Despre consum

De când a început criza, economişti, analişti şi ziarişti au teoretizat că, pentru a ieşi din criză, avem nevoie să începem să consumăm iar. Sigur, şomaj, salarii micşorate, rate stupide, totul a făcut ca oamenii să fie mai atenţi la ce cumpără.

Motor al economiei?

Consumul este motor al economiei. Ca fabricile să producă şi să îşi plătească angajaţii trebuie ca oamenii să cumpere produsele acelor fabrici. Că nu o fac, şi preferăm să importăm roşii din Italia sau mere din Portugalia e o poveste complicată şi are legătură cu incapacitatea noastră de a produce sau de a-i susţine pe cei care produc.

Dar ideea de bază rămâne. La fel cum în Germania majoritatea maşinilor deţinute de localnici sunt produse local, la fel ar trebui să începem şi noi să umplem coşul de cumpărături cu produse locale.

Cumpătare?

În acelaşi timp avem nevoie de o gândire coerentă. Am bani să imi iau asta? Îmi pot permite să întreţin asta? Îmi mai rămân bani după ce îmi cumpăr? Întrebari de bun simţ, pe care ar trebui să le vedem mai des, pentru că bancile şi fabricile nu vor mai face bani dacă oamenii pe care îi îndoapă acum cu credite şi rahat falimentează maine şi sunt nevoiţi să mănânce ştevie cu praz sau fripturică de miel lătrător.

În ultima lună am cheltuit în jur de 2.000€ pe electronice şi alte prostii. Şi am făcut-o numai după ce m-am asigurat că mai am destui bani pentru haleu două luni de acum încolo, timp destul să produc alţi bani.

Reclame?

Ştiu că unii vor spune că nu e ok să ai blogul plin de reclame şi să vorbeşti despre cumpătare şi logică atunci când tu vrei să îţi iei banii pe ele. Nu sunt împotriva consumului, fiind mână spartă când intru prin magazine sau prin hypermarketuri. Sunt împotriva consumului idioţesc. Împotriva celor care aruncă mâncarea de la Revelion, că le trebuia doar la poze şi la impresionat neamurile, împotriva celor care îşi iau maşini pe care nu le pot întreţine, împotriva celor pe care fudulia îi împiedică să meargă cu trenul sau autobuzul şi preferă să plângă că benzina e scumpă, împotriva celor care îşi cumpără ultimul model de telefon şi apoi mănâncă doar de două ori pe zi.

E acelaşi joc ca la credite sau ca la cuţite. Poţi omorî un om cu el, dar asta nu înseamnă că trebuie să o faci sau că ăsta e scopul lui. Poţi lua un credit, dar nu e vina mea că nu mai vrei să ţi-l asumi. Poţi consuma, dar nu da vina pe mine după ce ai făcut-o.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

44 comentarii

  1. Ok, legat de consum, o să mă refer la un exemplu legat de piața de biciclete. Am avut ocazia să particip anul trecut la un concurs tip Cross-Country. Scopul lui era competiția în sine, dar și promovarea mountain bike-ului în orașul respectiv. Participanții, aproximativ 200. Problema legată de consum a apărut aici sub forma unui procent de 90% din participanți, care au venit cu biciclete produse în afară, majoritatea în SUA sau Germania.
    Pe piața internă există doar câțiva producători, cel mai cunoscut fiind DHS. Renumele pe care și l-a format nu este însă unul prea bun, în sensul în care dacă tu intri pe Forumul Ciclism.ro și spui că vrei să-ți iei o bicicletă DHS, toți o să-ți spună cu nu merită, că nu sunt fiabile, că sunt cele mai proaste ș.a..
    Și au dreptate, pentru că materialele folosite nu sunt deloc de calitate, după câteva ture începând să apară probleme. Aici se adaugă și faptul că în ultima vreme s-au scumpit destul de mult.
    Mi-aș fi putut permite un Focus nou de 1600 de lei, doar că aș fi rămas apoi fără posibilitatea financiară de a o menține într-o stare cât mai bună, așa că am căutat și la 500 lei am găsit tot ceva nemțesc, second-hand, dar într-o stare excelentă. Preț la care mi-aș fi putut lua un DHS românesc, dar care m-ar fi dezamăgit deja după prima lună.

    Întrebarea mea este, cum aș putea să susțin producătorii locali atâta timp cât nu oferă un produs de calitate?

    00
  2. Preoteasa, ai avut tu DHS sau doar citesti forumuri. Eu am DHS de 2 ani si merge perfect, nemaivorbind de faptul ca am 120 de kile. si am dat 480 de lei pe el. mai terminati cu snobismul asta de cacat, va miroase numai a strainisme, ca deh, DHS au renume naspa.

  3. Ia zi-ne tu, vali plesca, in acceptiunea ta, care ar fi motorul economiei, daca nu consumul? cum cresti o economie? tiparind bani?

  4. Nu sunt mână spartă în magazine, căci m-aş simţi o victimă. Dar mă bucură ce îmi cumpăr, pe criteriul : nu mult, dar bun. Nici de-aş fi milionară în dolari n-aş fi mână spartă. Sunt doar o cumpărătoare inteligentă, stăpână pe sine( a propos, am ,,crescut” într-un magazin), nu se confundă cu zgârcenia, e altceva.

    Într-adevăr, consumul este parte integrantă a condiţiei noastre umane, de câteva decenii. ,,Consum, deci exist”…păi, nu? Cam trist…

    Una peste -alta, când nu mă las maniplată, mă simt puternică. Şi e o stare plăcută, zău!

    00
  5. @Arhi, am avut 2 biciclete DHS , una folosită mai mult prin oraș, iar cealaltă pentru mountain bike. Prima m-a ținut 2 luni, la trecerea peste o bordură s-a rupt cadrul, iar cealaltă 8 luni, timp în care s-au rupt schimbătoarele de câteva ori, cablurile de frână ș.a.. Recunosc însă că am văzut și cazuri speciale, în care au ținut câțiva ani. Depinde și în ce mediu e utilizată și cât de des. De asta am ales piața de biciclete, pentru că am văzut diferite experiențe. Altfel puteam să vorbesc din auzite despre piața auto.

    00
  6. spre deosebire de ce spun economistii idioti, consumul NU este motor al cresterii economice, ci doar motor al inflatiei, indatorarii si comportamentului economic irational.

    00
  7. Cresterea economica se face prin economie (absenta de la consum), nu prin consum:

    Quote:
    „Friedrich Hayek a spus că testul pe care îl are de trecut cineva pentru a se numi bun economist constă în înțelegerea faptului că creșterea economică sau nivelul angajării forței de muncă nu sunt determinate de creșterea consumului ci, din contră, de volumul economisirii. Nu consumul decide nivelul producției, ci reținerea de la consum – adică economisirea.”

    00
  8. CUMPATARE???Cuvantul asta nu exista pentru multi romani. Am vazut asta la cumparaturile pentru sarbatori. Era chiar o doamna care tragea 2 cosuri, iar multi aruncau in cos tot ce gaseau. Deasta am ajuns unde am ajuns….

    00
  9. pana acum nu prea exista optiunea de a cumpara ceva romanesc de calitate, dar macar la masini se mai schimba lucrurile, cred ca logan, sandero si duster sunt la fel de ok ca alte masini din gamele lor (nu se pot compara cu masinile nemtesti, dar sunt ok cel putin pentru un salariu mediu de ~1300 RON)

    in rest, este destul de greu sa cumperi produse romanesti, chiar si in piata multi vind produse de import si le pun eticheta „romanesti”

    00
    • @Stefan Murgeanu: e destul de greu pentru ca produsele sunt proaste, pentru ca se munceste prost, pentru ca nu merita sa faci o fabrica sau agricultura…

  10. Poate ca la tot ce ai spus ar trebui adaugat si: ‘Gandeste-te daca chiar ai nevoie de ceea ce cumperi, nu doar daca iti permiti.’

    Nu sunt eu mare ecologista, dar tot mi-e greu sa inteleg cum oamenii pot consuma atat de iresponsabil cand clar resursele sunt limitate (si aici nu ma refer la banii cu care cumperi mobila noua de la ikea ca-i ‘eftina si buna’, ci la lemnul din care-i facuta ea, forta de munca necesara ca sa o produci etc.).

    Oamenii cumpara prea multe chestiuni de proasta calitate si le folosesc pe o perioada prea scurta de timp (uneori nici macar pana se strica) = waste of resources. Poate c-ar trebui sa gandim mai in perspectiva.

    00
  11. @Dragos M, și persoanele cu experiență în domeniu te-ar sfătui să nu alegi o bicicletă DHS. Părerile sunt întradevăr împărțite, dar eu zic că cea a celor care jignesc și înjură pe forumuri chiar nu trebuie să aibă vreun efect în decizia cumpărătorului.

    00
  12. @Arhi motorul economiei e TOTO – daca ai 5 minute libere sa te uiti la video ;)

    00
  13. Inainte sa consumi trebuie sa produci ceva. Altfel inseamna ca ti-ai permis sa consumi pentru ca te-ai imprumutat de undeva, cam cum fac guvernantii nostri in ultimii 10 ani. Iar treaba asta nu tine la infinit.

    Ideea conform careia consumul este motor al economiei functioneaza doar daca ceea ce se consuma se si produce in tara respectiva, altfel unii cu consumul si altii cu productia si castigul.

    Noi unde ne situam ? Nu producem mai nimic, ne imprumutam (de la ei) ca sa tinem cursul de schimb relativ jos si sa avem bani sa cumparam (tot de la ei). Cine-i prostu’ ?

    00
  14. @arhi DHS-urile sunt ok (dupa cum spui si tu). Eu am 100 de kg si inca ma tine :))). A cam inceput sa scartaie. Dar nici eu nu sunt tipul de om care sa aiba grija prea mult de bicicleta lui. :D
    Asa ca nu e vina producatorului.
    Acum sincer, cand iti iei prima bicicleta, te mai uiti si ce se spune pe forumuri.
    Daca pe forumurile alea nu s-ar injura si nu s-ar jigni userii intre ei (gen: cine are DHS e papagal, stupid people astia care folosesc IPhone 4 – exemplu de pe alt forum – si asa mai departe), este posibil ca cel care isi doreste produsul respectiv (bicicleta aici
    ) sa analizeze obiectiv oferta (si sa nu se gandeasca – bai, or sa rada toti smecherii de la bloc ca mi-am luat DHS).
    Nu ca ar trebui sa-i pese de asta, dar se pare ca (cel putin in Romania) parerea unui care foloseste cuvinte gen: fraier, de cacat, papagal, muie bla bla, este foarte importanta. He’s da’ man!
    Nu sunt inca convins ca e faza cu produsele straineze. Sau poate este. :D Inca analizam.

    00
  15. arhi, imi pare rau sa te informez dar tocmai consumul, in forma actuala, duce la tiparirea de bani. asta pentru ca (si nu e diferenta decat de cantitate, schema e aceeasi), pitiponcul cu plasma cat peretele si fraierul de american cu salariul de 500 de dolari pe saptamana si casa cu ipoteca de un milion dau faliment pana la urma. si alaturi de ei, alte zeci de milioane, ducand bineinteles, la prabusirea bancilor, apoi a statelor. iar astea, nu-i asa?, sunt ptrea mari ca sa cada. si atunci, toti monopolistii banilor, de la fed si pana la isarescu tiparesc bani. multi si fara acoperire.
    revenind: motorul cresterii e simplu: munca. stiu, e un mic dezavantaj. daca vrei sa ai ceva, tre sa muncesti mai mult. naspa

    00
  16. 2000 de euro?!? Ai platit deci avansul pentru un iPad? :P

    @Arhi: asta cu DHS-ul e aceeasi discutie ca la Logan, doar ca pe doua roti. Pentru romani Loganul e prost, se strica, nu e fiabil, la banii aia gasesti ceva mai bun, nu merita, nu-l lua. Daca intri pe forumurile auto toți o să-ți spună cu nu merită, că nu sunt fiabile, că sunt cele mai proaste ș.a..

    In schimb, masina se vinde in draci in strainatate. E buna pentru nemti si francezi, dar nu si pentru romani, ca noi le suntem superiori.

    00
  17. Lucrez intro fabrica unde preponderent se fac prelucrari mecanice pentru industria auto. Toti muncitorii, cu mici exceptii, sunt interesati cel mai mult de pauzele de cafea, de pauzele de tigara, de ce ar putea sa fure sau ce scule ar putea imprumuta cand au ceva de lucru acasa. Ii mai intereseaza de maririle de salarii, bonusurile si niciodata calitatea lucrului facut. Asa e romanul.
    Si daca DHS-ul lui Arhi inca il duce dupa doi ani si al lui Preoteasa a crapat asa nu inseamna ca Preoteasa e snob. Inseamna ca oricat de bine organizat esti ca producator de orice mai ai mici probleme in fluxul de fabricatie cateodata. Sunt sute de exemple de mari producatori care o mai dau in bara din cand in cand.

    00
  18. NOU
    #21

    Degeaba ne certam toti cu maica’mea, sa nu mai gateasca atat de multa mancare. Taica’miu are regimul lui, eu pe al meu, sor’mea mananca de pranz cel putin la servici (daca apuca).
    Asa ca nu mai e nevoie de cantitati mari, dar au trecut cativa ani si tot nu s-a invatat. Ce sa-i faci, are o varsta si nu mai concepe altfel decat cum stie.
    Oamenii merg pe drumul lor si nu prea se schimba, doar foarte greu si foarte rar cand chiar nu au de ales.

    00
    • @Darth Glacious: ştii cum se schimba mentalitatea asta? punând pe hârtie banii cheltuiţi. pe coloane şi pe săptămâni, mancare, intretinere, masina, alte cheltuieli. sa vezi cum inveti economisirea.

  19. @vali plesca
    as putea pune pariu ca ai impresia ca ai scris niste chestii formidabile, ca tu cunosti fenomenul muuuult mai bine decit toti ceilalti, ca esti miezul.
    in realitate ce ai comentat este o idiotenie. de cind exista omul, consumul duce la nevoie de munca. munca fara consum creaza stoc si faliment.

    00
    • @PCH: taci, bă, că nu ştii nimic! consumul e pentru prostie. noi vom produce, iar alţii vor consuma. de ce? pentru că…

  20. @arhi: am mers de câteva ori pe biciclete DHS, iar impresia mea de snob idiot care visează DART 5 şi butuci de jdemii de euro este că decât să îţi cumperi un dhs, first bike, rich bike şi altele asemenea, mai bine recondiţionezi Torpedou lu bunicu, cu care a venit din Ucraina. Părerea mea.

    00
  21. Cred că anul asta trebuie să fim raționali și modești. Modești prin ce cumpărăm și raționali când alegem.

    00
  22. Preoteasa, ai uitat sa specifici ca tu vorbesti de persoanele care chiar folosesc bicicletele, nu le tin pe balcon si zic ca au biciclete de 480 lei… :P

    00
  23. in concluzie, DHS-urle sunt bune doar pentru cei care au peste 100 kg :))

    on-topic:
    eu sunt de parere ca toata treaba asta cu creditele ne-a adus in situatia asta. Oamenii au ajuns sa cheltuie bani pe care nu-i au pe lucruri care nu le trebuie neaparat.

    Daca n-ar fi existat creditele, fiecare ar fi cheltuit cat ar fi produs.

    00
  24. Eu sunt ZGARCIT :D Economia sa nu se bazeze pe mine. Asta este fericirea mea, sa strang :D Ce sa fac daca asta ma face pe mine fericit :D Poate imi trece :)

    00
  25. pch, nu, nu am impresia asta, doamne fereste. sunt chestii banale si, cred eu, de bun simt. bun, acum sa luam pe rand

    „de cind exista omul, consumul duce la nevoie de munca.” stii prea bine ca nu vorbim de consumul absolut obligatoriu, ci de cel pe care il vrea ”muschii nostri”, ala care te face sa te indatorezi mai mult decat poti duce.

    ”munca fara consum creaza stoc si faliment.” ce treaba are sula cu prefectura? despre ce vorbim noi? eu vorbeam despre faptul ca faptul de a cumpara ceva presupune, anterior, faptul de a munci ca sa poti plati ceea ce cumperi. consumul facut in ideea ca ”oi plati si eu in urmatorii zeci de ani si daca n-oi putea sa ma scape statul, fir-ar ei de puturosi!” nu duce nicaieri

    00
  26. Daca Loganurile alea se vand in draci si au acaparat procente importante din piata auto din vestu ioropei, unde dracu sunt ? le tin ascunse in ciresti ?
    Am condus anu trecut vro 3000km pe autostrazile din germania si abia daca am vazut 10 loganuri. si juma’ cre ca erau inmatriculate in romania.

    Stii cate loganuri vad pe „europenele” din romania in 3000km ? Sigur mai mult de 8.

    Si ca sa ma bag in seama si la biciclete, daca ti-o iei sa te plimbi prin parc 10km in cate un weekend insorit, probabil e foarte buna si una dhs.

    00
  27. arhi se plimba foarte mult cu bicicleta

    00
  28. Nu e vorba despre consum, nici despre a face credite sau a te indatora, ci de a nu mai face economii, de a nu mai tine banii blocati. Atat. Restul comentariilor sunt de prisos.

    00
  29. NOU
    #34

    @Arhi, „consumul este motorul economiei” este o abordare simplista pt ca economia nu este o masina cu un singur motor, ci o masinarie cu multe motorase, fiecare avand nevoie de tot felul de reglaje. Acum, pe conceptia „incurajam consumul ca sa iesim din criza” iti dau urmatorul exemplu: eu muncesc, castig 13 lei, platesc 3 lei taxe, imi raman 10 lei cu care cumpar 5 paini si 5 rosii. Pentru ca eu luna viitoare sa pot sa cumpar 6 paini si 6 rosii (incurajarea consumului), vad minim 4 variante.
    1) statul sa-mi ia mai putine taxe. platesc 1 leu taxa in loc de 3, imi raman in buzunar 12 lei si pot sa cumpar mai mult. DAR, statul va incasa mai putini bani (pe termen scurt si mediu), si nu va avea sa plateasca bugetarii;
    2) statul creste salariul bugetarilor (adica tipareste bani, adica inflarie). Dupa cum vezi, impulsionarea consumului si inflatia nu se exclud reciproc. Doar pe termen scurt voi consuma mai mult, pe termen lung preturile cresc datorita inflatiei;
    3) statul creste salariul minim pe economie. Pe termen scurt saracii vor castiga mai mult si statul va incasa mai mult, pe termen mediu si lung unele firme se vor inchide iar altele vor plati la negru, deci statul pe termen lung incaseaza mai putin;
    4) producatorii reduc preturile (daca pot si daca vor), deci TVA va avea o baza mai mica de impozitare, adica statul va incasa mai putin si va trebui sa gaseasca alte cai pt a-si acoperi cheltuielile.

    00
    • @Ovidiu Militaru: e o abordare simplistă atunci când e singura. dacă te uiţi mai atent in text, vei vedea cuvintele cheie „producţie locală” mascate pe ici-colo. consumul ca motor are sens atunci când tu consumi roşii produse de ăla care îţi cumpără şosetele sau jucăriile sau laptele pe care il produci tu.

  30. NOU
    #36

    Pe scurt, nu exista un singur raspuns corect. Cum zicea si reclama aia la don cafe, „e greu sa gasesti un mix bun”. Intotdeauna, interventia statului in economie va nivela unele dezechilibre si va crea altele.

    00
  31. Drăguţ acel Airstream din fotografie. Uneori mă gândesc dacă nu cumva un Airstream Classic
    ar fi mai practic decât o casă înfiptă în pământ…

    00
  32. NOU
    #38

    Sunt atat de multe aspecte de dezbatut incat nu ne-ar ajunge o noapte si o naveta de bere. Dar da, totul pleaca de la Maslow. Cand macar 80% din rosiile, carnea si merele consumate in Romania vor proveni din productia interna, lucrurile vor arata nitel mai bine.
    Si inchei cu o istorisire. Cica un presedinte american (nu mai retin care, posibil Reagen) a fost intrebat daca este multumit de consilierii sai. El a raspuns ca, daca ar fi dupa el, tuturor consilierilor sai le-ar taia cate o mana. De ce? Pentru ca, la intrebarea „sa pun taxa X, da sau nu?”, consilierii nu-i dadeau raspuns „pune taxa/nu pune taxa”, ci ii ofereau consecintele. „Daca pui taxa X se va intampla asta, daca nu pui taxa X se va intampla asta”

    00
  33. Aproape orice tara in Europa civilizata sprijina productia locala, fie prin subventii, fie prin banii fondurilor UE. La noi fondurile UE nu se consuma/aloca si sprijinul autoritatilor este aproape de 0.

    Nu cred ca te poti astepta la schimbarea mentalitatii unui popor, cat timp guvernantii au aceleasi obiceiuri (steal, cheat, lie), iar schimbarea lor nu are nici un efect pozitiv asupra poplatiei.

    Si, ca sa nu vorbesc in gol, uite un exemplu: greva minerilor din UK in 84, si angajarea muncitorilor straini ca solutie; era alta situatie, stiu, dar efectul a fost mentinerea productiei interne.

    00
  34. cel mai bine e sa gasesti niste fraieri la care sa exporti, aia sa consume mai mult decat produc. dupa aia ai bani si de consum si de economisit.
    si sa ai tot felul de chestii care sa te faca atractiv pt investitorii straini(deci statul sa nu fie tampit). si uite asa se strange si capital intern, iar cand vine criza si capitalul strain mai fuge, situatia sa fie echilibrata de banii rezidentilor. parca miroase a polonia.

    00
  35. Nici eu n-am vazut prea multe Logan-uri in afara.
    Dar nu asta e buba.

    Am locuit cateva luni intr-un oras mititel din Italia. Acolo studentii mergeau pe o masina mica si amarata la facultate, acasa… Oamenii trecuti pe 50 de ani aveau masini peste 10.000E. Tin minte cat am fost de mirata cand am vazut BMW-uri hachback, care la noi aproape ca nu se vad, conduse de barbati cu parul alb si alura de intelectuali. La noi, regret sa spun sunt conduse de cu totul alt soferi, in general vorbind.
    In acel oras eu m-as fi simtit perfect in siguranta conducand o masina mica si fara airbaguri, stiind ca masinile puternice sunt conduse de persoane responsabile. In Bucuresti insa cine are masina se da mare cu ea – cele mai multe cazuri. Asa ca mi-am luat masina mare sperand ca o sa ma ajute masina daca o fi sa se intample ceva.
    La Paris masinile opreau cam pe oriunde vroiam eu sa traversez.
    Tin minte ca m-am oprit 1 minut pe mijlocul Champs-Elysees sa fac o poza, si n-am primit niciun claxon pt asta. Masinile au stat cuminti la stop, desi se facuse verde intre timp. La noi poti gasi asa ceva?
    Asa ca eu nu iau Logan in Romania sa ma faca clatita un Hummer.

    00
  36. @Vali: draga Vali, ai dreptate cu munca, dar se pare ca tu gandesti limitat, mult prea limitat. Sa spui ca consumul asigura crestere economica nu implica nimic altceva. Nu inseamna ca daca consumi nu muncesti, dimpotriva. Ca sa consumi, trebuie sa ai cum sa asiguri consum, iar pt asta trebuie sa muncesti, eo chestie implicita. O corelare e necesara. In spatele consumului trebuie sa existe munca, altfel, se ajunge la blocaj de tipul celui care a ingropat imobiliarele (iei pe credit, nu poti plati, ramai fara casa, banca ramane fara bani, constructorul ramane cu apartamente nevandute si cu bani aruncati pe constructii neterminate – toti pierd). Cand spui consumul asigura crestere economica, munca este implicita.
    Insa munca ca atare NU asigura crestere economica. Munca iti asigura venit ca angajat si ca patron. Cu venitul asta tu poti face orice. Ii pui la banca, ii investesti direct prin bursa, etc. Asta NU asigura crestere economica pentru simplul fapt ca banii nu ajung la cei care au nevoie (Ex alte intreprinderi) prin vanzarea produselor, ci prin recapitalizare (vanzare actiuni, de ex, cumparate de tine la bursa). Pe termen lung tu vei ramane fara banii aia (presupunand prin absurd ca toti ar gandi ca tine, si n-ar consuma). Firmele produc bunuri si servicii ce nu vor fi consumate, inghitind banii de pe piata, circulatia va fi minima si directionata spre producatorii de materii prime => contractie (despre dezastrul social care ar urma, are rost sa vorbesc?).
    Sau, altfel, degeaba muncesti daca nimeni nu consuma rezultatul muncii tale.

    00
  37. Ideea principala e ca statul nu ar trebui sa plateasca salarii si pensii din transe de imprumut,mai degraba sa incurajeze sectorul privat (local,dar nu prin subventionarea sectoarelor nonrentabile si supra taxarea/impozitarea celor rentabile).O alta chestie ar fii eliminarea unor legi absolut tampite,care servesc clica celor de la putere si a „baietilor destepti” (protectionism) si ar face bine sa elimine din bugetari (paraziti,birocrati economici) si sa taie de tot salariu minim pe economie (exista multi care nu fac munca de 600 RON si astfel multe firme mici-mijlocii angajeaza la negru,doar ca sa vina garda financiara pe calul alb ca Fat-Frumos sa amendeze).In rest,cred ca ar ajuta o educatie economica primara inceputa din liceu.

    Daca motorul economiei ar fii consumul (afirmatie mult prea generala)…defapt,acuma in realitate motorul economic al romaniei este consumul si a fost consumul (vezi sutele de oferte credit pe buletin).Consumul apare cand este putere de cumparare,si cand nu pui bani deoparte,pe termen scurt (un an-doi-trei,din 2007 incoace ) consumi in prostie si piata se largeste cu enspee mii de firme.Dar pe teremn lung (situatia actuala) ramai fara bani si oferta de produse scade,si nici un producator nu ii prost sa intre pe piata daca nu sunt bani (cerere).Si ne mai miram de ce producatorii locali nu intra pe piata daca sufera de legislatie tampita si un capital social si o subventie de toata jena

    00
  38. @underscore-procentele alea is facute din vanzarea spre poplatia rurala din v europei,care,comparativ cu taranii nostri au bani de masina noua,si prefera una noua,nu second.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile