Nu dorm de câteva nopți pentru că sunt curios de ceva. Sunt niște întrebări simple, pentru domnul ministru Bogdan Ivan sau cine poate răspunde la ele.
Cât mai durează digitalizarea?
Cât de greu este să unești bazele alea de date? Știu că sunt toate diferite, dar nu cred că nu se pot standardiza și apoi unifica.
Cât mai durează până se trec toate actele în digital? Ce se mai aude de unit baza de date a Poliției Rutiere cu cea a ANAF? Pre mult de muncă? Prea complicat?
Digitalizarea cadastrului? Ați văzut cum arată siteul Registrul Comerțului?
Câți oameni lucrează la asta?
Mă rog, întrebarea principală ar fi “se lucrează la asta”? Sau “lucrează și informaticieni la asta, sau doar conțopiști care plimbă acte”, dar e greu și mult de așteptat.
Am ajutat SRI, domeniile STS expiră în vara asta, sunt curios dacă o să avem parte de vreo fază amuzantă cu ele. Că aici e nivelul, abia își pot ține domeniile web în ordine.
Nume Domeniu: gov.ro
Data Expirării: 30-05-2025Nume Domeniu: stsisp.ro
Data Expirării: 12-07-2025Nume Domeniu: stsnet.ro
Data Expirării: 02-06-2025Nume Domeniu: cdep.ro
Data Expirării: 30-05-2025Nume Domeniu: gov.ro
Data Expirării: 30-05-2025Nume Domeniu: politiaromana.ro
Data Expirării: 02-07-2025Nume Domeniu: just.ro
Data Expirării: 30-05-2025Nume Domeniu: ms.ro
Data Expirării: 31-05-2025Nume Domeniu: cultura.ro
Data Expirării: 30-05-2025
A doua chestie este legată de lipsa alternativelor europene pentru multe din serviciile importante, cum ar fi cloud computing. Nici europenii nu se înghesuie să ofere servicii bune sau echivalente, nici prețurile nu sunt acolo unde trebuie să fie. Pentru că majoritatea acestor servicii funcționează pe curent, și curentul e scump în Europa.
Mă uitam la gandi.net, 38€ să reînnoiești un .com versus 9€ la NameCheap. Da, grea alegere…
Pana in vara nu vor mai fi de interes domeniile. Vom trece pe extensia .ru
Zoso.ru.
am vrut să il iau, e luat
zoso. bv. ru ca să știe lumea în ce gubernie domiciliați.
@edelweiss, te rog: zoso.st.ru
Digitalizarea nu se doreste.
Baza legala e adesea veche sau nu exista.
Problema accesului la date e foarte spinoasa.
Cum ar da ca e-Proprietatea sa raporteze ca ai pe cnp X case, un castel, niste apartamente si niste hectare de pamant/vie/padure, iar tu sa fi fost bugetar sarac toata viata.
Aceste lucruri nu se fac, tovarase!
Strici vieti, munci de o viata, ne lasi fara clasa politica!
Ba se face, că ne obligă UE. Deja s-a redus masiv corupția la ANAF că se loghează tot, iar e-factura a omorît niște oportunități masive de „business” pentru unii. Asta nu înseamnă că nu se trage de timp.
Jumătatea din populația cu carte de identitate a României are înscris pe aceasta ca dată de expirare 03.08.2031. Ce credeți că se va întâmpla la această dată când brusc milioane de oameni nu vor mai avea documente valide? Că nu se întrevede nicio activitate in emiterea cărților de identitate electronice.
Se da un decret regal si se prelungesc.
Intre timp poate emit niste CI mai mici.
am pus reminder în ianuarie să schimb buletinul, să nu mă înghesui in vară cu toți civilii.
Expira toate iar noile buletine cu cip si numar ascuns 666 vor fi emise de o firma a lui Soros iar baza de date va fi tinuta undeva afara si statul roman nu va avea acces la ea!
Da, știu, toată lumea ar vrea să-l schimbe mai devreme, doar să se poată. Inclusiv acum orice carte de identitate se emite, are aceeași dată de expirare. Nu se pot emite cărți de identitate cu dată de expirare mai târzie decât dacă este electronică cu chip, conform normelor europene. Dacă acestea nu vor fi emise până atunci, ghinion. Vom circula inclusiv in Schengen cu pașaportul.
@nicu. Tu fiind special.
O să ne rugăm de firma lui Soros sau de orice firmă, alternativa fiind să nu avem cărți de identitate valide. Să vezi atunci cozi la pașapoarte.
Ambra, sigur nu din intamplare s-a ajuns aici, de ce crezi ca ne obliga UE sa avem carti cu cip? este evident o conspiratie ca sa ne fure si foloseasca datele intregii populatii romane.
Eu presupun că trolezi dar, luând în considerare că nu-i așa si că oricum sunt persoane care gândesc ceea ce scrii tu, am să-ți amintesc că românii sunt top in a-si da singuri toate datele, n-are nimeni nevoie de alte baze, e suficient să cauți pe Facebook si afli și ce nu poate să-ți spună nicio bază de date oficială. Dacă le dai un pachet de țigări in plus, îți scriu cu mânuța lor număr de telefon, adresă plus semnătură.
Mie-mi expiră în 2029, sunt mai jmeker…
Mi-am facut acu cateva luni alt CI tot in 2031 expira si nici vorba de buletin cu cip. Nu-s in stare de asa ceva nici 50 de ani de acu inainte.
Când vă faceți Ci ați putea să le spuneți la ăia de la ghișeu că NU mai au voie să ceară nici un fel de acte emise de altă instituție a statului! Conform legii nr. 9 de acum câțiva ani! Dar mă îndoiesc că veți avea curajul să faceți asta, de obicei rumanii sunt blegi și se lasă călcați în picioare. Și așa o să-i forțați să își interconecteze bazele de date!
Ministrul Gruia e ocupat sa-si rescrie teza de doctorat. Prima a foat oleacă plagiată. Cu digitalizarea stă bine, se califica la locul de muncă.
Avand in vedere ca la o banca un proces similar dureaza de vreo 4 ani si nu e gata nu ma astept sa fie facut vreodata la stat.
Te referi la o banca achiziționată de alta și care incearca acum sa unească bazele de date ale clienților?
In tema, o stire care a trecut relativ nepreluata pe la noi. Tot ce soft se face pentru „stat” se face distribuie dupa aia in regim open source. Sa vezi atunci distractie.
S-au activat specialii de la siveco, si specialii cu firme de apartament care re-implementeaza aceleasi solutii pentru zeci de UATuri, doar schimba skinul. E foame de bani, ba eti.
Vezi că nu ți-a prea ieșit propoziția aia.
Normal exact asa ar fi. Dar nu prea se inghesuie nimeni (si nu vorbim doar de Romania aici) sa faca asta.
„Cât de greu este să unești bazele alea de date? Știu că sunt toate diferite, dar nu cred că nu se pot standardiza și apoi unifica.”
Bazele de date nu trebuie sa se unifice. La fel cum bancile nu sunt unificate cu baza de date ANAF. Este suficient sa poti interoga o baza de date. In BRD, aplicatia mea interogheaza Cassanda, Redis, Sybase, Oracle, PostgreSQL. Si mai sunt alte sute de aplicatii asemanatoare.
Unificarea se refera la faptul ca ai aceleasi date salvate in format diferite in locuri diferite si trebuie aduse la acelasi format.
@Mihai ai uitat de sqlite si mdb… Ma termina astia gen one man show. „Aplicatia mea”.
Da frate, lasa orice „specialist” full stack (hihi) sa ti faca interogari de clasa a III-a in baza te de productie.
De aia nu avem digitalizare, ca avem specialisti ca Mihai.
@ev – nu deranjeaza ca aveam aceeasi informatie stocata in 2 sau 5 locuri, doar ca informatia trebuie sa fie corecta, la zi si actualizata cu latenta minima. E un balans foarte fin intre relationalizare, viteza, WAL/sync si spatiu stocare. Ce sacrifici?
Traim intr-o tara in care angajatii ANAF pentru o simpla verificare de orice sunt nevoiti sa dea minim 10-20 de dismiss-uri la alerte si erori…
Ca sa digitalizezi ceva in tara asta ar trebui create niste echipe(echipe formate din oameni care stiu ce vor si ce trebuie facut… nu din neamuri idioate impinse in fata) la nivel judetean care sa identifice problemele 1-2 ani, iar dupa asta sa se modifice mare parte din legi si inceput de la zero, construit tot de la zero in paralel si renuntat la ce e vechi… de tot.
E penibil ce se intampla, sa n-ai cadastrata o tara in 2025? Sa te rogi de privati sa poti plati pe fel si fel de platforme taxele, dupa care sa te plimbe ANAF-ul ca ti-au bagat banii aiurea pentru taxele platite, desi tu ai platit una, ei au impartit banii cum au vrut… ca are ala un bug in cod….
Sa te plimbe Politia, institutiile doar pentru ca pot…
Asta inseamna sa traiesti intr-o tara confiscata de impostura… maxima.
E dragut ca tu crezi ca e o problema tehnica, si nu una politica aici.
E plin de „Tartețe” precum duamna de la Senat în toate instituțiile…
Daca s-ar digitaliza, zeci de mii de posturi din institutiile statului (nationale, regionale si locale) ar trebui sa dispara. Deci, nu cred ca cineva din conducerea guvernului si a altor institutii si-ar dori asa ceva.
Nimeni nu mi-a putut explica clar de ce avem nevoie de Registrul Comerțului ? Inregistrarea/modificarea de firme trebuia facuta de catre ANAF si gata.
departamentul registrul comerțului de la anaf.
Sincer, la interacțiunea mea cu ANAF din ultimii ani, aș prefera să rămână Registrul Comerțului separat.
Se pot face operațiuni online asupra unui SRL/PFA. E urât, e greu, e opac, dar macar merge (sau mergea, am auzit că prin vara anului trecut a fost offline o perioadă bună). La ghișeul ești mereu ajutat și nu te tratează nimeni urât (din experiența mea)
Dar la ANAF nu pot spune că am avut vreo interacțiune decentă. Și am avut și aici experiență în câteva județe.
În punctul culminant, mare parte din ele negative.
Când mi-am schimbat domiciliul fiscal am depus toate declarațiile necesare conform codului fiscal. Dar am făcut prostia să îmi platesc impozitele pe PF imediat după ce am depus declarația unică. Ei bine, impozitele au rămas plătite în județul 1, dar în județul 2 au apărut al doilea an neplătite.
Am fost asigurat că se corectează de la sine. Doi an am tras să le echivaleze, am platit penalizări de mii de lei.
Am făcut programări și am venit cu extrase de cont și declarații dar de fiecare dată mi s-a spus că nu au timp de așa ceva, să fac audiență la director. Am programat de mai multe ori când am ajuns nu eram acolo.
La ultima interacțiune cu ei pe acest subiect, funcționara iritată că refuzam să plec de la programarea stabilită mi-a spus să le mai plătesc o dată (impozite de cam 6k euro). Am întrebat-o cum o cheamă, am pus-o să repete mai tare.
Cineva din birou s-a prins că înregistram. A ieșit și mi-a spus, domnule X, să știți că nu este legal să înregistrați în spații publice. Dar haideți să depuneți o cerere de compensare (cum am mai depus 3), să atașați OP-urile (cum o mai făcusem) și le transmit directorului. A doua zi la 07:00, în SPV obligațiile de plată erau pe zero.
În ultimii ani am trecut pe la multe instituții, Reg Com, ITM, DITL, DSP și multe altele. Aproape exclusiv am fost tratat bine sau foarte bine. Chiar daca funcționarii trataseră înaintea mea niște cetățeni suverani iritați. Ei bine, la ANAF cu mici excepții experiența a fost proastă.
Îmi doreac ca ANAF să își piardă din responsabilități o dată cu digitalizarea, nu să primească. Se vor schimba greu mentalități în acea instituție.
Ăștia de casa de sănătate nu au bani pentru plastic la carduri. Dacă ți-ai pierdut cardul, te duci sa stai jumate de zi la coada să îți dea o hârtie valabilă 6 luni. Anul trecut tot la sănătate au căzut serverele – nu au fost hackerii ruși ci șobolani români care au ros niste cabluri. Că sa inmatriculezi o mașină s-a triplat timpul în ultimii 2 ani pt că se pare că sistemul este măsluit și stau băieții cu laptopurile în sediul DRPCIV și nu găsești programare mai aproape 3 săptămâni
La DRPCIV sunt alocate separat rezervările online si cele făcute la aparatul de la sediu. Dacă te duci la sediul DRPCIV o să te poți programa chiar și peste 2-3 zile. Da, mari îmbecili!
Am inmatriculat saptamana trecuta o masina.
Programarea facuta cu o luna in urma.
Ati fi uimiti sa stiti ce omor era la ghisee ai cati injurau ca nu se poate fara programare.
Inmatriculeaza romanii masini de nu fac fata serverele.
E incredibil ca numerele custom au fost gata in o ora de la completarea cererii.
Acum urmeaza sa vina talonul prin posta.
În ultimii 2 ani am înmatriculat fix trei mașini. Rezervat pe site, mers cu toate actele la ora respectivă, venit după 2/3 ore înapoi să iau talonul și numerele de înmatriculare.
Si eu am rezolvat rapid in primavara trecuta inmatricularea cu programare online. In cateva ore a fost totul gata.
Sunt si lucruri bune facute, dar nu destule.
Asa cum spun si cei de mai sus, erau f multi veniti de dimineata acolo fara programare si asteptau cu orele sa le vina randul dupa ce si-au luat bonuri de ordine.
Românul și planificarea sunt ca uleiul și apa. Regulile sunt lava. Ordinea e câh.
Ne place să trăim periculos, spontan, latin, balcanic, mizer, isteric, cu scandal, cozi, coate și pile.
Asta e inca o chestiune pentru care ne consumam nervii si energia (si a aia umana e foarte scumpa) de pomana! Ce problema conexa digitalizarii pe care chiar o putem influenta exista?!
Pentru a afla răspunsul la întrebare cred ca trebuie depusa o cerere online. În dosar cu șină la ghișeul 4 de la etajul 2.
Ce digitalizare cand mai is institutii care au fax.
Digitalizare cu personal care nu are adresa de mail si nu stie utiliza deloc tehnologia?
Au bagat sute de milioame de euro in retehnologizare,aparatura si pe ea e un „deșt” de praf?
La ce le trebuiau aparaturi de sute de mii de euro,daca nu le folosesc. A,au spalat curat niste bani. La niate prieteni.
Minesweeper, Solitaire sau Mahjong 4K la 120 fps, cum de ce…
Poți da un exemplu de instituție a statului care nu are adresa de mail?
Sebip degeaba au adresa de mail daca „cererile online se depun la ghiseul 302 de la etajul 2”.
Formularele online se vor depune la etajul 2 muuuuuuuultă vreme de-acum încolo. Cred că mai întâi dispar petele de petrol din Marea Neagră de la „frații” noștri ruși…
Eu alta problema mi-am pus,ca am umblat pe la multe primarii. Media de varsta e 50+.
La ceva sedinta,desi eram 20 de oameni la masa,de la diferite departamente de la ei,consilieri,administratori etc,eram 2 sau 3 sub 40!
N directori pesnionari comunisti,adusi de acasa ca n-are cine. Atunci sa nu ne mai miram ca nu vrem schimbare,cand ei colcaie de personal imbatranit si depasit de situatie.
V-am mai povestit,lucrez cu ei. Fiecare primarie cu „specificul” ei desi,ar trebui sa lucram dupa aceleasi hartii.
Atat am tot modificat la un centralizator,pana l-am dus la fel si l-au semnat. „Acuma e bine!”
Păi tinerii au pretenții, dar când e să se angajeze la stat, strâmbă din nas. Mai ales pe partea de digitalizare, toți programatorii care vor o țară mai bună nu se duc să muncească pe 4500 de lei. Dar tot ei înjură serverele CNAS că nu merge cardul de sănătate, sau fac mișto de aplicațiile chinuite făcute de cei care lucrează la IT pe 4500 de lei.
Este ca și cum ai angaja o echipă de babuini să-ți construiască o casă, că nu trebuie să îi plătești decât în banane, și te miri de ce iese strâmbă.
@Flat, păi cum să se angajeze când ajunge cine „trebuie”.
Pot confirma partea cu vârsta. Credeam că sunt excepția dar din 2004 ori de cate ori se calculeaza media de varsta din agenție..sunt ușor sub medie. Cum știu că âmi apar fire albe probabil că de fiecare data angajează tineret 48+ reciclat de la alte instituții.
Ce digitalizare prieteni? Cand o firma isi schimba domiciliul trebuie sa isi depuna D700 prin portalul eguvernare, ca sa se schimbe certificatul de TVA cu noua adresa. Stimabilii contabili (peste 50% din ei) fac orice altceva decat ceea ce trebuie. Daca ei nu respecta regulile, de unde digitalizare (aia putina pe care o avem pana acum) si cu cine? Si asta e o regula care se stie de cativa ani nu de ieri. Nu vorbesc de alte declaratii, gen 177 pentru care trebuie sa verifice datele beneficiarilor pe portalul unitatilor de cult, dar pentru ei e mai simplu sa le ia din contracte, care sunt facute cu curu. Sau alte declaratii, care au disparut de ani de zile, fiind incorporate in 700, dar ei nu citesc legile ca sunt pentru prosti. Sau faptul ca termenul de depunere pentru declaratii este data de X, asta inseamna ca poti sa le depui PANA in data de X, dar pentru ei inseamna sa le depuna toti IN data de X, nu pana atunci si sa se planga ca merg greu serverele in data X.
Prin 2016 m-am distrat și io la drpciv Deva cu hoarda fără programare care aștepta la ușă care când am intrat a făcut: Huooooooăăă!! Altu care are pile.
Nu-mi vine să cred că în 2025 este la fel.