reduce treaba.
Ca majoritatea artei cu cat e mai absconsa cu atat e vorba de mai multa LABAINCERC.
Totuși nu ai fost capabil sa înveți că e greșit să spui „alte alternative”, alternativele fiind ele însele alte opțiuni.
Fiat, dai si tu cu toporu’n balta, ca alternativa e ‘numai una’, nu ‘alte optiuni’.
Bah… daca strofa aia creeaza probleme lu’ Eftimie care cica le are cu scrisu’ (pe peretii de la pisoare probabil…) e grav… foarte grav. Limba romana ar trebui sa dispara din programa scolara, scoala ar trebui sa dispara de tot… doar incurca atingerea cincinalului de analfabeti functionali in Romania. Hai ca se poate. Mai vrem hrana pentru prosti.
Piatra filosofală? Copiezi un fragment din Harry Potter :))