E nevoie de limitări pentru situația asta

Nu mă pricep prea bine, dar un motor de 125cmc poate băga ceva viteză. Pus sub cineva care are doar 10 ore experiență poate fi mortal. Mai ales că vom avea parte de mulți carte vor conduce fără cască și pantaloni/geacă pentru așa ceva. Și una e când cazi/ești lovit cu echipament pe tine și alta când ești în șlapi.

soferi-scuter

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

115 comentarii

  1. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1573
  2. Eu initial am zis ca e ceva times new roman.. ce sa zic, asta ne mai lipsea.. poate ca directia dorita e un fel de Calcutta.
    Poate sunt eu panicos. Dar sunt si sofer si biciclist prin traficul bucurestean. Si „calitatile” astea 2 ma fac sa imi doresc sa fiu din ce in ce mai mult pieton/pasager in transportul comun.

    Indecis. Tu ce zici?4447
    • Pai bucurestistan a ajuns un fel de Bangalore…avem și importați de pe acolo care joaca cricket prin bălăriile de pe aici…e superb…

      Indecis. Tu ce zici?3331
    • Zic ca biciclistii nu prea au ce cauta prin Bucuresti. Si asta pentru ca majoritatea nu inteleg regulile de circulatie si cred ca au peioritate peste tot. Ultima moda cu biciclistii e sa mearga pe contrasens pe strazi cu sens unic.

      Si legat de scuteristi vad din ce in ce mai multi oe contrasens sau pe benzile de biciclete.

      Dar sunt convins ca in 10 ore o sa iasa foarte pregatiti oamenii aia…

      Indecis. Tu ce zici?2633
    • eu merg pe contrasens pe strazi cu sens unic inainte de a fi la moda
      /s

      213
    • @Sin, daca folosim principiul asta in Bucuresti nu ar mai trebui sa circule nimeni: biciclistii nu respecta nimic, da-i afara. Conducatorii auto? Semafor, prioritate, parcare? Ce sunt alea? Afara si cu ei!
      Mai raman pietonii. Dar si astia iti sar in fata pe trecerea de pietoni, dai peste ei cand incerci sa parchezi pe trotuar. Deci nici pietonii.
      Apropo de numarul de ore, ca e mic sau mare. Conducatorii auto au nu numar de ore de pregatire teoretica, numar de ore de practica si un examen cat de cat riguros. Ti se pare ca e bine ce vezi pe strada? Daca s-ar dubla numarul de ore de scolarizare crezi ca ar fi mai bine in trafic?

      131
    • @sin Tot 10 ore de pregatire practica se fac si la scoala pentru permisul de categoria A.

      120
    • Exact. Mie mi se pare mai mult o masura de protectie care va avea drept rezultat mai putine accidente la categoria A1. Numarul de ore de pregatire practica pentru A1 e de 10 ore. Mai mult ai deja 3 ani de cand esti sofer, deci ai apucat sa practici partea teoretica si esti si putin mai matur. De fapt au scos doar partea teoretica si au impus minim 3 ani de experienta auto.

      101
  3. O cunostinta si-a luat un R6 acum vreo 15 ani si facuse doar o sedinta de 2 ore de scoala. Atat apucase sa faca, caci a vrut sa arate prietenilor cun merge pe motor si le-a facut o demonstratie in spatele blocului. Locul fiind limitat, probabil la un moment dat motorul a dat semne ca se opreste daca nu accelereaza. Cred ca era in viteza intai. Nu poti merge cu a 2-a in parcarea respectiva. Moment in care a accelerat probabil prea brusc si s-a infipt intr-o masina parcata, dupa care s-a oprit in alta masina parcata. S-a oprit cu pieptul in roata masinii. Fiind slab, i-au intrat coastele in plamani si a murit la scurt timp. Probabil hemoragie interna. R6 era renumit pentru brutalitate. In cazul de fata nu stiu ce sa zic. Si eu am avut Ducati 749 de 750cc si a fost prima mea motoreta si n-am avut incidente. Mi se pare cam din scurt prevederea asta.

    Indecis. Tu ce zici?5336
    • survivorship bias. Cei ce au patit nu mai sunt prin zona sa te contrazica

      Comentariu apreciat.712
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 38102
    • @Paco
      iti lua mai putin sa tastezi in browser „r6 moto” decat sa tot comentariul asta. Atat.

      Comentariu apreciat.9824
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 3259
    • paco, r1 si r6 sunt „alinturile” pentru golanii cartierului moto. oricine se invarte prin zona stie despre ce e vorba. r1 si r6 sunt probabil cele mai „neprietenoase” motoare pe care te-ai putea urca. sa le iei ca incepator absolut e dovada doar de prostie.

      Comentariu apreciat.401
    • R6 fara oglinda e o bestie, nu recomand la incepatori

      14
    • E funny sa iti iei R1, ca ala merge doar in linie dreapta.

      45
    • E bine totusi ca stii cati cc are un Ducati 749, dar nu stii si nu poti afla ce este un R6.

      39
    • Compari un scuter practic(din prevedere), cu un motor de viteza de 600 cm³.

      62
  4. NOU
    #19

    Motocicleta de 125 cc cu cutie automata nu exista. Doar scootere exista.

    10 ore de pregatire practica sunt, de fapt, partea practica a scolii pentru permisul de categorie A (A1 si A2 inclusiv). Pe langa partea practica de 10 ore, se mai face si partea de teorie.

    Adica, ca sa indeplinesti conditiile pentru a putea conduce un scooter de 125 cc cu permis de categoria B, trebuie sa faci jumatate din scoala pentru permisul de categorie A, fara sa dai examen.

    Din punctul meu de vedere este o prostie legea asta, dar nu e ca si cand la scolile de condus se face scoala cu adevarat.

    Comentariu apreciat.8215
    • NOU
      #20

      Referitor la echipament: casca este obligatorie pentru orice are doua sau trei roti, dar nici pentru motociclete/A nu este specificat in lege ca ai nevoie mai mult decat atat.
      Personal, pana apar directivele UE care prevad obligativitatea airbag-urilor personale, eu as cere sa fie obligatorii manusile omologate, inainte de orice altceva.

      Indecis. Tu ce zici?259
    • Ideal ar fi sa nu fie obligatorie nici casca si nici altceva. Pusul asta de-a curmezisul impotriva selectiei naturale nu ajuta pe nimeni.

      235
    • ideal ar fi sa fie interzisa!

      24
    • Eu zic ca e mai bine cu 3 ani de experienta la 21 ani decat 0 experienta in trafic la 18 ani.

      82
  5. Selecția naturala în 3, 2, 1…..

    Indecis. Tu ce zici?3714
  6. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 2281
    • Păi zi ce a făcut.

      127
    • persoanele angajate la parlament au lucrat personal la campania lui.. ce nu intelegi?

      Indecis. Tu ce zici?2345
    • Si se face puscarie pentru asa ceva?

      1312
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1870
    • Ia zi cu cuvintele tale pentru ce-a facut Draaaagniaaaa puscarie?

      Indecis. Tu ce zici?3216
    • Pe 27 mai 2019 a fost condamnat definitiv cu executare la 3 ani și 6 luni închisoare în dosarul angajărilor fictive la DGASPC Teleorman
      @Mihai ca sa intelegi. O persoana angajata la stat face alta munca in alta parte.. asta s-a intamplat si la mosteanu :)

      Indecis. Tu ce zici?1838
    • Deci tu zici că ăia au fost angajati fictiv la parlament, in realitate munceau pentru un partid, intamplator aflat in campanie electorala. DACĂ este asa, nu e nici o diferenta cu ce a facut Dragnea.

      Indecis. Tu ce zici?1921
    • SkizZ, iti voi explica eu de ce esti analfabet functional, ca bulangii astia doar iti dau minusuri, dar nu iti spun si de ce. Dragnea face parnaie pentru ca niste tanti erau angajate intr-o institutie de stat, la ordinul sau, dar munceau in cu totul alta parte, in interesul sau. Practic fura bani de la stat, ca nu le platea din banii lui ca sa munceasca pentru el. Mosteanu are, probabil, persoane angajate la cabinetul sau, care daca lucreaza in campania lui, n-o sa-ti vina sa crezi, dar tot pentru el lucreaza. Daca sunt consilierii lui, sunt angajati sa lucreze pentru el, ei pot munci si la Parlament, si in campanie, ca de aia sunt angajati pentru el. Campania electorala este parte din activitatea de parlamentar. Uite ceva ce poate n-ai aflat pana acum: parlamentarii, inainte de a fi alesi, isi fac campanie electorala. Si nu e nimic ilegal daca in aceastas campanie lucreaza si consilierii lor. Ba chiar ar fi ciudat daca nu s-ar intampla asa.

      Comentariu apreciat.9417
    • „Au lucrat” … buna asta.
      Zi, bre, ce au lucrat si cat au lucrat. O ora pe zi? 12 ore?
      Problema e alta – daca in campanie nu au mai lucrat la cabinet si daca au luat sau nu concediu.

      614
    • a .. si inca ceva baieti, puneti-l sa arate diploma :))

      saracul vlad voiculescu a aratat`-o si tot nu`-l crede lumea

      repet, mi-am luat si eu teapa ca voi stati linistiti, nu ma supar la comentariile voastre

      815
  7. Legea trebuie suplimentată cu obligativitatea donării organelor în caz de accident fatal. Win-win!

    Comentariu apreciat.5124
  8. Wtf e doar pt aia care au fix 24 de ani /s?

    616
  9. Slapii, daca sunt din aia originali, luati de la Dragonul Rosu, protejeaza f bine in caz de accident!

    Comentariu apreciat.303
  10. Il stiu binisor pe Mosteanu de multi ani. Baiat bun, istetel, dar cam superficial.
    Ceea ce pare a fi cazul si cu aceasta prevedere legala.

    Nu prea poti lasa la liber scutereala de 125cmc intr-o tara ca Romania unde nu exista disciplina rutiera, nici educatie in conducerea preventiva, infrastructura este vai mama ei iar orasele mari sunt infundate cu masini dintr-o intersectiie in alta.
    Nu va face decat sa agraveze problema traficului si sa adauge inca niste % la sansele de accident.

    Nu cred ca cineva a gandit si crearea unui context care sa minimizeze riscurile si sa maximizeze avantajele unei asemenea masuri.

    Era pe vremuri o gluma care pare potrivita cazului asta: „…au zis ca daca suntem cuminti ne pun si apa in bazin”.

    Indecis. Tu ce zici?5232
    • Vezi că ți-au dat „heducatii” mânuțe roșii… Sunt din ăia care vor o „țară ca afară”, dar doar la nivel declarativ.

      Indecis. Tu ce zici?1826
    • @Vlad
      Nu u, manutele rosii sunt pt ca l-a supraapreciat pe Mosteanu facandu-l istetel

      Indecis. Tu ce zici?2313
    • @dny „Nuu, manutele rosii sunt pt ca l-a supraapreciat pe Mosteanu facandu-l istetel”

      :-) :-) :-)

      Bai, prost nu e sa stii! Un pic superficial, un pic puturosel, un pic cam plin de el, da!
      Dar e ceva vreme de cand nu l-am mai vazut, politica l-o mai fi schimbat, nah!

      10
  11. In Belgia se poate asa ceva de mult. Daca ai carnetul cat B inainte de 2011, poti conduce scuterul de 125cc fara probleme.

    Cei cu carnet cat B inainte de ’88 luat, pot merge cu scutere si motoare de orice fel. Cel putin asa era legeam cand am scris si eu articolele in limba romana pe blog.

    Comentariu apreciat.411
    • E ok daca vrem sa fie mereu ca in afara. Doar ca acolo nu se arunca nici gunoaie sau chistoace de tigara pe jos.Cu asta ce facem ? Cum o adoptam?

      Indecis. Tu ce zici?1529
    • @dny, atat la articolul acesta cat si la alte putine articole la care imi mai dau si eu cu parerea, incerc sa fac o comparatie intre Belgia si ceea ce e in Romania. Locuiesc in Be de 11 ani si mi-am schimbat partial gandirea si radical comportamentul meu in societate. Am aproape 34 ani. Am 21 si ceva de ani in Ro, restul aici. Pot compara zic eu.
      Sa se produca schimbarea, iti trebuie cei „7 ani de acasa”, dar fara sa ai exemple bune si pozitive zi de zi, greu iti schimbi comportamentul. Eu am incercat si cred ca am si reusit sa ma integrez in aceasta tara copiind comportamentul civilizat adoptat de marea majoritate a belgienilor. Cu toate astea, exista si aici un 5-10% de oameni necivilizati. Vorbesc de belgieni, nu de imigranti. Ca noi imigrantii, vai steaua noastra. Doar 20-30% maxim ne adaptam corect si ca la carte.
      Se mai arunca si pe aici gunoaie si chistoace. Belgia nu e inca o tara de super top. Dupa cum am scris mai sus, tot imigrantii sunt cei care vin cu obiceiurile de acasa, dar repet, au si ei un mic procent de „tarani” locali. Dar aici se curata a doua zi. Totul mecanizat. Utilaje de spala si curata soselele si autostrazile, totul marcat, utilaje de spala trotuarele si pistele de biciclete, etc. Vorbesc de Bruges si orasele de la mare. Antwerpen – Bruxelles nu ma bag.. acolo-i alta jungla. Incerc sa evit la maxim zonele alea.

      Comentariu apreciat.250
    • Si in Suedia e la fel.

      53
  12. In Italia poți conduce până la 125cc scutere, cu cat.B

    Comentariu apreciat.440
    • Și în Spania la fel. Și nici măcar nu se cere vreo oră de practică moto; trebuie doar să ai B-ul de cel puțin 3 ani.

      Comentariu apreciat.320
    • Ah,deci v-ati prins pana la urma ca prin aceasta lege asta se vrea:uniformizarea cu majoritatea țărilor UE.N-a inventat Mosteanu nimic.
      😏

      Comentariu apreciat.671
  13. Teoretic vorbind vine macelul…

    Practic, nu timpul si costurile scolii moto ii tin pe majoritatea de la a se apuca de aceasta activitate…

    159
  14. Fix de aia era nevoie, asta mai lipsea, nu de puțină educație rutieră, civică și de conștientizare că în trafic toți suntem niste „bucăți de carne” supuse legilor fizicii, indiferent că avem mașina, moto, bicicletă, pieton, bus, tir, tramvai etc.

    1017
  15. Da, legea e incompleta, de la 12 ani au voie sa le conduca…

    71
  16. Nu, Dragnea a intrat în pușcărie pentru că a angajat fictiv într-o direcție din Teleorman niște membre PSD care nu au muncit nici o zi acolo.
    Despre Moşteanu nu am găsit nici o informație legata de ceva similar. Mă și îndoiesc că poate decide el să angajeze în parlament personal. Ah, posibil să te referi la personalul din biroul lui de parlamentar. Însă acolo este cu totul altceva și simplul fapt că poți compara cele două ipostaze arată cam care este nivelul de analfabetism funcțional în care te afli.

    Ah, asta nu înseamnă că nu e dobitoc Moşteanu cu legea asta, doar că e util să trasăm niște linii clare între două chestiuni complet diferite.

    Comentariu apreciat.419
    • Te pierzi in detalii Radu. Situatia generala este: angajat intr-o institutie a statului roman (NU conteaza ca e parlament, primarie, consiliu judetean), dar care munceste EXCLUSIV pentru un partid politic( nu conteaza care, PDL, PNL, PSD, USR, AUR). E cazul lui Dragnea, care si-a luat condamnare. Mai avem sau nu cazuri asemanatoare in Romania?

      Indecis. Tu ce zici?925
    • @Radu Da si nu. :-) De fapt Dragnea a intrat in puscarie pentru ca era deja recidivist.
      Era deja condamnat pentru ca a furat la alegeri si ,,a luat cu suspendare”.
      Angajarile fictive au fost a doua fapta si fiind recidivist nu a mai putut sa evite „executarea”. Dar e misto ca presa a facut in asa fel incat toti nu isi „amintesc” decat ca: „a angajat niste oameni” (si de aici si ideile cretinilor cu ,”da ce a facut domnule, a dat in cap”, de sa „ia” puscarie? ) E vorba de manipulare. Nenea era un infractor recidivist cu multe alte tinichele agatate de coada dar nedovedite…inca. :-)

      152
    • @rio: cum adica „te pierzi in detalii”? Nu detaliile sunt alea care definesc lucrurile? De ce se mai fac anchete atunci? Ca nu conteaza detaliile, conteaza ce crede un om sau altul si gata, decizia a fost data? Nu, intotdeauna conteaza detaliile si, imi permit sa spun, aproape deloc parerile subiective ale unuia sau altuia. Daca exista dovezi ca X a angajat pe banii statului pe Y si apoi l-a folosit in interes personal, atunci, sa fie anchetat si acuzat DACA se dovedeste asta. In cazul asta concret, din ce inteleg, aia sunt angajati in cabinetul de parlamentar pentru a ajuta omul sa-si desfasoare activitatea de parlamentar, activitate care presupune, inteleg, si campanie.

      33
    • Activitatea de parlamentar inseamna in primul rand producere, adoptare sau respingere de legi. NU presupune campanie electorala. Functionarii parlamentari iau bani de la stat ca sa il ajute pe parlamentar sa produca si sa voteze sau sa respinga legi. Nu sunt platiti sa ii faca campanie electorala.

      56
    • Pai atunci cred ca toti parlametarii trebuie inchisi…

      00
  17. In Spania, Italia si alte tari din UE poti conduce scutere sau motociclete de pana in 125cmc doar cu permisul categoria B si lucrurile in trafic functioneaza chiar bine. O vad ca pe o idee foarte buna!

    131
    • In Spania de ex când intri pe „autopista” cel de pe prima banda se muta pe a 2-a pt ați fi mai ușor să te incadrezi + multe alte „obiceiuri” pe care la români nu le vezi. La fel și în alte țări din vest + un respect mai mare pt lege/reguli. In Ro trebuie in primul rand ca poliția să își facă treaba pt a mai potolii șoferii și după putem vorbi de „privilegii” ca afară!

      62
  18. Hai una de la noi din Irlanda: https://m.independent.ie/videos/video-of-e-scooter-speeding-along-dublins-m50-motorway-goes-viral/a1108447636.html

    Partea frumoasă e că legea spune că minimum 50cc. Deci omul dacă e oprit de poliție poate să conteste și câștigă!

    Și Doamne ferește să încerci să legiferezi cască pentru escooters sau asigurare!

    Deci ce spui tu e doar un B poate conduce 125cc e doar o mică problemă!
    Cine spune că donarea de organe ar trebui să fie implicită nu a avut nici un accident cu o astfel de creatură! E traumatizant când ești absolut nevinovat!

    131
    • NOU
      #66

      uuhh, ce cool esti, cum stii tu cum e cu creaturile astea! Da las’ ca ne dai exemple de la tărâmbeții ăia de șoferi irlandezi!

      515
    • @Dragos Doar ca…nu! Circulatia bicicletelor, motoretelor, scuterelor, este interzisa prin lege pe autostrada. Asta in Romania. Dar as baga mana in foc ca si in Irlanda. ;-)

      41
  19. In alte tari este de mult chestia asta. Nu o sa ne umplem de motoare. Un motor e complicat de tinut. Cele mai mult si mai grave accidente nu le fac nici cei cu motoare, nici trotinetarii, nici biciclistii. Cele mai multe accidente si cele mai grave le fac soferii… in special aia „nebauti” dar foarte nerabdatori ce oriunde vor sa mearga peste media celorlalti pt ca se cred zmei. Ii vedeti peste tot: forteaza depasiri pe linii continue, prin dreapta, dau mereu flash-uri si provoaca cacaturi. La astia ar trebui lucrat fara mila si aia 1700-2000 de morti anual pe sosele s-ar reduce drastic. Mai una si ma duc: de cand s-au mai marit „tzatzele” astea de autostrazi am inceput sa scadem in nr de accidente grave si morti.

    Comentariu apreciat.537
    • Cred ca soferii tampiti ( indiferent de tip de vehicul motorizat conduc ) sunt cei care ar trebui corijati drastic. Am mai scris pe aici: nu poti sa incalci legea si sa ceri altuia sa o respecte. Cam asta fac in 90% din cazuri soferii aia tampiti. Ar fi minunat daca s-ar putea face ceva, cu adevarat, impotriva lor.

      31
  20. Sunt si eu scuterist de ocazie, pieton, biciclist fricos de ocazie, motorist, sofer, ca multi altii de fapt. In trecut erau la noi in sat multi scuteristi, au fost multe incidente, cu piaggio, scutere de tot felul. Au murit unii, altii au fost accidentati grav. Altii au sarit calul si caii si si-au luat motoare de capacitate mare, cu sau fara permis. La cum se respecta si aplica legile in romania vad doar o intoarcere la trista situatie pe care am descris-o mai sus. Gaborii de la mine din zona nu mai sunt grasi si batrani (care totusi aveau metode si inspiratie si stiinta sa rezolve probleme, doar ca nu voiau), sunt tineri, pensati, au masini noi, ceasuri noi, telefoane „păstă medie” ca sa citez un clasic in viata. Dar sunt prosti bata, nu au chef de lucru, sunt prost pregatiti, nu vor sa lucreze, e o combinatie foarte periculoasa pentru a aplica aceasta lege, care, poate in alte tari, e o lege buna!
    Parerea mea, nu dati cu pietre! :D

    Comentariu apreciat.331
  21. Ne vedem la girafa useristii mei!

    168
  22. In Iasi sunt multi livratori nepalezi, indieni,ce o fi ei, cu biciclete si scutere electrice. Au casca, folosesc lumini chiar si ziua, si folosesc semnalizarea la scutere si nu se baga aiurea.
    Livratorii romani: fara casca, multi si fara lumini.

    Comentariu apreciat.416
    • Să știi că i-am observat… Comand rar de la Tazz, Glovo et co., adică dacă număr comenzile pe degetele de la 2 mâini, maxim, de când sunt pe piața și acum vreo 3-4 săptămâni, mi-a adus un pakistanez ceva comanda Tazz… Foarte amabil, deși cam slăbuț cu engleza și i-am lăsat un 10 Ron bacșiș.
      Ăștia romanaches, Verstappen tati, sau Pogacar dacă tot vorbim de ciclism…

      194
    • Si-ti zambesc cand le dai voie sa se strecoare!

      51
    • In Bucuresti sa stii ca am dat de cativa cam kamikaze. Unu mi-a sarit in fata intr-un rond si apoi imi facea semn ca era cu ochii in telefon ca sa isi dea seama unde sa ajunga. Aveti mare grija cand ii vedeti pe strada, probabil nu stiu nici prea bine engleza si sigur nu stiu strazile. E posibil sa fie derutati, de multe ori, si sa faca greseli.

      60
  23. eu zic sa lasam natura sa isi urmeze cursul natural.

    88
  24. Sau iti iei un Piaggio mp3 Lt pe care il poti conduce cu b-ul,chiar cu motor de 500 cm3.

    83
  25. Și de ce ar trebui să-mi pese mie, mai mult decât lui, de ăla care se suie pe motocicletă în șlapi, maiou și fără cască?! Dacă are bocanci și cască mă protejează mai bine dacă dă peste mine?!

    Comentariu apreciat.250
  26. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 736
  27. Ne indreptam catre traficul din Italia.
    Si asa, Codul Rudier este paralel si oarecum se indeparteaza de realitate.
    Ce scrie prin el nu prea poate fi aplicat in furnicar sau pe DN-urile algomerate.

    47
  28. As avea o întrebare, legea se aplica doar pentru scutere termice sau intra în aceasi categorie și cele electrice pana în 11 kw?

    71
  29. Nu pot sa nu ma mir cat de tare ii deranjeaza pe unii ca nu mai trebuie sa interactionezi putin cu statul roman. Asta e singura noutate legislativa – daca vrei sa mergi si cu scuterul nu mai trebuie sa dai o spagutza sa te testeze nenea militianu ca ai memorat legislatia. Sau poate te miroase la traseu / poligon … sigur.

    D-asta suntem unde suntem ca ne doare tare de capra vecinului.

    165
  30. Asa este si in Germania de cativa ani. Faci un curs de cateva ore si iti da A1 (parca) si poti conduce pana la 125cmc. Dar trebuie sa ai minim 25 de ani si permisul de minim 5 ani. Nu incepeti ca „romanii conduc prost si nu merita“. Mergeti in Franta sau Italia sa vedeti cum se conduce inainte sa faceti misto de romani.

    172
    • Francezii chiar daca au multe bube sunt șoferi buni majoritatea, nu știu de ce te iei de ei. In Italia e un haos cum nu am mai văzut de îmi era frică:)), doar că te obișnuiești rapid și nu mai pare așa dubios, sa nu mai zic că multi conduc după ce beau o bere sau un pahar de vin. Apropo, la statisticile legate de accidente stam f prost față de ei…

      21
  31. @zoso citim si noi articolul de lege pana la capat?

    Rezumat:
    “Permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1. Deţinătorii permiselor trebuie să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniţi, permisul pentru categoria B obţinut de minimum trei ani şi să facă dovada absolvirii a 10 ore de pregătire practică în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”

    Posesor de B, 24 de ani, 125cc, 11kw, 0.1kW/kg (A1), cutie automata.

    233
    • NOU
      #87

      E mai greu cu cititul…sa iti dai cu parerea e mult mai usor.

      53
    • @zidanne , lege buna, aplicata prost:
      – 10 ore pe repede-inainte, spagi date pentru obtinerea acelui atestat
      – limitarea aia e o gluma (se scoate si NIMENI nu o poate verifica ulterior, decat pe standul de teste de la RAR)
      – 15CP scuter fuge 130km/h (X-MAX 125 cmc, testat acum 2 saptamani la DriveTest Yamaha)
      – calitatea scolilor de soferi de B (sa nu ne imbatam cu apa rece ce soferi tari si buni suntem, ca nu suntem)

      Legea e buna in tarile „cu apa calda” unde sistemul de invatamant, de scolarizare cat B, etc. functioneaza. La noi, sunt mii/zeci de mii pe strazi analfabeti si cu permise luate pe spagi. Adauga-le si o unealta pe 2 roti care franeaza diferit , pune un pic de stropeala de pe strazi si apoi pune-i sa opreasca la o trecere de pietoni de la 40km/h.

      46
    • NOU
      #89

      @mahtub: din logica asta reiese ca in Romania ar trebui interzisa conducerea oricarui mijloc de transport motorizat.
      Gata, ai omorat discutia.

      65
    • @Cristian Pop, mai spune-mi un pic ce experienta ai pe 2 roti, daca pricepi ce am scris despre ciclistica si tehnica de franare, despre o scoala RESPONSABILA si faptul ca pe 2 roti de 125cmc poti ajunge rapid la viteze mari, dupa 10 ore de „scoala”.
      In rest, raman la parerea mea: lege buna, aplicare proasta in conditiile date de noi (scoli, trafic, disciplina, respectarea regulilor, etc.)

      25
    • 100% de acord cu Mathub.
      @zidanne Dezvolta putin de ce ti se pare ca Vali a omis ceva in opinia lui fata de proiectul asta de lege. Ca eu deja am impresia ca tu emiti pareri pe aici doar ca sa te bagi in seama cu permisul tau luat in ’73, pe sistemul „lauda-ma gura..”

      06
    • NOU
      #92

      @Mathub Vorbesti de parca esti complet rupt de realitate.

      1 Cele 10 ore se fac pe repede-inainte si la scoala de A.
      2 Vorbesti neintrebat despre limitarea la 125 cc. Nimeni nu face scootere de 125 cc cu mai mult de 11kW din fabrica. Problema apare la cele de A2
      3 La fel de tare fug si unele trotinete electrice, pentru care nu iti trebuie permis.
      4 Crezi ca scolile de A sunt altfel?

      32
    • @Motociclist , X-max 125 model 2023, 9kW, 128km/h. Ia un sofer mediu de 24 ani, care poate a dat 2 pedale pe bicicleta, dar zice ca e cool acum sa ia un scuter, fa-i 10 ore de „scoala” si apoi pune-l in cosiderentele de mai sus sa opreasca in siguranta nu de la 100, de la un 50-70km/h. Abia reusesc astia care fac scoala full de A, cu mult poligon, cu iesit in trafic, etc., deci ce vorbim aici?

      Cat despre delimitare, am adus in discutie intrucat e ca la trotinete, toti le cumpara si apoi le delimiteaza „sa fuga mai tare” si ii vezi pe prosti cu ele la 70 km/h pe bulevard.

      23
    • @Andyan am scris in ultima fraza. Daca n-ai inteles si ai permis…

      “ Posesor de B, 24 de ani, 125cc, 11kw, 0.1kW/kg (A1), cutie automata”

      Astea sunt limitarile:
      1. Posesor de B si 24 de ani – ai luat deja un examen “mai greu” si ai niste ani de experienta in spate.
      2. 125cc, 11kw, 0.1kW/kg (A1) – 11kW sunt vreo 14CP (14.xx) – la 0,1kW/kg greutatea minima e de vreo 110kg (corecteaza-ma daca greseac).
      Accelereaza decent dar nu cu mult peste o compacta decenta.
      Da, dinamica este diferita dar… vezi punctu 1 – ai deja experienta. Pentru restu ai cele 10 ore (minim) de pregatire.
      Nu te opreste nimeni sa iei mai multe.
      3. CVT (sau alta “cutie automata”)

      Si ca sa iti raspund: 0.1kW/kg. Asta separa baietii de barbari. Sau de barbati.

      BRB, ma duc da imi termin șaorma.

      53
    • NOU
      #95

      @mahtub: exemplu de aberatie de la tine: “domne se scoate limitarea!”.
      Pai limitarea puterii si scheme dinastea poti face si la scuterele de 50cc. Ti’l fac sa prinda suta. Si pt 50cc iti trebuie B, nimic altceva.
      Pentru alte aprecieri de ale tale ai primit deja alte argumente si de la altii pe aici, nu imi pierd vremea.

      Intre altele, lasa ca pt scoala de soferi B sunt suficiente alea 30 de ore pe care le faci pe stradutele din cartier, unde conduci cu 30-35 km/h. Dupaia esti liber sa iti iei M4 de 400 de cai si sa mergi linistit pe DN cu 180.

      Lasa’ne cu teoriile tale. Merg si eu pe scuter de 125 si nu e nicio mare ciclistica. Nu e nicio mare smecherie. E chiar foarte usor si depinde doar de tine daca vrei sa mergi cu 100 pe trotuar sau cu 40 pe strada.

      Gata hai pa.

      43
    • @Cristian Pop, poti sa o si sugi de la coada daca nu ai rabdare sau nu mai suporti.

      Mai departe, e plin la scolile de A de soferi de B cu experienta si emfaza ;) Putini insa nu isi iau minim o tranta serioasa in poligon, cam pe la a XI-a sedinta. Apoi isi revin cu picioarele pe pamant.

      In rest, raman la parerea mea: o lege foarte buna, dar se va aplica prost cu „materialul actual al clientului de la noi” ;)

      62
  32. Nu trebuie limitat nimic. Scuterul (fiindca motocicleta la specificatiile astea nu prea exista iar daca exista, pretul e prohibitiv) va folosi unei anumite categorii (livratori care depind de asta) si va fi fita de mers la serviciu ca in filmele clasice, pentru alta categorie (corporatiste la costum pe Vespa verde menta, vineri cand e cald, pot sa pun pariu).
    Istanbul e loc de joaca pentru 16 milioane de oameni, mii de scutere. I adevarat, daca te uiti atent, cam jumatate din scuterele alea au urme de cazaturi, carene lipsa sau prinse cu pride de plastic. Presupun ca in Vietnam peisajul e la fel, India si alte locuri nu cred ca s mai prejos.
    Romanii nu vor folosi scuterul la nivelul ala din simplul motiv ca meteo la noi nu e ca in filmele cu vietnamezi plus ca aia sunt educati de mici sa conduca scuter si cand e muson. Fiindca altceva, n au.
    Romanul se urca in masina cand ploua. Fiindca o are, fiindca a investit in ea, fiindca o plateste, fiindca e statut de volan imbracat in piele si nu bara de autobuz.

    Da, vanzarile de scutere o sa aiba un boom temporar, service ul si piese de schimb, la fel. Dar multi din cei care o sa cumpere, o sa le foloseasca cum am zis mai sus. Restul, poate ca vor cumpara jucaria, vor trece prin doua gropi, o sa alunece pe marcaj cand va fi ud si in baza asta o sa vezi scuterul pe Olx in 2 saptamani de la achizitie.

    N o sa ajungem niciodata la concentratia mare de vehicule pe doua roti decat in anumite zone. Zonele alea se numesc „trotuare” si parcarea pe trotuar e deja reglementata. Asta e problema cea mai nasoala, nu traficul ca atare. Scuterul poti sa l parchezi pe unde ai loc si pe unde vrei, barierele parcarilor nu te vad sau poti sa le ocolesti. Daca nu v ati saturat de trotinete pe trotuar, o sa vedeti cum e cu 10 scutere parcate, unele stand acolo pana fac viermi.

    Viteza dezvoltata de un 125 cu automata, poate fi peste 100 la ora. Nu i de ajuns ;-) pentru unii.
    O sa apara vrajeli cu motoare modificate, cilindree marita, variatoare aftermarket cu alte rapoarte, tot felul de manarii la pinioane si filmari cu scutere facand wheelie. Bun, respect mecanicilor care vor fi in stare sa duca 125 ul la rang de arta. In tinerete am pus si eu un motor de Bandit de 400 pe un sasiu de motocicleta de 125. A fost frumos, pana m am intalnit cu un politist care a zis ca motorul e cam mare ca sa fie de 125. Ce a urmat, a fost legal si nu e subiectul discutiei.
    Intrebarea e: unde fugi cu scuterul modificat sau nu, in Bucuresti, marti dimineata intre 8 si 10? Daca incerci asta, ajungi coleg de stalp cu afisul ala care zice ca „executam puturi si denisipari”. Se numeste ca ti ai cautat o. E nevoie de limitare pentru asa ceva? Nu. Nu e nevoie. Mori sau mai rau, asta e viata. Ramane doar sa speram ca aia care fac asta au RCA valabil care va acoperi eventualele daune.
    Asa ca, scuteriti fericiti. Unora o sa le placa feelingul, altora nu. Scuteritul are avantaje mai mult decat dezavantaje. Purtati echipament, nu va uitati la Cary Grant cu Hepburn pasagera pe o Vespa prin Roma. Ala e film si scuterul era pe o platforma, legat si asigurat.
    Purtati coaja, pastrati distanta, faceti reviziile la timp si nu bagati motorina in rezervor.

    P.S. pentru ala cu donatorii de organe: mori.

    Comentariu apreciat.283
    • daca nu ma insel poti sa modifici si un scuter d-asta de 50 sa prinda niste viteze de doamne ajuta. Nu ca 50/h nu ar fi o viteza la care poti sa crapi

      10
    • Se montează set motor de 80, asta e cel mai des întâlnită măgărie.
      Pe 125 se schimbă tot motorul, nu și pierd timpul cu schimbarea setului. La scutere mai fac vrăjeli cu variatoarele, la motocicletele cu manuală se schimbă pinioanele, se golesc tobele… usual stuff. Când ai suta de kile și vezi că trocariciu nu se prea mișcă sub tine, vrei mai mult. Dacă o mai urci și pe Leana, e clar că vrei dublu de la motorașul ăla. Și uite așa…

      22
    • NOU
      #100

      @RAIDER Daca era sa poata fi conduse fara permis, intelegeam toata frica asta de modificari, dar tot trebuie un permis, o varsta, plus o scoala aditioanala. In conditiile astea, de ce sa nu dai direct de A decat sa te complici cu modificari scumpe si inutile?

      11
    • @Motociclist : Fiindca A ul ca si A1 si A2 vin cu motivul pentru care se face A* in general. „deprinderi” in vocabular de lemn. Daca stau sa ma gandesc, ce e A ul acum, e chestie ieftina, parca 10 opturi, jaloane, doua manevre de evitare, condus cu o mana, impins 3 metri si o schimbare de viteza (poti si fara aia daca nu te vede examinatorul). Cand am dat eu de A, m au stors aia de 3 ori cu pornit in rampa, fwt toate ambreiajele de Jawa, plus tot pachetul de jaloane si tentative zbierate de pe margine „acuma cu mana dreapta in sus ba taca!”.

      Ma rog, in ideea ca trebuie schimbata viteza, o gramada de posibili candidati renunta. Elevii la A1 sunt pustani de 16 ani. Pe A2, vezi pustanii de la A1 si cateva gagici care „niciodata nu o sa conduc ceva mai mare”. Pe A, restul. Toate categoriile astea se fac pe cutie clasica.

      Mna, ce zici tu acolo (adica alea 10 ore de pregatire in legea minunata) sunt practic categoria AM (pe care o ai oricum) dar pe care chiar te urci daca vrei scuterit pe drum public.
      Stiu ca AM ul ala e pana in 50 cc dar nu exista diferenta la deprinderi decat faptul ca smecheria pe care te urci are 125 cc si numar alb. Restul, e la fel, franezi la fel, comenzi, manevrabilitate. Ai viteza potentiala mai mare dar obligatii si deprinderi…identice. Diferenta majora era faptul ca pentru scuterul ala pana la 50 cc, nu te obliga nimeni sa te duci la scoala, aveai deja B.

      A ul e munca, scuterul nu. De aia nu se va gandi nici pwla la solutia ta iar asta e problema. Vor incerca sa aiba avantaj de A fara scoala. Unora le iese, altora nu. Alora care nu, le vor aduce parintii zarzavaturi in cimitor si va mai aparea o cruce pe marginea drumului unde va fi prinsa in cuie o casca de scuterist, roz cu bulinute verzi. Marirea puterii se traduce in probleme fiindca sasiul nu va rezista, franele nu, rotile nu. De tobe goale se ocupa RAR ul dar sa fim seriosi, cati evita filtrele? Putem discuta cu documentatie de structura pe masa, orice posibila problema o rezolva Gicu cu doua bucati de platbanda sudate ici si colo. Gume SH cu dot din 2009? Sunt. Toba „Akrapovic”? Este, 150 de lei. „vand etrier valabil pentru scuter sym” (aha, sigur).
      Toate astea exista deja, acuma s a dublat piata. Daca esti motociclist, stii foarte bine cat costa o revizie, un set de gume si in general pregatirea de sezon. Ala cu B ul care vrea scuter, nu se gandeste la treaba asta.

      De asta mi e frica.

      00
  33. Vehiculele pe 2 roti sunt unica salvare pentru traficul din București , in loc de 2 milioane de mașini cum ar fi sa rămână 1/4 din ele și 1,5 milioane de scutere?

    Am avea toți un trafic fluent

    121
    • Sunt de acord, dar cati oameni se vor urca pe scootere? Din aia 2 milioane de soferi, cati vor zice: ” de maine, gata, scooter! „, realist vorbind? Cazul meu: nu am mers niciodata pe bicicleta/motor, parca la 30 ani nu m-as apuca sa invat sa ma dau cu un scooter, desi cumva mi-ar placea, teama de a cadea aiurea e cam mare. Cati dintre aia 2 mil de soferi or fi, realist, in situatia mea?

      11
  34. O lege initiata undeva prin aprilie 2019 de Petrea Gabriel (Pro Romania) si Rotaru Alexandru (PSD!!!)… e prea putin USR pe final totusi :)
    – detalii: https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=17826

    Un pic de context:
    Franța – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
    Spania – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
    Italia – permis categoria B + 10 ore practică
    Belgia – permis categoria B (vechime minim 2 ani)
    Polonia – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
    Cehia – permis categoria B + doar o motocicletă cu transmisie automată (scuter)
    Austria – permis categoria B (vechime minim 5 ani) + 6 ore practică
    Slovacia – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + doar motocicletă cu transmisie automată (scuter)
    Portugalia – permis categoria B + vârsta minimă 25 de ani
    Marea Britanie – vârsta minimă 17 ani + curs practic (CBT)
    Letonia – permis categoria B + 10 ore practică
    Luxemburg – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
    Malta – permis categoria B + 10 ore practică

    – informatii de prin 2019 din articolul: https://pemotoare.ro/propunere-legislativa-125-cmc-cu-categoria-b/

    Ca legea asta e buna sa nu… ramane de vazut! (eu as zice ca da)

    20
  35. Ma gandesc ca ”the dark side of the law is”…este o lipsa acuta de organe vitale si doar astfel poti salva multi oameni care sunt la Institutul Fundeni si asteapta o sansa… Nu e cazul lu’arsinel.

    37
  36. Clasa politica aproba consumul de resurse pe astfel de initiative

    02
  37. NOU
    #107

    Lasa ca 30 de ore de condus cu 30-35 km/h iti dau toate instrumentele necesare ca a doua zi sa iti cumperi BMW M4 sau Toyota Rav si sa mergi cu 180 pe DN.
    Asta era…

    71
  38. Nu inteleg ce atata discutie, este doar o aliniere la legislatia europeana.
    Se pot conduce autovehicule pe 2 roti de max 125cmc de la 16 ani.

    Lipsa de educatie si educatie in trafic omoara oameni, nu unealta.

    102
  39. Azi dimineata un nene la vreo 60 de ani cu scuter de pe b1 la giratoriu a taiat toate benzile sa faca stanga. Pe b2 era un camion… nici n-am zis ca nu pierd jumatate de zi dand declaratii.

    40
  40. salut,
    se isterizeaza lumea pentru 125cc dar nu e o problema sa iti cumperi trotineta cu care prinzi 100/h…
    interesant…

    51
  41. Salut cu entuziasm noua lege, sunt satul de scutere de 49cc care nu urca un deal cu doi pasageri

    41
  42. … pai o astfel de lege era cumva de bun simt, vin 100k asiatici pe la noi, aia au sute de milioane de scutere pe acolo, aici trebuie sa pedaleze cu bicicleta ca statul roman e inapt.

    20
  43. deci avem asa.
    varsta: 24 de ani. Se presupune ca deja nu prea mai esti chiar prost
    permis de conducere B: se presupune ca ai dat deja teoria
    3 ani de B: se presupune ca deja ai putina experienta in trafic
    10h de practica: deci nu te arunca in aer
    Un cacat de scuter, care da. Prinde 100 si ceva. Si pe bicla prinzi 100. Si?

    Vs
    30 de ore, nu 10. 18 ani. A2 care iti permite o motoreta nitel mai puternica

    Da ma. Legea asta o sa fie problema. Sigur.

    31
    • Pe care bicicleta pulii poti sa pedalezi tu constant cu 100km/h timp de 5 minute sa zicem ca exemplu?

      12
  44. Vali, vezi că ai uitat cifra importantă: <= 11kW (ți-au spus deja câțiva pe aici). Nu poți să-i acuzi doar pe unii de citit pe diagonală, fără să te supui tu însuți aceleiași rigori.

    Legea de acum pare aliniată la legislația în vigoare în restul Europei, cu diferența că în România au cerința de vârstă ceva mai sus decât restul țărilor:

    1. Franța – https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F45/personnalisation/resultat?lang=&quest0=0&quest=
    2. Elveția – https://fuehrerausweise.ch/ausweiskategorien/kategorie-a1/
    3. Germania – https://www.adac.de/verkehr/rund-um-den-fuehrerschein/aktuelles/autofuehrerschein-motorrad-fahren/

    De altfel, este o lege europeană care armonizează permisele și categoriile în Uniune și care specifica deja din 2006 că țările pot oferi A1 celor care au deja B – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32006L0126 (articolul 6, 3b).

    40

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube