Discursul Iuliei despre învățământ

O versiune mai lungă aici.

Fata spune ce știm cu toții: școala te face să tocești, să nu ai personalitate, să nu pui întrebări, să nu comentezi și să îți vezi de pătrățica ta până scapi. De aceea sistemul funcționează în continuare așa, că până la urmă scapi de el și nu mai e problema ta. Așa gândesc toți părinții, că nu e cazul să se discute de o reformă reală, că oricum se termină și copilul scapă de mizerii și apoi vedem ce-o mai fi.

Nici o legătură cu nimic. Nu, nu e de vină școala că sunt analfabeți funcțional, terminați cu prostiile, sunt generațiile astea noi mai dificile un pic. Toate generațiile sunt mai dificile un pic când școala te învață prostii de acum 200 de ani.

Hai că mai avem un pic până la „perle bac” și „aoleu, ce dezastru a fost la Bac/Capacitate”. Oare de ce? Nu știm. Aveți copilul înscris la noi? Ah, nu? Circulați, că țineți pe loc înregimentarea a noi drone în sistem.

 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

128 comentarii

  1. „școala te învață prostii de acum 200 de ani” pai partial e normal sa te invete asa .. ca stiintele nu s-au schimbat asa mult; ca „sa stii pe ce lume traiesti” inveti intr-o buna masura ce se invata si acum 50 ani: fizica/matematica/chimia sunt aceleasi .. istoria/literatura asisderea; tehnica de invatare e gresita – nu „ce” se invata.

    Indecis. Tu ce zici?8992
    • da, vlad, că eu credeam că matematica s-a schimbat între timp, despre asta era vorba.

    • bro, in scoala se invata toti retardatii din literatura romaneasca pentru ca „sunt ai nostri”. o gramada de opere care mi s-au parut extrem de stupide si inca mi se par. daca intrebi un profesor de romana, sunt eu prost ca nu inteleg geniul autorului. fuck off

      Comentariu apreciat.8752
    • Calin Nebunul de Mihai Eminescu

      107
    • Daca nu studiezi matematica sau stiinte tari, nu cred ca ai nevoie de matematici mai sus de calculus. care e matematica de acu 300 ani. asta la facultate.

      faza e ca nu se studiaza scolastic. nu mai studiezi tratatele in ordine, in original, eventual interpretate prin ultimele teorii.

      Russell(matematician mare) scrie ca el cand era copil, a luat contact cu matematica prin Elementele lui Euclid, si ca asa a dezvoltat o pasiune pentru matematica.

      Asa invata upper class. scolastic.

      Noi nici nu avem cartea aia. ultima traducere si tiparire a fost in interbelic.

      Aia e considerat cel mai influent corp de cunoastere, fundamental pentru civilizatie, chiar la baza. Geometrie greaca, cu postulate si definitii. Aia era obligatorie in Academia lui Platon. Era scris la intrare sa intre doar cine stie geometria euclidiana. se zicea ca o invatau ca pe poezie si o recitau in versuri. si ca se poate citi incepand cu sfarsitul, cum a studiat Hobbes.

      E, aia a fost pierduta in evul intunecat, dupa caderea romei. a ramas doar in spatiul cucerit de Arabi si de la Arabi au recuperat italienii.

      No, noi acum suntem ca in evul intunecat.

      uite asta https://www.anticariat-unu.ro/elemente-de-euclid-volumul-i-iii-1939-p81104

      daca o are cineva sa o puna in pdf

      Indecis. Tu ce zici?289
    • @zz

      în principiu ești doar tolomac. ca să-ți dai cu părerea despre opere c-ar fi stupide sau nu, trebuie să ai o bază. baza ți-o formezi prin acumulare. acumulare o formezi studiind cât mai mulți autori. după ce formezi o bază suficient de solidă, poți să-ți dau cu părerea. ăia se numesc critici. ăia ca tine cărora li se par lucruri stupide ”ab initio” se numesc doar putori.

      Comentariu apreciat.4813
    • @Andrei. esti doar o oita dresata sa aprecieze niste mediocrii ca asa a zis nu stiu ce critic literar. lumea e mare, exista literatura mai buna ca a noastra.

      Indecis. Tu ce zici?2032
    • @zz: vezi că ți-a crescut un i la mediocri. Neimbecilule ce ești!… ca să nu insult de la prima oră

      235
    • @Hash

      in engleza gasesti orice carte veche ca sunt open source. varianta tradusa de Thomas Heath e mai buna.

      In Romana nu o gasesti. si o avem prin arhive obscure. am gasit una pe situ unei arhive sau biblioteci din Galati. da nu imi mai da google linkul. tradusa in Romana din greaca antica.

      Daca stai si te gandesti, in spatiul carpato-danubiano-pontic, omul comun, care nu facea parte din clasa de sus, boierime sau burghezie, nu a avut acces la textul ala, in limba lui naturala. gen deloc in toata istoria.

      iar in vest, aia incepeau sa invete matematica prin textul ala.

      121
  2. Ne trimitem copiii la scoala ca la armata: „sa ia bataie ca sa invete disciplina, sa faca oameni din ei”.
    Dar ce vorbesc eu, nici macar asta nu se face.
    Impresia este ca singurul gand al scolii este „pe 25 intra banii pe card”.

    Vorbesc din pozitia tatalui unui copil olimpic national la multiple subiecte, dar in cazul caruia scoala nu a avut nici o contributie. Nici nu l-a sprijinit in efort, nici nu i-a strans mana la final.
    Doar i-a transmis mesajul „nu ne pasa, este irelevant”.

    Comentariu apreciat.9830
  3. „Toate generațiile sunt mai dificile un pic când școala te învață prostii de acum 200 de ani.”

    Da, ok, sunt chestii mai de actualitate, care ar fi bine sa fie stiute (educatie financiara si sexuala si chiar ore de etica, cum e la americani).
    Dar majoritatea da, nu prea s-au schimbat de vreo 200 de ani, ca nu a fost cazul. Teorema lui Pitagora e tot la fel, unghiul drept tot la 90 de grade fierbe, tabelul elementelor mai rezista putin pana zic negrii din state ca e prea rasist, istoria romanilor e tot aia pe care o zicea Giuvara, pana scoate Sosoaca varinta ei.
    Iar elevii…au la dispozitie toate cartile din lume la cateva click-ri, dar prefera tick-tock si insta.

    Comentariu apreciat.8826
    • Futu-i masa ce nenorocire a fost facebook dar tiktok asta e cancer heroina pentru noua generatie. Aproape ca ti-ai dori sa fie doar putin natangi ca in Idiocracy dar realitatea este mult mai crunta, au gasit chinezii arma perfecta pentru a ne distruge ca civilizatie

      Comentariu apreciat.485
    • @Gogu – si zici tu ca Istoria buna e aia ce a scris-o Giuvara??? Ca parca acolo nu spune ca un ungur a reusit prima unire a celor 3 provincii romanesti si se marseaza tot pe MV. Sau ca marele detinut politic Iuliu Maniu a girat afacerea Skoda ;-)

      420
    • Stai linistit, ca afacerea Skoda a fost Carol 1.

      31
  4. A trebuit sa ajung la 30+ ca sa ma conving ca scoala te educa pt a fi un bun robot in slujba sistemului. Bine, dubii aveam dintr-a 7-a, a 8-a, cand nu gaseam explicatii pt insistenta de a comenta Miorita decat in concordanta curiculara. semnele s-au adunat cu timpul, multumita lecturii (Boia rules, Aurel-Pop meh) si accesului la informatie bruta (fluxuri de stiri vs canale tv de stiri). Am insa un copil si vad deja intre colegii lui, ca cine nu e conform sau nu se preface ca e, e out, bullied, samd, iar educatorii mai mult agita spiritele decat sa le linisteasca. Nu l-as trimite dincolo la studii, dar devine dezirabil pe zi ce trece.

    Indecis. Tu ce zici?5330
    • N-o sa-ti placa ce-ti spun dar fi asa un pic sincer cu tine: ce job crezi ca va putea FACE copilul tau pe plan profesional ? Adica e vreun geniu care poate revolutiona pictura/genetica/matematica sau este un mediocru … ca mai toti dintre noi ?

      Daca e un mediocru atunci ii va fi de mare folos in viata sa poata face lucruri fara sa despice firul in 4. Mai ales daca e pilot de avion sau chirurg.

      Adevarul e ca foarte putini oameni inventeaza ceva revolutionar. Restul urmam proceduri.

      Comentariu apreciat.9420
    • cd are perfecta dreptate, statul are nevoie de oi docile, controlabile de pe care sa ia taxe.
      Ciocu mic, nu comentati inafara patratelului si va dam voie in weekend la poiana sau in vama.

      Indecis. Tu ce zici?3429
    • cd, hai sa-ti rastorn corola de minuni a lumii.

      Cineva! Cineva face regulile alea pe care le urmezi tu.

      Indecis. Tu ce zici?219
    • Ce zice cd aici e ca nu are sens sa schimbam sistemul pentru 3 oameni la 1000. Da cineva face regulile pe care le urmam, cineva care face parte din acei 3 la mie.

      Pentru restul dinte noi procedurile facute de varfuri ne ajuta sa avem o viata decenta. Acuma daca tu esti varf si scoala e facuta pentru mediocrii, este foarte bine pentru tine. Termini rapid treburile de mediocri dupa care te ocupi de colonizatul planetei Jupiter.

      Un sistem mai bun ar fi similar celui din Germania, unde la 10 ani ti se cam decide soarta fie devii un foarte bun instalator, fie un inginer de succes fie te multumesti cu ajutoarele sociale si nu ii incurci pe cei din categoria unu si doi.

      Comentariu apreciat.426
    • Da Daniel, pentru ca sistemul actual produce numa laureati nobel, fondatori de companii si medici ilustrii.

      PS: pentru analfabeti, chestia de mai sus se numeste sarcasm.

      913
    • @cd sistemul actual e ca si paturile lui Procust, scopul fiind aducerea la acelasi nivel, considerat optim de sistem. cati copii se pierd din cauza asta? esti de-acord sa fie dronele/avatarurile unora doar pt a sluji grupului sau grupul ar fi mai castigat daca s-ar folosi de individualitatea fiecaruia? te-au dresat bine, felicitari autorilor.

      912
    • @gogu: sistemul de invatamant din TOATA lumea se numeste INVATAMANT DE MASA. Care da, are ca prim scop aducerea tuturor participantilor la acelasi nivel.
      La Oxford, Stanford si ce mai vrei tu, e o programa. Nu iei examenu(nu esti standard?) ? Sut in cur, acasa.

      Viata e Patul lui Procust : nu te integrezi la job -> out . Te faci freelancer si nu mai vaneaza altii pentru tine, vanezi tu.

      L-am intrebat pe don gemini asa :

      „fa un clasament de top factori care influenteaza succesul in viata al unui copil. pune si ponderi ”

      A zis asa :

      Top factori care influențează succesul în viață al unui copil (cu ponderi estimate):
      1. Mediul familial (40%)
      Dragoste și sprijin din partea părinților (20%)
      Stabilitate familială (10%)
      Stimulare intelectuală (10%)

      2. Caracteristicile copilului (30%)
      Inteligență (15%)
      Personalitate (extroversie, conștiinciozitate, agreabilitate) (10%)
      Rezistență (5%)

      3. Sistemul educațional (20%)

      Calitatea educației (10%)
      Implicarea profesorilor (5%)
      Suport pentru elevii cu nevoi speciale (5%)
      4. Alți factori (10%)

      Sănătate (5%)
      Acces la asistență medicală (3%)
      Siguranța cartierului (2%)
      Observație:

      Ponderile sunt estimări și pot varia în funcție de circumstanțe individuale.
      Succesul în viață este un concept complex și influențat de interacțiunea dintre acești factori.
      Exemplu: Un copil inteligent dintr-o familie iubitoare, dar cu un sistem educațional deficitar, poate totuși să aibă succes, dar calea sa va fi mai grea. Invers, un copil cu un mediu familial dificil, dar cu inteligență ridicată și acces la o educație excelentă, poate depăși obstacolele și să reușească.

      ––––-

      Sigur e o shaorma cu de toate, dar din IQ mic si familie dezorganizata…poti sa pompezi in el cat vrei, nu o sa iasa Einstein.

      Comentariu apreciat.501
    • Din experientele mele de munca si viata pe afara am remarcat ca lumea nu se zbate sa faca (tanar fiind pentru sine, sau parinte fiind pentru copiii sai) nu stiu ce scoli, cu nu stiu ce pedigree.
      Nu, oamenii se conduc dupa ce le place si fac chestia aia. Majoritatea isi aleg o meserie de tineri si fac scoala pregatitoare pentru acea meserie, ajungand la un nivel de „proficiency” din prima zi la job care in Romania e de nivel SF.
      Iar acel proficiency este atins si pentru ca altii (cu un alt nivel de scoala) fac reguli si proceduri clare, detaliate usor de recunoscut, urmarit si implementat de toti ceilalti.
      De la legi la regulamente si proceduri de lucru.

      Secretul succesului societatii occidentale nu sta in numarul de destepti care descarca vagoane, programeaza computere sau lanseaza rachete in spatiu.
      Secretul sta in oameni cu pregatire ingusta, specializata dar aprofundata („cum ba, cat da prost sa fii sa faci doar aia toata viata?!”) si in urmarea la virgula a tuturor regulilor si procedurilor care conecteaza toate aceste „noduri” productive specializate si le fac sa functioneze cat de eficient se poate.

      De aia „whatever happens, make sure you stick to the rule/procedure” in ordine si disciplina este „vantul” din panzele occidentului.

      Copilul trebuie sa-si gaseasca o „chemare”, oricare ar fi ea, iar parintii sa-l incurajeze sa o urmeze cu dedicare si disciplina, nu sa impuna ei traiectoria copilului.

      Comentariu apreciat.294
    • Ia exemplu de ce pot face furnicile, atunci cand te gandesti la iesitul din sistem. Sistemul e bun, vedea-te-as fara pensie, asigurare de sanatate, armata, politie, invatamant, legi etc., eroule..

      151
    • Comentariul lui CD trebuie făcut articol separat, fraza de temelie fiind „Te faci freelancer si nu mai vaneaza altii pentru tine, vanezi tu.”

      Si da, sistemul actual de învățământ la produs pe Dines, pe Ţiriac, pe Florin Talpes si pe mulți alții, deci da se poate.

      Mai mult, daca aveți impresia ca sunteți prea buni pentru tara asta sau pentru compania la care activați – dați va demisia/emigrați si după aia veniți aici in comentarii si pe Patreonul lui Vali si dați lecții de viața – altfel ciocul mic si joc de glezne.

      114
    • L-am intrebat pe don gemini asa :

      „fa un clasament de top factori care influenteaza succesul in viata al unui copil. pune si ponderi

      Si il crezi?
      Asta nu era ala care facea nazisti negri? Sau ala era alt GPT?

      Regardless, sa citezi si sa crezi un GPT pentru convingeri de viata mi se pare asa … so 2024.

      PS: Sper ca iti dai seama ca nu e nici o inteligenta (naturala sau artificiala) acolo care
      – sa caute zeci de studii,
      – sa extrapoleze ce inseamna succesul in viata
      – sa caute factorii care-ar putea sa determine asta
      – si sa mai se si gandeasca cat la suta influenteaza fiecare.
      Totul e statistica. Daca majoritatea studiilor impart in grupe de 40,20,10,10,10 asa o sa iti zica si GPT. Chiar daca se refera de fapt la obedienta raselor de caini, mari, medii, maro si parosi.

      107
  5. Se învață „prostii” pentru că asta vor părinții și elevii. Dacă se pune un profesor de română să întrebe detalii dintr-o carte și să pună note se trezește mai încolo cu părinții pe cap pentru că „nu a predat aia la clasă”. Așa că alege soluția simplă, îi pune să scrie câteva chestii pe care le întreabă a doua zi. Dacă mai dă peste unul care citește câte ceva mai discută și altceva, deși și acolo apare din nou un parinte cu „pe al meu l-a ascutat toată materia predată și i-a pus 8 iar ăla doar a povestit chestii dintr-o carte și i-a pus 10”.

    Comentariu apreciat.589
    • Atata timp cat ai niste examene clare (testarea nationala, bacalaureatul) unde corectarea este „dupa barem” nimeni nu are libertatea sa predea altfel.

      Comentariu apreciat.463
    • Da, profesorii sunt din ce in ce mai slabi.
      Dar si atitudinea parintilor a devenit din ce in ce mai oribila. Aud din ce in ce mai multe povesti de parinti care le iau apararea copiilor cand profesorii se plang ca acestia nu sunt atenti la ore, se joaca permanent pe telefon, etc.

      Comentariu apreciat.621
    • Profesorii sunt slabi, dar parintii sunt sub orice critica :p

      132
  6. „școala te face să tocești, să nu ai personalitate, să nu pui întrebări, să nu comentezi și să îți vezi de pătrățica ta până scapi”
    Aici ma regasesc perfect deoarece pe parcursul celor 12 ani de scoala am fost un baiat timid,care nu punea intrebari niciodata si intradevar nu aveam nici personalitate.Aveam colegi care erau clovnii clasei pentru ca ei bateau la ochi cel mai tare intr-o clasa de elevi prin prostiile pe care le faceau sau pe care le scoteau pe gura.Nu am pus niciodata intrebari pentru ca imi era frica de a nu gresi si chiar daca gresesti profesorul te tine minte sau cine stie iti te scoate la tabla.Personal am avut parte si de profesori foarte buni care ne respectam reciproc si cu care aveam o relatie foarte buna elev-profesor dar si de niste profesori foarte rai care nu stiau cum sa atraga atentia copiilor si nici nu stiau sa predea materia ca lumea.Eu nu stiu daca am fost scos de maxim 5 ori in cei 12 ani la tabla pentru ca era frica asta constanta de profesor ca iti va da nota mica daca nu stii.Nu pot sa spun ca am fost un baiat de nota 10 dar nici cel mai prost.Tata imi spunea mereu ca nu trebuie sa fiu nici cel mai bun dar nici cel mai slab.Eram un baiat normal caruia ii era frica de profesori sa nu ii dea nota mica ca sa nu ii strice media.Deci din propria experinta stiu ce fel de profesori sunt in scoala si depinde foarte mult si de caracterul lor daca este mai intelegator sau daca este mai incuiat si chiar daca nu mai este frica aceea cu bataia de pe vremea comunismului ca te bate profesorul tot mai este frica sa nu iti strice media sau sa nu te spuna la parinti ca esti copil problema sau ca ai foarte multe absente.Si treaba asta cu absentele e alta mancare de peste pentru ca la nu stiu cate absente iti scade media la purtare si tu nu vrei asta sau elevi care absenteza de la scoala si merg la aparate sau prin alte locuri.

    1810
  7. eu aș vrea să discutăm puțin despre două chestiuni: mesajul părinților Iuliei care știau cu o seară înainte despre tot discursul, și reacția anumitor profesori care s-au exprimat astfel ” și-a spus părerea după ce s-a văzut cu sacii în căruță… „

    Comentariu apreciat.406
    • Nu stii daca asta a fost primul ei comentariu pe directia asta si 2. normal ca comentezi dupa ce te vezi cu sacii in caruta, altfel primesti la gioale.

      Comentariu apreciat.459
    • cum ar fi fost sa le spună profesorilor la jumătatea anului că sunt niște ratați și că materia lor suge? sau metoda de predare? da, ar fi acceptat ușor critica tinerei eleve, sunt convins.

    • @alex e irelevant dacă a fost sau nu primul comentariu, important e că l-a zis acolo de față cu ei cu profesorii. Așadar cu alte cuvinte mesajul profesorilor ar fi „ciocu’ mic că altfel vă faultăm!”.

      Indecis. Tu ce zici?296
    • „da, ar fi acceptat ușor critica tinerei eleve, sunt convins.”

      Si fata ar fi primit vreo 3 de 6 ca 10 ia doar Dumnezeu, nota 8 la purtare si n-ar mai fi plecat la universitati pe-afara.

      Indecis. Tu ce zici?317
    • Nu e chiar cu sacii în căruță, mai are bacalaureatul. Si-o fo asumat și treaba asta

      79
    • @GoGu bac-ul nu e o problemă pentru Iulia… îl ia 100% …. cât de relevant e bac-ul, asta e altă discuție. 😉 @vali poate ne faci un articol „cu și despre bacalaureat „…

      115
  8. Nu, generațiile nu-s la fel. Da, astea noi sunt mult mai dificile.

    Viața merge mult mai repede, totul se mișcă accelerat, e un dezastru pentru mintea lor care nu face față. Acum zeci de ani aveai mult timp pentru tine și mintea ta. Făceai 30 de minute pe jos până la școală, interacționai cu colegi, priveai în jur, eventual te mai pierdeai în gânduri. Totul dura mult mai mult, era mai lent, aveai timp să … te formezi.

    Acum, totul e pe fast-forward, instant gratification. Ochii în ecrane, muți, pe jumătate alienați. Informația (majoritatea proastă) îi bombardează din toate părțile, nu o pot filtra, nu-și dau seama care-i binele, care-i răul, confundă grobianismul, furtul cu șmechereala. Modelele din jurul lor sau din media? Glume.

    Așa ajung în clase, gata prăjiți, cu mintea doar la următorul film cu șmecheri de pe tiktok sau cum să mai comande un mec în timp ce bagă un GTA. Interes pentru învățat? Zero. La școală dau de alți năuci, profesorii, care nu mai știu cum să-i ia, erau obișnuiți măcar cu ceva atenție și respect și se trezesc că nu au efectiv cu cine să vorbească.

    Părinții? Ei sunt cei mai ipocriți, pentru că vor ca școala să rezolve ceva ce nici ei nu pot sau nu vor să rezolve. Pentru că e greu să stai puțin cu copilul, să vezi dacă pricepe ceva, să vezi dacă-și face niște lecții. Băi, în clasa lui fiu-meu, 80% (și nu exagerez) nu-și fac temele acasă. Iar părinții nu au nici o durere în cur pe tema asta.

    (*) da, știu, voi nu, al vostru nu

    Comentariu apreciat.1157
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1541
  9. NOU
    #46

    Primul șoc l-am avut în clasa întâi, când am văzut că fiică-mea nu trage linie la caiet. Păi domnul nu ne pune să tragem linie. WTF? Apoi aflu că la ore fiecare făcea ce vroia. În clase întâi, da? Nu liceu. Am mutat-o la o învățătoare care era brici. Disciplina era ce trebuie. Predarea era ce trebuie. Aceeași școală, nu alta. Și ce să vezi, copiii o iubeau pe învățătoare, nu pe învățătorul lasă-mă-să-te-las.

    Comentariu apreciat.5520
    • Imi amintesc perfect cand ma terorizau cu trasul liniei la caiet. Ce tâmpenie mi s-a părut de cum am tras prima linie. Eram copil si mi-am spus: astia sunt proști, oameni mari și proști. Si cicălitori. Si nimicari.

      Indecis. Tu ce zici?2723
    • NOU
      #48

      Sa inteleg ca tu scrii din marginea foii?

      1314
    • sistemul educativ romanesc a avut si succesuri rasunatore. de exemplu grenadierul ineo. ajuns la maturitate inca nu si-a dat seama da linia aia era doar o corvoada inutila a carei singura menire era sa te faca sa intelegi cine e seful si ca seful trebuie întotdeauna ascultat indiferent cat de lipsite de logica si scop sunt cerințele lui.

      si ce daca scriu de la margine? caietul nu e autostrada sa ii las banda de urgenta.

      stii ce s-a schimbat in educatia in momentul in care nu m-ai pus nimeni sa trag linie la caiet si eu chiar nu am m-ai facut-o si am scris ‘de la margine’? ABSOLUT NIMIC.

      cartile au linie? sau eveeja un subiect prea indepartat? ziarele? internetul? chiar, comentariul tau de ce nu are linie?

      Indecis. Tu ce zici?1721
    • Vai nu trage copilul linie într-o lume unde la muncă nu se mai folosește pixul de zece ani.

      1114
    • NOU
      #51

      @theblack
      Același sistem de învățământ nu a reușit să-l convingă pe rebelul negru că tabla înmulțirii nu era nici o corvoadă. Ce s-a întâmplat că marele negru nu a reușit să rețină cât fac 6 x 8? Absolut nimic, pentru asta chiar și ultimul sărăntoc își permite un smartphone. Și nici nu mai trebuie să tastezi. Îi dai comandă vocală. Eu zic să le ceri banii înapoi pe tot ce consideri că te-au stresat. Plus despăgubiri pentru psihicul tău atacat. Dar vezi că pentru asta ai nevoie de un avocat. Care, ce să vezi, a tocit ca să ajungă avocat. Nu l-a întrebat nimeni în facultate „tu ce părere personală ai despre articolul ăsta de lege?”
      @ioan
      Treaba se întâmpla când maximul de tehnologie era dumbphone și PC cu 386. Dar e OK, dacă asta ai înțeles tu din exemplul meu, școala unde ai fost tu a mai dat și rateuri.

      216
    • 6×8 fac 48 indiferent ca il scrii la linie sau la margine si te ajuta sa afli cat costa 8 beri.

      ala a ajins avocat invatand enorm de multe chestii, nici una dintre ele nefiind limitata in vreun fel de linia la caiet.

      fii bun si vin-o cu un SINGUR exemplu unde acea linie ajuta cu adevarat la ceva.

      519
    • Va consumati energia contestand cutuma, in loc de a face lucruri utile. „Da oare de ce e roata rotunda? nu mai bine o facem noi patrata?“ Noul trend woke.

      183
    • hash, omul nu a înțeles niciodată ca linia aia era o cutima. o trageai cu singurul scop ca sa o tragi. cel mai probabil, fara ajutorul unui dicționar nici nu stie ce aia o cutuma.

      e produsul perfect al sistemului educativ, asa cum este acesta acuzat aici. o drona. incapabil sa inteleaga scopul acelei linii (daca l-ar fi inteles, l-ar fi explicat), mai grav, nici macar cu dorinta de a-l intelege, si cel mai grav, revoltat pe cei care fac altfel, chit ca acel ‘altfel’ nu afecteaza pe nimeni si nimic cu nimic. vai, cum, ala nu trage linie? scrie de la margine? PIETRE, SA IL OMORAM CU PIETRE! pe el si pe toti ceilalti care nu traiesc in lumea lui mica, limitata de o linie la caiet.

      514
    • NOU
      #55

      Linia era ca sa te ajute sa nu scrii ca manelistul din marginea foii. Ca se lasa o margine. Si pentru ca in prima clasa, nu esti atata de dezvoltat incat sa poti lasa acea distanta cat de cat egala pentru fiecare rand, s-a inventat linia.
      Acum, ca am explicat lucruri simple, hai sa explicam si lucruri mai complicate. Sigur ca, fiecare lucru simplu din scoala, luat singur, nu conteaza foarte mult. Se poate trai si dezvolta si fara el. Vorba ta, de cunoscator, berea tot atata costa, ca tragi, ca nu tragi linia. Doar ca educatia si formarea unui individ din primii ani de scoala, sunt un cumul al tuturor acestor lucruri marunte si, pentru unii, total neimportante, ba chiar daunatoare pentru psihicul lor. Stiu, e mult mai complicat decat sa calculezi cat de costa berea, dar, hei, se poate face si home-schooling. Se poate lasa copilul sa se exprime liber. Sa aleaga si sa faca ce are chef in ziua aia. E regula ca trecem doar pe verde? Poate lui azi ii place culoarea rosie. F..ck the rules. Power tot the people. Jos sistemul. ce e asta sa treci doar pe verde? Daca linia la caiet e optionala, sa fie si culoarea la semafor. Sau de ce sa nu bag io degetele in priza? La naiba cu toate regulile astea invechite si care nu pot fi schimbate nici in ruptul capului (am auzit ca le-ar zice cutume, dar n-am un dictionar la indemana).
      Dar nu-i nimic. Cand o sa mai cresteti si voi, cand o sa va maturizati si o sa aveti de facut chestii din lumea reala, de exemplu de crescut un copil, o sa vedeti ca nu e ca in filme. Sau poate nu.

      214
    • intai echivalezi linia devla caiwt cu tabla înmulțirii. dupa aia cu absolvirea facultatii de drept. dupa aia cu culoarea rosie a semaforului. in gelul asta vrdem exact efectele negative ale acelei linii. devastatoare. pur si simplu acea linie te-a blocat. a fost finalul dezvoltarii tale intelectuale.

      da, daca nu esti in stare sa scrii drept, trage linia aia. dar nu adta era scopul . pentru ca te puneau sa o tragi si daca scriai drept. logica 101. dar si adta s-a implantat adanc si zace contorsionata in acea linie.

      stii care ar fi singura posibila explicatie pentru acea linie? sa te obisnuiesti sa scrii cererea si procesul verbal de la 2 cm de margine, sa piata fi citite in dosarul cu șina, pe care in mod evident il iubesti si ii duci dorul.

      412
    • NOU
      #57

      Spre deosebire de tine, care vorbesti (nu, nu din carti, era bine daca vorbeai din carti) pe baza tarelor provocate de scoala cand erai mic, eu chiar am avut contact cu subiectul invatamant primar cateva luni. Perioada in care am instalat table interactive prin scoli. Adica varful metodelor de predare la ora actuala in Romania. Si tablele astea vin cu niste imagini de background preinstalate. Uite aici cateva. https://ibb.co/42JPmmW Soc si groaza. Linie verticala? Saracii copii din 2023. Cat de chinuiti sunt ei pentru un dosar cu sina. Al naibii producatori de table interactive pentru scolile anului 2023. Cum nu te-au cunoscut ei, sa te ia de consultant. Sa le explici tu ca in Romania copii vor fi atata de marcati de linia aia, ca vor ajunge cel putin niste serial-killers.

      71
    • NOU
      #58

      Postasem un raspuns cu un link catre o imagine. Probabil era prea pornografica, ca nu s-a aprobat. Incerc sa reiau. Anul trecut am instalat cateva table interactive in scoli. Alea au preinstalate cateva imagini de background. Foaie cu patratele sau cu coordonate carteziene pentru orele mate, portativ muzical pentru orele de muzica si liniatura dictando, pentru caligrafie. Ce sa vezi, soc si groaza, alea dictando au linie verticala la cativa cm de marginea din stanga. Deci varful de tehnologie pentru predarea la scoala, echipament de aproape doua mii de euro, crema cremelor in educatia deceniului 3, are „linie la caiet”. Pacat ca producatorii nu te-au avut pe tine de consultant. ii scapai de penebil. Le explicai tu cum incercam noi sa ingropam dosarul cu sina si ei ne indobitocesc copiii cu chestii total irelevante si nefolositoare. Hai, daca vrei sa vezi imaginea, vorbeste cu seful, poate iti da link-ul. Prin viu grai, sa nu fi obligat sa listezi si sa indosariezi.

      83
  10. 1. recomand o carte: Cum suntem imbecilizati, de John Taylor Gatto. Nu trebuie sa fiti 100% de acord cu ce zice omul acolo, dar ajuta mult la schimbarea perspectivei

    2. noi inca ii punem sa memoreze cunostinte, dar ei au toate cunostintele lumii la o apasare cu degetul. Da, stiu, memorarea are rolul ei in antrenarea creierului, dar de la un nivel incolo (de ex, de la gimnaziu), schimbam si noi un pic paradigma si ii invatam sa puna toate informatiile in context? Antrenam si noi gandirea critica? Ii invatam sa invete? Nu? Pai atunci si ei zic nu.

    3. poate ca si rasturnarea sistemului de valori din societatea noastra are rolul ei. E greu sa le predici despre importanta stiintei de carte, cand cei mai realizati financiar sunt niste agramati (politicieni, „vedete”, interlopi). Iar sa stii carte s-a inlocuit cu sa stii pe cineva.

    Indecis. Tu ce zici?3112
    • Mersi, am dat comanda !

      65
    • Gândirea critică se bazează pe înțelegere și pe a diferenția diverse lucruri. Înțelegerea se bazează pe niște cunoștințe anterioare care pot fi conectate între ele și mai ales pot fi conectate cu informații noi. Pentru că nici eu nici tu nu putem ajunge singuri să înțelegem procesul de fotosinteză oricât ne-am uita la o plantă ci avem nevoie de cineva să ne transmita acele cunoștințe pe care inițial le internalizăm așa cum le-a conceptualizat altul. Dar tot trebuie să memorezi mecanic că există o substanță numită clorofilă de exemplu. Există un trend periculos în care oamenii ar vrea ca elevii să nu mai fie nevoiți să tocească câte chestii cu denumiri complicate se găsesc într-o celulă și ce rol au ele dar în același timp acei elevi să poată avea o părere referitoare la legătura dintre vaccinuri și autism. Dar nu cumva să îi stresăm să învețe chestii plictisitoare referitoare la viruși că sunt complicate și oricum informația există deja pe google.
      Dar da, școala ar trebui să formeze niște competențe (de înțelegere a unui text citit, de a trage concluzii pe baza unor premise, de a utiliza niște date pentru a descoperi altele care ne intereseaza, de a selecta care sunt datele de care avem nevoie, etc.). Reueșește doar în măsura în care elevul are suținere de acasă să continue cu exersarea și formarea acelor competențe.

      Comentariu apreciat.425
    • Tocmai am comandat cartea pe eMAG. Mulțumesc!

      53
    • NOU
      #63

      @Visina tocmai ca asta e. Normal ar trebui sa poti sa inveti despre clorofila fara sa „inveti pe de rost”. Cum sunt regulile la fotbal. Nu ai stat intr-o clasa sa inveti definitii. Te-ai uitat la meci, ai pus intrebari si ti s-a raspuns. De 10 ori, 100 de ori. Si ai jucat.

      Copii ar trebui sa vada frunze la microscop, sa intrebe ei ce vor sa stie. Sa joace jocuri pe calcultator despre clorofila, energie, soare, genetica, metabolism, fizica si chimie – in aceasi ora de clasa.

      Indecis. Tu ce zici?1218
    • Hai sa facem comparatii dupa cum ne convine ca sa avem dreptate. unul zice de clorofila altul zice de fotbal. Nivelul de complexitate sigur e acelasi :)))
      @Alexnicolae vezi ca tu nu intelegi cum functioneaza statisticile, apropo de discutia de data trecuta, altfel ai idei pe educatie.
      Sa nu mai zic ca ai adus in discutie o gluma cum e edu-tainmentul trecand cu gratie peste partea ca procesul de invatare nu trebuie sa fie exclusiv fun cum viseaza unii. Uita-te pe YT cate canale de istorie sunt care prezinta intr-un mod interesant anumite evenimente, apoi vezi cat retii din ele pe termen lung. Cam asa e cu edu-tainmentul, retii franturi, de obicei acele detalii care fie sunt mai inedite fie pe care le corelezi cu lucruri pe care le stiai deja (de la scoala).

      192
    • @alexnicolae7 : e foarte sexy ideea ca copii sa intrebe ce-i intereseaza, dar este calea sigura catre esec in grupe mari.

      Explic : eu fac printre altele si traininguri. Grupa de 12 insi. Recunosti un training bun cand zice asa :
      „la sfarsitul modulului 1, participantii vor putea sa
      – identifice N moduri de a face X
      – demonstreze X metode de a face Y
      – construiasca Y prin metoda Z ” .

      Chestii foarte cuantificabile. Ai in grupa 10-12 insi.
      Inevitabil ai unul care are el o curiozitate in afara programei. A citit pe net ceva extraordinar de interesant CARE NU E IN PROGRAMA. Ai doua variante :

      a: daca e de interes general ii raspunzi LA SFARSIT (dupa ce ai terminat tot)
      b: daca e de interes particular ii zici sa vina la pauza. Daca e chiar curios vine. In 90% din cauzuri uita.

      Pentru ca promisiunea cu care iei lovelele este sa predai ce e in programa. Ei de-aia au venit. Curiozitatile si le rezolva cu gemini/chatgpt.
      Unii dau examene si-si iau atestate. Examenul e din programa, nu din curiozitatile lor .

      Revenind : o clasa are 20 de insi in cazul bun. Ora de curs aprox 40-50 de minute . Ai de predat clorofila; daca lasi 5 insi sa intebe ce le trece prin cap si interactiunea intrebare-raspuns dureaza 3 minute (e f putin) , iata cum ai consumat 15 minute din ora. Adica aproximativ 1/3 din timpul de predat clorofila. Din care vor da examen.

      Pare foarte sexy sa lasi copiii sa intrebe ce vor. In practica, daca nu ai un program strict, se duce pe pla orice ora.

      Comentariu apreciat.404
    • Da, fix agramatii aia cu bani fac lumea sa se miste – au businessuri de succes.

      25
    • @Visina ai dreptate in privinta formarii gandirii critice, fix ce nu se practica la noi ! Si rezultatele se vad, lipsa de autenticitate, conformism social , depresii si psihoze ce urmeaza primelor doua . Primul criteriu la romani : ce zice lumea . Prima nazuinta : sa moara capra vecinului.

      70
  11. Să înțeleg că a început deja festivalul de „pe vremea noastră se făcea școală, nu ca acum”?
    Înainte de a da minusuri, aruncați un ochi peste halul în care arată societatea noastră în prezent și puneți-vă întrebarea cine a adus-o aici: ăștia tineri cu „creierii prăjiți de tiktok”, indisciplinați, nerespectuoși, „jmekeri”, cu ochii numai în gadgeturi sau părinții și bunicii lor, adică noi toți, ăia deosebit de deosebiți care am făcut „școală adevărată, nene, nu ca acum”?
    S-ar putea ca generațiile astea de copii să fie în stare să scoată țara din rahat mai bine și mai repede decât am reușit s-o băgăm noi și părinții noștri. Ce ziceți, cam câți pustani de 18 ani pasionați de gaming și tăiat frunză la câini ar reuși să facă treabă mai bună decât septuagenarul Toni Greblă? Vă zic eu: toți!
    Iar în școala românească, dacă nu au loc niște cutremure care să scuture un pic sistemul, nu se va schimba nimic. Și când zic cutremure mă refer inclusiv la a nu mai crede că orice profesor e un mic dumnezeu la catedră și că elevii și părinții ar trebui să stea în poziție de drepți în fața lui și să-i accepte mizeriile. Ia hai să încercăm să le punem un pic mai mult la îndoială metodele de predare, materia, sistemul, poate așa încet încet venim în secolul ăsta. Și mai ușor cu respectul pe care ar trebui să-l datoreze elevii și părinții. Respectul ăla se câștigă, nu orice bețiv analfabet și orice frustrată nefe care s-a trezit că predă ar trebui respectați, că nu mai suntem la 1800.

    Indecis. Tu ce zici?4025
    • cine a votat psd, aaur și șoșoacă? tinerii care dau acum bacul sau capacitatea? :)

    • Și chiar dacă votează cu aur și șosoacă și psd, cine îi învață să voteze așa? Nu tot adulții inteligenți din jur? Ce știe unul de 18 – 19 ani despre politică?

      1710
    • Nu o sa o faca pt ca sunt prea apatici, snowflake, n-au viata in ei. Totusi sunt mai infipti, mai asertivi. Viitorul suna interesant oricum

      25
  12. Hurr, durr matematica si stiintele nu s-au schimbat de 100 de ani.
    Nu ba dumbo, dar s-au schimbat tehnicile de predare si de interactionare cu elevii.
    S-au schimbat generatiile, hai sa nu le mai bagam pe gat la romana baltagu si ion ca nu mai rezoneaza nimeni cu povestile alea de cand era mama fata mare.
    Apoi va suparati ca va face Arhi analfabeti.

    Indecis. Tu ce zici?1932
    • @VladM : Iulia din video nu se plange ca a invatat Baltagul. Daca nu invata Baltagul nu lua Bacul. Daca ai avea un copil la liceu sper ca ti-ai dori sa i se predea programa astfel incat sa poata lua bacul. Dupa care sa citeasca ce vrea el (pe banii lui eventual) .

      Iulia (din video) se plange fix ca nu i s-au insuflat valori si ca nu a fost lasata sa se exprime. Am vazut si videoul „mare” . Marea ei dezamagire este ca nu a fost lasata sa se exprime si sa fie autentica.

      E o asteptare corecta de la scoala ? Sa-ti insufle valori si sa te lase sa te exprimi ? De asta ne trimitem copiii la scoala?

      Imaginati-va ca va duceti la un curs de .. gatit . Cursul are 4 zile.

      Ati prefera ca profesorul sa consume timp astfel incat sa

      A: va invete cum se fac ciorbe, prajituri si carnati
      B: va insufle dragoste fata mancare
      C: va incurajeze creativitatea culinara ?

      Eu as prefera sa ies de acolo stiind sa fac ciorba, prajituri si 10 feluri de carnati.

      Voi ? Like share si subscribe !

      Indecis. Tu ce zici?2829
    • @cd pentu ca scoala a avut grija de tine iti explic eu.
      Aia care fac programa (ce se preda) au puterea sa schimbe si cum se face evaluarea (daca te intreaba sau nu baltagul)…stiu, mind blown.
      Vezi tu un curs bun de gatit nu invata cum sa faci ciorba si carnati. Te invata de ce pui zarzavat in ciorba, de ce pui condimente in carnati, ce aport si cum se comporta fiecare ingredient din reteta.
      Da, parte pentru care mergi la scoala e fix ca sa-ti insufle valori si sa te invete sa te exprimi, sa desocperi ce-ti place si sa vezi cam ce ai vrea sa faci in viata. Scoala ar trebui sa te invete gandirea critica, cum sa iei informatie, s-o prelucrezi si s-o folosesti mai departe… altfel ajungi sa te uiti la un semn exprimat in mile si sa nu stii cum sa transformi in km cu un supercomputer si toate cunostintele omenirii in buzunar.

      Dar la tine pare ca sloganul „noi muncim, noi nu gandim” e infipt bine, ai fi fost un om de baza intre minerii lu iliescu.

      Indecis. Tu ce zici?2419
    • Care vrea invata, care nu, poti sa stai tu si-n cap. A se slabi.

      123
    • Baltagul e o carte foarte buna, după ce reușești să intri in ea: violenta, crimă, paranormal, horror, ancheta criminalistică că la carte, simboluri masonice din greu (Sadoveanu era mason)

      131
  13. Funny :) citind titlul, am crezut ca e vorba de Doamna Iulia și Jean-Jacques

    173
  14. Am vazut ca s-au acidulat profesorii in urma discursului. Sa se aciduleze pana ajung apa plata, fata aia a spus adevarul. Cand eram in liceu, erau vanati cei care dadeau bacul si profesorii de la materiile respective erau calare pe ei daca faceau mediatii cu alti profesori. Daca se mutau la ei, deveneau brusc lapte si miere. Sau te trezeai cu carticele ale profesorilor care iti spuneau ca poti sa nu o cumperi dar el asculta dupa cartea lui, nu dupa manualele oficiale. Sa iti fi vorbit despre ceva extra ca sa iti capteze interesul sau sa faca un dialog constructiv dintr-o lectie? Nici gand, recitai date si informatii ca papagalul si aia era tot. Doamne fereste sa nu fi stiut zi luna si an cand s-a intamplat ceva sau informatii nerelevante pe termen lung dar trecute in manual. Mi-a ramas in memorie o studenta care venise in practica si a tinut 2 lectii pe care le-a presarat cu informatii suplimentare, un mic can can amuzant, un stiati ca.. A avut un dialog cu noi si mi-a placut mult. Si mai mult mi-a placut cand a asculat un coleg si in loc de recitatul standard cu care eram obisnuiti a pus intrebari prin care a vrut sa vada daca elevul a inteles, a facut niste conexiuni si a rationat de capul lui. I s-a atras atentia ca nu a intrebat date si a raspuns foarte frumos ca in maxim 1 an nici jumatate din clasa nu va mai sti cifrele respective dar ea spera ca vor retine macar evenimentul, cauze principale, contex si deznodamant. E singurul profesor care mi-a ramas in amintiri si nici macar nu era profesor. Cati din profesorii aia acidulati pot face acelasi lucru?

    Comentariu apreciat.404
    • aș fi vrut să le văd fețele, filmate in HD, când vorbea fata aia.

    • Profu de mate in liceu ne dadea subiecte de nationala, de balcaniade (eu nu stiam la vremea aia) si ne zicea:

      Care-o face p-asta ii dau 10. Hai ca oricum sunteti prosti si nu stiti s-o faceti.

      2 semestre am scapat de corigenta cu cate-un 10 d-asta.

      Cand m-am apucat sa fac meditatii pentru bac si pentru facultate am regasit problemele si meditatorul imi zicea. Tuymadaa 1986, Olimpiada judeteana Bacau 74, Balcaniada 89.

      Atunci m-am prins ce jigodie era.

      Indecis. Tu ce zici?1120
    • Tuymaada nu exista in 86 . Am participat la editia a 3-a care a fost in 1995

      81
    • Scuze 96, ma lasa memoria :)

      21
    • Si nu era jigodie neaparat, era doar metoda lui de a va provoca. DIn pacate profii de azi (majoritatea) nu mai au nici macar initiative din astea.

      86
    • Tu chiar crezi ca eu mai tin minte de acum 30 de ani (cand am facut mii de probleme) ca era fix Tuymadaa 86 si nu 92 sau Traian Lalescu 67?
      Esti constient ca am dat un exemplu.

      Sa-i faci pe copii care totusi erau la un liceu de top din Bucuresti constant prosti.
      Sa ai 50-70% constant corigenti, oare e normal? Sau e doar modul lui de a te motiva?

      O-ntreba pe fata cea mai desteapta: -Ai inteles, Diana?
      Si aia ce sa zica: Daa, am inteles.
      Noua ne zicea: Uite! Aia a inteles, eu mi-am facut treaba. Voi de ce sunteti prosti?
      Si asta e metoda pedagogica?

      Dar cand veneau aia care faceau meditatie cu jigodia si le faceam si explicam temele? Ca faceau cate 5-7 odata si nu explica a doua oara daca n-ai inteles, ca nu tinem toata lumea-n drum pentru un prost. Tot pedagogie d-aia buna de pe vremuri si aici!

      124
    • Gogule tu abia la varsta asta ai vazut good will hunting? Ne iei la misto ca nu mai tii minte anii, dar totusi te apuci sa arunci cu ei aparent precis, ba ca flirtai cu coringenta, dar ca rezolvai probleme de balcaniada intre 2 portii de mici. Zici ca e o lauda din aia neverificabila la locul de fumat in clasa a 10-a.

      21
  15. Școala e făcută sa tâmpească, sa alieneze oamenii in formare. De ce credeți ca este obligatorie? Pentru binele copiilor? 12 ani de școală?! Hai sa ne gândim așa in dreptul nostru cat ne-a folosit ce am învățat in școala? 10% maxim in cazul meu. Elev de 8 si 9, 10 pe linie la mate. Universitatea București secția Info. Dupa ce am terminat universitatea am stat pe bară 2 ani ca nu știam cum sa caut un job, nu știam nimic din ce se cerea in job description. Si asta e pe IT unde e ușor sa te angajezi. Cand termini școala ești rupt de realitatea economica. Pe profesori si minister nu-i interesează sa fie la curent de economia reală ca-s de la stat. Ei isi iau banii de la fraierii de la privat si cu asta basta.
    Cum a spus si ea, faci bine, e meritul lor, nu e bine, e vina ta. Nu îi interesează decat sa iși acopere spatele si sa-si ia salariul. Nu e mare, dar nici efortul nu e mare si le convine de minune.
    Dar si profesorii in final sunt doar niste executanți submissive, pentru ca direcția vine de la varf, de la minister! In minister, mafia politică isi pune reprezentații cei mai buni să servească intereselor copiilor:)) Greșit! Intereselor partidului! Iar partidul ce vrea? Sa fie ales! Ei băieții deștepți vor sa fie sefii si restul sa fie docili si sa faca ce li se spune. Opa, fix ca la școală! 12-16 ani vorbești doar cand esti intrebat, spui numai ce trebuie, nu trebuie sa ai păreri personale, înveți inutilități ca sa iesi cat mai dependent de stat, mai inapt lumii reale, mai obedient. Tara(statul) te vrea prost.
    De mici ne ia copii, obligatoriu si ii tine să-i tâmpească cel putin 12 ani. Si ies tinerii din sistemul de învățământ obosiți, scârbiți, blazați, nedumeriți, analfabeți funcționali.
    Si trădați! Trădați de proprii lor părinți care nu i-au ascultat cand s-au plans de ce trebuie sa memoreze atâtea informații inutile!
    Bravo tinerei care a avut curajul să spună adevărul! A fost responsabilă si a deconspirat sistemul antiuman din care a scăpat! Cinste ei!

    Indecis. Tu ce zici?3523
  16. Funeriu a laminat discursul ca fiind al unui elev teribilist probabil de la uman.Tot el regreta doar ca nu s-a ridicat niciun profesor sa dea o replică pe măsură.

    147
  17. Ar trebui sa ne linistim. Voi stiti cat de veche e problema cu analfabetismul functional ? E de cand lumea si pamantul. Si nu este din cauza telefoanelor, televizoarelor, muzicii, etc. La fiecare generatie dam vina pe tot felul de aiureli. Oamenii se nasc cu un anumit IQ. Da, mai poti sa-l antrenezi dar nu poti spera la minuni. Eminescu pe cand era inspector: „Răspunsurile mi s-au părut mecanice, încât ar fi de dorit ca învăţământul să aibe mai multă viaţă. Cu deosebire însă, trebuie ca copiii să nu înveţe nimic pe de rost ce n-au priceput pe deplin. Deprinderile gramaticale îndelungate trebuie să precedeze orice definiţie scrisă. Când cetesc copiii ceva, trebuie să se facă luători de seamă la înţelesul celor ce au cetit şi să povestească cu cuvintele lor cuprinsul bucăţilor de lectură.”

    Indecis. Tu ce zici?274
    • „Ar trebui sa ne linistim.” – scrie te rog asta cu diacritice, va fi primul pas ca să mă liniștești.

      620
  18. Eu zic că discursul copilui a fost compus de o parte a profesorilor nemulțumți de sistem. Cred toți știți, dacă ați lucrat într-un colectiv, faza aia când toată lumea era nemulțumită de manager sau patron și pentru că ești mai vocal toți te împing de la spate: Du-te și zii tot că noi te susținem. După, faci pe lideru de sindicat și-i zici toate neregulile și ești dat afară pentru că ești recalcintrat și că motive….Nimeni, băi dar nimeni, nu te mai susține. Pentru că așa sunt oamenii, curve.
    Părerea mea este că exact așa s-a întâmplat și cu copilul ăla. Pur și simplu niște curve de profesori fără coloană vertebrală i-au compus discursul și au împins-o în față pentru că dacă ziceau ei așa ceva public riscau să-și piardă jobul de rahat de la nuș ce liceu.
    Sper să nu fie adevărată teoria mea.

    Indecis. Tu ce zici?1426
    • Există copii mult mai buni decât mulți profesori!!! Am avut colegi care îi corectau pe profesori de nenumărate ori… am fost unul dintre ei. Shoricuț, don’t be stupid!!!

      915
    • Fix asa se intampla si la sedinta cu parintii.

      70
    • discursul e compilatie din florin colceag(aur), marcel bartic(scoala particulara), oana dimofte(ong cu interse in zona educatiei!?) si altii ca ei care ne spun cit de nashpa e scoala romaneasca(se e, dar nu ca asa spun ei). iar plecati dupa fenta!

      74
  19. Sistemul pleacă de la premiza că tu, elevul, ești doar un câcat cu ochi.
    Odată ce iei noțiunea asta ca punct de plecare devine mult mai ușor de înțeles de ce sistemul românesc e așa cum îl avem.
    Ori ierarhia asta se perpetuează și in relațiile didact – director, director – inspector, etc.

    98
  20. Foarte interesante opiniile de mai sus!

    20
  21. Intrebare (va rog nu o luati ca flame sau ironie sau privit de sus): Care sunt asteptarile voastre de la scoala?

    140
    • Clasele I-III au fost OK.
      Cls IV-a învățător care bătea copii cu arătătorul când greșeau la tablă sau în bancă.
      Cls V-VIII bullying pe pâine & profesori bețivi, la a III-a cea mai bine cotată școală din oraș
      Cls IX-XII, porție extra de bullying, la al IV-lea cel mai bine cotat liceu din județ.

      Facultate:
      * auzit profesor spunând despre un student „mai dă-l în plua mea” pe holurile facultății.
      * clasicii profesori care puneau întrebări la curs „în mod retoric/ironic” ca să vadă care student „se crede deștept” să-i răspundă și apoi îi vânau tot anul.
      * „lasă băiete că îti ia facultatea banii și te face inginer” – nimic greșit aici, măcar a fost sincer profesorul.

      84
    • Dar ca sa-ți răspund mai direct la întrebare: să nu ieși chiar analfabet funcțional cu PL/πzda în mână după 12 clase.
      Noi avem mentalitatea aia estică (sistemul nostru școlar e mai aproape de cel chinez și japonez decât de cele din vest) dar varianta „pă sărakie”.
      PL cenacluri literare sau cluburi vocaționale.
      Activități dacă are timp/chef/ și poate strânge buget profesorul/dirigintele.

      Sunt și elevi loaze, iar smartphone-urile și social media nu ajută în rezolvarea problemei. Dar nici școala românească nu-și dă silința ca sa zici „da bă, asta e profesorii au încercat și elevii nu vor”.

      Ori atunci când se întâlnesc cadre didactice cu elevi, cei mai mulți dintre ei minori, bunul simț dictează că balanța puterii înclină spre școală și profesori.

      92
    • Tnx @vosidit98. de bun simt ce ai zis. O mentiune. O intrebare, ce ai scris, problemele astea sau comportamentul asta e valabil doar in invatamant sau si in alte locuri?

      22
    • Pai cand trebuie sa industrializezi stiinta se cam duce entuziasmul. Ai in clasa elevi buni care pricep si se plictisesc, medii, si prosti care nu tin pasul. Geniu sa fii si tot te saturi la un moment sa functionezi cu 3+ viteze.

      81
    • @hash, bun dar asta e valabil si in sport, nu doar in scoala.

      Sunt curios sa aflu mai multe opinii.

      30
    • sa fie copiii fericiti si dupa scoala sa faca ceva, nici ei nu stiu ce, din care sa castige ca un ceo.

      70
    • @doina, bun, am inteles raspunsul tau ca fiind mai in gluma insa ca raspuns al meu pentru cei care chiar se asteapta la asa ceva, ca sa castigi ca ca un CEO trebuie sa ai expetienta de CEO, responsabilitati de CEO si timp investit pana ajungi acolo. Esti dispus pentru asa ceva? Eu personal nu.

      30
  22. Ce misto e sa citesti comentariile la posturi de genul asta, e fix ca pe un grup de parinti. E unu care stie el ca matematica e aceeasi de 200 de ani. E unu care zice ca el a invatat pe vremea lui dupa (sic) manuale comuniste, este una care zice ca pe vremea ei se facea scoala, este unu care zice ca fetita lui vine obosita, este unu care vrea scoala ca afara, este unu care nu stie la ce ora vin copiii, este una care zice buna tuturor, samd. Bun content, ce sa zic :)

    713
    • Cate bordeie, atatea obiceie. Adevarul are 50 de nuante.. de gri!

      50
    • Nu da cu diss manualelor comuniste, multe dintre ele (clar nu toate) explicau mai bine materia decât cele din anii 90. Abia prin 2003 au început să apară manuale moderne mai bine alcătuite în mod consistent.

      112
  23. exista ICHB , dar si acolo se intra foarte greu .

    32
  24. 2 lucruri as vrea si eu sa vad: admitere la liceu doar pe baza de proximitate, ca la scoala primara si rotatia cadrelor intre licee/scoli la X ani (rotatie si a invatatorilor, sa nu mai fie scoala X cea mai buna din oras unde merge toata crema). Ar rezolva problema traficului in majoritatea oraselor mari.

    Celalalt lucru ar fi responsabilizarea profesorilor. Cati termina cu brio clasa a 8-a din cati au intrat? A, doar 40%? Bun, taiem din salarii pana se ajunge la o medie normala calculata pe tara. Nu participa dintr-o scoala decat 10 elevi la capacitate din 400? Hai sa ii intrebam de ce, au fost indrumati sa nu se duca ca-s slabi? Schimbati toti profesorii ca sunt altii mai tineri care asteapta.

    Fara o responsabilitate pot sa le faca salariile cat ale judecatorilor ca tot acelasi dezastru va fi.

    77
    • Crema aia de multe ori e alterata de tanara si miroase a tap imputit.

      33
    • Ce gluma buna, asta cu tinerii care asteapta. Se vede ca nu ai idee cam pe unde sunt salariile in invatamant.

      In fine, idei avem toti, unele mai bune, majoritatea covarsitoare proaste, Internetul supprta orice bazaconie.

      51
  25. În 12 ani de școală nu am avut nici măcar 1 singur comentariu la română care să nu fie dictat. Nici măcar 1.

    Măcar în liceu profesorul de română a fost sincer: treaba mea aici e să luați bacul, cu gânditul independent poate în altă viață, nu vreau să vă risc viitorul.

    Și așa a fost, am regurgitat chestiile dictate la virgulă (bune de-altfel, nu neg) și am luat peste 9 la română fără probleme.

    Ca și fapt foarte ironic, a căzut subiect III despre un intelectual. Și acum îmi aduc aminte câți l-au făcut pe ilie moromete intelectual și câtă dezbatere a fost. Dovadă că da, nici unul nu eram învățați să gândim, doar să dăm record => play.

    (personal am mers pe ștefan gheorghidiu, că n-am crezut că sunt în stare să pot aburi așa de bine încât să-l scot pe moromete cu 4 clase intelectual).

    121
    • Salut, aceeași generație de Bac. E de așteptat că mulți aleseseră Moromeții, fiind probabil cea mai recentă lectură. Acum rămâne întrebarea, oare de ce au avut imboldul de a-l alege pe Ilie Moromete și nu pe fiul său Niculae Moromete ?

      Să fi fost de vină numai lipsa capacității de a defini noțiunea de intelectual ?
      Să fi fost de vină experiența de viață a majorității covârșitoare, mai ales în ceea ce au văzut la părinți, mult mai apropiată de cea a lui Ilie Moromete ?

      61
    • Păi e simplu, nu au fost niciodată discuții reale despre ce este un intelectual, doar niște definiții seci dictate.

      Au mers pe moromete pentru că da, era lectură mai ușoară, mulți îl țineau minte că citea ziarul și făcea dezbateri la poiană și aia e.

      E doar rezultatul școlii pur militărești unde mergi doar le executat ordine.

      10
  26. O întrebare pentru cei care consideră inutilă memorarea in școală: nu ați avea nicio emoție dacă ați ajunge, să zicem, pe masa de operație si l-ați vedea pe chirurg operând cu ochii într-un manual sau tutorial video?
    Îmi amintesc de o discuție parinte-profesor. Primul îi reproșa că îi dă copilului de învățat/scris acasă, că doar totul e la un click distanță etc. Profesorul l-a întrebat:Atunci, de ce vă duceți copilul la pian de două ori pe săptămână, ani de zile? Si de fe il puneți să repete și acasă?

    165
    • Problema nu e memorarea la școală ci faptul că nu avem bani ca să ne putem ocupa și de copii are nu se pot conforma așteptărilor programei românești.

      Care sunt destul de mulți pentru că nici părinții lor nu au avut banii necesari pentru educația și dezvoltarea lor până ajung să intre în sistem.

      27
    • Vosidite tu pe ce planeta traiesti ca nu ai logica in nimic din ce spui. Parinti care nu au avut resurse pana sa intre copii in sistem? Pana la 7 ani cand de fapt copilul incepe sa invete concret? Cei 7 ani de acasa se dobandesc fara bani, in familie; nu neg, e o lupta la deal daca nu ai resurse, dar educatia in familie si principiile sanatoase de viata sunt pe gratis, nu e cu scutire de impozit sau alte chestii cu care esti tu obisnuit.
      Bani in plus pt copii care nu se pot conforma asteptarilor scolii romanesti?:))))) Adica pt aia care nu vor sau nu sunt in stare sa invete? Exista SAM-uri.

      90
  27. Iar legat de discurs: sigur printre colegii șefei de promoție sunt unii care ar fi avut medii mai mari dacă și-ar fi ținut gura și s-ar fi conformat. Îi apreciez mai mult pe aceia decât pe „curajoasa„ eroină care și-a recăpătat vocea după ce s-a încheiat și ultima medie.

    88
  28. scoala bunicica de cartier:

    – fata mare: clasa foarte buna, copii din familii bune, cea mai mica medie 9 si ceva, olimpici cativa. Profa de mate spirt, restul catastrofa : multi de religie reprofilati, diriga o mizerie de om. Aici se vede ca copii+ parintii vor performanta: ore suplimentare, interes, unii vor pleca inca din liceu la scoli din vest.

    – fata mica: colectiv de new money. Aici nimeni nu invata, nu isi fac temele, obraznicie, parinti gen Tanca( unii chiar canta manele pe la nunti). Nu am nici o speranta pt ca nu ai cu cine si trebuie sa caut sa o transfer in gimnazial cel mai probabil.

    Deci tine mult de colectiv, de parinti si de profesori.

    121
  29. Las si eu asta aici pentru comparatie. Cursul festiv la Dartmouth (Ivy League). De catre cineva care e doctor in domeniul sau. Preda o lectie capitala mai bine decat 80% dintre profesorii de pe planeta. Si vorbeste chiar mai bine decat sefa de promotie de la Ineu. https://www.facebook.com/tennischannel/videos/412080301832524/

    10
  30. NOU
    #123

    Vad in comentarii multe puncte de vedere nonconformiste, de la adulti (presupun).

    Ma intreb daca sunt aceeasi adulti nonconformisti pe care ii vad in fiecare zi:
    – care parcheaza fara jena blocand trotuarul sau singura banda de circulatie
    – care isi duc copiii prescolari in parc fix pe pista de biciclete
    – care isi instaleaza centrala/AC sa le picure condensul in cap la trecatorii de sub geam/balcon
    – care nu citesc instructiunile de utilizare a unui produs nou pentru ei, pentru ca „nu le spui tu lor ce sa faca”

    In conditiile astea, si plozii lor vor fi la fel sau chiar mai rau.

    Evident ca sistemul de invatamant are mari carente, profesori dezinteresati, profesori interesati dar fara resurse, programa scolara invechita, foate putin accent pe partea practica, pe legatura dintre ceea ce citesti si realitate.
    Pe de alta parte, nici nu poti face treaba daca in clasa e stare de asediu.

    122
  31. Uluitor câte persoane au probleme cu numărul de i necesar…

    52
  32. Din punctul meu de vedere discutia e mai complexa si trebuie privite mai multe puncte ca sa tragem o concluzie ca e cacat scoala sau nu. Ce ai mentionat mai sus e oarecum corect in general, insa cred ca trebuie sa punem mai multe elemente in peisaj pentru analiza (salariile profesorilor, dotarile scolii, educatia de acasa, mass media, etc)

    Vali, as face un guest post mai nepopular pe tema asta pentru ca m-as lungi prea mult intr-un comentariu. Nu pot mai devreme de marti, daca ti se pare ca nu-s total pe langa, as fi curios parerea colegilor

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile