Despre prețul legumelor (poze din UK)

Unii dintre voi ați auzit de UK, țara aia bătută de soartă, care a falimentat după Brexit, sau cel puțin așa am citit în presă. Am rugat un prieten de acolo să-mi facă niște poze la produse necesare vieții, cartofi, roșii, ardei. 

Pentru că în toată discuția asta cu limitat prețul la unele produse, eu rămân la ideea mea: dacă laptele costă 50 bani la țîța vacii, de ce costă 7 lei în supermarket? Unde se duc banii ăia? De ce e mai scump decât în Tesco sau în Waitrose? Soluția nu e limitarea prețului, soluția e taxarea la sânge toți pe lanțul ăsta, că toți își umplu buzunarele de bani și produsele de necesitate au prețuri astronomice. Nu se poate să ai prețuri ca în UK la mâncare, dar salarii la jumătate.

De asta profiturile supermarketurilor și hypermarketurilor sunt jignitoare. Nu stă nimeni în România pentru 2% profit, hai să fim serioși. Dar hai să jucăm jocul ăsta, faci 2% profit, da? Ieși și explică de ce producătorul vinde cu 50 bani și la tine la raft e 7 lei. Ieși și explică cum e compus prețul ăla dacă tu ai doar 2% profit.

 

Cartofi

Castraveți:

  

Roșii:

Salată:

Altele:

  

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

173 comentarii

  1. M-am plimbat în mai multe state europene și ghici ce, toate prețurile sunt ca la noi, nu și veniturile (vorbesc strict de alimente), la chirii și altele, sunt mai scumpi.

    Comentariu apreciat.17910
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 70127
    • Carne ai luat? Kilogramul la porc e 10 euro, pui 5 euro, doua dorade 7-8 euro in DE. Cat mai costa astea in ro?

      Comentariu apreciat.5016
    • Pai, daca am avea mancarea mai ieftina, ar venii lumea din alte tari sa o cumpere, distrugandu-si productia locala. Nu asta era unul din lucrurile pe care ni l-au aruncat de fiecare data cand s-a pus problema subventiei la noi? Vad ca s-a reglat din profitul multinationalelor.
      Sa curga hate-ul acum si sa mi se explice cum, de fapt, realitatea are alta explicatie.

      Comentariu apreciat.499
    • @Levorius Pieptul de pui cel mai ieftin il gasesti pe la 25 lei / kg (5 euro), cel mediu e in jur de 30-35 lei / kg (6-7 euro)

      241
    • @Levorius
      Ultima data dorada era vreo 45 lei in Kauf
      Ct.

      142
    • Pieptul de pui 11-12 euro, 5 euro pulpele cu os, ca sa fim mai exacți. La discounteri Netto, Aldi, Lidl. REWE mai scump.

      195
    • ion – plimbatul cu cfr-ul din india gratis… compari mere cu pere

      205
    • @Ion, am zis mancare. Ca restul te hâțână. Danemarca – metrou 4 euro, intrare la Trivoli fără carusele 290 lei.

      @Levorius – kg de porc la noi e 38 lei, deci cam pe acolo dacă compari puterea.
      Kg de aripioare 28 lei, un păstrăv 47 lei și tot așa.

      197
    • Nu inteleg de ce ne asteptam ca pretul final al legumelor sa fie total diferit in UK vs RO?
      Agricultura se face cu tractoare si alea costa la fel peste tot. Transportul cu camioane si alea + benzina + taxele sunt cam la fel peste tot.
      Impactul salariilor soferilor (de tractoare, de camioane, etc) in pretul final nu cred ca are cum sa fie mai mult de 5%.

      Indecis. Tu ce zici?2825
    • @ion exact asta am spus si eu mai sus. Costurile impuse de apartenenta la UE (taxe si proceduri a caror implementare costa) tarilor membre, sunt problema. Daca ar fi fost reglementat la fel, unitar si nivelul veniturilor, atunci era totul lapte si miere. Dar, atunci, trebuia sa mergem toti cu „o singura viteza”.

      913
    • Atunci eu nu inteleg ceva… daca impactul salariilor la pretul final este de doar 5%, de ce nu se decide ca si companiile din Romania sa plateasca aceleasi salarii ca in Marea Britanie?
      Adica eu as fi dispus sa platesc 5% in plus la produse alimentare de la firma X daca ar exista o garantie ca ei platesc salarii mari.

      De ce as face asta?
      Pentru ca as incuraja si celelalte companii sa creasca salariile si automat pe termen mediu vor creste salariile in toate domeniile. Deci eu as primi probabil cu peste 50% in plus la salariu si as cheltui suplimentar doar 5%.

      Comentariu apreciat.453
    • Un bilet de autobuz cât costă în Londra?

      26
    • @Green, un bilet de autobuz costa:

      – Londra: 1,75 lire la un salariu median de 2700 lire/luna, adica aproximativ 6-7 minute de munca
      – Bucuresti: 3 lei la un salariu median de 4500 lei, adica aproximativ 6-7 minute de munca

      Asadar din acest punct de vedere efortul financiar este la fel de mare ca in Londra, oras considerat ca avand una dintre cele mai bune infrastructuri de transport in comun din lume.

      21
  2. Petrom, liderul pieței carburanților, a scumpit luni, 11 septembrie, benzina și motorina cu 5 bani pe litru, potrivit Monitorul Prețurilor.

    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 956
    • Preturile de pe autostrazi sunt irelevante, fiindca sunt cu 40-50c mai mari decat normalul. Austria e cam cu 20c/1 leu mai scumpa, Germania cu 25c/1,25 lei. Mi se pare mai mult decat in regula daca ne raportam la salarii.

      Comentariu apreciat.463
    • Voi de care motorină sau benzină puneți?

      44
    • @phaff am scris ce am pus Benzina premium si apoi 95.
      Eu chiar sunt curios cei care au dat dislike de ce au dat? Am pus o informatie factuala cu preturi defalcate. Asta e realitatea, va trimit pozele in mess cu bonurile daca vreti :))) Unde e denial-ul . Adica acum pretul e undeva la 1.45 euro in Romania pt 95 adica 28% peste luna trecuta in tarile mentionate luand pretul cel mai mic …

      218
    • Sa va zic ca rosiile in Basel in piata volanta erau 45 de Ron?

      1010
    • @Cezat, sunt niste diferente, dar nu asa mari cum le prezinti tu:
      https://www.cargopedia.net/europe-fuel-prices

      34
    • Ștefan, așa e, doar că nu…..
      Benzina 95 e 1,95€ in Italia (pompă noname), 2,10€ Agip. Motorina de la 1,85€. Nu pe autostradă. Găsești și cu 2,5€ către austria (a mic intenționat).
      Slovacia: 1,5€ benzina și motorina. Cum fmm ? Cum?

      171
    • #Andrei G: intelegi ca am bonuri pt aceste costuri?

      39
    • @cezar, da, mister. Ai bonuri pentru benzina premium si o compari cu benzina standard din Romania.

      21
    • @Andrei G – chiar asa de analfabet functional esti? Te-ai blocat dupa primul rand? 95 inseamna standard. Citez:
      Germania 2.28/l Shell Premium Autostrada,
      1.85 Aral 95 in Oras,
      Elvetia Socar 95 in oras 1.85 franci elevetieni/l,
      Austria Autostrada Eni 95: 2.15 Euro/l.

      Apoi:
      cezar
      11 septembrie 2023 la ora 3:40 pm
      @phaff am scris ce am pus Benzina premium si apoi 95.

      02
    • @cezar, nu stiu de ce, dar mi se pare ca in ultima vreme aud expresia asta cu „analfabet functional” doar de la analfabeti functionali.
      Ai facut macar efortul sa verifici ce preturi sunt in link-ul dat de mine pentru benzina standard?

      Acum ca in Austria tu ai gasit benzinaria cu cel mai mare pret din tara, nu prea este vina nimanui si nici nu inseamna ca acela este pretul standard cu care alimenteaza localnicii.

      01
  3. Rewe Germania, considerat unul dintre cele mai scumpe supermarketuri din DE.
    Preturile la legume, lapte, oua, cartofi, paine, toate bio, mai mici sau egale cu preturile din hypermarketurile din Romania pentru produse non-bio.

    Daca iti faci cumparaturile in magazinele mai ieftine ca Netto sau Aldi, poti trai cu 150-200 euro/luna. Carne inclusa.

    Hamburg, top 3 cele mai scumpe orase din DE.

    Comentariu apreciat.939
    • Apropo de NETTO, abia m-am întors din Danemarca.
      7-eleven bere 70 coroane, Imra 65 de coroane, Netto 41 de coroane, fix aceeași bere! WTF? Mai ales că erau la maxim 100 de metri unul de altul.

      Comentariu apreciat.443
    • @Andrei, depinde mai multi factori.
      Poate Netto vinde mai mult din produsul ala si au negociate contracte de volum.
      Sau poate este un produs carlig.

      Oricum, DK este mai scumpa ca DE cam cu 20% in orice.
      Mancare, combustibil, chirii.

      Comentariu apreciat.371
    • @andrei Unora le place experiența si diversitatea magazinului; E altfel la mai Carrefour decât Kauffland de exemplu.
      Sau la Waitrose decât Tesco

      82
    • Eu vă zic de magazine mici, de colț. Toate înșirate mai sus sunt similare 2Pași la noi, nu sunt magazine mari.

      Ce am observat în schimb, cam orice magazin are un preț mai bun dacă iei de la 2 produse în sus.

      Bine, Danemarca e scumpă rău dar ei își permit! Mă uitam pe stradă la ăia cu suveniruri, aveau niște tricouri simple, gen Sinsay – 160 lei în banii noștri.
      Am intrat într-un semi-mall să casc gura. Am văzut o șapcă, nu m-am dus la brandurile mari, era de la C&P company (prima dată am auzit de ei) – 7000 DK o șapcă.

      63
    • Andrei: Irma, Netto e ceea ce se considera in Danemarca magazine mari, nu exista supermarketuri cum sunt in Ro. 7/11 e cam echivalent Mega, cumperi de avarie/de la chiosc , nu iti faci cumparaturile saptamanale acolo.

      130
    • Nu stiu ce sa spun, dar eu am cam inceput sa imi fac cumparaturile din Mega Image. Adica preturile de la restul hipermarketurilor sunt similare, asa ca de multe ori nu merita sa pierzi timpul pentru a ajunge acolo.

      138
    • mai taie boss din ele. Rewe mai ieftin decat in Romania.
      si nu, nu imi arata acel produs mai ieftin. „ah, eu mananc numa mazare de gibraltar, care in germania e mai ieftina, deci totu e mai ieftin decat in Romania!”

      am mai fost si noi prin tari straine la cumparaturi, stim si noi care is preturile

      Indecis. Tu ce zici?2010
    • @animaloo, ok boss.
      Oricum tu le stii pe toate mai bine decat noi care le traim.

      Daca iti spune omul ca pentru aceeasi perioada incercand sa consume aceleasi alimente la aceeasi calitate, in Romania cheltuiesti mai mult decat in Germania, iar tu din Suedia stii mai bine…

      163
    • Intamplator, detin 2 chestii
      1. centura neagra in cumparaturi cu 5 dani in economie, denumita gresit „zgarcenie”
      2. o perioada de vreo 7 luni locuiti in Dusseldorf. Presupun ca nu ai o problema cu orasu. Iar, in 7 luni crede-ma, am cumparat destule lucruri

      Tanda pe manda germania era mai scumpa cam cu 20-30%, in 2017. Si, din ce stiu io au crescut preturile si prin Germania. Se poate ca Romania sa fi crescut ceva mai mult, deci sa nu mai fie 20-30

      „Daca iti spune omul ca pentru aceeasi perioada incercand sa consume aceleasi alimente la aceeasi calitate”
      As said. Ai o selectie mica de produse la care ai gasit o diferenta in plus la Romania. Motive diverse, nu stiu ce produse is alea, e treaba ta. De aici ai facut imediat generalizarea: „in germania la rewe produsele bio sunt la acelasi pret ca produsele non bio din romania”. Bah, ma leshi?

      Acum, ca sa fie clasica discutia, tre sa o bagi si pe aia cu puterea de cumparare. Ca mie aia imi place cel mai mult. Imediat dupa „germania e mai ieftina decat romania la magazinele de mancare”

      Ce se intampla, insa, in Ro vs Ger
      1. Produsele produse in strainatate in Ger sunt ok, in romania sunt de cacat
      2. In romania ai cum sa gasesti variante mai ieftine ale unor produse, in general pe partea de legume
      3. Carnea germana oricum e de cacat, bine, aici vorbind din punctul de vedere al unuia din suedia
      4. dpdv putere de cumparare nu exista o comparatie, germania e practic moca.

      156
    • @animaloo, puterea de cumparare este alt subiect.

      Eu in RO imi fac cumparaturile in Mega, iar in DE in Rewe.

      Ce cumpar cu echivalentul a 50 euro in Mega este mai putin si calitativ si cantitativ decat in Rewe.

      Nu sunt zgarcit si nici nu stau sa compar preturile la oua zilnic, dar cumparaturile pentru acasa sunt cam aceleasi oriunde m-as afla.

      Sper ca te-am lamurit.

      170
    • @animaloo, in Romania sunt anumite produse alimentare la care preturile au crescut cu aproape 100% fata de acum 3 ani.
      Exemplu: branza Hochland, mustar, zahar, ulei.

      Asadar comparatiile pe care la faceai tu in 2017 nu prea mai sunt valabile.

      20
    • Hai fugi tare cu preturile alea, am stat un an in Nuremberg si de 2 saptamani locuim in Hamburg.
      Luna de luna am verificat cheltuielile pe mancare / supermaket-uri / produse de baza/ cosmetice/ nu chiar cele mai ieftine din discountere, ci cumparaturi normale cum faceam si in Romania (Kaufland, Carrefour).
      In general, aici folosim combinatie de Rewe, ALDI si Kaufland si media pentru 2 persoane a fost luna de luna 650-700 euro, pe cand in Iasi ajungeam anul trecut pe la 400-450 euro, probabil acum s-au mai scumpit si acolo toate..
      In orice caz, calitatea nu se compara, e diferenta mare si intre Bavaria si Hamburg, d’apoi intre Ro si DE.. si preturile difera foarte mult (chiar si cu 20%) intre magazinele REWE in functie de locatia in care se afla..

      10
    • @fur, ti-ai dat singur raspunsul.
      Locuiesti de doua saptamani in Hamburg si iti faci cumparaturile la 3 magazine care NU au nici o legatura intre ele.

      Eu am intrat o singura data intr-un ALDI si nu mai repet experienta.

      Comparatia mea este facuta pe produse de calitate, nu doar ieftin si mult.

      Cand am spus ca se poate trai cu 200 euro, m-am referit la cumparaturi din ALDI, NETTO, care sunt gunoaie vs ce gasesti in Rewe.

      700 euro este un buget mediu pentru doua persoane.
      Noi avem luni cand depasim putin 1000, dar din nou, doar bio.

      00
  4. dupa ce l-am lasat pe fi-miu la scoala, am intrat azi in piata, intr-un magazin d-ala de produse de la tara din carne si ce ne mai dau noua animalele..ca ma tot tineam, de curios.
    Va spun sincer, am inceput sa ma uit pe pereti, pe la colturi, am crezut ca sunt la camera ascunsa. preturile erau toate intre vreo 6 si 18 lei. suta de grame, nu kg.
    Eu nu inteleg cum se descurca unii oameni. Eu am salariu frumusel, dar am iesit in 20 de secunde din magazin, imi trecuse pofta instant.
    Apoi, langa, mai aparuse unul: Delicii Vanatoresti, sau ceva de genu. Nu am intrat, ca mi-era ca ma ia cu palpitatii.

    Comentariu apreciat.1545
    • Bine că nu ai intrat, tu erai vânatul.

      Comentariu apreciat.2041
    • Deja preturile la restaurante in Ro au trecut de cele din Germania si chiar Luxemburg. Un pahar de bere 0.4l in buc e 20 lei, cafeaua 18-19 lei, o friptura +garnitura se apropie de 90lei. Inghetata e 12-13 lei/”cupa”, pizza 40 lei.
      Sambata am trecut pe la pe la dubiosul acela de festival de pe Kiseleff, 40-45 lei un hamburger, 19lei o portie de cartofi prăjiți, 30lei un hotdog! Bahaa, la festivalurile de la saracii aia din De si Lux nu am dat mai mult de 5 eur pe un hamburger/pizza/carnat, 3-4eur cartofii, 4-5 o bere.
      Ce as mai spune: in Bucuresti e plin! Nu stiu de unde, dar privind la cum arunca toti cu banii, veniturile par a fi de mii de eur pentru fiecare. Asa o fi

      Comentariu apreciat.515
  5. NOU
    #46

    ok, si ce facem concret? ne fura astia la mancare, la energie, la credite, la taxe pe salarii, impozite pe orice, ce facem? Lucram si incasam la negru? Facem toti contracte pe SRL si nu mai suntem salariati? Trecem totul pe bunica si nu mai platim impozite si taxe si incepem sa facem evaziune?

    Comentariu apreciat.625
    • este ilegal să te îndemn eu să ieși în stradă, să manifestezi și/sau să dai foc orașului.

    • NOU
      #48

      problema nu e ca nu ne indeamna nimeni, problema e ca toti sunt frustrati (chiar si cei cu venituri peste medie), dar nu ar face nimic. Inseamna ca nu s-a atins un breaking point in care oamenii sa zica ca nu mai pot, ma refer la aia care o duc binisor, ca aia care o duc rau nu au luxul sa se opreasca si sa observe ce se intampla, ca aia lucreaza cat pot ca sa supravietuiasca.

      In era tehnologiei ar trebui sa fie simplu sa ne adunam diseara 10k oameni in centrul orasului si sa protestam ca judecatorii sunt gunoaie, ca statul ne calareste tot pe noi cei care platim taxe etc

      De ce sa reduca pretul la benzina cand drumurile sunt pline de masini, de ce sa reduca preturile la alimente cand magazinele tot pline sunt, restaurantele la fel.

      Comentariu apreciat.684
    • Monciu, adevarul e ca acolo unde s-a vrut, s-a facut! Adu-ti aminte ca valurile alea de proteste care au dus la caderea unor regimuri in nordul Africii, Egipt sau Tunisia, s-au petrecut in urma mobilizarii oamenilor prin facebook si alte „social media”. La noi poate lumea e inca ok, uite, a inceput scoala, vine mai putin vacanta de iarna…stii tu, treburile obisnuite. In plus, ai vazut ce fusta crapata a purtat zâna surprizelor? S-a vazut tot! :D

      183
    • Solutia e ca majoritatea sa consumam strictul necesar si reducem ratia de carne, dar la ce vad prin magazine (cosuri pline) slabe sanse… oi de muls.

      95
    • Nu stiu cum vezi tu lucrurile, dar uneori carnea este mai ieftina decat alte produse. Ai mai cumparat smantana sau branza in ultimul timp?

      Bine, putem sa mancam cu totii cartofi, dar parca iar vad o dublare a preturilor peste noapte. Si apoi inca o data o crestere a preturilor la ulei pe motiv de lipsa stocuri. Asta desi supermarketurile aveau rafturi pline de ulei.

      131
    • Ulei? Stai! Ce? Cum?
      Care-i treaba cu uleiul?
      Abia s-au potolit apele și au apărut destul de des oferte și cu 5 lei/l.

      Destul de des = mai des de o dată pe an, în magazine diferite.
      5/l, la bidon de 5l.
      Deși cred că am văzut și la litru.

      11
    • @AB, da, ne bucuram ca avem ulei la promotie cu 5 lei in conditiile in care in 2020 promotie insemna 3,5 lei/litru. Si nici nu era nevoie sa cumperi la bidon de 5 litri ca sa beneficiezi de acest pret.

      Deci ne bucuram ca in numai 3 ani platim cu doar 50% in plus pentru un produs alimentar esential.

      40
  6. Legumele alea nu-s românești. De aia sunt așa scumpe. Ale noastre sunt cultivate cu dragoste și culese cu grijă.
    Iar UK nu mai e în UE. Deci are legume otrăvitoare la fel ca Ucraina. Fermierul român folosește doar substanțe una și una…în cantități calculate cu grijă conform normelor în vigoare. 🤭

    Comentariu apreciat.1476
  7. Daca vrei, am și eu o poza cu o chitanța din Lidl Copenhaga, doar ca nu mai rețin absolut fiecare produs ce înseamnă. Și sunt prea atehnic sa folosesc translate live pe poza.

    https://ibb.co/TPjqfdG

    174
    • Pesto rosu, punga bumbac, lapte, musli, smantana, somon afumat, branza din lapte de oaie, pita(flatbread) cu susan, apa minerala, taxa de sticla de plastic, branza maturata (gouda, 111g), 5 banane: 142ron

      Comentariu apreciat.331
    • Minim pe atat in Mega. Minim!

      100
  8. in 2018 era la fel. Tin minte ca laptele si ouale erau in UK cam la fel sau maxim cu 50 bani mai scumpe.

    181
    • Pe de altă parte….orice marca de lapte am incercat cat am locuit în Londra…oribil. Numai gust de lapte nu avea. Bine, multe nu aveau nici un gust. Dar da, mâncarea este foarte ieftina acolo.

      98
    • Acum câteva zile mi-a povestit mama soacra cum s-a întâlnit în parc cu o familie de romani care erau și ei cu juniorul in parc (aproape de unde locuim in estul Londrei) și oamenii ăia se plângeau că mâncarea în UK, deși e ieftină, nu are gust. Apoi a aflat că ei luau mâncare din nu știu ce Dumnezeu de depozit, deci nici măcar mizerii gen Aldi.

      In România, să dea naiba daca am mâncat vreodată roșii ca Jack Hawkins (inclusiv roșii crescute de bunici la țară). Nu mai spun de roșiile cherry, care in România sunt aproape cauciuc în comparație cu ce găsești cam oriunde in UK, la preturi foarte asemănătoare. Roșiile sunt doar un exemplu, putem extinde la orice, inclusiv la lapte. Laptele de la M&S si Waitrose e genial, dar și cel de la Sainsbury’s, sau Tesco e absolut ok. De untul Lurpak, nu mai zic nimic, mama soacra care e in vizită, a rămas paf când a văzut că e de 3 (trei, in plm!) ori mai ieftin decât în România. A înțeles și ea în sfârșit de ce eu mereu strâmbam din nas in România că mâncarea e scumpă și proastă.

      Mor cu românii care se mută în UK și cumpără exclusiv ce e cel mai ieftin cu putință, apoi se plâng că în România are mâncarea mai mult gust.

      Vreau sa vad și eu în supermarketuri din România un chorizo importat din Spania la un preț de bun simt și considerat calitate buna si in Spania, nu ce produc ei pentru țări de lumea a 3-a. Vreau să mănânc și eu afine ca in UK, care nu sunt mai acre ca viața și jumătate fleoscaite. Vreau sa pot lua și o pancetta italiana, sa fac paste cu dolcelatte (nu varianta picantte, care nu s-a vândut în alte țări. Oricum, chiar și varianta aia de cacao exista doar in Kaufland, restul nici nu știu că există, probabil). Vreau sa vad și în România pere Williams, că sunt satul cate pere am mâncat în și știam ca-s pere doar după formă, deși la preț nu era o diferență serioasă.

      Orice comparație între mâncarea din UK și din România e patetică, cu condiția să nu cumperi mâncare în UK din naiba știe ce coclauri.

      Da, per total e mai scumpă viața în UK, din cauza chiriilor, transportului și în general a serviciilor, dar per total, puterea de cumpărare și calitatea vieții nu are termeni de comparație atâta timp cât câștigi ok.

      @vali, sunt complet de acord că nu există nici o justificare ca litrul de lapte să ajungă de la 0.5 lei la 7 lei și profitul sa fie 2%. Mereu m-am întrebat cum dracu’ nu verifică nimeni disperarea incredibilă de profit care îți sare în ochi la toate supermarketurile din România.

      53
  9. Vrei un waterfall chart intre pretul de 0.5 lei la producator si pretul de 7 lei la raft.

    In Romania un cost important e logistica.
    Avem o tara de dimensiunile UK dar cu o populatie de 3 ori mai mica.
    Numai mutatul marfii intre centrele logistice costa o caruta de bani.

    Ma astept sa apara si un cost de management al firmelor mama.
    Sau, daca filiala locala cumpara din grup, un cost care lasa un profit foarte mic in Romania, iar pretul final sa acopere doar costul de operare in Romania.

    Indecis. Tu ce zici?2120
    • Numai mutatul marfii intre centrele logistice costa o caruta de bani.

      eu înțeleg asta. nu neg nici dreptul firmelor de a face profit. dar, din nou, de la 50 bani la 7 lei nu e cam mult?

    • Pe langa ca la noi agricultura e in stadiul de epoca de piatra/subsistenza, emergenta speram, parca am vazut niste articole pe acest blog cu faptul ca avem campuri lasata de izbeliste, ca nu stim sa ne organizam, etc. Astea se traduc in costuri.

      Indecis. Tu ce zici?1824
    • Confirm partea cu logistica.
      Pe partea de food, uneori costurile cu transportul, depozitare, distributia si finantarea acestor activitati, depaseste pretul de achizitie initial.

      Nu are legatura doar cu autostrazile, ci mai mult cu lipsa unui sistem logistic bine gandit si cu obiceiurile haotice de consum.

      La nivel regional, logistica in Romania este praf.
      Uitati-va pe drumurile din Romania si o sa vedeti ca rar intalnesti camioane de 7,5 – 12 tone.
      La noi se livreaza cu dube de 3,5 tone care au greutate de incarcare de pana la 7 ori mai mica si volum la fel.

      Indecis. Tu ce zici?3114
    • Legat de logistica:

      Lapte MEGA 3,5% marca proprie – 4,79 lei
      Lapte Napolact 3.5% – 7.70 lei

      Ambele produse in acelasi loc de FrieslandCampina si vandute in Mega Image. Costurile logistice in acest caz sunt similare.

      Inteleg taxa de raft, costurile brandului, pozitionarea ca premium etc. dar este totusi o diferenta de aproape 3 lei pentru o cutie cu lapte.

      Comentariu apreciat.1023
    • @MarcelCF
      Tu spui ca înțelegi, dar de fapt nu înțelegi.
      Exista pe raft lapte Napolact cu 7,7 lei DOAR pentru ca cineva îl cumpăra.
      Dacă nu l-ar mai cumpăra nimeni atunci ar costa 6 sau 5 lei.

      Iar asta mi se pare o falsa problema- trăim intr-o economie de piata, unde fiecare poate pune ce preț dorește pe produsul lui, atâta timp cât se mentine un echilibru.

      Adică în exemplul tău, dacă eu pot sa cumpăr lapte de la Friesland sub marca proprie Megaimage cu 4,79 lei îl cumpăr pe acela și efectiv nu îmi pasa va Friesland mai vinde același lapte și sub brandul Napolact cu 7,7 lei.

      Indecis. Tu ce zici?3215
    • Cand zic Logistica ma gandesc si la oamenii care pun marfa pe rafturi.
      Costurile logistice in orasele mici ar deveni prohibitive, daca ar trebui aplicate doar la preturile locale.

      Mai e si viteza medie de deplasare a tirurilor, care dupa statistici e de 30kmh.

      Un alt aspect e cantitatea de marfa aruncata. Daca Amazon arunca 30%, cat arunca lanturile de supermarketuri? Si acesta e un cost.

      Ar fi interesant un breakdown, o defalcare, un waterfall chart, cum vreti sa ii spuneti, pe costuri.
      Sa vedem cat platim pe produs, de ex: lapte, si cat platim pe transport/logistica/conformare legala/ineficienta/etc.

      165
    • @Marcel, logistica sau mai exact supply chain-ul este mult mai mult decat transportul din punctul A in punctul B.

      Am sa incerc sa iti dau un exemplu, simplificand cat pot de mult.

      Intr-un camion (TIR) intra 33 europaleti sau echivalentul a 24000 kg, tot ce este peste este agabaritic si nu cara nimeni lapte cu autorizatii de agabaritic.

      Pe un palet pot si incarcati pana la 1100 l de lapte, dar avand in vedere restrictia de greutate, nu calculam cu 33 x 1100, luam in calcul doar 22000 l de lapte, restul pana la 24000 este greutatea ambalajelor.

      Un transport din Polonia, 1500 km distanta, costa 1500 x 1,3 eur/km. Deci 2000 euro pentru 22000 l de lapte.
      Asta inseamna 9 centi per litru.

      Dar la asta se adauga costurile cu manipularea (forta de munca, utilaje, consumabile), costurile cu depozitarea (energie electrica, amortizare depozit, curatenie, avize, impozite pentru cladiri etc.), costurile cu distributia + alte costuri administrative.

      Costurile cu transportul sunt o gluma pentru exemplul asta fata de celelalte costuri.
      Ele nu reprezinta nici 10% din costurile totale.
      Degeaba achizitionezi tu laptele din PL cu 55 centi, daca te mai costa inca pe atat cel putin pana il pui la raft.
      Nu am mai luat in calcul costurile de marketing, care sunt greu de determinat.

      In ultimul rand, dar poate cel mai important sunt costurile de capital.
      Capitalul folosit pentru constructia depozitelor, a magazinelor etc. a fost imprumutat de la firmele mama din tara de origine.
      Acel capital poarta o dobanda cel putin egala cu dobanda BNR, dobanda care uneori injumatateate profitul fara orice alte artificii.

      Pe langa toate astea firmele multinationale fac hedging la greu, adica isi asuma ca isi imprumuta firmele din Ro in viitor la un curs euro/usa whatever fix, curs care de obicei tot timpul este cu 10-20% mai mare decat va avea sa fie cel oficial. Asta este cea mai raspandita metoda de a scoate profitul din tara. Si cea mai legala.

      Cand vom avea capital autohton reinvestit cu cap, nu pe masini de milioane, vom vedea profitul real din retail.
      Maxim 12 – 15%

      164
  10. Să vă mai zic ca aici mai e si varianta de a-ți aduce sticla de lapte direct de la fabrică, în sticlă de sticlă ca pe vremuri? Iar gustul e peste ce găsești in supermarket-uri?

    Nu vă mai zic

    https://milkandmore.co.uk/Dairy/c/Milk

    1510
    • Nu stiu in restul tarii, dar in Timisoara gasesti automate de lapte de la ferma si e 5 lei litrul de lapte, mult mai gras decat cel din comert

      Comentariu apreciat.304
  11. de cate ori vin in vacanta in ro, ajung sa ma intreb foarte sincer cum traiesc oamenii. in afara de (unele) servicii, totul costa la fel de mult sau mai mult ca in Europa de Vest. Pana si o cafea de specialitate, intr-un orasel din Ardeal (nu Cluj/Brasov/Sibiu) costa doar cu un euro mai putin decat in buricul Bruxelles-ului, si in Bruxelles nu asteapta nimeni bacsis. O manichiurista imi cerea mai mult decat platesc in Belgia. O masa la restaurant poate ajunge tot pe acolo, in functie de cat de fancy e restaurantul. De fiecare data ajungem la concluzia ca sunt doua Romanii, una care traieste (mai bine) ca belgienii/olandezii/francezii etc., si una care traieste de pe o zi pe alta, cu paine proasta si margarina.

    Comentariu apreciat.977
    • De evaziune fiscala, bani la negru, bani adusi din strainatate ai auzit ? D-aia o duce individul roman bine si statul prost. In Belgia statul o duce bine si individul prost. Ma rog, o categorie de indivizi.

      De exemplu in Iasi cafeaua la cafenea mai rasarita e cat in Venetia.

      920
    • Pai fix la concluzia asta am ajuns, dar categoria de indivizi care o duce bine, o duce bine pe spinarea unui grup foarte mare care o duce rau si foarte rau. Sa zici ca individul o duce rau in Belgia e o exagerare – si zic asta vazandu-mi salariul taxat cu 50%+.

      232
  12. Salut, ma bag si eu in seama, de aproape 1 an sunt aici in zona consacrata de roamani, Italia. Preturile pa mancare sunt la fel ca in Romania, unele chiar mai ieftine. Salariul difera.
    Iar ca si comparatie, la restaurant aici mananci cu 14-20€ de persoana, in tara am dat 100€ 3 persoane pe mai nimic.

    21
  13. In loc sa-i multumiti lui Ciolacu ca va tine supli…nerecunoscatorilor.

    Indecis. Tu ce zici?2710
  14. Puținele mele cunoștințe de economie îmi spun că, într-o piață liberă, prețul ar trebui să fie reglat de cerere și ofertă.
    Din două una, ori acel preț este corect, ori piața este distorsionată de monopoluri.

    Comentariu apreciat.468
    • teoretic da. doar că aici avem 2 probleme:

      1. cvasi-monopol în multe cazuri.
      2. jegoșism generalizat. mă rog, capitalism, adică vezi pe unul că vinde cu 5 lei, tu nu ești fraier să vinzi cu 4, vinzi și tu cu 5. fraierul de cumpărător ce o să facă? nu o să mai cumpere pâine, lapte, roșii?

      în țările civilizate, asta se rezolvă cu impozitarea la sânge a profitului făcut așa.

    • @vali.. impoziteaza profitului va rezulta la crestere si mai mare a pretului sau concedieri. Si ai fi surprins ca sa afli ca profitul cu preturi mai mici intr-o tara ca UK e mai mare decat in RO (ma refer la per unit, nu la total) din cauza la cost of doing bussiness. Din toata ecuatia poate mai bine ar fi un mediu economic stabil si pedictibil, sustinere IMM, colectare taxe de la cei care nu platesc.

      Indecis. Tu ce zici?289
    • @Vali esti tributar, in ciuda bunelor intentii, educatiei cu radacini in comunism.
      Ipoteza 1. Multinationalele vor sa aiba profit mare in Romania dar sa si il mute in tarile din vest.
      Ipoteza 2. unde..profitul lor e impozitat „la sange” in tarile din vest.
      Ipoteza 3. dar impozitarea pe profit in Romania e mai mica decat in tarile din vest.

      Concluzia ta e ca firmele se bucura sa plateasca impozit mai mare? Ceva nu se leaga in imaginea asta construita.

      Stii ce ar putea sa scada preturile in Romania? Mai multa concurenta.
      Ce ar putea sa creasca concurenta? Legislatie care sa PERMITA asta!
      Ce ar putea sa modifice legislata? Romani care sa voteze pentru libertate (economica..)

      Daca A implica B, si B implica C, si C implica D atunci trebuie rezolvat A. Nu doar te plangi de D si cauti solutii X, Y, Z.

      Romania e o economie anticoncurentiala, cu o componenta imensa care e controlata de statul roman, cu un procent imens de firme care sunt controlate de politicieni (spaga, mita, comisioane sau in cel mai bun caz prin control direct). In afara de legislatie, mecanismele care pot sa deblocheze firmele care ar putea sa concureze firmele deja existente (si mufate de politicieni) sunt:
      1. accesul la finantarea interna – blocat de creditele pe care le ia statul roman si firmele lui
      2. accesul la finantare externa, printre altele a fondurilor europene – blocat
      3. colaborari cu firmele si Universitatile din Vest – blocate cat se poate (sa ne aducem aminte de Laserul de la Magurele unde le cereau cercetatorilor veniti din USA sa isi echivaleze diploma in Romania);
      4. drepturile de proprietate (intelectuala, etc) – e cvasi-imposibil sa iti protejezi drepturile pt un joc, film, articol, software. Ca sa nu zic de teren, cultura agricola (era un articol ca o firma s-a trezit ca altcineva i-a recoltat cateva hectare „Hoții au recoltat 30 de hectare de floarea-soarelui”.

      Stii cine se strecoara prin bariera asta? Multinationalele si micro firmele cu cativa angajati! Care construiesc, investesc si isi cresc capitalul social si active in Romania. Si care sunt atacate permanent.

      Inteleg ca ti se pare ca un lant mare de magazine ar trebui sa aiba preturi mai mici, dar nu te uiti in directia care trebuie.

      In tarile civilizate NU se „impoziteaza la sange profitul”. Ci fix invers: se scade impozitul pe profit! Profitul mare e ce duce la scaderea preturilor.

      Comentariu apreciat.4923
    • @cezar

      teoretic valabil
      dar, daca exista acolo cu adevarat un profit excesiv, posibil sa nu creasca pretul.

      17
    • @cezar
      Nu este cost of doing business, e scosul profitului afara sub masca de „cumparat consultanta” sau alte produse supraevaluate si greu cuantificabile (franciză, marcă, etc).

      63
    • A zis cineva, cam timid: COST OF DOING BUSINESS!!!!

      … a se citi: cand te calca toate autoritatile posibile si toti vor spaga.

      193
    • @Alexnicolae, impozitarea profitului este doar o parte a impozitarii globale, ca s-o numim asa.

      In Vest, impozitarea salariilor celor care muncesc pentru aceleasi business-uri este mai mare, costurile cu energia sunt (per total) mai mari. Impozitarea cladirilor, a echipamentelor, mijloacelor de transport etc., la fel, mai mari.
      Totusi, per unitate vanduta, costurile ajung sa fie mai mici.
      De ce?
      1. Pentru ca sunt mai eficienti.
      2. Pentru ca sunt obligati de concurenta

      @cos&min, asa este, doar ca piata libera este partial o gluma.
      Spre exemplu, Germania este guvernata de ordo liberalism.
      Asta inseamna ca piata este libera pana in momentul in care lucrurile o iau razna si statul intervine.
      Intervine plafonand preturile, nu platonand-subventionand preturile.
      Fac asta calculand costurile de productie, profitul industriei etc. Nu la modul comunist.

      In Romania, astfel de abordare nu exista. Statul ori lasa lucrurile sa o ia razna si suporta cetatenii, ori lasa lucrurile sa o ia razna si subventioneaza, tot cetatenii suporta.

      115
    • @GoGu ai fi surpins ca sunt si companii multinationale care de fapt platesc firme de audit, contabilitate, consultanta finaciara, procese cu autoritatile, astfel incat sa nu dea spaga… si de obicei aceste companii sunt targetate cu aceste taxe… ca nu au vrut sa dea spaga.
      Taxele alea pe profit nu sunt pt cei care dau spaga…

      89
    • @AlexNicolae: M-am certat cu multi socialisti pe reddit la viata mea (din aia cu „sa ne dea statul”), inteleg ca un capitalism corect este singura sansa la dezvoltare, insa de la comentariul tau inteleg ca efectiv ai trait 30 (40?) de ani fara sa auzi de asta: https://www.investopedia.com/terms/d/double-irish-with-a-dutch-sandwich.asp ???

      Chiar daca nu toti avem diplome in economie, nu suntem nici comunisti, dar ne simtim furati in fiecare zi comparand cu tarile din Vestul Europei.
      Nu pot sa cred ca UNTUL din Romania (sau laptele sau ORICE) e mai scump aici decat in UK sau Germania (si la acelasi nivel cu Islanda), doar pentru ca „sunt costuri mai mari ale business-ului din romania”.

      104
    • @Vlad desigur ca stiu; dar ca sa raspund la intrebarea cu untul: in Romania e mai scump poate pentru ca se produce 3.637 mii t, si in Olanda 14.217 mii t ?

      Pentru ca „sunt costuri mai mari ale business-ului din Romania”, fix asta e raspunsul, fie ca vrei sa il auzi sau nu.

      Daca „proprietatea privata e un moft”, nu este cadastru, jumatate din terenuri nu au clarificata proprietatea in acte, daca e scump si greu sa se ia credite sa se faca ferme si depozite, daca din cauza coruptiei nu se fac drumuri din banii europeni sa se mute laptele ala de la ferme spre orase.. asta e. Ajunge sa fie mai scump totul.

      93
    • @alexnicolae Tabel cu unt : https://www.clal.it/en/?section=produzioni_burro (ok, Romania produce mai putin ca Olanda / UK / etc.)
      Dar, ia uite, producem mai mult ca SLOVACIA.
      Pret unt 82% Tesco Slovacia: 1,9 EUR (adica 9.5 lei): https://potravinydomov.itesco.sk/groceries/en-GB/products/2002121105995

      Pret unt 82% Carrefour Romania, unt PRODUS aici deci nu trebuie trimis cu avionul privat al lui Tiriac 17 RON: https://www.bringo.ro/ro/carrefour_berceni/products/17413-ro/891442

      Las-o-n gatu’ ma-sii ca macane….

      131
    • romania ~240k km2, 20mil locuitori – produce 10480
      slovacia ~50k km2, 5mil locuitori – produce 10330

      chiar ca macane ceva.

      celelalte tari care au productie mai mica ca romania nu au adunate toate la un loc suprafata si populatie cat romania si tot produc dublu, evident tot la un loc.

      mac mac mac…

      23
    • Pret unt 82% Tesco Slovacia: 1,9 EUR (adica 9.5 lei): https://potravinydomov.itesco.sk/groceries/en-GB/products/2002121105995
      Pret unt 82% Carrefour Romania, unt PRODUS aici deci nu trebuie trimis cu avionul privat al lui Tiriac 17 RON: https://www.bringo.ro/ro/carrefour_berceni/products/17413-ro/891442

      Ai uitat sa zici pachet de 250 g in Slovacia, pachet de 180 g in Romania. 93,89 lei / kg in Romania, 37,54 lei / kg in Slovacia. Dublu si jumatate la noi.

      40
  15. La Bistrița laptele este 2 lei litru preluat de la producător, nu mai este de mult 50 bani…și laptele vândut de fabrica respectiva la magazinul propriu este 5-6 lei litru

    Comentariu apreciat.436
  16. In UK, tva-ul la alimente e 0%!

    Comentariu apreciat.381
  17. Raspunsul e simplu: carteluri.

    234
  18. Preturile ca preturile. Dar deseori in UK sunt probleme cu aprovizionarea. Ai saptamani in care KFC nu are pui deloc si se inchid toate francizele. Ai saptamani cand nu se gasesc oua. Calitatea la fructe a scazut (in Waitrose). Pepenele il iei feliat, ca nu gasesti intreg.

    Indecis. Tu ce zici?2512
    • >> Ai saptamani in care KFC nu are pui deloc
      S-a intamplat asta mai mult decat o singura data acum vreo 5 ani cand au schimbat ceva furnizor?

      180
    • Hai sa fim seriosi, KFC a avut probleme cu aprovizionarea in 2018, 2022 si luna trecuta. 3 saptamani in ultimii 6 ani nu e ceva ce defineste aprovizioarea in UK. Au fost probleme in pandemie, sunt probleme izolate la diferite magazine, dar in general gasesti produse la raft. Pepene gasesti intreg in majoritatea supermarketurilor. La Waitrose nu se duce nimeni sa cumpere un pepene intreg asta e probabil motivul pentru care il gasesti feliat. Intra si tu in 3-5 magazine si o sa vezi demografia de 50-60+ ani white british, mid-high earning. Lumea tanara care intra sa cumpere sunt in pauza de masa si intra pentru un meal rapid.

      251
    • @Andrei – ce tragi? vreau si eu, obs ca ai ceva mai bun „Dar deseori in UK sunt probleme cu aprovizionarea”
      unde? in nu stiu ce satuc, poate …
      Ai saptamani cand nu se gasesc oua. really? promiti ca ma suni cand nu gasesti, iti dau eu oo
      Calitatea la fructe a scazut (in Waitrose) – revin, ce marfa ai, se pare ca e mai buna
      Pepenele il iei feliat, ca nu gasesti intreg. – n are rost sa mai scriu …

      94
    • Vorbim de centrul Londrei

      44
    • @Andrei, si asa spui ca ai patit in centrul Londrei? Ai cautat saptamani intregi oua si nu ai gasit la niciun magazin?

      93
    • Care e centrul asta ? Spune zona … eu sunt mai sarac, stau prin zona 3, dar iti promit ca ti aduc ce vrei tu: si pepene intreg si oo si kfc … dai niste marfa buna?

      21
    • Puiul din UK de la KFC e oribil.

      22
  19. Si astea sunt poze facute in Tesco si Waitrose unde preturile sunt ceva mai mari decat restul supermarketurilor (Asda, Sainsbury’s, Morissons, Aldi/Lidl). In general nu te duci la Waitrose/Ocado sa faci comparaturile saptamanal, poate doar daca ai venituri mari.

    181
  20. Sa vedem cum evoluează prețul când supermarketurile o să dețină mononol prin produsele brand propriu:D

    102
    • Pai nu o sa detina monopol fiindca o sa fie cate un brand propriu pentru fiecare supermarket. Abia atunci ar putea fi concurenta.
      Acum… toate lanturile de hipermarket au facut cartel si vand produsele la preturi similare. Iar producatorii accepta asta si pun niste preturi mai mari pentru distribuitorii care nu fac parte din cartel.

      71
  21. Dacă este sa vorbim despre lapte :
    -laptele la poarta fermei costa cam 1,5 lei/litru
    -de acolo trebuie transportat cu o cisterna conforma și igienica – care costa niște bani
    -în fabrica de lapte se pasteurizeaza- care mai costa niște bani
    -apoi laptele se omogenizează- adică se trece printr-un fel de site la o presiune foarte mare pentru a sparge moleculele de grăsime – deci un alt cost
    -apoi se standardizeaza- adică dacă fabrica trebuie sa vândă lapte de 3,5 % grăsime dar laptele are doar 2,8 % atunci i se pun niște prafuri ca să aibă 3,5 % grăsime – alt cost
    -apoi se ambalează individual
    -apoi se transporta la magazin sau depozitul magazinului.

    Pe tot lanțul asta mașinile care transporta laptele costa la fel în România și UK, utilajele din fabrica de lapte și ce se mai pune în lapte costa la fel, ambalajele costa la fel, benzina e tot pe acolo.
    În România e mai ieftin laptele la poarta fermei și forță de muncă- și ca urmare laptele e mai ieftin in Romania

    Nu are cum sa fie la jumătate de preț, dar e mai ieftin cu un 20% – doar ca oamenii care zic ca preturile sunt la fel compara laptele Napolact (sa zicem) cu laptele marca proprie a unui magazin din UK sau lapte la 1 l cu lapte la 2 l etc.

    Comparația trebuie făcută intre acelasi fel de produse – de ex. lapte de 1 l cu 1,5 % grasime marca proprie Lidl sau Kaufland cu același fel de lapte din UK și atunci vom vedea ca în România, în general preturile sunt mai mici.

    Comentariu apreciat.3712
    • Vezi ca esti putin pe langa, din lapte mai faci si alte produse dupa ce i-ai scos din grasime…

      916
    • -apoi laptele se omogenizează- adică se trece printr-un fel de site la o presiune foarte mare pentru a sparge moleculele de grăsime

      Nu se sparge nimic, prin sita e reținuta grăsimea, grăsimea e folosita apoi la alte preparate cum este untul.
      In Europa de Vest se procesează și zer-ul din lapte la fabricarea pudrelor proteice, pe când în România se distruge și generează alte costuri.

      152
    • @Cip03
      „Nu se sparge nimic, prin sita e reținuta grăsimea, grăsimea e folosita apoi la alte preparate cum este untul.”

      Laptele natural are în medie între 3 și 4% grasime.
      Procentul de grasime depinde de alimentația vacii și de cantitatea de lapte pe care o da vaca zilnic.
      Adică dacă o rasa de vaci da maxim 10 l lapte pe zi – poate ca laptele sa aibă și 5% grăsime.
      Dacă o alta rasa de vaci da 30 – 40 l lapte pe zi probabil laptele va avea 3 – 3,5% grăsime.

      Pentru ca toată lumea vrea profit în ferme o sa fie vaci care dau mult lapte zilnic – deci in ferme sunt multe vaci care dau 30-40 l lapte pe zi, adică lapte cu mai putina grăsime.

      Acum, dacă vaca da lapte cu 3,5% grăsime și tu scoți grăsimea ca să faci unt, cum mai rămâne 3,5 % grăsime în lapte ??
      Ca pe piața este lapte si cu 3,5 % grăsime

      Da, din o parte din lapte se scoate grăsimea- adică din laptele cu 1,5% grăsime.
      Dar la laptele cu 3,5% grăsime nu se scoate nimic, este posibil chiar sa i se adauge grăsime dacă laptele natural are doar 3 sau 3,2% grasime

      66
    • @Mirel, haide sa comparam si alte produse, nu doar laptele.
      De exemplu untul este cu vreo 50% mai scump in Romania decat in UK sau chiar in Franta (iar calitatea este ceva mai slaba).

      73
    • Mirel – daca pui gura pe un lapte din butic cu 3.5% si unul de la tzatza vacii vei vedea ca cel butic este apa…

      11
  22. Si ca veni vorba de lapte, in UK exista o mare problema cu fermierii care sunt platiti infim pentru un litru de lapte. E aceeasi problema ca si in RO, unde supermarketurile forteaza producatorul sa accepte preturi din ce in ce mai mici. Au fost saptamani cand fermierii au boicotat, pur si simplu au varsat laptele produs in canalizare ca nu mai era viabil sa il vanda la pretul ala. Pretul pe care supermarketurile il platesc fermierilor pentru un litru de lapte e undeva pe la £0.43. Acum 1-2 ani cumparai lejer o sticla de 1l cu £1 sau mai putin si 2l cu £1.50.

    63
    • de la 0.4 la poarta fermei la 1.5 la raft mi se pare rezonabil.
      din nou, la noi este (sau era) 0.50 la poarta fermei și 7 lei la raft.

  23. Stati sa vina pachetul de masuri. Cum nu se da nici un bugetar afara vor trebui impuse chestii clare si fixe. Chestii fara scapare gen accize si TVA.

    141
  24. Un tir frigorific (verificat pe cargopedia) de la arad la constanta e 8600 de lei.

    Sa zicem ca intra 20k de cutii de lapte de 1l in el, ies vreo 40 de bani pe litru. Mai punem inca 40 de bani colectarea, si 50 de bani fermierul. 1.3 lei pe litru. Cat sa fie procesarea? tot 50 de bani / litru? Ma gandesc ca daca fermierul hraneste vaca si traieste si el cu 50 de bani, fabrica reuseste si ea in marja asta. 1.8 lei pe litru.

    In banii astia am acoperit productia -> colectarea -> procesarea -> distributia. Pentru magazine, sa folosim ce folosesc si platformele gen Glovo. 30%. adica inca 50 de bani per litru. Totalul e 2.3 lei / litru. Valoarea fara TVA a laptelul aluia de 7 lei e 6.4.

    Deci, la final, intrebarea e cine mananca acesti 4 lei din pretul laptelui? Acest Fermierul sigur nu, transportatorul iar nu cred. Ramane procesatorul, distribuitorul sau hypermarket-ul.

    Nu mai spun de laptele marca proprie a hypermarketurilor. Ala de la Mega Image, la 5 lei / litru, e imbuteliat de Friesland Campina, care face Napolact. Care e diferenta dintre un lapte Napolact si un lapte Mega? Ce se intampla in aia 2 lei? Cine a renuntat la acesti 2 lei?

    Comentariu apreciat.315
    • există oameni care nu pot/nu vor să priceapă că laptele marca magazinului x e prelucrat/procesat (practic produs) în aceeași fabrică cu laptele bradu’ x (care e cu 20-50% mai scump) și o să-l cumpere mereu p-ăla de brandu’ x.

      ”cum să cumpăr eu marca magazinului, ca săracii, eu iau napolact/albalact/curulact” :)

      sorry, prost să fii, ca producător, să nu profiți de niște unii d-ăștia.
      nu le bagă nimeni mâna în buzunar, pe ambele cutii scrie ”procesat/produs în fabrica z”.

      196
    • @ab te-ai gandit ca Mega.Carrefour/etc se asteapta la un discount, taxa de raft (mascata acum in discount), costuri pt revista si vizibilitate, pe care produsul Mega nu le are?

      14
    • @Andrei – lucrez in Logistica de 15 ani si mai nou am firma de transport.

      Daca mai gasesti clienti care platesc 2,2 euro per km, trimite-i, te rog, la mine.
      Iti ofer comision 0,6 per km, ceea ce pe ruta descrisa de tine inseamna putin peste 500 de euro.

      Multumesc anticipat,
      Razvan

      180
    • @AB
      Sigur ca da, 7 feluri de lapte produse in aceeasi fabrica nu inseamna identice.
      Sofer care facea livrari de Zuzu din Austria in Croatia, lua de la depozit frigorific, iar din Austria pentru Romania era in depozit la temperatura ambianta. A desfacut si el o cutie, a baut jumate si a uitat-o in spatele cabinei. Dupa ce a ajuns in Romania si a inceput sa descarce a vazut-o si era curios sa vada cum se prezinta dupa juma de zi de stat in soare. Chimicalele nu s-au stricat…

      25
    • @Marinel, asta este o legenda urbana ce poate fi testata foarte usor, te costa doar 4 lei.
      Platesti 8 lei pe o cutie de lapte Zuzu, bei jumatate din ea si restul o lasi la soare jumatate de zi. Verifici apoi daca s-a stricat sau nu.
      Bine, ar trebui totusi sa ai si un lapte pasteurizat „de calitate” ca sa poti face o comparatie. Dar eu totusi cred ca dupa jumatate de zi (6-7 ore) de stat in soare, se strica orice lapte.

      141
    • Bă băieți, la experimentul ăsta nu vă băgați, vă rog eu.
      Laptele stricat e bombă chimică.
      Been there, done that!
      Mai aveam un pic și dădeam tencuiala jos de pe pereți să găsim sursa.

      41
  25. Sincer nu inteleg care e agenda ta aici, ai inceput de dimineata cu laptele la 7 lei, ti s-au dat o gramada de exemple cu lapte sub 5 lei (chiar si sub 4 ala degresatu’), dar tu persisti…

    Si publicul vad ca te sustine, aia care au postat exemple cu lapte sub 5 lei, au primit minusuri la greu, pe principiul de ce sa stricam o poveste frumoasa cu adevarul.

    Dupa aia vii cu preturi din uk la cartofi la 5,2 lei/kg, nu stiu de unde iti faci cumparaturile, dar in ro, la cel mai scump hypermarket, sunt azi 2,89/kg. Rosii uk 15 lei, Ro 5,8 lei. Rosii cherry uk 25 de lei, ro 11 lei, s.a.m.d

    Eu nu as fi asa pornit pe hypermarket-uri. Ieri am copt vinete: 3 lei/kg la hypermarket, 7 lei/kg in piata.

    Daca te-a sechestrat careva, clipeste de doua ori.

    Comentariu apreciat.5610
    • eu mă uit la laptele de la raft. era 7 lei cutia. ok, acum văd că e 5 lei. tot e mult de la 50bani litrul https://www.bringo.ro/ro/store/carrefour_hipermarket-carrefour-brasov-afi/lapte-pasteurizat-2?sorting%5Bprice%5D=asc

      agenda mea e două:

      1. cum reușesc să nu mai iau nici un bani de la supermarketuri, subliniind că profitul ala declarat e mizerabil.
      2. întipărind în memoria unor băieți de la PSD și USR, care citesc pe aici, ce ar trebui să facă.

    • @vali: referitor la profituri si la cum sunt optimizate ele fiscal, exista mai multe articole ale unor economisti romani, care descriu mecanismele (separat pe industrii, caci metodele difera).
      Strict pe hypermarket-uri, ca ele sunt subiectul de azi, majoritatea produselor de import intra deja in tara cu preturi mari, iar adaosul la ele este minuscul, ceea ce face ca o buna parte din costurile fixe sa fie suportate din adaosurile pe produsele locale. Practic, acele profituri mari de care vorbesti tu nici macar nu intra in tara.
      ANAF-ul poate controla (si ar trebui sa o faca, doar ca … mucles) si probabil va gasi cate ceva, dar nu va asteptati la miracole.
      Iar cresterea impozitelor aduce doar saracirea populatiei si imbogatirea politicienilor. Marile companii nu sunt afectate.

      113
    • Aș da un laic la Vali, dar nu am opțiunea…

      @florin
      Vezi ca marfa se plătește de fraierii care o cumpăra în Ro la raft și tot așa grosul, nu insista că nu întra profitul pe aicisea..

      89
    • @florin, ca sa ma limitez la laptele importat din Polonia, explica-mi, te rog, ce interes ar avea firma X sa faca profit in Polonia si sa plateasca impozit 19% in loc sa il faca in Romania unde sa plateasca 16%?

      79
    • @Rumbu
      sunt mai multe posibile explicatii:
      1. 16% pe profit si mai ai 8% impozit pe dividende (plus CASS 10%, daca e pe persoana fizica). Parca nu mai e asa mic, nu?
      2. Folosind preturi de transfer si alte metode, acel profit nu va ramane nici in Polonia, ci se poate duce spre alte tari mai prietenoase fiscal
      3. Alteori se duce in tara mama: unele companii sunt cotate la bursa, iar pentru ele e important ca profitul sa fie mai mare in tara de origine, pentru a creste cotatia la bursa si a-si scadea astfel costurile de finantare. Impozitele mai mari platite in tara de origine devin atunci acceptabile.

      114
    • @TheSame
      ok, hai sa fiu mai explicit si sa vin cu un exemplu
      portocale, se cumpara de la producator cu, sa zicem, 0.25 euro/kg
      ele se plimba apoi prin 2-3 firme din acelasi grup, care le aduc in depozite, le pun in cutii, le transporta, etc
      portocalele intra in tara cu pretul de, sa zicem, 1 euro/kg (pretul de pe factura cu care se intra in vama)
      pret la raft: 1.20 euro/kg

      Din punct de vedere contabil, la firma din RO, profitul este de doar 0.20 euro/kg. ANAF-ul romanesc doar de banii astia se poate lua.
      Da, noi consumatorii platim tot adaosul, de la 0.25 la 1.20, dar adaosul si implicit profitul din RO sunt foarte mici.

      31
    • NOU
      #130

      @rumbu, e amuzant cum tu ai păreri dar habar nu ai de mecanismele prin care se fac optimizările fiscale.

      Hai să luăm un exemplu. Avem o fabrică Pepsi în România, care produce apă cu întuneric, și care vinde către lidl, da? Doar că firma care deține fabrica din România nu vinde direct către firma care operează magazinul lidl, ci vinde către o firmă tot a lor, a celor de la Pepsi dintr-un paradis fiscal. Prețul la care se vinde produsul e unul care acoperă costul de producție plus un mic profit, să zicem 2 lei o sticlă de 2l de Pepsi. Firma Pepsi din paradisul fiscal, vinde mai departe acea sticlă de Pepsi la 2l, către o altă firmă din paradisul fiscal, doar că această firmă este deținută de lidl. Prețul de vânzare? 6 lei. 4 lei profit rămân în compania celor de la Pepsi din paradisul fiscal. Firma din paradisul fiscal, mai apoi vinde aceiași sticlă de Pepsi către firma care operează magazinul lidl din România la 9 lei. Iar lidl listează pe raft Pepsi la 9,5 lei, adaous de 50 de bani. Vai, vai, ce profit mic fac bieții de ei.

      Și in tot acest timp sticla se duce din fabrică direct în raft, faptic, scriptic ea e plimbată pe jumătate de glob.

      174
    • @Rumbu, pot sa raspund eu?
      In Polonia subventia pe cat pe vaca cu lapte este mai mare ca in Romania si, in general, agricultura este mult mai subventionata decat in Romania.
      Poti plati 19% impozit in PL daca CA este tripla fata de Romania, tot iesi mult mai bine.

      30
    • @florin
      ai uitat taxa de raft
      plătită de romanache
      care se duce pe consultanță în #Canare
      și restul… până la concurența sumei cât să iasă vrea cifrele potrivite/profitul la locație /zonă.
      Într-adevăr fraierii din Ro nu pot accesa ce au putut multinaționalele în Vest, fonduri UE și restul, ca să se dezvolte, devansând (omorând) concurența…

      31
    • @Mihnea, gresesti grav cand spui ca o firma ca Pepsi si-ar permite sa produca in Ro, sa vanda in Cipru sau intr-o tara din UE, exportand profitul acolo, si apoi firma respectiva sa vanda la un pret mai mare in Ro.

      Am sa explic de ce.

      1. Daca vinzi produse si/sau servicii din RO catre alta tara din UE ai TVA cu taxare inversa. Ca sa faci asta trebuie sa transferi efectiv bunurile/serviciile in tara respectiva.
      Altfel, doar din acte, faci evaziune big time, ceea ce o firma ca Pepsi nu ar face niciodata. Au alte metode.

      2. Sa vinzi din produse din RO catre paradisuri fiscale, implica taxe de export, iar mai apoi de import. Taxele alea sunt in general mai mari decat profitul pe care il poti “exporta” astfel.

      Sunt firme care fac asta, dar in niciun caz nu multinationale de talia Pepsi. Ei au alte metode de transfer al profitului.

      82
    • NOU
      #134

      @razvan, eu te invit să cauți pe net articole legate de câți agenți de la antifraudă se ocupă de multinaționale, și legat de așa zisele controale care se fac acolo.

      Altfel, nu înțeleg de ce ai plăti taxe dacă ai face export, strict pe hârtie, că vinzi spre, nu știu, să luăm Irlanda, care e un paradis fiscal în cadrul UE.

      Iar tu, Răzvan, n-ai venit cu niște date concrete, pentru a-mi demonstra că schema prezentată de mine nu merită a fi pusă în practică.

      Altfel, când ai auzit ultima dată că o companie străină a fost acuzată în România de evaziune fiscală sau fraude financiare? Știu, știu, sunt toți puri și neprihăniți, dar în 20 de ani, chiar să nu fi existat niciun caz? E evident că se bucură de protecție din partea statului român. Abia de curând, de vreo 3-4 ani am văzut amenzi date de anpc lanțurilor de magazine străine, că până atunci toate erau impecabile, doar la români era nasol.

      43
    • @Mihnea, nu am de unde sa iti ofer date concrete.

      Ce am scris mai sus am scris din experienta acumulata lucrand pentru retaileri sau alte companii consumatoare de produse descrise de tine mai sus.

      Facturile de la Pepsi si Cola erau emise de entitatile din Romania.

      Legat de taxe de export, exista si acelea, depinde de produs si tara in care se exporta.
      Din pacate imi este imposibil sa iti demonstrez, dar as baga ambele maini in foc pentru faptul ca firmele mari producatoare de bunuri de larg consum, nu fac asemenea inginerii financiare cu vandut din RO in DE si din DE in RO la alt pret.
      Riscurile sunt imense! Si nu este vorba numai despre cum ar acoperi mafia din RO asta, ci si implicare DE si a UE.

      Fac inginerii financiare, dar nu astea.
      Astea sunt gainarii pe care le fac ai nostri.

      52
  26. „Soluția nu e limitarea prețului, soluția e taxarea la sânge toți pe lanțul ăsta, că toți își umplu buzunarele de bani și produsele de necesitate au prețuri astronomice.” – mai cu grija cu socialismul pe scari.

    Nu stiu de ce ai atitudinea asta cu „moarte bughejilor”…

    Indecis. Tu ce zici?255
  27. Pretul laptelui la fermier nu e de 50 de bani/l. In functie de marimea fermei poate varia intre 1,5 si 3 lei sa zicem. Cel care da 10 litri primeste cel mai putin (micul fermier, cateva vaci de lapte), pe cand fermele de mari dimensiuni pot vinde cu 3-3,5 lei. In esenta pretul oferit catre ferme de catre procesatori in Romania era printre cele mai bune in Europa, asta si pe fondul faptului ca exista putina oferta in piata din acest segment si probabil e bataie pe ei, orice procesator/producator preferand sa se aprovizioneze dintr-un singur loc cu costuri reduse decat sa umble ca bezmeticul cu ulcica din poarta in poarta.

    https://lantulalimentar.ro/pretul-laptelui-vacarii-romani-stau-mai-bine-cel-putin-statistic-decat-colegii-lor-din-cele-mai-multe-tari-europene-productivitatea-medie-anuala-ramane-in-schimb-cea-mai-mica-din-uniunea-europea/

    80
  28. Cam nu ai dreptate.
    Laptele la tzatza vacii nu mai e 0.50, se apropie de 2 lei pe litru. Iar in magazin, laptele romanesc e ala marca proprie, care e pina in 5 lei pe litru, alea la 7 lei sunt cu lapte din Ungaria (care a alta treaba, caci ai transport, ai stat in vama, etc)
    La fel si la legume, cam tot ce vezi prin supermarket e adus din afara, iar transportul in RO e un cosmar. Iar legumele romanesti sunt scumpe, din lipsa de utilaje – ati vazut ca sunt roboti care culeg merele din copac?
    Ascund multinationalele din profit? Da. Ar trebui anaf sa faca verificari si sa faca recalculari de taxe, acolo unde gasesc probleme? Da. De ce nu o fac? …

    212
    • exista un supermaket La Cocos in Bucuresti cu preturi complet diferite fata de Auchan, Kaufland, etc.. Bucovina 2l 2.5 ron iar in Kaufland 3.8. Diferente mari de pret la o gramada de produse.

      Cum se explica diferentele astea fara sa fie o intelegere intre toate supermaketurile mari?

      Comentariu apreciat.310
    • Andrei,
      Bine sesizat fenomenul supermarketului Cocos.
      Omul poate revolutiona piata in Romania.
      In 2022 cu 2 magazine a avut cifra de afaceri de 150 de milioane euro.
      Cu preturi sensibil mai mici ca hipermarketurile.
      In alta ordine de idei niste insideri de la achizitii in hipermarketuri plus sefi de vinzari de la producatori ar veni cu niste povesti care par SF.
      Eu stiu citeva la prima mina verificate.SF e putin spus.
      Marea problema e cartelul.

      170
    • @Andrei, exact asta demonstreaza hipermarketul La Cocos, ca exista un mare cartel in Romania.
      Din pacate probabil ca nici ei nu pot aduce toate produsele la preturi acceptabile, deoarece multe firme nu au curaj sa se opuna marilor lanturi de hipermarketuri si cresc nejustificat preturile pentru cei care nu fac parte din acest cartel.

      111
    • Corect ce spune si Andrei G.Doar ca la ora asta nu prea merge vinzarea si tensiunile intre producator(distribuitori) si marile lanturi sint imense .
      Sper sa se sparga niste intelegeri.Deja se aude ca se pregatesc delistari spectaculoase.Urmeaza vremuri interesante in piata.

      41
    • Ma gandesc ca daca „La Cocos” are plata la 15 zile, iar Auchan are plata la 90 de zile, producatorul isi permite sa ii dea mai ieftin Cocosului decat Auchanului. Eu asa as face.

      01
    • @alunelu, in teorie asa ai face.
      Dar… apoi vin cei de la Auchan/Carrefour/Kaufland si iti spun ca de sapramana viitoare nu mai comercializeaza produsul tau daca nu il dai cu acelasi pret pe care il dai celor de la La Cocos.

      Si atunci ai de ales daca vinzi 10% din capacitatea de productie prin cele 2 magazine ale celor de la Cocos sau vinzi 100% din capacitatea de productie prin cele cateva sute de magazine ale celorlalti comercianti.

      10
  29. Eu nu înțeleg altceva ..m am dus ieri în piața de peste de la mine din sat.. bă nene, de ce e tonul ăla întreg, de 1-2 kg, 24.99 lei/kg și de ce e novacul 28 lei gk sau 30-35 lei daca vrei anumite bucăți ( mușchi sau coaste ) ..?

    62
  30. să spunem că prețurile sunt la fel la alimente, dar ce facem cu prețul serviciilor? la oraș trăim doar cu alimente?

    81
  31. La obor in piață laptele la dozator era sâmbătă 6.5lei/L. Mi se pare scump pt că nu e la raft, nu e îmbuteliat, nu e la colțul blocului etc.

    112
  32. 1.7 RON pleacă prețul pe litrul de lapte.
    Facem articole doar ca sa le facem ?

    167
    • Vezi comentariu de mai sus al lui @Ady.
      Avem lapte care pleaca de la producator cu 1,7 lei si ajunge la dozator in piata la Obor cu 6,5 lei. Si ala nu este pasteurizat. Adica in principiu se adauga doar pretul de colectare si transport… si eventual costurile de operare ale dozatorului.

      73
    • In Otopeni, laptele crud la dozator e 6 lei/litrul in „centru” de la „Statiunea Didactica Belciugatele”. Doua strazi mai incolo, e alt dozator de lapte crud la 3 lei/litrul de la „Ferma Decebal”. Deci fiecare isi face pretul cum vrea, inclusiv la dozatoare.

      110
    • Am vazut si eu comentariul dupa ce l-am trimis pe al meu.
      1.7 minim pleaca la taranul de rand de la care se strange laptele pe langa faptul ca fermele mari negociaza pretul pe litrul normal in functie de calitate.
      Dar nu de asta am scris comentariul ca si 1.7 pe litru e bataie de joc la ce munca e, ca vitele alea nu se tin cu apa si paine.
      Dar cand vezi coaie stii astia dau 50 de bani per litru si il vand cu 7 lei.
      De ce plm nu scrii ca in uk pachetul de tigari e aproape 20 de lire?

      55
    • @Vlad, pentru ca tigarile nu reprezinta un aliment esential.
      Si pentru ca pretul tigarilor nu are nici o legatura cu adaosurile puse de producatori / comercianti, fiind dictat in proportie de aproape 80% de stat.

      11
  33. Pentru că în toată discuția asta cu limitat prețul la unele produse, eu rămân la ideea mea: dacă laptele costă 50 bani la țâța vacii, de ce costă 7 lei în supermarket? Unde se duc banii ăia? De ce e mai scump decât în Tesco sau în Waitrose? Soluția nu e limitarea prețului, soluția e taxarea la sânge toți pe lanțul ăsta, că toți își umplu buzunarele de bani și produsele de necesitate au prețuri astronomice. Nu se poate să ai prețuri ca în UK la mâncare, dar salarii la jumătate.

    De asta profiturile supermarketurilor și hypermarketurilor sunt jignitoare. Nu stă nimeni în România pentru 2% profit, hai să fim serioși. Dar hai să jucăm jocul ăsta, faci 2% profit, da? Ieși și explică de ce producătorul vinde cu 50 bani și la tine la raft e 7 lei. Ieși și explică cum e compus prețul ăla dacă tu ai doar 2% profit.

    La fabrici, pe vremea când ai noștri îi cântau ode lu’ ăluia care a dat ordin armatei să tragă în mulțime & să omoare, iar serviciile ucideau/torturau fizic & psihic, contabilitatea firmelor de comerț exterior trebuia să facă niște chestii.

    Exemplu; o pereche de încălțăminte costa $3. Din ăia trei dolari, 50 de cenți erau evaporați, iar restul era împărțit pe necesități (materiale, energie, salarii). Multiplică asta la un ordin de 20,000 sau 30,000 sau 50,000 sau 100,000 câți 50 de cenți se evaporau, cât însemna asta acumulat în dolari.

    Alt exemplu; o haină costa $5-$10. Din banii ăia, câțiva dolari se evaporau, restul pe necesitățile de a crea haina aia (materiale, energie, salarii). Iarăși, multiplică pe un ordin de zeci sau sute de mii cât însemna evaporarea asta.

    Necesitățile, totul calculat la sânge cu normativul tehnic, normativul de timp, normativul de material(e) folosit pentru un singur produs, normativul de energie/electricitate/gaz/hidrocarburi etc., nu se irosea nimic în așa fel că prețul final de producție să fie cât mai mic.
    Contabilitatea știa că trebuie să evaporeze cenții sau dolarii aceia. Nu știau unde erau pasați, nu îi luau ei (nici nu aveau cum – erau 5 ochi de verificări, colegii de secție, vicedirectorii/directorii/contrasemnatarii/securistul, tot ajungeau să riște).

    45
    • Necesitatile alea nu prea erau calculate la sange. Adica eu nu am auzit niciun muncitor in fabrica de pe vremea Impuscatului care sa nu aduca acasa nimic de la serviciu.

      51
    • Phaff,
      Delirezi grav.Da grav rau.Cred ca ai uitat sa iei pastilele.

      22
    • @AndreiG
      N-ai înțeles, mai citește încă o dată & aplică pe ce scrie Vali.
      Noi inca am rămas la stadiul de unde s-a învățat capitalism din cărți comuniste.

      (nu conta ce se fura de la serviciu – nu despre asta vorbeam – conta că din dolarii ăia, o parte erau scoși din indexare și pasați altundeva)

      @caposu
      Tu nu știi cu cine am stat eu de vorbă și mi-a mărturisit asta.

      12
    • Phaff,
      Cu un mincinos patologic.Minim.

      11
    • @Phaff, mai citeste si tu ce am zis eu… ca necesitatile nu erau niciodata calculate la sange.

      Iar daca partea asta din poveste este eronata, nu as baga mana in foc nici legat de partea cealalta cu evaporarea banilor.

      00
  34. NOU
    #159

    Mi se par absolut fascinanți toți acei cetățeni români de mai sus, care vin să justifice cum e firesc și e absolut în regulă faptul că avem prețuri de vestul Europei, și salarii de estul Europei.

    Practic indivizii ăștia cauționează niște practici absolut ticăloase practicate de marile magazine. Toate fiind străine. Că nu avem niciun lanț românesc de supermarketuri.

    Și cred că răspunsul la întrebarea „de ce se poate întâmpla asta în România?”, stă tocmai în multitudinea de drone care în comentarii au sărit să explice că e firesc cum e cu economia de piață și piața liberă.

    Ignorând zecile de exemple în care piața e liberă atâta vreme cât jucătorii mari din piață au avantaje în acest sens, iar în ceea ce privește economia de piață și capitalismul, toți sunt capitaliști când fac profituri, când colapsează, și încep să marcheze pierderi serioase, dau fuga să-i salveze statul. Brusc descoperă conceptul de solidaritate.

    Mi-e efectiv scârbă de toți cei de mai sus care justifică prețurile de vestul Europei, într-o țară cu salarii de vestul Europei. Multă UE, bă!

    148
  35. Ca hypermarketuri. Am mai scris la un articol tot despre lapte😀… Kaufland pe food are 40% 50% back margin, deci 100% adaos minim fata de PV al producatorului pe care il factureaza la final de luna. Te crucesti la ce taxe practica…calcul simplu: am un produs care ma costa 8 lei. Pt a obtine 2 lei dau la kaufland cu 20 lei (ca imi iau 50% luna de luna ca si discount de ce vrea muschiul lor). Eu fac 2 lei, ei 10 lei. In magazine isi mai pun peste pretul cu care vand si care are deja back marginul de 50% sa zicem un 20% 30% ca deh nu ajunge 100% adaos (50% back margin).

    112
    • Ca si completare. 1l pilos e 4.3 sau ceva de genul. Pilos la 1.8L e facut de fabrica de lapte brasov adica laptele Olympus, efectiv acelasi lapte (nu sta nimeni sa schimbe calitatea laptelui intre brand proriu si privat). La lidl merge olympus cu 4.3 ca e sub brandul privat si nu poate sa vina kaufland sa zica coae nu poti vinde olympus asa ieftin la lidl ca te delistez…ca e teoretic brand privat. Plus la lidl nu exista conceptul de back margin..
      Preturile sunt netto. Acum ganditi voi dragilor cum arata o tara cu hypermarketuri care lucreaza pe preturi netto ca si lidl…e na asa ai vedea cu adevarat competitie si preturi corecte. Da s-a incercat sa se schimbe legislatia dar a fost doar de ochiu’ prostului. Back margins sunt in continuare deghizate sub tot felul de denumiri in ctr. uite asa se aliniaza preturile la un anumit nivel prestabilit (nu vrei sa fii delistat ca si producator; distribuitor)

      61
    • Mai explica la oameni.In sfirsit unul care e in problema.

      11
    • o explicatie sublim de complexa care ignora cu gratie ca lidl sunt in final aceeasi companie cu kaufland.

      sa mori de ras si alta nu.

      20
    • Thebblack,
      Stiu ca nu crezi,dar nu au mama nu au tata cind e vorba de afacere.Adica se concureaza direct.

      10
    • se concureaza foarte serios intre ele. Kaufland e magazinul pentru domni care comercializează branduri cunoscute, scumpe in magazine mari, frumoase.

      lidl e magazinul pentru saraci care vinde aproape exclusiv branduri proprii in magazine mult mai mici si aglomerate.

      marfa propriuzisa este evident in mare parte aceeași.

      strict vorbind omul are dreptate. kaufland face niste chestii pe care lidl nu le face, dar nu pentru ca K e capitalist veros care suge sangele poporului si L e mama ranitilor ci pentru ca de fapt sunt aceeasi companie care joaca la ambele capete profitand de prostia si fala romanilor verzi.

      comerțul e un joc cu 2 jucători. poate problema nu e exclusiv la unul dintre ei.

      30
  36. 1. ok, nu e 50 bani litrul de lapte, e 1,5 lei. cu ce schimbă asta faptul că pe raft e 5-7 lei?

    2. vor scădea prețurile dacă vom avea autostrăzi? ah, nu?

  37. La lidl dove men antiperspirant 24,59 lei.. la magazinul de la colt 15 lei. Wtf dude?

    31
  38. Pai in cazul asta ati gasit o nisa extraordinara siveti deveni miliardari in no time : luati voi produsele alea ieftine de la poarta fermei si comercializati-le cu un adaos mai mic decat hotomanii aia de exploatatori de la hypermarket.
    O intrebare am totusi : a incercat vreunul din indignati sa cumpere de pe marginea drumului direct de la producator ? Surpriza !!!!! Pretul e mai mare ca in piata !

    60
  39. Chiar te provoc să îmi dai un exemplu în care taxarea a scăzut prețul pe termen lung. Concurența este singurul mecanism prin care prețul poate fi scăzut în mod natural, iar în cazul Ro prețurile mari sunt din cauza lipsei concurenței. O problemă ar fi reglementările și legile date în favoarea marilor lanțuri de distribuție, altă problemă lipsa de hale frigorifice care sa stocheze legumele. Taxarea ar duce doar la distrugerea capitalului care ar putea fi folosit pentru investiții în lanțul de distribuție + agricultura

    60
  40. Recomand si Numbeo pentru comparatii despre preturile produselor de baza si a nivelului de trai din diverse orase din lume https://www.numbeo.com/cost-of-living/

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)