Orădenii de la #blogtrip se uitau ciudat la unele idei emise de vorbitori. Câţiva dintre ei se plângeau că sunt departe de centrul lumii şi le e greu să facă treabă. Creionez mai jos câteva idei pe tema pornirii unui blog de nişă. Orice nişă.
Nu există nişe aglomerate. Monden? Există 2 bloguri pe nişa asta. Restul reciclează conţinut din ziare şi de pe blogurile de afară. Nimic nou, nimic original, nimic. Îşi vor creşte baza de vizitatori până când oamenii îşi vor da seama că nu merită să citească ieftinăciuni şi vor merge pe bloguri mai bune. Auto? Nu există decât un blog pe tema asta. Concurenţa vine de la forumuri, însă. Şi e mare. Avantajul lui Bobby este că e cunoscut.
Toate nişele pot fi atacate confortabil de cineva cu destulă răbdare şi dedicaţie. Asta nu se întâmpla pentru că majoritatea nu ştiu să fie originali. Ce se întâmplă, monden.info e prea tare pe felia lui? Bun, îi dăm peste ochi cu concerte şi evenimente locale, pentru că ei sunt doar 3 şi nu au cum să ajungă la noi în oraş şi pe Vasile de la noi din Orade nu îl interesează cum a cântat X la Bucureşti. Ce se întâmpla la noi în judeţ? Păi, concert Tudor Gheorhe pe 25 iunie. A fost cineva? Nu. Şi-atunci de ce vrem să ne dăm la antrenor dacă noi nu ne putem face treaba la noi acasă?
Nu recicla ce scriu alţii. Am vazut câteva bloguri de monden care au tras tare când au auzit de suma cu care s-a vândut monden.info. Dar cum? Mergand la evenimente? Alergând după noutăţi? Nu. Comentând sau copiind ştirile din ediţiile online ale ziarelor. Bun. De ce să intru pe gogumondenu.ro când pot intra pe cancan.ro? Pentru comentariile unui retardel care se crede mai inteligent decât ăia de la care fură ştirile? Neah.
Bloguri locale. Orădenii nu vor să aibă bloguri locale. Accidentul de la mallul local nu a fost relatat de nici unul dintre ei. Toţi au preluat ziarele care au trimis reporteri la faţa locului. Nici unul nu s-a dus până acolo să tragă două poze şi să facă un film cu dezastrul. Bun. Ziarele se închid, nu au reporteri destui. Ce fac bloggerii? Îşi freacă mâinile cu gândul că vor avea trafic mai mult pe site, pentru că publicul se va muta online. Dar uită să producă ei ştiri. Şi nu realizează că odată ziarele moarte, ei nu mai au de unde împrumuta informaţii. Vreţi proiect local de succes? Citynews!
Trebuie să cheltui nişte bani la inceput. Eu merg la conferinţele de la Bucuresti pe banii mei. Minim 200€ dus-întors (avion, mancare, taxiuri, metrou). De ce? Pentru că eu cred că merită şi că am ceva de învăţat şi că pot câştiga mult mai mult din asta. Da, dar blogul nu îmi aduce nimic, de ce să dau bani? Păi, pentru a avea ceva ce nu au ceilalţi. De exemplu, de la ultimul WebClub la care am fost eu am fost singurul care a înregistrat. Ce a însemnat asta? Linkuri şi discuţii. Avantaj eu. Andrei Monciu spunea că el n-are bani să meargă până la Bucureşti să testeze noul Mercedes. Păi şi atunci cum vrei să atragi vizitatori, dacă nu cu conţinut făcut de mâna ta? Cu chestii luate de pe autoblog.com şi prin comentariile de un rând lăsate pe toate blogurile?
Mai bun, mai repede. Unul din primii paşi este studierea concurenţei pe nişa conexă. Cine sunt, cum scriu, când scriu. Şi apoi găsirea metodelor de atac. De exemplu, ziarele pot fi atacate foarte uşor. Au spaţiu finit pentru un eveniment. Un blog poate pune zeci de poze de la un eveniment. Poate pune video. Şi, cel mai important, le poate pune online la 2 ore după terminarea evenimentului. Nu se duce să se culce cu gândul că le pune mâine după 10, când o să aibă chef. Până atunci, blogatu a scris deja de eveniment şi e primul in google.
Diferit=original=trafic. Dacă pui 3 bloggeri într-o cameră în care un moş violează un iepure vei obţine 5 poveşti diferite. Unul va observa că moşul nu e îmbrăcat în ton cu vremea de afară, altul va ataca problema pensiilor ca scuză pentru acţiunile sale, iar al 3lea va deschide o petiţie pentru salvarea animalelor. Ideea e că poţi merge la un eveniment şi veni cu o poveste total diferită de celalalt blogger care e acreditat acolo şi face poze din 5 în 5 minute.
Cum, când şi cui vând reclamă? Nu există metode sigure de îmbogăţit. Nici metode sigure de succes. Fiecare şi le inventeaza pe parcurs.
Cum abordez eu problema?
Webara. Nu mă agit să scriu repede despre orice telefon sau camera video lansată. E enorm de facil să fac un rss cu toate ştirile astea şi să le public la o jumătate de oră după anunţarea oficială. Ca să ce? Să fiu în rand cu alte 30 de siteuri româneşti care fac asta? Nu, mersi. Nu vreau să reciclez sau să duplic. Prefer să pun mâna pe produs întâi. Pe nişa mea mai sunt doar câţiva bloggeri de IT şi atât. Avantaj ei, că sunt vechi şi îi ştie lumea, dar nu mă dau bătut uşor.
CAPSLOCK. Ar avea oare rost să anunţ toate mizeriile care se lansează pe net? 3/4 din ele nu sunt interesante pentru nimeni, cu atât mai puţin pentru români. Acolo ofer o părere despre ce se întâmplă pe internet. Nu traduc ca vaca ştirea fără să înţeleg nimic din ea, cum fac ediţiile online ale ziarelor. Nu mi-ar folosi la nimic mie sau celui care o citeşte.
Nu vorbesc de muncă, pentru că se subînţelege că e necesară.
Pareri personale ce pot fi folosite de o multime de oameni. Excelent post!
Pentru articole de genul asta am inceput sa te citesc.
Bune sfaturile, ca de obicei. Pe nisele mai „aglomerate” e mai dificil startupul de pilda, fata de una super-specializata (mi-e mai greu de pilda sa infig un site de webmasteri de pilda decat unul de ortodontie sau arte martiale). Dar, dupa cum spui si tu, este posibil. E nevoie de multa munca si dedicatie, dar nu este imposibil. Si copiii de la Monden au inceput de la zero si au ajuns undeva. Orice site porneste de la vizitatorul no.1
daca in urma unui astfel de articol convingi 2-3 bloggeri sa aplice regulile astea, ar fi mare lucru
articolul asta arata…
… unul dintre motivele pentru care te citesc.
… si pentru care ma convingi ca esti excelent…
chiar daca…
les apparences sont trompeuse
Da, sfaturi bune, dar ai uitat sa mentionezi ca nu se face mai nimic fara pasiunea pentru nisa aleasa. Adica daca eu nu stiu nimic despre gatit si-mi deschid blog cu retele culinare, nu stiu cata lume va tine cont de mine in bucatarie. Desigur, omul poate invata, dar pe un blog de nisa cititorul vrea sa vada articole scrise de „profesionisti” in domeniu. Definitia cuvantului in ghilimele o las la latitudinea fiecaruia.
foarte bun articolul asta zoso. Il printez si-l lipesc pe perete sub forma unui decalog
super articol,uite de aia vizitez acest blog,pentru originalitate clar….
Sincer sa fiu mi-a deschis putin ochii intalnirea de sambata, dar pe tine prieten nu te dor cei 200 de euro fiindca faci poate 1200, dar sunt sigur ca la inceput pana sa scoti ceva banuti din el nu gandeai asa
nu, atunci ii plateam din salariu.
Sincer sa fiu, nu am fost niciodata de acord (si nici nu cred ca voi fi vreodata) cu lansarea unui blog pe o anumita nisa (nu grup tinta) in cazul in care exista deja un blog (site de articole pana una alta) de acelasi fel care isi face treaba excelent. Cred ca din cauza viziunii mele perfectioniste asupra internetului.
Acum zau, nu sunt vreun expert dar cred ca „blog-ul” ar trebui sa fie o chestie cat de cat mai personala (nu spun ca webara sau alte exemple date de tine in articol nu ar fi asa) dar, cel putin din punctul meu de vedere monden.info nu poate fi introdus in categoria „bloguri” doar pentru ca foloseste un CMS folosit in special pentru bloguri.
Să înţeleg că am fost subiect de discuţie?
„Monden? Există 2 bloguri pe nişa asta.” Bănuiesc că te referi la monden.info şi divercitycafe.ro. Ele merg pe muzică, aşa cum şi Pyuric şi Delia au declarat. Mondenul înseamnă altceva. Vezi DEX.
Aş mai adăuga că sunt oameni care nu trăiesc în Bucureşti, care nu au cum să ajungă la evenimente şi nu au cum să stea în curu’ vedetelor tot timpul. Asta înseamnă că aceştia ar trebui să renunţe la a mai scrie (bine, rău, cum s-or pricepe) pe blogul lor, despre ceva ce-i pasionează?
Selecţia naturală funcţionează şi în online… Fie se satură blogărul de lipsa succesului, fie cititorii se duc în altă parte.
PS: Acum puteţi să vă luaţi de mine…
rimel, a face comentarii retardele pe marginea articolelor din ziare nu se califica in discutia noastra ca fiind blogging. stiu ca e greu de inteles ca nu vei ajunge niciodata un mic perez hilton si mai ales de ce nu se va intampla asta.
si nu, nu ai fost subiect de discutie. din motivele de mai sus.
De acord. Lectie de business. Desigur, povestea mai poate suporta imbunatatiri, dar, una peste alta, e ok.
E totusi o chestie, care n-o pricep inca. Bani, banii multi, ma refer sunt totusi in capitala si mai putin in provincie. Stiu ce vorbesc. Uite reviste de nisa, superspecializate ( cine nu crede, sa verifice: de exemplu, http://www.revista-piata.ro, dar mai sunt…) nu crec ca ar rezista altundeva decat in Bucuresti. De ce? Simplu: uita unde sunt centralele supermarketurilor (carrefour, real, metro etc). Adica in Bucuresti, nu in provincie. Prin urmare, acolo un promo se prinde mult mai usor…Logic, nu?
Uite de asta încă nu am lansat niciun blog de nişă, deşi aş fi putut să fac lejer 1-2 pe care să fac seo-spam la greu şi să ajung pe primele locuri în trafic, aşa cum fac mulţi, dar nu-mi place să lucrez aşa. Prefer să studiez piaţa, să gândesc toate detaliile dinainte şi apoi, după un timp, să acţionezi. După ce ai un plan bine pus la punct.
Aşa şi la forumuri, nu lansezi un forum de IT pe care se înregistrează prietenii tăi din lista de messenger şi îl promovezi prin mass-uri şi spam cu speranţa că vei ajunge din urmă comunităţi ca softpedia. Acolo s-a lucrat din greu până să ajungă unde e acum.
Problema e că ăştia care vor să lanseze site-uri pe bandă rulantă pe care pun adsense şi spamează în draci motoarele de căutare, nu au cap, sau au, dar nu ştiu să-l folosească.
Zoso, tu ar trebui să fi clonat. Dacă toţi ar gândii ca tine, am avea un mediu online mult mai civilizat şi decent.
Si eu cred in blogurile de nisa. Si in general in firmele de nisa. Nu mi am incredere in oameni care stiu sa faca orice. De-asta nu ii mai suport pe cei pe care ii mai aud „ma duc in Italia ca ma descurs, stiu de toate”. A trecut vremea astora.
Eu si Khris avem bloguri de business. Desi sunt doar cateva bloguri pe nisa asta, chiar si aici ne putem diferentia pt ca, spre exemplu, eu abordez un tip de articole (inspirate din viata de zi cu zi, care i pot ajuta pe cititori sa faca bani), iar Khris, spre exemplu, altele (analize mai aprofundate, cu grafice, detalii si multe cifre).
Sunt de-acord ca diferentierea este cheia succesului si mai adaug ca odata ce ti-ai ales targetul si nisa trebuie sa te chinui sa menti linia aleasa, sa nu abordezi alte subiecte oricat de mult ai vrea sa injuri pe cineva odata pe blogul tau de nisa.
@Victor Nu cred ca blogul tine numai de CMS-ul folosit, ci si de stilul abordat. Jurnalismul se indentifica cu relatarea pe un ton formal, obiectiv (sau cel putin asa se vrea), in timp ce bloggingul se orienteaza mai mult spre o abordare subiectiva si un ton colocvial.
Poti fi blog de nisa daca scrii doar despre un anumit domeniu, la fel cum poti fi blog personal daca scrii despre ce ti se mai intampla tie sau ce pareri ai despre una-alta.
„Auto? Nu există decât un blog pe tema asta.”
Eu n-as fi asa de categoric. Ma gandesc ca la lista asta scurta ar putea intra lejer https://buhnici.ro/
Dupa articolul asta mi-am schimbat eu nisa la un blog. Iti multumesc!
Lumea nu intelege ca blogurile de nisa se pot face, dar cu multa munca. Si ai dreptate in ceea ce zici. Eu sunt un bloger mic, de abia am inceput sa tin si eu un blog! inca incerc sa invat, sper sa reusesc, cel putin ma chinui, si citesc tot ce prind despre asta. Insa multi din cei ca mine, se uita la tine, si zic ca nu mai au cum sa te ajunga. Si au dreptate…daca asta este telul lor. Dar cred ca telul ar trebuie sa iti faci un nume in felul tau, original, nu copiind pe altii!
Un post de nota 10
Când am venit la Oradea ştiam doar că blogurile de nişă sunt viitorul. Ştiam că trebuie să vii cu ceva nou şi să analizezi concurenţa. Puţin din aceste două lucruri.
După BlogTrip am pus totul pe foaie şi mi-am dat seama că prin muncă poţi ajunge oriunde vrei. Discuţia legată de blogurile de nişă şi avantajele că nu eşti din Bucureşti a fost extrem de interesantă.
Un articol ce mi-a plăcut la nebunie. Mersi şi felicitări!
la articolul asta am decis sa dau comentariu. tocmai l-am dat.
bun. revenim. bune sfaturi
Tovarase, tu iti dai seama ce propui prin acest post??? (care by the way e excelent, e mai bun decat ala cu educatia cu plata). Tu chiar vrei musai sa trimiti lumea la munca!!! Am citit de 2 ori ca sa ma asigur ca am inteles corect si da!! chiar asta vrei!!! Nu se poate!!! Da ce te face sa crezi ca va functiona asa ceva, adica cum ca oamenii vor fi dispusi sa munceasca pentru a obtine celebritatea ??? (nu de alta da am vazut foarte putine precedente, eu am, desigur, obraznicia sa ma consider unul dintre ele, si inca si in viata). Adica tu vrei ca un nene, ca sa faca el un blog de nisa, sa munceasca, sa scrie el de la el din creier, sa se duca in stanga si in dreapta, sa faca poze, sa participe el insusi la evenimente? pai ce-ti veni?? de unde te-ai inspirat cu o astfel de idee (exemplul propriu nu se pune). Si sa mai si puna bani de la el?? Pai de unde atata resurse pe bietul om??? El cand sa se mai si distreze?? si sa mai si astepte cativa ani ca sa ajunga celebru?? Neaaaaah! Alte idei mai ai?
Bun articol!
Spor.
Ba cred ca ii singura data cand is pe aceleasi filme 100% cu zoso.
Si eu am un blog care ii dedicat doar unei anumite categorii de oameni si merge doar pt categoria aia de oameni.
Nu are rost sa te adresezi tuturor pentru ca absolut niciodata, nu o sa ii multumesti pe toti indeajuns de mult, incat sa iti ia propriul sait ca sait de referinta.
Mai bine iti iei felia ta si ti-o dezvolti cu amprenta ta personala si iti multumesti cititorii.
Pa.
Mi-am scos carnetul de notite si mi-am eliberat programul… it’s learning time. Keep these articles coming… ca e usor sa primesti mura’n gura
ce inteleg eu din acest articol este ca, pe orice nisa, este loc, daca esti bun si perseverent, si daca nu vrei sa faci doar un blog copy/paste, condimentat cu SEO, in speranta ca in 3 luni vei avea 5000 de unici pe zi si nu mai trebuie sa faci nimic
este bine de stiut
succes
interesant post,
Ce nu am inteles eu banii pe care ii dai pe conferinte sunt bani castigati din blog sau din buzunar? Esti unu din cei care isi reinvestesc profitul?
Ok ideea si daca toti ar aplicao s-ar reduce la jumate blogurile – dar ar fi mai calitative.
pai, care ar fi solutia, sa stau si sa astept sa imi pice din cer?
„NU recicla ce scriu altii”: asta mi se pare foarte important. Si ce daca exista deja un lider pe aceeasi nisa? Trebuie sa te diferentiezi de concurenta, cu siguranta poti aborda diferit lucrurile, poti veni cu chestii in plus.
In schimb, daca vei copia mereu liderul fara sa vii cu ceva nou, cu ceva in plus, vei ajunge…in cel mai bun caz…pe locul 2.
Plus ca pana si noi trebuie sa tragem constant tare si sa ne auto-depasim, chiar daca suntem ce mai cititi acum. Pe cat punem pariu ca vor fi bagati bani la greu de trusturi care-si vor lansa propriile bloguri de monden / muzica? Bani la greu de reclama, de oameni buni… Fonduri de zeci de ori mai mari decat cele pe care le-am avut noi vreodata.
pyuric: hai mah, divaonline.ro, ala e blog de trust?
Este unul dintre cele mai bune articole ale tale. Te citesc de mult timp dar asta e prima data cand am curajul sa te felicit pentru ce scrii.
Numai de bine
@Victor: nu cred ca definitia unui blog se refera doar la partea tehnica. Monden.info este blog prin abordarea subiectiva. Scriem doar despre ce artisti avem noi chef, scriem ce vrem noi.
@zoso: da, ma rog, vor fi si multi praf care doar vor cheltui banii aiurea :)) dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa ma tem de varianta ca vor aparea unii si mai buni, cu fonduri mult mai mari, care vor aduce continut mai bun, vor pune sa scrie oameni mai buni (poate chiar oameni influenti din industrie)
Excelent articolul !
Asta e post ce trebuia sa fie pe CAPSLOCK.
.. parerea mea..
Un post bun si util, dar pe care nu l-as fi citit (pt ca zoso.ro e scos din reader de cand aveai feed-ul varza) daca nu dadeam peste el pe twitter.
zoso, nu sunt foarte de acord cu tine cand spui ca nu sunt bloguri de nisa bune si este loc pentru toti
pe monden sunt foarte multe bloguri si cuprind cam tot ce inseamna informatie mondena. Daca eu vin si spun ceva despre vedete din provincie nu citeste nimeni
tu spui ca platesti 200 de euro sa paticipi la evenimente, pentru a face rost de material pentru blog
poate ca tu castigi bani din blog si iti permiti
dar de unde mii de euro pe luna sa platesti deplasari la evenimente ?
eu spun ca blogul inseamna munca, talent, rabdare si noroc
si nici asa nu e sigur ca o sa ai succes
edi, eu plateam deplasarile si inainte sa castig bani din blog.
Oricat s-ar plange unii si altii de lipsa de oportunitati din provincie, Zoso are dreptate. Cel putin eu stiu ca intr-un oras mai mic cel mai vandut ziar este cel local, deci si cel mai vizionat blog din judet ar putea fi unul de acolo, daca bloggerul isi da silinta in loc sa incerce sa concureze cu cei din Bucuresti despre lucruri care se intampla in Bucuresti. Multi bloggeri vor succes, uitand ca e nevoie de investitii: bani, timp, munca si nu in ultimul rand idei foarte bune.
@pyuric: sa nu crezi ca am spus despre monden.info ca ar avea o valoare mai mica doar pentru ca din prisma mea nu este un blog. Iti inteleg punctul de vedere dar argumentul dat de tine nu este suficient pentru a ma convinge, cel putin pentru acum.
perspectiva asta subiectiva asupra artistilor/vedetelor e „extraordinar de” relativa
Internetul e frumusetea informatiei.
Nu intereseaza pe nimeni de unde esti, cine esti, ce faci – atat timp cat scri ceva interesant pe blog o sa fi cautat.
Daca scri continut interesant, captivant si calitativ mereu, atunci asta eu zic ca e reteta ideala.
Astea sunt valabile pentru un blog normal.
Daca vrei sa ai un blog bun, iti trebuie publicitate, promovare si multi, multi prieteni. (Daca nu ai prieteni nu are rost sa iti faci blog. E kics din start.)
Sa stii ca ai dreptate.. odata ce ti-ai invatat utilizatorul cu un continut de calitate, el revine, insa revine pentru continut nu pentru tine
Cred ca m-am ratacit aici printre 50 de bloggeri care se stiu pe blog mult mai bine ca mine (boboaca!) dar care nu au nisa. Asta dupa mine este greu de gasit, afara daca nu esti pasionat de un domeniu (de cercetare, de activitati practice). Odata cu experienta/ competenta pe „nisa”, vine si nevoia de a reflecta la ceea ce faci. Si asa poate deveni pagina ta profesionala una mai personala, adica „blog” in loc de „site”.
N.B. Chestiunea succesului (eventual financiar) nu intra in consideratiile mele.