Dureri de consultant #1

De fiecare dată când iau un client nou pe consultanță mă apucă o ușoară depresie, pentru că trebuie să dau ochii cu un om căruia trebuie să îi spun că a fost furat la drumul mare și încrederea lui înșelată în cele mai oribile moduri posibile.

Ce înseamnă furat?

“păi, noi v-am făcut site-ul, dar asta nu înseamnă că și merge”

“nu ne-am gândit ca veți avea același număr de vizitatori ca până acum”

“da, trebuie să faceți niște seo, dar asta e altă discuție” (deși în specs se spunea)

“păi ce contează că e un script de pe net și nu scris de noi”

“dacă vreți opțiuni adiționale, trebuie să rescriem mare parte din cod”

“nu ne-am gândit că veți urca mai mult de 4 poze la un item”

Nu am voie să vă spun cine e ultimul țepar, dar la un moment dat am discutat cu unul dintre ei, și mă simțeam ca pe ciuperci halucinogene.

“noi am făcut ce ne-a cerut”

“lasă că are bani”

“nu înțelegi tu”

Satisfacția e că piața se curăță, din păcate prea încet.

 

fun-subie

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

39 comentarii

  1. Din experienta iti spun ca si clientul o cauta.
    Suna posibilul client: te`a recomandat x ca i`ai facut un super site care merge belea, cat vrei sa`mi faci si mie unul care care care …
    Dupa ce petreci o zi sa`i faci oferta acelas client : Neah prea scump, x`ulescul il face cu 100e.

    Dupa ceva vreme suna din nou: Cat ma costa sa`mi faci niste mici modificari la site-ul facut de x`ulescu ? Este foarte ok site-ul doar ca nu prea merge cand are mai mult de 2 utilizatori, pozele nu se incarca, nu prea primesc mailuri cand vine o comanda … , dar vreau mici dar miiiiciii modificari ca sa mearga!

    00
    • Pai eu mai nou aplic o strategie. Cand am un din asta care vine sa-i repar ceva stricat/facut prost de altcineva (si cu o oferta refuzata la noi) ii dau un bonus de 20%:

      Pretul initial + 20%

      E cea mai buna chestie.

      00
  2. Oferi consultanta pe teme de fashion?

    00
  3. Doar 3 oameni?! Adica nu-ti pasa de noi, cititorii tai fideli?!?

    00
  4. “dacă vreți opțiuni adiționale, trebuie să rescriem mare parte din cod” – asta e cea mai mare problema a gapului dintre programatori si analisti. Oricat de extensibila ar fi o functionalitate tot nu te poti gandi la orice si vor exista schimbari care vor necesita major code overhaul.

    00
    • Ionut Staicu, pai daca nu plateste pentru aia o faci tu degeaba ca poate vrea pe viitor?
      Sau il trimiti in alta parte ca tu nu te atingi de proiect pentru ca nu vrea sa ti plateasca ce crezi tu ca va avea nevoie pe viitor?

      00
    • Codul extensibil este, prin definiție, flexibil. Nu trebuie să te gândești la tot – e imposibil să faci asta – dar ai putea intui că acolo unde îți zice clientul AZI că e nevoie de patru imagini, este destul de probabil ca peste jumătate de an să dorească mai multe.

      Un programator cu un minimum de experiență știe că atunci când un client spune „nu-ți bate capul cu asta, e doar de probă”, cel mai probabil înseamnă: „asta așa o să rămână, așa că ar fi bine să o funcționeze impecabil. Și vom vrea și modificări”.

      00
    • @Ionuț Staicu
      Lucrezi pe ore facturabile?

      00
    • Si otelul e flexibil, dar nod tot nu-i poti face.

      00
    • @sandu: facturez și la oră dar și la proiect. Indiferent de metoda de facturare, scopul meu este să produc un cod robust fără compromisuri de calitate.

      @ovi: aici intervine ce am zis cu experiența. Ajungi să îți poți da seama dacă un client va dori extinderea codului sau nu. De exemplu, dacă specificațiile inițiale spun că e nevoie de două imagini/item, ce șanse crezi că sunt să fie nevoie de mai multe dacă e vorba de produsele dintr-un magazin online?

      Și da, îl poți trimite la plimbare. Pentru că peste jumătate de an, cel ce va veni după tine, va spune că ești un programator slab, nu că lucrează pentru un client indecis.

      00
  5. ai dreptate dar doar partial.
    cand ai clienti care vor „acum, acum, am nevoie sa incarc doar 4 poze nu vor fi niciodata mai multe.”, il sfatuiesti ca nu e ok da in final faci cum vrea ca d aia e client

    00
    • da in final faci cum vrea ca d aia e client

      Când a fost ultima dată când i-ai spus unui profesionist[1] să facă cum vrei TU, că de aia ești client? Exact.

      [1] profesionist include (fără a ne limita la): bucătar, medic, cizmar, avocat, instalator sanitar, electrician etc.

      00
    • @Ionuț Staicu

      zici ca toti profesionistii (pe care ii PLATESTI) NU fac cum vrei TU?

      (azi nu vreau sa fiu sarcastic, ma limitez la intrebari neutre)

      00
    • @staicu profesionistu

      Un tip avea nevoie de un costum elegant

      merge la un croitor renumit și-și comandă un costum din cea mai bună stofă.

      Când merge să-și ia costumul, descoperă că o mânecă de la haină și un crac al pantalonului sunt mai scurte și vrea să refuze costumul.

      Dar croitorul = PROFESIONISTUL îl ceartă, îl face să se simtă vinovat că nu știe să prețuiască frumusețea și eleganța costumului și-i arată ce să facă pentru a masca „micile defecte”:

      să ridice mâna cu pricina din umăr până intră cu totul în mânecă și să îndoaie genunchiul picorului „mai lung”, pe măsura pantalonului.

      Intimidat și convins, clientul ia costumul și face ce l-a învățat croitorul.

      Merge pe strada si aude pe cineva spunând cu admirație: „ia uite ba ce costum misto are handicapatul ăsta!” 

      00
    • @ionut: ai uitat ca la it, site-uri web, fotografie, fotbal, femei si combaterea terorismului se pricep toti, dar absoluti toti romanii.

      00
    • Foarte des le spun „profesioniștilor” din diferite profesii să facă cum vreau eu, nu cum spun ei, că de aia sunt client. E greu al dracu să îi și conving. Unii nu vor și pace. Se fac că nu înțeleg, mă fac prost, că știu ei mai bine, că albă că neagră. Îi respect pe cei care îmi spun că nu vor, nu pot, sau nu știu și încheie colaborarea. Ii respect și mai mult pe cei care o fac de la început.

      00
    • @giastinbiba: M-am rugat de instalatorul de gaze să pună țevi de sticlă – sau măcar plexi – vreo două ore. Chiar am băgat-o pe aia cu „coa’, eu îți dau bani ție, da? Faci cum zic eu!”. Tot o ținea pe a lui: ca nu e sigur, că una, că alta…nici n-am vrut să-l plătesc când mi-a pus țevi de oțel, ca la săraci…

      00
  6. Nu că iau apărarea agențiilor, deși mă învârt și eu prin zonă, dar mai e și problema clienților care nu au nici o tangență cu internetul, ei știu doar că vor un site sau un magazin online.

    Și tu îl iei de mânuță, îl educi un pic, îi arăți că are opțiuni mai ieftine, dar praf, pe care nu i le recomanzi, sau mai scumpe, dar care funcționează. Până la urmă merge tot pe varianta ieftină, cu un student, prieten, unchi, știe el pe cineva, și după 6 luni vine la tine și te întreabă de ce nu îi merge jucăria.

    00
  7. Tipic romanesc…vai mama ei de tara si de oameni.

    00
  8. @Ionut Staicu:
    – Poa’ sa mi zica bucataru n italia ca nu se pune ketchup pe pizza pana i vine rau ca daca mie asa mi place asa i cer
    – La service auto cand am luat o masina SH si insistau ca nu tre sa i schimb centura de distributie pana n 90.000 de km si totusi i am schimbat o

    Profesionistul in ziua de azi e mai rar de intalnit decat crezi.

    00
    • – Îți pui TU ketchup, nu bucătarul.
      – Au schimbat-o PENTRU că ai vrut tu, nu CUM ai vrut tu. Data viitoare impune-le să o schimbe folosind doar o șurubelniță, vezi dacă te ia cineva în serios..

      00
  9. “noi am făcut ce ne-a cerut” – foarte adevarat. Clientul stie orice si mai bine. El stie ca dai 2-3 click-uri, nu e mare filozofie. El are nevoie de oameni care sa sara si care sa ”stie” cu computerul. Doar dupa ce se arde incepe dialogul. Pina atunci e monolog. Ca el stie. Bine, nici cei care ofera servicii nu-s mai buni, sa iasa bani, restul se repara pe parcurs. Ca, deh, si la strazi, azi asfaltam si venim si la anu’ sa peticim. Asa avem tot timpul de lucru…

    00
  10. si eu spun din experienta ca clientul merge fix dupa oferta cea mai mica. noi la compania unde lucrez daca o dam de gard ne asumam….
    dar cand la o estimare de 400-500 de ore ii dau pret corect de Romania 10 mii de euro si imi zice ca are el o oferta ca ii face cu 10 mii de lei… ce sa mai zic?

    si mai vine si pe munca ta , pe salariile care sunt IT in momentul asta negociaza la 50% pentru ca asa a auzit el ca e pretul… isi merita soarta. fie sanatos :P

    00
  11. Cu siguranta multi clienti au partea lor de vina, pentru ca nu se implica suficient, nu stiu ce sa ceara, gen: sa fie si ca siteul ala si ca celalat si asa, dar nu asa etc.
    Dar stiu eu cateva cazuri concrete de siteuri platite da, putin, 1600 de euro, dar facute pe teme de wordpress cumparate separat de client cu cateva plugginuri de catre cate un guru al internetului.
    Zic guru pentru ca un astfel de personaj, de altfel respectat, vorbeste pe la o gramada de conferinte despre cat de bun este, a luat 1600 de euro si nici nu a terminat proiectul iar ca scuza a adus ca el asa a inteles, ca nu i s-a cerut, s-a dat lovit dupa ce a luat banii, un site praf care a fost de altfel virusat. Fara SEO, praf la securitate nu stiu dar un incepator un pic bine intentionat facea mai mult. Garantat. Si cred ca sunt multe cazuri din acestea, cred ca la ele este referirea? Mereu ma intreb de unde atata tupeu pe acesti oameni sa mearga inainte. Sunt senini si perfect increzatori in cat de buni sunt, m-am lasat pagubasa de ceva timp sa mai incerc sa inteleg, dar este o realitate ca sunt multe tepe, din pacate.

    00
  12. Site facut de baiatul cu SEO, hosting luat de la ala cu Adwords, grafica facuta de baiatul cu serverul. SEO facut de „programator”. De aici pleaca cele mai multe probleme pe care le-am vazut la site-urile clientilor romani. Este vina ambelor parti pentru ca providerii se baga acolo unde nu cunosc doar ca sa mai iasa un banut si probabil sa nu piarda clientul in detrimentul altuia care promite mai mult. Clientul se bucura ca nu vorbeste cu 7 insi deodata si ca plateste mai putin.

    Programarea costa, designul costa, hostingul costa, promovarea costa si tot asa. Daca esti de unul singur si le faci pe toate, probabil le faci prost pe majoriatea, cu exceptia specializarii pe care ai dobandit-o.

    Cu freelancerii ( incluzand aici varul, vecinul, colegul, etc. ) si cu firmele de apartament ai sansele cele mai mari sa te arzi pentru ca un proiect web bine facut are nevoie de cel putin 4 specialisti ( sa zicem design, cod, marketing online si content ) si fiecare sa isi vada de felia lui. Deodata, site-ul nu mai costa cateva sute de euro.

    00
    • nu… deodata siteul costa mii de euro in varianta asta.. Si de multe ori nici macar nu ti se face o oferta, firmele de la care ceri spunand ca nu au cum sa iti faca o oferta pentru ca nu au mai facut asa ceva… am patit-o de trei ori in ultimi 3 ani.

      00
  13. Clientul trebuie educat, daca e serios si vrea sa faca bani trebuie sa investeasca si ce asteptari sa aiba. O solutie ieftina de multe ori ajunge sa fie foarte scumpa si frustant ca nu aduce rezultate. Case study sa i le bagi sub nas a bagat xx bani si a scos xxx, a folosit solutia x si a pierdut bani ca ….

    00
    • Nu prea ai cum sa educi un client care vine cu banii lui si care are deja o „strategie”, fie ea si extrem de proasta, foarte bine intiparita in minte, doar pentru ca a vazut la alti „saraci” aceeasi strategie.

      00
  14. Piata nu se curata. Vor aparea intotdeauna altii, la inceput de drum, care vor lucra mai ieftin si mai prost. Poate doar clientii sa se mai educe.

    00
  15. Bine , bine toti sunteti specialisti si evident cel dinaintea voastra este cel mai mare idiot in viata cu o creatie demna de noapte nucleara a mintii asa e si la mecanic si la medic peste tot……….

    P.S. nu chiar peste tot la curve n-am auzit pe niciuna sa zica :” Pai vezi pana acum ai dat muie gresit…..:”

    00
  16. la cum va vaitati poate ar fi timpul pentru alta cariera :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    00
  17. E o piata mica, cu clienti saraci, needucati si cu pretentii nerealiste, invers proportionale cu bugetul, uneori. Daca aveti ocazia si mai ales intrarea, plecati de pe piata asta. Si in alte parti clientii sunt needucati, dar macar platesc. Necesita o adaptare ca si consultant roman, totusi: trebuie sa livrezi ce promiti, sa te organizezi, sa comunici, sa lucrezi cu altii care pot face chestii complementare.

    00
  18. Am o firma pe servicii de web design + promovare cu inca doi asociati (din 2011 si in domeniu din 2008) si am experienta in vanzare/executie. Cu sinceritate cred ca sunt probleme serioase de ambele parti ale baricadei, in special pe zona de „ieftin” (atât la prestatori cat si la beneficiari). Am foarte multe întâmplări nefericite cu unii dintre clienti dar si multe cu agențiile ieftine care rar au sau/ofera expertiza/implicarea necesara. In interesul si satisfactia ambelor parti recomand:
    Pentru prestatori : 1) mintit mai putin. 2) invatat/dezvoltat servicii mai bune (se poate) 3) creșterea preturilor (pentru cei ieftini sau cu nivel expertiza mai mare comparativ cu preturile) 4) muncit mai bine in general
    Pentru beneficiari : 1) mintit mai putin. 2) Implicare mai mare 3) ales prestatorul mai bine 4) disponibilitate de plata mai mare pentru ca nu toate serviciile se prestează prin „câteva clickuri acolo” . Cei doi centi ai mei (de pe telefon). va salut!

    00
  19. Cel mai simplu cand ai razgandeni si indecisi e sa le zici de la inceput. Exista optiunile astea, eu recomand varianta 1 din x motive, nu am nicio problema sa fac oricare din variantele propuse mai sus, insa pentru modificari ulterioare ce tin de anumite limitari despre care v-am zis, platiti cu 30% mai mult pe ora de dezvoltare.

    00
  20. Prea multi oameni s-au implicat în IT doar pentru bani, greu vezi o persoană motivată plus delăsarea specifică românului care vrea să te fure.

    00
  21. Nu mi se pare corect sa iti dai cu parerea despre niste chestii in care nu ai fost implicat, ai prea putine informatii. Evit consultantii si meseriasii care pierd vremea vorbind despre cat de prosti au fost ceilalti si cat de destepti sunt ei, cei mai buni sunt cei care fac o evaluare obiectiva si vin cu propuneri pertinente pentru rezolvarea problemelelor descoperite.

    00
  22. Problema in ziua de azi este ca mai nou clientul este si profesionistul, desi el nu stie nici sa intre pe un site. Si se pierde cand ii povesti de domeniu si hosting, dar apoi chestiuni mai tehnice.
    Am avut un posibil client care nu avea calculator si intra doar de pe telefon pe site, vroia un site de reparatii acoperisuri, dar acel site trebuia sa se vada intr-un mod anume pe telefon, fara sa tina cont de versiunea desktop deloc. De asemenea, vroia saptamanal sa schimb culoarea si textul si sa nu mai zic ca ma suna insistent zilnic de 3-4 ori oferind deadline-uri peste deadline-uri si noi schimbari in designul siteului, fara sa ofere si altceva. De multe ori le zici ce este bine, dar asa ai sanse de 90% sa pierzi proiectul si sa apeleze la altii mai scumpi care le fac ce vor ei. Degeaba le explici ca Google nu adora schimbarile zilnice sau ca au platit prea mult pentru ceva inexistent.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile