De ce Brașov-Sibiu costă 20 milioane/km, dar Brașov-Ploiești 40 milioane/km?

Am avut nevoie de calcule serioase pentru titlul ăsta, că știți cum sunt băieții, aburesc cifrele tocmai pentru a nu exista genul ăsta de calcule. Iar ziarele economice, în loc să facă ele calculele astea, se ocupă cu plânsul că autostrada nu va avea ieșire pe strada mă-sii redactorului care scrie știrea*.

Bun. Se anunță ciot de autostradă Brașov-Sibiu, 50km, cost 900 milioane euro.

Traseul A13 Brașov – Făgăraș are o lungime totală de 50 de kilometri și este localizat pe teritoriul judeţului Brașov, potrivit memoriului de mediu. Valoarea investiției în construirea acestei autostrăzi este estimată la 4,7 miliarde de lei. (sursa)

Acum un an avem o știre care spune că 110km ar costa 4 miliarde euro.

Noua variantă de cost pentru Autostrada Ploiești – Brașov (110 km) este de 4 miliarde de euro, iar licitația pentru proiectarea și execuția primilor 5 kilometri ai Autostrăzii Ploiești – Brașov este aproape de lansare. (sursa)

Ca să rotunjim, 50km 1 miliard, 100km 4 miliarde. Tot zonă muntoasă și dincolo. OK, despăgubiri mai mari pe Valea Prahovei, pentru că sunt mulți oameni de la partide care trebuie să își ia bani din schema asta, dar de ce costă dublu? Se sapă cu lopeți aurite? Se toarnă beton cu amestec de ioni de argint? Se folosesc excavatoare de la Bentley, care sunt mai scumpe decât alea de la Komatsu?

În timpul ăsta, măcar se lucrează la centura Comarnicului. Doresc 0 ieșiri pe parcursul ei, să nu cumva să facă isteții ăia de locuitori ai vieții cum fac acum, să coboare cu mașinile peste DN ca să ia pâine și apoi să se întoarcă de unde au venit, că nu sunt magazine de pâine decât alea de pe DN și ei nu pot merge la ele decât cu mașina. Pe idioții de la Ploiești i-a calmat giratoriul ăla, ce bun e acum, nu se mai fac accidente frontale, nu mai mor oameni și ei au învățat între timp să fie mai puțin idioți decât erau.

 

 

* pentru cititorii mai tineri, acum niște ani l-am pleznit pe un prostan de la ZF care asta scrisese, că autostrada va avea doar două ieșiri la Bușteni și lui i se par puține, în timp ce istețul ala de director editorial Hoștiuc scria că București-Ploiești e prea lungă, mai bine merge pe DN.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

17 comentarii

  1. Simplu. PSD-ul de Prahova e de două ori mai lacom. Follow the money.

    Comentariu apreciat.453
  2. N-as zice ca e asemanatoare geografia celor 2 cioturi. Una trece muntii, alta e la baza lor.

    Comentariu apreciat.561
  3. Să nu exagerăm, totuși.. Brașov – Sibiu e foarte de plat, comparativ cu relieful traseului Ploiești – Brașov.

    Comentariu apreciat.462
  4. M-am uitat și eu pe harta, de curiozitate. Una traversează o zona de deal și ocolește munții, alta traversează munții. Nu sunt expert în construcții de drumuri, dar bănuiesc ca și munții ăștia pot fi diferiți, unii din piatra mai tare, alții ceva mai moi, ceea ce implica tehnici diferite de străpungere. Plus ca probabil pe una e posibil sa ai nevoie de mai multe viaducte și tunele, ceea ce ridica mult costul de construcție pe km.

    Comentariu apreciat.364
  5. Haha, cum e romanul, bai nene. Mai uitat pe filmuletul despre centura Comarnicului. Am vazut ca romanii deja au incpeut sa o foloseasca, desi nici nu e asfaltata. Si ce viteza pe unii :))

    410
  6. de ce perele sunt mai incalte decat merele?

    54
  7. Ce munti sunt pe traseul Brasov-Fagaras? Poate Dealul Polonic, e tot un munte, da-i mai mic.
    Ca idee – altitudine Ploiesti (ochiometric) 180 m, Predeal – putin peste 1000, Brasov – cam 600: https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Ploiesti-Brasov_profile.png
    Pentru comparatie – Fagaras – undeva sub 500 m, zona Persani-Vladeni – intre 500-600 – cea mai inalta.

    181
  8. Asta se poate afla doar daca se cunoaste terenul, ca nu e tot una sa construiesti pe pamant sau ai nevoie de poduri si viaducte fara numar. In plus de asta mai conteaza si de cat de larga e trecatoarea aia printre munti, ca daca tre sa sapi in munte sa incapa 4 benzi clar ca e mult mai scump decat daca sapi fundatia si torni asfalt. Nu cunoac zona, dar asta ar putea fi o explicatie plauzibila.

    80
  9. Cred ca nu este o problema… din ce am citit, la o cautare sumara, prin Austria se construiau autostrazi in 2012 cu peste 20 milioane euro (si acolo-s cam in munti)… mi se pare de bun simt sa crezi ca s-au dubluat preturile de atunci pana acum.

    Iete aici la nemti cum fac ei o bucata cu multe iesiri, noduri si asa mai departe cu 185 milioane pe km. Deci nu, 40 milioane pe kilometru nu e neaparat mult, imi zice instinctul si putinele cifre comparabile pe care le-am vazut.

    https://www.worldhighways.com/wh8/news/cost-rise-highway-project-hamburg-germany

    10
  10. De acum locuitorii Comarnicului vor mai fi nevoiti sa cooboare pe DN pentru paine, se pot duce pe centura sa-si ia paine din Sinaia

    11
  11. pentrucaoamenidifetitispagidiferite

    05
  12. pentru ca mai apoi se face bacau – brasov si uite asa ai legat toata moldova

    00
  13. Mandachi a făcut 1 m cu 4500 euro.

    52
  14. Unde sunt vremurile cand costa la noi 7 milioane kilometrul si in Balcani costa doar 3?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile