Dispariția sistemului de învățământ

Ceea ce știm noi drept sistem de învățământ românesc de masă este o instituție relativ recentă din punct de vedere istoric, cam un secol și jumătate, undeva la cinci generații. Una din bunicile mele era semianalfabetă, 4 clase erau de ajuns pentru fete, scria impecabil dar zecimalele o intimidau. Altă străbunică știa doar să citească, scrisul era jale, cel mai probabil învățase acasă să citească.

Dacă eu am cunoscut personal astfel de oameni e ușor de imaginat la scară istorică tinerețea sistemului de învățământ de masă printre români. Comparativ cu biserica sau armata care au secole multe din punct de vedere instituțional, învățământul de masă este o chestie relativ recentă.

Tot ce se naște trebuie să moară

În timpul vieții mele am fost martor direct la dispariția unor instituții, să dăm doar două exemple: telefonia fixă și ziarele (revistele). Chestii tot așa recente, un secol – un secol și ceva, aparent bine înfipte în societate, dar care s-a spulberat la primul contact corp la corp cu avansul tehnologic. Număr mare de angajați, aparent flux financiar suficient, interes în rândul populației – doar că mâncate de corupție pe interior, incapabile de reformă și adaptare. Au făcut puf! și au dispărut complet în mai puțin de un deceniu de la momentul declanșării primei crize majore. Și acum știu locul unde zace îngropat sub tencuială cablul de telefonie fixă, cu mâna mea am întins gletul și a fost un sentiment foarte plăcut.

Client țepuit, vânzător țepar

Nu are rost să intrăm în detalii, sistemul de învățământ nu mai satisface de multă vreme necesitățile clienților. Produsul final este de calitate proastă și cantitatea de materie primă (copiii) scade de la an la an. Diplomele care ar trebui să fie dovada deținerii unor cunoștințe și competențe sunt niște bucăți de hârtie care nu atestă nimic. Părinții care vor și pot plătesc meditatori pentru materiile pe care se axează copilul.

Sistemul este profund disfuncțional, lipsit de capacitatea și dorința de adaptare la ceea ce se întâmplă în lumea reală. Profesori care în al treilea an școlar de pandemie refuză să învețe să își seteze sistemul pentru predarea online, trebuie să vină cineva să se asigure că toate funcționează. Sindicate care blochează cea mai mică tentativă de scoatere din sistem a unor profesori cu evidente probleme la mansardă. Directori incompetenți care nu sunt în stare să-și organizeze micțiunea zilnică, nu mai vorbim să asigure funcționarea unei școli – în sensul în care măcar profesorii să-și țină orele.

Școlile bune

Să vorbim puțin și de „școlile bune”. Indiferent că e vorba de gimnaziu sau liceu, „școlile bune” funcționează pe bază de prestigiu, adică există câțiva profesori buni care creează tracțiune, atrag copiii buni. Câțiva profesori buni + copii buni = rezultate bune = prestigiu. Dar ca orice chestie bună din țara românească și „școlile bune” sunt imediat căpușate: influență politică via inspectorat, transferuri de-a sula de profesori incompetenți și elevi tâmpiți. Până la urmă părinții își trimit copiii la „școlile bune” pentru mediul în care se vor găsi aceștia, copiii cât de cât normali. Știe toată lumea secretul: și elevii de la „școlile bune” fac meditații în draci. Sau mai ales elevii de la școlile bune. Din punctul de vedere al clientului se plătește de două ori pentru aceeași marfă, dar asta nu este ceva nou în România.

Statul în contracție

Statul român este în plin fenomen de contracție, a renunțat treptat-treptat la îndeplinirea majorității funcțiilor sale. În acest moment statul român funcționează ca un aspirator de bani pentru o clasă politică care nu se mai satură să fure, indiferent de forma în care sunt colectați banii, de la taxe și impozite care nu își ating obiectivele, până la furturi pe față sub forma inflației, schemelor piramidale și falimentelor acoperite din bugetul public. Ruptura dintre cetățeni și stat nu este un fenomen recent, a început în perioada instaurării cu forța a regimului comunist, de atunci s-au rupt legăturile statului cu românii, a fost o scurtă revenire după decembrie 1989, dar cum la putere au rămas activiștii de partid sfâșierea țesăturii politice a continuat și vom vedea în continuare scăderea ratei de participare la vot. Cel mai probabil prin 2050 se vor vota ei între ei.

Ideea este că statul român nu va face nimic pentru remedierea sistemului de învățământ românesc. Nu știe, nu vrea și nici nu poate. La un moment dat pur și simplu îi va abandona pe cei câteva sute de mii de angajați ai Ministerului Educației. Nu ar fi prima dată când statul român renunță la o întreagă ramură industrială. Și industria de apărare era strategică și industria siderurgică era strategică și mineritul era strategic. Când n-au mai fost bani și nu s-a putut privatiza au dat oameni afară și au închis prăvălia. Da, au fost proteste, s-au tăvălit unii pe jos – dar s-a închis prăvălia.

Când și ce va fi

Pariul meu este că înainte de crahul demografic al României – prognozat pentru anul 2050 – poate cu un deceniu, poate mai mult, va intra în colaps și sistemul de învățământ public. La un moment dat nu vor mai fi bani pentru plata profesorilor și vor începe comprimările de personal, indiferent de formă și indiferent de proteste. În sistem vor rămâne proștii, cei deștepți vor fi fiind plecați de multă vreme, fie în mediul privat, fie vor fi la pensie (și își vor completa veniturile predând online la școli private). Proștii vor accelera decăderea sistemului până la punctul la care meseria de „profesor” va fi întâmpinată cu aceeași deriziune cu care sunt întâmpinați azi cei care își zic ziariști și politicieni.

Să mergi la școală în sistemul de stat va fi sinonim cu lipsa educației și încet-încet angajatorii îi vor trece pe lista de așteptare pe cei cu diplome de la școli de stat (dacă nu cumva asta se întâmplă deja). Cred că voi apuca să trăiesc să văd asta.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

39 comentarii

  1. Nu inteleg ascunsul in spatele anonimului „guest author” si de ce niciunul dintre guest autorii de pe acest blog nu se prezinta. Daca am sti ce background are cel care scrie, am putea decide daca il credem sau nu. Dar asa, este doar un alt articol in care cineva isi da in mod anonim cu parerea.

    Indecis. Tu ce zici?5663
    • e la alegerea lui să nu se prezinte. că ideea contează, nu faptul că e gras și chel.

    • aha, deci Cetin.

      Comentariu apreciat.2531
    • Poti sa crezi sau nu ideea. Oricum fiecare filtreaza prin prisma experientei sale. Daca ai copiii sau cunostinte cu tangenta in invatamant poti sau nu sa vezi daca se potriveste cu ce stii.
      Eu zic ca e un pic exagerat, dar in principiu just. Invatamantul e in moate clinica si nu exista vointa politica sa fie refacut/reconceput.

      Comentariu apreciat.313
    • La tine, duck este numele sau prenumele?

      Comentariu apreciat.955
    • @Vali Parerile celor care au par in loc de burta sunt mai savante 😛

      71
    • Ba, ce romanesc e commentul asta. “Da’ cine esti tu ba, sa ne spui noua chestii? Ce, crezi ca noi nu stim? Ia da-te jos d-acolo, ba! A-lo!”

      Nu inteleg cu ce te-ar ajuta sa stii ce face omul, ca oricum pari genul de om care ar spune “e, oi fi tu x, dar lasa ca stiu si eu un x, coleg cu tine, care e prost si n-am incredere in parerea lui, asa ca de ce te-as crede io pe tine? Da-te ba jos, n-auzi?!”

      168
  2. Mda, ma enerveaza ca ai dreptate.

    Comentariu apreciat.384
  3. multumesc pentru articol, foarte fain scris!

    Indecis. Tu ce zici?278
  4. Spus in alte cuvinte, urmariti filmul “Idiocracy”. Sustin sugestia “temporala” a autorului – spre 2050 +/- 10 ani si pulsez cu: majoritatea va fi la nivelul din acel film.

    Comentariu apreciat.296
  5. NOU
    #12

    Nici revistele si nici telefonul fix nu au disparut.
    Ah, ca nu le mai ai/consumi tu sau cei din jurul tau, asta e cu totul altceva.

    Exemple de lucruri care chiar au disparut si nu exista in prezent:
    Imperiul Roman, Prusia, mega fauna, heterosexualitatea lui cristici

    Comentariu apreciat.8432
    • Poate zicea de ala fix de pe strada.Telefonul public cu cartele, revolutionar pentru ca se renunta le cel cu fise (care erau uneori inghitite si dai tata la pumni in aparat) chiar ca a avut o viata scurta in Ro.

      129
    • Nu știu dacă ați uitat, dar majoritatea instituțiilor publice mai ales în afară încă folosesc faxul care se transmite, desigur, via linia fixă. Suni la o instituție publică, mesaj cu extensia la care vrei să vorbești …

      10
  6. Bancurile cu Bulă la ora de biologie si doua filme misto, unul mai vechi- Dead poets society si unul mai nou-Half Nelson, arata ca SISTEMUL de invatamant nu prea conteaza. Sau ca invatarea umană e ceva ce depaseste orice fel de sistem

    612
  7. Scrii un articol in care fortezi puternic lucrurile, ca sa poti ajunge la titlu “sistemul public de educatie o sa dispara”. Doar un exemplu: Compari sistemul de educatie cu industria sidelurgica. Daca statul a renuntat la combinate, e destul de clar ca la un moment dat va renunta si la sistemul public de educatie.

    Si apoi stabilesti si data la care se va vedea ca “ai dreptate”: 2050.

    Da, bine.

    Comentariu apreciat.479
  8. Referitor la crahul demografic, el pare-se c-o sa existe si-o sa-l prindem si noi dar populatie n-o sa fie compensata de imigranti?

    107
    • @vax – sigur, scaderea de populatie o sa fie compensata de imigrantii aia pe care ii apuca plansul cand afla ca au ajuns in Romania in loc de Ungaria.

      Comentariu apreciat.362
  9. Se ingrijoreaza anumite organisme cam peste tot in ceea ce priveste invatamantul. Franta. Consiliul national de evaluare a sistemului scolar, (CNESCO) concluzie: elevul francez are mari dificultati in a compune/redacteze un text, in a scrie fara greseli si lizibil. Ei ajung sa termine liceul cu aceste carente.
    Curiozitate: In state nu se mai invata scrisul legat,cursiv ci se merge in stilul scris despartit pentru ca asta cica e viitorul: scrisul la tastatura. Pixurile, creioanele vor disparea din clase sau au disparut… citisem acum cativa ani ca 45 din 50 de state au optat pentru scrisul despartit in scoli.
    Da tehnologia schimba scoala, vezi cate aplicatii sunt cu de ex. invata engleza fara efort, (fara efort e important, deci nu ca la scoala cand poate sa traga proful de tine)invata ailalta fara efort… o scoala fara efort posibila in viitorul apropiat.

    124
  10. In ro invatamantul de stat va disparea, iar cei ca autorul vor fi foarte bucurosi sa plateasca cu doua maini o scoala privata “bine cotata” pentru copiii sai. La fel ca in SUA, unde afacerea “sistemului de invatamant” duduie. Pai sa nu ne simtim si noi ca in occident cu ceva?

    Comentariu apreciat.286
    • Ce nu spune autorul este ca daca accesul la educatie devine conditionat de bani, societatea aceea devine condamnata. Criminalitatea va creste, poate vom trai in enclave ca in atatea state occidentale.

      Comentariu apreciat.312
    • Ce e mai amuzant e ca dreptul la educație gratuită în școli publice este garantat prin constituție, inclusiv in SUA.

      132
    • Acum parintii platesc meditatii.Sume enorme.Un elev de la un liceu bun din Bucuresti costa cel putin 10000 de roni pe an,bani platiti la meditatii.In clasele a 11 a si a 12 a.

      155
    • ce sunt ăia roni? nu vrei să mergi la meditații să înveți să folosești corect limba română? 200 roni pe lecție.

  11. Ca și sistemul sanitar, care este împins spre zona exclusiv privată de către investitori, doctori, și cu larga complicitate a statului român (dacă nu credeți, ia analizați câte spitale private se tot construiesc, ce cifre de afaceri și profituri declară)- afacere simplă, adminstratorul sistemului public se sabotează singur, să îi facă loc celui privat…..similar se vă întâmpla și cu sistemul de învățământ, pe de o parte firmele își vor dezvolta școli de meserii să își recruteze viitorii muncitori, iar pe de altă parte, pentru cei 15-20% din români cu situație materială decentă vor apărea școli private (unde nu neapărat calitatea învățământului este top), la care vor cotiza toată viață.
    Și așa, spre rușinea noastră, o țara din Europa, continent cunoscut în lume pentru gratuitatea învățământului și accesului la servicii medicale, se transformă într-o țara capitalist sălbatică, în care doar cei care au bani pot ajunge sus, un amestec de sistem nord/latino american. Și cu atât mai rușinos este că majoritatea țărilor europene fac eforturi să aducă copiii la scoală, în România se face totul să fie îndepărtați. Dar e și asta un indicator al ignoranței și prostiei, al primitivismului intelectual, populație vaccinată cu 30% vs 70 % restul Europei…….lipsa de educație care nu vă putea niciodată să ajute la recuperarea decalajului cu țările vestice. În România progresul social s-a făcut doar cu frica și forță, de aceea reușiseră comuniștii să puna lumea pe o direcție, românul nu știe de vorba buna/argumente științifice.

    205
  12. Educația este peste tot în lume unul din domeniile care va trece printr-o transformare radicală în următorii 10-20 de ani. Deja transformarea a început acum în unele țări, altele rămân în urmă. Ideea e că diplomele sunt, cam peste tot, o hârtie mai mult sau mai puțin inutilă (recomand ca lectură: The Case Against Education: Why the Education System is a Waste of Time and Money, de Bryan Caplan)

    Faza e că educația “tradițională”, bazată pe teste standardizate, nu mai ține pasul cu evoluția pieței locurilor de muncă de mult timp. Eu, de exemplu, practic acum o meserie care nu exista în România pe vremea când eram în liceu. Mulți dintre copiii care sunt acum în școală vor lucra în domenii care încă nu s-au inventat.

    În plus, notele sau diplomele nu sunt deloc o măsură corectă a nivelului de abilități sau pricepere a unei persoane. Am cunoscut oameni cu doctorate care nu reușeau să lege 2 fraze coerente sau nu erau în stare să lucreze cu alți colegi pe un proiect simplu. La primul meu loc de muncă, într-o firmă de 30 de oameni, cele mai deștepte 3 persoane din firmă și care erau în același timp și mentorii noștri, nu reușiseră să-și termine facultatea. Unul din ei nu a reușit nici până în ziua de astăzi, deși are un salariu la care puțini oameni pot visa. La altă firmă la care am lucra, colectiv de circa 500 de oameni, cel mai “senior” programator și arhitect din firmă nu avea diplomă universitară.

    Dacă ne uităm un pic în jur și ne uităm și la avalanșa de platforme de self-education (Coursera, Udemy, Khan Academy, etc.), e ușor să ne dăm seama că ideea de a termina școala la 18 sau 22 de ani e stupidă. Oamenii care vor avea succes vor fi cei care vor învăța constant, oriunde.

    Părerea mea e că rolul statului se va reduce la a asigura un minimum de educație pentru ca cetățenii săi să poată funționa cât de cât: să poată citi, scrie și socoti, și cam atât. Restul va fi înlocuit de servicii private, pe care oamenii le vor contracta în funcție de interes și nevoie. Serios, ce abilitate ți-a dezvoltat faptul că ai studiat Miorița pentru BAC? Poți câștiga premiul Nobel pentru literatură dacă nu ai citit Puiul în gimnaziu? Ai refuzat vreodată să lucrezi cu un instalator sau un arhitect din cauză că a luat 7.50 la BAC în loc de 9.50?

    Comentariu apreciat.3110
    • Diploma e doar o formă de atestare a calificării într-un anumit domeniu, atâta tot. Ai vrea să fii operat de o persoană care nu are diplomă? Să fii reprezentat în instanță de o persoană fără diplomă de licență?
      Ideea de sistem educațional în sine nu e una rea, doar aplicată prost, cum și statul la noi e un concept aplicat tot prost.
      Și tot aud că vor apărea locuri de muncă noi, de parcă ar apărea domenii noi, așa, peste noapte. Chestia asta se resimte rău în tehnologie. Nu, au faze incipiente, uneori de desprind din domenii deja existente și necesită o adaptare a unei persoane deja specializate într-un domeniu.
      Și vezi că nu se dă Miorița la BAC în România. Sunt niște opere de bun-simt, fac parte din fenomenul cultural românesc și unele chiar merită citite. Nu zic că nu ai dreptate în privința liceului, dar formarea instituțională a populației în mediul universitar e necesară unei societăți sănătoase. Și procesul de învățare se extinde dincolo de bancile facultății, doar ca facultatea iti fundamentează noțiunile de plecare la drum. Zz, nu ma întind cu discuția. Dar dacă cel mai calificat din 500 nu avea nevoie de diploma, nu înseamnă ca ceilalți 499 făcuseră facultatea degeaba. Pe logica asta: indianul ala care învățase matematica singur intr-un cătun din țara lui și avea o gândire de geniu trebuia sa însemne ca automat matematica in forma ei cea mai inalta se face pt majoritatea cel mai bine acasa, nu la Cambridge sau Oxford.

      134
    • @George – Mie personal mi se pare BC abereaza la greu! Daca ar fi real ce ar spune el, diplomele obtinute la Granada Hills Charter, Universitatea California, Princeton le poate folosi ca hartie igienica…..

      Si da, l-am cautat pe net!

      12
  13. Cineva se pretinde nepotul lui Nostradamus.

    94
  14. Citez”Profesori care în al treilea an școlar de pandemie refuză să învețe să își seteze sistemul pentru predarea online, trebuie să vină cineva să se asigure că toate funcționează”.

    Este o generalizare, o sa vorbesc din exemplul personal, mama este profesoara de mate la liceu, i-am luat camera web, tabla cu marker, lumina, laptop sa poata sa faca si ea orele ok in online, liceul i-a dat fix…… o tableta de CACAT care nu era buna la nimic. Un profesor care nu are posibilitati financiare de unde sa isi ia ?

    Sa nu mai vorbesc de faptul ca scoala online te forteaza sa faci rapoarte sa completezi efectiv in platforme N rapoarte ca sa arati ca iti faci treaba, lucru ce iti mananca timp, mi-a zis ca a avut zile in care a pierdut 2-3 ore sa completeze ce i se cere, pe care normal le faci dupa program.(in conditiile in care stie sa foloseasca orice soft, ea m-a invatat word si excel cand era in generala).

    Si mai sunt si elevii care vin din ce in ce mai slab pregatiti din scolile generale si faptul ca elevul nu doreste sa mai invete. Anul trecut a avut o clasa care nu si-au facut temele intr-o zi si nu au invatat pentru teza, ca a zis Paunasul pe TikTok ca este ilegal sa ii forteze sa invete si venisera cu nu stiu declaratie semnata de care le-a zis Paunasul………

    Comentariu apreciat.232
  15. Sistemul de invatamant nu va disparea.
    Va fi reformat.
    PSD e inca un partid socialist si disparitia invatamantului de masa si gratuit inseamna ca PSD si-a ratat menirea si altii ii manca din traista.

    Sunt si alte aspecte de considerat: calitatea si relevanta informatiei predate si calitatea umana a celor care predau materie si a celor care primesc materie.

    Sunt parinti care nu vor sa isi streseze copilul. E suficient minimul de la clasa.
    Pe astia ii invatam o meserie.
    Sunt parinti care stiu ca numai prin pregatire, copilul are sansa de a isi depasi conditia sociala in care se afla.
    Pe astia ii dam la facultati.

    Mai e componenta invatarii continue.
    Aici sistemul de stat e complet inexistent.
    Iar statul ar trebui sa fie primul interesat.
    De ce?
    Pentru ca doar asa poate tara sa aibe o forta de munca bine pregatita si platita, companii cu productivitate ridicata, in final “vaci grase” de muls de bani.

    Fiind condusi de hoti lacomi si prosti, vom avea un invatamant minimal.
    12 clase si mars la munca.

    PS efectele crahul demografic vor fi pregnante in jurul anului 2030, pentru ca atunci incep sa iasa decreteii (nascuti intre 1965 – 1970) la pensie.

    43
    • PSD, ca si PNL, este o organizatie de tip mafiot. Ei exista (motivul adevarat, nu cel oficial) ca sa fure, nu ca sa faca nu stiu ce servicii sociale

      10
  16. Oameni ar trebui să sesizeze diferenta dintre o structura socială fundamentală pentru civilizația umană și care are rădăcini în antichitate* și respectiv obiectele de tipul briciului de bărbierit sau al casetei VHS. Dar nu o fac. Csf? Ncsf!
    ____________
    *Arhimede preda la groapa cu nisip; pe vremea lui Confucius, elevii din China repetau în cor ce spuneau profesorii; în Egipt existau școli pentru scribi, funcționari ai statului și preoți, iar în India, brahmanii predau cântând, iar învățăceii răspundeau la fel. Mai multe detalii aici: https://prinochiieducatiei.wordpress.com/2014/04/06/o-privire-asupra-educatiei-in-antichitate/

    61
  17. “La un moment dat nu vor mai fi bani”

    Eu credeam ca tu esti un om lucid pana am citit fraza asta. De unde ai scos-o ma ca ramane Romania fara bani? Pai daca ramane fara bani se imprumuta. Tu te-ai mai uitat un pic pe grafic cam cat se imprumuta Romania in fiecare an? Cam cum crezi tu ca plateste Catu maririle de salarii a lui Dragnea?

    Si DA, intotdeauna o sa fie cineva sa te imprumute, poate doar dobanda sa creasca. Nu e nimic in legislatia sau constitutia noastra sa blocheze sau sa traga la raspundere un guvern pt ca se imprumuta. E ceva in legislatia UE cu deficit de maxim 3%, care e incontinuu incalcat de catre statele comunitare si nu e tras nimeni la raspundere.

    75
    • Asta avem si eu de comentat – Nu vor mai fi bani pt plata salariilor profesorilor – e cam trasa de par. Banii nu sunt o problema, ei se tiparesc. Au fost perioade foarte grele in secolul trecut, cele 2 razboie, foametea din ’50, sfarsitul anilor ’80. S-au inchis scolile ca nunau fost platiti profesorii?

      40
  18. Noi romanii am ramas cu nostalgia invatamantului din anii 80, despre care credeam ca e cel mai performant din lume, dar de fapt era un mare fâs https://aniela.ro/2019/05/12/invatamantul-romanesc-azi/

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link, de la PCGarage prin acest link sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube