Cutiile mici și cutiile mari de la Mercedes

Grupul Daimler a anunțat o investiție de câteva zeci de milioane de euro la Sebeș, pentru construirea unei fabrici care va produce cutii de viteză automate pentru mașinile Mercedes Benz. Benefic pentru economia locală și economia națională.

Premierul Victor Ponta a anunțat că în 2015 se va putea circula pe autostradă de la Sebeș la Debrecen, pentru că nu îl costă nimic.

Și acum  puțină matematică de bulevard. Dacă aveam niște politicieni deștepți, cu ajutorul lui Ion Țiriac (și al vânătorii anuale de la Balc) acum exportam noi mașini Mercedes Benz, nu ungurii, iar taxele plătite de constructorul german ar fi fost până la cer. 100.000 mașini sunt produse anual la Kecskemet, cel mai recent fiind modelul CLA, al cărui preț de catalog începe de la 30.000€. Ar fi fost drăguț ca, pe lângă 2 milioane de Dacii exportate, să avem și 100.000 Mercedes-uri. Cutii mari.

Pe lângă Mercedes, Ungaria mai are și o uzină Suzuki la Esztergom și una mică la Gyor, unde sunt produse 90% din motoarele de pe mașinile Audi. Și, ca să vă faceți idee despre ce vorbim, Mercedes Benz a vândut în 2013 1,46 milioane mașini, iar Audi 1,58 milioane unități. Mașini de lux, da?

Ce e fenomenal și va rămâne în cărțile de istorie este capacitatea inginerilor români  care lucrează în fabricile românești în a se adapta rapid la noile tehnologii, în ciuda materiei defectuoase și depășite care se predă în facultățile românești. Lipsa unui mediu academici, lipsa cercetării, lipsa profesorilor competenți, lipsa materialelor universitare publicate în jurnalele internaționale, și totuși avem români care construiesc cutii automate pentru Mercedes! Nu știu voi, dar eu sunt un pic mândru.

 

Mercedes-Benz CLA 250 Edition 1, (C117), 2012

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

32 comentarii

  1. Apropo de de articolul tau -> https://www.biziday.ro/

    00
  2. Pentru Mercedes se fac deja husele în România. Și sistemele de siguranță. Și cablajele. Și plăcuțele de frână. Și multe altele. În curând și cutii de viteză. Cutii mici, dar multe. Și, în curând, cu toate cutiile astea mici aici, cutiile mari nu vor mai avea de ce să nu plece de aici. În curând …

    00
  3. Ungurii mai faceau chiar si Audi TT.
    Intr-un sat, pe undeva.

    00
  4. Da. Și nici Ford, nici Dacia nu se îngrămădesc să pună cutii automate pe mașinile mici pentru că design și din colecția auto.

    Jenant.

    00
  5. Ooops, my bad, m-am grabit.
    Dar ai dreptate cu infrastructura si autostrazile.
    Atunci cand Mrecedes se gandea la locul fabricii, la noi se umflau pan’ la cer preturile la terenurile pe unde ar fi trebuit sa treaca autostrada (virtuala).
    Alegerea lor a fost din pacate una naturala.

    00
  6. Noi avem strategie poate şi nu ştim :))
    Începem cu câte o componentă ici colo şi în 100 de ani vom reuşi să exportăm poate şi maşina în sine.

    00
  7. Minunata semnalizarea pe autostrada aia. Cand vii de la Deva spre Sibiu pe la jumatatea distantei iti apare iesire spre Sebes si te scoate inapoi in european, fara sa te anunte ca mai poti iesi tot la Sebes si peste 30km, chiar langa Sebes de fapt. Am muscat-o ieri, nasol

    00
  8. @Zoso: Legat de rant-ul tau cu lipsa cercetarii.
    Faptul ca folosesti o combina cu R&D in Germania si executie in Germania, ca sa faci productie agricola record in Romania, nu te face altceva decat un sofer bun de combina, in urma instructajului temeinic primit.

    00
  9. deci poti sa ii dai in cap lu boc si basescu ca nu au facut autostrazi in 8 ani… oricum ungurii sunt ieftini si mai aproape de vest…poate ar fi venit si in romania…ca noi suntem si mai ieftini ne vindem pe 200 eur

    00
  10. Invatamantul romanesc are, totusi, o calitate: este foarte mult teoretizat. Si asta cred ca mai mult din lipsa laboratoarelor, atelierelor, dotarilor moderne, care ar putea familiariza studentii cu partea practica. Strainii le au, si ei se pot integra de a doua zi intr-un serviciu. Ai nostri… de-abia atunci invata latura practica. Dar, bine pusi la punct teoretic, pot sa se adapteze mai bine decat ceilalti. De aia n-ar trebui sa ne miram ca inginerii romani sunt, totusi, buni.

    00
  11. esti mandru degeaba ca tot 800 de lei ia inginerul ala pe luna si tot mercedes vine in romania sa ne sclavageasca si sa nu ne ajute.

    mandri sa fim atunci cand vom deschide noi o fabrica de produs masini si cuti de masini, nu cand vine schaeffler si lucrezi 4 schimburi pe 2 portocale si un hotdog.

    00
  12. Draga Zoso, inginerii buni au plecat de mult. Acasa au ramas doar cei, care in timpul facultatii o tineau dintr-un chef in altul, copiau la examene si cumparau proiectele de la altii.
    Daca nu luctrezi in IT in Romania mori de foame cu diploma de inginer in mina.

    00
  13. NOU
    #13

    Nemtii fac masini foarte bune.
    Economia le merge si datorita acestui fapt.
    Audi nu poate fi comparat cu Mercedes.
    De ce nu poate fi comparat?
    Pentru ca au tehnologii diferite, iar Audi a investit mai mult in cercetare.
    Audi s-a dezvoltat excelent in ultimii ani.
    Audi Best. 😉

    00
  14. Ti-am mai spus si eu si altii ca nici Mercedes nici Audi nu fac masini de lux.Ei construiesc masini pentru cocalari,pardon,masini premium.Uite o mica demonstratie:
    Rolls Royce Phantom=357850 lire sterline-asta e masina de lux
    Mercedes S class=119 565 lire sterline
    Audi A8 full option=95440 lire sterline
    N-am verificat pentru cel mai ieftin Rolls dar banuiesc ca si ala e peste modelele de varf de la Audi sau Mercedes…iar varful vezi si tu ca e de aproximativ 3 ori mai scump.

    00
  15. Una pentru Basile: Conteaza si omul si cultura tarii, pe acesta trebuie sa-l duca un pic si capul. D-aia indienii sunt buni pe outsourcing de activitati simple, vezi customer care. Unui roman ii lipseste un pic practica, dar capul il duce si poate avea aceleasi rezultate ca un francez, poate ca si un neamt atunci cand are acces la tehnica si cunostintele necesare.
    A doua pentru Driver: Au plecat multi ingineri buni, sunt de acord cu tine, ti-o spune unu care lucreaza in inginerie. Dar, la fel de bine, s-au intors unii buni care la randul lor au invatat altii mai tineri, sau poate ca aia buni nu au plecat niciodata pentru ca au stiut ca pot fi performanti si in Romania.
    Legat de bani sunt doua aspecte: 1. Cine face o facultate de inginerie, nu o face pentru bani, daca vroia bani facea finante, economie sau contabilitate, activitati care lucreaza cu banii. Ingineria o faci din pasiune si surprinzator pentru tine, poti castiga bani frumosi din pasiune, daca esti bun. 2. Nu mi se pare corect ceea ce se intampla cu IT-ul (soft & hard) raportat la restul activitatiilor. Din pacate doar taxele aplicate celor care lucreaza in domeniu se pot schimba. Ceea ce nu se poate schimba e profitabilitatea unei companii de la investia intr-un produs (soft) si pana la punerea in vanzare a produsului. Atunci cand un produs, sa-l numim WhatsApp care a avut o investie, nu stiu cat, dar probabil mica fata de cea necesara dezvoltarii unui produs fizic (un motor, o turbina, o cutie, etc) si care, cand ajunge la ”maturitate” se vinde cu 10 miliarde, nu poate exista nicio pretentie la echilibru.
    IT-ul e activitatea acestui secol asa cum Ingineria a fost in secolul trecut. Poate secolul viitor va fi genetica. Ceea ce se intampla se numeste progres si daca vrei bani urmareste progresul.

    00
  16. @oNaiR daca tu imi arati inginer care ia 800 de lei pe luna in industria auto de la noi ii mai dau ei inca pe atat. Inginer, nu Dorel care pazeste fabrica.

    00
  17. Citat din Culisele celei mai mari investiţii ratate de România: “UZINA MERCEDES”, mamutul de 1,2 miliarde euro.

    „Nu este vorba numai de autostradă, nu este vorba numai de cum arată oraşul. Au venit aici şi au început să investigheze. Luni de zile au mers prin oraş deghizaţi în trecători oarecare. Străzile, magazinele, spitalul, şcolile, tot oraşul ni l-au controlat. Neanunţat. Priveau şcolile din afară. În spital intră cine vrea, că e un spital mare.Se uitau în curţile oamenilor ca să vadă cum trăiesc oamenii, în ce fel de case, cum arată curţile şi grădinile lor şi, văzând că au grădini organizate şi condiţii de trăit plăcute i s-au gândit că această bună gospodărire reprezintă fundamentul pentru o bună cultură a muncii de calitate. Au fost mulţumiţi şi de felul în care relaţionăm unii cu alţii, cu mediul înconjurător, cu slujbele noastre. Totul, au inspectat totul”.

    Şi mai este şi politica oraşului. Kecskemet are o politică foarte blândă. Aici politica mare nu are loc. Primarul nu dă voie. Politica mare e pentru Parlament. Aici nu suntem socialişti şi nu suntem liberali. Nu, aici suntem toţi pentru Kescksemet. Şi este foarte important. Deşi negocierile au durat vreo 3 sau 4 luni, doar în ultimele 6 săptămâni au ştiut că e vorba de Mercedes. În ultima lună deja ştiau consilierii. Toţi ştiau, din fiecare partid politic, şi nimeni n-a spus nici un cuvânt. Ca ziarist, când am aflat, ulterior mi-am spus că nu este posibil să existe un atât de mare secret, încât chiar nimeni să nu ştie nimic. Însă primăria noastră avea lecţia învăţată, pentru că, în urmă cu doi sau trei ani înainte de venirea Mercedes, am pierdut Nokia, care s-a dus în România, exact din acest motiv.

    Merită citit tot articolul. Sau recitit. La fel şi cel despre atitudinea autorităţilor române, detalii muuult mai importante decât lipsa temporară a câţiva km de autostradă: Cine sunt artizanii români ai pierderii investiţiei Mercedes.

    00
  18. Nu constuiesc romanii din pamant din iarba verde. Romanii invata sa lucreze pe niste linii de productie, invata sa le testeze, invata logistica lor, etc, totul vine de afara. Proiectarea se face in Germania, acolo e puterea ursului din padure.

    00
  19. Astia de o tineti pe langa cu r&d din Germania sa va ganditi ca Renault a facut la fel si dupa o vreme a angajat multi ingineri tocmai la R&d in Bucuresti si Titu. Cam asa merg lucrurile ca nu ma duc sa fac performanta intr-un loc daca nu ma conving intai ca pot face profit acolo.

    00
  20. @CID: Ti-am mai spus si eu si altii sa nu mai fii ofticat pe detinatorii de Mercedes, asta e, in alta viata poate o sa iti permiti si tu. Mercedes Benz S 65 AMG 179 985 lire sterline. Nu, nu e masina de lux, zici tu. Doar Rolls-ul e, fiindca ne luam doar dupa pret, nu (care nu e triplu, nici macar dublu)? Ai decis tu ca de la 200 000 de lire incep masinile de lux. Dar vai! Bugatii Veyron 1 000 000 lire sterline, Koenigsegg orice model 1 000 000 lire sterline, deci fata de astea Rolls-ul este o caruta dupa calculele tale…

    00
  21. Foarte interesant! Din nou reiese faptul ca Romania e o tara de nimic. Un inginer incepator are si 800 lei, depinde unde lucreaza, facultatea e un amalgam de informatii ce nu iti vor folosi niciodata. Cand te angajezi in inginerie te specializezi, aici depinde de capacitatea ta de asimilare, pasiune, interes etc. Indiferent ce firma vine, tot sclavi pe plantatie vom fi, adica in Germania un inginer va avea peste 5000 euro, iar echivalentul lui in romania vreo 3000 lei. Dar observati ca nu vine nimeni, pentru ca e greu sa faci ceva, toti vor spaga, stramba din nas, cer drumuri, prea mult tambalau pentru nimic, gandind din perspectiva unui politician tipic.

    00
  22. InUngaria mai are o fabrica si Opel https://www.google.ro/maps/search/Opel+Szentgotth%C3%A1rd+Kft.,+Szentgotth%C3%A1rd,+Magyarorsz%C3%A1g/@46.961994,16.283262,16z/data=?dg=dbrw&newdg=1!3m1!1e3?hl=hu&dg=dbrw&newdg=1

    00
  23. Pai Ponta a primis si el ce au promis Base si Boc pe vremea cand Audi si Mercedes alegeau Ungaria in dauna Romaniei, acum 3-4-5 ani: ca facem, ca dregem. Nu a fost nimeni interesat cu adevarat de asta, mergea biznisul, vilele cresteau, limuzinele duduiau. Acum sunt toti interesati, ca nu mai sunt bani la buget pentru “afaceri”.

    00
  24. Am văzut știrea și într-adevăr e un motiv de mândrie pentru România. Mercedes va fabrica cutii automate cu 9 trepte de viteză și cutii automate cu dublu ambreiaj și 7 trepte de viteză. Cu alte cuvinte creme de la creme în materie de transmisii.

    00
  25. Vorbiti de sclavagism, dar nemtii de la BMW si ciar si Mercedes utilizeaza ingineri romani, prin intermediul unei firme de prestatariat. Se adusese in discutie deschiderea unui centru de proiectare in Romania, dar nemtii au refuzat, spunand ca au mai multa incredere, daca treaba se face la ei. Chiar daca nu are prea mult sens, in loc sa primesti 2000 lei, primesti, cel putin, 2000-3000 euro.

    Jaguar, Ford si Toyota importa la greu iningeri romani. In Anglia pleci de la 2500 lire, daca esti incepator.

    La Renault pleci de la 2500 lei + bonuri de masa, daca lucrezi la Bucuresti sau mai putin, daca lucrezi la Titu ori la Mioveni. Asta daca esti angajat Renault, daca esti venit prin intermediari, pleci de la 1600-1800 lei. La acelasi Renault, francezii care lucreaza in Romania primesc spor de lumea a treia. Asta reprezentam noi. Suntem un fel de China, dar mai aproape.

    00
  26. @Onair:
    Mai pune ceva tata la aia 800 de lei pe care-i da Mercedes unui inginer. 2000 de start da un furnizor de piese gen cablaje, ECU-uri pt. siguranta si confort cu miloane de linii de cod protejat de patente (Hella, Autoliv,Continental). OEM-ul al’ batran poate sa dea mai bine ca la el e plus-valoarea a’ mai data-n masa’.
    Sanatate!

    00
  27. @oNaiR: și eu am avut 800 de lei salariu la angajare, la primul job ca inginer. Doar că era acum aproape 10 ani și că în primele 12 luni salariul s-a dublat. Industria auto, da, dacă te întrebai.

    00
  28. @ubercool, ai cosmaruri, delirezi. Arata-mi si mie cativa pe care ii iau firme mari, le da mii de euro salariu, iar ei nu stiu sa faca nimic. Dar au valoare, au terminat politehnica, transilvania sau ovidius. Iti zic eu mai bine, ca lucrez in domeniu naval in proiectare, cel putin pentru moment. Toate treaba vine din afara, gandirea, aici doar se executa niste chestii deja gandite. Greselile se repeta la fiecare proiect, pentru ca romanul lucreaza mereu dupa ce scrie in manual, exact valorile ce ti se dau in facultate. Ce scrie in foaie e sfant

    00
  29. Mda… una e să construieşti, alta e să proiectezi. Aici cred că tu faci confuzie. Ar trebui să fi mândru doar pe jumătate 🙂

    00
  30. Se pot face mult mai multe lucruri daca se pune accentul pe scoala.
    Multi isi fac false impresii ca se poate in viata si fara a studia si a acumula cat mai multe informatii.
    Sunt curios cum se poate la unguri si la noi nu? Nu exista la noi nimeni care vrea sa aiba un “ciubuc” pe termen lung decat unul asa de moment?

    00
  31. next: si bugatti a anuntat ca va deschide o fabrica in Romania pentru noul model veyron. acesta va fi produs in totalitate manual de catre mestesugarii ardeleni 😀

    00
  32. @Victor Dulu: motivele sunt multiple. Începând din cea mai fragedă vârstă, când eşti învăţat că “ce-i în mână nu-i minciună”. Cred că de aici se pun bazele non-planificării pe termen lung.

    Apoi… cum să rişte cineva să pregătească terenul pentru un ciubuc pe termen lung? Dacă el nu mai apucă să beneficieze de el şi îl încasează altul? Nu în ultimul rând, făcând aşa ceva ar creşte nivelul de trai al tuturor din jur. Şi al celui care o face, dar înainte de toate este de neacceptat să beneficieze şi alţii cât de puţin, mai bine renunţăm de tot. Capra vecinului în toate aspectele sale.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.


Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.