Despre mașini electrice (2022)

Am citit acum câteva zile articolul și mai ales comentariile legate de mașinile electrice, stațiile de încărcare și rentabilitate.

Scriu acum din experiența proprie după ceva mai mult de un an de posesor de EV (eu sunt ăla cu Smart-ul).

Prima idee: dacă nu ai curte sau propria stație de încărcare în parcarea blocului, mai bine fără EV.

De la achizițonare până acum jumătate de an la mine s-au schimbat datele problemei. De la o navetă zilnică de 15+17 km am trecut la 65+67, adică peste cei 130 de km asigurați de Smart. Unde ajung există o stație de încărcare gratuită, sau 12 stații cu plata la 500m distanță. Până acum 70% din cazuri cea gratuită a fost liberă.

Rentabilitate:

Am sa pun cel mai prost scenariu din momentul ăsta. La stația cu plată e prețul în funcție de 3 criterii: O taxă de intrare în sistem, o taxă de timp (cât e legată mașina(30min takt)) și KWH. Pentru 65 de km (plecat full de acasă) am plătit între 3 și 3,5 €. În medie 5€ pe 100 km. Dacă aș avea o mașină similară pe benzină cu un consum de 6% m-ar costa momentan undeva la 11€ (benzina în Germania e undeva între 1,9 și 2,1€).

Deci salvez 6€ în medie la 100 km (fără să pun în calcul că acasă e ceva mai ieftin (~4,2€/100km)).

În aplicație mașina îmi arată un consum mediu de 13,8 KWh. Nu bag mâna în foc. Vara consumă cel mai puțin, iar iarna din cauza încălzirii cel mai mult.

Anul acesta am să realizez cca. 20.000 km și o economie de 1.200€. Având în vedere că leasing-ul este de 150€/lună cu avans 0, ies mai ieftin în comparație cu un Sandero.

O concluzie clară nu am. Dacă aș locui într-un oraș mare sau aș avea nevoie să mă deplasez zilnic pe distante medii și aș locui  la casă sau bloc cu garaj/loc de parcare propriu cu posibilitate de a monta o stație de încărcare, aș alege oricând un EV.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

106 comentarii

  1. Taxă pentru parcare în timp ce se încarcă nu e? Că în rest….

    Comentariu apreciat.687
  2. Nici eu nu știu ce sa comentez

    Comentariu apreciat.1807
  3. Salutare, și eu sunt în DE și mă gândeam la un PHEV.
    Din păcate stau la bloc și ar fi relativ dificil să încarc acasă, în schimb la muncă aș avea curent pe mokka practic.
    Ai luat în considerare și varianta PHEV sau nu ieșea la calcule.
    Mai există ceva bonus la achiziționare de PHEV nou în DE?

    Indecis. Tu ce zici?1223
  4. Cuvantul magic: Germania. Cum se vrra articolul asta ca referinta pentru Romania? Comparam trabant cu mercedes ca sunt ambele masini germane?
    In germania ai nn statii de incarcare care functiineaza!, nu sunt ocupate de uberisti, nu sunt ocupate de coclalari care le folosesc ca loc de parcare, vara nu mergi cu AC non-stop ca nu e cazul, iarna nu e cine stie ce frig, si, cel mai important, bah mergi pe drum! Ca e oras, sat, autostrada..mergi continuu nu ca la noi unde mergi 2m si te opresti, faci 7km/h in oras si 60 in afara.
    Tare as vrea sa-l vad pe autor ce parere mai are dupa numai 1 an petrecut in orice oras mare din ro. Vreo doua zile de vara pe la ora 17, stand 1h prin Pipera la 40 de grade, calmeaza pe oricine de electrice.

    Comentariu apreciat.29243
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1471
    • 1. In orase avem multe statii de incarcare, vorbim de orasele mari.
      2. Statiile pe care era omor erau cele gratuite, in rest bate vantul la propriu, ptr ca cel mai desc cei cu EV incarca acasa, mult mai ieftin.
      3. Stau in Pipera, cunosc traficul de mersul piticului. Am 17-18kwh/100km cu Tesla M3LR pe drumul zilnic de Erou Iancu Nicolae, la ora superba cand duc copiii la scoala & retur.

      EV nu e pentru oricine si uita de el daca stai la bloc. Cunosc oameni cu plugin hybrid care nu le baga in priza cu lunile si se f*te bateria.

      233
    • NOU
      #12

      Articolul este bazat pe experienta proprie, iar concluzia este ca in Germania se poate circula si cu masini electrice.
      Comentariul tau este bazat tot pe experienta proprie, dar in Romania?

      912
    • Also, în Germania umbă câinii cu covrigi în coadă, în România ești atacat de câini să iți ia covrigii din mână.

      În Germania tot timpul ai locul tău de parcare oriunde te duci și TOȚI merg cu mașina la muncă, cum vor corporatiștii din Pipera să meargă, deși ei au metrou, dar preferă să se plângă pe net cum că e aglomerat.

      În Germania temperatura nu trece de 22 de grade vara și nu ai nevoie de aer condiționat, iar iarna e foarte blândă, ca in sudul Italiei, nicidecum mai rece decât în România.

      Omule….ai internet, ai Google, ai bilete de avion ieftine, să cauți o informație să te documentezi e simplu.
      Să plângi pe net de cât de grea îți e viața e inutil.

      Indecis. Tu ce zici?2329
    • Uite întâmplător știu eu pe cineva care în noiembrie împlinește un an cu un umil Spring și care, culmea, se plimbă fix prin zona Pipera, prin traficul ăla în care stai o oră la 40 de grade.
      Și știi care-i faza? Nu numai că nu m-am calmat, dar dacă mai scoate Dacia o altă electrică, o să fac upgrade la ea.

      Indecis. Tu ce zici?2433
    • De ce, cât consumă o electrică cu AC ul pornit?
      Vorbești din experiență?

      74
    • Cât de mare e diferența de clima între Germania și România? Ca ceva îmi scapa..

      Mașină electrică este mult mai ok (consum) în oraș aglomerat decât pe autostrada. Deci aia din Pipera vor avea o revelație.

      Numărul stațiilor de încărcare depinde de numărul de mașini. Ca e business, nu crucea roșie.

      Indecis. Tu ce zici?1815
    • Toti care au minusuri multe au dreptate. Problema EV nu e la AC ci la incalzire. Masinile pe ardere folosesc caldura generata de motor sa incalzeasca habitaclul. La Ev e o pompa de caldura care consuma in draci. Vara cand stai in blocaje consuma doar ac si nu merge motorul ca sa se faca rece sau sa stea la relntii. Am observat ca la Smart cel mai economic e la 80-90 km/h. Peste 100 e deja foarte neeconomic. Deci e facuta pentru oras. Legat de temperaturi,unde traiesc eu iarna e media de 0 grade iar vara in ultima vreme pe la 28-30 media

      114
  5. Am auzit că mai faci economie pe la placutele de frână, revizii, uleiuri, distribuții și alte chestii legate de motorul termic. Sper să cumpere nemții cât mai multe electrice, poate așa mai scad preturile la mașinile noastre audi si bmw 2.0 diesel

    Comentariu apreciat.13718
    • Revizia de 21k mile la un jaguar i pace consta in înlocuire lichid frâna și filtru habitaclu, aproximativ £200
      Plăcuțele de frâna sunt foarte puțin tocite, ai dreptate

      153
    • Din contra, cand piata de electrice din DE va creste semnificativ, va determina, gradual, scaderea ofertei de second hand la combustie interna. Cererea mare de SH si oferta in scadere vor duce la cresterea preturilor acestora. Plus ca mai mor din babutzele care se plimba cu tdi-ul la biserica si inapoi si nu mai e sustenabila minciuna cu putini km. Revolutia electrica si disparitia babutelor este un atac la fiecare roman, care risca sa ramana fara TDI-uri, cu motoarele mari ce se simt, km putini+sfintiti si preturi corecte.

      Indecis. Tu ce zici?1419
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1037
    • Astea nu le-am pus la calcul, dar da. Impozitul e 0 pana in 2025 parca. La veche masina plateam 80€ pe an. E o reducere si la asigurare. Placutele de frana nu le schimbi cred la nici o masina in primii 3 ani. Cred ca e mai economa cu 10-15€ pe luna din punctul asta de vedere.

      94
    • Mașinile electrice nu ai plăcute frana?

    • Nu ubercool, frânezi cu motorul electric care se transforma in generator pentru moment

      84
    • @Ciobi ba da, dar o folosesti foarte rar. E foarte ciudat pentru mine cand conduc dupa ceva timp masina pe benzina si nu franeaza cand iau picuorul de pe acceleratie

      52
    • @AndreiofB, mă miram eu.
      Eu am hybrida Honda deci știu f bune cum e cu Franarea regenerativa (Honda aveau asta in anii 2000). Tot 25.000 km țin plăcuțele, discurile țin mai mult doar.

    • @Dragos ok, frânează cu motorul termic, care va avea consum 0 în frână de motor și protejezi și plăcuțele în același timp.

      42
    • @Ciobi, 25k km nu e vreo cifră magică, depinde mult stilul de condus.
      Uite pentru mine la ultimele 3 mașini cu motor termic intervalul în care am ajuns la uzură cu plăcuțele de frână:

      – 2.0 diesel, acum 6 ani: 36k km (am făcut un singur schimb de plăcuțe)
      – 2.5 benzină, acum (de acum 6 ani până acum un an): 41k km (medie, maxim 44k km)
      – 2.0 benzină, acum 39k km

      Sigur că e mișto felul în care frânează o electrică/anumite hibdride la ridicarea piciorului de pe accelerație, dar poți obține uzură mică de plăcuțe de frână cu condus preventiv/anticipativ și frână de motor (cum zicea cineva mai sus, nu accelerezi până ajungi la semafor).
      Eu fac km cam 60/40 (urban/extraurban, dar mai des 30/70).

      11
    • @ubercool, sunt de acord cu condusul preventiv și cu frâna de motor. Dar sa fim serioși, frâna de motor e mai mult o încetinire decât o frânare. Sau dacă schimbi in jos atât de mult încât sa fie o frâna, manevra devine zgomotoasă și puțin confortabila. Mai mult, la unele cutii automate va schimba in sus la loc destul de repede. La electrice (cel puțin la a mea dar nu cred ca e mai cu mot) primul sfert de pedala nu frânează cu plăcuțele ci doar din motor.
      Ca idee vis a vis de uzura, doar ce am luat’o de la revizia de 35k km și plăcuțele fata sunt uzate 10%. Pentru un SUVulet de 2,2 tone eu zic ca e o performanța…

      01
  6. Până la sfârșitul anului există bonusul de mediu pentru hibride, pe urmă doar pentru complet electrice. Vezi aici: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/kaufen/foerderung-elektroautos/
    Și eu am smart fortwo electric, de curând mi-am pus wallbox în parcarea blocului și încarc cu 28c/kWh, deci chiar mai ieftin decât în oraș cu cardul enbw. Nu am calculat, dar sigur e mai ieftin decât a doua mașină cu motor 3l diesel in oraș…

    Indecis. Tu ce zici?2533
    • si wallboxul din parcarea cit te a costat? ca in bucuresti e fff greu sa te duci la enel distributie sa le zici ca vrei wallbox in drumul taberei…

      143
    • Dar mai ieftin decât un sandero pe gpl? Mda, status…

      85
    • Fisherman, cum m-ai nimerit. Am si Sandero1gpl si Spring1 si sunt din RO. In perioada asta fac de 2-3 ori pe luna un drum de 230km, dus-intors 440km.
      Cu Sandero ma costa 160ron mers super economic.
      Cu Springul ma costa:
      1. best case: 18 ron plinul de acasa + 2 cupoane Kaufland pt alimentarile de pe drum. Cupoane am destule, trebuie doar sa ma chinui un pic sa fac cumparaturi de 1000ron pt a primi 10cupoane in urmatoarea luna.
      2. worst case: Daca trebuie sa platesc toate alimentarile de pe drum, se adauga 80-100ron iar pretul total este 100-120ron.
      Ideea este, cu Sandero ma costa Intotdeauna 160ron. Cu Springul, ma costa 18ron cu posibilitatea de a ajunge la 120ron.
      Restul de cheltuieli la Sandero, se aduna si ele: anual 200ron filtru si ulei, anual 80ron filtru si diagnoza GPL, la 5000km pe GPL bag 20l de benzina/140ron. Cum cu Springul fac cam 10000km pe an, pot considera ca scap de partea de distributie pt 10000km, adica 100ron, de partea de placute pt 10000km, inca 70ron. Acestea sunt consumabilele, cheltuielile cu reparatii la Sandero se exclud pt ca nu pot compara o masina veche cu una noua.

      226
  7. un articol scurt si la obiect. am analizat si eu posiblitatea achizitiei unui EV sau PHEV si concluzia mea e similara. Daca nu locuiesti la casa (unde eventual ai investit si in panouri fotovoltaice) sau nu ai o statie de incarcare relativ libera in apropiere daca stai la bloc mergi pe un hibrid. Daca nu faci doar drumuri scurte si medii sau naveta de vreo 100 km zilnic si mai vrei sa pleci cu masina prin Europa, phev sau full hybrid, nu EV. Exceptand cazul in care situatia materiala iti permite un EV mic pt oras si o masina mai mare pt concedii ai drumuri lungi. Vrei SUV mare si faci 40 sau 60 mii km pe an si drumuri lungi constant, ia un diesel modern (stiu sezon deschis la injuraturi si ipocrizie). Restul sunt speculatii si rautati ivite din frustrari tipic romanesti.

    Indecis. Tu ce zici?2510
  8. Buna, eu in Romania sunt posesoare de Dacia Spring de un an. Consum mediu 11kWh/100km, incarcare exclusiv acasa (stau la casa in Ilfov) la un pret mediu de 1leu/kwh (am avut pana in februarie 0.7 lei si ulterior 1.4 lei). Rezulta un cost de 11lei/100km.
    La masina cealalta pe care o avem, consumul mediu este de 10l/100 km, adica 80 lei/100 km. Diferenta de 69 lei/100 km. Am parcurs in acest an 13.500km, cu o economie de 9315 lei (sa zicem 2000 eur). Pretul masinii a fost de 7.700 eur.
    In ritmul acesta costul masinii se amortizeaza in 4 ani, doar din diferenta de cost/km.

    Comentariu apreciat.5313
    • cealalalta avea dimensiuni comparabile cu Spring ?
      8 lei litru de benzina a fost o perioada foarte scurta. Acum gasesti si la 6.5 lei. Sau era diesel si scotea 10l/100 ?

      122
    • Daca ai pastrat masina veche pentru concedii atunci nu stiu daca ai facut economie in total. O masina in plus necesita si alte costuri.

      51
    • Buna,
      Cealalta masina este un monovolum cu 5+2 locuri, motor 2.0 , 200 cai. Am pastrat-o pentru concedii, deplasari in afara localitatii si pentru alte urgente. Am dat la schimb masina veche la rabla si am luat Dacia, si chiar am vandut si a treia masina. Ca familie cu 3 conducatori auto, am trecut de la 3 masini la 2 masini.

      71
    • Fix aceeasi situatie.
      Spring, 1 an, 17000 km, consum mediu 12kwh.
      Luata cu 8000 euro.
      Costuri totale exploatare 1 an: 200 lei revizia de 1 an.
      Masina merge numai in oras, a sotiei, se incarca acasa cu 0.75 lei/kw la hidro.

      Masina mea, aprox 20k km intr un an, consum mediu 9% motorina…faceti voi calculele.

      12
  9. Astia cu masinile electrice sunt mai rau ca dezvoltatorii imobiliari care tot explica cum o sa creasca piata ca acum e momentul etc…

    Comentariu apreciat.5517
  10. Ce leasing e 150 euro fara avans?
    Că până și la un Spring fără ecotichet și calculat cu dobândă 0 ar ieși:

    21.400€/150=12 ani.

    Iar la o mașină mai non-praf dacă rata ar fi 150€ cu dobândă 5% iese că la rata de 150€ se plătește în +25 ani.

    Ceva nu are sens acolo.

    136
    • Depinde de rata finală….

      52
    • Si eu am remarcat rata foarte mica la leasing dar:
      – a explicat in primul articol ca masina a costat 15000 de Euro (dupa aplicarea bonusului eco)
      – in Germania am vazut si eu finantari foarte bune (in reclame, nu locuiesc acolo) cu avans zero, rate mici si valori reziduale relativ mari; trebuie sa stimuleze consumul (si productia) de masini noi, de cele vechi scapa rapid prin estul Europei

      In conditiile astea mi-ar conveni si mie sa-mi schimb masina cu una noua la fiecare 3-5 ani.

      112
    • Masina a costat 25000€. Avansul a fost de 10000€ bani recuperati de la stat. Dobanda la Mercedes Bank e de – (minus) 0.79. Putea fi mai ieftina rata daca alegeam sa platesc o ultima rata si sa raman cu masina dupa 3 ani. Am ales ca dupa 3 ani sa cedez masina companiei de leasing si sa platesc mai mult lunar, adica 150€

      23
    • VR-ul sau valoarea reziduală e kinda standard. Nu poți umbla la VR aiurea pentru a scadea ratele că îți iei default la final pe cumpărare dacă supraevaluezi.

      150/luna in Depreciere/amortizare, dobânda la capital, risc este absurd de puțin.

      23
  11. Oameni buni, electrica nu e printre noi ca sa ne rentabilizeze viata. Ci ca sa maibreduca din poluarea la semafir, lângă școli si in parcari subterane.
    Văd ca asta nu intereseaza pe nimeni. Dar stai. Vine frigul și încep screenshoturile de pe airly ca e poluare in orase.

    Indecis. Tu ce zici?3125
    • Poluarea aia din orașe NU e de la mașini. E de la căcaturile de focuri/ incineratoare de deșeuri ilegale (în cazul Bucureștiului), de la șantierele nenumărate, unde nu există spălătorii la ieșire (toți constructorii preferă să plătească amenzile infime) sau de la centralele termice vechi, de pe vremea lui ceașcă.
      În schimb, la orice mașină electrică cumpărată fratele Xi îș freacă pălmuțele iar copii africani mai ridică un suspin de bucurie că au unde să își rupă plămânii și spatele, ca Cristi din Ro să se simtă eco.

      11
  12. Numai mie mi se pare suspect ca, in timp ce spiritele se incing pe articolul cu anexarile ( cum ar fi Herson-ul), Vali trimite guest author-ul (trupe speciale), sa deschida un nou front, pe un alt teritoriu, foarte disputat, cel electric (cum ar fi Harkiv-ul)? Are plausable deniability ( nu a fost el, e un little green man) si acum trebuie sa luptam pe 2 fronturi toata duminica.
    Slava Ucraini!

    Indecis. Tu ce zici?1023
    • Vali vede ce scandaluri fac audienta, dar nu are inca experienta cu EV, asa ca dirijeaza de pe margine.
      dpdv sociologic/phihologic e fascinant sa observi cat de mult urasc EV cei care nu si le permit (bani sau lipsa priza) si le gasesc mult mai multe hibe decat au.

      Le urasc, pentru ca daca EV e viitorul, viata lor se complica teribil, dar nimeni nu recunoaste asta.

      In rest, incarcand acasa, EV are cost MULT mai mic/km, dar romanii zici ca fac saptamanal Germania-Romania-Turcia si au un program strict.

      In fine, fiecare dupa posibilitati (benesti si intelectuale).

      EV e naspa! Nu mai luati EV, ca o sa aglomereze la statiile de incarcare!
      Sunt scumpe si trebuie sa incarci des. Cu astea ieftine nu ajungi nici pana la mare, plecand de la Bucuresti.

      Si nu uitati, daca dati drumul la AC in EV, ii scade 20% din autonomie.
      La deal, cu 4 persoane si jumatate de porc in portbagaj, orice calcule nu mai au rost.
      Nu ajungi la destinatie fara platforma.

      Indecis. Tu ce zici?2214
    • @Bogumil, nu e vorba de asta. E vorba de ce ai nevoie de o EV. Eu folosesc hybrid deocamdată pentru că mă pot deplasa și pe distante mai lungi + restul de avantaje ale motorului termic.
      In plus, pentru ăștia care stau la bloc (majoritatea) EV nu este o opțiune.

  13. Spui 4,2€ pt 100km dacă încarci de acasă…ma face sa ma simt foarte norocos cu prețul electricitatii din UK: cu £4,5 fac “plinul” cu care adesea reușesc sa merg 400km

    64
  14. Care e relevanta pentru cititorii blogului din Romania?

    Indecis. Tu ce zici?1614
  15. Salut. Măsinile se pot incarca pe priza normala. Pt o baterie de 40 ce da 200..250 km autonomie, cred că sunt de ajuns 12 ore daca îmi aduc bine aminte…de ajuns pe timpul nopții. De ce toți vor statie, pe mine mă depășește.

    910
    • Eu am ales incarcator de priza normala. Adica acasa o bag in priza in care bag si telefonul. Ma intreba cineva cat timp ii ia sa se incarce si habar nu am. O bag seara si dimineata e 100 la 100. Am in portbagaj si un cablu pentru statile de incarcare.

      67
    • si cum procedezi? dai drumul prelungitorului de pe balcon?

      105
  16. Mie imi place optimismul asta, dar toti posesorii de electrica uita (sau se fac ca uita) cu cat au dat mai mult la achizitie fata de varianta echivalenta cu combustie. Toate comparatiile nu includ acest cost.

    Comentariu apreciat.389
    • Tesla 3 33.000 de euro. Talisman 2.0 dci 43.000 de euro. Ambele masini noi, clasa echivalenta. Si nu m-am dus mai sus, ca un C-Class echivalent ca dotari era 50k minim.

      Indecis. Tu ce zici?1030
    • @andrei pe site la tesla vad cel mai ieftin model 3, 51k, cu voucher de rabla ar fi 40k, cum ai ajuns la 33k?

      134
    • BMW

      Seria 4 de 184 cai e 49 mii euro

      i4 de 340 cai e 54 mii de euro.

      Crezi ca sunt comparabile?

      74
    • Pai am zis. 150€ pe luna lesing salvat fata de o benzinara doar la consum 100€ pe luna. Ce masina cu 50€ pe luna puteam sa iau?

      45
    • Pe mine ma distreaza cum atunci cand e vorba de EV, imediat se discuta la… „amortizare”.
      Cand vorbesti de ICE, cuvantul amortizare nu are rost.

      83
    • Tesla 3 e o masina compacta si incepe de la 50k eur.
      Talisman e o masina de clasa medie si incepe de la 35k eur.

      Da, stiu, programul rabla, alea-alea, dar tot nu iese bine.

      Pentru o comparatie corecta, ia masini de la acelasi producator. Altfel ne uitam la Model S pentru a-l compara cu Talisman sau la Megane pentru a-l compara cu Tesla 3.

      116
    • NOU
      #63

      Stiu ca tesla 3 iese, real, mai spre 40000.

      01
    • Mini Cooper S 42k – Mini Cooper SE la aceleasi dotari 27k. Consum Cooper S 12%, Consum Cooper SE 19Kwh%

      00
  17. De vreo săptămână, sunt fericitul proprietar și utilizator al unui Audi E-tron și pot face o comparație cu cealaltă mașină, Audi A6 3 litri diesel.
    Cu un consulm de 30 kw/100 km, mă costă

    168
    • E-Tron, iPace, EQC etc sunt primele electrice ale acestor producatori.
      Consuma ca porcul si sunt teapa dpdv al autonomiei.
      Model Y LR are media pe la 20-21 kWh/100km, ceea ce insemna ca e mult mai eficienta!
      Sa vedem si Model X Refresh, pt ca in varianta originala consuma si ala de rupea.

      51
  18. Hai să vă spun şi eu traiul meu cu maşina electrică. Din aprilie am un Spring. Până în momentul de faţă am 24000Km. Deci în 6 luni am făcut 24000 Km. Am un consum mediu de 12.8Kwh/100Km. Avem contract la Hidroelectrica, deci 0.78 lei/kwh. Deci aprox 10 lei/100km. Înainte foloseam un Focus 1.0 şi aveam un consum de 8%. La un cost al benzinei de aproximativ 7 lei, ar fi 56 lei/100Km. Deci până acum am făcut o economie de aprox 11000 lei. Până acum am încărcat doar acasă, niciodată la vreo altă staţie publică.

    Indecis. Tu ce zici?298
    • Felicitari. Seamana cu experienta mea de mai sus. Singurul minus ar fi ca nu poti merge in concedii cu ea ca familie. Sau poti, dar cu un confort foaste scazut, si timpi mari.

      21
    • Eu nu am luat-o pentru concedii. Când o să plec în concediu prefer să închiriez o maşină care se pretează pentru acea nevoie. Ies mai ieftin decât să ţin o a doua maşină. Acum mă pregătesc să vând Ford Focus-ul.

      00
  19. De nici o săptămână, sunt fericitul posesor al unui Audi E-tron și pot face o comparație cu cealaltă mașină, un Audi A6, 3 litri diesel.
    Cu un consum de 30 kw/100km, am un cost de 0.24 lei/km. Docamdată am prețul de 0.78 lei/kw de la Hidroelectrica. Când se termină subvenția, am montate panouri solare de 8.8Kw, sunt altele calculele.
    La motorul termic, consum cca. 10 l/100 km, deci cam 0.80 lei/km.

    175
  20. NOU
    #71

    Masina electrica este ca p***d fara floci gen….:)))

    Indecis. Tu ce zici?1428
  21. In Ro eu zic ca pe termen mediu hibridul e rege.

    119
  22. Intrebare la modul cel mai serios. Voi gasiti undeva in Romania de cumparat electrice. Ca eu tot caut si nu gasesc sau gasesc cu livrare peste un an. Nu stiu eu unde sa caut?

    52
  23. Eu ma intorc cu vreo 25 de ani in urma.. la citirea textului. Care? Dracu! E mai bun! IBM sau AMD?
    Pana la urma e chestie de gust.. un alb? sau rosu? Sau roze?

    15
  24. As fi curios cati retardati sunt pe aici cu dpf off, filtre gaurite si comenteaza superior despre cat de cacat e masina electrica si tot ce tine de ea.

    Indecis. Tu ce zici?2429
  25. Bine ati venit in loc de lumiiiinaaa si verdeeeaaaataaaaa. GERMANIA !!! Alta lume, alte conditii, alte facilitati.

    514
  26. Ia vino cu tigaia aia în România și explică-ne cum e.

    1312
  27. In Romania exclus sa faci 20000 km/an cu o electrica (cu f f putine exceptii). Autonomie mica + statii de incarcare putine spre deloc => calatorii scurte. Poate spre 6-8000 km/an (cateva zeci de km/zi naveta pe distante scurte + drumuri in oras). Deci asa zisa economie nu prea iese. Exemplul o fi bun pentru Germania

    Indecis. Tu ce zici?725
  28. O sa va spun eu cum sta treaba: nu stiu.

    244
  29. https://electromobilitate.com/de-ce-am-renuntat-la-masina-electrica-dupa-2-ani-de-utilizare-zilnica-si-ce-inlocuitor-i-am-gasit/ cel mai bine iesi cu o hibrida: mergi fara emotii in concediu, ai masina mai mare decat un carucior de Kaufland, etc. Din articol: „Și am început test-drive-urile cu hibride: Toyota- Yaris, Yaris Cross, Corolla (soția deja avea C-HR de la serviciu), Honda – Jazz și Jazz Crosstar, Mazda 2 hibrid, în general mașini în plaja 19-25 000 euro, cam cât o electrică după Rabla Plus. Și am avut surpriza vieții – consumuri de 2.8 – 4.3 l/100km. Socotind o medie de 2 lei/kWh și 7.4 lei litrul de benzină… tot acolo ajungi, dacă nu mai bine pe hibrid.”

    116
  30. „Vând electrică (nu știu maică marca) ținută-n garaj, mers doar duminica la stația de încărcare și-napoi, nu bate, nu troncăne…”

    Bunicuța

    173
  31. 150 euro / lună mașină cu care merg *gratis* dacă o încarc de la panourile de acasă? Da! Unde semnez?

    Dar stai, în România mașina asta ajunge minim 250 euro / lună pentru că de pe fraier trebuie luat banul.

    109
  32. Informatia utila e ca mai afla romanii cat costa benzina in DE, ca altfel le explica simion cum la noi …. e cel/cea mai scumpa din UE.

    513
  33. Oricum e o mizerie sinistra ce s-a intamplat in timp. Acum >20 de ani se „termina” petrolul. Trebuie sa rationalizam, gata cu consumul aiurea. Treceti de la benzinare pe diesel ca uite consumam mai putin: atunci au aparut multe berline si masini mici pe diesel. Cum ne-am umplut de „diesel-uri elegante” … stai ca nu e bine ! Poluam si ne imbolnavim ! Hai inapoi pe benzine, e mai ok ca uite sunt motoare mai mici ce nu polueaza decat putin. Abia a trecut lumea pe benzina si a renuntat la diesel-uri … stai in plm ! Nu vedeti ca avem poluare in continuare si efect de sera si seceta ? Trecem pe electric si regenerabil si o sa incarcam masina de la soare. Dupa ce o sa trecem gramada pe electrice fortati cumva de taxe si legi cu dedicatie in max 5-10 ani… plm ! Voi nu sunteti normali ? Pai ce faceti cu atatea baterii ? Voi nu vedeti ca o baterie se descompune in 1 milion de ani si moare testoasa de Galapagos ? Nu vedeti ca omoram reteaua electrica ? Hai pe hidrogen ! E cel mai raspandit element in univers ! Cel mai probabil inca vom apuca sa trecem inapoi pe termic ca … plm hidrogenul costa mult de produs prin curent sau tot din petrol.

    235
    • De fapt, iatoric a fost cam asa:
      1. Benzina mai ieftina ca apa, consum la galeata.
      2. Incalzire globala data de CO2 => incurajare diesel, pt ca emitea mai putin CO2 si e mai eficient
      3. Toti au trecut pe Diesel ca era mai ieftin la rulaj, mai ales in orase
      4. Nu mai poti respira in orase, pt ca aparent diesel scuipa mai putin CO2, dar scuipa si multe alte chestii naspa, gen oxizi de azot.
      5. Solutii pt acesti oxizi exista, dar erau costisitoare, asa ca producatorii au preferat sa masluiasca cifrele pana nu s-a mai putut ascunde problema.
      6. Cilindree mici benzina, turbo. Ideale in teorie, o mizerie in practica.
      7. Hibrid facut doar pt cifre de laborator si legislatie.
      8. EV si Hibride plugin ce nu sunt niciodata incarcate.

      32
    • problema mare a fost ca benzina cu plumb

      11
    • Nu discut electric vs ICE acum, dar partea aia din articol in care spune ca Tesla sunt unele dintre cele mai sigure masini, m-a facut sa rad dupa toate prostiile care s-au intamplat cu masini Tesla. In particular ala care a ars in masina pentru ca nu s-au descuiat usile.

      Other than that, Tesla e o masina OK, dar oricum mult prea scumpa pentru majoritatea din Romania.

      44
    • Poti oricand lua un Zoe cu 0*
      In acest moment, Tesla e peste tot ce exista EV in banii respectivi.
      Masinile noi sunt scumpe indiferent de motorizare.
      Mai dureaza mult pana cand EV va deveni o solutie populara, iar asta va crea multe probleme.
      Acum EV e “gratis” de folosit, dar statul ia 10 piei de pe ICE prin impozite, taxe reparatii, consumabile si mai ales din combustibil.
      Peste 50% din pretul benzinei/motorinei e dat de diverse taxe.
      Statul va incerca pe viitor sa contraatace, dar mai dureaza minim 10 ani.

      41
  34. O soluție pentru a micșora timpul de încărcare ar fi ca bateria să fie detașabilă, practic intri la boxe ca în F1 și o schimbi în câteva minute cu alta.
    Dar asta ar însemna să se pună de acord toți producătorii asupra unui standard de mărime, capacitate, conectică etc.

    31
    • au incercat asta acum 10 ani.

    • Nu merge pentru ca in fct de masina ai alte nevoi si alt consum.
      Una e sa vii cu un Zoe sau E-Corsa si alta e sa vii cu un IX sau model X.
      Ai avea nevoie de o centrala nucleara legata la facilitatea de incarcare cand e cerere mare.

      12
    • 1. In primul rand ar trebui ca bateria sa fie undeva in partea de jos a masinii (adica in podea) pentru a pastra centrul de greutate cat mai jos.
      2. Apoi apare problema dimensiunii standard pentru baterii, asta in conditiile in care avem masini de toate formele si modelele.
      3. Ar mai fi discutia ca multe dintre masinile electrice actuale sunt adaptari ale masinilor cu motor cu combustie interna, deci s-a luat un sasiu existent si s-au inghesuit niste baterii prin diverse colturi.
      4. Si un alt punct foarte important ar fi tehnologia bateriilor. In momentul acesta, cand toti producatorii incearca sa imbunatateasca tehnologia de al o generatie la alta, ar fi contraproductiv sa ne oprim la un design ce peste 2-3 ani ar fi depasit.

      02
  35. @Bogumil eu am acces la priza si mi-as permite o electrica (sare din discutie Spring ca nu e ptr mine) si cu toate astea nu urasc deloc EV ci doar ma trage in spate pretul lor. Atata timp cat Megane-ul electric e 30k de euro eu fac un pas in spate

    31
    • Megane electric dotat e teapa, costa cat Tesla m3 sr!
      Megane nu mai e masina celui care nu avea bani de Octavia!

      04
  36. @Bogdan1 adevarul e ca si Tesla e super masina :)))

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube