Codul Rutier: amenzi mai mari sau mai multe?

Mă copii (unu, doi), problema cu amenzile nu e cum o puneți voi. Nu e nevoie de amenzi mai mari, ci de legi aplicate. Că nu e ca și cum până acum legea ar fi fost aplicată și polițiștii s-ar da cu capul de ciment că nu știu ce să se mai facă, pentru că oricât de multe amenzi ar da, oamenii nu se potolesc.

Nu. Amenzile astea mari sunt cea mai facilă cale de a aduna mai mulți bani la buget cu un minim de efort. Nu se va rezolva nimic, doar au crescut riscurile pentru condusul ca până acum. Și știu că vi se pare o idee bună, dar asta va dura până veți lua o amendă cât juma’ de salariu. Sau o suspendare pe doi ani. Și-atunci veți observa că e nasol ca doar doi să ia amenzi de 40 milioane și restul să treacă fluierând pe lângă echipajul ocupat să vă scrie amenzile.

Stop being dumb.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

37 comentarii

  1. In sfarsit! Reiau ce am scris si la Radu: „Legea asta e facuta sa faca mai multi bani dand la fel de putine amenzi. N-are nici o treaba cu prevenirea.”

    00
  2. Amenzile astea mari nu au decat un singur rezultat, mai multa spaga la politisti, mai des, si mai consistent.
    Noul cod e de fapt vechiul cod, doar ”preturile” sunt mai mari. :)

    00
  3. Acum mita o sa fie mai mare. Deci vom avea un nou val de imbogatiti pete noapte. :)

    00
  4. Nu e solutia optima, nu ajuta in niciun caz la prevenire, dar nu e in niciun caz un pas gresit.

    Ieri se vaita cineva ca nu-i convine sa ia amenda pentru ca a depasit cu „numai X kilometri” viteza legala. Nu exista „numai X kilometri”. Exista o lege (justa sau nu), iar tu ai incalcat-o! Daca plecam de la premisa asta, putem corecta si legile si ne putem gandi si la o mai buna aplicare. Daca in schimb plecam de la ideea ca legile si amenzile sunt de cacao si ca problema e „in alta parte”, n-avem nicio sansa sa imbunatatim ceva (pentru ca nu ne mai ramane nimic pe care sa putem lucra).

    00
  5. Trebuie lucrat pe toate planurile, de asta am și inclus la final o secțiune despre ce altceva mai trebuie făcut și mi se pare rezonabil și ce-ai scris tu anterior cu Codul Rutier.

    Totuși, la străini amenzile mari au calmat situația. Asta și faptul că au mai eliminat din polițiștii coruptibili introducând camere video de supraveghere.

    Cât despre cei care spun că doar se va da mai multă șpagă, da, probabil. Dar și șpaga va mai mai mare, pe măsura amenzii, așa că mulți poate vor prefera să stea cuminți decât să încalce regulile.

    Hai să nu ne temem de orice posibilă soluție doar pentru că s-ar putea da șpagă și deci totul e inutil.

    00
  6. NOU
    #6

    @krossfire – e ok abordarea ta, nu exista „numai”, dar tot ma sperie gandul ca la un moment dat o sa am ghinion (oricat de preventiv as conduce) si tot risc sa raman fara permis 2-3 ani.

    00
  7. iti dai seama ca isi freaca politistii mainile! o sa creasca exponential spagile

    00
  8. Pentru siguranta circulatiei cresterea amenzilor nu e nicio rezolvare … va duce doar la cresterea cuantumului spagii.

    00
  9. Ideea ca nu amezile sunt mai mari sunt solutia ci aplicarea legii e pur si simplu stupida pentru ca implica faptul ca amenzile din ziua de azi sunt ok, dar singura problema e ca nu se aplica – lucru cat se poate de fals. Nimeni nu contesta faptul ca legea trebuie in plic aplicata pentru ca altfel e degeaba sau e doar pentru unii insa cat depasirea vitezei in localitate e 150 Ron sau imi plateste firma – rezulta ca luna asta imi permit sa calc legea de vreo 3 ori la capitolul asta – avem o problema.

    Zoso si cei care spuneti ca nu marirea amenzilor sunt solutia ati omis vaicarelile care sunau cam asa: O sa ne pierdem joburile cu noul cod rutier!!!

    Carevasazica in creierasu multora dintre soferi nici nu se pune problema respectarii legii. Nici chiar in contextul noului cod rutier acestia nu concepeau sa nu calce legea – ci erau orpilati de sanctiunile posibile pentru cand vor calca legea. Asta dovedeste inca odata ca sanctiunile de circulatie sunt intr-adevar foarte, foarte mici. Aplicarea legii nu e subiect paralel – trebuie sa fie subinteles.

    Cand treci pe rosu din instinct si nu acorzi prioritate pietonilor (pentru ca tu esti mare fizician si pietonii nu pricep legea inertiei) nu faci o greseala micuta pentru care trebuie sa existe o pedeapsa acceptabila. Nu. Esti un dobitoc si nu ai ce cauta la volanul unei masini.

    00
  10. Nu au voie sa mareasca dampulea amenzile cu cat vor. Amenda se raporteaza la salariul minim pe economie, asa e in toate statele UE.
    Si de ce se tot schimba anual codul rutier ?

    00
  11. si cum ii facemm pe politisti sa aplice legea? ca Todea de la Cluj si-a bagat demisia

    00
  12. Iar mita… pai mita o sa fie in floare. :)

    00
  13. Bă, în sfârşit vede cineva corect problema. Nu contează neapărat cuantumul amenzii, cât felul în care legea este aplicată cu stricteţe. Dezvăţul eficient şi la scară largă nu se face cu o amendă de 9600 lei dată unui ghinionist, ci cu foarte multe amenzi mici, dar aplicate ori de câte ori îi prinzi că fac măgării. Degeaba e amenda uriaşă dacă probabilitatea de a o primi este aproape zero. Concret nu se schimbă decât suma din dreptul lui „dacă mă prinde şi nu mă descurc io cumva”.

    00
  14. mai mari ȘI mai multe! iar suspendarea permisului pentru neplata amenzilor, aia cred ca e cea mai buna măsura din noul cod rutier. degeaba amendezi dacă 80% nu plătesc. simplu.

    00
  15. As vrea sa-l vad eu pe ala care nu a prins nici un galben/rosu (interpretabil) in viata lui. 2 ani pentru asa ceva este o completa aberatie.

    00
  16. azi am luat o amenda (prima dupa un an si jumatate). 80 de lei. nu-i mult. mi-o perimt.

    ma gandesc sa n-o platesc. mai am vreo 10 (cred!) prescrise.

    pe scurt, despre asta-i vorba: impotenta statului de a aplica legea.

    00
  17. Problemele trebuie tratate în ordine. Prima problemă pe care o avem e că poliția a devenit tolerantă cu nesimții și nu mai dă amenzi. A doua problemă e că amenzile nu se plătesc iar contravenienții sunt încurajați să încalce frecvent legea. A treia problemă este lipsa unor legi prin care agentul să poată să rețină mașina/scuterul/căruța care a comis o infracțiune (consum alcool, accident, etc.) Valoarea amenzilor e destul de ridicată, dacă ne raportăm la salarii.

    00
  18. neaplicarea legii a condus la situatia actuala din trafic… nu cuantumul amenzilor sunt problema, ci bulangii de gabori care nu-s fac datoria, care iau spaga la greu, care sunt mereu intimidati, batjocoriti, frustrati.

    00
  19. Eu raman uluit cum niste tineri pe care-i banuiam de ceva inteligenta pot sa ignore elefantul din incapere. Pana la urma nu cuantumul amenzilor e problema, ci faptul ca doar 20% din amenzi ajung sa fie platite. Asadar nu e nevoie sa le maresti tuturor amenzile, pentru a aduce mai multi bani la buget, ci e indeajuns sa dai o lege prin care cine nu-si plateste amenda in termen de 60 de zile ramane fara permis. Si serios acum, cum sa platesc amenda intre 400 de lei si 1.600 pentru ca circuland prin oras si oprindu-ma odata la 5-10 minute, am uitat sa-mi pun centura? Serios, cum sa pui astfel de amenzi pentru o contraventie banala?

    00
  20. :)) Mda, frumos codul dar chestia e sa vedem cine il respecta

    00
  21. Dar cum ar suna: amenzi mai mari si mai multe? Nu e nevoie sa ma faceti presedinte…

    00
  22. ca o completare: si amenzi de 3x mai mari pentru pietoni. Bine’nteles, la fel de multe.

    00
  23. Pfoa, acum am aflat si io ca nu se intampla nimic daca nu-ti plateai amenzile de circulatie si ca se prescriu. Eu le-am platit ca prostul in 24h, ‘raș al dracu de cetatean onest ce sunt….

    00
  24. Măh, cum se reduce numărul accidentelor dacă EU port centură ca să nu plătesc şaişpe milioane amendă? Ce-are centura cu numărul accidentelor?

    00
  25. Cu vreo doi ani în urmă am prins un galben şi-am stat pieton o lună. Da. Miliţianul Inteligent a zis că era roşu semaforul şi în perioada aia mi-a fost mai ok să rămân o lună fără permis decât să-mi bat capul cu contestaţii.

    Acuma întrebarea: ce s-ar face un şofer care trăieşte din şoferie dacă ar da de Miliţianul Inteligent care i-ar lua permisul aşa, pe vreo doi ani? Bun, merge la tribunal, dar poate nu are cum să demonstreze că a fost abuzat.

    Dar şi dacă ar fi vinovat… nu mai e permisul, nu mai e jobul. Nu mai e jobul, nu mai plăteşte contribuţiile la stat. N-or fi tare mulţi în situaţia asta, dar totuşi… fiecare cetăţean contează, nu? Evident că nu!

    00
  26. Dani Pop : Poate soferul ar trebui sa isi puna o camera video pe bord cum fac rusii (ca sa aiba rate mai mici la asigurarea masinii), si cand vine politistul la usa sa il intrebi daca e sigur, tinand cont ca ai camera pe bord

    Eventual sa il intampini cu un telefon cu camera video cand vine la usa ta sa intrebe de acte… sunt sigur ca o mare parte din politisti se sfiesc cand e vorba de a fi inregistrati.

    00
  27. @nwradu
    „Totuși, la străini amenzile mari au calmat situația”
    In Cehia amenda pentru parcat aiurea e intre 4 euro si 8 euro. Daca e cu caracatita, creste pe la 20 de euro. Daca iti ridica masina platesti 100 de euro. Ei, cu tot cu amenzile astea mici, nu se prea parcheaza aiurea, pentru ca ti-o iei de fiecare data cand parchezi aiurea. Asa ca as zice ca cel putin in cazul asta Vali are dreptate, nu amenzile neaparat mari civilizeaza meltenii, ci amenzile date (si platite, evident), chiar daca sunt mici.

    00
  28. nota 10 pentru articol!
    sa moara Militia!

    00
  29. Dani Popa ai ceva dreptate in Ro sistemul nu e facut sa produca bani ci sa tina lumea acasa . Daca esti sofer si traiesti din asa ceva e simplu amenda, apoi la aceeasi abatere amenda mai mare si tot asa apoi cand realizezi ca tot salariul iti merge pe amenzi te cam potolesti.
    Din pacate mai exista abuzuri din cauza politistilor dar din fericire numarul lor este destul de mic.

    00
  30. Măi băieţi, măi… vă pierdeţi în detalii. Noul Cod Rutier n-are a face cu circulaţia, ci cu revigorarea sectorului imobiliar. Să vedeţi cum o să înceapă să crească din nou viluţele de poliţist, făcute din salariul acela de 1000 de lei. Astfel se asigură guvernul Puie Monta că nu-i va vedea la gard dând cu basca de pământ şi strigând „ieşi afară, javră ordinară!”

    00
  31. Amenzi mai variate :)

    00
  32. Aduce bani la budget, nu conteaza care, dar ce facem cu cei care au torpedoul plin de amenzi si uitate acolo? In NY este amenda 3000 coco pentru claxonul in oras, 3000 daca ciuaua tau face caca si nu il ridici. Nu claxoneaza nimeni in prima zecime de secunda la semafor si ni nu calci in rahatei inainte de a te urca in masina sa iti puta masina tot drumul pana la birou. Nu cred CA din prea multa civilizatie respect a aia regulile…,.

    00
  33. @marius: De acord, înregistrarea ar putea rezolva problema abuzurilor poliţiştilor, dar ce te faci când într-adevăr ai făcut o greşeală? Că nu prea ai cum să fii şofer şi să nu greşeşti niciodată, să fim serioşi, oricât de bun şi de atent ai fi. Ca să nu mai spun câte marcaje rutiere aiurea există…

    N-aş vrea să fiu în pielea unui amărât care conduce o maşină de 20 de ani când are de plătit o amendă de 3 ori mai mare decât valoarea maşinii.

    La faza asta, Klaus Iohannis a zis foarte bine: „o amendă nu este gândită pentru a distruge viaţa acelui om sau pentru a-i distruge pentru ani situaţia financiară” (mai multe aici: https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/auto/klaus-iohannis-e-inadmisibil-ca-o-amenda-sa-fie-atat-de-mare-incat-omul-sa-intre-in-faliment-daca-o-plateste-128252 )

    00
  34. Parţial offtopic: eu cui dau o amendă de-asta dureroasă pentru că am m-am ales cu o anvelopă ruptă şi două jante strâmbe când un dorel a spart cu pickhammeru’ vreo 8-10 metri pătraţi de bandă întâi şi-a plecat acasă fără să-şi semnalizeze opera pe timp de noapte?

    Da, ştiu, trebuia să fac poze pe loc, apoi să dau pe nu ştiu cine în judecată… că doar de asta plătesc timbru de mediu, rovinietă, accize în combustibil, alte taxe şi impozite ca persoană fizică şi ca persoană juridică încât nici nu le ştiu numărul şi denumirile; de asta, ca să-mi omor maşina când circul pe banda întâi, ca un cetăţean cu bun simţ ce sunt. :)

    00
  35. @Mister Q – iti scapa ceva: punctele de penalizare + suspendarea permisului. As putea plati amenzi gramada dar problema o fac cele 15 puncte si atunci merg atent, cat de repede permite drumul dar fiind ‘pe faza’ re prezenta radarului. Acum e discutabil daca, fiind tot cu ochii-n balarii, sa vad Loganuri albe, sunt mai mult sau mai putin atent la trafic, dar asta e viata.

    00
  36. … atat timp cat oricum nu se sinchiseste nimeni sa aplice legea, tot cel corect si cu bun simt are de pierdut, ceilalti vor gasi portite de scapare sau vor avea tupeu sa dea spaga pe fata, e clara treaba. PS : Inainte de orice reforma ar trebui schimbata legea referitoare la oamenii legii, sa primeasca minim vreo 5 ani cu executare pentru orice spaga mai mare de x lei, judecatorii sa fie bagati minim 10 ani la mititca pentru orice magarii… si toate astea sa fie verificate printr-o alta aripa a justitie :D… deja vb SF-uri.

    00
  37. nu e chiar atat de greu sa instalezi 2,3 camere strategic dupa care sa primeasca oamenii scrisorile cu amenda acasa. Traim in tara in care nu merge cu frumosul si cu rezolvarile de bun simt. Decat sa pui un politist care sa dea amenzi la marginea strazii, sa fie ocolit de toti „TIR-istii” ca au auzit ei in statie ca e politia, mai bine pui camere peste tot si le trimiti amenzile, le ridici autorizatiile de functionare, le ridici taloanele si multe altele pe banda rulanta… bine-nteles ca o sa fie proteste ale lor, dar te ti tare pe pozitie si dupa dai si niste legi drastice, pentru manevrat Tahografe, pentru depasit gabaritul, depasit tonajul… (instalezi 2 camere langa fiecare balastiera si opresti masinile care duc piatra din mers)… ca nu e posibil sa faca santuri in asfalt si sa nu li se faca nimic.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.