De ce nu e fezabilă oprirea motorului la semafor

Hai să elaborăm un pic pe propunerea senatorului minune de a da o lege care forțează mașinile să oprească motorul la semafor pentru a reduce poluarea.

Întâi, avem nevoie de cronometre pentru semafoare. Altfel, ar dura secunde bune până ar porni motorul, până ar băga în viteză și până ar porni, și asta doar primii 3 de la semafor. În aglomerație ar fi crimă, s-ar dubla durata unei călătorii.

Cronometre nu se pun pentru că ar costa câteva sute de milioane și pentru că poliția rutieră nu vrea. De ce nu vrea? Nu pentru că ar face idioții curse, ci pentru că nu ar mai putea dormi în tura de noapte și ar trebui să amendeze idioții care fac curse. Că de asta nu sunt cronometre în București și îl alte orașe mari.

Atât de simplu e.

 

 

poluare-fabrici-apusPhoto by Alexander Tsang on Unsplash

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

113 comentarii

  1. deja toate masinile de pe europe au auto start. Deci da

    11
    • Io n-am

      21
    • Masinile dupa 2015 sau mai noi. In conditiile in care parcul auto in Romania are o vechime medie de peste 10 ani. Deci facem o lege deampulea pentru ca ne plictisim in parlament si am rezolvat restul problemelor nasoale.
      Sigur /s

      20
    • NOU
      #4

      Bă da dacă sis nu e pt oprit la semafor sau in coloana pt ce masa e pus pe mașina? Sa futa ‘demarorul’ 😀😁

      00
    • Eu dacă aș avea start-stop pe mașină, l-aș dezactiva permanent.

      12
    • Masina noua, luata de mine in 2018. Tinut un an cu start-stop activat, de pornea si se oprea de 100 de ori pe zi in trafic. Dupa un an s-a dus dracului bateria. Schimbat bateria pe garantie, dezactivat start-stop – nicio problema de atunci incoace.

      13
    • Iată soluția românească, alături de scos DPF. Parca mai era cineva pe aici cu BMW pentru care prima prioritate a fost să pună pe off start-stop-ul. Nu știu ce vă place așa tare să duduie mașina sub voi la semafor, e pentru demaraj? Mașina mea are 7 ani și bateria originală și n-a pațit nimic…

      20
    • Pentru ca se opreste de-am-pulea de aia, gen cand incetinesti intr-o intersectie nesemaforizata de cacat, sau cand iesi din secundara in principala, sau sau sau.

      Pentru ca e de cacat pe scurt.

      04
    • @Pyro, e foarte posibil ca motorul sa se opreasca doar daca apesi pedala de frana pana la capat. Ai incercat asta?

      20
    • Cum a zis @Pyro, se opreste si dampulea. Eu am asa ceva, si e enervant pentru ca se opreste la: virat la stanga, cand te opresti sa te asiguri; iesit de pe o straduta cand te opresti sa te asiguri; trecerea de pietoni, cand te opresti sa lasi mai multa lume sa treaca. Practic oriunde calci frana si te opresti, dupa 2 secunde (in medie) se opreste motorul. O ia destul de repede, gen daca tragi un pic de volan, dar tot e enervant sa vrei s-o calci ca sa treci de intersectie si motorul sa stea sa porneasca.

      Bottom line: E ok la semafor, e enervant in traficul de zi cu zi.

      02
    • Pentru ca a mea (WAG) opreste motorul inclusiv in momentul in care opresc in loc si bag „marsarier”.
      Pentru ca vara, fiind ACul pornit, opreste motorul 3-4-5 secunde si reporneste imediat.

      00
    • Și dacă se oprește ce? Pornește la loc imediat, până am mutat piciorul de pe frână pe accelerație e gata. Dacă ai roțile cotite pentru viraj nici nu se oprește. Dacă e musai și trebuie „racing” pui pe sport. Mi se pare din categoria cutie manuală să „simți” mașina. Mă rog, probabil e parte din încrâncenarea de București unde totul și mereu e pe „racing” altfel ești mâncat…

      11
    • Nu stiu cum vi se opreste voua, am doua generatii de Dacia cu start-stop si nu mi s-a oprit cand viram. Iar cand s-a mai oprit prin intersectii, oricum aveam piciorul pe ambreiaj. Bucuresti, daca ar conta.

      10
    • Claudiu … nu se compara o dacie noua cu un sh adus din germania

      00
    • Eu nu mai am optiunea sa dezactivez prostia aia de oprit motorul la semafor. Nu mai zic ca se opreste si in mers. Singura modalitate de a nu se opri motorul este sa o tii in sport, deci mai multa poluare teoretic.

      00
    • NOU
      #16

      sapt trecuta am dat (si luat) traseul. logan manuala, cu buton start-stop. politistul imi spune sa dezactivez butonul si ma roaga ca pe viitor sa conduc cu el dezactivat.

      00
    • si pt voi cu dizeluri cu start stop sau benzinare turbo, vedeti ca turbina aia la fiecare oprire ramane fara ungere, asta daca stiti cum functioneaza un „dizel” si de ce e bine ca dupa orice drum sa il lasi putin cand ajungi la destinatie 30s – 1 minut sa mearga la relanti sa se „mai raceasca” turbina.
      Nu va zice nici un producator asta.

      01
    • @Octtavyan, SS intra in actiune la relanti, cand turbina nu măcăne cum faci tu aici.

      10
    • Nu putem sa discutam despre „toate masinile au start stop” atat timp cat in parcul auto roman inca exista masini fara ABS, ESP, airbaguri, geamuri electrice, etc. Mai avem MUUULT pana la „toate masinile au start stop”

      00
  2. Si cu masinile care circula acum in Romania ce facem? Mai sunt care nu au ABS, despre ce autostart povestim?

    00
  3. Oprirea motorului ar fi obligatorie la stationare. Sunt o gramada de imbecili ce stau in parcati cu motorul pornit. Iar in zonele linistite un diesel din asta a parfum.

    Ideea asta de start-stop manual la semafor e funny. Imi si imaginez unul care abia a reusit sa-si porneasca dimineata cazanul cat de dornic e sa-l opreasca din nou :)

    11
    • NOU
      #22

      la 45 de grade celsius e misto cu motorul oprit sa nu mearga aerul conditionat cand treci la al 10-lea verde
      /
      la -25 de grade celsius e misto cu motorul oprit sa nu bage aeroterma aia caldura

      11
    • Pai trebuie interzis si diesel-ul.

      01
    • Stai să-i vezi în fața grădiniței cum stau 10 minute cu dieselul pornit. Le ia 2 minute să proceseze când le zici că dacă stau acolo cu motorul pornit, toți copiii, inclusiv ai lor, le respiră noxele.

      Cred că pur și simplu nu îi duce capul să se gândească la ceva mai mult decât interesul lor imediat.

      Oprirea motorului la semafor e amuzantă, căci mașinile nu sunt făcute să facă asta. Nu mă refer la sistemele start / stop.

      10
  4. idioțenie curata. Is atatea infracționalitati serioase ce ar putea fi amendate cu ochiul liber dar nu sunt. Cum amendează? Pe baza de sunet? Stau langa masina sa vada ca e pornita? Sau iti dau amenda desi aveai AC pornit si masina nu se oprește atunci. Asta pentru cei cu start stop. Pentru restul e si mai dubios, ca nu e indicat sa pornești oprești motorul de il ia naiba. Mai ales ca sunt atatea orase sau zone unde traficul se misca cu țârâita, dar se misca, nu poti sa ai start stop din 2 in 2 secunde.
    Hai sa facem ceva cu cazanele, cu euro3- in orase mari, cu masinile ce scot vizibil fum, cu parcul auto din 2005. Dar nu, hai sa dam inca o lege de cacat si zicem ca am incercat.

    00
    • Corect, cum ar fi sa ai start stop si sa-ti iei amenda pt ca ti-a repornit masina singura ca sa mai bage AC?!

      00
  5. In Iasi toate semafoarele aveau cronometru, au fost inlocuite cu unele noi fara, motivatia oficiala fiind ca astea sunt inteligente si isi ajusteaza timpii singure. Ceea ce este o mare minciuna. Pe langa ca la astea se pleaca mai greu de la semafor, eu personal in 9 ani de condus inainte sa fie puse astea noi, am trecut o singura data pe galben, de cand sunt astea noi…

    00
  6. De asta exista tehnologie start/stop, fiindcă, lăsând totul pe șoferi, ar incurca mai mult decât ar ajuta intr-un atare scenariu. Legislativul european ar putea impune producatorilor dotarea standard cu sistemul asta, iar apoi unul ca renita s-ar putea sa ne caute pe fb sa-i sustinem cauza rebela:)

    00
    • Si… plătești tu ?😄
      Noi abia ne permitem cazane, si alea cu tichet rabla.

      00
    • E clar ca nu ai start stop.

      Sunt 40 de grade afara. Ai AC pornit. Te opresti la semafor. Motorul se opreste automat.

      Si staiii si staii si staii, ca pana porneste motorul nea` Gicu dureaza.

      Masina ta va reporni automat ca sa nu`ti bage aer cald.

      00
  7. Mașinile „normale” (fără start-stop) nu sunt făcute să fie oprite și pornite din 2 în 2 minute. Ai nevoie de alt tip de baterie, alt tip de alternator, senzori pe motor ca să se oprească într-un anumit punct (de unde se face pornirea mai ușor). Apoi o mașină cu start-stop nu este complet oprită când oprește motorul, o parte din sisteme funcționează (lumini, ventilație etc) și nici nu se oprește decât când condițiile sunt optime pentru repornire (dacă bateria nu e suficient de încărcată sau dacă e prea frig afară sau motorul prea rece, sau dacă e în pantă nu o să oprească automat).

    00
  8. bun la semafor, am inteles, dar daca afara sunt 5 grade si eu imi tin pornita coaja mea de golf 4 din 2002 tdi cu 487.274 de km dati inapoi de la 627.238, 10-15 minute „sa se incalzeasca” ca imi e frigut, cine ma vede? ok, sa avem legi inutile, dar sa fie tampite pana la capat! :))

    01
    • Daca vezi in oglinda un politist care se uita la esapament si la ceas, ia-o din loc, ca te cronometreaza :))

      10
  9. Dacă voiau reducerea poluării, ar fi interzis (sau taxe imense) tot ce e sub euro 4 (de exemplu). Fără labareli specifice politicianistului romenos.

    00
    • OK, super. Dar e similar cu problema reciclarii. Sau poate plătești tu diferenta?😄

      00
    • Peste jumatate din parcul auto MI/MAPN este non euro
      Ce vorbim aici?

      00
    • @LuciAnus, nu trebuie interzis, lasand la o parte ca e posibil sa nu fie legal asa cum a fost cu taxele vietii de inmatriculare.
      Se pot mari impozitele in functie de norma e poluare plus capacitate cilindrica, se pot mari taxele pe locurile de parcare de resedinta si facute benzi de autobuz/biciclete.
      Practic trebuie sa arati ca e mai usor cu orice altceva prin oras fata de masina. La noi mai e problema cu transportul extra urban, sigur poti ajunge usor in orasele mari, dar daca ai ceva comuna ca obiectiv…slabe sanse.

      00
  10. legea asta e degeaba; masinile moderne, echipate cu start/stop tocmai fac asta, si o fac in mod eficient; adevarat ca implica o stare tehnica buna, baterie in parametrii (baterie agm), dpf/gpf functional; am putea sa ii spunem senatorului respectiv ca il platim degeaba, si sa faca ceva util, nu asemenea initiative inutile; sa faca o lege prin care sa sanctioneze statiile itp ce fac verificari pe naspa, sa impuna itp valabil mai nou de 6 luni la vanzarea sh, sa permita radierea masinilor accidentate , sa intre anaf la samsarii ce vand masini , samd
    ca se simt lezati utilizatorii asa zis monumentelor de fiabilitate golf 4, passat b5 sau E90 lci la care din saracie nu au bani de baterie agm, sau dpf e istorie, asta e partea a doua

    00
  11. E doar o fumigenă de prost gust.

    Mașinile care pot face asta deja au start-stop, iar cele care nu fac asta e mai nasol dacă ar face cineva manual.

    Pentru că e vorba și de electronică care se întrerupe la fiecare oprire/repornire manuală, dacă mașina n-a fost gândită așa.

    Preocuparea lor ar trebui să fie să ridice sistemul de trai, ca oamenii să-și permită mașini noi sau sh mai noi de 5 ani, care 90% deja au acel start-stop.

    Nici n-ar trebui să fie subiect de discuție, e o prostie cap coadă.

    00
  12. Sunt solutii de smart-city pentru asta. Semafoare si masini inteligente.

    00
    • Soluțiile smart-city sunt adecvate în special orașelor cu gunoi neridicat și fără apă caldă.

      00
  13. sa vina electricele alea in plm sa nu mai aud idiotenii din astea cu oprit motorul la semafor ca asa a visat un idiot din parlament

    00
  14. In majoritatea orașelor au fost cronometre dar s-au scos. Poate se prinde vreun politician ca poate sa le revadă pe cele scoase către primarii la preț de noi … win win situation :)

    00
  15. Nu stiu de unde a aparut prostia asta cu „la semafor”, discutia s-a pornit pentru masinile „in stationare”, probabil cineva a scris pe facebook „la semafor” dupa care s-a raspandit aberatia.

    Este vorba de stationare in dreptul gradinitei, scolii cat iti astepti plodul, in fata blocului cat iti dezapezesti masina, cand iti astepti nevasta sa iasa de la magazin si ti-e lene sa invarti din cheie sau cand iei doar un pachet de tigari de la chiosc.

    Ia orice janghina, las-o sa mearga 5 minute apoi stai langa ea inca 5 minute si o sa vezi ca nu ti se mai pare asa o prostie chestia asta cu oprit motorul.

    00
    • Ce sa zic. O să treacă nenea polițistul dimineața la 7 printre blocuri să mă prindă pe mine cu motorul pornit în timp ce deszăpezesc. Nu știu, ăștia se așteptă cumva ca oamenii să înceapă să se toarne? Eu sun la 112 dacă vad o problemă și din păcate nu am avut experiențe plăcute. (Ex: am sunat la 112 că ardea un transformator sau ceva pe un stâlp de tensiune, acum vreo 10 ani, și ăla s a apucat să mă certe că de ce îl deranjez pe el, că sa sun, atenție, la Electrica). Așa că nu știu câți o să își pună paie in cap pt că are unu motorul pornit.

      00
    • De curiozitate, daca ai masina bocna cum o incalzesti fara sa stai cu motorul pornit?
      Inteleg ca se ia de astia care stau in fata scolii cu motorul pornit, sau cum statea un bou in parcare subterana, dar totusi sunt si destul exceptii.

      In forma vehiculata pana acum e o lege retarda.

      00
    • Ah, si inca o chestie utila ar fi ca atunci cand vezi o masina cu cos de fum la cur sa vina direct politia sa o confiste si sa-i dea la flasneta si proprietarului si statie de ITP care l-a trecut.

      00
    • @pyro circuli cu ea. Daca e de deszapezit geamuri ai solutie care topeste gheata instant. Clar nu dai cu ea pe 20cm de zapada. Dai intai zapada de pe masina si apoi cu solutie sa dezgheti geamurile. Cand stai pe loc motorul nu e la fel de eficient ca atunci cand e in miscare. Asa ca dezgheti geamurile, pornesti masina si pleci de pe loc. Se incalzeste in 5 minute.

      Asa fac mereu de 5 ani de cand am descoperit legea in austria.

      00
    • Pentru ca e pluna tara de idioti care de o saptamana sau mai mult se cearta pe ce n-au inteles. Stationare= mai mult de
      Doua minute. Oprire = sub 2 minute, gen semafor, stop, d’astea.

      @vali: tu citesti toate comentariile? Imi dai si mie numaru’ psihologului?

      10
    • @Alex 5 minute, nu 2. Așa e legea.

      00
    • Nu lăsa bunul simț să strice un articol de căcat.

      00
  16. In ce plm de orase traiti de nu aveti cronometre la semafoare?

    In cea mai plictisitoare comuna a Transilvaniei, Targu Mures, orice semafor are cronometru de 10+ ani.

    00
    • Poate ti se pare ca sunteti avansati, dar de fapt e fix invers. Au avut si multi altii, dar din anumite motive, doar de ei stiute, le-au demontat. Deci practic voi sunteti atat de ramasi in urma incat n-ati apucat inca sa le inlocuiti. Ceea ce, in cazul asta, e un lucru bun.

      00
  17. Da ar fi o idee buna dar sa se aplice doar pentru electrice. :D

    00
  18. Idee de optimizare (am vrut s-o patentez acu’ cativa ani, dar iaca o dau mokka pt ca-s baiat bun! :) ), cum in N America-s semafoare gramada, ar fi misto de optimizat rosu/verde, cam asa:
    – semafoare cu detectoare de proximitate + conectate intre ele pe toate directiile
    – se apropie dintr-un sens o masina si nu e nici-o masina pe celalalt sens? fa-te verde + celalalt sens rosu
    – in felul asta se sincronizeaza pe verde si nu trebuie sa mai astepti noaptea / la ore cand se sta absolut degeaba doar ca maria-sa-semaforul sa se faca verde.

    00
    • Stai linistit ca s-au gandit altii deja. https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_traffic_light

      00
    • A trebuit sa ies az noapte la 2.45 cu ceva treaba. Pe la 3 si ceva la intoarcere dau sa fac stanga de pe bulevard dar aveam rosu. Evident nu era nu venea nimeni din nici o directie. Ma gandesc sa trec cine dracu sa se supere? pana sa calc ambreiajul (huo! manuala!) din stanga apare agale masina de politie cu doi gabori care se uitau in toate partile dupa ceva infractori probabil. Deci politia lucreaza nu doarme

      01
    • Sa vezi ce misto e când se strica senzorul si stai ca prostul câte 5 minute la semafor … în tarile cu astfel de semafoare cu senzori scapi mai ieftin daca treci pe rosu decât daca stai cu telefonul în mâna

      00
    • pai ce sa petentezi boss? ideea? trebuie sa ai un produs =))

      00
  19. Copy-paste de la postarea respectiva:

    „Mai mulți oameni îmi propun să promovăm un proiect de sancționare a staționării cu motorul pornit, pentru limitarea poluării.
    Evident, cu anumite circumstanțieri. De exemplu, în anumite state din SUA se permite funcționarea motorului la temperaturi sub 5 grade, sau pe timp de noapte in zone extravilane, etc.
    Genul acesta de legislație exista în mai multe țări. De pilda în UK.
    Cum vi se pare o astfel de intervenție legislativă?”

    Nu pomeneste nicaieri despre oprirea motorului la semafor. In schimb, nici amenda pentru neoprirea motorului la stationare nu e o idee stralucita. Cum au zis oamenii mai sus, altele sa fie rezolvarile, trecerea pe electric, intinerirea parcului auto, etc. Au dat oamenii idei mai bune decat o amenda. Ar fi inca o lege data fara cap si nepusa in aplicare de nimeni.

    Ce stiu cu siguranta e ca in weekend am trecut pe langa o coaja de A6 pana in 2008 care statea langa trecerea de pietoni, asteptand pe cineva cel mai probabil, cu soferul in afara masinii butonand pe telefon. Pe o raza de 2m de masina totul mirosea a noxe si era cu vreo 10 grade mai cald. Ar fi mai misto lumea fara asa ceva.

    10
  20. Asta cu cursele de masini e fumigena. Curse se fac doar noaptea, cand e orasul liber. Costa un „if” in cod si maxim un pin in plus pe micro-controller sa opresti cronometrele noaptea si sa le lasi ziua, cand e nevoie de ele. La fel, daca sunt extraordinar de inteligente semafoarele alea si au timp variabil, timpul ala poate fi afisat si pe cronometre. E gargara explicatia lor.

    00
    • A nimerit-o vali, le e lene. Noaptea le baga pe intermitent, ceea ce dupa parerea mea e cel mai bine. Sa vezi atentie cand nu mai esti sigur de nimic :)))

      00
  21. >>avem nevoie de cronometre pentru semafoare

    Aveti nevoie de semafoare adaptive si inteligente, care nu sunt compatibile cu cronometrele.

    00
    • Ce inseamna „nu sunt compatibile”? Magie neagra? Semafoare cuantice?

      00
    • dacă cronometrul este deștept se reglează și ăla odată cu timpii semaforului.

      Iar ca șoferii să nu fie surprinși de modificarea timpilor afișați de cronometru, soluția nu este schimbarea bruscă a timpilor de funcționare ci schimbarea lor graduală înainte să se activeze culoarea respectivă, puțin câte puțin.

      e.g..

      valori inițiale: roșu 60 secunde, galben 5 secunde, verde 55 secunde
      tura #1 roșu 61, galben 5, verde 54 secunde
      tura #2 roșu 62, galben 5, verde 53
      tura #3 roșu 63, galben 5, verde 52
      tura #4 roșu 64, galben 5, verde 51
      tura #5 roșu 65, galben 5, verde 50

      …ș.a.m.d… până se ajunge la timpii necesari. A se observa că bugetul de timp rămâne constant (în acest caz) la 120 secunde. Pentru intersecții mai mari/complexe acest buget se poate regla și el corespunzător sau poate varia dinamic chiar și el (dar devine mai complexă logica de ajustare dinamică a sensurilor)

      00
    • Adica semafoarele inteligente sa nu fie cu mult mai inteligente decat cronometrele Adi, asta zici, nu?

      Skyler sistemele inteligente adapteaza timpii de la semafor si chiar ordinea fazelor in functie de trafic. Cronometrele existente masoara timpii de rosu/verde din ciclul trecut si afiseaza in ciclul prezent. Cum zice si Adi, 2-3-5 secunde diferenta nu e mare lucru, dar mai mult sau chiar daca sare o faza cand nu e trafic se duc pe pnis. Sau chiar se poate reduce durata fazei curente, si cronometrul iti arata inca 20 de secunde de verde dar de fapt mai ai 1. Sa zicem ca s-ar putea face cronometre inteligente care sa-ti arate ultimele 3 secunde de rosu, dar tot asa poti aprinde galbenul, daca chiar ar fi o chestie importanta.
      Si nu in ultimul rand, faptul ca nici un oras mare cu sistem centralizat de managementului al traficului nu are asa ceva nu va zice nimic?

      00
    • @Radu, „aptul ca nici un oras mare cu sistem centralizat de managementului al traficului nu are asa ceva nu va zice nimic?” ba da, imi zice ce stiam deja, ca majoritatea oamenilor ajunsi in functii de conducere nu sunt pe cat de competenti lasa sa para importanta functiei

      00
    • oricum nu vom avea niciodata fluidizare perfecta atat timp cat strazile sunt asa mici si masinile asa mari si multe, e practic imposibil, mai ales cand multi nici nu stiu exact ce cauta prin trafic sau ies doar de plimbare, e posibil sa avem ceva care seamana a utopie dupa 2030 cand vom avea ceva masini conectate

      00
    • Da, deci, Radu, eu aici vorbesc din postura comentacului de pe internet, nu am niciun fel de experienta in coordonarea traficului, dar am cativa ani de experienta in programare si automatizari. Eu nu cred ca semafoarele alea inteligente sunt atat de inteligente incat sa se uite in lungul strazii si sa zica „hai, bine, acum treceti voi”. Presupun ca se bazeaza pe senzorii inductivi ingropati in asfalt si regleaza timpul de verde/rosu in functie de nivelul de trafic pe segmentul respectiv, timp care poate fi afisat pe ecran. Chiar si in cazul in care semaforul nu da verde pana nu simte o masina deasupra senzorului, tot pot fi afisate secundele de cand a fost detectata masina pana la schimbarea culorii. Nimic nu e imposibil in lumea digitala, depinde doar cati bani ai de cheltuit.

      00
    • În București se utilizează tehnologia swarco de mai bine de 10 ani. Jumătate din controllere funcționează în adaptiv, se lucrează/încearcă extindere și resuscitarea transportului public. În nici un mare oraș european nu se mai investește în optimizare pentru traficul privat de ani de zile. Țipă mulți că stau în trafic dar îi doare în pl că sunt zone unde timpii pentru verde pietoni sunt reduși la minimul reglementat, ca să se miște traficul privat și tot sunt nemulțumiți.

      00
    • Skyler, de putut se poate, problema e ca nu merita. Da, e cool sa stii cate secunde de rosu mai sunt, dar practic nu ajuta la nimic. Sistemele astea se fac pentru siguranta si eficienta, nu sa se simta soferul pilot.

      Daca e sa comparam experienta, am si eu vreo 20, dintre care 3 fix in domeniul asta.

      00
  22. Articole din ce în ce mai slabe. Ai cumva impresia că cei ce au implementat minunea asta îți citesc blogul?
    Ai cumva impresia ca pe noi, cei care am cumpărat mașini echipate cu această „minune a tehnologiei” ne-a intrebat cineva dacă dorim stop&start?
    Nu. Nu ne-a întrebat nimeni!

    Dar cumva ai ajuns tu la concluzia că ăsta-i motivul pentru care e coadă la semafor… Într-o țară plină de cazane…

    Da, știu sunt idiot, n-are rost să-mi răspunzi 😬

    A, și spune-i idiotului care se întreabă ce face el la +40 sau la – 25°C dacă se oprește motorul că nu se întâmplă nimic. Sistemul ăla e mai dwstept ca mulți de pe aici și nu-l oprește

    01
  23. Cine e ministrul ala si de la ce partid e? Nu citesc stiri si nu prea stiu despre cine e vorba

    00
  24. Sunt unii care dezactiveaza Start & Stop sa nu se uzeze motorul. Sau nu aprind luminile sa nu se arda becurile. Psihoze de la Dacie.

    00
    • O intrebare de nota 10: De ce nu recomanda niciun mecanic / electronist folosirea sistemului start/stop? De la cei mai alcoolisti din coltul blocului pana la mai marii domeniului?

      00
    • pentru că mecanicul ți-o repară, nu ăla care ți-o vinde, care are ca scop reducerea normelor de poluare și diverse scheme de marketing?

    • Dacă mecanicul ți-o repară, nu e în interesul lui să se strice?

      00
    • @ubercool …sau poate nu e taranoi si e in interesul lui sa fii client fericit, ca sa te mai intorci tot la el.

      00
    • E o prostie asta cu mecanicii care recomandă. Depinde de motor/producător, ca orice chestie. Nu toate motoarele sunt la fel, nu toate mașinile, nu toți producătorii.

      Am avut un 508 hibrid, care evident avea start stop pentru că trebuia să se oprească să mai meargă pe electric. Mi-a explicat mecanicul că mașina în loc de electromotor are un motor (care e și generator pentru baterie, și alternator) mult mai puternic, ceea ce face pornirea mult mai ok pentru motor, îl ridică foarte ușor la turația de la care poate merge el singur.

      Iar pornirea/oprirea motorului strică motorul doar dacă o faci la rece, de-aia se zice că primele 5 minute poluează cel mai mult un motor, când e la rece. E adevărat, odată atinsă temperatura corect, nu mai are nici o problemă opritul/repornitul, mai ales dacă ai și electromotor dimensionat corect.

      Deși era diesel, efectiv așa de fluent pornea că nu simțeai, nu avea acel tremurat tipic al motoarelor diesel la reporniri, zici că era benzină. Desigur, asta doar după ce se-ncălzea, la prima pornire îl simțeai, ca orice diesel care se respectă la rece.

      Și producătorii cu marketingul și poluarea, da, e adevărat, se fac pentru marketing și poluare astea, dar producătorul oferă și garanție, iar dacă discutăm de mașini de închiriat, unde-s contractele babane, și unde vor fi cele mai abuzate mașini, credeți că s-ar risca vreun producător să-și saboteze singur contractele având un start-stop care distruge motorul?

      Mai ales la închirieri unde se fac km mulți și de tot felul de șoferi, deci orice pică, sigur pică în garanție la cât de abuzate sunt, și totuși coafura sistemului start/stop rezistă.

      00
  25. Ponderea noxelor celor care au dpf off vs opritul motorului la semafor…..

    00
  26. Am start-stop si am capatat un reflex dupa ce pun ce pun contactul si centura…sa apas butonul de anulare al acestei mizerii

    00
  27. Vali, nu vreau să stârnesc polemică sau ceva, ci te întreb sincer. Acum, lăsând fezabilitatea propunerii la o parte, sigur ești conștient și tu că nu a menționat nimic de „semafor” specific unde chiar ar fi o prostie. Intenționat exagerezi ca să ridiculizezi ideea sau, de fapt, el chiar a menționat undeva că e vorba și de semafoare?

    00
  28. Am avut start-stop de m-am săturat, la bătrâna Dacie, când trăgea aer fals în galerie și nu ținea ralanti-ul, acum nu mai vreau.

    Dar da, referitor la staționare cu motorul pornit, ar fi utilă o lege, dacă am fi într-o țară care chiar are poliție.
    La școală la copil, a stat unu’ cu Duster-ul diesel pornit, 30 minute, pe ceas.

    01
  29. ce imi place mie sa cred, contrziceti-ma cu argumente concrete, preferabil tehnice, e ca inginerii aia au gandit start-stop-ul cu un trafic normal in cap. mergi cateva minute, te opresti 30 de secunde la un semagfor, mai mergi cateva minute, mai stai 30 de secunde, poate un minut.

    nu pentru felul in care e treaba in bucuresti, mergi 5 secunde, stai 2, mergi 7, stai 3, mergi 1, stai 7, mergi 5, stai 4.

    pentru ca imi e greu sa cred ca uzura provocata de cateva sute de porniri pe zi poate fi contracarata de vreun fel special de baterie, electromotor, calculator si mai stiu eu ce. si ce sa vezi, exact de aia „stop”-ul intervine doar in anumite conditii de consum, temperatura, voltaj si mai stiu eu ce.

    altfel da, start-stop-ul este solutia traficului in bucuresti. si in restul tarii.

    in rest, ca si colegul de mai sus. asa cum mi s-a format reflex de pus centura, de aprins farurile, verificat oglinzile, incep sa se formeze si reflexul de apasat butonul de anulat start-stop. bine, asta pana nu m-oi duce la baieti sa anuleze din calculator asta si tampenia aia de piuitoare ca nu e legata centura. in mortii ma-tii, nu plec eu pana nu isi pun aia centura. da’ sunt momente cand chiar nu e nevoie…. atunci cand merg cu 5 la ora pe camp chiar nu am nevoie de centura. taci in plm….

    00
  30. Ar mai fi o chestie tehnică, motorul la aprindere produce cele mai multe noxe ;) atunci arderea este incompletă… tehnic vorbind la relanti ar trebui să fie mai ok. Acum depinde și de timpi, dar nu sta o mașină cu orele la același semafor.

    00
  31. Nu mai ușor îi prindem și îi oprim pe ăștia care circulă cu fumigene pe stradă? O vezi că scoate fum, o tragi pe dreapta, o testezi pe loc, o trimiți direct la casat.

    00
  32. Start-stop e o gaselnita pentru testele de emisii si consum. Niciunui producator nu-i mai pasa de fiabilitate. Ar fi fost util daca ar fi comunicat cu semafoarele si celelslte masini, ca sa nu-ti opreasca motorul pentru 3 secunde, dar vin electricele – deci nu mai are rost.

    00
  33. Vad că dă lumea cu minus la ” dezactivez start stop” într-o veselie, că na.. turmă, flowe-power, #noisalvamplaneta, #muiepsd…etc. Dar să judecam oleacă:
    1. start-stop uzează mai repede acumulatorul ( posibil și alte piese) deci cumpărăm mai des acumulatori, deci poluează mai mult aia care îi fabrică.
    2. Cu start-stop activat, in oraș exista posibilitatea ca temperatura sa nu ajungă la un nivel optim pentru functionarea motorului cat mai eficient ( motorul consuma cel mai puțin la temperatura de lucru, adică cca. 90 de grade ) .
    3. Cu start stop activat e posibil ca nici catalizatorul sa nu ajungă la temperatura optima de lucru, deci nu mai filtrează așa bine gazele nearse.
    4. Cu start stop activat e foarte posibil ca nici dpf-ul sa nu ajunga la temperatura la care să zică ” bă, ia sa dau eu drumul la o regenerare” , deci se va înfunda, așa că 10% din romani îl vor curata in service, 5% vor comanda unul nou ( poluează producătorul in procesul de fabricație) iar 85% îl vor anula ( dpf off, egr off….no smoke, no fun).
    5. Aia cu ” consumul cel mai mare de carburant se face la pornire” mai e valabilă, că nu știu !?
    Așa că da, start stop este cauza de căpătâi a poluării globale.
    Ce fac eu pentru a polua cat mai puțin : mă sui în mașină, pornesc motorul, și plec în 3-4 secunde, după ce apăs pe buton să dezactivez start-stop. Ce am mai făcut pentru poluare : am luat un euro 6 cu dpf activ. Atât !

    00
    • Ca om care a calibrat motoare și mai știe una alta, vreau să doar să menționez că tot ce ai spus mai sus e greșit. Start-Stop nu lucrează decât în anumite condiții. Se face omologare pe ciclu WLTP și RDE cu start-stop activat, deci sistemele de control al emisiilor funcționează garantat, atlfel acel vehicul nu era omologat. Demaroarele și acumulatorii pentru autovehicule cu start-stop sunt concepute special pentru acele regimuri de lucru.

      00
    • Ubercool.Asta e problema nr.1 in tara asta,omul scrie 30 de rinduri de aberatii pentru ca stie el mai bine.Tu esti specialist,ii spui civilizat(prea civilizat chiar)ca abereaza .Sint curios daca vine cu un reply sa isi recunoasca eroarea.

      00
  34. Propunerea nu e propunere, era o intrebare. Si nu e vorba de semafor, ci de stationare.

    Dar e ok, continuati pe langa subiect.

    00
  35. Am observat chestia asta cu opritul motorului la semafor in Uk de multa vreme. Daca unii soferi se apropie de semafor si vad ca isi schimba culoarea pur si simplu cand ajuns langa semafor opresc motorul. Habar aveam de ce fac chestia asta si la ce ajuta. Deci noua lege romaneasca probabil e deja veche prin alte tari.

    00
  36. Adica daca trece legea asta,io tre’sa cobor la fiecare semafor ca sa imi pornesc Buceagul meu cu manivela?Pai unde mai e democratia?

    00
  37. Mie-mi place ca se opreste motorul cand stau in aglomeratie. Cum avem din ce in ce mai multe ambuteiaje in Brasov, si din ce in ce mai dese, aerul tinde sa devina irespirabil. Pana si ca sofer simt, insa ca pieton, cand mergi pe langa coloana de masini cu motoarele pornite, simti in stomac un amestec de fum de motorina cu aditivi de benzina, venit din tot felul de motoare reci, care inca nu au intrat in regim.

    Asa cum mie nu-mi place sa respirr fumul altora, eu nu dezactivez start/stop-ul. Dimpotriva, e un fel de verificare ca masina e in parametri: suficient de cald/frig in habitaclu, iar bateria suficient de incarcata si in parametri.

    Cand nu mai intra start/stop-ul inseamna ca trebuie sa schimb bateria :)

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.