Cum cresc prețurile imobiliare și mașini

Am tot uitat să scriu de faza asta, pentru că am tot văzut-o întâmplându-se și au menționat-o și mai mulți agenți imobiliari, inclusiv Trâmbițașu într-un podcast.

Cum cresc prețurile imobiliare: un cetățean scoate o proprietate la vânzare. se uită la prețurile din piață și pune prețul mai sus, pentru că (1) a lui valorează mereu mai mult și (2) să aibă de unde lăsa. stă cu ea luni de zile nevândută, în timp ce cele la prețul corect/civilizat se vând. alt cetățean scoate alt imobil la vânzare. îl vede pe ăsta cu prețul mare și pune și el prețul mai mare. și la fel și următorul. și următorul. și la un moment dat nu se mai găsesc de vânzare decât imobilele scumpe de vânzare, pentru că doar alea au mai rămas.

Cine vrea să scoată un imobil la vânzare se uită și vede „noile prețuri” și se adaptează. Iar cumpărătorul nu are încotro dacă vrea să cumpere.

Zgomotul prețurilor reale este acoperit tot timpul de povești de succes. Cineva la un moment dat a cumpărat un imobil la prețul nou, deci se poate, deci hai și noi. Am discutat cu oameni pe tema asta, toți au o poveste de succes a cuiva care a vândut peste. Toți. Nu contează situația, starea imobilului, poziția, astea sunt date rapid la o parte, important este prețul.

Povestea mea favorită este asta: casa din imagine era la vânzare de dinainte de 2021 când am fost să o vedem. Stare deplorabilă, reparată/renovată cu cele mai ieftine materiale, bucătăria în beci, în una dintre camere ploua. Proprietara ”
vindea acum, avea oameni care veneau cu banii dacă nu o luam noi cu 150.000€”. După care, peste vreo doi ani a scos-o la vânzare cu 170K, că așa este românul, nu vinde cu 150, o scoate la 170 ca să aibă de unde lăsa. Vedeți în imagine cu cât s-a vândut anul ăsta.

Unele imobile se vând la prețuri mari. Dar este vorba de poziție, de potențial, de tot felul de ingrediente pe care un imobil aflat la 200m mai încolo nu le are. Dar proprietarii nu vor să audă asta. Potențialul unui câștig mare orbește. Și stau cu anii cu ele nevândute, pentru că „fiecare casă are cumpărătorul ei”.

 


Același lucru se întâmplă și la mașinile second hand.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

113 comentarii

  1. Cunosc problema masinilor sh, ma tot uit dupa o masina sa inlocuiesc mazda sotiei. Uimitor, azi gasesc masina similara dar mai noua cu cea cumparata acum cativa ani, dar la 3-4x pretul initial, pentru ca de ce nu.. asa ca momentan stau cu cea veche, care ea in sine nu are nimic, doar ca na, e mai obosita moral.

    Comentariu apreciat.5611
    • la pretul SH contribuie foarte mult si pretul aberant al masinilor noi, termene halucinante de livrare in unele cazuri si dotari absolut jenante la cele „chele” in unele cazuri …

      imagineaza ti ca un amarat de Polo chel e cam 22k
      unul SH echivalent de prin 2023 cu pana in 50k km e cam 15k

      *in anul 2024 s-au inamtriculat in Ro DUBLU masini SH decat noi tocmai din motive de preturi aberante pentru auto noi si timp de asteptare incredibi si de 9-12 luni

      so, exista foarte multe cazuri in care pur si simplu nu ai timp sa astepti la „nesfarsit” o masina noua, dotata precar, calitate indoilenica si pret aberant si iti iei un SH care evindet ca are pret mare

      Iar in cazul imobiliarelor mai ia i in calcul si pe cei care si pun proprietatile la vanzare „la misto” de catre cei care nu vor neaparat sa vanda dar daca se gaseste prostul care sa dea atunci vand. Am in blocul in care stau un apartament scos la vanzare cu 340k in conditiile in care pretul zonei ar fi de maximum maximorum 200k …

      Comentariu apreciat.787
    • What?! Și în 2025 se așteaptă 9+ luni după o mașină nouă?

      Comentariu apreciat.439
    • @AlexAndru: masina comandata in 31 decembrie 2023 a fost livrata in 26 martie 2024. La cat de jos este piata ma indoiesc ca mai sunt timpi de livrare atat de mari. Capacitatile de productie nu sunt in limitele superioare si nu sunt probleme de livrari componente asa ca timpii nu au de ce sa fie lungi

      1512
    • @AlexAndru, fix asa! Apartamentele cu pozitie buna se vand mai repede decat crezi.
      Am scos la vanzare un apartament 2 camere, pozitie buna, mobilat/utilat, la un pret pe care mi-a fost rusine sa-l scriu pe olx. Mai mult la plezneala. Intr-o saptamana l-am vandut, fara nicio negociere, au venit cu banii in plasa. Greu i-am convins ca nu merge-asa. Conditia a fost sa ma mut intr-o saptamana – bine, ei ar fi vrut ca dupa ce semnam, sa le dau cheia.
      Chestia-i ca n-aveam unde sa ma mut. Asa ca am dat afara niste chiriasi dintr-o garsoniera pe care o cumparasem imediat dupa nunta. Atunci am vrut s-o renovez, dar chiriasii, care stateau deja in ea, au zis ca ei mai stau si-asa. Deci au plecat chiriasii, am stat doua saptamani pe-o saltea, cu lucruri personale duse pe la parinti si cu mesterii pe cap – iad, va zic! N-am vrut sa ne mutam pe la ai nostri.
      Dupa renovare, am cumparat mobila/electrocasnice pt garsoniera pe care urma s-o inchiriem, dupa ce ne luam noi alt apartament, mai mare.
      Am gasit unul ultracentral, avea chestii de baza renovate – adica centrala, incalzire in pardoseala, instalatii refacute, tripan. Pretul era ireal, as fi castigat din tranzactiile astea bani buni. Doar ca trebuia sa facem antecontract, sa-i dau 50% din bani si sa ma mut peste 8 luni. Asa am facut!
      Omul era procuror, de cuvant, asa s-a intamplat.
      Deci dupa niste situatii conjuncturale favorabile, am cumparat 4 camere de 92mp, cu banii de pe 2 camere cinstite de 48mp, plus o renovare de garsoniera. Stresul a fost de la 1 dec pana anul viitor in septembrie. Din octombrie am bagat chiriasi in garsoniera si noi ne-am mutat la 4 camere, absolut total renovat/utilat. Oras de provincie.

      Indecis. Tu ce zici?3475
    • Eu nu fac figuri la masini noi. Tot timpul iau de pe stoc. Doar la Dacia si Renault nu au fost in stare sa imi dea masina in 3 zile. La Ford a trebuit negocieri, dar s-a putut. Vag, kia, Opel, au fost in stare foarte usor.

      Si de obicei obtin si reduceri foarte bune.

      1314
    • Am si eu un prieten care face exact cum zice in articol cand isi ia masina. Nu pot sa pricep logica, am incercat sa cer lamuriri, dar prostu-i prost, nu are explicatii, are doar idei crete.

      Anyway, pe aia cu imobiliarele nu o vad asa des, dar e logic sa pui anuntul tau cu un pret un pic mai mare decat restul. E datoria ta fata de tine. Dupa care in functie de numarul de telefoane primite scazi 1-2% la fiecare 2 sapt pana ajungi la pretul corect. Adica atunci cand suna nici multi, nici putini. Daca suna multi buluc, e pretul prea mic. Daca suna prea putini, e pretul prea mare.

      O vanzare corecta ar trebui sa dureze 3-6 luni zic eu. Am un amic care se lauda la mine ca el a avut “super bulan” ca a gasit cumparator si a vandut in 3 zile si ca suna telefonul intr-una. L-am intrebat daca era bulan sau a pus pretul prea mic, dar saracul n-a inteles aluzia, apoi i-am explicat cu subiect si predicat si tot degeaba. Pt prosti nu exista vindecare, deci nu va obositi chiar daca sunt prietenii vostri, familia voastra etc.

      Indecis. Tu ce zici?1530
    • Iti dau o Insignia B benzinara? AT8 4×4 260cp?

      01
  2. Cer preturi aberante pentru ca „nu cere de mancare” (impozit ridicol de mic) si „valoare sentimentala”. Mai nou, toate sunt „casa din poveste”, „casa copilariei”, prezentari idilice si sentimentalisme, peste care vine un pret care n-are nicio treaba cu realitatea. Si stau nevandute cu anii, se degradeaza, cad peretii, dar nu conteaza. Nu cere de mancare, asta e laitmotivul.

    Comentariu apreciat.1117
    • e nevoie de venituri la buget, fmi a spus ca cel mai echitabil impozit e impozitul pe proprietate, mai ales daca-l cresti exponential de la a doua proprietate imobiliara in sus… ca-i taxezi pe cei care au dar la noi se vorbeste despre cresterea TVA ca sa creasca la toata lumea dar cel mai tare il simt saracii, cresterea cotei unice, si reducerea facilitatilor micro adica aia care abia scot capul.

      zici ca suntem tara de tampiti

      Comentariu apreciat.8511
    • Am avut pe unu care nu mi-a vandut pt ca era casa copilariei lui. O pusese la vanzare pt ca o presase nevasta.

      I-am dat cat a vrut el. I-am indeplinit cele 3 dorinte, cand a venit momentul sa semneze m-a trimis la origini. CSF NCSF.

      Comentariu apreciat.454
    • M-ati omorat cu impozitul ridicol de mic.
      Platim pe alte parti impozite de ne ustura si unde nu bate soare, dar mereu se gaseste cate un prost care sa faca cherry picking pe ceva care nu este o bataie de joc la adresa cetatenilor.
      Iti dau eu alta idee, sa nu mai primi salarii, sa le dam direct la stat.
      Ba, cand va vad in ce hal sunteti mi se face sila de tara asta.

      Indecis. Tu ce zici?7282
    • ți se face silă tocmai pentru că ignori problemele și te miri când ele apar

      impozitul ridicol este o cauză directă pentru degradare și paragină, în cazul imobilelor, pentru că permite săracilor să dețină proprietăți ce necesită întreținere de către un venit middle-class

      la mașini, impozitul ridicol și parcarea subvenționată masiv duce la aglomerarea excesivă a orașelor cu rable pe post de depozit. din nou scăzând calitatea vieții

      majorarea brutală a impozitelor ar duce la răscoală, dar ar îmbunătăți calitatea vieții celor care nu sunt mâncătorii de sub unghii . suntem un popor fudul și care nu înțelegem consecințele furtului propriei căciuli

      Comentariu apreciat.7041
    • @flat: cred ca ceea ce vrea sa spuna @nightwalker este ca din venitul global al unei persoane, prea mult % se duce pe diverse taxe si impozite, altele decat impozitul pe casa. Adica cum o dai, cum n’o dai, din banii tai ramai cu mai putin de 50% deja pentru ca restul se duc pe taxe. Cu alte cuvinte, cred ca @nightwalker vrea sa spuna asa: ok, cresteti taxele pe proprietate, dar scadeti in pla mea alte taxe cum ar fi alea pe salarii. Which makes sense. Adica undeva trebuie sa ai taxe normale sau chiar mici, nu poti avea taxe mari peste tot doar pentru ca asa faci tu cherry picking din tarile care au cele mai mari taxe pe un domeniu anume, dar mici in rest. In caz contrar esti ca Ciolacu care vrea taxe mari si responsabilitati zero, ca el prezinta doar jumatatea de poveste care ii convine.

      Comentariu apreciat.821
    • Sunt de aceeasi parere cu @Cristian POP.
      Voi, comentatorii cu venituri medii si mari de pe bloguri, alegeti intotdeauna sa faceti comparatie cu taxele pe proprietate din tara X, cu taxele pe masini din tara Y, etc.

      Corect ar fi sa alegeti una dintre tarile acelea care va plac mult de tot si sa comparati nivelul global de taxe. Si am eu un feeling ca o sa ajungeti la concluzia ca in total se plateste la fel sau chiar mai putin decat in Romania.

      Comentariu apreciat.4613
    • Placa asta cu impozite mici ar trebui sa dispara.
      Problema s-ar rezolva elegant cu niste amenzi proprietarilor de cladiri in stare de degradare sau cu fatade deteriorate si care s-ar aplica tuturor si nu discretional in functie de cat de smecher sau nesmecher e proprietarul.

      Indecis. Tu ce zici?275
    • Eu nu inteleg ce ati luat-o rau pe aratura cu impozitele cand treaba e destul de clara, impozitele pe proprietate sunt mici. Ca faceti voi un whataboutism de clasa, aia e partea a doua. Aaa, ca sunt alte impozite mai mari in alte parti, da, dar guess what, alea le platesc cu totii, saraci si bogati.
      Dar realitatea este asta, 300 de lei impozit pe 3 camere in Bucuresti este impozit mic. Caci despre asta vorbim aici, un articol despre imobiliare. Deci nu mai puneti botul la georgisme pomovate de alde nighwalker si ceilalti

      Indecis. Tu ce zici?2026
    • NOU
      #18

      @nightwalker , @Cristian POP, @Andrei G, in calitate de cetatean roman cu rezidenta fiscala in alta tara UE, va pot spune ca in Romania impozitele sunt mici, iar senzatia de nemultumire vine si datorita cotei unice, ce accentueaza diferentele intre bogati si saraci.

      Exemplu personal:
      -apartament Brasov, valoare de piata 120k euro (sa fiu realist ca il vand intr-o saptamana), impozit 100 euro, teren Harman 1000 mp intravilan (sa zic evaluat la 35000 euro), impozit cativa zeci de lei/casa in Franta, valoare de piata 330.000 euro, impozit anual 1960 euro
      -taxe mostenire Romania (multe proprietati se dobandesc prin mosteniri): valoare bun imobiliar 300.000 euro- se platesc doar taxe notariale de 3200 euro/Aceeasi valoare imobiliara in Franta genereaza taxe doar la stat de 38.194 euro, la care se mai adauga taxele notariale cateva mii de euro

      Nu am chef sa mai dau exemple cu fiscalitatea unei societati echivalente cu SRL, si taxele ce se platesc atat pe societatea respectiva, cat si in nume personal ca si beneficiar al unor dividente.

      Daca statul ar vrea sa revolutioneze ceva ar trebui sa inceapa cu ANAF, sa urmareasca banii negrii care au ridicat la cer preturile la imobile, dar sa si renunte la impozitarea cu bani de seminte a imobilelor.

      Comentariu apreciat.14219
    • Flat,
      Esti total pe langa. De ce sa platesc eu impozit marit in pla cu satelitul unde locuiesc pentru o fațadă din centrul vechi care este cazuta? Tu te auzi ce vorbesti? Sa-l bubuie punctual pe ala cu fațada, nu pe toti proprietarii din Romania.
      Mi se pare haluncinant cum unii efectiv cereti sa fiti scuipati in gura, cautati sa va trageti singuri inca un bocanc pe gat.

      Stii ce ar fi smecher si ar rezolva problemele cu preturile apartamentelor? Impozitarea progresiva. Sa ne puna in plm 60-70% impozit pe salarii ca asa sigur nu o sa ne mai permitem. Ai auzit-o prima data la mine. Nu e nevoie sa ma citezi. Poti sa te lauzi tu cu aceasta idee la fel de luminata.

      Indecis. Tu ce zici?1635
    • Jean,
      Zi-ne, frate, si despre restul taxelor si modul in care iti poti deduce impozite, nu doar despre cele pe proprietati.
      Si da, multumesc ca dai exemplu un stat care are una dintre cele mai mari poveri fiscale daca nu chiar cea mai mare din UE.
      Va mai dau una, ca fac aici instructie cu voi pe tema asta, sa-mi puna impozit cat vrea pla lor, dar la vot ponderea sa fie in concordanta cu banii platiti. Platesti 3 lei, votezi de 3 lei. Platesti 60 de lei, votezi de 60 de lei. Sa bage ponderi. Nu exista sa vrei progresiv doar la taxe, nu si la drepturi.

      Comentariu apreciat.4519
    • NOU
      #21

      @nightwalker, hai sa continui cu exemplele: nu poti deduce mai mult de 18.600 euro pentru un vehicul termic, 20.500 cred hibrid si 30.000 euro pentru o electrica in momentul in care o achiitionezi pe firma, platesti impozit personal pentru faptul ca detii masina de munca (avantaj in natura), si pot da exemple nenumarate in care Romania are taxare foarte mica. Nu imi pot imagina la ce deduceri te referi tu, dar uite ca o persoana care castiga net peste 3800 euro lunar este considerata bogata, iar impozitarea este progresiva.
      Iar daca tu crezi ca Franta are taxe mari, te rog sa faci o comparatie cu Danemarca sau Suedia.

      Ideea este ca Romania este intr-o stare de subdezvoltare, si prezinta dezechilibre majore pentru ca:
      -exista o economie subterana, bani negrii, pe care autoritatile se fac ca nu ii vad
      -nivelul taxelor este foarte mic, de unde si resurse infime pentru primarii sa dezvolte infrastructura si serviciile pentru cetateni; revin cu exemplul acesta: teren Harman 1000 mp intravilan(sa zic evaluat la 35000 euro), impozit catia zeci de lei; drumul este pietruit, spre nemultumirea temerarilor ce si-au construit case si se plimba cu masinile pline de noroi pana in Brasov sa isi lase copiii la scoli, etc, si injura autoritatile. Eu le mai spun (ff rar, ca nu am nici timp nici chef sa interactionez) sa fie foarte recunoscatori ca a avut primaria fonduri UE pentru a extinde reteaua electrica si canalizarea, si au si ei conditii decente, iar cu cei 20 ron impozit pe teren sau 50-60 ron impozit pe casa este imposibil ca primaria sa aiba fonduri pentru asfaltare, autobuze, etc sa ii duca pe ei si pe copii la oras)
      -si daca s-ar reduce economia subterana, evaziunea fiscala, banii negrii, tot nu ar avea cine sa ii administreze in mod cinstit si eficient, deoarece poporul roman este tributar mostenirii conmuniste, este combinator si hot, iar peste asta se adauga o lipsa crasa de instruire si respect pentru orice forma de lege, regula, procedura-clasa politica,indiferent de orientare si doctrina este imaginea fidela a poporului.

      Comentariu apreciat.649
    • Jean,
      Sesizezi frantura logica?
      Incepi prin a-mi spune ca avem taxe mici in Romania, apoi zici ca problema e cu economia neagra, ca in final sa zici si ca daca s-ar reduce economia subterana tot nu ar avea cine sa faca. Deci ce e de facut? Sa creasca taxele la prostii care nu au cum sa nu le plateasca si aia e.
      Nu, bossule, Romania are taxe imense, atat cele puse pe salarii direct, cat si cele care tin de viata de zi cu zi. Platim combustibili, energie electrica, alimente la nivel de Europa de vest. Singurul diferentiator este inca pretul proprietatilor si chiriilor alaturi de salarii, toate trei fiind mici comparativ cu vestul. Si vin d-astia ca tine si vor sa ne calareasca si pe proprietati. Spune-mi, te rog, care este logica? Ce castigi din asta? Cum ti se schimba tie viata in bine daca o sa creasca taxele?
      Eu incerc sa va inteleg pe tine si restul care cauta cu avant taxe noi sau mai mari, dar nu am capacitatea necesara.

      Indecis. Tu ce zici?4129
    • NOU
      #23

      @nightwalker…esti analfabet functional, habar nu ai ce sunt taxele, cuantumul taxelor Ro fata de media UE, tu vrei sa se dea doar, si sa nu platesti nimic….esti numai bun pentru Simion sau Georgescu. Iti doresc numai bine.

      Indecis. Tu ce zici?3031
    • @Jean: taxele pe salarii in Romania sunt foarte mari indiferent ca salariul este considerat mare sau mic (oricum nu sunt de acord cu cota progresiva, dar trecem peste).

      In Romania taxele sunt foarte mici pe capital si se permit tot felul de scheme ca sa deduci inclusiv chilotii nevestei pe firma. Nu mai spun ca daca ai firma, te treci acolo singur angajat pe salariul minim sau un salariu oarecare, dar nu ai nevoie sa faci si dovada platii salariului ci doar a contributiei, ca in rest umfli firma de cheltuieli ca sa nu platesti taxe. Cu alte cuvinte statul stie ca tu ai o firma prin care sifonezi bani, dar macar platesti taxele pe salariu. Taxele in general nu ar trebui sa fie nici mici, nici mari, ci aplicate egal pentru toata lumea iar cuantumul lor sa fie moderat. Tara aia vestica despre care vorbesti tu acolo stagneaza tocmai pentru ca sunt taxe imense si impozite progresive – nu am de ce sa muncesc cu 30% mai mult (a se citi mai eficient) daca tu imi taxezi progresul asta cu 70%.

      Comentariu apreciat.294
    • :)) mi-ai dat-o pe insulta. Ce ratat esti. Daca nu imi doresc sa fiu calarit cu taxe sunt georgist :)). Numai pentru astia ca tine care emit astfel de texte imi vine sa-l votez pe unul care sa faca praf totul.

      Eu vreau doar sa nu mai vina d-astia destepti ca tine cu idei crete despre cum sa ne cocoseze statul si mai tare. Sa ne lase in plm si statul si astia ca voi sa ne vedem de viata si de banii pe care ii facem, ca oricum IMI PLATESC SINGUR TOTUL. Mi-as plati si asfaltul pe strada, dar nu ma lasa legea!

      Indecis. Tu ce zici?2519
    • Din nou, situatie din UK, unde nu prea exista sa tii casa la vanzare mai mult de juma de an. Taxe maricele la consiliu, anunturi pe bani, comisioane la avocat si la agent de vanzari, se cam aduna si nu-ti permiti s-o arzi glumet unde pui cu 30% peste cat stii ca merita, de fapt, casa.

      In felul asta, chiar si daca nu ai vreo idee despre pretul corect, in maxim 3-4 luni piata te cam ghideaza inspre varianta corecta, in functie de cate vizualizari ai pe siteul de imobiliare, cati suna, cati programeaza vizite.

      Cam singura chestie utila de pe reddit cred ca e subredditul de imobiliare UK 😁 Apar unii suparati pe acolo ca au pus frumusete de casa la X sute de mii de lire, ca unde-s cumparatorii?! In 9 din 10 cazuri, ignora realitatea pietei si faptul ca trebuie sa ajusteze pretul. In UK conteaza fix pix, complet irelevant cu cat sunt puse la vanzare imobilele, totul se reduce la pretul acceptat la final, la semnarea actelor.

      La masini si motociclete, la fel. Asigurare, taxa de drum, anunt de vanzare care nu-i neaparat ieftin, toate astea te cam preseaza sa iei in serios procesul.

      130
    • deci nu poți să o dai la toate agențiile la toate prețurile?

    • @Jean Luc Mélénchon, tu ai adus in discutie valoarea unui salariu mare din Franta, de 3800 de euro, salariu peste care esti considerat bogat.
      Cat trebuie sa plateasca firma in total, ca tu sa ramai cu 3800 euro? Din ce am vazut pe calculatoarele online, este ceva in jur de 5000 euro brut.

      Eee… uite aici diferenta aia importanta din Romania. Aici, ca sa ramai cu 3800 euro net, ai nevoie de 6600 euro brut.

      Sau calculam altel, daca vrei:
      – in Franta la un brut de 5000 euro ramai cu un net de 3800 euro
      – in Romania la un brut de 5000 euro ramai cu un net de 2950 euro

      Cred ca din diferenta aia de peste 800 de euro pe luna, adunata pe o perioada de 30 de ani, acoperi fara probleme taxa pe mostenire de care spuneai tot tu.

      Comentariu apreciat.432
    • si foarte interesant, numarul romanilor scade si numarul masinilor inmatriculate se dubleaza

      Comentariu apreciat.794
    • Ne plangem ca trebuie sa construim mai mult, ca nu au oamenii unde sa stea, si e cerere imensa de case in timp ce 25% din locuinte sunt goale.
      Ceva e very fucked up in toata situatia asta.

      Comentariu apreciat.331
    • Asta se intampla din cauza ca sunt multi oameni care si-au investit toate economiile in imobiliare. Si au ajuns ca detina cate 3 apartamente, in conditiile in care jumatate din societate nu-si mai permite sa cumpere o locuinta.

      De exemplu @Deea, se lauda ca, dupa ce a incercat sa traiasca in Occident, s-a decis sa se reintoarca in tara si sa-si investeasca economiile in imobiliare (vazand asta ca cea mai buna directie de investitie pe termen lung).

      Comentariu apreciat.393
    • majoritatea cumparatorilor vor apartamente noi pentru ca doar se muta in ele, nu vor renovari/meseriasi.
      asa ca fiecare face compromisul care-l coafeaza, vrei trei luni de praf si mizerie sau apartament la porumb si drumuri „relaxante” macar de doua ori pe zi.

      174
    • 3 luni? dar ce faci fata mea, pui travertin de 10x10cm câte 1 pe oră?

    • @Dan au oamenii unde sa stea, in apartamentele alea goale. Doar că sunt prea zgârciți sa plătească chirie.

      Românul fuge de doo Satane: chirie și parcare cu plată

      1214
    • @dan: te invit sa incerci sa locuiesti in 80-90% din locuintele alea goale si sa imi spui cum e.

      Partea proasta e ca fondul locativ din romania este vai mortii lui din N motive: locatie, infrastructura, cladirea in sine care e prea veche si degradata, lipsa utilitatilor, urbanism zero (nu vrei sa stai acolo) etc.

      170
    • @Flat, sa alegi sa locuiesti toata viata in chirie este cea mai mare greseala pe care o poti face.
      Pentru ca dupa 60 de ani, o sa te trezesti ca ai o pensie mizera si nici o locuinta. Si vei avea de ales intre a folosi pensia pentru a plati chiria sau pentru a plati mancarea si medicamentele necesare supravietuirii.

      Comentariu apreciat.371
    • @Vali, mai mult de-o luna am asteptat dupa comanda de mobila, timp mort ca sa se usuce sapa autonivelanta si podeaua de la walk-in, n-a fost timing bun carota-mobila de bucatarie-hota, proiectul de gaze a trebuit putin modificat, s-au mai nimerit si vreo doua-trei zile de sarbatoare… crede-ma, am la renovari la activ de mai dau si la altii, stiu ce vorbesc.

      252
  3. Dacă ne uităm la articolul cu inflația de 40% nu știu ce speranțe mai aveți să scadă imobiliarele.

    Indecis. Tu ce zici?1523
    • Pretul la imobiliare nu va scadea, va continua sa creasca. Problema este doar ca din ce in ce mai multe case si apartamente vor ajunge sa fie nelocuite. Ceea ce este un lucru rau, pentru ca pune presiune pe toata lumea, de la vecini pana la administratia publica.

      1111
    • Pentru ca ne-am obisnuit sa avem de toate si nu putem accepta ca o casa este scumpa si trebuie sa facem sacrificii pentru ea, nu doar sa ne dorim.

      Nu este doar in Romania, asa este peste tot, in social media vezi cum locuintele sunt foarte scumpe si nimeni nu isi permite sa cumpere in timp ce in realitate in fiecare zi sunt tranzactii si cineva isi permite sa cumpere.

      Nu, pretul nu o sa scada semnificativ insa oamenii tot viseaza la scaderi de 50% si asteapta.. si asteapta.

      721
  4. În ianuarie, după ce mi-a venit mașina nouă, trebuia să scap de cea veche. M-am uitat la niște modele identice, unele aveau 5, 6 luni de când așteptau cumpărătorul potrivit. Am pus un preț cu vreo 30% mai mic și am dat-o în mai puțin de o oră. Mi-a pus tipul banii și o copie a CI în mână, a luat-o și a plecat. A doua zi am semnat actele și gata.

    Comentariu apreciat.724
  5. Imobiliare:
    – vezi paltim punct ro. 40% din apartamentele de 3 camere sunt nevandute. Proiect relativ nou. Pretul peste 200k euro. Probabil ca asta e pretul la care un simplu om isi baga picioarele si cauta altceva.
    – am urmarit in 2024 vreo 6 luni un apartament pe care am vrut sa il inchiriez in 2021. La inchiriere vroia 500 euro, la vanzare vroia 200k euro. L-a vandut. Nu stiu pretul de vanzare. Apartament situat in complex relativ nou.

    Masini:
    – urmaresc un canal din UK, High Peak Autos, care e un dealer de masini SH si are un episod: why used cars are so cheap in the UK.
    Masinile in UK sunt si la jumatate de pret ca cele din Europa sau US.
    – am avut o skoda superb in leasing operational pe 4 ani. Masina a avut pret de vanzare 38.000 euro, TVA inclus. Leasingul a fost undeva la 700 euro+TVA. Masina a fost vanduta cu 26.000 euro, TVA inclus. Bun business au facut baietii de la leasing.
    Si asta e o explicatie pentru care masinile second sunt scumpe.

    162
    • am vazut ca Paltim a bagat o promotie de 10k mai nou :) asteptam promotiile adevarate mai incolo

      60
    • Și care e faza în 2025 cu mașină ieftină din UK volan pe dreapta pentru RO/Europa?

      101
    • Vad ca la 4 camere din 34 de apartamente mai au 11 la vanzare. Mie si frica sa intreb cat costa. Si la city of mara le-au dat si incet se dau toate. Nu stiu de unde dracu au bani dar uite ca sunt si unii care au bani.

      71
  6. Nu stiu despre preturile la imobiliare, absolut toata lumea, inclusiv cunostintele mele, spun acelasi lucru, ca preturile vor cadea, ca nu se poate asa, blah blah…

    Daca ne uitam la indicele pe imobiliare.ro, stiu, indicele sunt influentate de multe lucruri, dar totusi, reprezinta cumva starea pietii https://www.imobiliare.ro/indicele-imobiliare-ro/brasov iar preturile tot cresc din 2018 incoace.

    Nu a contat ca am avut pandemie, razboi la granita, instabilitate economica, samd.

    1316
    • teoretic da ar trebui sa pice… practic sunt mai mult factori.

      1 expunerea comerciala a bancilor e aproape exclusiv pe imobiliare… s-ar destabiliza niste banci mari cum sunt bt brd si bcr. Bt fiind cu capital romanesc si cea mare sa zicem ca poate ar gestiona cumva dar brd si bcr care exporta aproape tot cash-ul acum sub forma de ramburs imprumut catre bancile mama n-ar fi bine deloc.

      2. cursul valutar… daca ar fi lasat liber ar pica piata imobiliara in primul rand… deaia nu e liber si e la 5 lei euro de ani de zile.

      3. exista miscare in piata ca locuintele nu cer de mancare (impozite si mentenanta foarte mici) si e singura solutie gasita de cei cu economii de a-si pastra investitiile relativ sigur. daca devin nesigure si dispar economiile unora sau se devalorizeaza nu stie nimeni ce se va intampla dar bine nu va fi (politic).

      parerea mea ca un moment de panica… ori prin curs valutar ori cresterea impozitelor va genera un bulgare de zapada greu de oprit daca se instaleaza panica si toti incep sa vanda.

      Comentariu apreciat.412
    • @George, cred ca de cel putin 7 ani toata lumea spune ca preturile la imobiliare ar trebui sa scada. Doar ca in continuare se scumpesc apartamentele si nu pare ca aceasta crestere se va opri in viitorul apropiat.

      Asa ca daca ai posibilitatea sa iti cumperi o casa/un apartament, recomand sa o faci acum si sa nu mai astepti.

      129
    • Inclusiv analistul financiar Radu Georgescu spune ca piata va prabusi… https://www.linkedin.com/posts/radu-georgescu-92288438_in-ultimii-3-ani-am-recomandat-clientilor-activity-7319995385651904513-VwEy/

      Tipul preconizeaza o scadere de 50% la preturile imobiliarelor… care nu cred ca s-a intamplat nici in criza economica in 2008.

      116
    • @George, eu o sa-l cred pe Radu Georgescu cand o sa vad ca isi vinde apartamentul propriu si asteapta scaderea aia cu 50% ca sa cumpere din banii aia doua apartamente la fel de bune.

      90
  7. Nuș ce să zic, parcă nu-mi vine să cred că merge chiar așa, sunt piețe uriașe și la imobiliare și la mașini SH. Mai degrabă cresterile astea aparent forțate sunt efectul inflației. Totuși cine are de cumpărat nu se repede iar cei care au lucruri de vândut cred că sunt mai mulți decîât speculanții.

    230
    • Cred ca de fapt pretul masinilor secind hand a crescut considerabil din cauza ca masinile noi sunt din ce in ce mai scumpe. Si asa, cei care au masini relativ noi aleg sa nu le mai vanda sau sa le vanda la un pret foarte mare. Iar cei care nu au deloc masini, se orienteaza mai degraba catre o masina second-hand decat catre o masina noua.

      50
  8. Niciunul din romani nu va accepta ca imobilul sau masina s-au deteriorat deci valoreaza mai putin. Toti cred ca atat un imobil cat si o masina sh acestea valoreaza mai mult decat cu cat le-a luat el.

    Comentariu apreciat.337
    • Rata de deteriorare a unei mașini (să zicem la o ”viață” de 10 ani) este mult mai mare față de a unui imobil (cu o ”viață” de minim 50 de ani) și de aceea prețul acestuia din urmă crește mult mai mult (procentual).

      160
    • …sub influența inflației.

      41
  9. Acu multi ani cand apartamentele erau 40-50k cinema ceruse 65k ca era renovat si avea mobila nous. A stat cu el asa multi timp pana cand unu ce lucra in Germania s-a gandit sa il ia asa ca sa nu isi bata capul cu mesterii si cu mobilierul. Rezultatul: au crescut instant preturile cu 10k in toata zona

    Comentariu apreciat.374
    • E de ajuns sa se vanda unul si fostul proprietar sa se laude cu cat l-a dat si toti care vor sa vanda vor creste pretul. O situatie de genul asta a inceput acum multi ani in Tulcea, veneau marinarii cu banii cash si cumparau, dupa care au tot crescut preturile, ajungand sa fie mai scumpe ca in orasele mai mari Braila si Galati.

      210
    • se cumpara investitional in draci.
      s-a incercat marea cu degetul: 3 garsoniere vandute la pachet, pozitie buna, pret bun pt vanzator, prin agentie.
      a venit dl doctor, ca le vrea imediat.
      s-a razgandit proprietarul pentru ca nu stia ce sa faca cu banii aia, iar garsonierele au avut permanent chiriasi, deci scotea lunar niste bani buni.
      btw, a crescut cererea de seif-uri, stiati?

      222
  10. Confirm faza cu anunțurile auto. Caut de vreo 2 săptămâni o mașină pentru fata mea care și-a luat de curând permisul. Ceva între 5000 și 5500 euro. Am găsit o Skoda Rapid în București, am tot discutat cu proprietarul la telefon, mi-a trimis poze suplimentare, am organizat din timp vizionarea, eu fiind din Craiova, am ajuns la destinație, ne-am plimbat cu mașina, i-am făcut o ofertă și am plecat acasă, urmând ca proprietarul să vorbească cu soția lui și să mă anunțe. Mi-a dat mesaj seara că nu mai vinde mașina. Mă gândesc că dacă nu i-a convenit prețul putea veni cu contraofertă și să negociem.

    Comentariu apreciat.416
  11. Vandut apartament anul asta cu aprximativ 10% extra fata de pretul zonei in bv, inca mai e unul mai ieftin la vanzare in acelasi bloc, care era pus la vanzare inaintea mea.

    Dupa ce a plecat anul trecut un coleg din chirie, cu care nu am avut batai de cap 15+ ani, l-am renovat eu integral in jumatate de an de la podea la tavan inclusiv instalatia electrica, bagat in pereti firele unice de la consumatorii mari si tras circuite separate in fiecare camera, de la 4 sigurante am sarit la 12. Practic l-am renovat/mobilat pentru mine inclusiv schimbat centrala, nu aveam de gand sa il vand.

    Extra, vandut prin agentie ca nu aveam chef de discutii cu dau un iphone la schimb. Intrebat pe om cand am facut actele ce l-a determinat sa il cumpere ca nu era ieftin, a zis ca pentru ca se poate muta maine acolo si ca nu mai trebuie sa bage bani in el in afara de sa isi cumpere inca un tv, cauta de jumatate de an sa cumpere ceva care sa ii placa in zona.

    Comentariu apreciat.413
    • Instalația aia nu valorează doar ea în sine, ci tot procesul de renovare. Că nu poți să o faci după ce ai văruit sau pus parchet/faianță. De aia a luat-o omul. Exact așa am făcut și eu, refăcut instalația electrică, inclusiv tablou, cu protecție dublă. Refăcut toată instalația de apă și încălzire. Pereții dați la drept. Cam 10.000€ acum vreo 4 ani, cu tot cu materiale. Rămân ușile și finisaje. Alte 10k€, cel puțin. Dar e un apartament modern, unde nu mai bagi bani minim 25 de ani

      Comentariu apreciat.292
    • exact, ceea ce-i tipla si pozitie buna se vinde imediat la preturi f bune.

      112
  12. Atata zic:

    https://www.imobiliare.ro/oferta/apartament-de-vanzare-brasov-centrul-istoric-2-camere-257967924

    Cat timp o sa puna lumea botul la „investitii” d-astea, o sa mearga fenta cu bani multi pe toate ghenele

    71
    • e ca nouă. doar o lavabilă și e gata de închiriat.

    • @Pikiri – de ce trebuie mereu sa folosim cazuri extreme sau de nisa ca sa argumentam un punct de vedere? Nu scrie nicaieri in anuntul ala ceva de investitie si este un imobil antic insa intr-o zona se pare foarte cautata din Brasov.

      Habar nu am care este pretul pietei acolo insa este la fel oriunde – in mijlocul centrului orasului, cladiri istorice urate au niste preturi absolut aberante in timp ce te duci intr-un sat la 30-40 de km si cu banii de apartament din asta cu igrasie iti cumperi casa modernizata cu teren, etc.

      Insa sunt produse diferite, nu le amesteca.

      27
    • Scrie in al doilea paragraf, explicit, daca citeai anuntul. Se deduce si din titlu, unde au folosit cuvantul ” potential”. Normal ca sunt diferite, aia care vor pt hotelier nu o sa ia casa de la sat ca nu au ce face cu ea. La fel ca aia care nu sunt fierti pe condus masina.
      Cert e ca astia care ii targeteaza pe cei care vor pt hotelier trag preturile in sus ca nah doar ala are bani, si daca nu ii are si se baga la rate „ii scoate repede”.
      Iar revenind la discutia zonei, cele de 4 camere sunt prea aproape ca pret de astea, ca pe alea nu le vor wannabe-hotelierii. Si de obicei sunt si mai bine pastrate/intretinute spre deosebire de astea de 1-2 camere unde au stat toti saracii.
      Da, e doar un exemplu, ca nu era sa pun toata lista, dar daca intri acolo si vezi tot ce e in zona, 90% sunt ca exemplul meu

      23
    • @Pikiri – nu se deduce nimic, fiecare interpreteaza cum vrea. Titlul este „Studio cu potential in inima Brasovului” si in poze vezi o ruina, evident ca „potential” se refera la ce poate sa fie dupa renovare, ca nu ai cum sa locuiesti acolo in starea in care este.

      In al doilea paragraf spune „Cu intrare separata, ofera intimitate si versatilitate, fiind ideala atat pentru locuit, cat si pentru investitii in regim hotelier, birou boutique sau studio creativ”. Adica in primul rand este ideala pentru locuit si apoi da, sunt si alte optiuni de folosit spatiul.

      Este jobul agentului sa prezinte diferite optiuni, diferenta este ca daca iei o casa la periferie sau intr-un sat nu poti face nici regim hotelier, nici birou si nici studiou.

      De ce este totusi demonizata ideea de investitii in imobiliare?

      43
    • Eu nu demonizez investitiile, doar ca sunt prea multi wannabe-investitori care nu inteleg ca astea sunt gropi de bani, daca vrei sa le faci ca lumea. Asa ca pui un pic de rigips si o priza in plus trasa aparent pe tencuiala veche si cateva placi de vinil prin baie, aia nu se cheama scos la lumina ci bagat cacatul sub pres. Din nou, pentru locuit e groapa de bani nu investitie (in sensul economic, nu ca bagi bani cu lopata), iar pentru hotel/cabinet/birou e unlikely sa scoti profit decat daca ai bulan si/sau gasesti unii prosti facuti ghem care sa iti fie clienti si sa nu observe lucrul de mantuiala (sau sa nu le pese)
      Faza cu astia e ca trag preturile in sus ca proprietarii vanzatori se gandesc ca aia care cumpara doar is oameni cu bani care mai vor si un profit, deci merge sa ii jupoaie bine, ca si cand le-ar fi ciuda ca nu au facut ei pt hotelier/birou/chirie

      82
    • @Pikiri – faci exact acelasi lucru, inventezi un scenariu si apoi il critici.

      In piata ai zeci de profiluri diferite de oameni sau investitori. Sigur, unii lucreaza cum spui tu, altii insa il fac ca la carte. Unii cumpara si angajeaza meseriasi de pe OLX, altii au firma lor de constructii si pe langa un rezidential noi mai renoveaza si ceva de genul asta.

      Eu personal as cumpara chestia aia exact pentru motivele pentru care tu crezi ca este o groapa de bani – este un spatiu polivalent intr-o locatie foarte buna. Azi, peste 10, 20 sau 50 de ani tot vor fi clienti pentru inchiriat si cheia este in ce vrei sa faci cu el si un cost scazut de renovari decente.

      Nu orice este o investitie buna insa in imobiliare locatia este cruciala insa ce nu vrea sa auda marea majoritate este faptul ca investitia in imobiliare este pe termen lung. Fix asa cum face si Buffet – cumpara ceva si apoi se uita la televizor 5-10-15 ani.

      Toata lumea stie asta insa vor sa faca bani rapid in ceva ce are nevoie de timp.

      32
  13. Tot uiți (voit sau nu) aspectul banilor negri căcălău din Romanika. Bani care trebuie plasați/spălați cumva…
    Recent am făcut promisiunea pentru un apartament nou în București, in care intenționez să mă mut (i-a rămas mică actuala camera juniorului care a ajuns mai înalt decât mine…)
    Dezvoltator : un mohican parte dintr-un clan, care fac au făcut, fac și vor face, in jur de 1000 de apartamente în zonă. De unde au bani sa cumpere terenuri și să ridice blocuri ? Că le fac din fonduri proprii…poate doar ANAF și poliția știu…
    Ăsta al meu, a vândut tot în blocurile pe care le face el…si nu, nu e vrăjeală, am acces la niste info, și mi s-a confirmat asta…unii cumpără câte 3-4 apartamente…firme, ucraineni, bugetari etc
    Și uite cum și spală niste bani : pus prețuri exorbitante (gen 250 000 euro) pe niste cotețe de apartamente la ultimul etaj (cică penthouse) . Ele vor apare că fiind vândute, banii taxați. Că vor sta goale sau cel mult închiriate, e altă discuție, cam inutilă…

    Comentariu apreciat.364
    • – dacă reclama ar fi onestă: Sportivilor Residence, Nuțu Lake House, Ali Nine Clouds, Pedro Villas, SRL Apartments
      – finanțarea se face prin credit de la o bancă mică cu profit mare

      120
    • Car,
      de ce cumperi de la mohicani?
      Imi aduc aminte ca spuneai ca ai 5 apartamente.

      130
    • Că nu vreau sa îi dau bani lui Neacoita sau ălora cu care fură el .
      Că doar mohicanii și Neacoita&friends fac in zona care mă interesează. Oare de ce ? sa ne întrebăm…
      Că mohicanii vând (alea de vândut) la preturi cât de cât realiste. (kkalitatea a alta discuție).
      Că am stat in blocuri vechi și din păcate devin o opțiune din ce in ce mai mult neglijabilă, deși sunt mai bine poziționate.

      Mă confunzi, nu sunt Iohannis.

      97
    • Scuze daca te confund.
      Si eu sint nascut-crescut in Titan,stiu zona.
      Mi se pare masochism curat sa te muti in zona Pallady.
      Nu stiu in ce blocuri vechi stai in Titan,dar raportul calitate-pret este net favorabil blocurilor vechi.
      Evident ca pe banii tai tu esti cel care decide.

      162
  14. La imobiliare problemele sunt mai nuantate:
    -> toti stiu sau stiau mult timp ca exista prima casa. Din acest motiv, orice cocioaba costa minim cat creditul acordat acolo.
    -> apoi, pentru ca orice janghina costa minim atat, aia care aveau apartamente in zone similare, dar ceva mai ok, sau poate mai noi, etc, au cerut mai mult
    -> apoi au venit dezvoltatorii si nu puteau accepta sa vanda cu acelasi pret ca ultiam janghina de apartament si atunci au pus preturi noi.
    -> aici a aparut alt fenomen: daca in zona aia sunt multe apartamente noi pentru ca se construieste mult si apartamentele de 2 camere costa suma X, habar nu am, 95k euro, dar al celui din poveste, cu o janghina de apartament, ar fi fost 65k, acum o sa ii creasca pretul la un 80k, pentru ca alternativa e mai scumpa, sigur, mai noua, dar mai scumpa.
    -> peste toate astea au aparut preturile pentru tot ce inseamna constructii, e tot mai scump sa construiesti, tot mai scump sa renovezi si, atunci, 2 apartamente similare, unul renovat cu oarecare gust si relativ recent si altul, acelasi tip de apartament dar nerenovat de ani si ani de zile sau poate renovat aiurea, vor avea diferente mari de pret, daca in cel renovat ok omul se poate si muta direct.
    -> peste toate astea, mai sunt si cei care pun apartamentul la preturi viitoare, adica la preturi mult mai mari decat piata, dar nu neaparat nerealizabile ( daca e sa urmarim trendul recent ) fara dorinta specifica de a vinde, cat cu dorinta de a vedea ce iese. Eu am avut vecin care a luat vreo 60k in plus pe apartament, fata de cat a dat el pe acelasi apartament cu 2 ani inainte. dar a avut anuntul de vanzare vreun an, nu s-a grabit sa vanda, atat a vrut el sa ia pe apartament si piata a urcat pana acolo ( acum a depasit pragul acela ).

    124
  15. anul trecut am cautat apartament ( brasov) si am sapat enorm dupa ceva care sa imi placa, voiam spatiu putin mai mare (veneam din chirie de 65mp), nu sunt multe apartamente care sa ofere 80+mp la un pret pentru oameni normali, au fost cateva anunturi care mi-au placut dar realitatea din teren batea filmul (cel putin 3 apartamente cred ca aveau poze de 3+ ani vechime). am avut discutii interesante cu agentii imobiliari. ap 1 – 160k euro ~90mp.2 agentii il aveau afisat, 1 din ele cu 1000eur mai ieftin, binenteles l-am abordat pe ala si a ramas ca discuta cu proprietarul sa gasim o zi sa il vad, 2 sapt mai tarziu nu reusise si am ajuns la o discutie absolut fantastica „domnule, eu nu am mai intalnit asa vanzator, cred ca isi bate joc de noi acest om, am discutat si cu sefa mea (dupa voce agentul parea 60+) dar refuza sa accepte vizionari” discutat cu al doilea agent care oferea acelasi apartament „putem merge oricand sa il vedeti, dar nu am chef sa mergem daca nu sunteti absolut sigur sa ne plimbam degeaba”. zona era usoara, unghiul era usor de intuit, m-am dus la usa la „vanzator” – prima runda am ajuns in scara gresita, a 2a era scara buna dar nu reuseam sa dau de om ca lista de locatari era din anii 90 cioplita, insa la parter aveau zi de plata intretinere si femeia care incasa in baza nr apartamentului si informatiei ca este avocat mi-a zis numele lui si l-am gasit instant pe net. intamplator ne stiam si omul a fost super relaxat, apartamentul fusese in chirie in ultimii 15 ani cu mici renovari, a trebuit sa sparga un perete din cauza unei inundatii unde se gasea sursa, insa apartamentul era absolut dezastru. ceva firma care il inchiriase tinuse asiatici saraci acolo si doar forma apartamentului mai aducea cu pozele de pe net, la 160k planul era sa fi luat (in starea din anunt) si renovam/reparam cate 1 camera/an pe langa rate dar ce am gasit acolo necesita investitie majora (proprietarul estimase 25k euro sa il repare sa il bage iar in circuit de inchiriere, o prietena care se ocupa cu amenajari a estimat 50k euro), am aflat si povestea cu agentii – ala cu care am vb era ceva lipitoare cu care s-a certat ca nu ii da exclusivitate, al doilea ii era prieten si nici „vanzatorul” nu era sigur ca vrea sa vanda asa ca a lasat undita la apa.

    alt apartament, in acelasi bloc, dupa poze nu cred ca a fost locuit niciodata (chiuveta si parchet anii 1990 si blocul atunci a fost construit), bonus in poze aparea si cineva care parea sa fie de etnie, pret 180k cu vedere in spatele blocului pe umbra, nu voia sa negocieze deloc si „venea in tara peste 2 luni, dar daca sunteti hotarat vin in 3 zile”, ma asteptam sa ceara sa-i platesc avionul sa vad apartamentul, nu a fost cazul

    alt apartament, cam aceeasi zona, pret 180k euro dar marimea primului, parea din poze ca a fost sediu de firma ceva, finisaje de calitate, nemobilat. din ce vedeam pe geamuri cladirea era clara, dau mesaj la agent ca sunt interesat si vreau sa-l vad, primesc raspuns ca detalii ofera doar la telefon. il sun pe agent si il intreb de apartamentul din blocul X, imi zice ca ma insel nu e in blocul X ci in blocul Y, il intreb daca pozele sunt facute din apartament „da, pozele sunt facute din apartament”, il intreb cum explica ca blocul in care zice el ca se afla apartamentul se vede in una din poze, imi spune franc „nu am o explicatie dar va zic sigur ca apartamentul este in blocul Y’ ii spun ok, vreau sa il vad si ramane ca vorbeste cu proprietara sa vada cand putem merge. 2 zile mai tarziu inca nu reusise sa vorbeasca si il sun eu iar, se pare ca vorbise si proprietara s-a gandit ea mai bine ca „mai bine il scoatem de la vanzare 2-3 luni”, anuntul a mai fost online inca 1 luna. unii cred ca nu vor sa vanda

    ap cumparat – l-am primit ca notificare pe storia/imobiliare pe la 15 si ceva, am dat mesaj la agentul care postase ca pot sa ofer maxim -10k euro din pretul afisat, mi-a zis ca discuta cu proprietarii dar cel mai bine ar fi sa il vad prima data si sa initieze discutia pe suma dupa ce il vad, am zis ok si am intrebat cand pot sa-l vad – raspunsul a fost „azi?”, 1 ora mai tarziu eram cu sotia acolo. la prima vedere f. ok, lasau mobila si electrocasnicele deci aveam investitii mai mici pe langa rata, 10 zile mai tarziu deja aveam creditul acordat si eram proprietari. 1 luna mai tarziu incepeam sa zugravim si sa gasim maruntisuri care pareau ok dar nu erau :) prima tzeapa – „avem parcare de la primarie” (in brasov se poate transfera inchirierea locului de parcare cu acordul fostului proprietar), la notar am zis sa imi completeze si o declaratie ca e de acord cu transferul – dar „de fapt noi ii dam banii in fiecare an celui de la care am cumparat in 2017”. am vb cu omul ala si nu era prea convins ca vrea sa imi transfere ca „nu se poate, ca el nu apare in contractul de vanzare, sigur nu se poate”, poate a fost usor surprins ca nu i-am lasat loc de discutii si a zis pana la urma ca nu e o problema daca sunt de acord cei de la primarie. acolo alta discutie ca pt. preluare trebuia buletin pe adresa respectiva, programare pt. buletine 30+ zile insa am aflat o informatie care poate fi utila si celor care au ajuns la punctul asta din poveste :) daca fostul proprietar detine loc de parcare – se poate transfera in 2 moduri (1 – cu declaratie de la fostul proprietar avand achitat tot anul curent, 2 – fara vreo hartie de la proprietar, in baza contractului de vanzare cumparare – se platesc taxe/impozit de la momentul in care se face cererea si se transfera locul – proprietarul vechi in lipsa unui apartament care sa permita parcare in zona, pierde automat dreptul la acel loc) , in cazul meu am generat cu gpt o declaratie de cedare loc si am dat la fostul-fost proprietar, am trimis la primarie cererea mea + declaratia omului si am preluat locul de parcare. i-am trimis si 1/4 din taxa platita de el ca am preluat 3 luni gratis

    ce am uitat sa mentionez, agentul de la ap cumparat s-a miscat ceas, de la contactul initial a programat vizionare cand am vrut eu, a 2a zi am vrut sa mai vad cateva elemente si am cerut niste poze suplimentare (nu remarcasem aerisirea naturala de la baie si de la o debara) , am cerut -10k euro la pret si nu stiu daca ala era pretul care il gandisera proprietarii initial sau se grabeau pentru ca trebuiau sa plateasca un avans la o casa (daca stiam probabil puteam sa fiu nesimtit sa ofer si mai putin), dar pretul oferit de mine era sub pretul zonei si mi s-a parut fair. tot agentul a fost cel care a trimis vanzatorii sa obtina rapid actele de la primarie, de la asociatie, de la banca unde aveau ei creditul, ocpi, etc … vineri am vazut apartamentul, sambata au fost de acord proprietarii cu pretul, duminica am semnat antecontract la agentie si le-am dat 2k euro, luni aveam toate actele si am trecut pe la 3 banci, marti semnasem cererea de creditare si joi deja agentul mergea cu evaluatorul la apartament (vanzatorii plecasera 1 sapt in concediu), martea urmatoare semnam la notar cumpararea apartamentului (notar la 100m de agentia imobiliara recomandat de agent, toate actele, sumele – transmise electronic, restul de acte duse de agent, bonus pret minim din grila notariala – super multumit)

    Comentariu apreciat.402
  16. In domeniul imobiliare, nu cunosc pe cineva care sa fi fost intr-o zona de decizie importanta si sa se apuce sa faca un pic de curatenie si sa aranjeze treburile. Incepand de la modul in care se inchiriaza si terminand cu modul in care se vinde. Rezultatul este unul vizibil, piata imobiliara din Romania este o jungla in toata regula in care tepele sunt la ordinea zilei. De ce am ajuns aici? Din cateva motive simple, saracie combinata cu eterna pricepere la orice domeniu a romanului asta odata. Respectiv imobiliarele sunt domeniul in care se spala cel mai usor banii fara sa te intrebe cineva de sanatate.
    Acum data fiind situatia economica a tarii si mai ales faptul ca suntem pe perfuzii numite imprumuturi, exista o mare probabilitate ca si domeniul asta sa fie un pic schimbat. Schimbare care poate fi facuta rau sau bine si totul depinzand de factorii(politici) de decizie.
    Strict pe tot ce inseamna imobiliare in special vanzare lucrurile se pot regla destul de usor facand cateva chestii de bun simt:
    1. Infiintarea unui registru national in care sa se inregistreze tranzactiile imobilului. Registru sa fie disponibil online oricaruia care vrea sa afle despre imobil ceva. Poate fi folosita platforma de la cadastru sau ceva complementar. Totodata aici cand cineva vrea sa vanda o proprietate specifica pretul de vanzare cerut si pretul de vanzare acceptat.
    2. Orice tranzactie imobiliara va fi omologata de notar numai dupa ce proprietatea este inregistrata in acel registru.
    3. Orice anunt de promovare trebuie sa contina modalitate de accesare a acelui registru din care tu afli toate detaliile despre acea proprietate.
    Chestia asta daca s-ar face si ar fi cat se poate de transparenta ar inchide multe discutii de tipul cat valoreaza o proprietate sau ca e casa copilariei. Totodata este extrem de util acel registru complementar cadastrului pentru stabilirea impozitului de locuinta la o valoare cat se poate apropiata de piata si colectat impozitele in cadrul unei tranzactii imobiliare.
    Efectul neplacut al unei masuri de acest tip este ca preturile se vor consolida si se vor alinia realitatii pietei. Proprietatile bune din toate punctele de vedere isi vor creste pretul fix pe aceasta chestie, pe cand proprietatile proaste vor avea pretul care-l merita. Si vor disparea o parte din smenurile care se fac acum. Intrebare corecta, isi doreste cineva din Romania chestia asta?

    31
  17. Am o masina, cumparata in decembrie 2021 cu 5500 euro. Am facut cu ea aproape 11000km pana acum. In septembrie vreau sa o vand. Cine zice ca nu merita mai putin de 4300-4500 euro, nu i-as vinde-o. Am poze la kilometraj facute in fiecare luna din acesti ani. Plus hartiile cu kilometrajul de la itp-uri. Dar oamenilor le place sa fie mintiti. Tot Bmw-uri expirate vor cumpara: cu 150.000km in bord, 400.000km minim reali.

    423
    • Nu are nici o relevanta cat crezi tu ca merita sau ca ai facut doar 11.000 km. Singurul lucru important, care stabileste valoarea autoturismului, este raportul cerere-oferta.

      Daca in piata sunt masini similare cu a ta la mai putin de 4000 de euro, inseamna ca aceasta este valoarea.
      Daca in schimb masinile similare cu a ta se vand acum cu 6-7000 euro, atunci aceasta este valoarea actuala.

      80
  18. maica-mea sta in Rahova. anul trecut cand am fost in vacanta in Romania, mi-a zis ca un vecin a vandut apart de 3 camere din blocul ei cu 200k EUR. batranu’ murise si baietii lui au vandut apart, cu argumentul principal ca ‘blocul nu are rromi’. i kid you not, asta a fost the selling point.

    bloc de militari, 3 camere comfort 1, doua bai, doua balcoane, debara, 74mp utili, se pare ca e batalie pe tipul asta de apart.

    deci daca maica-mea ar vrea sa il vanda anul asta si ar cere 150kEUR, intr-o zi cred ca trebuie sa isi faca bagajele….

    93
    • 3 camere militari 200K? mai minte lumea, dar nici chiar așa.

    • Se zice: „Te cred ca si eu mai mint!”

      22
    • NOU
      #89

      @vali
      Cred ca „bloc de militari” se referă mai degrabă la profilul vecinilor din bloc, nu la cartier (specifica la început ca e vorba de Rahova).

      Oricum ar fi, 200k nu merită decât daca vânzătorul are vreun tablou de 80k in sufragerie, deasupra mileului de pe tv

      Comentariu apreciat.260
    • In Drumul Taberei(valea Argesului) a cumparat 3 camere o cunostinta cu 83000 de euro.72 de mp. ,trebuie bagati ceva bani in renovare,dar nu e darimat.

      50
    • @random woman, apartament de 4 camere, 105 mp utili, pe Decebal, a fost evaluat anul trecut la 200.000 euro. Intre timp, proprietarul a decis sa vanda o alta locuinta pe care o detinea si a renuntat la vanzarea apartamentului.

      Cred totusi ca mama ta a inteles gresit, probabil pretul de vanzare a fost undeva pe la 120.000 euro. Nu plateste nimeni 200.000 pentru o locuinta de 3 camere in Rahova.

      40
  19. Nu cunosc domeniul, dar as vrea sa aflu cati dintre cei care isi cumpara o casa/apartament nou, o face cu banii jos sau credit.

    130
  20. Mai spunea Trâmbițașu un sfat bun: nu mai sunati la tembelii astia ce pun preturi aberante. Cai ei vad ca lumea suna desi o are la vanzare de 2 ani si tot spera ca o sa vina fraierul cu bani.

    140
    • Ala este un adevar partial – daca tu suni la un ap care e pus la 150 de mii si il intrebi daca il da cu 120 sau ii spui ca nu face mai mult de 125, parca nu prea il ajuta telefonul tau pe vanzator sa viseze la 150, nu?

      Si daca aia care suna sunt ok cu pretul din anunt atunci inseamna ca pe acolo este piata, zic eu, sau nu este asa?

      40
  21. Am cumpărat pentru fată un apartament, 62 mp utili cu loc de parcare în subteran.
    În urmă cu 3,5 ani.
    Aparține de Florești, dar este la intrarea în Cluj, lângă Vivo.
    Cu ce am investit pentru finisaje, mobilier și electrocasnice, au fost 100.000
    Acum, dacă îl scoatem la vânzare, luăm repede 160.000
    În apropiere(la 100 m), s-au apucat de construcția noului spital regional din Cluj, și de atunci preturile au explodat.
    Chiar și fără spital, creșterea este de +15% pe an.
    În cazul în care îl țineam gol, chiria este de minim 450 în zonă, pentru unul cu suprafața/dotările avute și loc de parcare subteran.
    Locul de parcare a fost obligatoriu la achiziție.
    Dezvoltatorul a vândut câte un loc de parcare pentru fiecare apartament + încă 10% supraterane.
    Are inclusiv vreo 30 locuri de parcare supraterane, la liber.
    Sunt 4 blocuri cu 11 etaje (cu câte o singură intrare, vreo 400 mp pentru fiecare, și un total al terenului de 9000 mp).

    318
    • De ce ai vrea sa locuiesti fix langa un spital unde o sa fie tot tambalaul de pe lume, si de ce cineva ar licita atat de mult incat pretul sa creasca de la 100k la 160k in 2 ani doar pentru ca este un spital fix, dar fix, langa bloc…

      Comentariu apreciat.290
    • @Cristian POP pentru asistente, infirmiere, brancadieri sa mai scape de trafic a la Cluj.
      Dar daca nu ai treaba cu Spitalul, mai bine de la sirene, aterizari/decolari de elicoptere SMURD, dar asta cand o sa fie gata.

      92
    • @cineva: pai si crezi tu ca asistentele, infirmierele si brancardierii isi permit ei sa liciteze preturile alea aberante? Sa fim seriosi. Nu au cum nici sa stranga banii de avans si nici cum sa se incadreze la un credit atat de mare cu salariile pe care le au la dobanzile actuale. Nu pun aici ca probabil in banii aia (160k) iti intra un apartament vai de el si intr’o zona cu urbanism indoielnic – adica nu ai vrea sa dai 160k pe o chestie care nu e compartimentata ok (cel mai probabil) si care cu siguranta se afla intr’o zona fara copaci, trotuare, spatii de joaca, spatii culturale, de agrement si in general plin de betoane urate.

      Adica oamenii cand dau 160k pe ceva se uita si la ceea ce cumpara de banii aia, nu cumpara doar pentru ca – sa zicem – au banii aia disponibili. De aici vine mirarea mea, cum ar licita cineva de la 100k la 160k in Floresti langa spital, o zona hiper aglomerata si galagioasa care se va aglomera si mai tare dupa ce spitalul va deveni functional, o zona urata care te alieneaza psihic si sufleteste. De multe ori cand vorbim despre preturile din imobiliare mi se pare ca discutam doar pretul in sine si metri patrati, nu si ce cumparam de banii aia – oamenii ar da 160k daca zona ar fi frumoasa, cu acces corect spre diverse zone si activitati ale orasului etc. Iar oamenii cred totusi ca au in primul rand o problema cu ceea ce cumpara de banii aia, nu neaparat cu pretul in sine.

      70
  22. Eu zic să-ncerci să-l vinzi, măcar să afli ce-nseamnă „repede” la Cluj, când vorbim de peste 250k euroi. Dacă nu, măcar să participi și tu 5-6 luni la mecanismul de scumpire al imobilelor, cum arată Zoso în articol ;)

    190
  23. Io as fi curios care e corelarea dintre procentul scumpirii imobilelor si procentul inflatiei reale, si mai ales daca e tot ala.

    50
  24. Eu vreau să vând o casă și aveam în minte prețul X. Toți cu care am vorbit mi-au zis că sunt nebun și că fără X + 50% nici să nu mă gândesc, dar cel mai bine să cer chiar X ori 2. Am zis că sunt ei nebuni și m-am uitat și eu la case de dimensiune similară în același cartier. Într-adevăr, prețurile erau X + 50%-70%. La prețul de X găseam numai bombe. Așa că am listat-o la X + 50% și acum aștept. Deci confirm că ăla e mecanismul. Întrebare importantă: chiar cred că voi reuși să vând cu X + 50%? Probabil că nu. Dacă sunt norocos, voi reuși să vând cu X + 10%, dar am zis că merită încercat.

    Doi: am mai vândut în trecut un apartament și am și oferit spre închiriere. Prima întrebare e mereu: mai lăsați la preț? Inclusiv de la oameni care nu au văzut proprietatea și nici măcar nu sunt convinși că o vor. Dar românul vrea, de principiu, să negocieze, ca să simtă el că a ciupit un avantaj. Dacă pun proprietatea la prețul X, voi vinde la X minus 10%.

    Deci merge în ambele direcții.

    182
  25. În România problema e la leasing. NU avem leasing real ca în US.

    Adică în România în 3 ani avansul + rata e în așa fel încât plătești de fapt TOATĂ mașina (chiar dacă ai limită de km), apoi o dai înapoi și dealerul o vinde cu 50% din preț. Profit curat.

    Păi dincolo pe leasing în 3 ani plătești 50% din mașină, dealerul o vinde și recuperează restul de 50%, niște dobânzi acolo de voie bună și aia e, toată lumea e fericită.

    Văzusem în US of A niște oferte de rămâi lat, efectiv nu merită să-ți cumperi mașina. Era și 150 dolari sedan compact Nissan. Pe lună. Cât un abonament de internet. VW Passat bine dotat era vreo 400 dolari acum ceva ani. Avans/Prima rată 1500. Păi Porsche Leasing în RO dacă calculezi ce oferte îți fac practic printează bani, nu-s departe de IFN-uri și păcănele.

    Vezi și acuma pe site la Tesla în US ce condiții de leasing au. Sau în vestul europei.

    Și eu aș sta doar în mașină nouă pe leasing dacă n-ar fi japcă pe față. La firmele mari pe profit li se rupe că oricum dau la stat banii ăia, așa măcar mai iau niște mașini, nu se simte.

    101
    • @Vali, rata aia e leasing pe 48 de luni cu avans 25% si rulaj maxim de 20k pe an. Daca vrei sa o cumperi la final, valoarea reziduala e „variabila”, nu specifica nicaieri macar ceva orientativ.
      Cele mai ieftine Octavia de 4 ani cu sub 100k km incep de la 15k EUR pe Autovit, deci as zice ca pe acolo ar fi si valoarea reziduala.
      Sa zicem ca totusi nu vrei sa o cumperi la final, ajungi sa platesti 19000 de euro in 4 ani la care adaugi si Casco. La leasing operational rata e de 580 de euro. Manu are dreptate, e japca pe fata. Am cautat sa-mi finantez o masina noua, dar am ajuns la concluzia ca o sa imi cumpar un cotet de hatch euro 6 cu maxim 8000 de euro.

      80
    • Nu reușesc să găsesc nicăieri pe ce perioadă e rata aia. 3 sau 5 ani? Dacă e pe 5 ani atunci e nasol, plătești vreo 18k chiria. Ei la final iau mașina și o revând cu 15k-16k că e certified și nu știu ce, are doar 5 ani și maxim 90k km.

      Am calculat și la ăia de se tot lăudau cu firmele de închirieri, la ăla de la autonom, ce se lăuda că doar fraierii cumpără mașini, băieții adevărați doar le închiriază, ăsta e viitorul, și ăla tot așa, își recupera 90% din sumă din chiria pe 5 ani apoi îți lua mașina.

      M-am uitat acum, 655 EUR pe lună la un tiguan TDI chel, 48 luni, adică 31,440 + TVA în 48 de luni. Tiguanul ăla e cam 38k TVA inclus.

      Deci practic eu îi plătesc aproape toată mașina la big boss, apoi el o ia și o vinde :)

      81
  26. NOU
    #109

    in imagine vezi pretul ultimei listari, asta inseamna ca cel mult 103k a fost

    10
  27. Știu o casă la roșu în Hărman, pe câmp unde e doar curent tras, nici măcar drum amenajat nu e. Acum vreo 5 ani era la vânzare cu 65k euro, anul trecut era cu 130k. Nu a adus nicio îmbunătățire, cărămida stă expusă la frig/soare de câțiva ani deja, teren 300mp în câmp. L-am întrebat la un mom dat de ce a mărit așa de mult prețul, a zis că ăsta e prețul pieței. Să fie sănătos.

    50
  28. Am pus la vanzare apartamentul din Brasov anul trecut, in noiembrie.A fost pe booking si in chirie inainte si ma saturasem sa ma ocup pt ca nu mai stau in Brasov.
    Timp de cateva zile am studiat piata din zona si, intr-o vineri seara, l-am pus pe Storia.ro, anunt platit, sa ne intelegem.Apartamentul e in zona Asta(pt cine stie) si blocul e construit in ‘75, iar suprafata e de 42mp…stiu, cotet…
    L-am pus la 79000, putin mai jos decat pretul pietei si au inceput telefoanele, mai putine in week-end, dar in cursul saptamanii….nici n-am stiut ca sunt atatea agentii imobiliare in Brasov😀
    Long story short, mi-am luat o zi de concediu pt vizionari si l-am dat primului care a venit.Omul a venit, i-a placut, si-a adus nevasta si fiica sa-l vada si ele(intre timp la vizionari misunau agentii imobiliari) si m-a sunat dupa masa ca-l iau ei.Am oprit tot, am fost la notar si a doua saptamana s-a finalizat totul.
    Eu eram constient ca puteam sa cer mai mult, dar voiam sa-l vand, nu sa ma laud cu el si nici nu aveam chef de negocieri cu diversi ciudati.

    130
  29. De ce cumpărăm dar nu vinde ci “dăm”? Ne e rușine să recunoaștem ca suntem bișnițari?

    10
  30. la comentariul de mai sus m-am luat cu povestirea si am uitat ceva important si anume pretul

    pana la urma care e pretul corect? in brasov pret ok este 2k euro/mp (bloc vechi), in zona buna e 2.5k iar in blocuri din anii 90 dar cu spatii mari gen 95-130mp pretul este 1.7k euro/mp ( ~220k ap de 130mp)

    mai urca pretul? se opreste la 3k, se duce in 1k ? eu cred ca pretul se uniformizeaza, stiam ca idee niste preturi dar am zis sa folosim si gpt-ul putin, vazand valorile astea eu as putea sa pariez ca in 10 ani preturile urca vreo 5-8k euro/mp si asta strict din presiunea pusa de fonduri de investitii europene care cumpara blocuri intregi strict pt. inchiriere. reteta a fost patentata in cateva tari, urmeaza puternic si europa de est trendul

    Capitală | Preț mediu €/m²
    Monaco | €51.967
    Zurich | €17.501
    Londra | €15.200
    Paris | €13.700
    Amsterdam | €10.800
    Dublin | €9.300
    Copenhaga | €8.600
    Viena | €8.100
    Berlin | €7.900
    Stockholm | €8.000
    Helsinki | €6.600
    Barcelona | €6.400
    Praga | €5.900
    Madrid | €5.600
    Roma | €5.300
    Bruxelles | €5.000
    Varșovia | €4.800
    Atena | €2.250
    Sofia | €1.840
    București | €1.662
    Chișinău | €1.540

    mai stiti apartamentul ala de 220k (130mp)? ei bine daca urca in 5k/mp o sa discutam de apartamentul de 650k in 2040

    30

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Decathlon.