Ieri s-a anunțat pompos-numitul MasterPlan de construcții șosele în România, un angajament absolut inutil, pe care noi ni-l luăm în fiecare an față de Uniunea Europeană și pe care nu îl îndeplinim niciodată. În el, autostrăzile care urmau să străbată țara noastră au fost înlocuite de drumuri expres, care sunt un fel de rude sărace de la țară ale autostrăzilor, pe motiv că se pot face mai repede și costă cu un sfert mai puțin.
Întâi de toate, ce e acela un drum expres? Conform normativului aprobat de către CNADNR, un drum expres are se caracterizează prin:
- doua sensuri de circulație cu cel puțin două benzi pe sens, separate de un spațiu median;
- nu intersectează la nivel nici o altă cale de comunicație.
- intrarea și ieșirea autovehiculelor este permisa numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate
Vitezele pe drumurile expres:
- 120 km/h pentru regiunea de ses;
- 100 km/h pentru regiunea de deal;
- 80 km/h pentru regiunea de munte.
De ce vor băieții noștri să facă drumuri expres și nu autostrăzi? Ideea lor e că pot lăți drumurile actuale și apoi le declara pe acestea drumuri expres, și nu mai au nevoie de bandă de urgență și garduri de animale pe laterale. Și omit să spună câteva chestii:
- drumurile expres sunt drepte, cu curbe foarte line. drumurile noastre din România nu sunt deloc drepte, fiind niște drumuri de căruță pietruite și apoi asfaltate, deci pline de coturi și de serpentine. nici un nimeni nu s-a gândit să mai îndrepte din ele, că n-avea motiv. eh, pe drumurile astea ar trebui să circulăm cu 100 sau 80 la oră. amuzant.
- drumurile actuale ar trebui lărgite, ori asta nu se poate din motive vizibile: trec prin sate și toți românii au casa construită în buza șoselei actuale. să faci centură ocolitoare ar dura minim 10 ani să se întâmple, sunt atât de puține localități care au reușit asta în ultimii ani încât nu știu dacă merită să ne gândim la ea ca soluție.
- gardurile de animale aveau un scop extrem de bun: țineau animalele departe de șosea, permițând șoferilor să circule în liniște. nici nu vreau să mă gândesc cum vor face imbecilii cu carnet când vor vedea câini pe drumurile expres și ce accidente vor rezulta de aici.
- banda de urgență la fel, era bună, puteai devia traficul pe ea în cazul unui accident.
- am pierdut ocazia să avem știri amuzante cu bucureșteni și moldoveni murind asfixiați în tunelurile patriei, că au oprit să fumeze o țigară sau să se pișe și nu mergea sistemul de ventilație.
Și mai e ceva. Între Sibiu și Pitești va fi un drum expres, conform hărții, dar va fi separat de drumul actual, care nu poate fi lărgit, că e în munte, și e greu să tai stânca, iar Alfred Nobel nu s-a născut încă. Ce fac românii noștri? Fac un drum paralel, tot prin stâncă. Deci 20 de ani de acum încolo, contractul ăla va fi o sursă de robinete de aur și vile de neam prost pentru toți mahării din Ministerul Transporturilor. De ce nu-l fac direct autostradă? Ca să mai fure o dată, la viitorul contract, de lărgire a drumului expres, ce naiba, doar nu sunt proști…
Soluția e simplă: anularea tuturor zborurilor aeriene interne. Să fie nevoit Ministrul Turismului și restul politicienilor să meargă pe aceleași drumuri cu noi, să vadă cum e.
Păi e simplu, fac „drumuri expres”, de fapt doar le modernizează pe astea, dar costurile totale vor fi de autostradă, plus comisioanele de rigoare.
Explicatia primordiala pentru tot marasmul:
pentru noi a fost asta:
nu prea ma pricep dar sunt tare curios care au fost cererile ucrainienilor, spaniolilor, grecilor si ce au obtinut in urma revoltelor?
altceva decat promisiuni (si bataie d ela jandarmi)? sau de a2a zi s-au gasit bani si locuri de munca?
Când vrea cineva să protesteze, neapărat se găsesc câțiva retardați care să ceară amenzi pentru demonstrație neautorizată.
nu prea cred ca ceea ce ai vazut in imaginile puse de cata a fost cu autorizatie
Sa nu ne agitam inutil. Si acest masterplan de transport, la fel ca electorata si cardul de sanatate, nu reprezinta decat o (alta) gogoasa electorala nășită de oamenii lui Ponta. Dupa alegeri, harta aia ajunge direct la coș.
Macar in cazul imaginarelor drumuri expres, avem de-a face cu niste linii desenate pe o harta, nu deranjeaza pe nimeni. Dar modul hei-rupist in care a fost aruncat pe piata cardul de sanatate a dat peste cap Posta Romana! Nu stiu cum e in alte parti, dar la oficiul bucurestean de care apartin (in Militari, Piata Veteranilor), un ghiseu a fost rezervat predarii acestor carduri, in conditiile jumatate din ghisee erau oricum neocupate cu functionari. Si se sta la coada cu orele, ca sa primesti un plastic pe care il duci la medicul de familie doar sa-l vada, ca la cabinete nu sunt cititoare/inscriptoare… Doctorita i-a zis sotiei sa-l pastreze drept suvenir de la guvernul actual, ca la anu’ sigur se schimba sistemul…
6. Un sfert din comunele din Romania nu au nici macar un drum asfaltat la intrare, din ala peticit si noi vb de drumuri expres si autostrazi.
Eu consider ca drumurile expres sunt cea mai buna solutie pentru drumurile noastre.
Daca s-ar lega toate marile orase ale tarii prin drumuri expres, Romania ar fi de vis.
Si la cat s-a cheltuit cu autostrazile inutile, se putea realiza o astfel de Romanie.
PS. daca aveam pib-ul quatarului, faceam autostrazi si pana la supermarket – din pacate suntem prea saraci pentru autostrazi.
de la masterplan vor face doctorplan si tot pe hartie … eu stau in Galati, va dati seama ce inseamna harta asta pentru mine ? nu voi iesi in veci din fundul estic al tarii
buahahahahahahaha! bate palma! vom merge spre Braila pe drumul ala inca 100 de ani de acum incolo.
Atât merită poporul ăsta.
Atât.
Imi place altceva,
Vitezele pe drumurile expres: 80 km/h pentru regiunea de munte.
Ok, deci pot sa ii dau mai tare pe DN? Sau se refera la viteza de proiectare? Care la autostrazi e de 120km/h, iar limita e 130km/h pentru autoturisme?
„Viitor de aur ţara noastră are.”
Ar fi bune si drumurile alea expres, dar cine sa le faca? Astia? Sa fim seriosi. Daca iese Ponta, o sa-l vedem iar pe Sova sau pe unul asemanator la transporturi. Astia nu stiu nici macar sa deseneze un drum pe hartie. Sa zicem mersi ca ne-a facut Ceausescu drumuri. O sa mai mergem pe astea mult timp de acum incolo.
tu stii sa desenezi un drum pe hartie? macar?
Triunghiul ce uneste Sibiul cu Bacaul si Bucurestiul pe harta ministerului reprezinta…ce?
o zona de ocolit iarna
Leaganul Illuminati in Romania, bineinteles:)
Este un triunghi… portocaliu. Te ajuta?
Si fiindca tot cauti asiduu pe harti, iata o alta propunere:
Este Triunghiul Bermudelor, varianta romaneasca unde nu dispar decat banii nostri… Si autostrăzile, era sa uit.
Bai Ponta, ia fii atent:
1. TIR-urile turcesti, grecesti, iraniene, bulgaresti, etc. folosesc ruta Giurgiu-Bucuresti-Pitesti-Rm.Valcea-Sibiu-Deva -Arad-Nadlac.
2. In vara asta a fost full de masini de Ungaria, Polonia, Cehia, etc. Lumea merge la mare in Turcia, Grecia.
3.Traficul greu e in crestere pe ruta Ucraina- Romania- Bulgaria- mai departe spre Turcia-Grecia-Orient.
3. Avem noroc ca sarbii nu sunt in UE . De la Nis pana la granita cu Ungaria e autostrada continua.
Fac naveta zilnic pe drumul express Giurgiu-Bucuresti. Caractersitici: sensuri giratorii multe, trece prin sate, viteza maxima 110 km/h. Degeaba ii dau talpa, daca la un moment dat apare un sens giratoriu si trebuie sa cedez trecerea tractorului care vine de pe drum comunal. WTF?
PSD, esti o mizerie! Ioan Rus, credeam ca e ceva de capul tau, m-am inselat!
Faceti in plm autostrazi, lasati prosteala asta!
intre Pitesti si Craiova nu se poate face autostrada pe traseul marcat. Drumul actual e relativ ok, dar trece prin sate unde nu va putea fi niciodata autostrada sau drum expres.
Noi încă mai avem drumuri județene de pământ pe care nu suntem în stare să le asfaltăm.
În țara asta, Ponta taie finanțările pentru proiectele europene, blochează majoritatea lucrărilor de autostradă ce se află în lucru (unele sunt la 90%), concediază indirect mii de români ce lucrau la drumuri și în industriile conexe. Cu toate acestea va câștiga alegerile pentru simplul fapt că România are un grad ridicat de de persoane needucate. Și nu vorbesc numai de țăranii cu 4 clase.
Moise Guran zice foarte bine https://www.biziday.ro/
Treaba romaneasca.
Facem drumuri expres in loc de autostrazi, pentru ca in momentul de fata in unele zone nu se justifica contructia unei autostrazi.
In tara asta nu putem sa ne gandim deloc la viitor si sa actionam in consecinta? Ok, poate acum nu se justifica o autostrada din punctul A la punctul B, dar, o autostrada odata construita va genera singura trafic suplimentar si dezvoltare pentru toata zona pe care o strabate. Si chiar daca in primii 2-3 ani nu va atinge nivelul de trafic necesar pentru autostrada, este foarte posibil ca in timp sa genereze si profit.
Avem și acum așa-zise drumuri expres, gen: Deva – Târgu Jiu.
Arată ca un drum european (mai puțin segmentul Petroșani – Târgu Ju), dar se circulă ca pe un drum național.
Astfel, în localități se merge cu 70 Km/h în anumite părți, și cu 50 de Km/h în altele.
Practic, drumurile astea expres sunt un fel de niciun fel.
Și tot practic, ăștia de ne conduc ar face orice, dar chiar orice, numai să nu ne facă autostrăzi.
Deva (de fapt Simeria) – Petrosani nu e drum expres. E un simplu drum national bine modernizat, la fel cum au cam fost modernizate mai toate DN-urile importante).
Asta inseamna ca au mai largit banda de circulatie (de pe la 2,75-3m pana pe la 3,5m, ca au mai facut si un mic acostament pe margine sa nu ajungi direct in sant (chit ca e doar un metru, tot e util), si au mai marit putin benzile de incadrare la intersectii (cele de decelerare, cele de accelerare). Si atat!
Un drum expres, sau la modul general, un drum sigur, presupune parapete median. Asta pentru ca toata lumea stie ca cele mai pacatoase accidente, cele mai multe victime, sunt la ciocnirile frontale, face-to-face. Daca pui parapete median atunci e util sa faci cumva si sa usurezi depasirile. Ori faci drum de 3 benzi, unde banda mediana e cu sensul spre Simeria pe 5 km si spre Petrosani pe urmatorii 5 (cam aiurea, dar merge, sunt inalnite prin Suedia de exemplu), ori faci direct drum de 4 benzi 2*2.
Simeria – Petrosani n-are 3 benzi decat pe urcarea spre Petrosani. Si n-are parapete median. Deci nu e drum expres.
@pasa
Drumul ăla este făcut după normele de drum expres din 200X, adică din paleoliticul inferior.
Și desigur că nu corespunde normelor civilizate de drum expres, nici astea noi n-or să corespundă.
Daca drumul ala a fost reabilitat dupa normele de drum expres valabie prin 200x atunci inseamna ca in aceeasi situatie se afla si Sibiu – Brasov, Sibiu – Sighisoara, Targu Mures – Reghin – Bistrita sau Brasov – Toplita, toate fiind reabilitate in ultimii 8 ani si toate aratand identic cu Simeria – Petrosani. Dar, dupa cum am mai spus, ele nu sunt si nu au fost niciodata considerate drum expres. Sunt doar DN-uri reabilitate, si as spune ca e vorba de o reabilitare minora, fara corectari de traseu acolo unde ar fi fost posibil, fara construire de pasaje macar pentru intersectiile cu calea ferata si fara sa includa centuri la localitatile intalnite pe traseu.
De fapt aici e chiar o chestie ciudata: pe Brasov – Sighisoara, unul din primele DN-uri reabilitate din Ardeal, au fost in stare sa faca centura la Maierus, Hoghiz si Rupea (bine, ar mai fi trebuit si pentru Feldioara, Saschiz, Vanatori si Fiser, dar asta-i alta treaba). Ideea e: cu de atunci, prin 2000, au putut sa gandeasca corect, adica reabilitare + centuri, si acum nu sunt in stare?
Câinii latră, ursu’ merge. Punct.
Putin offtopic, nu stiu cum isi realizeaza Google hartile dar e al naibii de nasol sa ti se afiseze drum national si in realitate sa fie ultima hazna de drum forestier. La DN 208N dintre Todiresti si Vanatori in judetul Ias ma referi – se vede din satelit ca nu exista asfalt pe drumul ala, nu e nici macar drum comunal la cum arata, cand ploua e impracticabil pentru turisme.
Oare cineva din primarie a livrat o harta mincinoasa?
Oricine poate sa editeze hartile de la Google, trebuie numai sa ti le aprobe un moderator, care moderator in general nu e un angajat google, e tot un user normal cu activitate de editare mai intensa
Loghează-te în contul de la Google şi corectează. Hărţile Google pentru România sunt făcute de voluntari. Şi cum nu în toate zonele ţării trăiesc netizeni, voluntarii din alte locuri au acoperit golurile cum au putut mai bine.
Iti dai seama ca hartile sunt cele trimise de o autoritate a statului, nu e ca si cand google are o armata de angajati care sa se plimbe pe absolut toate drumurile din lumea asta.
Si 2. nu inteleg unde ai vazut tu ca e marcat ca DN.
Pardon, drum judetean, am incurcat rosu cu albastru: https://www.google.ro/maps/place/V%C3%A2n%C4%83tori+707388/@47.3526708,26.810483,14z/data=?dg=dbrw&newdg=1!4m2!3m1!1s0x40cae250eab524d1:0xbbd141d24e0a7513?dg=dbrw&newdg=1. E o diferenta mare totusi si intre drum judetean si un drum forestier pe care trag Ifroanele copacii din padure, deabia am scos-o la capat cu un 4×4 mai domestic.
In Romania exista drumuri cu statut de DN care n-au vazut asfalt in viata lor. Cateva exemple:
– DN13E, Covasna – Intorsura Buzaului
– DN 2D, Targu Secuiesc – Focsani (zona dintre Ojdula si jud. Vrancea)
– DN 7D prin Tara Lovistei, pe la Perisani, cam pe unde ar trebui facut drumul nou dintre Pitesti si Sibiu
– DN 7A, Brezoi – Petrosani, undeva prin zona Obarsia Lotrului
– DN66A, „drumul lui Basescu” intre Petrosani si Baile Herculane, drum fara asfalt pe cel putin 30 de kilometri intre Campu lui Neag si Cerna-Sat.
– DN1R, Campeni – Huedin, fara asflat prin zona Matiseni (acolo unde a cazut elicopterul in iarna).
Ca atare existenta unui drum judetean care arata ca unul forestier e un fapt banal.
O explicatie pentru anularea tuturor autostrazilor.
nu e chiar cum zici tu zoso, de fapt e chiar pe dos. asculta si parerea unui profesor de economie, Bogdan Glavan:
https://logec.ro/mai-multa-minte-mai-putine-autostrazi/
Bogdan Glăvan ăsta face parte din tembelii care au impresia că rolul autostrăzilor e pentru turişti. Marş, mă!
@kozmo
nimeni nu zice sa faci autostrazi unde nu-i nevoie si nimeni nu cere asta. Da’ coane, totusi, ai mers vreodata pe valea oltului sa vezi ce trafic e? Ai stat vreodata la coada de 10 km ce se facea la Sebes?
Ideea e ca e nevoie de niste autostrazi. Cum ar fi una care sa lege Pitestiul de vest, sa poata trimite cat mai repede masinile din fabrica. La fel, ar fi prins bine sa fi avut ceva autostrada pe langa Timisoara/Arad/Oradea, ca sa fi facut Mercedes fabrica in Romania, nu la Kecskemet.
Iar nenea ala spre care dai link ignora un lucru cand compara traficul din Cehia cu cel din Romania – pai normal ca-n Romania in momentul de fata traficul e de 10k de masini pe zi. Pentru ca se tarasc in spatele unui camion cu 50 de km/h. Si dupa ce scapa de camion, intra intr-un sat. In schimb, in Cehia, pe autostrada, masinile aburda cu 130 km/h.
aaaaa, asta e maaaaa! deci NU ne trebuie autostrazi, si asta spune stiinta, bitch! da’ canalizare si apa curenta ne trebuie la tara? sau mai salvam si niste bani si de acolo? electricitate? da-o dracu, rezolvam cu niste lumanari.
Bogdan Glăvan ăsta face parte din tembelii care au impresia că rolul autostrăzilor e de a facilita transportul de weekend. Autostrăzile sînt pentru tirişti, nu pentru turişti. Marş, mă!
Drumurile expres NU trec prin localitati, nu vor fi deci largite actualele drumuri cum sustii tu. Diferenta intre expres si autostrazi este data de lipsa benzii de urgenta si alte diferente minore benzi accelerare etc). Lasa sa le faca asa daca intr-adevar ele pot fi upgradate ulterior la autostrazi. Sa le faca express, NUMAI sa se faca ceva sa avem drumuri cu separare de sens si 2 benzi ca sa poti depasi linistit fara sa poti muri la fiecare 20 de minute.
La ora actuala nu exista drumuri expres in Romania (alea gen E85 cu o banda jumatate si care trec prin localitati NU sunt expres!!). Am mers in Cehia pe drum express si diferenta fata de autostrada este minora, ar fi aur pentru noi asa ceva in loc de jafurile actuale. Sa se faca o data si poate in 20 de ani cineva va avea bani sa le transform in autostrada.
Hai să-ţi spun eu ce vor face: câteva tone de studii de fezabilitate. Asta se întâmplă întotdeauna când un guvern nou începe prin a opri toate lucrările demarate de guvernul anterior.
Ăştia în doi ani tot ce-au făcut sunt linii pe hartă! Cât de naiv să fii să crezi că în următorii doi vor trece la treabă? Adevărul că numai pentru studiile alea de fezabilitate şi tot mai au nevoie de un mandat.
Iar atitudinea asta cu „nu contează de fac, numai să facă ceva” este cea mai bună cale de a rămâne tot în rahat, dar şi fără bani. Este o atitudine incompatibilă cu planurile pe termen lung. Uite-te cu cât succes s-a repetat asta în ultimii 25 de ani şi unde ne-a adus.
Treaba e simpla. Vor sa devieze tot traficul de pe coridorul pan-european spre bucata de autostrada privata Comarnic-Brasov de unde „cineva” trebuie sa-si ia banutul. Problema este ca Autostrada aia utopica SIbiu-Brasov NU este in planurile UE si va trebui construita in principal cu fonduri de la buget in timp ce pentru Pitesti Sibiu UE asigura 95% finantare.
Pe de alta parte, indiferent cum calculezi, drumul cel mai scurt de la Bucuresti la Nadlac NU e prin Brasov ci tot prin Pitesti spre Sibiu.
Mai ramane si problema uzinei de la Mioveni. In Turcia si Africa de Nord „arunca” masinile direct din fabrica pe vapor, La Pitesti nu e aeroprt, nu e autostrada spre vest, nu sunt cai ferate rapide, nu sunt cursuri de apa nevigabile. Cat sa mai reziste si francezii asa?
Deci pentru rahatul ala de 54 de Km de la Comarnic astia sunt dispusi sa aduca pierderi financiare romaniei de miliarde de euro.
Stii de ce ne trebuie drumuri expres ?
Pentru ca : https://www.esky.ro/flights/select/?ot=OneWay&pa=1&py=0&pc=0&pi=0&sc=economy&to%5B0%5D%5Bd%5D=CLJ&to%5B0%5D%5Ba%5D=CND&to%5B0%5D%5Bdd%5D=2016-11-19
Cand traiesti intr-o republica comunista bananiera, un zbor din Cluj pana in Constanta te costa 766 de euro si 33 de ore cu 2-3 escale.
Pentru ca ilies,Nastase,Ponta,Siveco,MICROromSOFT si oricine are mai mult de 1 apartament si 10k de euro in cont dupa 25 de ani de la revolutie.
Hm..Da da….