La muncă întotdeauna suntem pe fugă. Suntem grăbiţi, stresaţi, încercăm să ne facem treaba cât mai bine, cât mai repede. Iar în această perioadă mai grea, deja vrem să facem totul ŞI mai repede, ŞI mai bine. Pentru că teama de a-ţi pierde locul de muncă este omniprezentă.
În toate aceste frământări, ca oameni, nu reuşim să trecem foarte uşor peste problemele care apar în procesul activităţilor zilnice şi atunci, când avem impresia că cineva sau ceva ne blochează eforturile în mod intenţionat sau nu, experimentăm senzaţii de furie, disperare, stress, senzaţii care practic nu ar trebui să le simţim sau să le avem la locul de muncă.
Ce ar trebui să facem pentru a nu mai trece prin asta? În primul rând avem nevoie de o pauză, de un moment de gândire în care să realizăm că şi colegii noştri sunt oameni, că şi ei, ca şi noi, nu vor decât să îşi ducă sarcinile la bun sfârşit.
Încrederea în tine. De cele mai multe ori, stressul apare ca rezultat al energiei negative acumulate. Acceptarea multor sarcini, multe dintre ele nefigurând în job description-ul tău, sarcini care te încarcă şi te întârzie în procesul zilnic de îndeplinire a sarcinilor tale de zi cu zi. De ce se întâmplă asta? În mare majoritate a cazurilor din cauză că nu ştim să spunem NU, că nu vrem să dezamăgim pe nimeni, că ne gândim că vom apărea mai bine în ochii şefului şi astfel vom avea un job mai bun sau mai stabil.
Învaţă să refuzi. Învaţă să spui nu. Nu lăsa ca problemele altora să te copleşească, doar pentru că tu eşti mai empatic. Poate la început te vei simţi mai puţin bun, poate ceilalţi te vor privi altfel, dar după şocul primului refuz, ceilalţi vor învăţa ce e de învăţat iar tu vei vedea că dintr-odată, viaţa ta e mult mai simplă.
Nu mai încerca să fii perfect. Nu eşti şi nu vei fi. Nu fi trist, nimeni nu este. Este util să ai ca standard perfecţiunea, dar este total nesănătos ca perfecţiunea să fie unicul standard. Nu du acest sentiment la extrem. Oamenii care în fiecare zi dorec ca tot ceea ce fac să fie perfect au tendinţa de a se simţi inferiori şi au un respect de sine scăzut. Şi din păcate, asta nu îl afectează doar pe el ci şi pe colegii de muncă. Pentru că, dacă din nefericire eşti şi într-o poziţie de conducere, vei cere şi de la ceilalţi aceleaşi lucruri pe care ţi le ceri ţie. Iar ei nu au nivi o vină. Sunt simpli oameni, ca şi tine, dealtfel.
Nu rata pauza de masă. În mediile corporatiste este deja un motiv de mândrie să nu te duci la masă spunând Uite, vezi, ce bun sunt eu şi dedicat muncii mele. Aproape că aştepţi ca şi ceilalţi să facă la fel şi eşti dezamăgit că poate ceilalţi nu fac acelaşi lucru. De fapt, exact în acea pauză de masă apar manifestările de anxietate, stres, nervi întinşi. Iar asta are o simplă explicaţie fiziologică. Scade nivelul de zahăr din organism, ceea ce duce la iritare maximă, iritare pe care nu ai cum să o controlezi. Vei vedea că după o masă bună, starea ta psihică va fi MULT superioară celei avute înainte de masă. Pe lângă acest aspect, în sala de mese sau la masă în general, se leagă cele mai multe relaţii interumane. Nu rata posibilitatea de a te împrieteni cu colegii tăi de muncă doar pentru a demonstra capacitatea ta de a face foamea muncind.
Păstrează-te într-o bună formă fizică. Capacitatea de rezistenţă la stres, boli, este strâns legată de forma fizică. Dacă nu faci altceva toată ziua decât să stai la un birou şi să mănânci junk-food, fii sigur că într-o perioadă destul de scurtă de timp vei vedea toate lucrurile în negru, iar pofta ta de viaţă va fi la un nivel extrem de jos.
Aleargă prin parc, mergi cu bicicleta, ia-ţi un abonament la o sală de fitness. Toate astea nu le considera cheltuieli, ci investiţie, investiţie în tine şi pentru tine.
Fii atent la ce vorbeşti şi ce transmiţi celor din jurul tău. Limbajul tău, chiar şi cel nerostit, gesturile, privirea, sunt semnale clare asupra a ceea ce simţi şi cum te simţi. Iar dacă în fiecare zi te vei plânge că eşti obosit, că te omoară munca şi altele, nu vei face decât să le transmiţi şi colegilor tăi starea ta. Iar într-o zi vei ajunge la muncă şi veţi fi un birou întreg de oameni obosiţi, stresaţi şi încercănaţi. Asa ca redevino optimist, vesel, si raspandeste starea asta si in jurul tau, ajuta-ti colegii nervosi sa se calmeze si menajeaza-i cand stii ca se enerveaza repede. Nu doar ca va scadea nivelul de stress, dar si rezultatele muncii vor creste pentru toti si munca va fi si mai placuta decat de obicei.
sursa FOTO
Mai am pana sa fiu stresat la birou
workshop la bucuresti, intre 9 si 11 iulie 2010, fix pe tema asta, pentru cei care vor sa iasa din aceasta situatie… facebook „zenstickworkshops” sau youtube.com/zenstickworkshops (cateva filmulete)