Am un ghiozdan primit cadou de la o firmă roşie de telefonie care îşi face cu brio treaba de un an şi ceva. Ca fost lucrător în industria de personalizări, ştiu ce înseamnă un produs bun. Pierdere. Toţi managerii merg pe principiul “de ce să dai un tricou bun când poţi da un tricou prost”, că ăla prost e mai ieftin cu juma’ de euro. Juma’ de euro înmulţit cu 10.000 de tricouri…facem economie pe firmă.
Numai că un tricou sau o geantă ieftină şi proastă nu va fi purtată de multe ori. Şi atunci reclama nu şi-a atins scopul. Ţin minte că un amic primise la o conferinţă o geantă de laptop cu emblema unei firme. A pus laptopul şi alimentatorul în ea şi când a ridicat geanta s-a rupt o parte din mâner. Aşadar, investiţia în cele 100 sau 300 de genţi pe care firma X le-a dat la acel eveniment au fost degeaba, din contră, lumea va ţine minte întâmplarea.
La ultima conferinţă la care am fost (apropo, mâine e digital marketing forum, will do live) am primit o sacoşă de bumbac de la freshbags.ro. Nu ştiu cine sunt, dar sacoşa e rezistentă şi utila. Bingo. Reclamă reuşită, îmi voi căra cumpărăturile cu ea. Atunci când dai un tricou ieftin, el va trece la stadiul de cârpă de şters prin casă după două purtări, cum au păţit unele tricouri de la firme pe care nu le vom numi.
Am un anorac cu
Mobil 1un brand premium de ulei de motor pe care îl folosesc din 1999 (adică de peste 10 ani) şi rezistă. În fiecare primăvară şii toamnă le fac reclamă.Pai asta se intampla deoarece atat brand managerii, cat si agentiile care le personalizeaza aceste produse vor sa traga cat mai mult. Vede omu’ din agentie pix cu 0,15 E, il vinde cu 0,5 E. Brand managerul vrea cu 0,3 E si atunci agnetia ii oferteaza cu 0,35 E un pix de 0,05 E. Si uite asa, pixul ala n-o sa scrie niciodata. A, daca vrei produse calumea, personalizate… fa-te sef de ceva si ai sa primesti chiar si iPod-uri Touch personalizate. Ca deh, asa e in Rromania, fiecare pentru ma-sa!
La ultima prezentare Big Blue am primit un ceas de birou/pen holder. The lowest chinese stuff, cu lumină care pâlpâie enervant în diferite culori şi un termometru care a mers o zi şi pe urmă s-a dat bătut.
Criza frate. Defapt nu suntem invatati sa se vindem marfa. Ne gandim doar la costuri nu si la viitor.
tricou de la Intel – gros, purtat vara, iarna, coafura rezista
keychain IBM – cred ca s-a rupt in buzunar pana acasa
pix Google – lowest quality, s-a rupt pe la jumatea pastei
keychain Adobe – il poarta un prieten de juma de an, inca arata bine
rucsac de laptop Zapp, luat pe puncte – mizerie ordinara
bonul pentru toate produsele electorale – maxim de unica folosinta
*bonus, rahat!
Asta inseamna ca vorba veche din popor care spune despre „calul de dar ca nu se cauta la dinti”, nu mai este valabila in prezent.
@Radu: mai citeste o data articolul.
Apropos de cadourile promotionale: acum niste ani buni, cineva (don’t mention the name) lanseaza o revista. La incheierea evenimentului de lansare (anuntat cu mare pompa si organizat fara zgarcenie) se face un cadou tuturor celor prezenti: o cutiuta de catifea neagra, in care se afla… o suvita de par si o foita de hartie cu textul: ”Cand va bate vantul / Peste parul tau / Sa-ti aduci aminte / De ziarul meu”.
Priceless
Acu vreo 2 ani, la BMW XdriveTour, am primti cateva materiale promotionale. Inca le mai am. Un key chain si un breloc.
Pe de alta parte, firma la care lucrez: se apropia un job fair, si vroiau sa fie si cei de la hr prezenti acolo, sa stranga cv-uri. Au facut niste brelocuri. Am cerut si eu unul, sunt fan al brelocurilor. Brelocul era de metal, cu logo-ul firmei pus pe el . Ideea este ca pana am ajuns acasa se mai vedea doar un sfert din logo.
Am lucrat 3 ani in domeniul promotionalelor, ti-am facut concurenta ( nu cred ca mai erai la hell ) . Inainte erau bani si se cumparau atat lucruri de calitate cat si cheap. Degeaba ii prezinti unui client un pix Erga sa zicem, care este cu 5-10 centi mai scump decat un pix care de fapt nu scrie. Clientul nu pune pret pe brandul altora, Nu intelege ca de fapt acel pix scrie de 10 ori mai mult si mai bine decat unul chinezesc si ca expunerea logo-ului este implicit mai mare. Am intalnit clienti care pur si simplu cereau minuni . Cu 5000 euro vroiau sa umple revistele de inserturi de calitate . Nu va ganditi ca in ziua de astazi mai sunt produse care nu se fabrica in china. Am vandut chiar si un stilou de 500 euro lucrat manual dar tot in China era facut.
Io am avut un tricou cu „Feriti-va de magarus” care m-a tinut vre-o 5 ani
Intamplator sau nu, lucrez in acest domeniu al publicitatii (printuri, materiale publicitare).
Ceea ce am observat este ca firmele micute prefera preturi mici in detrimentul calitatii, insa firmele mari si serioase prefera sa dea un ban in plus pentru obiectele promotionale.
Nu este o regula, insa in majoritatea cazurilor asta am observat.
@Ciprian Pop: am vandut la tricouri ieftine pentru firme de bere de si-a luat şefu inca un mercedes. deci nu. tricourile alea care se dau la concursuri sunt vai mama lor.
apăi la cât ai scris despre pungile de plastic, era şi păcat să nu vină cu o astfel de ofertă. la un moment dat mă plictisesem eu de toată tevatura cu pungile (non)biodegradabile care poluau natura şi despre care se discuta… cam peste tot!
@A.Faith: n-are legatura una cu alta. era o sacosa de panza pe care o primeau toti cei prezenti la conferinta.
@Zoso: cu atât mai bine
Un breloc ( plastic rotund cu logo de hartie inauntru ) AMD Athlon castigat la un Flamingo Expo prin 2002 sau 2003 inca sta bine legat de chei.
Poate ca mai e un aspect important: depinde si de publicul tinta al produsului respectiv. Am subliniat ca nu e o regula faptul ca daca esti firma mare automat cumperi produse scumpe, sau daca esti firma mica, preferi cantitatea decat calitatea.
Pentru ca mentalitatea romanului e total gresita asupra lucrurilor primite cadou, firmele care ofera astfel de produse nu au foarte mult de suferit. Oameni ca tine Zoso care gandesc si care isi dau seama de lucrurile astea sunt destul de putini. Mult prea putini decat ii doare pe ei. Romanul se bucura pentru orice carpa de tricou primit, chiar daca-l foloseste pana la 3 spalari. Important e ca la primit cadou nene. Firma care l-a facut cadou doarme linistita, de fapt cei de la marketing – si-au facut treaba, asadar… Nu gandesc pe termen lung „mai nene, hai sa facem tricourile astea sa si tina”… Nu… Ei gandesc „daca-i dai lu’ gigel tricou asta, o sa fie multumit si fericit…”.
Cred ca pana la urma discutia se reduce la mentalitati nu neaparat la marimea firmei sau poate chiar profilul ei.
Mai avem nevoie si de carpe.
@Ciprian Pop – asta nu e un argument valabil, cei de la marketing gandesc prost. Nu conteaza care este publicul tinta, produsele promotionale (mai ales cele vizibile, gen tricou, rucsac, hanorac, sapca, lanyard etc) trebuie sa fie cat mai rezistente. Nu conteaza ca dai dublu pe el, daca rezista de 10 ori mai mult.
De exemplu: o firma a platit 10 euro pentru un hanorac cu sigla firmei si acel hanorac rezista aproximativ 10 purtari, dupa care se duce imprimeul etc. Inseamna ca firma a platit 1 euro pe afisare :). Daca in schimb plateste 15 euro pentru un hanorac de calitate mai buna, care rezista 50 de purtari, inseamna ca a platit 0,3 euro pe o afisare.
Avand in vedere ca produsele alea sunt de obicei date ca sa iti si promovezi firma, cred ca varianta a doua e mai buna… parerea mea, cel putin, da’ poate nu inteleg asa de bine marketingul si economia de piata.
@ABS: esti mandru de tricoul tau cu bergenbier?
Nu coa’, de camionul Unirea!!!!11111oneoneone
@ABS: Poate e vorba si de bugetele limitate de marketing!