E doar curățenia…

Pentru cineva care e in vizită la Brașov, venind din regat, orașul i se pare foarte diferit. E altfel. E vestic. E cumva.

Aceeași mirare o am și eu când plec în Vest. Dar după câteva zile descopăr că nu e chiar așa. E doar mai curat. Se spală mai des clădirile. Se renovează mai des fațadele. Se dă cu buretele și cu peria pe străzi.

Sigur, și amenzile ajută, că nu vezi mașini parcate aiurea, de pare că ăștia au mai puține mașini decât noi.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

104 comentarii

  1. „Aceeași mirare o am și eu când plec în Vest. Dar după câteva zile descopăr că nu e chiar așa. E doar mai curat. Se spală mai des clădirile. Se renovează mai des fațadele. Se dă cu buretele și cu peria pe străzi.”

    Oare ce firme de partide, ce contracte cu dedicație dau pe caietul de sarcini, mă întreb eu…

    00
  2. Oricat ai spala orice cladire de la noi nu va fi domul din milano sau notre dame din paris, pe vremea cand noi ii stopam ca prostii pe turci sa ajunga in vest aia de acolo construiau catedrale.

    00
    • sper ca treaba cu stopatul pe Turci e o ironia, ca turcii n-aveau interes sa ajunga in Polonia si ca autostrada spre vest era un pic pe la sarbi si unguri decat la noi

      00
    • Iar acum aia de acolo au anual milioane de turisti care le aduc in tara miliarde de euro iar noi avem ciu-ciu.

      00
    • *construiau universitati, de acolo zic eu ca provine falia uriasa civilizationala, nu de la catedrale, dar da, construiau si catedrale.

      oxford si sorbona functionau din 1100-1200, noi suntem niste nou-nascuti prin comparatie.

      00
    • Da, da, franta incaseaze anual 60 miliarde de dolari sau italia 45 de miliarde pt ca turistii merg sa viziteze universitatile nu catedralele.

      00
    • Ce faceai tu? Cred ca esti prea spalat pe creier de propaganda nationalista. Ii stopai pe turci? Plimba ma ursul. Cand a fost migratia aia masiva de sirieni pe unde au mers aia – pe la noi sau pe jos pe la bulgari – saribi unguri etc. Turcii au condus Budapesta si au avut pasalac la Timisoara dar NOI II STOPAM PE TURCI.
      Pune mana si citeste, eram praf si neimportanti si atunci si acum.
      Se mai harjoneau cu rusii pentru Dobrogea, si sper ca stii ca Dobrogea a devenit „Pamant Romanesc” doar in schimbul Basarabiei de sud, dar in nici un caz noi nu am fost „PAVAZA” Europei si din cauza asta suntem in continuare cei mai inapoiati.

      00
    • Boss, mai lasati gogorita asta comunista cu „in timp ce noi tineam piept turcilor, ei isi faceau catedrale…”.
      De bine ce le-am tinut piept au ajuns turcii de 2 ori sa asedieze Viena.

      00
    • Nu inteleg ca legatura are migratia din 2015 cu faptul ca tarile romane au fost prima reduta in calea turcilor spre europa si stiu foarte bine ca am pierdut majoritatea bataliilor cu turcii insa provocandu-le daune majore care i-au impiedicat sa inainteze foarte mult spre vest. Turcii au ajuns inclusiv la viena insa la fel cu ostile decimate fara resurse de a inainte mai mult.

      00
    • Ne-am batut atata cu turcii ca le plateam tribut anual sa ne lase in pace „raul si ramul”. Oare bataliile alea erau doar niste negocieri mai dure?

      00
    • Francezilor le-a ramas totul in picioare pt ca si-au predat tara nazistilor practic fara lupta, pe cand varsovia a fost in proportie de 95% distrusa de nazisti pt ca polonezii au ales sa nu-si predea tara fara lupta, ia ghiciti cine are acum mai multe cladiri istorice in picioare, care implicit atrag milioane de turisti si zeci de miliarde de dolari anual ?

      00
    • da, ei aveau tehnologia sa construiasca catedrale in timpul razboielor si noi nu.

      00
    • Atat de bine am aparat vestul de turci, incat am asediat Viena impreuna cu ei. Cele mai comunistoid-nationaliste viziuni, noi, Gradina Maicii Domnului, ultima reduta in fata paganilor…. si Vlad Tepes facea scoala la Constantinopol…

      00
    • Nu-i opream pe turci îi invitam noi să vină… de câte ori un boier voia să fie șef peste ceilalți mergea la Marea Poartă și în urma unor sume consistente primea ajutor să dea jos conducătorul actual. Iar după ce ajungea șef trăgea tare să scoată banii înapoi – și asta înainte fanarioților. Nu am ajuns pașalâc pentru că Imperiul Otoman câștiga mai mult așa decât anexând teritoriul. Transformarea în pașalâc ar fi însemnat să numească un șef pe o perioadă lungă de timp și cheltuit de bani pentru infrastructură (drumuri și cetăți de apărare).
      Ce e scris în cartea de istorie e o propagandă naționalistă bazată pe câteva excepții numărate pe degetele de la o singură mână.

      00
    • Traiasca rescrierea istoriei dupa cum vrea propaganda woke.

      00
    • Dinule, sa stii ca nu turcii ne-au baut banii de ciment. 😂

      00
    • „Traiasca rescrierea istoriei dupa cum vrea propaganda woke.”
      Atunci cum îți explici că din cărțile de Istoria Românilor aproape că lipsește secolul 16? După domnia lui Stefan cel Mare și Vlad Țepeș următorul capitol e Mihai Viteazul? 100 de ani și doar câteva referințe la domnia lui Petru Rareș. După care iarăși lipsă până la Brâncoveanu și Cantemir (ceva referințe la Vasile Lupu iar Lăpușneanu e în manualul de Română nu de istorie).
      Abia cu secolul 19 începe o perioadă mai densă în manual. Dacă spun că asta coincide cu momentul în care fii boierilor locali au plecat să studieze la Paris și au văzut o altă lume o să spui că sunt plătit de agențiile străine…

      00
    • Inainte de a acuza pe cineva de „propaganda woke” pune mana si citeste. Istorie, nu manualul de clasa a 8 a din 1988.
      Ia zi, in batalia de la Vaslui cati valahi erau in oastea lui Stefan cel Mare?
      Orice nu cadreaza cu tiparele pe care vi le-au bagat pe gat comunistii e „propaganda woke”.

      00
    • Dinule maica, da’ tu esti imbucurator de prost, ma baiatule. Nu a rescris nici un woke istoria – oricum n-o sa gasesti woke aici – doar se revarsa prostia din capul tau si mananci propaganda nationalista pe paine:

      1. asa zici ca – vezi dom’le – noi ne-am batut cu turcii si d-aia n-am avut cum sa construim catedrale si universitati de parca razboaie au fost doar pe meleagurile astea. Bai, au fost niste razboaie prin Europa care fac luptele ce le-au dus valahii cu turcii sa para niste mici certuri din curtea scolii. Culmea, asta nu i-a impiedicat sa construiasca catedrale.

      2. Turcii aia pe care i-am oprit noi sa nu invadeze Europa au aparut pe la 1400 (Constantinopole a cazut in 1453). Notre Dame a fost gata la 1260, Westminster Abbey in in 1065, St. Vitus (Praga) in 1344; mai toate catedralele alea faimoase din Europa au fost construite inainte sa apara turcii aia care nu ne-au lasat pe noi sa construim catedrale. Te rog, sunt chiar curios cum explici tu treaba asta.

      00
    • E fascinant fenomenul woke cum niste tinerei cu cas la gura care au auzit de istorie de pe facebook se leaga de niste amanunte neimportante pt a rescrie istoria cum vor ei, in cazul de fata de ce manualele de istorie se concentreaza pe Stefan cel Mare sau Mihai Viteazul care au domnit vreo 50 de ani si care au marcat istoria nu doar a Romaniei, in detrimentul lui petru rares un domnitor care a avut o domnie mult mai scurta fara un impact deosebit in istorie.

      In acelasi timp n-au nici o problema cand alte tari fac eroi din orice inclusiv legende si povesti de adormit copii, eu ma indoiesc serios ca ioana d’arc primea mesaje de la Dzeu cum sa-i bata pe englezi insa daca n-avut nici o interactiune cu negrii sau cu homo e totul ok, a trecut de filtru woke si e mare eroina.

      In schimb in Romania totul trebuie sa fie de rahat inclusiv personaje ca Stefan cel Mare sau Mihai Viteazul care cum am spus au marcat nu doar istoria Romaniei ci si a europei, lucru recunoscut inclusiv de istorici din alte tari, evident ma refer la istorici pe bune nu din astia de tip nou woke.

      00
    • @michael: universitaatiile, cel putin la acea vreme, functionau pe langa catedrala dintr-un motiv relativ simplu: preotii erau printre putinii care stiau sa scrie si sa citeasca. Dar astea sunt cu adevarat amanunte.
      @sabotor: ei cum, adica razboiul de 100 de ani, ala al husitilor si asta mai recent de 30 de ani n-au fost niste zavere minore? Ca noua la scoala ni s-a amintit asa in treacat doar Jaqueria…

      00
    • Dinule, vad ca esti suparat pe toata lumea ca nu recunoaste meritul de aparator al Europei !
      E suficient sa te uiti pe harta sa vezi ca prin Tara Romaneasca sau Moldova ocoleau.
      Drumul spre Europa NU TRECEA pe la noi ca sa fim noi scut.
      Ba mai mult : stiind cu cine au de-a face nici nu au vrut sa ne cucereasca. Au vrut DOAR bir, pentru ca stiau ca suntem neguvernabili .
      Doar austriecii au luat plasa dupa Passarowitz cand au acceptat preluarea Olteniei, dar au plecat singuri si tinutul a ramas neguvernat pana la urmatoarea confruntare cand NICI TURCII n-au mai vrut sa o preia. A ramas in componenta Tarii Romanesti platitoare de biruri.
      Nu e vorba de istorie woke ci de ISTORIE REALA : fara minciunile comuniste care ti-au otravit mintea.

      00
    • @Dinu: e fascinant cum oameni cu o varsta si o experienta de viata vad totul, dar absolut totul in paradigma conservatori vs progresisti si cand nu le convine ceva doar zic ca e „woke” fara vreun contra-argument sau explicatie logica, doar ca nu se incadreaza in conceptia lor gresita si invechita despre viata.

      ok, sa zicem ca i-am incurcat un pic pe turci sa nu se duca in europa sa le strice la aia catedralele si universitatile (desi repet, drumul spre vestul europei era prin alta parte, nu pe la noi, cand s-au dus sa asedieze Viena au mers prin alta parte, in timp ce noi ii alimentam cu grane, vite si soldati. as zice ca aia 6-8000 de moldoveni care au asediat Viena impreuna cu turcii compenseaza un pic faptul ca noi am stat chitic la poarta europei si nu i-am lasat sa intre. sau e si asta propaganda woke?

      00
    • Dinu, ce ai citit tu au fost spalaturile pe creier de la comunisti.

      Du-te te rog intr-o biblioteca si pune mana si citeste….sunt carti vechi de dinainte de cultura woke. DA? Si dupa poti sa vii sa spui ca am facut noi si am dres

      00
    • Pt aia de imi dati minus ;) eu am terminat facultatea de istorie si am citit cartile alea. Am fost in biblioteca si am pus mana pe ele, n-am citit wikipedia ;) si aveti incredere in mine ca situatia nu era roza deloc.

      00
    • @ Dinu –

      manualele de istorie se concentreaza pe Stefan cel Mare sau Mihai Viteazul

      Doua chestii:

      1.PRIMA unire a celor 3 tinuturi locuite de romani a facut-o INAINTEA lui Mihai Viteazul un UNGUR ;-) Te las pe tine sa descoperi cine anume

      2.Lasa manualele de istorie din generala / liceu si vezi DE CE si IN CE SCOP a facut Mihai Viteazul asa zisa unire a celor 3 principate.

      Si nu e istorie scrisa de woke-ri ..

      00
    • @Dinu

      Daca o sa vad istorie scrisa de wokei o sa fiu primul care o sa se impotriveasca. Dar:

      Tarile Romane au fost scut anti-otoman pana la Stefan cel Mare, care a inceput sa plateasca tribut.

      Dupa aceea au fost o serie de revolte si tatonari de aliante cu tari crestine, dar daca te uiti la durata lor au fost exceptii de la regula.

      Iar orasele valahe nu erau deloc fortificate, de fiecare data cand eram invinsi in loc sa le aparam fugeam in munti si orasele erau jefuite si arse. Altfel europenii au trecut prin razboaie mai crancene si pe perioade mai lungi si au construit catedrale si sub asediu. Chiar si bizantinii.

      Alta chestie care nu s-a spus de comunisti e ca puterea Moldovei lui Stefan cel Mare s-a datorat comertului international. Dupa ce turcii au ocupat ruta comerciala ce trecea prin Cetatea Alba s-a dus pe pla bugetul armatei.

      00
    • …la care le dau și foc din țigară

      00
    • Ăia din Vest aveau universități înainte de formarea statelor române. Și aveau catedrale înainte de invazia otomanilor. Erau în plină dezvoltare cam din secolul al XII-lea, dacă nu mai devreme. Ia vezi, când au dat turcii prin țările române, pe care oricum le-au ocolit ca să ajungă la Viana. Tiparul a apărut în secolul al XIV-lea, iar prima carte în limba română a fost tipărită abia vreo sută de ani mai târziu.

      00
    • Să îi spună careva lui Dinu, că și la noi sunt catedrale: Biserica Neagră, finalizată în 1477 (înainte de venirea turcilor) sau Catedrala Sf. Mihai din Cluj (sec XIV.-XV).
      Prima școală superioară de pe teriotriul actual al României, a fost înființată la Cluj în 1581.
      Așadar, nu turcii erau problema. Care turci oricum nu veneau pe aici decât să încaseze.
      Și înainte să îndrugi vrute și nevrute, mai citește istorie. Că e una singură.

      00
    • @Dinu ca sa raspund la mirarea ta cu sirienii, am crezut ca poti pune cap la cap 2 idei. 1. Armatele erau preponderent pedestre, calul e scump de tinut si intretinut. 2 Migratia sirienilor e a unor oameni saraci care au plecat perpedes din Siria. Exemplu meu era dat ca sa-ti argumenteze faptul ca drumul turcilor spre Viena nu avea motiv sa treaca prin Muntenia, cum sute de ani mai tarziu, nici drumul sirienilor spre Austria si Germania nu a fost prin Romania.

      00
  3. Masini multe sunt si in vest, dar nu prin centrul oraselor, pe unde bantuim noi ca turisti. Caci e scumpa parcarea si mare amenda.
    Dar prin jurul marilor orase sunt ambuteiaje. Ma rog, ei numesc ambuteiaje atunci cand coloana de masini merge cu 40 la ora. Caci am facut intr-o zi din sudul pina in nordul Olandei cam o ora si jumatate si colegii mi-au zis ca am prins o ora de varf – iar eu mi-am amintit ca la ora de varf fac o ora si jumatate din sudul pina in nordul Iasiului (orasul, nu judetul).

    00
    • Olanda, dom’le ??

      00
    • Olanda, unde sunt ăia răi care nu ne lasă să intrăm în șenghen.

      00
    • Nu stiu din care nord si pana in care sud ai facut tu o ora si jumate daca cu siguranta nu ale Olandei. Din Groningen pana in Eindhoven sunt cel putin 4 ore de condus, iar din Haga si pana in Arnhem, adica est-vest portiunea cea mai scurta a Olandei, sunt cel putin 2 ore de condus in zilele bune. De fapt in noptile bune cand limita de viteza pe autostrazile din Olanda urca, pe portiuni mai lungi sau mai scurte la 120 sau 130 km/h. Si nu, garantat nu stii ce e ala ambuteiaj in Olanda … am filmari berechet cu coloane de 10-15 km de de autostrada blocata din cauza de accident. Singura diferenta notabila este ca sunt obisnuiti/dresati cu chestia asta, si nu-i acorda mare atentie. Si doar aparent sunt mai civilizati, amenzile fac diferenta. Altfel sunt al fel de nesimtiti si ingalati ca soferii tarile fara apa calda … oh wait, mai nou si pe aici incepe sa lipseasca apa calda.

      00
    • Olanda, unde toata lumea merge cu bicicleta? N-are cum, domnu’!

      00
    • Oare ai facut o ora jumatate deoarece poti sa bagi lejer toata Olanda in spatiul dintre Bucuresti si Constanta …?

      00
    • @Gabriel: m-am uitat acuma mai bine pe harta si ai dreptate: ceea ce mie mi s-a parut din sud pina in nord (Rotterdam – Almere) e, in fapt, doar o bucata din partea de vest a Olandei. Greseala mea.
      Ok, deci sa refacem: 4 ore din Eindhoven pina in Groningen, adica atit cat fac in zilele aglomerate din Iasi pina in Gura Humorului.

      00
    • @StefanSC – asa- ca bu stiai si ca-n tarile din jos la robinete curge doar lapte si miere iar cainii umbla cu covrigi in coada ?

      00
    • @florin, este interesant de aflat ca se circula mai repede pe autostrada decat pe drumuri judetene cu o singura banda pe sens. Deci nu este vorba numai de curatenie si de civilizatie, mai conteaza si infrastructura rutiera.

      00
  4. E scump sa ai o masina si foarte scump sa iti iei pe a doua: taxe, cost parcare, asigurari, intretinere. Plus nu prea poti face combinatii acolo, gen sa tii masina inscrisa pe un mos, sa iti faci reviziile in spatele blocului sau sa umbli cu anvelope roase pana la sarma.

    De aia vesticii se gandesc de 10 ori inainte sa isi cumpere o masina, pe cand la noi oricare rupt in fund are cate 1-2 harburi aruncate la coltul strazii.

    00
    • Repeta dupa mine: „Vesticii au transport in comun care functioneaza impecabil!”

      Am vizitat cateva orase mari la vest de Nadlac si in niciunul nu am simtit lipsa masinii ca turist.

      00
    • @Kulcsy, daca le spui oamenilor asta, imediat sar de fund in sus ca de fapt si noi avem transport in comun aproape perfect, dar problema este ca sunt prea multe masini.
      Si daca toti ar lasa masinile acasa, autobuzele si tramvaiele ar veni la 2 minute.

      @benea, tu cate masini ai in familie?

      00
    • @Kulcsy: te invit in Brasov, unde transportul in comun se apropie de „functioneaza impecabil”: mijloace de transport noi, suficiente si program respectat cu strictete (in mare parte). In plus autobuze pentru transport elevi. Degeaba: romanul n-a murit la revolutie ca sa-i puta mana a bara de autobuz. Majoritatea nu-si dau jos curul din masina nici morti.
      Exemplul 2: marile fabrici din jurul orasului au transport aisgurat (autobuze proprii). Degeaba: la fiecare ora de varf iesirile/intrarile din/in oras sunt sufocate cu masinile angajatilor (care, apropo, in mare parte nu au salarii de director). Masini pe care le regasesti in parcarile imense din jurul fabricilor.
      Deci, din punctul meu de vedere, scuza cu transportul in comun nu prea merge la romani.

      00
    • @Andrei G, cumva au dreptate si cei care spun ca am avea un transport in comun mai de doamne ajuta daca s-ar mai lasa din masini acasa. Si e logic: autobuzele ajung greu, nu au program predictibil pentru ca raman blocate in trafic, printre masini –> Iau masina pentru ca vreau comfort avand in vedere ca oricum fac o suta de ani pana la destinatie –> traficul pe care avem. Doar ca e utopic sa ne asteptam ca oamenii sa renunte la masini din proprie initiativa; cei care au vrut sa renunte, au renuntat deja si nu se vede niciun impact pozitiv.
      Avem nevoie de cineva cu coaie mari care sa ia masurile alea nepopulare pe care multi le asteapta de la autoritati, dar protesteaza cand sunt implementate: benzi dedicate pentru transport in comun (benzi care nu pica din cer, vor fi tot cele existente doar ca dedicate), piste de biciclete (care la fel, nu pica din cer, vor lua din spatiul folosit pana acum de masini), amenzi/ blocare/ ridicare pentru tot ce inseamna parcare aiurea. Pentru ca vrem ca lucrurile sa fie ok, dar sa nu ne afecteze. Vezi pe cei care sunt de acord ca e nasol ca mor oameni la trcerile de pietoni, dar sa mai termine domnule cu protestul de pe Antiaeriana, ca ce inseamna asta sa blocheze traficul, sa faca si ei o petitie online ca sa nu incurce pe nimeni.

      00
    • Ce de thumbs down am primit doar ca am indraznit sa spun ca este importanta infrastructura de transport in comun si ca mai intai trebuie sa asiguri un numar suficient de autobuze si tramvaie inainte sa le ceri oamenilor sa lase masinile acasa.

      Si ironia este ca, desi in online toti militeaza importiva masinilor, statisticile arata ca undeva la 80-90% din populatia Bucurestiului are cel putin o masina in familie.

      @ion, si mie mi s-a parut o porcarie protestul de pe Antiaeriana.
      Cu ce ajuta ca ii impiedici sa ajunga acasa pe locuitorii din zona care vin obositi dupa o zi de munca? Nu ar fi avut mai mult sens un protest care sa blocheze accesul pe strazile din jurul Primariei? Adica acolo unde exista factori de decizie si unde acestia pot fi afectati.

      00
    • @Andrei G, nu inteleg controversa unde e. Stau intr-o zona din capitala unde majoritatea transportului in comun are linie dedicata aka tramvaiul face acelasi traseu in acelasi interval de timp indiferent de ora la care pleci si chiar misto. Sigur unele linii ar trebui sa fie reabilitate ca nu poti sa stai jos la cum dardai pe scaun, dar da, prima problema ar fi numarul imens de masini, serios prima banda pe multe bulevarde a devenit parcare, abia apoi cumparat mai multe tramvaie si autobuze. Ah, si aia prin vest nu merg pe naspa, cumpara bilet.

      00
    • @N, ajuta-ma te rog sa inteleg: cum afecteaza circulatia tramvaiului faptul ca prima banda este blocata de masini?
      Inteleg ca existenta masinilor in trafic impiedica primariile sa modernizeze liniile de tramvai? Alea despre care spui tu ca iti zdruncina si pietrele de la rinichi.

      Ce vreau sa spun este asta:
      – ce te face sa crezi ca in momentul in care oamenii vor renunta la masinile personale, transportul in comun se va imbunatati?
      – avem garantia ca atunci cand se va renunta la masini STB va dubla numarul de mijloace de transport ca sa poata face fata la toti calatorii?

      00
    • @Andrei, s-a mai vorbit si aici de facut proteste cu diverse ocazii, mai o prelungirea ghencea, mai altele. Degeaba le faci in weekend sau cand nu incurci pe nimeni, nu va conta. Asa pui presiune, ai acoprire media, ai mii de oameni nemultumiti de trafic care vor incepe sa se planga la randul lor, plus potential de declansator pentru multe altele care ard mocnit. Ori autoritatile, oricare ar fi ele, vor liniste, nu vor revolte si stres, din motivul asta eu consider ca un protest trebuie sa provoace putina neliniste, altfel e degeaba.

      00
    • E unul în cartier care are o dubă parcată pe un trotuar, loc pe care îl blochează cu una din celelalte 3 mașini pe care le are. Atâtea am numărat eu, nu e exclus sa fie mai multe.
      Are și un loc ADP pe care îl ține liber dacă găsește unde să parcheze mașinile
      Ce soluții ai pentru ăsta?

      00
    • @ion, nu faci protest in weekend, faci protest in timpul saptamanii. Eventual dimineata cand d-l Primar si restul consilierilor trebuie/vor sa ajunga la munca. Atunci organizezi o traversare „spontana” pe trecerile de pietoni din jurul Primariei. Si cu siguranta impactul va fi mult mai mare.

      Sau daca nu poti dimineata, faci protestul seara, dar tot in jurul Primariei. Ca angajatii aia sa nu poata ajunge acasa la familii. Si, dupa 2-3 proteste de genul asta, poate sa gaseste vreunul care sa schimbe ceva.

      00
    • @Cipper, daca deranjeaza ca parcheaza duba pe trotuar, poti sa incerci sa faci reclamatie la Politia Locala. Din cate am auzit de la cei care au mai ales varianta asta, inteleg ca dupa 2-3 reclamatii tot vine cineva si da amenzi pentru masinile parcate ilegal.

      00
    • hahahaha… daca romanii (recte bucurestenii) si-ar lasa masinile acasa sistemul de transport in comun ar funcționa perfect. au fost cateva situatii in ultimii ani cand bucurestenii chiar si-au lasat masinile acasa din diverse motive, de obicei meteorologice.

      sistemul de transport in comun a fost in colaps la modul ca se statea la coada la intrarea in statia de metrou, nu la tren, nu la peron, nu la turnicheti, nu pe scara, ci la 50 dd metri de intrarea in subteran…

      yup, lasati-va masinile acasa.

      00
    • Transport in comun eficient inseamna:
      -mijloace de transport cu interval mic intre plecari (2’ metrou, 10’ autobus);
      – benzi dedicate;
      – distante scurte intre statii;
      – sa fie sustenabil economic (fara subventii) (daca esti dispus sa dai 500 lei/luna pentru combustibil, poti plati 250 lei/luna un abonament general;
      – scutiri pentru pensionari doar in afara orelor de varf;
      – transport dedicat pentru elevi/studenti;
      – legatura bune cu gara/aeroport;

      Astea doar la prima strigare. Cand o sa fie astea in vreun oras, puteti spune ca eficient. Pana atunci circul cu masina.

      00
    • Eu voi continua sa merg cu masina, indiferent de cat e de ok transportul in comun, pentru ca nu fac naveta la serviciu, si sa car saci de cartofi, baxuri de hartie igienica si de apa, etc cu tramvaiul…lasati.

      Apropo, cati din astia cu plozi si-i trimit la scoala cu tramvaiul ?

      Exact. Va orez bravo.

      00
  5. bai asta cu curatenia nu stiu ce sa zic, in toate excursiile de le-am facut in ultimii 2 ani mi s-a parut infect peste tot. barcelona nu mai e ca acum 10 ani, paris nu mai e ca acum 15 ani, valencia era plina de tomberoane d-alea mari pe roti pt reciclat selectiv, din care curgeau zoaie si puteau si efectiv stateai la o terasa lipit de tomberoare, germania la fel. Trotoarele erau pline de zoaie si toate stradutele mici pareau dubioase. Orasele mari turistice ma refer. In orasele mici da, e alta lume. Dar mie mi se pare ca mizeria a cuprins tot mapamondul si nu e doar la noi.

    00
    • barcelona nu mai e ca acum 10 ani, paris nu mai e ca acum 15 ani, valencia era plina de tomberoane d-alea mari pe roti pt reciclat selectiv, din care curgeau zoaie si puteau si efectiv stateai la o terasa lipit de tomberoare, germania la fel.

      Nici Vama Veche nu mai este aia de acum 10-15 ani….plm

      00
    • Sustin si eu degradarea Parisului fata de acum 21 de ani, cand am ajuns prima data. Acuma poate e asa rau pentru ca e un santier practic pe fiecare centimetru din cauza ca trebuie sa termine pana la inceperea JO 2024.

      Dar parca nu erau consumatorii de crack etc.

      00
    • Ca unul ce viziteaza frecvent si vestul, si estul, confirm ca de la Budapesta in stanga e jale.

      Dar de la Budapesta in dreapta, e super misto, safe, nu pute cu negri dubiosi cu ruxace, nu vezi arabeti la fiecare 2 metri, nu pute a pisat de-ti sare basca peste tot.

      Paris, Viena, Roma, Berlin, iti cam tremura curul cand iesi dupa 22.00.

      00
  6. Cred ca trebuie incercat Roma. Mizerie peste tot. Masini, tramvaie, autobuze vechi si murdare. Traficul e ca in Ethiopia, nu opreste nimeni la trecerea de pietoni, se trece pe rosu masiv, se parcheaza aiurea. deci depinde si unde te duci in Vest.

    Insa cladirile, arhitectura, oamenii super. Este un oras care trebuie vizitat deoarece istoria e la ea acasa acolo.

    00
    • Roma este un vis de oras dupa parerea mea. Mai frumos si cu mai multe elemente de istorie este pe acelasi loc cu Atena dupa mine. Fantastic. Clar, cu minusurile specificate de tine, dar nu m-am simtit niciunde ca la roma (si la atena)! Magnific!

      00
    • Da’ la fudulie nu-i intrece nimeni pe grețili, ei sunt buricul civilizatiei chiar daca au alfabetul mai nasol decat rusii iar la engleza sunt sub francezi.

      00
    • @Nicu: daca ai fi fost atent un pic la orele de istorie, ai fi retinut probabil ca grecii chiar sunt unul din pilonii civilizatiei europene (alaturi de romani si de mauri). Asa ca da, cam au cu ce sa se mandreasca.
      Cat despre alfabet: alfabetul chirilic (ala al rusilor) a fost creat de un calugar, Chiril pe numele lui, care s-a inspirat din … ghici ce? alfabetul grecesc. Doar ca a mai schimbat pe ici pe colo cateva chestii, ca sa para ca rusii lui sunt o mare civilizatie, cu traditii si istorie si alfabet propriu, si nu un neam de migratori

      00
    • Roma ar fi o experiență frumoasă, fără romani însă. Zici că au pus coada la prună! Se îmbracă prost, deși de firmă, nu au bun gust și nici bun simț. Doar faptul că locuiesc sau muncesc acolo le dă dreptul să aibe un aer de superioritate și superficialitate. Orașul este murdar, împuțit pe alocuri. Toți se grăbesc, și se grăbesc prost, blocând intersecția sau trecând pe roșu. De aia nici nu au camere la semafoare. Că toți o fac.

      00
    • @Florin, mersi de info! Stiam eu ca aici gasesc informatii utile!

      00
    • Chiril (si Metodius) erau greci, nu rusi. Erau evanghelisti si practic i-au crestinat pe slavii din sud care atunci erau bulgarii si sarbii. Alfabetul grecesc s-a dovedit nepractic pentru fonetica slava. S-a raspandit si la noi prin inyermediul Imperiului Bulgar (a carui existenta refuzam in continuare sa o recunoastem). Au trecut 200 de ani pana cand rusii au adoptat alfabetul chirilic, odata cu religia ortodoxa, ei inca foloseau rune sa scrie.

      00
    • @Rumbu: merci, am mai aflat chestii azi

      00
    • Florența e mult deasupra Romei si nu doar la istorie…

      00
    • In principiu, poti afla dinainte sa vizitezi cat e de curat si de sigur un oras mare european dupa cati imigranti traiesc acolo.

      Apoi, fiecare-si trage concluziile.

      00
  7. Daca tot ajungi pe la Reichstag, poate ai chef sa faci o paralela intre Berlin si Brasov.

    00
  8. Cu cresterea nivelului de trai si aparitia banilor in romania.. ca acestia vin din IT, expati, fabrici sau politica, nu mai exista nici o diferenta de retaileri intre noi si ei, in special in top 5 orase: Bucuresti, Cluj, Constanta, Iasi, Timisoara.

    Doar ca la ei, amenzile sunt mari si exista o educatie comunitara (nu cred overall ca sunt mai educati decat noi, dar amenzile sunt mari si se aplica). Bunicul imi povestea ca pre-comunism, era o rusine imensa in sat sa te prinda in tren fara bilet si sa se afle. Daca nu aveai bani de tren, mergeai pe jos. Dupa, amendatul calic a devenit sef CFR, cetatean de provenienta buna, cu parintii tarani.

    Bacsis si mita au venit cu romanii, si au continuat cu turcii. Romanii sunt extrem de reticenti de a trece la nou, in orice. Inca se vorbeste cu milioane la bani in loc de mii, si denominarea a avut loc in 2004… e greu sa schimbi o mentalitate si sa o speli, ne place murdari. Si schimbarea nu vine niciodata de sus, vine de jos.

    In concluzia mea, nu mai suntem saraci(ca tara) sau la coada Europei, dar ne tinem cu dintii de traditiile si mizeria noastra. Si se vede, mai ales in Bucuresti,

    00
    • Este greu sa schimbi ceva, mai ales in Bucuresti unde este „adunătură” din toata tara.

      00
    • Amenzile sunt cheia. Arunci pe jos tigara, bam 1000 lei. Vi cu lamboul din domnesti si parchezi ca la constanta, bam 2000 lei amenda. Mergi cu bicicleta prin parc cu viteza mare, bam amenda. Esti biciclist si treci pe rosu, bam amenda. Nu acorzi prioritate pietonilor, amenda. Daca cineva crede ca vesticii ar fi ei civilizati de buna voie cu vigilenta politiei din romania… 😂 Ar fi si mai animale ca romanii.

      00
    • Încă se folosesc milioane pentru că banca națională a tăiat 4 zerouri. Dacă tăia 3 toți ar fi folosit noua denumire. Dar fiindcă este greu să scazi 4 zerouri dintr-un număr, oamenii preferă denumirea veche. E atât de simplu. Niciodată nu am să înțeleg de ce au tăiat 4 zerouri…..

      00
    • Pentru ca este mai simplu sa faci transformarea „1000 euro = 5000 de lei” decat sa spui ca „1000 euro = 50.000 de lei”.

      00
    • Folosirea (verbala) a „milioanelor” este stupida, in primul rand, pentru ca NU MAI EXISTA NICAIERI CIFRELE ALEA!. Nici pe bancnote, nici la bancomat, nici la magazine on-line, nici pe fluturasul de salariu, nicaieri. Doar in mintea celor care folosesc expresia. La ce cacat sa mai imparti valoarea unei bancnote CARE NU MAI EXISTA la 10000, cand poti sa folosesti valoarea unor bancnote aflate in circulatie?

      00
    • @kilroy, ca să îi ofticăm pe ăștia mici ca tine:))
      Bine, in anturajul meu se folosește și ciudat, ron pentru sub 100 și milioane peste 😀 dar trebuie să te ducă un pic capul sa faci conversia … Sau să fi avut suficienti ani in 2004 😀

      00
    • @sidryane, dar „ron-ul” asta ce reprezinta? Stiam ca moneda nationala este leul.

      00
    • eu cand aud milioane inca mai reusesc sa fac concersia si sa inteleg ce vor sa zica. cand sarim la zeci, sute de milioane sau miliarde, zeci de miliarde deja ma pierd.

      ar trebui sa fac un efort mental constient si obositor pentru a obtine rezultatul corect, si de obicei interlocutorul pur si simplu nu merita energia.

      00
    • @Andrei G Cele doua monede au circulat vreo 2 ani(1 ian 2015 – 31 dec 2016) in paralel, LEU-ul si RON-ul ca sa se poata acomoda populatia si sa se dreneze bancnotele din circulatie.

      RON = Romanian New vs ROL = Romanian OLD. Cele doua denumiri sunt simboluri bancare, folosite in SAP si toate sistemele institutiilor nationale.

      Moneda nationala se cheama oficial LEU.

      00
    • @wackwagon, probabil ai vrut sa spui 2005-2006.
      Si totusi, dupa 16 ani radem de cei care folosesc milionul vechi, dar vorbim folosind simboluri bancare?

      00
  9. Dupa cateva saptamani in Germania m-am hotarat sa plec din tara. Atat a trebuit sa se scuture patriotismul de pe mine.

    Nu mai suport traficul. Tot timpul imi sta cineva in fundul masinii. E drum prin sate! Cu cat sa merg? Cu 150? FMM

    M-am saturat de servicii proaste pentru care platesc. Nu vreau nimic pe gratis dar daca iti dau un ban nu ma lua de fraier ca sa scoti mai multi bani de pe mine. Nu e normal ca la orice service sa imi iau teapa. Mi-am schimbat bujii si peste o luna ma duc la alt service si imi zice ca trebuie schimbate bujiile. Serios?

    E suficient. Si nu e vorba doar de politicieni. Asa suntem toti. Tot timpul traim intre o teapa, stres, ura, saracie s imulte altele. Sanatate!

    00
    • Daca suntem sanatosi si ma intalnesc cu un prieten revenit din germania pentru ceva probleme personale, va povestesc mai in detaliu cum a dat in depresie si scarba LOL

      00
    • Nu uita ca dupa ce ajungi acolo si trec cativa ani, sa injuri si sa spurci tot ce inseamna Romania, eventual sa ne dai sfaturi constant despre ce ar trebui sa facem, cu un aer de mare superioritate.

      00
  10. Imi permit sa te contrazic. Nu eu neaparat, dar te contrazice jegul din Paris sau gunoaiele din Roma. Sau mirosul de pisat din Amsterdam. Sau haosul din Istambul.

    Ca experienta personala recenta, am vizitat recent cea mai trista si plictisitoare capitala europeana – in opinia mea – Varsovia. E asa cum vrei tu, aproape de perfectiune, curat, toate cladirile sunt vopsite, marcaje rutiere, strazi largi, nu vezi masini parcate aiurea. Dar trist, nimic sa iti incante ochiul, culinar sunt la pamant, majoritatea cladirilor transpira sovietic, viata de noapte e o gluma sinistra.

    Si acum, ca regatean in diverse vizite la Brasov, iti zic eu ce remarc cand ajung acolo: e liniste, senzatia aia ca esti inconjurat de munti, aveti niste restaurante misto, arhitectura diferita si – desi nu poate fi cuantificata – schimbarea de ritm, oamenii sunt calmi, totul se desfasoara incet. A, si sa nu uit, ma distreaza cum ziceti „cafía”.

    00
  11. Corect. Avand ceva probleme de respiratie, am sesizat acest lucru rapid. Intai vizual, la vegetatie neprafuita, verde ca dupa ploaie. Apoi mi-am dat seama ca pot respira bine, ca nu am nasul infundat.

    Dar. E usor sa mentii curatenia cand n-ai un generator de mizerie langa tine.

    Regateanul cand ajunge in vizita la Brasov, Oradea sau Sibiu, inevitabil ajunge in zonele centrale cu cladiri vechi de patrimoniu. Si acolo are revelatia. Adica in zonele unde nu sunt santiere. Unde exista un control cat de cat al modului in care se construieste/darama.

    In Vest, nu al RO, cand se intampla sa fie nevoie de un santier, masurile de protectie ale mediului exista si sunt respectate.

    Locuiesc si am biroul la 2 km de zona centrala (pietonala si piata Unirii din Oradea) si spal de 2 ori pe saptamana masina pentru ca in zona se construieste Manole Style since forever. Zici ca se deramana noaptea ce se ridica ziua.

    00
  12. Brașov este supraapreciat. Aglomerație, mizerie, pereți plini de mâzgăleli `(vezi în special strada sforii), restaurante țepare și jegoase (republicii), hipstereala peste tot, cafenele hipsterești cu cafea proasta, etc. Noroc de munți, câteva castele și chestii de vizitat. Altfel, nu ai avea ce face în Brașov ca turist. Singura atracție e biserica negra.
    Dar același lucru e valabil și pentru alte orașe din vest.

    00
    • Nu te pune nimeni sa te duci pe strada Sforii (care se varuieste de cateva ori pe an, si .. tot degeaba). Hipstereii se duc acolo sa se pozeze ca asa fac ei, vin de peste tot si se comporta ca in padure (doar au venit la munte).

      Restaurantele din Piata Sfatului si de pe Republicii chiar sunt niste tourist-traps, am mancat si eu ca localnic prin ele si m-am simtit ca la Mamaia.

      00
    • Stim krakatau, tu esti mare fan al Moscovei si atat

      00
    • @krakatau

      Pentru fiecare turist roman care ajunge in Oradea si dupa 30 min de plimbat prin zonele centrale se intreaba daca nu cumva a ajuns in Viena, exista 10 oradeni care vor comenta aiurea si vor considera ca orasul lor e la fel de supraapreciat. Desi cu o zi inainte orgasma shareuind pe sociale inca un clasament, inca o statistica ce pune Oradea pe nu-stiu-ce loc fruntas la whatever. Si face acest lucru deoarece nu cunoaste iadul de dincolo de Apuseni ci doar raiul de la Budapesta in colo.

      Pentru aia din Deva, Giurgiu, Resita, Suceava, Calarasi etc, Brasovul s-ar putea sa nu fie atat de supraapreciat.

      00
  13. Brasovul (si orasele din transilvania) chiar arata diferit pentru simplu motiv ca romanii au fost tinut pe la zidurile orasului case sub pamant si natiunile mai faovrizate si-au construit orasele ca in vest.

    Poa sa fie de exemplu ploiestiul mai curat ca geneva tot nu o sa fie vreo mare atractie turistica. Pe de alta parte, e plin si in vest de orase terne si gri, doar ca acolo nu merg turistii, acolo merg capusunarii si alea de sterg babe la fund.

    Faza mai trista e ca „low hanging fruits” ca sa faci un oras acceptabil sunt chiar „low hanging”, chiar nu costa sute de milioane sa le implementezi:
    – fara masini in centru/cat mai multe chestii pietonale
    – fara parcate pe trotuar
    – rupt mana in zece locuri fiecaruia care e prins cu graffiti ca sa nu mai poata sa tina spreyul in mana 5 ani
    – pus sa linga pe jos cate 200 de metri patrati fiecare care e prins ca arunca ceva pe jos

    Si deja perceptia s-ar imbunatatii cu un factor semnificativ.

    00
  14. „e” doar mai multe reguli pe care chiar le respecta, pt ca amenzi

    00
  15. Brașovu’ îi fruncea… nu știu la ce… de câte ori am fost pe acolo, nu m-am lămurit.

    00
  16. Diferentele majore intre noi si ei sunt cateva mici, dar care insumate la o tara de 19 milioane de locuitori vor face diferenta. Chestiile astea sunt simple si uneori atat de evidente incat nu le luam in seama si o sa le si enumar:
    1. Legile si normele de convietuire sunt respectate intr-o foarte mare masura de toata lumea. Categoric exista si exceptii, dar societatile de acolo au inteles ca daca toata lumea trage in aceeasi directie ceva bun se va intampla. In Romania toata lumea isi iroseste energiile pe lucruri marunte, este indeajuns sa participe la o adunare de scara si o sa vedeti despre ce vorbesc.
    2. Statul cu ai sai functionari si cu a sa birocratie vine sa te ajute, recte cauta sa-ti rezolve o problema cumva. Aici la noi practica este neunitara si invariabil conteaza foarte mult norocul si de oamenii cu care te interesectezi. Articolul de la cetin unde se vorbeste de interactiunea cu ANAF reprezinta insasi problema. In acelasi timp sunt UAT-uri unde lucrurile merg cat se poate de lin si fara prea mari batai de cap, in cele din urma norocul dicteaza.
    3. Exista o agenda publica sau o directie spre care societatile alea merg sau isi doresc sa mearga. Nu este ceva perfect, insa Romania in ansamblul ei nu da senzatie ca merge spre ceva ci doar merge in inertia lucrurilor. Din cauza asta avem eternele discutii despre autostrazi, infrastructura, spitale, scoli. Pur si simplu in ultimii 10-20 de ani nu am putut sa ne punem la punct asupra ce ne-am dori noi ca tara. Totul s-a jucat in acest domeniu in eternul cliseu sa fie bine ca sa nu fie rau.
    La toate aceste lucrurile adauga faptul ca tot ce inseamna conducere/elita in Romania au fost oameni cu mize mici si care si-au platit diverse polite unora sau altora si ai intreg tabloul. Ar fi frumos, daca s-ar rezolva doar prin curatenie insa nu este asa.

    00
  17. Mediul în care te afli contează, cu efecte benefice nebănuite pe termen (mult) mai lung decât un concediu. Chiar și dacă singurele diferențe ar fi curățenia și aplicarea legilor prin amenzi, cand aceste diferențe există de zeci de ani deja în societatea pe care o numim generic „vest”, mediul a schimbat deja mentalitatea majoritații oamenilor care traiesc acolo de mai multe generații.

    Deci, dacă privim mai in profunzime efectul mediului asupra oamenilor (ca indivizi parte a unui colectiv, sau a ceea ce romanii inca numesc „popor”), ramificațiile sunt mult mai extinse decât se vede la vârful aisbergului, mai ales in țările în care este cultivat prin educație și un spirit de comunitate in loc de un individualism nefondat si feroce.

    00
  18. la noi inca se mai matura strazile si trotuarele cu matura, se muta praful dintr-un loc in altul, in germania am vazut niste masini de curatat care aspirau

    00
  19. wtf did I just read ? :)

    00
  20. Se vede că nu ați fost în Baia Mare

    00
  21. E problemă cunoscută din vechime: Bucureștiul este un oraș de câmpie, în bătaia vânturilor Bărăganului.De aceea existau lustragii, care în orașele de munte lipseau.Praful este peste tot,cu toată munca măturătorilor și așa puțini.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube