Companii și muncitori în 2017

Mă uit pe două articole cu statistici despre piața muncii și cum companiile au probleme în a reține angajații sau a-i face să le pese de ceea ce fac.

Principalele provocari strategice cu care se confrunta companiile din Romania la nivelul functiei de HR sunt mai acute in 2017 decat in anul 2016. Astfel, retentia angajatilor cu potential ridicat trece pe locul intai. Mentinerea unui nivel ridicat de implicare a angajatilor este acum pe locul al doilea. Pe locul al treilea gasim asigurarea competentelor de conducere care sa ajute organizatia sa raspunda la ritmul rapid al schimbarilor. (sursa)

Românii vor mai mult timp liber, în detrimentul salariilor mari, vor să facă economii, să se întâlnească mai des cu cei dragi și un ritm de viață mai puțin agitat, sunt câteva din concluziile unui studiu realizat de compania de cercetare Unlock Market Research, care arată tendințele din viața și gândirea românilor. (sursa)

…și mi-am adus aminte de ceva.

Eram într-o zi la Kflnd pe la prânz. Șefa de tură vine și anunță că se închide casa, dar se va deschide alta imediat. Erau trei oameni la casă și după aia tipa asta, șefa. Oamenii se așează civilizat la alte cozi. La un moment dat apare un tip care, după cum era îmbrăcat, părea cea șefuleț sau middle management. Eu vreau să stau la casa asta. Dar casa asta se închide! Da, dar eu vreau să stau aici, că e mai liber! Nu se poate, mergeți la altă casă! Nu, eu vreau aici! Cheamă-l pe șeful tău. Și totul cu o atitudine din aia grețoasă, de căcănar pus pe făcut mizerii. Tipa, șefa de tură, a crezut că ăla glumește, l-a ignorat, apoi n-a avut încotro și și-a chemat șeful. Lumea se uita ca la urs cum un căcănar făcea viața grea a trei oameni doar pentru că putea.

Eh, gândiți-vă că căcănarul are oameni în subordine și se comportă cu ei mai rău, pentru că el e șeful. Și deasupra lui e un șef care fie se comportă la fel, fie ignoră problemele de comportament ale căcănarului.


Asta e cu retenția angajaților și cu locurile de muncă. Undeva e un căcănar care face viața grea unor oameni care pleacă cu prima ocazie.

Și căcănarul ia multe forme. Uneori e colegul care nu își face treaba și ține echipa după el. Alteori e clientul care dă mail cu 5 minute înainte de sfârșitul programului. Alteori e șeful care promovează incompetenți piloși. Alteori e întregul proces al muncii, care poate fi eficientizat, dar nimeni nu ascultă. Alteori e șefulețul care cumpără pixuri de 1 leu cu 6 lei prin firma lui. Alteori e cel care ia 20% din contractele care trec prin mâinile lui.

Și tot așa. Ăsta e rezultatul a 20 de ani de tratat angajatul ca un sclav înlocuibil. El nu pune deloc suflet în ce face și nu are loialitate. Lucrează la visul cuiva, care de prea multe ori nu are chef de umanitate, vrea să facă bani și atât.

Cât despre petrecut mai mult timp cu familia sau pe acasă, aici am dubii. E un răspuns care dă bine, dar petrecut timp pe acasă înseamnă discuții cu consoarta, teme cu copiii, reparat diverse, gătit, aspirator.

Și nimeni nu vrea asta de fapt. De aceea vedeți telefoane în mâinile copiilor de la vârste mici, că mami și tati au de stat pe feisbuc, nu au ce conversa, de aia vedeți că imediat cum ajung la un loc de joacă, parc, piscină sau tiroliană, prima grijă e să facă poze și să le pună pe net, să arate lumii că petrec timp cu familia…


Aș vrea să văd anunțuri de muncă de tipul “salariu 1.500 lei, evaluare la fiecare 6 luni și bonusuri și măriri în funcție de evaluare. plus cafea bună la bucătărie și aer condiționat industrial, nu idioți care dau pe 30 iarna și 15 vara”.

 

 

love-05

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

62 comentarii

  1. In piate muncii intra Millennials – si au o alta mentalitate. La asta se reduce tot.

    00
    • Millennials sunt aia născuți începând cu 80, am intrat de mult. Numa hostiuc ala din zf avea impresia ca-s aia născuti prin 2000

      00
    • mentalitate defapt se traduce cu lene in cazul lor.
      cu toti cu care am interactionat, amici mai tineri, foarte ok de mers la bere cu ei, am incercat sa facem impreuna cate un ciubuc: boss, tot o freci pe acasa si te pricepi la photoshop, prelucreaza si mie astea doua trei poze pt un site si te platesc cat vrei tu. iti platesc la ora, la poza, cum vrei. dar am nevoie de ele in 2-3 zile. curu, n-am mai auzit de el.
      pe altul l-am pus in legatura cu niste baieti de mutau motorina de colo colo si aveau nevoie de un driver scris pt pompa sa scoata pe o imprimanta niste date. ceva simplu. omul meu ar fi facut fluierand. a reusit sa le piarda singurul manual cu instructiuni pe care il aveau pt pompa aia. apoi nu le-a mai raspuns la telefon. il plateau regeste, ca oamenii stateau cu pompa inchisa din cauza asta si nu puteau incarca cisternele….
      si mai am 2-3 exemple.
      apoi niciodata nici unul dintre ei nu venea la ora stabilita la nici un fel de intalnire. nici cand ne intalneam la fotbal. wtf !

      fa-i pe astia sa vina la program fix (pt ca lucrez in IT, in viziunea mea fix inseamna macar sa ajungi la birou pana la 10:30 si sa nu pleci inainte de 17:30). n-o sa vina nici dracu

      00
    • O fi real, nu mă pot pronunța.Dar și aceștia vor avea copii și mă întreb dacă ei se întreabă ce fel de viață/muncă/distracție le pregătesc pruncilor.
      Altfel, aș vrea să văd mai mulți patroni/HR să ofere prime/promovări/salarii în funcție de merite/traininguri/responsabilități/timp consumat pt muncă de acasă/implicare în firmă.
      Astea bineînțeles că nu se aplică bugeto-fagilor.

      00
    • @maxp mamă, parcă ai descris fix niște amici de-ai mei. vor numai condiții și salarii și au idei „moderne” despre muncă și job dar nici la jucat pe playstation nu veneau la timp.

      00
    • millenialii au o atitudine corecta. nu pleaca capul in fata oricui
      fac ce au chef, cand au chef si cum au chef
      lenea e buna, e viitorul omenirii. munca e pt negri, tractoare si roboti

      00
  2. Da nimic nimic de salarii?!

    00
    • Asta nu înțeleg unii șefi idioti, că mai lași de la tine la pretențiile de salariu daca ești pupat in cur de șefi. Adică mai amâni pretențiile sau ceri mai puțin în plus

      00
  3. oamenii sunt indobitociti de educatie si de tot ce vad la TV, apoi traiesc intr-o bucla din care nu pot iesi, nu vad niciun viitor, devin frustrati …de aici toate problemele

    00
  4. Lasa Salariile. Dupa taierile de Salarii si/sau alte facilitati in perioada de criza( 2009-2010) cele mai multe firme inca trateaza angajatii ca in 2009, uitand ca :

    1. Momentan am iesit din criza.

    2. Piata muncii a evoluat, au aparut noi oportunitati( pentru cine vrea si il duce capul).

    Nici un angajat nu vrea sa stea la munca 14 ore pe zi, dar nici sa fie platit sub cat ar merita. Alte facilitati, gen cafea la discretie si eventual o masa calda gratuita la amiaza, pot face minuni. Cat timp tu, ca firma, le arati angajatilor ca iti pasa de comfortul lor si ii tratezi cu respect( atat ca pachet Salarial cat si ca facilitati/beneficii extra) nu cred ca vei avea o problema. Daca ii tratezi ca scavi, degeaba te plangi apoi ca dai faliment.

    00
    • tocmai am reintrat in criza; la nivel de management nimeni nu mai ia decizii care duc la cresteri de costuri pe termen mediu si lung.

      00
  5. Ce legatura are poza cu articolu? :)

    00
  6. „Daca nu iti convine, la poarta asteapta inca o suta sa iti ia locul!”

    00
  7. Ar face orice ca sa tina angajatii … inafara de a le mari salariile. Si vai ce grea e viata de hrizde, degebishti.

    00
  8. Motivul pentru care exista sefi cacanari este chiar subalternul in sine.
    Ai un sef cu caracter jegos?Ori il infrunti, ori pleci.
    Dar multi angajati inghit tot de la seful si mai stau si capra din cand in cand.

    00
    • Cand ai rate, inchizi ochii si inghiti cu paine

      00
    • Nu ai foarte multi ani, asa este? Ia pleaca tu de vreo 3 ori, si o sa vezi la al 4-lea interviu cum esti tratat ca un ciudat, si ca nu prea angajeaza nimeni oameni care pleaca dupa un an sau mai putin. Si daca te apuci sa explici ca seful era un cacanar, ai belit pwla. Sparge bula, ficior.

      00
    • bullshit. Trecand peste faptul ca iti poti modifica cvul nu in toate muncile e asa.

      00
    • @7, asa credeam si eu, doar ca, supa parerea mea, lucrurile nu prea functioneaza asa. Cel putin nu la job-urile cu oferta de specialisti mai mica decat cererea. Desi ai impresia ca unul care sta in firma multi ani e unul stabil care nu paraseste firma, loial, „de asta vrem”, la o analiza amanuntita, asta ar trebui sa fie mai putin dorit decat unul care schimba la fiecare an. Perioada in care tragi tare si inveti ce sa faci intr-o firma e de 1-2 ani. Dupa aia intri pe pilot automat, cam stii ce sa faci, sansele sa se ceara cu totul altceva sunt mai mici. La nivel tehnic, si interesul si setea ta de a invata ceva nou scade. Pe langa asta, el se simte bine, mai greu sa scapi de el daca nu prea mai produce. Unul care sta sa zicem 1-2 ani si apoi pleaca, la noua firma (presupunand ca nu e dat de toate afara) se ciocneste de alt proces, alte cerinte, alti oameni, alte tehnologii, le invata si pe astea, se dezvolta in mai multe directii. Asta se traduce prin adaugare de experienta, adaptare la ceva nou. Si firmei care il angajeaza ii convine, mai putini bani pe training pe ala, mai mic timpul de adaptare/invatare/proba pana sa iti faca ceva, mai agil.

      Sigur, acum sa explici pe fata ce muist era ala, o sa sune aiurea la HR, dar cam atat. Atat timp cat ala nu era dat afara pe motive de rezultate sau nu era violent. Firmele nu au cum sa fie foarte selective cat timp nu prea au din ce selecta. Pe ele le intereseaza sa faca bani, de prrferabil cu investitie/costuri cat mai mici, nu sa avem o relatie romantica. Timpul petrecut in care ele cauta specialist pe pozitia aia inseamna timp pierdut, bani pierduti, oportunitati pierdute, poate contracte pierdute, poate contracte in asteptare.

      00
    • @Cristi: aia care stau doar 1-2 ani si pleaca sunt aia care nu se pot acomoda nicaieri si, dupa perioada de training cand nu sunt considerati 100% eficienti si li se mai iarta unele chestii, isi dau seama ca nu fac fata.
      Miscarea se face dupa minimum 4 ani. Atunci poti sa zici ca te plafonezi.

      00
    • @alex, firmele pot avea intrumente sa vada de ce a plecat Gigel din firma, background screening, cerut referinte sa contacteze firmele in care a lucrat ala, etc.

      00
    • @Sebi: nu mai bine stateai tu la tara sa cresti porci?
      Ai venit la oras ca sa inghiti de la sefu` cu paine… pt ca sa-ti platesti 30 ani rata la o „gluma” de apartament.

      00
  9. Corect, până nu inteleg ca angajatii nu sunt sclavi pe plantatie nu se rezolvă.
    Majoritatea angajatorilor lasă impresia ca angajatul nu e important, ca nu contează.
    Însă angajatii si au dat seama de forța lor.

    00
  10. Confirm. Chiar este o mare problema cu care se confrunta companiile in ziua de azi: retinerea angajatilor buni/competenti. De aceeasi situatie se izbeste si compania pentru care lucrez si eu. Anul acesta, 95% din demisii erau pe baza modului in care angajatorul se comporta cu angajatul. Fix problema sefilor pusi aiurea, oameni de rahat.
    Deabia acum cateva saptamani, dupa lungi discutii cu directori generali etc., s-a tras concluzia ca trebuie sa se schimbe ceva. Dupa ce am pierdut o mare parte din oamenii care aveau atat competente dar si un comportament ok, s-au gandit si ei ca ba: cred ca avem o problema. Nu ne bucuram prea tare nici acum, schimbarile nu dureaza mult daca nici vointa nu exista.

    00
  11. la magazinul de paine de la coltu blocului meu este un anunt : Stimati clienti, pretul painii a fost majorat din cauza cresterii salariului minim la 1450 de lei. asta cam suna cam asa: Stimati clienti, o sa platiti voi majorarea salariului amaratei aleia de vanzatoare care sta in frig 8-9 ore . este un frig in magazinu ala de mori pentru ca au centrala termica pe gaz dar nu o pot folosi pentru ca patronu nu a mai platit gazul si a fost debransat. si painea se vinde pentru ca este cea mai buna din oras plus ca nu se prea foloseste casa de marcat.

    00
  12. Firma romaneasca, outsourcing chestii financiare pt. francezi, angajatii, dupa perioada de proba sunt evaluati asa: ” dornic sa stea peste program” (incheiat citatu dat de sef ca feedback catre managementul sediului). Daca nu stai peste program esti vazut naspa, primesti puctaje mici la evaluari, cu toate ca-ti faci treaba si la timp, in programu 8-5. Si cica se sta peste program.

    Cum rahat sa stai acolo?

    00
  13. Despre subvențiile în IT nimic ? Multe firme se fac ca ploua.

    00
  14. Stiu eu o companie marfa care acum angajeaza inca un om, al 3 lea, pe postul parasit de un singur om, satul de fitzele pizdelor din management

  15. Stii tu o companie marfa care acum angajeaza inca un om, al 3 lea, pe postul parasit de un singur om?

    00
  16. In orice grup de la trei persoane in plus,exista intotdeauna un cacanar,asta este lege.

    00
  17. In bula mea, e vorba de genul de munca mai mult decat orice ar putea face angajatorul. Noi avem cam toate beneficiile citate in articol si prin comentarii, inclusiv masini misto pe care le putem folosi in interes personal prin toata Europa fara sa platim un cent combustibil. Degeaba, in unele piete pur si simplu este mult mai multa cerere decat oferta, si chestia asta se traduce intr-un cerc vicios: cei care se ocupa cu asta au prea mult de munca pentru ca nu sunt suficienti colegi, ceea ce face munca sa para stresanta si ne-frecventabila. Asa ca tot putini ramanem, si rulajul e imens.

    Nu stiu care o sa fie solutia sau declicul, dar prevad vremuri interesante.

    00
  18. Offtopic: cred ca e cel putin a doua oara cand te aud la E. FM. De ce intri cu Adrian?

    00
  19. Ca un aspect tehnic, eu lucrând în într-o rețea de hypermarketuri in Anglia: nu inchizi o casa la care stau la coadă patru oameni că înseamnă să te piși pe timpul lor. Casele de închid la ultimul client de la coada respectivă.
    Altfel, pe fond ai dreptate.
    Profit de ocazie să mă adresez și celor care au impresia că românii nu sunt tratați corect în Anglia: un coleg englez tocmai a fost zburat acum două zile pentru modul cum i s-a adresat unei colege românce. De menționat că remarcile lui nu au fost xenofobe sau rasiste.

    00
  20. Pana recent, firmele din Ro, in special multinationalele, erau obisnuite cu angajati tineri. Si astia, fiind fara familii, munceau fara probleme peste program, doar ca sa acumuleze experienta sau sa se faca remarcati. Locuiau in chirie in garsoniere sau apartamente mici si ieftine fara sa isi puna problema daca e pe aproape vreo scoala sau loc de joaca. Se multumeau cu bani de bere si puneau botul la „beneficii” gen tim bilding si deci puteau fi fentati si la mariri de salarii.
    Din nefericire treaba s-a schimbat.

    00
    • Sau locuiau in camin studentesc, nu-si puneau problema chiriei.
      Cand au mai crescut, si au observat ca o chirie e 300 de euro, au inceput sa vada altfel treaba…

      00
  21. O sa explic cum vad eu lucrurile, desi, pentru noi, angajatii, nu suna foarte ok.

    Dupa parerea mea sunt doua aspecte nasoale aici pentru angajat:
    – clientul nostru, stapanul nostru
    – facut profit cu cat mai mici costuri si incarcat angajatul cu atributii cat mai multe. Folosire de cat mai putine resurse
    Le detaliez mai jos.

    Referitor la clientii muisti, unde aici ma refer la clienti maricei, nu pulica care cumpara 200 grame de parizer si vrea el sa i se deschida casa x. Hai sa discutam pe IT. Clientul ala aduce bani, poate e vechi cu firma de 10 ani, poate constant demeneaza contracte de milioane de euro,, bani din care sunt platite salariile mai multor oameni, bani din care firma nu intra in faliment, bani din care intra profit in buzunarul patronului. E un muist clientul, dar ghici ce, va fi la orice ora din zi si din noapte preferat in detrimentul oricarui angajat din firma. Ca angajat esti o resursa (suna nasol, dar chiar atat suntem), sigur, nu-ti convine cum te-a tratat ala dar asta e, patronul iti va da impresia deal with it sau pleaca. Firma va incerca sa te linisteascapoate, sa te mute pe altceva in cel mai rau caz cand ameninti ca pleci, iti va da un mic bonus, iti va peomite ca lucrurile vor fi bine, dar cam atat. La client, firma nu va da niciodata flit doar pentru ca te-a facut ala sa suferi. E foarte greu si sunt costuri foarte mari sa prinzi clienti, mai ales pe aia mari. Nu e nimeni nebun sa renunte la clienti pentru sentimentele angajatilor. Sigur, oamenii buni se gasesc mai rar, etc. Bullshit, firma se va descurca. Asa e, va angaja 3 in loc de unul ca a plecat ala, profit mai mic, dar va face tot posibilul sa tina clientul. Va aduce din afara oameni, va angaja contractori, va subcontracta bucata aia daca chiar nu are cu cine sa faca, dar va gasi solutii sa tina contractul cat timp e profitabil, mai ales daca clientul aduce bani constant. Pe langa asta, seful tau direct are de raportat mai sus. Cum sa zica el „i-am tras o muie clientului ca s-a luat de omul din echipa mea”? E in joc pozitia lui in firma.

    Referitor la incarcat cat mai mult angajatul si beneficii cat mai putine. Scopul firmei (nu vorbesc de alea bugetare, contracte cu statul, lipitorile care stau doar pe paguba) e sa tina pe Gigel, cu atributii cat mai multe, cat mai multe ore lucrate si de preferabil cat mai putin platit si cat mai putine beneficii. Sigur, sunt si firme misto care ofera conditii cat mai bune pentru angajat, sa se simta bine, lucrez ingr-o firma de asta, dar astea sunt cateva, poate au management strain, majoritatea pe care le-am vazut prin interviuri cu management romanesc merg pe low cost. „Cand angajatul face overburn si nu mai poate ca l-am futut 24/7, gasim altul, chit ca vor trebui 3 oameni in locul lui, ok costuri mai mari, profit mai putin dar asta e, bine ca a fost profit mare pana acum, vedem atunci ce facem, pana atunci tragem de asta”. Asta cu evaluarea la 6 luni e o idee buna. O alta idee ar fi profit sharing. Procentul asta din profitul firmei obtinut la fiecare 3 luni, il impartim la angajatii firmei pe baza unei evaluari. Avem profit, avem ce da, nu avem, asta e, vedem peste urmatoarele 3 luni. Si in felul asta, dai de inteles angajatului sa bage tare sa iasa profit. Doar ca, majoritatea firmelor se gandesc ca profitul sa intre tot la ele, „mai vedem cu angajatii, cand vin cu demisia, incercam atunci o marire/bonus/contra oferta”.

    00
  22. Acum o saptamana am inregistrat asta:
    https://www.youtube.com/watch?v=vBI3YV_9DFg&t=1262s
    I-am pus titlul: „Cand sa ti dai demisia / Cand sa-ti schimbi jobul / Ce cariera sa alegi”

    Tocmai vorbisem cu un prieten care era singurul „tehnic” intr-o firma, omul si-a dat demisia, era in ultima saptamana de munca iar firma nu gasise inlocuitor. Firma e una dintre cele mai mari din tara, omul era singurul pe meseria lui. Mai avea o saptamana de stat acolo, aia nu adusesera inlocuitor, asta in conditiile in care numai sa intelegi cum functioneaza arhiva firmei iti trebuie doua zile.

    00
    • damn ce creepy ești. vii pe la mine prin beci? :D

    • Nu conteaza cat de lung (n-)am parul. :p
      –-
      Apropo de Brasov, de ce sunt atat de multi cersetori? Ca prin alte orase din tara au cam disparut…
      2. In doua zile de Brasov am auzit mai multa italiana decat intr-un an de Bucuresti. Care e treaba, sunt turisti, sau au afaceri in zona?

      00
    • sunt „mulți” in centru. mai vin, îi mai gonește poliția, mai revin.

      turiști. mulți turiști, că e ieftin.

    • P.S.: este incredibil cum oamenii inca mai sunt captivi unor anume stari de fapt. Daca urmariti clipul, primul om despre care vorbesc are aproape 40 de ani. Cum, ma, la 40 de ani sa nu inveti din experienta, sa nu vezi X si Y chestii naspa? Cred ca am supraestimat inocenta unor oameni… :(

      00
  23. Totul se reduce la salarii… omul muncește pentru visul lui, e atent la munca dacă asta contribuie la visul lui, deci salariul sa fie pe măsura a ceea ce cere angajatorul.

    Numai Reportaje idioate- nu sunt oameni, nu se mai pot tine angajații. Prostii. S-a schimbat piața, nu mai merge sa ții omul pe 1500 lei. Punct.

    Vrei om calificat, plătește ca atare. Eu m-am conformat si am oameni Calificați (construcții), salarii mari, (comparativ cu piața), si drept urmare clienții apreciază calitatea. Si deocamdată sunt întrucât piața e in deficit – pentru ca boii de angajatori nu înțeleg ca au crescut salariile. Nu înțeleg ca oamenii nu mai vor sa lucreze doar pentru a avea ce mânca.

    Oameni sunt. Piața exista. Trebuie sa mai ieși din bula din când in când si sa vezi care e piața in care te scalzi.

    Si sa te adaptezi, întotdeauna sa te adaptezi.

    00
  24. Cred că românia se apropie încet încet de o criză de proporţii.

    Momentul în care salariile vor fi prea mari ca românia să mai fie rentabilă. E un fenomen care l-am observat demult, şi mi-au povestit alţi manageri străini mai deştepţi ca mine cum funcţionează.

    Practic, ce se întâmplă este că angajatul român devine prea scump pentru a fi rentabil în România, din cauza celorlalţi factori. Acelaşi angajat, dacă-l duci în germania, chiar dacă îi dai salar ca la neamţ, ar fi profitabil, pentru că în germania ai infrastructură, ai eficienţă maximă, ai furnizori peste tot, ai clienţii aproape, ai toate celelalte lucruri la un cost care face treaba profitabilă chiar şi cu salariile mari.

    E ca şi calculul acela la companiile aeriene când vezi că preţul unui bilet e compus din: taxe aeroport, salar pilot, salar echipaj, salar echipaj aeroport, depreciere avion, cost avion, combustibil avion, etc.

    La fel şi la angajatul român, un investitor face calculul de profitabilitate luând în calcul o grămadă de alte chestii, iar până acum, salarul mic al românilor compensa faptul că n-aveam celelalte elemente. Ăsta e crudul adevăr din păcate.

    Dar dacă ajungem să avem salarii ca celelalte ţări, care sunt mult mai dezvoltate ca noi, va declanşa o criză de proporţii, pentru că per total, vom fi complet neprofitabili. N-ai cum concura cu vesticii care au trenuri de mare viteză, aeroport civilizat, tramvaie, metrou dedicat, salariile tot de pe la 1000 de eur încep, cu tine român, care o să ajungi să ceri 800 eur salar dar trebuie să trimită microbuz la 3 dimineaţa să adune muncitorii de pe sate ca să începi lucrul pe 6, trebuie să-ţi baţi capul cu controale, legislaţie de tot râsul, şamd.

    Şi atunci, cei ce vor depinde de salarii mici vor merge în continuare spre bulgaria, albania, ucraina, etc, iar ceilalţi vor merge înapoi spre vest şi asta e.

    00
    • Piata muncii functioneaza dupa cerere si oferta ca orice alta piata. Daca salariile vor creste mult, multe firme vor migra in tari cu forta de munca mai ieftina, dar asta nu este o problema, pentru ca deja alte firme le-au luat angajatii, platind pretul mai mare. Si din Germania au plecat firme multe si vor mai pleca o gramada. Sa-ti dau un exemplu. Toti cei 50 de angajati ti-au plecat pe salarii mai bune si tu trebuie sa cresti oferta pentru a aduce altii? Faci calcule, vezi daca iti permiti si daca nu, pleci. Daca nici in alta parte nu gasesti, inchizi sandramaua. Lumea e in continua dezvoltare, apar firme noi, dispar firme care nu s-au adaptat, apar meserii noi, dispar meserii vechi nerentabile, cresc orase care au ce oferi, mor incet orase unde nu merita sa investesti. Totul se intampla natural. Crizele apar atunci cand s-a pierdut echilibrul din diferite motive si crizele repara dezechilibrele. Sunt si ele necesare.

      00
    • NOU
      #61

      Poți să îl plătești mai bine decât pe neamț că multinaționala rămâne mai profitabilă decât în Germania. Ba mai mult, unii primesc subvenții de la stat. Și permiteți-mi o paranteză : când era vorba să primească ajutoare de stat firmele mari românești zbiera FMI-ul că ăsta-i populism falimentar dar acum e bine dacă primesc firmele mari străine.

      00
  25. „Astfel, retentia angajatilor cu potential ridicat trece pe locul intai”. Aha, fix asa e. :)) De fapt, nimanui nu prea ii pasa. Oricine poate fi inlocuit. Cam asta e mentalitatea.

    Angajatorii ar face orice ca sa isi tine angajatii. Da, sigur… Dar nu le-ar mari salariile nici daca viata lor ar depinde de asta.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube