Ecommerce: Facebook Shops, cinci ani în viitor

Facebook a anunțat o nouă facilitate, posibilitatea de a avea magazine online direct în platforma lor. Hai să vă spună nenea Vali ce se va întâmpla.

La început, vor avea reach mai bun decât orice altceva, să împingă și să îmbie lumea să își facă magazin acolo și să renunțe la magazinele proprii. De ce să-ți mai bați capul cu platforma proprie, cu updateuri de securitate, cu hosting, cu prostii, când din câteva clickuri poți rezolva totul?

După 3 ani reachul va începe să scadă. Progresiv. Și vor apărea experții care vor spune “hei, cine a zis că reachul trebuie să fie la fel? băgați bani ca să aveți reach, ce naiba, sunteți copii, e marketing, la magazinele clasice nu băgați bani în ads? la fel și aici”. Și toți care și-au neglijat magazinele proprii ca să fie prezenți și pe Facebook Shops vor strânge din dinți și se vor prinde că au fost păcăliți. Iar.

Repetați după mine: Facebook e bun doar să-ți tragi oameni către businessul tău! Facebook e bun doar să-ți tragi oameni către businessul tău! Facebook e bun doar să-ți tragi oameni către businessul tău! Facebook e bun doar să-ți tragi oameni către businessul tău! Facebook e bun doar să-ți tragi oameni către businessul tău! Nu ca să te muți acolo. Nu ca să construiești acolo chestii. Nu. Tot ce faci acolo trebuie să aibă scop să-ți atrag public către propriile afaceri, pe care le deții tu. Tu nu deții Facebook, nu poți controla deciziile luate, de ce ți-ai construi ceva pe o platformă condusă de niște lepre, care nu știu decât de forță și cenzură?

Abandonezi șandramaua proprie ca să construiești ceva pe Facebook. Ți-o meriți. Când ți-o vei lua, ți-o meriți.

facebook-shops

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

61 comentarii

  1. Sau cand dupa ceva timp, vor trece la comisionul standard Apple sau Google de in-app purchase. 30%, bang!

    00
    • Vezi ca ai scris gresit emag.

      00
    • @Sorin: da, dar la eMag stii de la inceput comisionul si poti alege sa nu intri in Marketplace. La Apple si Google nu poti vinde nimic fara ei, e obligatoriu sa colaborezi cu ei.

      00
    • Dap, e corect e corect ce zici si ce zice si autorul.

      Barosanii ecosistemelor de mai sus (facekook inclus) asta doresc: afacerea ta sa intre asa de tare in ecosistemul lor incat sa nu se mai inteleaga unde se termina afacerea si unde incepe ecosistemul lor. E logic dupa asta ca ei sa devine de facto actionari la firma ta, dupa asa „integrare”, mai ales daca nu mai poti da inapoi. Si o sa discutam de o cota parte din vanzari, cheltuielile si profitul raman in continuarea treaba ta :)

      Privind in urma, vad ca Microsoft a fost boierul-boierilor pe langa astia: aia au vrut doar banii pe licenta si au mai tras cu dintii sa aiba cvasi-monopol pe doua chestii mari si late (Office si Internet Explorer), lucru pentru care au fost oricum beliti si dati in judecata peste tot.

      Si atat. In rest, ai putut face ce bani voiai pe platforma aia fara sa stii de Bill sau Bill sa stie de tine. Ideea ca cel ce detine ecosistemul iti poate lua cota parte din programele vandute pe acea platforma parea o idee absolut dementa acum 20 de ani. Acum e standardul.

      00
    • @vax: Pai nici in facebook nu te obliga nimeni sa intri. Deci daca asta e criteriul, Facebook Shops chiar seamana mai tare cu emag Marketplace decat cu magazinele de aplicatii (unde intr-adevar n-ai de ales).
      In practica, probabil va semana mai degraba cu olx (ca tot faceau si ei platforma de magazine, bafta baieti!): poti sa pui in vanzare gratis, dar daca vrei sa se si uite cineva pe produsul tau va trebui sa bagi bani in promovare.

      00
    • @vax pai si de ce ai putea? daca dezvolti pentru platformele lor?

      00
    • „Expertă” social media într-o şedinţă de redacţie:
      – Într-un an, cel mult doi, nu vor mai exista site-uri de ştiri, toată lumea se va muta pe Facebook, acolo ai tot ce-ţi trebuie!
      Am râs.
      – Se mută tot internetul pe feisbuc?
      S-a uitat urât.
      – Ai să vezi!
      Era în 2010. În 2011 era concediată.

      00
    • reporteri in secondlife aveați? :D

    • Bitch, please. Toți erau redactori. Mai ales ăia cu virgula între subiect și predicat în titlul articolului de impact…

      00
  2. NOU
    #10

    Una peste alta pt biznis mic , gen chestii facute manual acasa cred ca e un inceput bun , depinde ce comisioane or sa fie …. eu o sa incep sa bag zacusca de ghebe…

    00
  3. NOU
    #12

    Pai si cine te opreste sa ai 2 canale de vanzare ?
    Emag market nu functioneaza pe acelasi principiu ?

    00
    • nimeni. doar ca oamenii care intra in market lasa balta magazinul propriu si se concentreaza pe market. si asa duci pe garla un brand la care ai muncit

    • Nu te opreste nimeni dar ai timp sa te ocupi de 2 canale? Stiu, poti angaja inca 1 om, dar asta daca iti permiti sa-l platesti

      00
    • NOU
      #15

      Am inceput sa folosesc optiunea respectiva
      Pentru moment nu se simte nimic in privinta cresterii traficului spre magazin.
      Nu stiu daca optiunea merge si de pe o paginile personale.
      Eu am incărcat fotografii mai artistice cu produsele mele direct pe pagina Facebook a magazinului .
      Ca un plus, îți dă voie să pui link cu produsul listat la tine direct spre site-ul tau.
      Nu vad pe nimeni sa isi abandoneze site-ul propriu pentru un magazin pe Facebook
      Este doar o alta modalitate de a atrage trafic spre magazinul tau, MOKA
      Dar ca sa fie văzut trebuie sa bagi bani in promovare, altfel o sa te pierzi printre alte mii de magazine si pagini

      00
  4. Ma tem io ca FB va folosi baza de date a magazinelor pentru a trimite reclame de la concurenta platitoare clientilor.
    Deci daca Vali are magazin de topoare, cu timpul toti care au intrat la el in magazin(chair daca nu au cumparat) vor fi bombardati cu reclame de la alte magazine de topoare.
    Si normal sa se ceara bani, daca nu se cere inseamna ca tu esti produsul. Eu personal fug mancand pamantul cand cineva imi spune ca imi da ceva gratis, sigur e o capcana.
    Fugiti si voi!

    00
    • Absolut tot ce iti poti imagina ca se va face cu datele alea pentru monetizare, se va face :) datele alea sunt singurul activ cu valoare al acestor companii

      00
    • Pixelul Facebook chiar asta face. Te uiti la niste produse/servicii, iar dupa un timp esti bombardat cu aceleasi produse/servicii de la alti advertiseri. De asta nu recomand sa pastrezi Pixelul pe site fara sa ai niste bugete semnificative in platforma lor.

      Cat despre Shop: a zis Zuck in anuntul de lansare ca nu vor folosi datele fara acordul tau.
      „We will also protect your privacy when you are using this. we will not gonna share what you buy with your friends or anyone else on our services…without your permission”.

      00
    • without your permission

      Dar permisiunea va fi inclusa în termenii și condițiile pe care vei fi obligat să le bifezi ca să folosești serviciul.

      00
  5. Remember parse? Acelasi lucru l-au facut cu serverul Parse: overeau creatorilor de aplicatii/jocuri o modalitate usoara sa aiba useri, practic userii se logau la tine in joc cu facebook id. Pana intr-o zi cand au taiat totul si au lasat sute de mii de aplicatii in aer. Teapa vietii. cautati pe wiki despre parse

    00
  6. Adica chiria nu e mai buna decat sa fii proprietar?

    00
  7. care cenzura boss? ca ultima oara cand am verificat olivia inca posta…

    00
    • olivia face afișări. n-au motiv să o interzică.

    • Pune la tine pe wall o poza cu o statuie _semi_ nud (gen sirena din Copenhaga) si-o sa vezi. ;-)

      00
    • exact. facebook e despre bani, nu despre continut. daca platesti suficient poti sa futi un cal in pizda live ca nu se sesizeaza nimeni.

      cu chestia asta stiuta, atunci cand facebook iti ofera ceva gratuit ar trebui sa fugi mancand pamantul.

      bine, ar trebui sa fugi mancand pamantul de facebook oricum… dar cine sa inteleaga?

      00
    • e ca atunci când dai bani la facebook ca să promovezi știri despre conspirațiile mondiale

      00
  8. short $SHOP

    00
  9. Salut. Foarte corect si bun articoulul. Pentru mai multa acuratete avem:

    – la inceput vor zice ca cea mai buna metoda sa faci vanzari e sa strangi reactii pozitive sau abonari sau un nou bullshit metric inventat de ei.
    – incet incet acel nou bullshit metric va scadea. Vor aparea expertii si vor zice ca tre sa ai oferte / sa ai engagement . Or sa fie conferinte si carti de succes.
    – cand nu va merge nimic expertii vor zice ca da… video e inceputul. trebuie sa te muti pe video. de ce postazi poze frumoase cu produsele? trebuie sa ai mini clipuri. alea vand (dupa 2-3 ani vor reveni la poze)
    – da. in anul 5 vor zice pe fata: trebuie sa cumperi reclama altfel nu merge.

    Ce se va mai intampla pana atunci:

    – vor vedea ce merge si vor face si ei in pietele unde pot
    – vor vinde datele tale catre alte companii (gen … vrei sa ai un business de branzeturi. uite 10 care merg bine si ce tre sa faci si tu)
    – vor fura de la business-uri in noi moduri inventive :)

    00
  10. Strategia Facebook e sa „inlocuiasca internetul”. Oamenii sunt deja acolo, s-au mutat apoi si brandurile, restaurantele, ulterior continutul video, apoi a aparut posibilitatea de a vinde lucruri personale, acum magazine.
    Ben Thompson de la Stratechery scria despre asta de acum cativa ani.

    00
  11. Sa le spună cineva că au greșit aplicația, toate astea trebuiau implementate în Instagram, că sa fie future-proof.

    00
  12. Se vor repezi multi ca ratza la muci, sigur va fi moca sau f ieftin la inceput. Ma mir inca de Amazon si Alibaba ca nu isi fac retea de distributie si site ca lumea aici in Romnistan si prin jur sa se incheie cu „intermediarii” de chinezisme si mizerii. Sincer, pt ce am nevoie de ciumeti ce aduc tampenii de pe un site si le vand pe alt site ?

    00
    • Nu o sa vina Alibaba și Amazon într-o tara ca RO unde încă se plătește f mult ramburs, infrastructura e nici 0 ci -1, iar piața online e cea mai mica din UE. Mai așteaptă încă 7-8 ani sa își mai bata capul eMAG și după apar și ei fie pe forte proprii, fie prin achiziția lui eMAG sau a gunoiului de Corsar.

      00
  13. NOU
    #37

    Doar ca intre timp, toate (sau ma rog, aproape toate) magazinele baga bani in reclama pe facebook si google. Pt ca sunt cele mai profitabile canale de promovare si cele mai predictibile. Ai cel mai bun control al costurilor si cea mai buna metoda de a controla costul conversiei.
    Restul sunt povesti. In general conteaza doar de cate ori iti poti inmulti suma bagata in reclama.

    00
  14. Facebook e canal de distributie.
    E Promovarea si Plasarea din mixul de marketing.
    E acelasi lucru cu raftul din supermarket.
    Vrei sa ai produsul vizibil? Platesti taxa de raft sau de Facebook.
    Nu platesti? Esti scos de la raft sau din primele afisari Facebook.
    E atat de simplu.

    00
    • Da, dar produsul îl ții pe raftul tău, nu pe raftul Facebook. Facebook încă e ok pentru promovare, dar dacă faci și plasarea tot prin ei o să ai probleme.

      00
  15. Ce sa zic, de pe Facebook poti sa te retragi, ca nu au fizic nimic, dar de pe Amazon cum faci.
    Poate gresesc, sa ma corectati, dar si acolo este asemanator. Trimiti un produs la depozitul Amazon (sa presupunem ca ai tot la ei) si apoi bagi bani in reclame ca la pacanele sa urci produsul in top. Din punctul asta de vedere cei de la emag sunt mai „fraier”. Ei listeaza toti vanzatorii pentru acelasi produs, tu decizi de unde cumperi, pe amazon fiecare se lupta pentru un loc in prima pagina de cautare…
    Nu imi dau seama daca Bezos rade sau plange…

    00
    • emag nu face mai nimic, si ia intre 20 si 30%

      00
    • emag nu face mai nimic, si ia intre 20 si 30%

      știi că ai mai zis o dată o prostie asemănătoare și timpul nu ți-a dat dreptate.
      emag are câteva zeci de programatori. crezi ca ai fac mai nimic?

    • @Iuda
      Emag face ceva ce nu pot altii sa faca decat cu multi bani si anume aduce trafic.
      Ca sa intelegi mai bine este ca si cum ti-ai face cel mai tare hotel in mijlocul desertului unde nu ai nici drumuri, nici port nici aeroport versus faptul ca il faci in mijlocul statiunii care este cea mai populata in sezon din Romania. De aia ia 20% emag, ca iti face vanzari fara sa te chinui tu cu marketingul.

      00
    • @Vali, chiar cred ca nu fac mai nimic. Da, au facut la inceput si gata, restul e doar intretinere de rutina.

      00
  16. Datele conteaza, atat… acolo e lupta, sa iti umfle cat mai multe date daca e posibil, care date?… pai ce sens are sa aduni tone de date de la persoane care nu cumpara nimic, nu au bani de nimic? Facebook creste masiv in zonele defavorizate si scade in celelalte… si e clar ca nimeni nu vrea sa aiba miliarde de conturi care sa nu genereze nimic, de asta e nevoie de magazine pe facebook, pentru ca oamenii care cumpara, aia sunt importanti, restul e balast, iar ei au cam adunat numai balast cu strategiile lor.

    PS:
    De asta le e asa de greu sa renunte la fake news si politica… ca sunt singurle domenii in care ar putea sa vanda reclama catre balast.
    Fiecare colos se lupta pentru o felie de placinta, problema e ca e singura…

    00
  17. Asta imi aduce aminte cand multi si-au ‘sters’ site-ul si domeniul l-au redirectat pe pagina de facebook, cat mai au asa ceva acum ? nimeni din cei pe care ii stiam eu. Asa o sa se intample si cu magazinele mutate pe FB.
    Cred ca o sa fie folosit doar de cei care vand lucruri custom sau foarte putine produse

    00
  18. 1. Nu îți tine niciodată toate ouăle într-un singur coș.
    2. Orice serviciu are o pantă și în general cei care înțeleg și implementează sistemul rapid vor ieși bine pe plus.

    Eu m-am apucat târziu de Profitshare și încă mai ieșeau bani foarte mulți raportat la munca prestată. Probabil super-afiliații făceau câteva mii bune de euro pe lună, dacă nu zeci de mii.

    Facebook Shops va fi un tren bun pentru cei a căror afacere se pretează promovării pe Facebook.

    00
  19. Nici in vest nu se prinde lumea, din pacate, chiar si dupa cateva cazuri rasunatoare de deplatforming (meritat sau nu). La noi ce sa mai zic. Ma doare sufletul cand vad site-uri abandonate si ca sa afli ceva tr sa intri pe pagina de facebook respectiv.

    00
  20. Articolul e foarte corect, insa trendul asta de a unifica totul in cateva marketplaceuri e de ani buni, si tavalugul nu prea mai poate fi oprit.
    O sa invatam cu totii ce bine e pt clienti cand intr-o piata e un cvasi-monopol (chiar daca e monopol, uber, emag, airbnb, booking, amazon, fb, etc).
    D-aia ma deranjeaza umflarea cu pompa (si cu banii naspers) a emag, chiar daca am sute de comenzi la ei.

    00
  21. acelasi traseu deja clasic ca operatiunea marketplace-ul emag.

    Mai nou astia de la emag le baga pe gat sellerilor obligativitatea achizitionarii de coduri de bare EAN de la o singura firma, agreata de emag

    00
    • Bag de seama ca nu prea te pricepi. Emag nu te obliga sa iei coduri de la o singura firma ci te obliga sa folosesti coduri EAN valide. Faptul ca ele sunt emise de o singura entitate (pentru ca scopul acelei entitati este ca sa se asigure ca acele coduri sunt unice asta fiind si scopul lor – cauta pe Wikipedia „International Article Number”) dar revandute de mai multi nu inseamna ca esti obligat sa le cumperi de la un singur furnizor ci ca in Romania doar acel furnizor are dreptul (a se citi licenta) sa le vanda. Iar asta nu are nici o legatura cu Emag. Daca ai fi avut produsul tau si ai fi vrut sa-l vinzi in reteaua oricarui retailer ar fi trebuit sa obtii aceleasi EAN-uri valide. Ce iti vand aia cu pret mai mic sunt de fapt EAN-uri asociate cu produsele altor producatori din alte tari ceea ce inseamna ca platesti degeaba pentru niste coduri nevalide pe care teoretic ti le puteai genera si singur.

      00
    • NOU
      #54

      Coduri EAN achizitionate ?
      Nu inteleg, alea sunt pe fiecare produs European sau American ( UPC ) ?
      Alea se dau doar producatorilor, nu si comerciantilor

      Cred ca faci o confuzie intre codul EAN si un cod pe care pe care vrea sa-l foloseasca Emag pe intern pentru eficientizare , ceva gen Amazaon – ASIN

      00
    • Emag te obliga sa iei EANuri de la gs1, dar asa cu juma’ de gura. Codurile alea cumparate mai ieftin sunt valide, perfect legale si unice cand le cumperi.

      Iti zic din proprie experienta.

      00
    • @Dusmanul
      Sunt doua tipuri de achizitii de coduri si doar unul singur este valid si unic pe termen lung:
      1. Cele emise de GS1 si vandute prin revanzatori. E ca domeniile .ro pe care le „valideaza” RoTLD dar sunt vandute mai ieftin de revanzatori. Oricum ar fi domeniul sau in cazul asta EAN-ul este valid si unic.
      2. Cele emise de entitati precum GS1 din alte tari si care sunt valide si unice pana cand enitatea care le emite le vinde unui alt comerciant si acest comerciant ajunge pe platforma Emag. Ca sa explic, in codul EAN exista un prefix care este asociat unui membru al organizatiei GS1 de obicei asociat cu o tara (la fel ca extensia .ro, .uk, .fr etc dintr-un domeniu). Cei care „vand” mai ieftin si nu sunt membrii GS1 nu fac decat sa-ti genereze coduri EAN cu prefixul altei organizatii doar ca spre deosebire de domenii in codul EAN acest lucru nu este atat de vizibil si de obicei in 95% nici nu apar conflicte pentru ca sunt sanse mici ca un producator din Indonezia sa vand produsele lui in Romania.

      Problema cu #2 este ca teoretic ai putea sa ti le generezi si singur dar fraierii se simt pacaliti de GS1 si prefera sa „plateasca” (a se citi sa fie fraieriti) o suma mai mica unor entitati care de fapt nu au nici o competenta in a emite aceste coduri.

      Pentru cei care totusi vor sa emita coduri intern fara sa plateasca nici un ban (dar nici nu garantez ca nu-i vine si altuia idea) le recomand sa foloseasca prefixul 952 care este folosit ca si prefix pentru exemple si demonstratii GS1.

      Pentru mai multe detalii dati un search pe Google dupa GS1 prefix respectiv accesati acest link: https://www.gs1.org/standards/id-keys/company-prefix

      00
    • @Grinch: Eu cred ca nu intelegi problema. Codurile EAN cumparate prin third party sunt coduri VALIDE si in baza de date GS1. Nu ma refer la alt gen de coduri generate de alte entitati.

      Am dat, de exemplu, $45 pe 100 de coduri EAN, unice, valide si inregistrate in baza de date GS1. Mi le-a acceptat si pe emag si le accepta si amazonul. Problema e ca la emag incearca sa te abureasca mai intai sa iei prin GS1. Mai documenteaza-te un pic si ai sa vezi ca am dreptate.

      GS1 au vandut milioane de coduri iar apoi s-au razgandit si au zis ei ca e mai bine sa-ti ia bani in fiecare an, deci ei momentan iti fac „lease” la coduri. Dar toate codurile generate si vandute inainte au ramas valabile si asta vand firmele third party.

      Inca odata, nu vorbesc de coduri generate in alt mod decat de GS1.

      Si nu, fraierii nu se simt pacaliti de GS1 ci chiar sunt „pacaliti” de GS1 prin faptul ca ei au monopol si fac ce vor, tu neavand alta alternativa.

      00
  22. Subscriu la ce a spus cineva mai sus, referitor la faptul că e greșit să păstrezi toate ouăle în același coș, mai ales atunci când coș = o platformă nesigură ca Facebook, iar ouă = conținut personal, conexiuni, conturi de reclame și tot ce se presupune că mai pune platforma asta la dispoziție.

    Eu am simțit-o pe pielea mea, când m-am trezit cu contul personal închis, pe motiv că am “furat” identitatea altcuiva. Un cont vechi de vreo 10 ani, pe care de vreo 3-4 îl foloseam și pentru reclame (câteva mii de lei cheltuiți lunar, pe diferite conturi pe care le administram prin acel profil, inclusiv reclame in contul personal, pentru terți). Am pierdut acces la câteva zeci de pagini, conturi de ads, grupuri și conexiuni. Plus content personal adunat de prin 2011 și până acum (poze, legături cu diverse cunoștințe, etc).

    Încrederea asta că stăpânesc ceea ce aveam pe contul ăla m-a “costat” serios la job. Explică oricărui client paralel cu publicitatea pe Facebook, care te plătește pe tine să-i faci reclame fix pentru că el nu știe, că nu mai ai profil activ, dar reclamele lui rulează în neștire și toacă bani, de pe un cont de reclame la care nimeni nu mai are acum acces. Sună a nonsens și e penibil în același timp, știu.

    În primă fază am mizat și eu pe ideea că “am băgat atâția ani bani in reclame; am fost întotdeauna un user exemplar; nu distribui idioțenii; nu intru in polemici; joc după regulile lor; sigur a fost vreun bot care m-a blocat aiurea; o să realizeze ei că e greșit; o să-mi recapăt contul dacă fac o solicitare și le explic problema”. Guess what? N-a ținut vrăjeala.

    Treaba asta cu cenzura selectivă (în funcție de cât investești în reclamele lor) e relativă, funcționează doar dacă nu-i calci pe coadă. Eu, de exemplu, am îndrăznit să le dau feedback negativ pe noul model de desktop timeline pe care îl testau în varianta beta. În fix două luni, contul meu s-a evaporat subit :)

    Ce-mi reproșez? Ca am pus toate ouăle în același coș. Crezând că n-are cum să mi se întâmple fix mie așa ceva, n-am avut variante de backup acces la mare pare din contentul de pe profilul respectiv. Ce am învățat? Că odată postat pe platforma lor, contentul nu mai e al tău, e al lor. Și pot face fix ce vor cu el. Când și cum vor.

    00
  23. Nu va prinde la noi, asa cum nu a prins nici facebook marketplace. In primul rand pt ca marea majoritate a romanilor nu sunt tech savy si navigarea , unde mai pui cumpararea, va fi o problema pt ei ( ma indoiesc ca vor avea optiune COD ) , apoi la noi in online partea de socializare conteaza f mult. Majoritatea covarsitoare a comenzilor se dau telefonic sau prin watsapp, nu online. Astept sfarsitul Facebook cu interes maxim, imi iau popcorn de pe acum

    00
  24. în curând și pe whatsapp. Abia aștept ca aplicația care are monopol pentru mesajele instant să devină o porcărie aglomerată care să meargă din ce în ce mai prost

    00
  25. Da, comentul lui Vali e corect. Cel mai bun argument este ca la fel stau lucrurile si pe amazon.

    De fapt, toti cei mari procedeaza la fel. Deci, mare atentie!

    Mai mult decat atat: cei mari procedeaza la fel si cu offline-ul, nu doar pe online.

    Dupa o vreme, gigantii ajung sa faca toate jocurile exclusiv pe legea lor.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube