Cutremur la Clouje! Industria IT în pericol!

Nu m-ar interesa subiectul ăsta dacă ar vorba doar de o firmă românească care a tras o țeapă unor americani, dar ingredientele sunt cele care fac sosul ăla bun. Firma asta a ajuns de la 70 la 400 angajați în 2 ani. Mulți dintre ei erau juniori fără experiență. Doru Șupeală spune că se fac presiuni să se bage subiectul sub preș, că face rău industriei IT românești. Că așa se face pe la noi, ținem gunoiul sub preș și ne pretindem curați și isteți.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

91 comentarii

  1. Trecand peste baza logica a video-ului – iti dai seama ce „data breach” au avut aia? Sa aiba un om acces la atatea documente din arii diferite de activitate din firma (HR, teams, bugs list, time-lines etc) este inpardonabil.
    La astia cred ca cel mai bine este sa se treaca la un registru gros si creion chimic – sa noteze bug-uri si sa faca desene in creion cu ce au gasit defect.

    00
    • dacă ar fi să speculez, probabil era team leader ceva.

    • Team Leaker

      00
    • „m” inainte de „p” și „b”

      00
    • Firma are un NDA destul de strict, cel puțin conform informațiilor de pe net.

      Când se adună atât de multe probleme de management percepute de majoritatea angajaților este inevitabil să apară leak-uri și whistleblowers.

      Sau folosim standarde diferite ? Când divulgă cineva de la Blizzard Entertainment, Inc. informații nașpa despre management e OK, dar când divulgă cineva de la Țeapă Games S.R.L. e de porc ?

      00
    • @vosidit98 – are NDA stufos dar fiind romani… acum multi ani a pus un angajat un joc nelansat pe torrente. Ce s-a intamplat? A fost rugat sa isi dea demisia.

      00
    • @Mofo si contractul ce prevedea? dat in judecata, sau platit daune ? Pentru divulgarea secretului de serviciu avem un intreg articol in codul muncii: TITLUL II, CAP.1, Art. 26.

      Poate s-au gandit ca n-au de unde sa recupereze daunele si nu merita efortul ?

      Poate era scris aiurea contractul cu amenintari la oha si management-ului i-a fost teama de consecintele pe care le-ar avea un atac in instanta ?

      Aici trebuia ajuns in instanta si stabilit acolo. Nu prea merge cu „i-a fost mila angajatorului” mai ales ca omul probabil e pe o lista neagra acum si nici n-a luat somaj, pentru ca si-a dat demisia.

      Cat despre clauzele de confidentialitate, citat din legislatie:

      „Răspunderea disciplinară a salariatului pentru încălcarea clauzei de confidenţialitate nu operează în cazul în care salariatul divulgă informaţii care dovedesc săvârşirea de către angajator a unor fapte ilicite […]”

      00
  2. Și IT-istii români sunt tot români. Și nu e o constatare bazată pe acest filmuleț.

    00
  3. Si animatiile faciale de la Mass Effect Andromeda tot made in Romania au fost.

    00
  4. Acu’ am injurat eu mult la autisti, dar sa fim seriosi sunt atatea prostii in articoul ala, ca asta e non-subiect. Nimic nu functioneaza din cum cred ei ca functioneaza. Auzi, au fost devii incarcati cu buguri irelvante.

    00
  5. Deci daca joci jocul ala in primele 15 minute iti dai seama ca e plin de bug-uri.

    Asta cu „dar QA a mintit, bu huhu” e 50% adevarat numai… Nu zic ca Quantic Lab nu e de vina, dar asta miroase a hai sa dam vina pe altii ca noi suntem mai smecheri.

    In rest developerii polonezi de la CDPR au spus clar ca jocul nu functioneaza iar managerii au zis la investitori ca bro, noi am facut The Witcher, totul e in regula plm sa vina banii…

    00
    • Quantic Lab au vrut sa dea o teapa crezand ca clientul e prost si au luat ei teapa pentru ca clientul ii stia pe ei de lacomi si prosti?

      00
    • @bosulean, pai clientul e prost(sau porc), daca vrei sa faci un produs promovat si ateptat de toata lumea nu te lasi in baza unora depre care nu stii prea multe decat daca esti si tu la randul tau un fel de tepar.

      00
    • @NIX pai tocmai, ca polonezii credeau ca vor avea testerii cu experienta cu care lucrasera deja la witcher.

      00
    • Dar nu spune nimeni ca polonezii au promis ca jocul va avea 1000x features din care nu au facut aproape nimic. Nivelul de buguri nu erau de QA ci pur si simplu nu puteai sa joci jocul, nu era nevoie de o firma QA sa-ti spuna asta…

      Plus ca nu poti sa fi atat de prost sa lasi soarta unui joc AAA care costa milioane de euro numai in mainile unei firme externe, hai ma baieti.

      Vina e si lui CDPR in masura mult mai mare decat orice firma subcontractanta, fie Quantic Labs sau altcineva, ca oricum trebuie sa faci due diligence cand primesti un raport de la ei.

      Asta e clasicul: am facut un produs prost, dar nu noi suntem de vina coa, altii si numai altii. GTFO.

      00
    • Plus, cand a fost lansat jocul ce a facut CDPR? Au vrut sa-l ascunda gunoiul sub pres, si acolo, eh, jocul merge, nu noi suntem de vina, fanii nu apreciaza, blah blah.

      Trebuia sa vina Sony sa spuna ca ba baieti ori scoateti jocul pana e un fix si ii dati banii inapoi ori o scoatem pe voi cu totul din sistem.

      CDPR a facut un clusterfuck de proportii. Simplu.

      00
  6. Oh, nu! A iesit la iveala modus operandi-ul companiilor de IT romanesti!

    00
    • Nu, practic tot sistemul din România, inclusiv sectorul public.

      Când am auzit de „quotas”, am rămas mască, oarecum optimist, că în sfârșit străinii încep să învețe ce apucături comuniste avem și persistăm cu ele.

      Cine e în învățământ, poliție, sănătate și administrație, știe foarte bine ce-s cu cotele lunare.

      00
    • A ieșit de ceva vreme. Există cineva care să-și aducă aminte pentru ce a fost condamnată Irina Socol? Măcar de data asta erau angajați programatori, chiar și juniori.

      00
  7. Nu are cum ca problemele CP2077 sa fie vina doar de la QA. De exemplu CDPR nu a implementat cam jumatate din ce a promis de randul anilor. Videol prezinta mai degraba problemele pe care le au dezvoltatorii la nivel global. Si faptul ca se livreaza produse la calitate substandard nu e ceva nou si nu e doar in industria de gaming si nici nu e o problema locala. Au facut cei de la Quantic Lab marlanii? Garantat. Dar din failul CP2077 ai putea sa faci un documentar.

    00
  8. Au tras teapa unor polonezi, nu americani. In rest de acord cu tine.

    00
  9. Am aflat despre acest scandal de la Dorin Lazar pe blog. Abordarea sa a fost extrem de echilibrata si corecta, iar cine cunoaste industria intelege destul de bine ce s-a intamplat pe acolo. In acelasi timp. cazul asta arata foarte bine riscurile la care se expune orice companie din lumea asta cand externalizeaza diverse servicii din ratiuni de cost si mai ales cand oamenii devin prea lacomi.
    Pentru ca in esenta discutia despre acest scandal se reduce la lacomie. Producatorii jocului au vrut ceva ieftin si bun, cei care au asigurat testarea au vrut sa scoata maxim din aceasta oportunitate. Prin urmare s-a facut un contract intre cele doua entitati care initial parea foarte avantajos pentru fiecare, doar ca undeva ceva s-a rupt. Si aici trebuie inteles ceva foarte simplu, orice producator de jocuri sau software trebuie sa-si faca propria testare a solutiei inainte sa apeleze la oameni din exterior. Dupa ce face asta poate sa o dea mai departe si sa vada feedback si de la alti oameni, ori in cazul de fata nu stim si nici nu vom sti vreodata daca s-a intamplat asta(vorbele nu au nici o valoare). Apoi daca te apuci sa externalizezi servicii trebuie sa fi pregatit ca s-ar putea sa-ti iei o teapa si mai ales sa dispui de mecanisme pentru a limita pagubele. Ceea ce aici nu stiu daca a fost cazul, insa inteleg ca trebuiau bifate niste criterii care sa asigure o oarecare calitate a muncii pe care ei o prestau, ceea ce ne duce la o alta problema.
    Calitatea muncii sau mai ales asigurarea calitatii unor produse este un lucru destul de greu si mai ales dureaza foarte mult timp pana cand formezi un om care sa-ti faca asta. Pe langa asta calitatea este un criteriu destul de greu cuantificabil si mai ales daca nu ai niste specificatii clare asupra ce urmaresti esti distrus. Din ce inteleg aici s-a mers pe eterna cota de buguri si pe faptul ca aveau X oameni cu Y ani de experienta si vedem ce iese.
    Categoric Quantic Lab are o parte de vina si au niste greseli pe care le-au facut. Insa vina principala o are producatorul pentru ca nu a cautat sa-si limiteze pagubele, iar acum cu aceasta dezvaluire ii poate oferi un motiv in plus pentru a se judeca si a mai face rost de niste bani.
    Totusi chestia care ma deranjeaza nu este scandalul ci faptul ca industria si o parte din oamenii grei nu vor sa vina si sa vorbeasca deschis despre aceste lucruri si mai ales modul in care rezolvam aceste probleme. Caci pot intelege daca ar fi un accident cazul Quantic Lab insa nu avem de unde sti daca nimeni nu vorbeste deschis despre asta.

    00
    • ce accident baiatu? asa suntem noi romanii. tepari. cat mai putini bani la fraieri. cat mai juniori, sa ceara cat mai putin. 3 sferturi din angajatii aia nici nu isi stiu drepturile. la noi, mai ales in gaming QAul se face pe cantitate nu pe calitate. suntem carne de tun, oi. hai sa nu mai mancam cacat. absolut tot ce e descris acolo este ce se intampla in mai toate firmele de profil. atat pe gaming cat si pe software. mai e firma de QA foarte mare de la noi, o stitit cu totii din industrie, numai povesti horror si acolo.

      00
    • @raul
      Nu a inventat romanul teapa sau datul de tunuri asta ca sa fim intelesi. Principala chestie care ma deranjeaza este faptul ca ne uitam prea mult la rahaturile noastre, fara sa ne uitam si prin jur si mai ales sa invatam din greselile altora. Situatii de tipul asta s-au intamplat si la case mai mari(Boeing, Hertz), iar asta este un risc cand o companie externalizeaza servicii. Acum putem invata ceva din asta si sa facem un pic curat sau putem sa ne punem cenusa in cap si sa ne desconsideram in continuare.
      Momentan vad ca suntem in etapa in care ne punem un pic cenusa in cap si continuam sa facem ceea ce am tot facut.

      00
  10. Nu e vina testerului că Dacia mea nu e Mercedes.
    E vina testerului dacă nu merg frânele.
    În ambele cazuri e vina mea dacă nu știu pe ce dau banii.

    00
    • Știu că e vina producătorului, dar dacă am făcut plata finală fără să am frâne..

      00
    • „În ambele cazuri e vina mea dacă nu știu pe ce dau banii.”

      Ah, uite și românu’ venind să facă apologia fraudei!

      Bă proștilor–exclus Pixel–când o să înțelegeți că „e vina ta că n-ai verificat/n-ai știut mai bine de atât/nu te-ai descurcat mai bine” este chintesența apologiei pentru fraudă?
      Dați vina pe victimă.

      Nu, nu victima e de vină că „nu știe pe ce dă banii”, e vina ta că ai mințit/fraudat victima. Vina e a ta, nu a „fraierului/fraierei” de victimă, care trebuie să stea (după mintea bolnavă a unora) 24/7 de șase pentru fiecare lucru din viață.

      Infect!

      00
    • @Boros. Într-o societate normală perfect de acord cu tine.
      Trăim într-o societate în care respectarea regulilor e norma și în care îi tratăm pe ceilalți oameni ca oameni?
      Sau la noi excepția e regula și căutăm oaze de normalitate ca pribegii în deșert?
      Deșertul neîncrederii e mare și poate nu o să ajungem vreodată în tărâmul făgăduit.

      00
    • Atunci înfige-ți unghia de la degetul mic în carotidă și scutește-mă de apologia fraudei în continuare, după ce că tot nu vrei să pricepi, cu metafizica ta de durut în cot și-n pulă.

      00
    • NOU
      #36

      Am lucrat ca tester acu multi ani. In general minim 50% din bugurile gasite si documentate de echipa de testeri nu se repara. Inclusiv unele din cele marcate „critical”.

      00
    • Cel putin d.p.d.v istoric, la un joc lucrau „pe bune”, cel mult o mana de programatori.
      Ai mai multi designeri care folosesc limbaje de scripting pentru a descrie structura si cursul evenimentelor unui joc.

      Dar genul de bug-uri pe care le vedem in Cyberpunk, sunt bug-uri pe care le poate rezolva (in timp util) doar unul dintre programatorii „core”, cei care care cunosc bine sau foarte bine engine-ul.

      Antrenarea unui programator nou pana in punctul in care intelege intuitiv un monolit precum REDEngine, poate dura luni de zile.

      CDPR avea nevoie de programatori la nivelul la care puteau repara un bug fundamental de fizica in cateva zile, fara sa strice si alte lucruri. In conditiile in care au avut 3-5 programatori dedicati per disciplina nu e de mirare ca jocul a iesit cu probleme.

      Cand ai un asemenea mamut de joc trebuie sa planifici pentru redundanta. Asta inseamna, din pacate, sa platesti niste oameni cateva luni „degeaba”, sa fie antrenati si disponibili pentru „marele crunch”.

      Sau, daca nu vrei asta, va dura mai mult timp dezvoltarea, adopti o filozofie mai apropiata de modelul waterfall, in care cel putin cateva borne cheie devin puncte care nu pot fi negociate, si atunci ai mai multe sanse sa termini la timp, cu majoritatea promisiunilor indeplinite.

      Cand ai un produs recurent, un site sau un serviciu, metodologia agile cu microsprinturi se potriveste, pentru ca tehnic nici o versiune nu este *versiunea finala*.

      Daca ai un produs pe care il lansezi o singura data, si mai aplici cateva patch-uri nu mai merge cu razgandeli cand 70% din joc e deja scris. Sau merge, dar cu riscul foarte real de a distruge produsul.

      00
    • @vosidit98 De acord cu ce spui pana la metodologia Agile. Aia e cancer in R&D, e pur si simplu micromanagement rebranduit si adoptat cu patos de catre habarnisti. Nu ai cum sa faci R&D calumea urmand Agile cand ai de dezvoltat mereu functionalitati noi, plus mentenanta(rezolavt bug-uri) pe branch-uri legacy.

      00
  11. Indiscutabil, reputația întregii industrii software din România va avea de suferit

    Aaaa nu, nu va avea. Nobody gives a f ca un joc avut buguri din cauza unei companii mici de QA. Si in spiritul unei postari recente, ia sa vedem cati angajati de la Quantic Lab si-au dat demisia? 😀

    Vedeti si updateul in articolul de pe Forbes, surse din interior zic ca managementul stia de probleme, cum e si normal. Nu erau aia chiar asa prosti sa se bazeze pe un 3rd party din 3rd world. Doar ca au fost si ei lacomi.

    00
    • Angajații de la labul ăla nu sunt aceiași ca acum câțiva ani. Nu mai e niciunul original, ca angajat. Toți au plecat și au fost schimbat toți.

      Cine sunt patronii, mă întreb? Au tot profilul să se comporte infect ca niște securiști sau ca niște manageri comuniști.

      00
    • Industria software din Romania este mult prea mica daca ne comparam cu cei din jur, respectiv este un zgarci la nivel mondial. Iar cand spun asta ma refer la ceea ce se produce aici, respectiv impactul la nivel mondial. Categoric au venit niste firme si au facut niste centre de dezvoltare, dar suntem prea mici raportat la ceea ce ar trebui sa fim. La ora actuala in Polonia ai toti marii jucatori din industrie, iar in Cracovia ai toata crema din lume(Google,Amazon,Microsoft au centre importante de dezvoltare), respectiv in Varsovia o sa se deschida un centru de date pentru cloud al Microsoft.
      Noi ne mandrim si ne uitam ca la sfintele moaste cand vine vorba de UiPath care apropo o sa concedieze 5% din personal, insa nu suntem in stare sa replicam succesul si mai mult viziunea tinde spre 0. Sunt abonat la diverse comunitati de startupuri din zona tech si multe dintre ideile unora sunt replicari ale unor povesti din SUA, respectiv nu rezolva o problema sau ajuta cu ceva, insa cu totii merg pe ideea fake it till you make it. Si chestiile astea sunt frumoase in fazele incipiente insa deja trebuie undeva trasa o linie si o oarecare maturizare a pietei trebuie sa se intample. Iar asta inseamna ca tepele si jegosii din industrie trebuie numiti si nu mai trebuie aplaudati pe la diverse conferinte. Poate sa faca asta industria de IT din Romania? Poate sa se curete singura de uscaturi?
      Caci odata facute aceste lucruri sunt de parere ca foarte usor se poate concentra pe o crestere a importantei sale, respectiv replicarea succesului UiPath la mai multe companii. Dar na, acum momentan aruncam jegul sub pres si bagam capu la cutie.

      00
  12. Vali salvează-i videoclipul (așa, să-l ai acolo).

    Eu am tăiat exact segmentul în care descrie tot (tot!) sistemul din România, sector public & privat, de la superiorii subordonați partidului sau HR-ului cu frica concedierii pe motiv de „incompetență”: https://streamable.com/yyem5m

    La perfecție descrie România.

    Dacă te apuci de citit comentariile, pfuai, românii descoperă în ce țară nasoală trăim cu toții… da afară e cald în continuare.

    00
    • BĂ ZOSO DE CE PUI CLIPURILE PE STREAMABLE?!?!?! BĂ, TU NU ȘTII CĂ TE VEDE BUHNICI ȘI CREDE CĂ TOT CE SE PUNE PE STREAMABLE E PUS DE MINE?!?!?!

    • Sa nu zica Bufnici la QuantumLip ca leakerul a fost mana lu’ Zoso, dovada clipul de pe Streamable, platforma lu’ Zoso de pus clipuri de pe YT ca sa nu le dea Bufnici jos

      00
    • A se vedea situatia cu inotatorii olimpici si ministrul Sportului. In discursul public n-a mentionat mai nimic despre Robert Glință, pentru ca n-a venit cu tabla la gat, nu mai conteaza ca s-a clasat in top 10 mondial.

      Suntem atat de saraci financiar si moral incat ne comportam exact ca dependentii de jocuri de noroc: ne imprumutam, amanetam tot ce nu este locul 1, aur, valoare, etc. doar sa mai tragem odata la manivela.
      Ca poate de data asta pica potul cel mare sa poata fura tot partidul si sa ramana si de-o reparatie cand se mai darama ceva infrastructura.

      00
  13. lasă că merge și așa, păi nu e sf jocul? Nu cred că are legătură cu industria IT din ro, că parcă nu era axată pe jocuri. Mai degrabă cineva a distribuit greșit bugetul și au apelat la ăștia că a zis că partea cu bugurile e cea mai neimportantă.

    00
  14. Noi sustinem golaneala asta cu scutiri de impozit?

    00
  15. Ce gacici mișto am văzut ieri la piscină, …. pffff

    00
  16. Aia cu „norma de buguri” e o idee proasta, dar si faza cu dezvoltatorii inundati cu buguri minore este vrajeala. Pai cineva trebuie sa se ocupe de prioritizarea bugurilor. Asta e mai important, ala mai putin important si asa mai departe. Plus ca un joc cu profilul ala (inteleg ca s-au bagat multi bani in el) trebuia oricum sa iasa fara buguri (deci si alea mici trebuiau rezolvate).

    In rest o echipa alcatuita aproape exclusiv din juniori este mereu o idee proasta. Trebuie sa ai si juniori, si medii si seniiri. Fiecare vine cu atuurile lui Din pacate vad ca se merge tot mai mult pe ideea de „echipa tanara si dinamica”…

    00
    • Aia cu „norma de buguri” e din traditia indiana, am lucrat cu multe echipe de QA din India care mereu gaseau buguri pentru ca asa isi justificau existenta. De multe ori puneau buguri care apoi erau declarate tot de unii din ei invalide dar no matter what ei trebuiau sa puna „buguri” ;) therefore dezvoltatorii inundati cu buguri minore nu e mereu vrajeala.

      00
    • Face parte si din traditia noastra. Este specifica tarilor sarace in care lipsa de resurse inseamna ca distributia acestora trebuie justificata constant.

      Stii cum e, cand ai 10 boabe de porumb le numeri de mai multe ori sa mai treaca timpul si foamea. Sau eu iti dau un leu tie, tu mi-l dai inapoi mie, scriem pe caiet ca s-au rulat 2 lei, apoi il dam pe din doua si-l bagam la buzunar.

      00
  17. Din postarea de pe FB:

    > Povestea a ajuns acum și în Forbes, ediția internațională

    Suntem in 2022 si inca nu stim cum functioneaza blogurile de pe Forbes unde orice redactor poate scrie orice, dar avem pareri puternice despre diverse.

    Legat strict de subiect… sunt sanse foarte mari ca tot ce zice in video sa se fi intamplat. Dar CP2077 nu a fost esecul care a fost din cauza aia.

    00
    • E un fel de zf al americanilor, adică tot o latrină aservită intereselor politice. Presă liberă nu există.

      00
    • Tot de pe FB:

      > O informație esențială pentru acest caz a venit pe canale semi-oficiale: înainte de pandemie, firma respectivă avea sub 20 de angajați. Acum are aproape 400.

      Google „quantic lab srl listafirme”, ii lua 10 secunde sa afle ca in 2019 avea 134 de angajati.

      > Cum ați denumi voi treaba asta? Creștere sustenabilă și procese de calitate bine definite și corect implementate sau, dimpotrivă, lăcomie și amatorism în formă pură?

      Eu as numi ce face autorul amatorism, inghite niste lucruri pe nemestecate si neverificate.

      00
  18. Patit pe pielea mea la partea de suport tehnic. Fiecare raspuns era un punct, si fiecare om trebuia sa faca minim 30 de puncte pe zi. Cine avea cele mai multe puncte pe saptamana putea sa castige niste premii si primea un bonus micut.

    Ghici ce sa intamplat?

    Un destept (roman) a gasit ca poate conversa cu un auto responder si putea sa faca 50+ de puncte pe zi cu reply-uri de gen: „I am glad the issue was resolved blah blah”, care automat genera un raspuns inapoi, care primea o alta „rezolvare”.

    A castigat toate bonusurile timp de cateva luni, si niste premii, a zambit, preluat toate acoladele fara nici o problema. Asta pana cand am cautat mai amanuntit in sistemul de customer service si am vazut toate conversatiile cu auto responder-ul. Oooops.

    La doar cateva saptamana dupa situatia asta, am descoperit ca alti 2 destepti din echipa foloseau o metoda sa isi stearga recenzile proaste inainte sa fie preluate de baza de date centrala.

    Prezentat situatia la cei din afara, au fost intelegatori dar au refuzat sa mai angajeze din Romania.

    00
    • Si ce-ai fi vrut sa faca, sincer? Sa respecte sistemul si la prima zi proasta sa-si dea demisia? Da, teoretic asa ar fi „corect” conform standardelor companiei.

      Nu stiu daca ai vazut dar genialul sistem AI de la Amazon a trecut prin aproape toata populatia angajabila din California (google „Leaked Amazon Research Says It Might Run Out of People to Hire by 2024”). Multumita in mare parte si regulii lor ca odata concediat un angajat nu mai poate ocupa alta pozitie in cadrul Amazon.

      Si intel s-a trezit ca era sa cada cu nasu-n caca din cauza unei politici interne similare. (google „Intel, facing labor shortage, revokes no-rehire rule from prior layoffs”).

      Pe hartie toate sistemele alea sunt super gigea. Angajam toti numa rockstars, graficul e tot timpul pe plus, crestere exponentiala, toti investitorii multumiti si CEO mai ia un bonus baban.

      In practica ajungi sa dai afara oameni care au facut 29 de puncte pentru ca 5 dintre conversatii au fost dificile si au durat mult.

      00
    • Nu stiu despre ce standard de companie vorbesti, sau de ce crezi ca omul ar fi fost dat afara daca facea 29 de puncte.

      El facea dublu de norma (a avut si zile cu triplu), ca sa fie pe primul loc si sa castige premii & bonsuri.

      Ai gresit buzunarul baiatu.

      00
    • Nu asta am incercat sa zic. Nu cred ca omul a fost singurul care a profitat de sistem, doar ca restul au furat „cu bun simt”, cat sa-si acopere gaura pentru zilele proaste. De ex. au facut 29 de puncte in ziua aia si au mai furat si ei inca 7-8 puncte pe sub mana, cat sa nu bata la ochi si sa nu fie nici 30 in cap.

      Problema ta pare a fi ca unul a fost super nesimtit si a furat ca un porc, ca nu a furat „cu masura”. Dar „masura” i-a permis-o pana la urma sistemul.

      Incercam sa zic ca un asemenea sistem cu „X zile in care n-ai performat la standard si te-am zburat” e contraproductiv si duce fix la asta. Mai toti angajatii vor cauta sa-si faca in primul rand norma si abia apoi se vor ocupa de problemele companiei. Daca-l mai si cuplezi cu un sistem de bonusuri si premii, tin-te puiule.

      Pana n-o sa avem AI capabil sa inteleaga o conversatie (lucru care probabil l-ar face pe operator inutil) cam orice sistem bazat pe numere o sa fie fentat.

      00
  19. Stop making supeala famous. Omul e 99% vorbe goale. Cine a lucrat cu el si are un feedback sa raspunda la acest comment. Spun doar atat: 3-4 joburi pe an timp de 10 ani.

    00
    • Also… am fost angajat al acelei firme. Managementul companiei e ca supeala. Adica 1% competent si 99% „romanesco-boss-sefist”.

      00
    • @ Mofo – Nu am lucrat cu el, l-am cunoscut doar pe parte academica și mi s-a părut foarte ok. A ajutat mulți oameni din generații mai mici, a explicat lucruri, a oferit din timpul sau. Dar acel critical thinking care e apreciat intr-o lucrare de EMBA nu e neapărat aplaudat în mediul corporate pt ca esti perceput ca Gica Contra. Sistemele au o inerție. Desigur, se pune problema pana unde poți critica/modifica și de unde încolo e necesar sa te adaptezi (sau invers).

      00
    • Mofo mic și anonim, eu am lucrat cu Șupeală, sunt chiar el.
      Ai exagerat puțin. E adevărat că am schimbat multe joburi, fie pentru că am descoperit angajatori absolut nenorociți, fie că nu aveam nimic de învățat acolo. Dar nu au fost niciodată mai mult de două într-un an. Și niciodată, dar niciodată relația de colaborare s-a oprit fiindcă aș fi fost incompetent, hoț sau neserios, ci fiindcă am avut mereu ceva relevant de spus, cu toată gura, ceea ce eu consider că este un lucru bun. Desigur, am supărat tot soiul de șefi idioți și tot soiul de proști din jur, așa că să mă ierți dacă ți-am stricat zen-ul la un moment dat.
      CV-ul meu este public, iar ceea ce am făcut în anii ăștia, ca studii și profesie, indică în mare parte un progres. Am scris două cărți, țin cursuri, fac tabere, fac consultanță de peste 15 ani, fac un podcast despre piața muncii, așa că postarea mea este legitimă, mă interesează domeniul și cred că am o audiență pe care am servit-o cu acea postare.
      Tu cu ce te lauzi util pentru societate, în afara unor comentarii frustrate?

      00
    • @Șupeală
      Trebuie insa sa recunosti ca e cel putin funny, tu ai scris o carte „Employer Branding 100% Cum să creezi și să vinzi oamenilor ideea, experiența și bucuria de a munci în organizația ta” dar ai lucrat cu „angajatori absolut nenorociți”, si nu ai avut „nimic de învățat acolo”. Pai atunci ce te recomanda ? :)

      00
    • Radu, am eu un raspuns la intrebarea ta:
      “Those who can, do; those who can’t, teach.”

      00
    • Doru, cu tot respectul, esti vorba multa si rezultate 0. Bagandu-te in seama cu multa lume ajungi si tu sa ai un MBA, sa ai carti publicate, sa fii Business Manager la X firme… dar daca ai fi cu adevarat profesionist ai avea rezultate constante. Nu merge cu scuze dinastea de 2 lei ca X e frustrat, ca nu te inteleg oamenii. Stiu cum lucrezi si ce faci. Esti „profesor” pe rupt facebookul si teorii.

      00
  20. Cam asa se intampla peste tot. Lucram acum vreo cativa ani la un proiect, CTO-ul isi angajase si fiul de 18 ani ca si QA si il vindea la client ca si resursa calificata. Lui ii dadea 10 EUR/ h si pe client il factura cu 70 EUR. Nici nu stii pe cine fura mai mult, pe fiu-sau sau pe client…

    00
  21. Hai ca-i faina asta. Se minuneaza lumea ca romanii ca sa castige proiectul au zis c-o au si pe mama si pe tata si-au promis luna de pe cer…. de parca nu asta presupune procesul de vanzare in general peste tot in lume.

    Si apoi polonezii au investit miliarde si nici un developer de-al lor n-a facut crize de nervi cand a vazut bugurile ridicate al misto. Ma lasi? :)

    00
  22. Acuma, să nu dăm vina doar pe QA. :)

    La ce bug-uri a avut Cyberpunk 2077 la lansare, se vedeau de la zoso de pe blog.

    Ca si software engineer, era nevoie doar să intri în joc și să mergi 3 minute în orice direcție și vedeai. N-aveai nevoie de QA să-ți spună că pathing-ul de la NPC-uri e bușit, etc.

    Faptul ca sistemul de poliție e construit simplist (față de jocuri ca GTA IV) și police NPCs se spawneaza imediat ce faci o măgărie și te ataca imediat nu e vina Quantic Lab.

    Jocul a fost lansat cu sisteme de open-world lipsa său prost concepute și implementate, niciun efort de bug fixing nu le-ar fi salvat.

    That being said, ce poveste omul acolo e destul de comun pentru 90% din companiile IT din Ro si mai ales cele care se ocupă cu outsourcing.

    00
    • AI-ul din CP 2077, in ziua lansarii, era cel mult comparabil cu Urban Chaos (1999) sau Body Harvest (1998).
      CDPR au prezentat argumentul ca Cyberpunk este RPG nu „open world crime sandbox”. Dar ca sa citez din marketing-ul CDPR:
      „At 4 stars, MaxTech comes at you with everything they got, police assists with mech’s. Have you attacked a Militech or Arasaka target before, their private armies are about to take you down.”

      MaxTac sunt intalniti „pe bune” intr-o secventa scriptata din intro, ca sa creeze senzatia aia „ce misto o sa fie un rampage stil GTA”. In practica au mai reparat putin sistemul de politie, dar inca este in urma celui din GTA 3.

      Realitatea este ca nu-i oprea nimeni sa faca jocul in stilul Fallout: New Vegas, bazat pe lore-ul Cyberpunk, in care ar fi putut folosi cu success acelasi sistem cu „City Guards” ca in Witcher 3.

      00
  23. Asta cu angajati juniori imi aduce aminte de Continental. Acolo tot asa e, juniori si ieftini.

    00
    • Inteleg ca te-ai nascut direct expert. Nu a trebuit sa incepi si tu de undeva.

      00
    • zic ca daca te duci la ei expert, si ceri si bani pe masura, nu te iau. Nu le trebuie.

      00
    • Ok si unde e problema ? Asta poate sa insemne ca au/aveau suficienti experti in momentul in care ai aplicat tu si nu mai au nevoie de altii, doar de juniori.
      Cry me a river..

      00
  24. Good old tractor cu piese lipsa…

    00
  25. Ma lesi(autorul filmuletzului :D ) ? E o minciuna cat Casa Poporului. Pana si un copil de 4 ani vedea buguri cu toptanul, a fost lansat neterminat si cu asta basta. Am mai vazut in timp multe cacaturi aruncate in curtea „testerilor”. Am avut discutii cu developeri de 2 bani care fac cod pe genunchi, nu il testeaza deloc ca sunt puturosi si apoi dadeau vina pe QA. Developerii si-au jucat capodopera ? Nu au vazut ca e un mare cacat ? Daca erau chestii de finete de genul ca nu mergea cine stie ce quest in al 7-lea mod de rezolvare dar aici zboara oameni prin pereti, animatii dampulea, joc nejucabil. Si acum daca s-au reparat bugurile de ce nu se vinde ? Nu e un joc de cacat chiar si fara bugurile majoritatea reparate ?

    00
  26. in Roma acum 2-3 saptamani. Prietena il prinde pe unu cu mana in rucsacul ei. Nu apucase sa fure nimic.
    Spre iesirea din metrou il aud ca vorbeste romana. Ii iau neamul la pula si el zice „pai ba, de ce o lasi sa mearga cu ucsacul in spate, e vina voastra…”
    Cam asa si aici

    00
  27. eu nu inteleg unde este problema. S-au plans aia de au realizat jocul ? Daca si-au facut banii de iahturi si avioane, torul e in regula.

    00
  28. Usor offtopic, poate are cineva cunostinte la Ubisoft . Cine o futut AC Valhalla, ca plang dupa bani si dupa franciza excelenta pana acum
    Inima ma doare cat e de prost

    00
  29. Pe langa tampeniile cu “nu au fost prinse toate bugurile” sau ne-au sufocat cu buguri inutile, la fiecare livrare a unui produs catre un client, in afara documentelor de testare interna trebuie sa existe o testare de acceptanta, signoff si lab exit. Acceptanta se face de catre client, nu de catre furnizor. Vine clientul cu echipa sa, testele sale si verifica daca specificatiile au fost implementate. Daca acel client nu are echipa, angajeaza poate angaja alta echipa sa faca testarea. Pe scurt, tu imi ceri sa-ti fac o racheta, eu iti trimit un cartof, tu, client fiind verifici si semnezi iesirea din lab si lansarea in productie. Quantic labs cu testarea de acceptanta se ocupa sau cu testarea interna? Unde e documentul de acceptanta si cine a aprobat lansarea in productie?

    00
  30. Asa e toata industria software. Clientii vor software de calitate, dar repede si fara sa se implice el.

    Am avut o gramada de proiecte unde cand incepeam sa intru in detalii cu clientul, ala isi pierdea interesul. Fie ma lasa pe mine sa decid, fie disparea si nu mai raspundea.

    Pur si simplu nu exista „repede” in industria software si probabil in multe altele. Indiferent ca e ieftin sau scump, repede nu se poate. Sunt prea multe variabile asa ca fie ai oameni ultra-specializati care apoi nu sunt buni la nimic altceva, fie ai sisteme automate care dureaza sa le dezvolti.

    01
  31. Na, se pare ca aveam dreptate, Supeala si jurnalistii de tech vorbesc cu autoritate o gramada de prostii pe care nu le inteleg.

    Youtuberul initial a iesit cu o clarificare: https://www.youtube.com/watch?v=ihlYy1JbNJw

    Un alt youtuber cu legaturi in lumea de gamedev zice ca a vorbit cu surse din CDPR care au infirmat povestile cu „bugurile nu au fost gasite din cauza QA” sau „CDPR nu a stiut de bugurile serioase”: https://twitter.com/LegacyKillaHD/status/1541147000279891969

    00
  32. Servus Vali,
    Am preluat de la omul care m-a sunat din partea QL o informație eronată, care a ajuns și în textul tău.
    Înainte de pandemie, firma avea circa 70 de angajați în 2017 și peste 100 în 2018 și 2019.
    Nu au crescut chiar ca o tumoră, dar tot au dublat de la an la an, până la peste 400 azi.
    Ceea ce nu se vede in datele publice este turnoverul de angajați, care din mărturiile oamenilor este uriaș, speranța medie de viață în firmă fiind de șase luni.

    00
    • Legat de ultima fraza, ai cumva niste referinte care sa sustina afirmatia? Ceva statistici de la ITM cu attrition rate-ul de la ei ca sa dea o urma de credibilitate commentului? Ce inseamna turnover urias, 1-2-5-50% asa sa avem ca reper. Ca altfel e doar hearsay, caz in care ma scuzi ca ne-am pierdut timpul doar ca sa ne aflam in treaba.
      Before you say it: nu, nu lucrez la QL, nu am lucrat la QL si nu intentionez sa lucrez la QL, doar ma irita afirmatiile fara fundament.

      00
  33. Citind comentariile de pe aici, nimeni nu prea pune botul, totusi omu are zeci de pagini de documente doveditoare si..tot nu il credem?
    E interesant si ce spune in video de followup aparut ieri https://youtu.be/ihlYy1JbNJw are zeci, sute de emailuri si mesaje pe Discord de la oameni din toata industria, chiar StirilePro i-au scris, subiectul ia amploare

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube