Cum au construit olandezii piste pentru biciclete

O lecţie pentru toată lumea. Şi o situaţie foarte asemănătoare cu ce se întâmplă acum la noi, când preţul combustibililor este în creştere. Apropo de taxa auto, e oribil sa mergi cu bicicleta prin Bucureşti: poluarea înnecăcioasă arde gâtul şi ustură ochii.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

50 comentarii

  1. In Timisoara , conform aprecierii mele subiective (nu am cifre oficiale) numarul biciclistilor a crescut in ultimii ani si parca si soferii ma feresc mai mult in trafic. Cred ca cei de la Verde pentru Biciclete au avut un rol destul de insemnat  https://youtube.com/watch?v=kmARdwLe_I0 si ajuta si pistele construite. Momentan problema mea cea mai mare legata de biciclit din pacate sunt cainii comunitari, nu pistele de biciclete, nu soferii.

    00
  2. Ar fi frumos sa fie si la noi, nu doar in parcuri!
    OFF: Ai gasit alt subiecte de scandat la revolutie. :)) 

    00
  3. Niciodata nu va vi la noi asa ceva. Romanu e prea mandru ca sa mearga pe bicicleta, chiar daca isi da 95% din salariu pe rata la masina si benzina.

    00
  4. Până vor exista autovehicule (cu sau fără combustibil lichid), românul le va folosi.

    00
  5. @Vasi, nu putem decat sa speram ca oamenii ce isi incep fiecare propozitie cu niciodata, la fel ca si tine, vor disparea incetul cu incetul. :P

    00
  6. @Vasi

    Ba va exista, atunci cand se vor inchide centrele, cum s-a facut in multe capitale europene, cand va dura 3 ore sa ajungi in centru si 3 ore sa te intorci din cauza aglomeratieti, s.a.m.d. 

    Si cand pistele pentru biciclete se vor face cum trebuie, nu cum se fac acum, ca sa fie. Pistele pentru biciclete din Romania sunt un pericol pentru   biciclisti, pietoni si soferi deopotriva. 

    00
  7. La noi s-ar chema „piste pentru smecheri” si biciclistii ornamente pe capote.

    00
  8. m-am razgandit, nu mai emigrez in ungaria ci in olanda :)

    00
  9. Zice naratorul in video la un moment dat de „will to change”. Asta le lipseste romanilor :) Si nu vorbim aici de vointa manifestata in like-uri pe Facebook, ci de romani care sa iasa in strada si sa militeze pentru o schimbare (ma rog, sa si aiba niste cerinte coerente, nu ce se intampla de cateva zile prin cateva orase). Asta asa, generic. Mai la obiect, convinge tu bizonul carpatin ca e mai important sa ajunga oriunde are de ajuns in 10-20 de minute decat sa stea 2 ore crispat in masina cu mainile pe volan.
    Si da, infrastructura pentru biciclisti e minunata in Amsterdam. Deci se poate.

    00
    • @gabiagu: cred că un pic de bandă pe marginea străzii ar impinge mai mulţi oameni spre biciclete. unii pur şi simplu vor realiza că economisesc 2-4-6 milioane pe lună aşa.

  10. In Ramnicu Valcea exista piste pentru biciclete. Ce e drept, pe strazile si bulevardele mai mari. Insa exista, sunt semnalizate si chiar marcate cu verde. Chestia e ca mai trebuie biciclisti pentru ele… sincer, nu stiu daca am vazut mai mult de 10-20 pana acum.

    00
  11. Un pic de banda exista in Bucuresti, dar e facuta la misto. Nimic de zis, e un inceput bun, dar pe „benzile special amenajate” sunt multe masini parcate, multi pietoni care nu inteleg ce cauta biciclistii pe trotuar, si, uneori, niste gauri mai mari decat in carosabil.

    00
  12. In Londra sunt destui biciclisti ,stie cineva cum sunt pistele acolo ?
     

    00
  13. Sa vedeti in Sibiu ce pizda o facut sasu. MESERIE. Piste prin mijlocul celor mai mari intersectii. Daca calca vreun taxiu pe acolo il linseaza biciclistii

    00
  14. probabil erai in concediu :-)

    no biggie, da’ parca tu erai ala care facea misto de bloggerii care dau chestii fumate de nu stiu cand. Deci se poate intampla… :-) 

    00
  15. no idea, tu esti da blogger si ii inveti pe altii cum sta treaba :-)

    00
  16. Inca o chestie misto la Olanda. Acum cateva saptamani am inceput noul job in Amsterdam, si, printre alte beneficii oferite la angajare, compania are ceva ce se numeste „bike scheme”, in cadrul careia imi deconteaza integral costul unei biciclete noi sau SH cumparate (pana in 800eur, ceea ce e mai mult decat decent), daca ma angajez sa o folosesc cat mai des ca mijloc de transport. Mi se pare important ca toata lumea se implica in chestia asta, inclusiv companiile.

    00
  17. Olanda e un caz special, sunt mai multi factori care au favorizat mersul pe bicicleta in masa: e numai campie, vremea moderata, ploile dese care nu lasa praful sa se ridice, vantul care aduce mereu aer curat.
    In Barcelona nu a prins bicicleta spre exemplu. 

    00
  18. Un pic de banda pe marginea strazii i-ar convinge pe mai multi locuitori ai capitalei sa foloseasca bicicleta ca mijloc de transport. In ultima vreme chiar si-au cumparat multi biciclete, dar le tin pe balcon si le folosesc o data pe saptamana, vara, cand scot copiii la plimbare prin Herastrau. Se tem multi de traficul din Bucuresti. Si de caini. Eu una n-am avut probleme in 2011, nici cu una, nici cu alta. Dar intreband in stanga si in dreapta am aflat ca cei mai multi chiar se tem de trafic, fiindca soferii sunt asa cum sunt. (mai ales taximetristii si conducatorii de RATB) 

    Citez, din jurnalul meu de ciclista (:D) : Cea mai plăcută senzaţie e atunci când se formează o coadă kilometrică la semafor şi tu pedalezi graţios prin dreapta tuturor maşinilor. E fascinant să ajungi la punctul X înaintea unei maşini. Şi totuşi, prea puţini realizează că ar ajunge mai puţin stresaţi la birou dacă ar renunţa uneori la maşina personală, evitând cozile imense de la semafor şi intersecţiile blocate. (http://elenaciric.ro/2011/jurnal-de-ciclista-prin-bucuresti-3.html)  

    PS: Hai sa biciclim mai multi!  

    00
  19. eh, io nu mi-am propus sa fiu cel mai traficat blogger dintre traci. si nici sa-i invat pe altii cum e treaba pe internet desi fac bani si din asta, nu ma plang :-) da’ vezi tu, dupa 30 de ani lucrurile nu sunt doar alb si negru

    00
  20. Romanii nu prea au cultura mersului pe  bicicleta, e mai comod cu masina…apropo de comoditate ,gandeste-te ca sunt oameni care daca ar putea ar intra in magazin cu masina , n-o pot lasa 100 m mai incolo.

    00
  21. Si daca se fac piste, tot degeaba, daca nu le da si biciletele!
     

    00
  22. Un job bine platit e un job bine platit, de ce sa ne cacam pe noi. Fiecare are un pret…

    00
  23. Ieri am venit dintr-un scurt concediu in Olanda. Am vizitat Amsterdam, Haga dar si orase mai mici. Am fost surprins de infrastructura lor.  Nu am vazut aglomeratie de masini dar am vazut mii de biciclete parcate in jurul garilor, am vazut mame cu copii mici pe biciclete (4-5 ani – aveau „parbrize” din plastic)  mergand cu incredere la 4-5 grade cand afara era gata sa ploua. 

    Un alt aspect legat de biciclisti: nu am vazut niciun caine  pe strada!  Mint! Am vazut cativa caini in lesa. Chiar si pechinezii erau in lesa! Singurele animale lasate libere au fost niste iepuri intr-un parc si niste cocosi si gaini. Dar presupun ca aceste animale nu au treaba cu biciclistii si nu latra/musca…

    Ca si concluzie: noi nu suntem o tara civilizata! Noi suntem foarte inapoiati. Aparent ai putea spune ca nu e asa, dar totul din jurul nostru este facut cu superficialitate si doar ca sa fie … acolo, pe hartie. Mai avem mult pana departe…

    00
  24. Acolo unde sunt multi biciclisti in trafic – apar piste de biciclete. Ce ziceti, pornim ?

    00
  25. @zoso: de ce gsp? otv-ul e prea mainstream?

    00
  26. Probabil ca o sa-mi sara cineva in cap, dar mi se pare ca cei care tipa despre chestia asta cu biciclistii, poluarea si alte idei hippy, ma jignesc pe mine, pe ei insisi si pe toata lumea din tara asta.
    Tot vestul civilizat a distrus planeta cu poluarea din ’50 pana in ’90 fara sa-si faca mari griji si cand nivelul lor de trai a ajuns destul de sus au avut de unde sa faca „sacrificii” gen biciclete si alte chestii flower power.
    Lasa-ne si pe noi sa ne creasca nivelul de trai cu 222% si dupa aia o sa realizam noi singuri ca e mai bine sa ne dam cu bicicleta pana la job, asa de placere, calmi si hippy.

    00
  27. @Daniel esti un cretin care habar n-are pe ce lume arde gazul.

    00
  28. @trefla: n-ai vrea să-i şi plătească ca să pedaleze?

    00
  29. Adevarul este ca ramai masca cand ajungi in Amsterdam si primul lucru pe care il vezi e parcarea pe doua nivele de biciclete. :)

    Un oras frumos, o tara superba. Nici nu au pomenit macar de faptul ca e sanatos sa nu fii inconjurat mereu de gazele de la masini, si sa faci miscare in fiecare zi. La noi cred ca astea ar fi primele lucruri care s-ar discuta. :)

    00
  30. @GGG – mda mersul cu masina ridica nivelul de trai :)) pana la cer…

    00
  31. @Vlad, in momentul in care ai doua joburi si trebuie sa mai te si misti prin oras il ridica. Ba il ridica si daca n-ai doua joburi.
    Dar na, trebuie sa comentezi tu.

    00
  32. Din pacate in Romania masina este simbol de statut social si trebuie sa te afisezi cu ea ca sa pari cineva important. Bicicleta este mult mai buna pentru ca ocupa mai putin spatiu, nu polueaza, arde din grasimile de la McDonalds si costa mult mai putin.
    Din banii dati pe benzina in 1-2 luni iti iei o bicicleta acceptabila, eu tot pandesc una de pe Amazonul de UK.
    Ca dezavantaje, e cam neplacut sa pedalezi prin ploaie sau zapada, dar asta nu se intampla foarte des in ultima vreme. Partea cu zapada in Bucuresti nu a tinut acum decat 2 zile.

    00
  33. Foarte interesant documentarul. In Bucuresti mai intai trebuie redus numarul de masini care circula in centru, apoi construite piste pentru biciclisti. Zic rau?

    00
  34. In Craiova accesul bicicletelor este INTERZIS in TOATE parcurile, si pe arterele principale. A fost o pista la un moment dat intr-un parc, dar s-a desfiintat. Ce parere aveti?

    00
  35. @anonim: cine vorbea?

    00
  36. NOU
    #43

    Perfect ,si din miezul actiunii acum:
    Biciclistii ( fietsers) sunt un fel de dumnezei ,nu respecta nici o regula ,merg inclusiv pe trotuar ,ocupa toata strada ( in special adolescentii),sa te fereasca dumnezeu sa atingi unul cu masina ca tu esti vinovat in ochii politiei ( si nu ai nici voie sa ii claxonezi,incetinesti frumos tu si cele 30 de masini din spatele  tau pana termina imbecila de schimbat adrese de facebook cu cealalta).
    In rest e frumos clipul,are si subtitrari .

    00
  37. Sa mai adaug ca si in Belgia exista cultul asta ? Numa o privire in fata garii din Ghent e de ajuns. https://www.google.com/maps/@51.036429,3.711721,3a,75y,310.62h,86.94t/data=?dg=dbrw&newdg=1!3m4!1e1!3m2!1sFkq_P2tYXTs436pR7-2jVw!2e0?hl=en&dg=dbrw&newdg=1
    Ba am auzit ca au piste de biciclete de la Ghent la Brugges. Adica vreo 60 km. Asta asa ca exemplu de mentalitate.
    In Olanda am ramas interzis cind am vazut femei imbracate foarte elegant pe bicicleta. Si la ce trafic de biciclisti era acolo. 
    Solutia la noi ? E destul de drastica. Inchide centrul. Lasa doar transportul in comun si taxiuri.  Atit. Riveranii doar pe baza de card de access si atit. Si sa vezi pe urma liniste si pace. 
     

    00
  38. Filmul are acum si subtitrari in limba romana!

    00
  39. Sigur ca se poate si la noi. Fiecare sa inainteze la primarie o propunere plan care sa arate unde ar putea fi plasata banda de bicicleta.

    00
  40. Eu stiu oameni din Valcea care zic ca le e frica cu bicicleta din cauza traficului si in Valcea e trafic …low.

    00
  41. Interesant.

    Dar, al dracului să fiu dacă în Amsterdam nu mi-a fost frică să circul pe jos din cauza bicicliștilor. Sunt la fel de agresivi ca și șoferii de gipane de pe la noi… Cu diferența că nu sare nici unul la bătaie. :)

    00
  42. In Italia in orasele mici sau ,in centrele vechi ale oraselor se merge pe stradutele alea inguste si pe jos si cu bicielta si cu masina ,si nu se intampla accidente ,e testat .
     

    00
  43. Olandezii sunt un popor unit si foarte nationalist. Sunt multi ratati dar educati in spiritul societatii si mai civilizati pot face multe.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube