Un articol ne explică așa, mai la bulevard, că elevii au teme prea multe și că nu prea e ok.
Peste 70 de mii de şcolari, părinţi şi dascăli, care participă la un sondaj naţional, par să transmită Ministerului Educaţiei acelaşi mesaj: la capitolul teme, este o lipsă totală de coerență, între cât au de lucru copiii, ce aşteptări au dascălii şi cum se implică familia. Când vine vorba de a împărţi vina, fiecare indica, desigur, pe altcineva. (sursa)
Bun.
Ce înțeleg eu ca părinte care mă interesează copilul meu: învățătoarea nu are timp să lucreze cu 32 de copii în parte, iar tema e un mod de a se asigura că elevul repetă acasă ce s-a predat la școală.
Copiii au nevoie de fixarea cunoștințelor, iar fără a repeta aceste cunoștințe nu se rezolvă nimic. Mai ales la vârste mici, când trebuie să creeze un fundament.
De aceea sunt majoritatea analfabeți funcționali, că nu prea au repetat la școală una alta, ci au trecut prin materie ca gâsca prin apă. Nu au cum să producă analize și comentarii pe text, pentru că majoritatea nu înțeleg cuvintele din text sau nu pot citi coerent. Și vedeți asta după cum scriu.
Iar părinții care se plâng de teme sunt ăia care nu vor să se ocupe de copiii lor. Ei i-au predat școlii, școala trebuie să se ocupe de ei. Nu să facă ei teme cu ei seara. Păi ce, de asta plătesc ei taxe? Se se ocupe de copiii lor?
Și vedeți asta prin restaurante și pe la locurile de joacă. Copiii sunt abandonați repede pe unde se poate, pentru că mami și tati au chestii importante de făcut pe feisbuc. Eu muncesc cu internetul și nu stau pe telefon cât stau unii părinți pe la locurile de joacă. Fraier.
Pe bune? Ti se pare normal sa stea 6 ore la scoala si apoi totalul temelor sa necesite undeva la inca 6 ore? Inteleg sa fie teme. Dar nu asa. Eu imi aduc aminte si acum cum invatatoarea/profesoara dicta tema: 25,26,27… Nu nr.exercitiului, ci numarul PAGINII!!! Parintii ar trebui sa isi ajute copii pe ici pe colo, pe unde e mai greu, sa le explice. Rolul lor nu e sa ii invete matematica! Aia se invata la scoala!
Acasa invata bunul simt, sa fie ordonat, cuminte, sa stie sa faca ordine in casa, sa bata un cui, sa fie responsabil, etc.
2,3 exercitii pe care copilul sa le faca in jumatate de ora e mai mult decat suficient. Daca are 5 materii intr-o zi, ajunge.
Chiar daca m-am descurcat exemplar la scoala, mereu am urat temele si pe cei care sustineau teme cu garla! Hai pa!
sa faca un cui*
Nu o duce in extrem. probabil sunt cazuri izolate astea. Am predat matematica cativa ani bunicei si nu am avut astfel de probleme niciodata. Asta cu 10 ore de teme e inradacinata deja expresia. Eu le dadeam 5 exercitii cu grade diferite de dificultate si aveam probleme cu clasele noi mereu, majoritatea nici nu isi deschideau caietul sa vada ca au tema exact pe acelasi principiu, „pai nu stau 10 ore la scoala, de ce sa mai am si tema?”. Sistemul de invatamant din Romania e acolo unde e, exact din acelasi motiv pentru care PSD mai exista dupa 30 de ani. Atat profesorii cat si parinti… paseaza vina, iar la mijloc au de pierdut toti.
Ce spuneți de:
– temă obligatorie: maxim 5 exerciții sau un nr egal de exerciții cu numărul de exerciții rezolvate în clasă
– temă opțională: de la 5 exerciții în sus. (N-o face, nu pățește nimic. E opțională. O face, SUPER, calificativ/notă în plus).
Când auzeam în jurul meu părinți văitându-se că copilul are 3 pagini de probleme la matematică le spuneam: Să facă atât cât poate! Până anul trecut nu era permisă notarea temelor. Acum e.
„Sa isi ajute copiii” puisor. Vezi, daca iti faceai temele….
Nu ca un „i” in plus te-ar ajuta in viata, atata doar ca asta ar fi primul semn ca „sa bati un cui” e varful carierei tale.
Rolul parintilor e cel pe care parintii doresc si pot sa si-l asume Unii fac teme cu copiii, altii ii dau la meditator, altii stau cu mainile-n san, altii trimit copiii la cersit in loc de teme.. na. Fiecare se descurca cum poate.
Toata stima si mandria, insa invatamantul de masa a apus demult. Cei care nu pot face toate exercitiile vor pierde trenul. Scopul exercitiilor este sa te invete, si cu timpul iti va lua mai putin timp sa le faci pe masura ce devii mai experimentat.
In alta ordine de idei, nu se vaita atat copiii, pre cata gura fac parintii!
Kinder 1 clasa a III-a: 4-6h la scoala (depinde de orarul zilei). Apoi minim 3h teme (nu frecangeala). Nu e vreun prostalau.
Sincer e mult.
Kinder 2 clasa a I-a: 4h scoala, cam 1-2 h teme. La fel, e mult.
Cei cu sfaturi de scoli particulare & shit: notengodinero.
Eu în Olanda și mai apoi în state la facultate aveam „teme” pe care le faceam toată ziua. Când spun toată ziua mă refer că stăteam 6 ore la școală, și 12 ore făceam proiecte. Hai sa nu ne vaitam aiurea. Materia e atât de ușoară în ziua de azi încât și motanul meu trece prin ea. Eu am făcut de 10 subiecte de bac la matematică și la fizica în puțin peste 40 minute. Și nu, nu sunt geniu – doar un fraier care la vremea lui chiar a învățat.
@Emil
pe unde dai cu sapa acum?
@Ionut: https://www.tumblr.com/privacy/consent?redirect=https%3A%2F%2Fsciencealert.tumblr.com%2Fpost%2F142074302725%2Fpeople-who-constantly-point-out-grammar-mistakes
Mahtub, clasa a III-a, a II-a, a IX-a
Dar prima e clasa I, atat!
Daca tot vorbim de teme
Nu-mi place deloc nebunia asta de dată recentă contra temelor. Parcă am înnebunit cu toţii sau avem cu toţii frustrări de corijenţi.
E ca la legile justiției. În loc să discutăm punct cu punct, „respingem în bloc” !
Problema la teme e cantitatea. Eu in timpul scolii m-am prins cum sta treaba si faceam exercitii pe sarite. Cand se verifica tema, nu statea profa’ sa se uite la fiecare pagina in parte. Vedea ca ai miscat ceva, te lasa in pace si trecea mai departe. Rar se intampla sa vada un exercitiu pe care nu il facusem. Ma intreba „De ce?” -> „Nu am stiut cum, doamna’!”. In cel mai rau caz ma scotea la tabla sa rezolvam impreuna.
La materii la care temele erau cam inutile, copiam de la colegi (istorie, geografie, etc.).
Pai daca stateam sa fac toate temele punct cu punct, nu mai aveam viata in afara scolii. Si sa nu va ganditi ca eram prostul clasei, ci in primii 10%.
Corect, nu inteleg ce are lumea asta cu PSD-ul.
Din acelasi motiv e respingerea in bloc: neincrederea in autoritatile statului.
N-ai incredere ca un parlament de hoti poate face niste legi ale justititie bune (n-ai incredere nici ca ar avea interesul asta).
Cum poti avea incredere ca un ministru al invatamantului semianafabet, ucenic al groparului invatamantului, la un loc cu toti ailalati ce au distrus pana acum inatamantului in aproape 3 decenii nu prezinta nici o garantie ca sunt in stare sa faca niste legi decente pentru invatamant (organizare, programe scolare…).
Inspectorale scoalare sunt calamitate, sunt un dezastru, roase de coruptie si incompetenta. Cum sa ai incredere in asa ceva.
Profesorii (cei mai multi) sunt interesati doar de salarii, sa-si pastreze normele in conditiile a din ce in ce mai putini copii, meditatii…
Deaia „repingem in bloc”. Ca nu ii consideram pe ceilalti de la masa demni de o discutie punct cu punct. Nu ii banuim de buna credinta, ci dimpotriva. Si pe buna dreptate.
„Nebunia” este de fapt in partea cealalta: sunt tot mai multe teme, sunt tot mai multe ore, programa e tot mai incarcata. Si dupa 12 ani ies analfabeti functionali.
Si chiar nimeni nu vede legatura?
La clasa a II-a, pustiul meu are zilnic cate 5 ore (deci doar ore, fara optionale) si mai petrece, tot la scoala, aproape 2 ore facand temele. Si la mate fac chestii pe care eu le-am facut prin clasa a IV-a si copiii care nu au afinitati spre zona reala deja incep sa se piarda pe drum si parintii trebuie sa mai stea si seara cu ei sa mai lucreze. Niste copii de 8 ani petrec la scoala + teme mai multe ore decat stau eu la munca.
@Zarax: eu tot in primii 10%, Vianu
In clasa a 11a eu faceam tema la algebra si colega din spate la geometrie, aveam timp in pauze sa le copiem reciproc; colega tot in primii 10%. Nu aveam timp fizic sa ne facem toate temele in conditiile in care in liceul ala nu ti se dadeau teme la materii de umplutură de principiu (adica orice altceva decât mate-fizica-info si romana ca intra la bac).
A, si materiile optionale erau comunicate de directoare la inceputul anului: 2 de mate, 2 de info, 1 fizica si 1 chimie (ca na, ea era de chimie:p)
In generala nu mi se părea asa naspa, dar nu mai tin minte, generala era oricum pentru tot poporul…
Pentru ca da, si eu sunt la munca 8 ore si dupa imi iau ceva pentru acasa sa mai lucrez 6 ore. Nu e ok la mine, dar e ok la un copil. #logic
In primul rand un elev nu sta la scoala 8 ore. Tin minte ca nici in liceu nu cred ca aveam nici macar o singura zi in care sa avem 8h. In al 2lea rand, sunt de acorc cu Vali aici, degeaba stai la scoala daca acasa nu faci ceva sa fixezi cunostiintele alea. Nu vad nimic criminal in a face teme o ora jumatate sau doua, pe zi dupa scoala.
Da, e clar ca curicula ar trebui sa puna mai mult accent pe partea de intelege a conceptelor si de a evidentia aplicabilitatea conceptelor teoretice s.a.m.d, dar in conditiile actuale in care programa este in preponderenta concentrata pe partea de predare, singura solutie de a intelege ce inveti la scoala este prin teme.
Geniule, la munca muncesti, nu stai sa inveti.
La scoala (sau cel putin la scoala pe care am facut-o eu), in clasa ti se preda, apoi te duci acasa si faci teme sa iti intre in cap bine ce ti s-a predat, eventual sa vezi ce nu pricepi – ca sa intrebi la clasa urmatoarea ora (acum daca intrebi, nu vrei sa pici de prost nu? /s).
Nu știu ce scoli ați făcut voi dar eu aveam 7 sau 8 ore pe zi cel puțin 3 zile din săptămână. Vinerea aveam 6 și era boierie mare, sau mai fugeam noi de la o oră de educație fizică sau religie.
Dar acum dacă mă uit in spate îmi dau seama că a fost o tâmpenie. Pentru că in realitate deschideam ghiozdanul a doua zi dimineața cât sa schimb cărțile, atât.
De ce nu vorbim de adevărata problemă, orele sunt așa de multe nu neaparat pentru că cineva vrea elevi educați și exagerează.
Ci de fapt pentru că profesorii nu pot fi dați afară, și atunci trebuie să le umple norma, și pentru că mafia manualelor trebuie să trăiască și ea.
Nu e nimeni stresat că elevii trebuie să rețină materia:)) De fapt, dacă n-ar fi elevi, școala ar putea bine mersi să funcționeze la fel ca și acum, doar salariile să meargă.
Boss, la facultate sunt numai 22 de ore pe saptamana.
S-a stabilit stiintific ca 4 ore jumatate de concentrare pe zi este maximul ce are efect la varsta aia.
Orice este in plus provoaca burnout.
Poate la ase, sigur nu la politehnica.
Stai așa, hai să ne oprim la al patrulea rând. De ce e normal să fie 32 de copii în clasă?
nu e normal. dar nu sunt clase goale unde să invețe restul. și nici școli noi nu sunt.
Decât puțin și bun, mai bine mult și prost. E clar că un profesor nu se poate ocupa de 32 de copii. Și pentru că nu poți să angajezi rapid mai mulți învățători/profesori (aud că vreo 40% nu ar fi calificați și vor să-i califice pe repede înainte prin nu știu ce program cu fonduri UE), încerci să transferi părinților o parte din taskul profesorilor care nu există! Știu că e deja un clișeu, dar în Finlanda nu se dau teme, iar filmulețul ăla cu Moore în școlile din Finlanda ar trebui să fie pus pe repeat în toate coridoarele din Min. Educației. De la biroul lui Pop până la toaletă!
@vali
ba cum dracu nu sunt spatii. Nu erau spatii pe vremea mea, acum vreo 15-20 de ani. eram 35 in clasa. Parca ne vaitam ca avem natalitate proasta, ca sunt din ce in ce mai putini copii. Si nici asa tot nu avem spatiu?
Da, nu s-au construit scoli noi, tot alea sunt. Dar elevi sunt mai putini.
nu știu, la școala unde e al meu sunt minim 28 in clasă. generația de doi ani mai târziu, clasa celei mai cotate învățătoare 25, după care iar 28 sau 30. aia prima a pus piciorul in prag și le-a dat cu flit părinților care voiau și ei acolo.
Chiar aşa. Prin 88-89 eram 35 în clasă. După 28 ani mi se par că s-au născut mai puțini copii, deci mai puțini elevi de la an la an.
Şcolile sînt aceleaşi. Cred că şi profesorii, doar că sîntem singura țară cu muuulți profesori necalificați din EU.
Dar cum directorii(ăştia sînt cei numiți politic) vor să aibă bani sub kur înghesuie mai mulți copii în clase în loc să construiască şcoli.
De exemplu, în Gen.30 din TM au transformat subsolul în clase, dar după 2 ani au crescut numărul de clase pregătitoare de la 8 la 12! Igrasia nu a dispărut şi nici nu va dispare. Sănătate curată.Copii aceştia nu sînt din zona arondată şcolii fiindcă dacă ar fi aşa atunci n-ar avea mai mult de 3-4 clase.
Iar asta înseamnă că politicul profită pt a ne ține captivi pe termen lung pentru că nu construiesc şcoli în zonele rezidențiale noi.
Rezultatul? Mită pt ca un copil să intre la o şcoală anume, profesori preferați, profesori incapabili, cadouri, fondul clasei la negru, fondul şcolii la negru etc.
@D4n
unele orase au crescut ca popendulatie,la altele cresterea se vede in localitatile suburbii. copiii de acolo vin la scolile din cartierele invecinate din orasul principal sau la scolile din localitatile respective. in timp in alte zone ale orasului, sau in alte localitati de langa, popendulatia a scazut. o fi acelasi numar de scoli si copii mai putini sau la fel de multi sau un pic mai multi (in orase ca cluj sau timisoara) ca acum 25 de ani, dar sunt altfel distribuiti pe zone.
Ce e mai grav este că mulți părinți fac parte din categoria celor care-și basculează copilul în fața școlii și ”să se ocupe de el, că de aia-l trimit la școală”. Puțini, RARI sunt părinții care vor mai mult pentru copilul lor. E adevărat că unii vor prea mult.
Nici mie nu-mi place să corectez zeci de pagini de temă ca profesor. Dar nici puțin. M-am bucurat când copilul mi-a adus teme suplimentare făcute de la el putere, și l-am apreciat, și l-am încurajat. Programa școlară este cea care trebuie aerisită și schimbată, iar în privința temelor trebuie făcute niște precizări mult mai clare și realiste, în niciun caz ambigue precum sunt scrise în prezentul ordin despre teme.
Cu ce-l ajută pe un elev de clasa a IV -a de exemplu că învață frânturi de istorie, în condițiile în care nici chiar în manualul de istorie frazele sunt greoaie și cu muuulte detalii? Elemente de chimie și fizică în ciclul primar?
Eu vreau mai mult pentru copilul meu. Dar prin mai mult eu inteleg altceva decat mai multe de facut / mai mult de citit / mai multe teme, asa cum inteleg majoritatea celorlalti parinti. Si cand am deschis gura la sedinta si le ziceam despre creativitate si despre descoperirea / potentarea talentelor copiilor se uitau toti lung la mine.
Sincer, daca vrei mai mult pentru copilul tau, taci si te asiguri ca are mai mult (nu material, intelectual).
La noi in tara comportamente din astea nu sunt prea bine vazute – am avut un vecin care propunea pe la sedinte chestii din acestea si copilul lui era tinta tuturor mistourilor din cancelarie (maica-mea era invatatoare in scoala).
Bine, probabil este un caz rar, insa in general „taci si fa” e rege.
Evident ca asta am si facut. Am inchis gura, ca am vazut ca nu am cu cine, si imi vad de drumul pe care il cred eu corect.
La o prezentare a sistemului Waldorf (nu neaparat ca il laud, dar asta mi-a placut) am auzit o treaba interesanta: daca copilul nu a priceput si nu aplica cum trebuie ce l-ai invatat, nu e vina lui ca e prost, e vina ta ca dascal ca nu ai stiut cum sa ii explici pe intelesul lui. Pana la urma, de-asta esti acolo, nu sa le zici ca sunt prosti.
Normal ca la un card de copii adunati in clasa nu prea poti sa aplici principiul asta, dar totusi cam pe acolo ar trebui sa se situeze profesorii cand predau – nici nu poti da tema copilului care ii ia doua ore sa o faca, pentru ca mai are N materii cu profesori care gandesc la fel. Ziua are 24 de ore, din care o parte se „duc” in scoala, altele pe drum, nu poti sa incarci tot restul cu teme si apoi sa te miri ca sunt facute mecanic, doar pentru cantitate, pentru ca nu au timp sa analizeze tot ce scriu.
Preda cum trebuie, nu in dorul lelii, da-i cateva exercitii alese anume sa ii fixeze cunostintele si ajunge, ca e copil, nu trebuie sa stea pana la 12 noaptea sa iti umple paginile pe a doua zi.
Mai mult de 2 ore teme pe zi la un copil cls 1-4 e aberant. 5-8 maxim 3 ore.
Am prieteni care stau și câte 5-6 ore sa facă teme și proiecte… Nu e normal oricum o întorci
Un copil de nota 5 nu va termina niciodata temele la fel de repede ca un copil de nota 10. Si atunci, ce masori tu acolo? Timpul estimat de efectuare a temelor, sau cat sta loaza de elev cu ochii in ele pana le termina?
Un copil de 5 trebuie sa munceasca mai mult. Facem un standard de vreo 3 ore pt un copil de nota 10, si ala de 5 e prost oricum, lasa-l sa munceasca 6 ore. Pentru ca scoala publica e pentru aia de 10. Ca sa nu intram in „aia de 10” de la 1-4.
Hai Leo, ca nu e greu.
Bre nea cireasa, asa crezi matale ca se stabilesc temele pentru elevi? La numar de ore muncite? Pai profesorul de romana nu stie cate ore i-a dat de lucru ala de franceza, sau ala de matematica. Get your shit together. Asta cu cantitatea era prin 1984. S-au mai schimbat lucrurile de atunci.
offtopic, referitor la B01PMB.
Mai demult umbla cu coloana: http://www.pandurul.ro/articol/marea-sirena_5131.html
Boss, pe vremea mea nu exista Facebook, Twitter, 1000 de canale TV si alte chestii care sa distraga atentia de la invatat. Dar cum sa spui asta elevilor si parintilor, ca se ofenseaza saracutii. Nu mai bine dai vina pe fraierii aia de profesori, care o ard aiurea pe un salariu cu doi lei mai mare decat minimul pe economie?
Eu îmi făceam temele la TV și învățăm pe muzică, dar nu stăteam atât pe făcut teme.
Acum problema e ca sunt și multe teme și mai și sunt părinți care baga în ei activități la greu
Kinder cl 1, tasteaza de rupe in engleza doar din jocuri, citeste si scrie, numai de control mai verific, cu gramatica e de lucrat dar per total e neasteptat
Din cauza sistemului, sa sufere elevii, nu ? Bine pe gandire asa.
Parerea mea e ca temele sunt irelevante in formarea elevilor, ba chiar un factor de stres pentru ei, si prin care profii (in special de matematica) isi varsa nervii dand pagini de teme si astfel multi fug cat mai departe de orice profil de mate.
Dupa 6 ore de scoala, e aberant sa aiba, copii fiind, inca 2 (sau mai multe) ore de teme. Parca ne plangeam de sedentarism si obezitate ?
Btw programa scolara e inutil de stufoasa, toti sunt pusi laolalta si fara sa li se ceara parerea sunt dirijati ca niste roboti, de parca toti au aceleasi aptitutidini si pasiuni.
Ce zici tu se poate descrie usor cu imaginea asta:
Stai linistit, de la anu o sa avem iarasi manual unic si o sa fie bine si frumos.
O sa se aleaga praful si pulberea de nordul Europei
Daaaaa, deja se vede dezastru’ sin Suedia si Norvegia!
De Danemarca si Finlanda nici nu mai vb !
Am vazut si eu la TV. Cum adica sa nu iti bati copiii? Ce inseamna asta? Pe mine m-au batut ai mei de m-au rupt si uite ce bine am ajuns.
As spune ca in primul rand au nevoie de parinti, apoi au nevoie de ceva care sa le stimuleze curiozitatea si mintea(teoretic aici ar fi rolul scolii si al temelor). Problema este impartita in mai multe cauze:
1.Programa si felul cum este facuta, rolul celor 12 clase fiind sa iei un examen pentru ca apoi poate sa fi tentat sa urmezi si o facultate.
2.Personalul in ansamblul sau(corpul profesoral si nu numai), nu este unul de o calitate foarte buna, din cauza politizarii, coruptiei si asa ziselor salariilor decente(intrebati ce inseamna grad didactic 1 ca pregatire si ca parte financiara ,un profesor).
3.Numarul de elevi intr-o clasa depaseste de foarte multe ori 25-28 de persoane, iar asta e o problema mai mult decat se observa la prima vedere, dar este strans legata de punctul 2.
Nu o sa incep sa discut ca invatamantul in primii 8 ani de scoala, ar trebui sa-ti dea o oarecare directie, pentru ca nu e discutia. Dar a te plange ca plodul tau are o gramada de teme, tu nemaistiind cum sa scapi el, ca apoi sa stai pe feisbuc, e o ipocrizie crunta, insa copilul face ce vede in familie, asa ca de ce sa ne miram de aceste chestii?
nu mi se pare normal ca daca invatatorii/profesorii nu-s in stare sa isi faca treaba la clasa, sa dea teme multe. cum era comentat mai sus, mai mult de 2 ore de teme pt 1-4 e exagerat si hai maxim 3-4 pt 5-8
vad ca nu s-a zis pana acum asa ca luati d’aci:
DE-AIA AM MURIT LA REVOLUTIE? CA SA FAC TEME CU COPILUL SEARA?
faci toate temele si inveti toata materia daca vrei nota 10.
dar nu toti pot si nu toti vor nota 10.
eu nu am facut niciodata mai mult de 10-15% din teme si imi era rusine si ma simteam ultimul om.
dar vreau doar sa fac observatia ca cei care faceau 100% sau chiar 150% din teme nu au realizari profesionale peste nivelul meu. doar olimpicii, acolo e toata smecheria.
Da-i dracu’ de finlandezi, ei nu stiu nimic!
Clar! Dorm pe ei finlandezii şi nemţii cu şcolile lor duale. N-are nimeni nevoie de meseriaşi, instalatori, electricieni, sudori, profesionişti în orice domenii.
În România e nevoie doar de economie. Ar trebuie .EU să ne facă unica sursă de economişti şi finanţe-băncişti.
La câţi absolvenţi de economie, finanţe bănci avem, am acoperi cred lejer toată UE. Bine, majoritatea ar fi de un profesionalism rar, aproape inexistent, dar cantitate avem lejer.
Nici măcar în IT nu sunt lucrurile mai roze, abia de ceva ani încoace mai se înghesuie puţin, din cauză că tot bagă ăştia reportaje la TV la ştirile de la ora 5, dar în rest grosul tot la economie se merge.
Nu înţeleg obsesia asta românească cu economicul.
Plus, îmi explică cineva, ce specialişti şi ce tradiţie putem avea în economie capitalistă, după 50 de ani de comunism în care economia = statul? Cine predă economia asta? Ce realizări au? Ce sărăcie predau?
Analfabetismul functional n-are legatura cu repetarea acasa a ce a invatat la scoala. AF inseamna tocmai capacitatea de a repeta un text citit sau auzit, insa incapacitatea de a-l intelege/interpreta.
Ca sa se evite AF-ul trebuie invatat si inteles definitiile, teoremele, etc la scoala si aplicate acasa in timp ce se rezolva exercitii, teme, etc. Cu timpul se va dezvolta constiinta ca regula e regula si nu trebuie sa reinventam noi roata. Apropos, AF poate fi si rezultatul superficialitatii sau conceptului ca stiu eu mai bine decit ce zice/cere respectivul… Cred ca nu sintem AF, ci zicem da-da, dar facem cum vrem noi…Asta se numeste rezistenta pasiva, nu prea intilnita in lume, de aici si încadrarea in AF a noastra. Cred..
Problema cu temele e sistemul prost de invatamant, adica:
1. Orarul e imbecil. Orele nu sunt puse cum ar trebui, ci in functie de cat de smecher e profu’ respectiv, de aia ai mate marti si miercuri cate doua ore si chimie joi si vineri, ca toti vor sa-si puna orele in doua zile / saptamana si in rest sa-s bage pewla. Sigur, e misto sa faci teme de joi pe vineri la chimie, cand tu ai avut patru ore grele in ziua aia si e sfarsit de saptamana.
2. Nu toate materiile sunt egale. Cu exceptia cazurilor in care esti la vreun profil de gen, biologia si geografia sug fata de fizica si mate. De aia, ca asa e. Cu toate astea, profu’ de filozofie iti da tema, ca se simte si el prof daca da teme.
3. Copiii stau 7 ore la scoala, true. Dar mai fac doua ore pe drum, incep cursurile la ora sapte dimineata, deci se trezesc la 5, isi iau muie daca dorm la ore (evident, tre sa fie atenti) etc. Nu, nu vreau sa faca teme acasa.
Concluzia mea: da, faceti teme. In weekend. Sambata. Daca e musai sa dai teme, da-le peste weekend si gata.
copilul meu făcea 10 minute pe drum de acasă până la școală, dar, da, nu am luat casă în mijlocul câmpului s-a plimb zilnic cu mașina câte o oră dus și una întors de la școală, am locuit într-un apartament de beton, de-ăla comunist, liceul tot în cartier l-a făcut, niciodată meditații, a luat bacul cu 9,80 la mate și a intrat la informatică economică, secția de engleză la ase, buget – nu e un geniu, s-a și distrat (în liceu mă suna dirigintele: duaaamnaaaa, fiica dvs iar a chiulit vineri de la ultimele ore… – eu îi răsp că știu unde e, se ducea în club, îi ziceam că așa am învățat-o eu, să nu stea la școală aiurea la ore care nu se fac) dar am cerut de la ea 3 lucruri în școală: română, matematică și limbi străine. atât. cititul l-a descoperit târziu, când am primit eu un kindle cadou și mi l-a arestat.
Tu ai idee cat de greu e sa faci un orar la o scoala? Incearca, si ai sa vezi ca nu e o chestie triviala chiar si pe calculator.
@qooqle ce e asa complicat? am facut in facultate proiect la un seminar ceva automatizat. apoi dupa ce ne-am jucat putin cu el mai era putin si se facea greva ca toti isi doreau orarul facut asa.
Legat de ce zice maria cea virgina mai sus… mi se pare prost gandit sa ceri copilului doar romana, mate si engleza. eu acum, regret istoria de exemplu, am recuperat-o la varsta asta, dar greu, puteam sa o invat la scoala, dar mi se parea inutila. ei bine, nu este, sau asa simt eu. fiecare materie are rolul ei, te modeleaza intr-un anume fel. iti dezvolta o latura, mai ales in modul de gandire.
max, eu personal aș include obligatoriu filozofia în școală, de la cele mai mici vârste, începând cu istoria ei (da, să învețe de la platon cum să gândească fiindcă părinții nu știu nici ei s-o facă), doar că la noi nu se face nimic bine, așa că dacă vrei să înveți istorie în nici un caz n-o înveți în școală (din păcate), pe de altă parte copiii au înclinații la care școala rămâne surdă și mută: a mea are mână la desen doar că ce-o să facă cu ea dacă ta-su nu e arhitect, fiindcă ideea nu e să ai un talent cu care să mori de foame,nu? zugrav n-o văd, așa că adio talent, dacă o să-i placă, poate se dezvoltă singură în direcția asta mai târziu
Mai e o bubă fundamentală și citez din profesori de literatură română și matematică: „Nu așa se face, trebuia să faci asta, asta și asta, numai așa e corect, nu cum ai făcut tu.”
Ca elev, nu te riști, fiindcă îți riști viitorul pe termen lung; chiar dacă habar n-ai ce o să te faci pe viitor, conștientizezi că orice notă mică te va afecta în vreun fel: când te înscrii la licee sau dacă se ține cont, la dosar, pentru facultate. Mai bine copiezi (sau modelezi de pe internet) un comentariu, o critică literară, decât să-ți riști situația notelor pe cont propriu în stilul tău, pe urmă te trezești că „ai uitat să faci/scrii asta” sau „nu, nu așa, trebuia să faci așa și așa”. E o inepție.
Exemplu pe propria-mi piele, fooaaarte mulți ani în urmă, cu matematica.
Eu m-am descurcat foarte bine cu matematica, o aveam bine stabilită, știam să fac, să calculez, să, să, să… până când ajung în clasa a VII-a, respectiv a VIII-a. Atât la algebră cât și la geometrie, știam să scriu și să fac calcule simple, dar concise, precise, care-mi dădeau același rezultat dacă foloseam și alte teorii sau formule de calcul.
La un moment dat, profesoara începe să mă depuncteze la examene și teste. Observ și ajung să o întreb, ce e neregulă, ce-am greșit.
Ea îmi spunea că foloseam alte formule de calcul și că nu demonstram rezultatul problemelor cu formulele pe care dânsa ni le predase.
Bun, eu o întreb, erau greșite rezultatele, mi-a dat alte numere, ce era greșit?
Ea a continuat și a spus că, din moment ce sunt în clasa cutare, se așteaptă de la mine, elevul, să folosesc formule și teorii mai complexe (traducere: mai grele și enervante), chiar dacă rezultatul final e același dacă foloseam metodele mele. Mai mult, în liceu o să învăț alte rahaturi, alte teorii, alte formule de calcul și mai complexe și că nu mi se acceptă cum rezolvam eu problemele.
Dracu’ a mai continuat matematica în liceu, dacă învățământul schimbă regulile cum aplici rezolvarea problemelor, pe motiv că „ai avansat, deci trebuie să demonstrezi cu alte formule, alte teorii”…
La limba și literatura română e la fel, dacă nu construiești comentariul sau critica după niște pași învățați în prealabil, orice abatere sau stil propriu se taxează. La fel și cu analiza gramaticală, trebuie să faci totul la perfecție, ai uitat ceva, pac- ți se scade la notă.
Și se mai miră careva de ce se învăța și se învață mecanic?
Hai să fim serioși…
să vezi fața lu tata când i-au spus că fi-su luase notă mică la admiterea la liceu la matematică pentru că, deși ajunsese la rezultatul corect, nu folosise formulele care trebuiau. și că rezultatul valora doar 0.5 puncte, pentru calea „corectă de rezolvare” valora 3 puncte.
”Eu m-am descurcat foarte bine cu matematica, o aveam bine stabilită, știam să fac, să calculez, să, să, să… până când ajung în clasa a VII-a, respectiv a VIII-a. Atât la algebră cât și la geometrie, știam să scriu și să fac calcule simple, dar concise, precise, care-mi dădeau același rezultat dacă foloseam și alte teorii sau formule de calcul.”
Exact!! La virsta de 12 ani stim mai bine ce trebuie sa se faca in clasa VI…
”Ea îmi spunea că foloseam alte formule de calcul și că nu demonstram rezultatul problemelor cu formulele pe care dânsa ni le predase.”
Da’ tu ce alte formule puteai sa folosesti in clasa VII? WTF? Inteleg in clasa 12-a ca puteai afla maximul unei functii de gradul 2 prin mai multe metode, dar in a VII-a ce puteai rezolva cu minim 2 metode?
”La limba și literatura română e la fel, dacă nu construiești comentariul sau critica după niște pași învățați în prealabil, orice abatere sau stil propriu se taxează. La fel și cu analiza gramaticală, trebuie să faci totul la perfecție, ai uitat ceva, pac- ți se scade la notă. ”
Adica dupa o regula stabilita? Asemanator cu alte reguli cu care ne confruntam in viata de adulti? WTF?
@Alupigus, pai daca tu in loc sa aplici un factor comun calculai 2*2+2*3+2*4+2*5, mi se pare normal sa te depunctez. in primul rand da dovada ca n-ai inteles chiar atat de bine precum spui tu ca aveai formulele stabilite. in al doilea rand pierzi mai mult timp, in al 3lea rand da dovada ca nu poti intelege chestii mai complexe, deci de ce ti-as da 10 chiar daca ai ajuns la acelasi rezultat? nu e ca si cum in clasele 5-8 poti sa revolutionezi matematica si sa ajungi la acelasi rezultat cu cine stie ce formula de calcul. la polul opus, eu am un amic, care in clasa a 6a era plimbat prin toata scoala cu caietul pt ca profii de mate erau uimiti de cum rezolva problemele, la modul pozitiv. omul alegea sa le resolve altfel, dar nu cum se intelege de la tine, cu numaratoarea.
fac parte dintre acei părinți care au optat pentru varianta teme multe și proaste la chestionar; participarea mea activă la educația copilului (aici fiind incluse și temele) are prioritate 1 pentru mine; nu pot însă să nu disting același pește împuțit de la cap: în clase sunt mulți elevi mai ales la învățătoare bine clasate pe care se bat părinții precum se băteau comuniștii pe banane și portocale la coadă, fiind evident că temele stufoase și lucrul suplimentar trebuie date, cota învățătoarei trebuind menținută sus pentru promoțiile viitoare; nimeni nu vorbește de neegalitatea de șanse la înscriere la pregătitoare; ia să se facă nu pe afinități ci pe baza unui algoritm empiric (ceva ordine alfabetică sau pe baza unor criterii obiective) sau ia să nu îți poți înscrie copilul decât în școala aflată în circumscripția aferentă domiciliului și să vezi echilibru la clase dpdv al numărului de elevi și al egalității de șanse; ia să se scoată examenele de admitere la școlile gimnaziale cu ștaif (ilegale conform legii) și să vezi echilibrare
Crede-mă că este nevoie de acele gimnazii cu examen de admitere.
S-a dus progenitura mea la două ore de curs, la clasa în care a fost I-IV. Citez: Christ on a bike!! Doamna V.(învățătoarea) merită un milion de mulțimiri pt. că v-a zis să mă mutați de acolo!
Nu este cea mai bună din clasă, dar este între plozi de nivel ridicat, cu ceva bun simț şi cu ceva mai multă conştiință. Contează enorm.
teoria mea e ca, cu teme sau fara teme, din parinti dobitoci n-ai sa scoti genii
da coix, toate geniile au avut parinti geniali
ai tai cum o ardeau la mensa?
Chiar daca nu-ti place sa auzi/citesti, inteligenta are si o puternica componenta ereditara. La fel si etica muncii si atitudinea fata de invatatura isi au modelul in comportamentul parintilor. Dar tu iluzioneaza-te mai departe ca e suficient sa fii un dobitoc cu o atitudine delasatoare, iar scoala iti va face progenitura geniu.
adevarul e ca nici parintii geniali nu stiu sa faca unele teme de clasa II-IV.
Dude, nu e ca si cand invatatorii si profesorii sunt top notch, dar sunt prea multi copii prin clase si nu pot sa le predea tuturor. Din cate tin eu minte, de pe vremea cand am facut eu scoala, mai putin de jumatate din clasa era atenta la ore si avea intentia sa invete ceva, deci vorbim de sub 50% din numarul de elevi cu care practic trebuie sa lucreze profesorul pentru ca restul oricum nu conteaza si or sa-si copieze tema de la colegul de banca.
Nici eu nu sunt de acord cu temele, pentru simplul fapt ca nu mi se pare normal ca un copil sa se bage sclav caietelor acasa dupa 6 sau 8 ore la scoala. Mi se pare mult mai OK ca un copil sa petreaca ora aia de teme lecturand chestii, eventual din domeniul care-l pasioneaza in loc sa scrie te miri ce rahaturi de formule la fizica si chimie cand lui ii place literatura.
Pai acum sunt analfabeti functionali, dupa ce au facut o scoala in care li s-au tot dat teme. Si de unde detasarea asta, ca si cand n-am fi fost elevi? Ati fost. V-a placut vreo secunda ca ati avut teme? (tocilarii sa se abtina). Rolul scolii trebuie sa fie sa-ti puna la dispozitie o varietate de materii, din care sa ramai cu ceva, din care sa stii minimul pt nota 5 si din care sa alegi exact ce-ti place.
E ok poate sa-ti dea de facut acasa vreun proiect la vreo materie, care nu poate fi facut la clasa.
Nu temele sunt problema ci materia stufoasa care se preda. Am citit in manualele nepoatei mele niste fraze de ma durea capul. Si sa ne intelegem, citeam perfect de dinainte de a incepe scoala si in continuare citesc mult. Dar textele au ajuns sa aiba niste exprimari atat de scortoase si se utilizeaza cuvinte asa de grele, incat trebuie ca EU sa citesc de cateva ori ca sa inteleg…Pai in conditiile astea, ei de aia ajung sa stea cinspe ore la teme, findca e prea mult si prea dificil pentru nivelul lor. Si eu primeam la matematica 5-6 probleme de facut pana a doua zi, dar nene, erau adecvate varstei si cerintele erau clare. Si e valabil si in cazul celorlalte materii. Faptul ca se bate moneda pe „fara teme”, nu va duce decat la o tampire si mai mare, fiindca daca facand acele teme, copilul ala intelege macar 40% din lectie, fara ele va ramane la un nivel de 10, maxim 20%, procent suficient de mic incat sa asigure uitarea acelei lectii pana a doua zi. Nu stiu cand s-a produs aceasta schimbare in ceea ce priveste materia, nu stiu cine a fost de acord cu asa ceva si de ce a fost necesara. Probabil nu degeaba e vorba ca prostii sunt usor de manipulat…si de unde sa incepi mai bine formarea lor daca nu din scoala.
așa, ca idee, toți ăștia care vă plângeți de teme: o școală particulară cu 10 ore de engleză/ săpt, tot atâtea de mate, sport zilnic, lectură și tot tacâmul (adică cu meditațiile incluse + 1 masă de prânz) costă 6200 euro/an, profesorii de la stat nu sunt obligați să rămână veșnic săraci ca să vă educe vouă plozii pe 300 euro/lună, unii dintre ei chiar au învățat prin facultățile alea de le-au terminat deci dacă îi trimiteți acolo setați-vă așteptări normale referitor la rezultate, de ex ați putea să fiți mulțumiți că nu vine gigel cu gâtul rupt de la școală fiindcă proful care este plătit mai prost decât un bodyguard a fost prezent la clasă
Doar atat: Ce prosti sunt finlandezii …
Bleah…
Utilitatea scolii scade pe zi ce trece. Tehnologia o sufoca incet dar sigur.
Si, ma rog, de ce nu s-ar combina tehnologia (care, in mod ironic, e creata prin studiu)?
In educatie toata lumea, elevi, profesori si parinti, isi indreapta atentia spre note nu spre invatat. Asta e principala problema. Urmatoarea problema e ca nu poti sa ii dai cuiva un motiv sa memoreze atat timp cat scoate un smartphone de 200 lei din buzunar si are acces la orice informatie. In timp ce totul avanseaza rapid in jurul nostru invatamantul ramane aproape neschimbat de sute de ani (valabil pentru majoritatea tarilor).
Copiii mosului, am inceput scoala in 1979, pe cand Nea Marin ne tot ura de revelioane … Aveam 6 ani si 5 luni. Primele clase au fost cu teme, caligrafiat, citit, operatii matematice simple, sa invete mintea copilului cu calcul simplu.
La 10 ani si 5 luni, in septembrie 1983, am inceput clasa a 5-a cu practica agricola, o luna de munca la depanusat porumb. Am inceput scoala la 15 octombrie. In primele zile de scoala aveam RÎIE. Stiti ce e aia? E un parazit ce se instaleaza sub piele, luat prin contact. SCABIE, pentru cei care stiu sa caute pe wikipedia. Luat de la depanusat porumbul cu mainile goale si adunat stiuleti cazuti din masina de cules, pe unde probabil niste vulpi sau caini isi facusera veacul. Practica agricola s-a repetat in fiecare an, si la liceu, pana in septembrie 1989. In liceu mergeam in tabara de munca, doua saptamani fara apa calda, doar cu hainele de acasa, la o ferma undeva departe de casa. Cules de fructe. Mancare cu portia, orez sau fasole. Orezul avea si carne uneori, larve.
Din clasa a 5-a si pana in a 8-a am avut in medie 32 de ore saptamanal, adica 4 zile cu 5 ore si 2 zile cu 6 ore. Pe vremea aia sambata era zi a saptamanii de lucru, doar duminica era libera. Retrospectiv nici nu mai imi inchipui cum era sa mergi la scoala sambata si sa ai o singura zi de pauza, in care asteptam Albumul Duminical, sa vad desenele animate sau Arabela. Daca era curent electric, ca in general era intrerupt fix atunci cand erau cele 3 ore de program tv, sa nu consume oamenii muncii curent aiurea cu tv-ul. Prin a 6-a a descoperit taica-miu ca eram tufa la matematica, profesorul era un betiv care nu facea nimic. Asa ca am facut meditatii cu un alt profesor, ca sa recuperez ce pierdusem si am tot facut matematica acasa cu acel profesor (odihneasca-se in pace, s-a dus acum cativa ani la 64 de ani), iar la clasa faceam cu el fizica. Omul ala mi-a insuflat curizitatea in stiinte, m-am facut inginer. Asa ca matematica si fizica au fost prietenele mele tot timpul.
La liceu a fost si mai greu, media de ore saptamanala era de 34 ore, aveam 4 zile cu 6 ore si 2 zile cu 5 ore. Teme cat curpinde. Practic toata ziua imi era ocupata. Invatam dimineata, ajungeam acasa pe la 2-3PM si pe la 4PM incepeam temele. Pana seara la 11. Si tot asa. Revolutia ne-a adus scoaterea catorva ore din program si a unor materii inutile, gen Economia politica – politica economica. Voi va puteti imagina ca am dat teza din aceasta materie in primul trimestru din 1989? Profesor era un politruc imbecil, ce incercase sa fie gestionar de aprozar, militian, apoi activist de partid. Da, un gestionar de aprozar era profesor de liceu in 1989, liceul Radu Greceanu din Slatina. Trei saptamani pe trimestru faceam practica industriala, frecam menta prin uzina de aluminiu Slatina. De fapt imi puneam temele la punct, aveam timp sa invat, pentru ca la uzina stateam cel mult 5 ore.
Am trecut prin toate culegerile de matematica si fizica din acea vreme. Toate. Pentru ca stiinta de carte putea face diferenta intre a fi un oarecare ins pe statul de plata al unei intreprinderi de stat, sau unul cunoscut de toti ceilalti ca bun meserias ce nu putea fi futut de idioti. Sau putea insemna ca stii o meserie si in afara tarii, in caz ca Ceasca si sistemul lui dispareau intr-o zi.
Nimeni nu si-a pus problema atunci ca erau multe teme, ca stateam prea mult la scoala. M-am obisnuit de mic cu efortul, nu mi-a fost niciodata greu sa fac chestii, sa gandesc, sa concep, sa duc la capat ceva inceput.
Lasati copiii liberi sa se joace, fara teme, fara efort. Vor fi sclavii altora, mai isteti. Vor fi mai prosti decat robotii industriali din anii ’90, care necesita cateva saptamani de reprogramare pentru alt job.
E plina tara de economisti si psihologi.
Dar unde sunt meseriasii dom’le? un instalator de apa-canal. un electrician, un tamplar in lemn, un lacatus, un strungar, alea alea? Robotii ne fura locurile de munca. Abia astept sa vad robotul instalator care vine imediat ce-l chem sa-mi repare bateria de la bucatarie si sa-mi desfunde conducra de scurgere.
Scoala romaneasca merge dupa principiul „decat mult si fara rost, mai bine putin si prost”.